Clicky

سئو یا بهینه سازی موتور جست و جو چیست؟ آن را از کجا شروع کنیم؟

راهنمای سئو برای افراد مبتدی

بعد از اینکه سایت خودتان را طراحی و منتشر کرده‌اید نوبت به آن رسیده تا برای آن بازدید کننده پیدا کنید. برای اکثر وبسایت ها، اکثر ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و یا بینگ به دست می‌آید. به همین دلیل سئو (seo) یا بهبود سایت برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. زیرا با استفاده از سئو می‌توانید مطمئن شوید که سایت شما در این موتورهای جستجو به نمایش در می‌آید و جایگاه مناسبی در نتایج جستجو نیز به دست می‌آورد.


اگر با سئو آشنایی ندارید ممکن است سئو در ابتدا فرآیند بسیار پیچیده‌ای به نظر برسد اما در واقع حتی افراد مبتدی و تازه کار نیز می‌توانند سئو کنند. در این مقاله ما به شما مبانی سئو را معرفی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که باید کار سئو کردن وب سایت خود را از کجا شروع کنید.

 


سئو (SEO) چیست؟

 

Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فرآیندها است که باعث شناخته شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو و به نمایش در آمدن سایت و صفحات آن در نتایج جستجو کلمات کلیدی مرتبط می‌شود.

 

به زبان ساده با سئو کردن سایت می‌خواهید در نتایج جستجو گوگل جایگاه مناسبی برای خود به دست آورید.

 

اما سئو معنی عمیق‌تری از این توضیح کوتاه دارد. در ادامه به نحوه کار موتورهای جستجو، اهمیت سئو و هرآنچه که باید در مورد سئو بدانید اشاره خواهیم کرد تا متوجه شوید سئو دقیقاً چیست و چگونه می‌توان از آن برای پیشرفت سایت استفاده کرد.

 


چرا سئو مهم است؟

 

چرا سئو مهم هست؟SEO مهم است زیرا اگر سایت شما در نتایج جستجو به نمایش در آید، شما بازدید کننده‌های بیشتری به دست می‌آورید. همچنین اگر سایت خود را به خوبی سئو کنید، دقیقاً همان بازدید کنندگانی به سایت شما هدایت می‌شوند که مشتریان بالقوه شما هستند. و این یعنی فروش بیشتر!
گوگل با میلیاردها بازدید کننده بهترین مکان برای پیدا کردن بازدید کنندگان و مشتریان بالقوه است. اما اکثر مردم در هنگام جستجو در گوگل فقط روی لینگ وب سایت‌هایی کلیک می‌کنند که در صفحه اول قرار دارند. بنابراین اگر شما بتوانید سایت خود را در نتایج اول گوگل به نمایش درآورید موفقیت بسیار بزرگی کسب کرده‌اید و می‌توانید ترافیک بسیار بالایی برای سایت به دست آورید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: 7 راهکار اثبات شده برای افزایش ترافیک فروشگاه آنلاین شما


این موفقیت بزرگ نصیب بزرگترین، قشنگ‌ترین و گران‌ترین وبسایت نمی‌شود. بلکه موتورهای جستجو تنها سایت‌هایی را در رتبه‌های خود نتایج جستجو نشان می‌دهند که بهترین پاسخ را برای سؤالات مردم داشته باشند.


درنتیجه: برای سئو اول باید محتوای وبسایت شما به خوبی به سؤالات مردم پاسخ دهد، دوم باید مطمئن شوید که محتوای شما برای موتورهای جستجو نیز قابل خواندن و فهمیدن باشد.

 


موتورهای جستجو مانند گوگل چگونه کار می‌کنند؟

 

موتورهای جستجویی مانند گوگل مرتباً در حال به روز رسانی لیستی از صفحات وب یا اصطلاحاً ایندکس (index) کردن آن‌ها هستند.موتورهای جستجو مانند گوگل چگونه کار می‌کنند؟
موتورهای جستجو از ربات‌هایی به نام crawler (گاهی به آن‌ها spider یا عنکبوت نیز گفته می‌شود) استفاده می‌کنند که در سرتاسر وب به دنبال پیدا کردن صفحات جدید هستند. این crawler ها همیشه در حال خواندن کدها و نوشته‌های موجود در وب هستند. این ربات‌ها کار خود را با صفحات محبوب شروع می‌کنند و با دنبال کردن لینک‌های موجود در آن‌ها با صفحات دیگر می‌روند و شبکه خود را بزرگ‌تر می‌کنند.


زمانی که این ربات‌ها صفحه جدیدی می‌یابند، آن را به لیست صفحاتی ایندکس شده اضافه می‌کنند و سعی می‌کنند بفهمند این صفحات در مورد چه چیزی هستند. آن‌ها به متن‌ها، عکس‌ها، عناوین، لینک‌ها نگاه می‌کنند تا اطلاعات بیشتری برای آنچه که در یک صفحه ارائه می‌شود پیدا کنند.
زمانی که اطلاعات لازم را کسب کردند، گوگل یا موتورهای جستجو دیگر از یک الگوریتم استفاده می‌کنند تا این صفحات ایندکس شده را برای کلمات یا عبارات کلیدی مرتبط رتبه بندی کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: ‌لیست کامل جدیدترین الگورتیم های گوگل


در واقع زمانی که شما وب سایت خود را منتشر می‌کنید، ربات‌های گوگل بعد از مدتی که ممکن است چند روز یا چند هفته باشد آن‌ها را پیدا می‌کنند. البته شما می‌توانید با ثبت وب سایت خود در Google Search Console به فرآیند ایندکس شدن سایت خود سرعت دهید.

 


الگوریتم گوگل چگونه صفحات مختلف را رتبه بندی می‌کند؟


الگوریتم های گوگل چگونه کار می‌کنند؟Rank یا رتبه صفحه در نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد. گوگل اطلاعات دقیقی در مورد الگوریتم خود ارائه نمی‌کند، زیرا دوست ندارد مردم با پی بردن به جزئیات الگوریتم را گول بزنند. اما فاکتورهای مهمی مانند محتوای مناسب، استفاده درست از عناوین (Headings)، متن جایگزین عکس(Alt Text)، کلمات کلیدی و لینک‌ها وجود دارند که تأثیر زیادی روی سئو سایت می‌گذارند. علاوه بر این می دانیم فاکتورهایی مانند mobile-friendly یا نمایش مناسب سایت در صفحات موبایلی و استفاده از امنیت HTTPS برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر از سایت ساز وبزی استفاده می‌کنید هر دو این فاکتورها به صورت اتوماتیک برای سایت شما در نظر گرفته شده است.

 

در واقع، بیش از 200 فاکتور رتبه بندی مختلف برای گوگل پیشنهاد شده است. بعضی از این فاکتورها شناخته شده و قطعی هستند و بعضی دیگر در حد حدس و گمان باقی مانده‌اند. این لیست بلند بالا از فاکتورها با به روز رسانی الگوریتم گوگل تغییر می‌کنند و همیشه متخصصان سئو به دنبال یافتن جدیدترین و مؤثرترین راه‌ها برای دریافت بالاترین رتبه برای سایت‌ها هستند.


همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم اگر شما در این زمینه تجربه ای ندارید، نباید نگران باشید چرا که شما هم می‌توانید با شناخت این فاکتورها، سایت خود را سئو کنید. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو آشنا خواهیم شد.

 


کدام بخش‌های سئو را می‌توانم خودم انجام دهم؟

 

زمانی که که بدانید موتورهای جستجو و گوگل چگونه کار می‌کنند قادر خواهید بود تا با تغییر در وبسایت و محتوای آن به بازدید کننده بیشتری از طریق گوگل دست پیدا کنید. لیستی که ما در اینجا برای شما قرار می‌دهیم یک لیست جامع نیست، اما برای شروع گزینه‌های خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. خیلی از افراد همین کارهای ساده را نیز انجام نمی‌دهند. به همین دلیل گاهی اوقات انجام کارهای ساده نیز می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.


چیزهایی که گوگل دوست دارد در سایت شما ببیند و به سئو سایت شما کمک می‌کنند:

 

  • نوشتن محتوای اورجینال و با ارزش که کاربر با آن تعامل داشته باشد. دقت کنید که محتوا باید برای انسان‌های واقعی نوشته شده باشد نه موتورهای جستجو!
  • استفاده مناسب و درست از کلمات و عبارات کلیدی. با استفاده از کلمات کلیدی که مردم در گوگل جستجو می‌کنند، احتمال نمایش وب سایت شما در گوگل بیشتر می‌شود.
  • ساختار مناسب برای محتوا. از تگ‌های H1 تا H6 برای نمایش عناوین استفاده کنید. بزرگ‌ترین تگ یعنی H1 باید در بالای صفحه قرار بگیرد. سپس تگ‌های کوچکتر به ترتیب اهمیت در قسمت‌های پایین‌تر متن وجود داشته باشند. اینکار به گوگل اجازه می‌دهد تا محتوای شما را به قسمت‌های قابل فهم برای خود تقسیم کند.
  • لینک از سایت‌های معتبر. Inbound links یا لینک‌های جاذبه‌ای، لینک‌هایی هستند که از درون متن وب سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود. زمانی که کسی به شما لینک می‌دهید به گوگل نشان می‌دهد که محتوای شما را دوست داشته و به عنوان یک منبع به آن نگاه می‌کند. این لینک‌ها علاوه بر این که برای گوگل اهمیت زیادی دارند باعث می‌شوند تا ترافیک شما نیز افزایش پیدا کند.
  • لینک‌های داخلی و خارجی. لینک داخلی (Internal Link) به معنای لینک دادن از یک صفحه به سایر صفحات سایت خود و لینک خارجی (External Link) به معنای لینک دادن به صفحات سایر سایت‌ها است. این کار به Crawlers ها اجازه می‌دهد تا بفهمند محتوای سایت شما تا چه اندازه به هم مرتبط هستند.
  • متن جایگزین عکس. Alt text یا متن آلترناتیو عکس توضیح کوتاهی است که به ربات‌های گوگل می‌فهماند عکس‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند.
  • Mobile-friendly. واکنشگرا بودن صفحات سایت در صفحات نمایش موبایلی که خواندن مطالب سایت برای کاربران موبایل را آسان‌تر می‌کند.
  • منو راهبری مناسب. که باعث می‌شود کاربران به راحتی به قسمت‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند.
  • محتوای تازه و به روز رسانی مداوم. اینکار به گوگل نشان می‌دهد که سایت شما قابل اعتماد و دقیق است.

 

 

تاکتیک‌های سئو کردن که باید از آن‌ها پرهیز کنید:

 

تاکتیک‌های سئو کردن که باید از آن‌ها پرهیز کنید:بعضی از تاکتیک‌های سئو مربوط به سال‌ها قبل هستند. با استفاده از این تاکتیک‌ها سعی می‌شد تا گوگل را گول بزنند. در طول سالیان متمادی گوگل فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر داده و الگوریتم‌های خود را پیچیده‌تر کرده است.
برای مثال، در گذشته مردم با پر کردن متن خود از کلمات کلیدی سعی می‌کردند تا نسبت کلمات کلیدی در محتوا را بالا ببرند و فکر می‌کردند اینکار باعث قرار گرفتن در رتبه‌های بالای نتایج گوگل می‌شود. امروزه گوگل تنها به محتوایی که به صورت طبیعی نوشته شده باشد توجه می‌کند. همچنین به شدت صفحاتی که سعی می‌کنند با استفاده از کلمات کلیدی متعدد گوگل را گول بزنند جریمه می‌کند.


با انجام ندادن این تاکتیک‌های قدیمی و خطرناک می‌توانید از پنالتی شدن سایت خود جلوگیری کنید:

 

  • پرکردن محتوا با کلمات کلیدی
  • استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با محتوا
  • صفحاتی که محتوای کمی دارند یا اصلاً محتوا ندارند
  • صفحات با محتوای تکراری
  • لینک دهی‌های تقلبی
  • متن‌ها یا لینک‌های پنهان در صفحه

 

 

وبزی چه امکاناتی برای سئو سایت در اختیار شما قرار می‌دهد؟

 

تمام قالب های آماده سایت ساز وبزی از به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر سئو کاملاً به روز باشند. علاوه بر این در وبزی ابزارهای زیادی برای شخصی سازی وبسایت، به گونه‌ای که بهترین جایگاه را در نتایج گوگل کسب کنید برای شما فراهم شده‌اند. همچنین متخصصان ما همواره برای مشاوره سئو در کنار شما خواهند بود و می‌توانید برای سئو کردن سایت خود از آن‌ها مشاوره بگیرید.

 

چک لیست سئو: برای شروع سئو چکارهایی انجام دهیم؟

 

پس از این که در رابطه با سئو به یک شناخت کلی رسیدید، پیشنهاد می‌کنیم موارد این چک لیست را در وب سایت خودتان پیاده سازی کنید. دقت داشته باشید که لازم نیست همین امروز و بصورت کامل، تک تک آیتم ها را در سایت تان داشته باشید. همینطور دقت داشته باشید نتیجه‌ی فرآیند های سئو بصورت آنی قابل مشاهده نیستند و برای اینکه نتایج زحمات خودتان را مشاهده کنید لازم است تا کمی صبور باشید.

 

  1. اتصال دامنه مورد نظر به وب سایت تان
  2. اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط گوگل شناخته شده (Index شده)
  3. کلمات کلیدی خودتان را پیدا کنید
  4. تصاویرتان را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید
  5. یک صفحه سوالات متداول به سایت خود اضافه کنید
  6. مطمئن شوید که نسخه موبایل وب سایت تان به درستی کار می‌کند
  7. نکات طلایی سئو رو یکبار مرور کنید
  8. درباره سئو محلی کمی اطلاعات کسب کنید

 

چقدر طول می‌کشد تا سئو کار کند؟

 

نتایج سئو کردن سایت فوری نخواهد بود. در واقع، زمان زیادی طول می‌کشد تا شما بتوانید ترافیک رایگان و زیادی برای سایت خود به دست آورید.


شما نیاز دارید تا نتایج سئو خود را به صورت منظم بررسی کنید و همزمان وبسایت خود را نیز به روز کنید. در گذر زمان شما می‌توانید جایگاه مناسبی در نتایج جستجو به دست آورید. سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است که اگر به صورت پیوسته انجام شود نتایج بزرگی برای شما به همراه خواهد داشت.

۵
از ۵
۳۷ مشارکت کننده
bahram گفت:
سلام. ممنون از توضیحات کاملتون. با کمک این مقاله تونستم به رتبه خوبی برسم. حیفم اومد تشکر نکنم.
    پشتیبان وبزی گفت:
    خواهش میکنم بهرام عزیز

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید