Clicky

11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند

شما باید وب‌سایت خود را مثل یک مغازه نگاه کنید. برای یک مغازه‌دار همان‌قدر که زیبایی و چیدمان محصولات مهم است، جذب مشتری هم مهم است.  پس شما هم باید وب‌سایت جذابی طراحی کنید و با کارهایی مثل بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، مشتری جذب کنید.

در همین رابطه، ما قرار است در این مقاله به سؤال‌های زیر پاسخ دهیم:

تا پایان مقاله همراه ما باشید!

سئو چیست؟

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید.

صرف‌نظر از اینکه وب‌سایت خود را با چه هدفی راه‌اندازی کرده‌اید، سئو یکی از کارآمدترین راه‌هایی است که باعث افزایش مخاطبان وب‌سایت شما می‌شود. به این صورت که وقتی محتوای جدیدی در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل، تمامی محتواهای شما (از متن و عکس گرفته تا صوت و فیلم) را طبق دستورالعمل‌های پیش‌فرض اسکن می‌کنند. در صورتی که محتوای شما بتواند نیاز کاربر را رفع کند، به فهرست محتواهای گوگل اضافه می‌شود و در زمان مناسب برای کاربران نمایش داده خواهد شد.

 

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو، مقالۀ «راهنمای سئو برای افراد مبتدی»‌ را بخوانید یا به صفحۀ آموزش سئو وبزی سر بزنید.

چرا سئو در طراحی وب‌سایت مهم است؟

همۀ ما می‌خواهیم که وب‌سایت‌مان پاسخ‌گوی افرادی باشد که سؤالی دربارۀ صنعت ما دارند و آن سؤال را «گوگل» می‌کنند. سئوی مناسب و قدرتمند همان عاملی است که کاربران را به‌سمت وب‌سایت شما می‌کشاند و طراحی جذاب و کاربرپسند وب‌سایت همان دلیلی است که کاربران را در وب‌سایت شما نگه می‌دارد.

در واقع سئو و طراحی وب‌سایت با هم به رشد برند شما کمک می‌کنند و در کنار هم است که تأثیر ماندگاری روی مخاطبان شما می‌گذارند.

توجه به سئو و رعایت اصول آن در زمان طراحی وب‌سایت:

  • ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد؛
  • عملکرد وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد؛
  • تجربۀ کاربری بهتری می‌سازد؛
  • میزان آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «10 راهکار عالی برای افزایش ترافیک سایت» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

چگونه یک وب‌سایت فوق‌العاده بر اساس اصول سئو طراحی کنیم؟

اینکه چگونه یک وب‌سایت جذاب و کاربرپسند و درعین‌حال هماهنگ با اصول سئو طراحی کنید، هنری است که برند شما را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند. ما هم می‌خواهیم در این بخش به شما کمک کنیم تا با طراحی حرفه‌ای وب‌سایت خود و رعایت اصول سئو در زمان طراحی آن، خاص و منحصربه‌فرد شوید.

اما قبل از هر چیز باید بدانید که سئو یک فرایند بلندمدت است و قرار نیست در همان شب اول انتشار محتوای جدیدتان، آن را در رتبۀ اولِ صفحۀ اول نتایج گوگل ببینید! سئو را باید یک استراتژی بلندمدت در نظر بگیرید و تلاش کنید تا آن را در طول زمان بهبود دهید.

کافی است اصول سئو را در زمان طراحی وب‌سایت خود و تولید محتوا برای آن رعایت کنید؛ آن‌وقت است که ربات‌های موتورهای جست‌وجو هم بهتر و بیشتر به وب‌سایت شما توجه می‌کنند.

در ادامۀ مقاله، شما را با 11 روش کاربردی برای طراحی یک وب‌سایت جذاب و هماهنگ با اصول سئو آشنا می‌کنیم که در نهایت یک وب‌سایت کاربرپسند و البته گوگل‌پسند داشته باشید!

 

1. تولید محتوای باکیفیت

موتورهای جست‌وجو همیشه به‌دنبال محتوای باکیفیتی هستند تا کاربران خود را راضی نگه دارند.

تا همین چند وقت پیش، سئو و بهینه‌سازی محتوا به‌معنی استفاده از تکنیک‌هایی مثل «پُرکردن صفحه از کلمات کلیدی» بود که خوشبختانه دیگر کاربرد ندارد! امروزه دستورالعمل‌های گوگل حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و دیگر هیچ‌ وب‌سایتی با این‌جور دوز و کلک‌ها نمی‌تواند به صفحۀ‌ اول گوگل برود. این روزها کیفیت محتوا است که حرف اول را می‌زند!

گوگل الگوریتم‌هایی دارد که به‌طور دائم بهتر و قوی‌تر می‌شوند و مرتبط‌ترین و باکیفیت‌ترین محتواها را در SERP یا همان صفحۀ نتایج نمایش می‌دهند.

قطعاً شما هم می‌خواهید که با حضور در صفحۀ اول گوگل کاربران زیادی را جذب کنید و میزان فروش کسب‌وکارتان را بیشتر کنید. چه خوب! اما برای رسیدن به این هدف باید به چند توصیه توجه کنید:

 

دستورالعمل‌های E-E-A-T Google را رعایت کنید

فاکتور E-E-A-T مخفف Experience (تجربه)، Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتماد) است و به پارامترهای گوگل برای ارزیابی محتوای باکیفیت اشاره می‌کند.

دستورالعمل‌های این فاکتور را باید در زمان تولید محتواهای طولانی مثل نوشتن پست‌های وبلاگ یا نوشتن مقاله‌های خبری که برای نشان‌دادن تخصص شما در یک زمینه خاص است، رعایت کنید. علاوه بر این، گوگل با فاکتور E-E-A-T سایر محتواهای مرتبط با تخصص شما را نیز بررسی می‌کند.

اگر می‌خواهید از این ارزیابی و بازرسی گوگل سربلند بیرون بیایید، باید وب‌سایت خود را با روش‌های زیر بهینه کنید:

  • بخشی با عنوان «گواهینامه‌ها» و «نظرات مشتریان» ایجاد کنید؛
  • یک صفحۀ «دربارۀ ما» و یک صفحۀ «تماس با ما» داشته باشید؛
  • از نویسندگان و متخصصان معتبر برای تولید محتوا استفاده کنید؛
  • بیوگرافی نویسندۀ هر محتوا را بنویسید و برای هر نویسنده یک صفحۀ اختصاصی ایجاد کنید؛
  • منابع موثق و مطمئنی معرفی کنید؛
  • محتواهای مرتبط و تخصصی تولید کنید تا دیگران بتوانند به‌عنوان منبع به آن لینک بدهند؛

ویدیوهای جذابی مثل ویدیوهای آموزشی تولید کنید تا تخصص شما را بهتر نمایش دهد.

 

پیام برند واضحی داشته باشید

این موتورهای جست‌وجو هستند که تشخیص می‌دهند چه زمانی برند و وب‌سایت شما برای میزبانی از مخاطبان و مشتریان جدید آماده است. برای اینکه به موتورهای جست‌وجو اعلام کنید که آماده‌اید، باید به طراحی لوگو، رنگ‌های برند، فونت‌ها و پیام‌های برند خود حسابی توجه کنید.

در بازار رقابتی امروز، مخاطبان به‌دنبال تجربه‌ای هستند که در هیچ جای دیگری نمی‌توانند داشته باشند. چه هدف شما افزایش آگاهی از برند باشد و چه افزایش نرخ تبدیل، وب‌سایت شما یک پلتفرم قدرتمند برای برقراری ارتباط با داستان برند شما است.

با طراحی یک وب‌سایت کاربرپسند، می‌توانید آن‌ها را درگیر نگه دارید و کاری کنید که بارها و بارها به وب‌سایت شما سر بزنند. همین موضوع به موتورهای جست‌وجو ثابت می‌کند که وب‌سایت شما برای کاربران ارزشمند است. در نتیجه رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج کسب می‌کنید.

 

محتوای دست اول، مرتبط و مفید تولید کنید

برای اینکه گوگل را راضی نگه دارید، محتوای وب‌سایت شما باید به‌خوبی به سؤال افرادی از آن محتوا بازدید می‌کنند پاسخ بدهد. در واقع محتوای شما هم باید فُرم و سروشکل منظمی داشته باشد و هم موضوعات مختلف را به‌خوبی پوشش دهد.

وقتی از تولید محتوا سود می‌برید که به خواستۀ گوگل برای ارائۀ «محتوای اصیل‌تر و مفیدتر» احترام بگذارید. در واقع باید برنامه‌ریزی کنید که می‌خواهید چه موضوعاتی را پوشش دهید، از چه سبک ارتباطی استفاده کنید و هر محتوا را به چه شکلی به مخاطبان هدف خود ارائه کنید.

برای اینکه مطمئن شوید محتوای وب‌سایت شما همیشه مرتبط و مفید است، به‌دنبال ترندهای (Trend) صنعت خود باشید و شکاف‌های محتوایی آن را پیدا کنید. یعنی چی؟ یعنی موضوعاتی را پوشش دهید که رقبایتان به‌سراغش نرفته‌اند و محتوای درست‌ودرمانی برای آن موضوع در اینترنت وجود ندارد. در این زمینه بهتر است به سؤالات متداول صنعت پاسخ دهید، تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید، از همکاران خود دربارۀ موضوعات کمک بگیرید و سعی کنید همیشه به‌روز باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای صفر تا صد توسعه استراتژی محتوا» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. افزایش تعاملات اجتماعی

کاربرانی که برای اولین بار به وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما سر می‌زنند، به نظرات مشتریان قبلی بیشتر از توصیه‌های شما اعتماد دارند. پس بهتر است با نمایش نظرات مشتریان قبلی، حس خوبی از برند خود به کاربران تازه وارد بدهید و مشتریان جدیدی بسازید. ضمن اینکه باید تلاش کنید افراد تعامل بیشتری با برند شما داشته باشند.

وقتی صحبت از اعتماد در بازاریابی به میان می‌آید، گوگل به برندهایی بیشتر توجه می‌کند که تعاملات اجتماعی قوی‌تری دارند. اگرچه این موضوع به‌طور مستقیم روی سئو تأثیر نمی‌گذارد، اما با گذشت زمان و حضور قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید جایگاه خود را در نتایج موتورهای جست‌وجو بهتر کنید. این یعنی گوگل به فعالیت شما در در شبکه‌های اجتماعی هم توجه می‌کند! از طرفی وقتی تعاملات اجتماعی بهتر و بیشتری داشته باشید، ترافیک و نرخ تبدیل بیشتری هم خواهید داشت که هر دو روی سئو تأثیر می‌گذارند.

بسیاری از تعاملات اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد؛ اما طراحی وب‌سایت شما به‌تنهایی می‌تواند نقش مهمی در جلب اعتماد کاربران داشته باشد. چگونه؟ با افزودن محتوایی که اعتبار برند شما را به نمایش می‌گذارد؛ مثل:

  • نقد و بررسی محصولات و خدمات شما؛
  • نظرات مشتریان قبلی؛
  • نشان‌های اعتماد؛
  • اینفوگرافیک با آمارهای چشمگیر (مثل تعداد کاربران شما)؛
  • محتواهای تولیدشده توسط کاربر (UGC)؛
  • افتخارات و جوایز.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. خوانایی وب‌سایت

خوانایی وب‌سایت معیاری است که نشان می‌دهد به چه اندازه خواندن و درک متن در یک صفحۀ وب برای مخاطبان آسان است.

خوانایی به نوع ارائۀ متن (فونت، فاصله، رنگ‌ها و...) و زمینه (کلمات و جملاتی که در صفحه نوشته شده است) بستگی دارد.

انتخاب فونت مناسب برای وب‌سایت شما بخشی از فرایند طراحی آن است که نه‌تنها بر جذابیت بصری تأثیر می‌گذارد، بلکه روی برند، تجربۀ کاربری و سئوی وب‌سایت شما هم (هرچند غیرمستقیم) اثرگذار است.

خوانایی وب‌سایت شما به‌طور طبیعی معیارهایی مانند نرخ کلیک، نرخ پرش و زمان در صفحه را برای سایت شما بهبود می‌بخشد که سیگنال‌های مثبتی به گوگل می‌دهد و رتبۀ شما را در صفحۀ نتایج بهتر می‌کند.

وقتی که فونت مناسب و خوانایی برای وب‌سایت خود انتخاب کردید و آمادۀ طراحی شدید، به نکات زیر توجه کنید:

  • مطمئن شوید که متن‌های بدنه (Body) کمتر از 16 پیکسل نباشد؛
  • از فونت‌هایی استفاده کنید که الگوها و شکل‌های ساده‌ای دارند؛
  • برای افزایش خوانایی، در حاشیۀ متن‌های کوچک‌تر فضای سفید (white space) در نظر بگیرید؛
  • بین رنگ متن و پس زمینه تضاد یا همان کنتراست (contrast) ایجاد کنید؛
  • تعداد فونت‌های استفاده‌شده در وب‌سایت خود را محدود کنید (مگر اینکه تزئینی باشند)؛
  • به‌طور هم‌زمان از چند فونت در یک بلوک متنی استفاده نکنید؛
  • مطمئن شوید که متن شما خیلی فشرده نباشد و بین حروف، کلمات و خطوط فضای کافی وجود داشته باشد؛
  • به‌طور کلی، متن‌ها را برای مطالعه مناسب کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی تجربه کاربری یا UX Strategy چیست و چرا اهمیت دارد؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. استفادۀ اصولی از هدرها

ربات‌های موتورهای جست‌وجو وقتی می‌توانند محتواهای وب‌سایت شما را درک کنند که هر محتوایی یک ساختار منطقی داشته باشد.

ربات‌های گوگل بر اساس رفتار کاربران طراحی شده‌‌اند و درست مثل آن‌ها، اول یک نگاه کلی به صفحه می‌اندازند تا سلسله‌مراتب عنوان‌ها، توضیحات، تصاویر و... را بررسی کنند. هر چقدر که محتوای شما منظم‌تر و ساختاریافته‌تر باشد، ربات‌های گوگل و البته مخاطبان هم بیشتر جذب آن می‌شوند.

سرصفحه‌ها یا هدرها (Header) یکی از عناصر طراحی وب هستند و صفحۀ وب را به‌گونه‌ای سازماندهی می‌کنند که هم به‌نفع UX و هم به‌نفع SEO باشد. چگونه؟ با استفاده از تگ‌های هدر  یا Header tags. این تگ‌ها هم برای مخاطبان نمایش داده می‌شود و هم در کدهای وب‌سایت شما قرار می‌گیرد. تگ‌های هدر شامل تیتر مقاله، میان‌تیترها (عنوان‌های داخلی) و زیرعنوان‌ها می‌شود.

هرچه محتوای یک صفحه وب طولانی‌تر باشد، نقاط بیشتری برای شروع مطالعۀ محتوای صفحه برای کاربران وجود دارد. شما با متمایز کردن لایه‌های مختلف محتوا، به بازدیدکنندگان کمک می‌کنید تا ساختار سایت شما را درک کنند، آن را سریع‌تر مرور کنند و بهتر محتوای مدنظرشان را انتخاب کنند.

برای مثال، اگر در حال خواندن این مقاله هستید و می‌خواهید به بخش «تولید محتوای باکیفیت» برگردید، می‌توانید از تگ‌ هدر این عنوان که برای پیمایش بهتر در فهرست این مقاله آورده‌ایم استفاده کنید.

افزودن تگ‌های هدر که نه تنها به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محتوای شما را بخوانند، بلکه به موتورهای جست‌وجو هم کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر آن را درک کنند.

حالا 3 نکتۀ زیر را بخوانید تا با کمک آن‌ها هم تجربۀ کاربری خوبی برای کاربران بسازید و هم سئوی سایت خود را قوی‌تر کنید:

  • H1 همان تیتر یا عنوان اصلی صفحۀ شما است و باید توصیفی از محتوای صفحه باشد؛ ضمن اینکه نباید بیشتر از یک H1 در هر صفحه داشته باشید.
  • عنوان خود را با دقت انتخاب کنید و فراموش نکنید که کلمات کلیدی اصلی صفحه را در آن درج کنید. این کار در سئو بسیار تأثیرگذار است.
  • در حالی که H1 برابر با عنوان اصلی صفحه است، H2 و H3 هم به‌ترتیب شامل عنوان‌های داخلی و زیرعنوان‌ها می‌شود.

 

5. توجه به متادیتا (Metadata)

متادیتا یا فراداده به توضیحات اضافه‌شده به هر یک از صفحه‌‌های وب‌سایت شما اشاره دارد که اطلاعات موجود در آن را خلاصه می‌کند.

متادیتا برای کاربران قابل مشاهده نیست، اما در کدهای وب‌سایت وجود دارد تا به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو کمک کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند.

وقتی از متادیتا به‌درستی استفاده کنید، آن را به یک تاکتیک سئوی داخلی (On-Page SEO) تبدیل کرده‌اید که باعث می‌شود وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج مرتبط با محتوای صفحه رتبۀ خوبی بگیرد. همان‌طور که گفتیم، متادیتا در صفحۀ محتوا برای کاربران قابل مشاهده نیست؛ اما در SERP نمایش داده می‌شود تا نشان دهد صفحۀ شما دربارۀ چیست.

متن‌هایی که برای متادیتا می‌نویسید در اغلب مواقع اولین تعاملی هستند که مخاطبان بالقوه با وب‌سایت شما دارند و نقش مهمی در تمایز محتوای شما با محتوای رقبایتان دارد. در واقع متادیتای جذاب می‌تواند کاری کند که کاربر به‌جای کلیک روی وب‌سایت رقبا، روی وب‌سایت شما کلیک کند. البته برعکسش هم ممکن است!

برای بهینه‌سازی متادیتاهای وب‌سایت باید بخش‌های زیر را در سیستم مدیریت محتوای خود تکمیل کنید:

  • تگ‌های عنوان (Title tags): تگ‌های عنوان همان عنوان‌هایی هستند که در SERP نمایش داده می‌شوند و به‌طور مستقیم به وب‌سایت شما لینک می‌شوند. تگ عنوان شما باید جذاب باشد و کلمات کلیدی مرتبط در آن وجود باشد. ضمن اینکه باید به‌طور دقیق محتوای صفحه را توصیف کند.
  • توضیحات متا (Meta descriptions): توضیحات متا حدود 160 کاراکتر است و اطلاعات بیشتری دربارۀ برند، وب‌سایت و محتوای شما در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این توضیحات می‌تواند انگیزۀ کاربران را برای کلیک، بیشتر کند. بنابراین توضیحات متا را دقیق، جذاب و حتی شامل CTA بنویسید.
  • متن جایگزین (Alt text): متن جایگزین توصیف‌کنندۀ موضوعی است که از تصویر استنباط می‌شود و باید آن را به تصاویر محتوای خود اضافه کنید. چه تصاویر شما تزئینی باشد و چه بخشی از گالری نمونه‌کارهایتان، این متن را باید هر بار که رسانۀ جدیدی را در وب‌سایت خود آپلود می‌کنید، اضافه کنید. متن جایگزین باید امکان درک هدف تصویر را برای افرادی که از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند فراهم کند.
  • داده‌های ساختاریافته (Structured data): داده‌های ساختاریافته، محتوای شما را به کدهایی تبدیل می‌کند تا موتورهای جست‌وجو به‌راحتی آن را پردازش کنند. موتورهای جست‌وجو این کدها را می‌خوانند و با استفاده از آن، وب‌سایت شما را در SERP به شیوه‌ای خاص نمایش می‌دهند.

 

6. لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی روشی است که صفحه‌های وب‌سایت شما را به هم متصل می‌کند. این نوع لینک‌سازی بخش جدایی‌ناپذیر ساختار وب‌سایت شما است؛ چراکه لینک‌های داخلی بخش مهمی از تجربۀ کاربران را می‌سازند و کمک می‌کنند تا محتوایی را که آن‌ها به‌دنبالش هستند به‌راحتی پیدا کنند.

برای مثال، ممکن است شما عبارت «جایگاه‌یابی برند چیست؟» را در گوگل جست‌وجو کنید و بعد مقالۀ وبزی را برای مطالعه انتخاب کنید. هنگام خواندن این مقاله با لینک‌هایی مواجه می‌شوید که با کلیک روی هریک از این لینک‌ها به مقالۀ مرتبط دیگری در آکادمی وبزی هدایت می‌شوید.

لینک‌های داخلی به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا بفهمند صفحه‌های وب‌سایت شما دربارۀ چه چیزی هستند و چه‌رابطه‌ای بین آن‌ها وجود دارد. همچنین به گوگل نشان می‌دهد که محبوب‌ترین و مهم‌ترین صفحه‌های وب‌سایت شما (یعنی صفحه‌هایی که بیشترِ لینک‌های داخلی شما به آن منتهی می‌شود) کدامند.

در ادامه چند نکته آورده‌ایم که به وب‌سایت شما کمک می‌کند تجربۀ کاربری بهتر و سئوی قوی‌تری داشته باشد:

  • مطمئن شوید که هر صفحه در وب‌سایت شما حداقل یک لینک داخلی دارد.
  • در محتواهای طولانی مثل پست‌های وبلاگ از لینک‌های داخلی بیشتری استفاده کنید. توجه کنید که لینک‌ها باید کاربران را به صفحه‌هایی منتقل کند که به‌ آن‌ها اطلاعات بیشتری دربارۀ موضوع محتوای شما می‌دهد.
  • زمان رسیدن به صفحه‌های اصلی و مهم وب‌سایت خود را کمتر کنید. دسترسی به مهم‌ترین صفحه‌های وب‌سایت شما هرگز نباید بیشتر از سه‌ کلیک طول بکشد.
  • از متن‌های لنگر (Anchor Text) استفاده کنید. به متن‌های لینک‌دار در یک وب‌سایت متن لنگر یا Anchor Text می‌گویند. برای مثال، عنوان «آموزش راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرام» یک متن لنگر است که با کلیک روی آن به صفحۀ جدیدی هدایت می‌شوید. استفاده کنید از انکرتکست به خواننده و موتورهای اطلاع می‌دهد که در صفحه‌ای که می‌خواهند روی آن کلیک کنند چه چیزی وجود دارد. پس هم در سئو و هم در تجربۀ کاربری مؤثر است.
  • لینک‌های داخلی حتماً نباید که فقط به‌صورت متنی باشند. شما می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های خاصی هم طراحی کنید. برای مثال، می‌توانید روی دکمه‌ها، عکس‌ها و انیمیشن‌های وب‌سایت خود لینک‌های داخلی بگذارید تا کاربران را بیشتر درگیر کنید و درعین‌حال زیبایی سایت خود را هم ارتقا دهید.

 

7. توجه به معماری اطلاعات وب‌سایت (Information Architecture)

یکی از مهم‌ترین عواملی روی رفتارهای کاربر و سئو تأثیرگذار است، معماری اطلاعات وب‌سایت شما است.

معماری اطلاعات هنر سازماندهی، برچسب‌گذاری و ساختاردهی محتوای وب‌سایت برای ایجاد الگویی است که کاربران را به هدفشان برساند و نیازشان را برطرف کنند.

وقتی دربارۀ معماری اطلاعات صحبت می‌کنیم، بیشتر منظورمان موارد زیر است:

  • طرح‌بندی (Layout) محتوا در هر صفحۀ وب
  • منوهای ناوبری
  • دسته‌ها و زیردسته‌ها (Categories and subcategories)
  • برچسب‌ها یا برچسب‌های توصیفی (descriptive labels)
  • سفر کاربر در وب‌سایت (user journey)
  • ایجاد نقشۀ سایت (sitemap)

معماری اطلاعاتِ اصولی و سازماندهی‌شده به کاربران این امکان را می‌دهد که آنچه در وب‌سایت شما به‌دنبالش هستند به‌راحتی پیدا کنند. ضمن اینکه به ربات‌های موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شما را بهتر درک کرده و طبقه‌بندی کنند. البته برعکس این ماجرا هم ممکن است اتفاق بیفتد. چطوری؟ اگر معماری اطلاعات را درست انجام نداده باشید، کاربران در وب‌سایت شما گیج می‌شوند و به هدفشان نمی‌رسند. موتورهای جست‌وجو هم ممکن است در فهرست‌بندی محتوای وب‌سایت اشتباه کنند.

برای ایجاد معماری اطلاعاتی که کاربران را راضی کند و در عین حال روی سئو تأثیر مثبتی بگذارد، به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • دربارۀ کاربران تحقیق کنید (User research) تا رفتارها و نیازهایشان را درک کنید و بسنجید چگونه می‌توانید آن نیازها را برطرف کنید.
  • صفحه‌های وب‌سایت خود را مثل صفحۀ اصلی، دسته‌ها و زیردسته‌ها فهرست کنید و این فهرست را برای کاربران به‌خوبی نمایش دهید. مطمئن شوید که در فهرست شما صفحه‌های مهم و ضروری دیده می‌شود و هرکدام نیاز خاصی از بازدیدکنندگان را برطرف می‌کند.
  • ناوبری وب‌سایت را با استفاده از منوها و لینک‌های داخلی به‌گونه‌ای طراحی کنید که دسترسی به مهم‌ترین صفحه‌های وب‌سایت شما بیش از چند کلیک طول نکشد.
  • برای بخش‌های جزئی‌تر مثل دسته‌بندی‌های فرعی در فروشگاه‌های اینترنتی، منوهای داخلی (مثل منوی دیجی‌کالا) داشته باشید تا کاربران راحت‌تر به هدف خود برسند.
  • قبل از رونمایی از وب‌سایت خود، ساختار آن را چندین بار آزمایش کنید تا به مؤثرترین ساختارِ ممکن برسید.
  • یک نقشۀ سایت XML ایجاد کنید تا به موتورهای جست‌وجو اطلاع دهید که وب‌سایت شما شامل چه محتوایی است و با چه نظمی چیده شده است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «ساختار طراحی وب سایت چیست؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

8. ایندکس وب‌سایت در گوگل

ايندکس (Index) یعنی اطلاعات ثبت‌شده و فهرست‌شده. وقتی مطلبی در گوگل ایندکس می‌شود، به این معنی است که آن مطلب با جست‌وجو در گوگل پیدا می‌شود.

ایندکس‌شدن وب‌سایت به‌وسیلۀ گوگل یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های سئو و طراحی وب‌سایت است؛ چراکه باعث می‌شود کاربران بیشتری وب‌سایت شما و محتواهای آن را پیدا کنند. در واقع تا زمانی که وب‌سایت شما ایندکس نشود، در صفحۀ نتایج گوگل نخواهید بود.

البته ایندکس وب‌سایت شما در گوگل صرفاً با سرزدنِ ربات‌های آن اتفاق نمی‌افتد. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند روی ایندکس‌شدن یا نشدن وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.

برای اینکه فرایند ایندکس‌شدن وب‌سایت شما راحت‌تر و سریع‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک نقشۀ سایت نصب کنید تا به گوگل کمک کنید صفحه‌های وب‌سایت شما را به‌طور مؤثرتری تحلیل و ایندکس کند.
  • نقشۀ وب‌سایت خود و URLهای آن را در Google Search Console ثبت کنید.
  • یک تقویم محتوایی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. گوگل طرفدار وب‌سایت‌هایی است که در زمان‌های مشخص و ثابتی محتوای جدید منتشر می‌کنند.
  • مطمئن شوید که هر صفحۀ وب‌سایت شما به صفحه‌های دیگر متصل است. (لینک‌سازی داخلی)
  • بک‌لینک‌های با کیفیت برای وب‌سایت خود ایجاد کنید. این‌ کار به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که وب‌سایت شما دارای فاکتور E-E-A-T است.
  • مطمئن شوید که وب‌سایت شما دارای ساختار و ناوبری واضح است و موتورهای جست‌وجو به‌راحتی آن را دنبال می‌کنند.

 

9. طراحی نسخۀ موبایل

در سال 2022، حدود 58.99 درصد ترافیک جهانی اینترنت را تلفن‌های همراه ایجاد کرده‌اند. با توجه به این آمار خیره‌کننده، اگر طراحی وب‌سایت شما برای نمایشگرهای کوچک بهینه نشده باشد، تعداد بسیاری از مخاطبان بالقوۀ خود را از دست می‌دهید.

نسخۀ موبایل وب‌سایت شما باعث می‌شود تا تجربۀ کاربری بهتر و سئوی قدرتمندتری هم داشته باشید. چرا؟ به دو دلیل!

اول اینکه شانس ماندن کاربران در وب‌سایت شما و تعامل با محتوای خود را افزایش می‌دهید.

دوم اینکه که گوگل وجود نسخۀ موبایل را یک عامل مهم در سئو می‌داند که می‌تواند بر عوامل دیگری مثل نرخ پرش، نرخ تعامل و سرعت بارگیری (Load) صفحه تأثیر بگذارد.

برای بهینه‌سازی نمایش وب‌سایت خود در تلفن‌های همراه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برای نمایش مناسب و دقیق محتوای وب‌سایت در تلفن‌های همراه از طراحی واکنش‌گرا (Responsive) یا تطبیقی (Adaptive) استفاده کنید.
  • از همان اول که می‌خواهید وب‌سایت خود را طراحی کنید، آن را برای نمایش در نمایشگرهای کوچک بهینه‌سازی کنید.
  • به‌جای استفاده از منوهای قدیمی، از منوهای همبرگری استفاده کنید. منوی همبرگری اصطلاح رایجی است که برای توصیف آیکن کوچک و سه خطیِ استفاده‌شده در بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها به کار می‌رود. از این آیکن برای نشان دادن منوی بزرگ‌تر استفاده می‌شود و با کلیک روی آن، منوی کامل باز می‌شود.
  • اپلیکیشنِ وب‌سایت خود را بسازید.

10. بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت عملکرد وب‌سایت (Website performance)

شامل اندازه‌گیری سرعت نمایش صفحه‌های وب‌سایت در هر نوع دستگاهی است که روی نحوۀ تعامل و استفادۀ کاربران تأثیر می‌گذارد. موتورهای جست‌وجو همیشه یک تجربۀ کاربری خوب را اولویت قرار می‌دهند و یک سایت کُند و ضعیف را کنار می‌زنند؛ چراکه این وب‌سایت‌ها نرخ تعامل و نرخ تبدیل کمتری و نرخ پرش بیشتری دارند.

آمارها می‌گویند که 42 درصد از کاربران به‌دلیل عملکرد ضعیف یک وب‌سایت، آن را ترک می‌کنند. وقتی کاربران وب‌سایتی را ترک کنند، در واقع به موتورهای جست‌وجو می‌گویند که آنچه به‌دنبالش در آن وب‌سایت پیدا نمی‌کنند. در نهایت آن وب‌سایت به رتبه‌های پایین‌تر در صفحۀ نتایج سقوط می‌کند.

کاربران انتظار دارند که صفحه‌های وب‌سایت شما به‌سرعت و به‌راحتی باز شود؛ در غیر این صورت به احتمال خیلی زیاد وب‌سایت شما را ترک می‌کنند و سراغ وب‌سایت رقیبتان می‌روند.

شما از همان اول و در زمان طراحی وب‌سایت خود باید به کیفیت و عملکرد تمامی بخش‌های آن توجه کنید. ما هم در اینجا چند راهکار آورده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجربۀ کاربری بهتری بسیازید و سئوی وب‌سایت خود را نیز بهتر کنید:

  • عکس‌ها و ویدیوها را با فرمت و حجم مناسب روی وب‌سایت خود بارگذاری کنید.
  • هاستی انتخاب کنید که زمان بارگذاری سریع و نرخ آپ‌تایم بالا داشته باشد. Uptime مدت‌زمانی است که یک سرور کار می‌کند و در دسترس است.
  • با فعال‌کردن کش مرورگر می‌توانید منابعی را که اغلب کاربران به آن‌ها دسترسی دارند در دستگاه کاربر ذخیره کنید و زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهید.

 

11. رعایت دستورالعمل‌های دسترسی به وب

دسترسی به وب (Web accessibility)، یعنی همه، از جمله افراد دارای معلولیت، می‌توانند از وب‌سایت شما بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

ویژگی‌هایی مانند تضاد رنگ، متن‌های خوانا، متن‌های جایگزین (alt text)، توضیحات متنی و توضیحات صوتی نه‌تنها مشاهدۀ وب‌سایت شما را برای تمامی افراد امکان‌پذیر می‌کند، بلکه تجربۀ کاربری را هم ارتقا می‌دهد. گوگل هم وب‌سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که ویژگی دسترسی به وب را اولویت قرار می‌دهند؛ در نتیجه سئوی بهتری هم خواهید داشت.

در ادامه نحوۀ طراحی وب‌سایت را با در نظر گرفتن ویژگی‌های دسترسی به وب آورده‌ایم:

  • از عنوان‌های واضح استفاده کنید تا محتوای شما برای کاربرانی که از فناوری‌های کمکی مثل صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند هم خوانا باشد.
  • به تصاویر وب‌سایت خود متن جایگزین اضافه کنید تا کاربران نابینا هم محتوای آن‌ را درک کنند.
  • مطمئن شوید که رنگ وب‌سایت شما دارای کنتراست کافی است. این کار باعث می‌‌شود محتوای شما برای افرادی که اختلالات بینایی دارند هم خوانا باشد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 اصل مهم برای طراحی یک وب‌ سایت مدرن» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

سؤال آخر: سئو مهم‌تر است یا نرخ تبدیل؟

به پایان یک مقالۀ طولانی اما جذاب رسیدیم! در این مقاله به شما آموزش دادیم که چگونه با استفاده از 11 روشی که معرفی کردیم، یک وب‌سایت فوق‌العاده بر اساس اصول سئو طراحی کنید.

در آخر می‌خواهیم به یک سؤال مهم پاسخ دهیم و آن این است که: سئو مهم‌تر است یا نرخ تبدیل؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم همان‌قدر که سئو مهم است،‌ افزایش نرخ تبدیل هم مهم است. در واقع سئو ابزاری است که به شما کمک می‌کند نرخ تبدیل بیشتری را تجربه کنید. اجازه دهید یک بار دیگر نرخ تبدیل را باهم مرور کنیم.

 

نرخ تبدیل یا Conversion Rate به تعداد افرادی گفته می‌شود که از بین کل مخاطبان وب‌سایت شما، کاری را که می‌خواهید انجام می‌دهند.

 

مثلاً اگر در ماه 1000 نفر از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند و 100 نفرشان محصول یا محصولات مدنظرتان را می‌خرند، نرخ تبدیل وب‌سایت شما 10 درصد است.

ارتقای سئو، بهبود تجربۀ کاربری و کارهایی شبیه به این‌ها، همگی در راستای توسعۀ کسب‌وکار شما انجام می‌شوند. پس همان‌طور که مشغول بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موتورهای جست‌وجو هستید، از روش‌های زیر هم برای تبدیل بیشتر مخاطبانتان استفاده کنید:

  • به قدرت هِدِر وب‌سایت ایمان بیاورید و مطمئن شوید که H1، CTA و تصویر دارد.
  • از کال تو اکشن‌های واضح و جذابی استفاده کنید از نظر بصری متمایز باشند، هدفمند باشند و کاربران را درگیر کند.
  • برای تأکید روی پیام‌های مهم، یک لایت باکس اضافه کنید.
  • برای آزمایش نسخه‌های مختلف وب‌سایت خود و CTAهای آن از تست A/B کمک بگیرید و مشخص کنید کدام‌یک باعث تبدیل بیشتر کاربران می‌شود. تست A/B فرایندی است که به طور هم‌زمان دو گزینۀ مختلف را آزمایش می‌کند. مثلا دو نوع از صفحۀ وب را به کاربران مختلف وب‌سایت نشان می‌دهد و مقایسه می‌کند که کدام‌یک از آن‌ها باعث نرخ تبدیل بیشتر می‌شود.

در پایان مقاله از شما می‌خواهیم که اگر سؤالی دربارۀ طراحی وب‌سایت بر اساس اصول سئو دارید، آن را در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید تا کامل‌ترین پاسخ ممکن را به شما بدهیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله، مقالۀ «سئوی وبلاگ چیست؟» را هم در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
مریم گفت:
بسیار مفید و آموزنده بود.
ممنون

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید