Clicky

اینماد (E-Namad) چیست؟ (+ آموزش تصویری دریافت، تمدید و لغو اینماد)

کاربران زمانی به فروشگاه اینترنتی شما اعتماد می‌کنند و از آن خرید می‌کنند که «قانونی» باشد و «مجوز» داشته باشد.

گرفتن مجوز برای فروشگاه اینترنتی با گرفتن مجوز برای مغازه فرق دارد و دَنگ‌وفَنگ‌های آن را هم ندارد. کافی است طبق آن چیزی که در این مقاله می‌گوییم عمل کنید.

فهرست مطالب این مقاله را در زیر می‌بینید:
اینماد چیست؟

مزایای نماد اعتبار الکترونیکی

شرایط دریافت اینماد

مدارک لازم برای دریافت اینماد

چگونه اینماد بگیریم؟ (آموزش تصویری دریافت اینماد)

آشنایی با انواع اینماد

اعتبار و هزینه دریافت اینماد

قوانین اینماد

آموزش تمدید اینماد

آموزش لغو و ابطال اینماد

اینماد چیست؟

اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، یک نشان (لوگو) و مجوز دولتی است که برای تأیید صلاحیت و احراز هویت فروشگاه‌های اینترنتی صادر می‌شود.

وقتی نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت می‌کنید، یک کد به شما داده می‌شود که با قرار دادن آن داخل وب‌سایت‌ خود، لوگوی «اینماد» نمایش داده می‌شود.

اینماد را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه می‌کند. این مرکز زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با انجام کارهایی مثل صدور اینماد، به کاربران اینترنتی کمک می‌کند تا با خیال راحت از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنند. لازم است بدانید که تمامی فروشگاه‌های اینترنتی کشور برای فعالیت باید اینماد داشته باشند.

مزایای نماد اعتبار الکترونیکی

درست است که گرفتن اینماد برای فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است، اما این ضرورت مزایایی هم دارد که در این بخش آن‌ها را مفصّل توضیح می‌دهیم.

برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم

در ایران 2 نوع درگاه پرداخت اینترنتی داریم:

1. درگاه پرداخت مستقیم که بانک‌ها ارائه می‌کنند؛ مثل درگاه بانک ملی، ملت، پارسیان و...

2. درگاه پرداخت واسط که شرکت‌های دیگری به‌غیر از بانک‌ها به فروشگاه‌های اینترنتی می‌دهند؛ مثل زرین پال و زیبال.

برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم بانکی باید اینماد داشته باشید. در غیر این‌ صورت، فقط می‌توانید از درگاه‌های واسط استفاده کنید. البته درگاه‌های واسط هم در اصل مشتری شما را به صفحۀ درگاه پرداخت بانک هدایت می‌کنند؛ اما به‌هرحال واجب است که اینماد را بگیرید!

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «نحوه اتصال درگاه بانکی به فروشگاه اینترنتی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید. 

 

برای راحت کردن خیال مشتریان

وقتی که نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشید، افراد با خیال راحت‌تری از وب‌سایت شما خرید می‌کنند؛ چون مطمئن هستند که وب‌سایت‌های دارای اینماد به تعهدات خود پایبند هستند و حقوق مصرف‌کننده را می‌شناسند. اگر هم وب‌سایت دارای اینماد مرتکب تخلفی شود، کاربران می‌توانند از آن وب‌سایت شکایت کنند.

 

برای گارانتی محصولات

مشتریان در زمان خرید آنلاین نمی‌توانند محصول را از نزدیک ببینند و به همین خاطر نگران کیفیت آن هستند؛ اما خرید از فروشگاهی که اینماد دارد کمی متفاوت است. اگر مشتریان از کیفیت محصول راضی نباشند، می‌توانند پول خود را پس بگیرند. البته دلیلی که می‌آورند هم بسیار مهم است و ممکن است اعتراض‌شان وارد نباشد.

 

برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران

اطلاعات شخصی کاربران بسیار اهمیت دارد و کلاهبرداران می‌توانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند؛ اما داشتن اینماد این اطمینان را به کاربران می‌دهد که اطلاعات آن‌ها به دست کسی نمی‌افتد.

 

برای بستن قرارداد با اداره پست

فقط وب‌سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند می‌توانند با اداره پست قرارداد ببندند تا محصولاتی که مشتریان سفارش می‌دهند، به‌طور مستقیم برای آن‌ها پست شود. این‌طوری تجربه کاربری بهتری برای آن‌ها می‌سازید.

شرایط دریافت اینماد

دریافت اینماد شرایطی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

1. داشتن فروشگاه اینترنتی

اینماد فقط به وب‌سایت‌های فروشگاهی ارائه می‌شود. در واقع باید محصول یا خدمتی برای فروش داشته باشید و امکان خرید آن به‌صورت آنلاین در وب‌سایت شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت وب‌سایت شما نیازی به نماد اعتماد الکترونیکی ندارد.

 

2. نوشتن توضیحات کامل برای هر محصول

هر مطلبی که لازم است کاربران درباره یک محصول بدانند مثل: کاربرد، قیمت و مشخصات کامل محصول باید در بخش توضیحات آن محصول نوشته شود. این کار باعث راحت‌‌تر شدن فرایند خرید آنلاین برای مشتریان می‌شود. همچنین اطلاعات خرید باید به‌صورت پیش‌فاکتور یا همان سبد خرید در اختیار افراد قرار بگیرد.

 

3. مالکیت دامنه

تقاضای دریافت اینماد باید از طرف مالک یا صاحب‌‌امتیاز دامنه باشد. اگر هم قرار است نمایندۀ حقوقی این کار را انجام دهد، باید مدارک وکالت او از مالک شرکت موجود باشد. همچنین نام دامنه باید همان نام کسب‌وکارتان باشد. البته گاهی‌ اوقات دامنه بر اساس نام شخصی که عضو هیئت مدیره است نام‌گذاری می‌شود که مشکلی ندارد.

 

4. تأیید صلاحیت

اگر بخواهید اینماد بگیرید، پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا باید صلاحیت شما را تأیید کند. اگر صلاحیت شما تأیید نشود، در آینده نمی‌توانید دوباره برای گرفتن اینماد درخواست بدهید و در واقع وارد لیست سیاه می‌شوید. تنها کاری که از دست شما بر می‌آید این است که به‌طور قانونی خواهان بررسی مجدد شوید. لازم است بدانید که نتیجه‌ی استعلام این کار برای خودتان ایمیل می‌شود.

 

5. داشتن سن قانونی

سن شما برای دریافت اینماد باید بیشتر از 18 سال باشد. اگر این‌طور نیست، باید حکم رشد ارائه کنید. در حکم رشد، دادگاه وظیفه دارد دربارۀ تقاضای شخصی که سنش به 18 نمی‌رسد و ادعای توانایی ادارۀ امور را دارد، همه‌ی جوانب را بررسی و ارزیابی کند که آیا آن شخص صلاحیت فعل‌ و انفعالات‌ مالی را دارد یا خیر. در صورت مثبت بودن نظر دادگاه حکم صادر می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت اینماد

برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی، باید تصویر کارت‌ ملی و شناسنامه را بارگذاری کنید. در زمان ثبت‌نام، نوع شخصیت از شما پرسیده می‌شود که در صورت ثبت شرکت باید گزینۀ «شخصیت حقوقی» را انتخاب کنید و اگر شرکتی ثبت نکرده‌اید، باید گزینۀ «شخصیت حقیقی» را انتخاب کنید.

مدارکی که شخصیت حقوقی باید ارائه دهد با مدارک شخصیت حقیقی متفاوت است.

مدارکی که متقاضیان حقیقی باید ارائه کنند شامل مدارک زیر است:

  • مجوز فعالیت
  • تعهدنامه‌ی شخصیت حقیقی
  • مدارک هویتی
  • اجاره‌نامه
  • سند شرکت یا خانه

مدارکی که متقاضیان حقوقی باید ارائه کنند شامل مدارک زیر است:

  • آگهی روزنامه‌ رسمی
  • اصل اساسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
  • تعهدنامه‌ شخصیت حقوقی
  • پروانه‌ کسب

توجه کنید که برای دریافت اینماد نیازی به مراجعه حضوری نیست و تمامی این مدارک به‌صورت تصویر بارگذاری می‌شود.

نکته: قبل از ثبت نام در سامانه اینماد و ارسال درخواست برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، وب‌سایت کسب‌وکار شما باید راه‌اندازی شده باشد.

 

چگونه اینماد بگیریم؟ (آموزش تصویری دریافت اینماد)

برای گرفتن اینماد ابتدا به آدرس enamad.ir مراجعه کنید و از منوی بالای صفحه، روی گزینه «کسب‌وکارها» و در ادامه روی گزینه «ثبت‌نام و ورود به پنل کاربری» کلیک کنید.

اگر پیش از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اید، در این صفحه با ورود نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید وارد پنل‌تان شوید. اگر هم ثبت‌نام نکرده‌اید، روی گزینه «ایجاد حساب کاربری» کلیک کنید.

در صفحه ثبت‌نام، اول از همه باید نوع شخصیت خود را انتخاب کنید.

در ادامه باید سایر ردیف‌ها را تکمیل کنید. سپس روی مربع‌های سفید در کنار دو شرط پایین صفحه کلیک کنید و در آخر روی دکمه «تأیید» کلیک کنید.

نکته: نام کاربری شما دائمی است و امکان تغییر ندارد؛ پس در انتخاب آن دقت کنید.

بعد از انجام این مراحل، پیغام زیر را دریافت می‌کنید.

در این مرحله وارد ایمیل‌تان شوید و ایمیل ارسال‌شده از اینماد را باز کنید. در این ایمیل یک لینک برایتان ارسال شده که برای تکمیل فرایند ثبت‌نام باید روی آن کلیک کنید.

حالا حساب کاربری شما تأیید شده است و می‌توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که انتخاب کرده‌اید وارد سامانه اینماد شوید.

بعد از ورود به حساب کاربری خود، از ستون سمت راست گزینه «تکمیل اطلاعات»‌ را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب این گزینه، منوی زیر ظاهر می‌شود که باید روی گزینه «تکمیل فرم اطلاعات» کلیک کنید.

در ادامه فرم زیر نمایش داده می‌شود. در این فرم باید تمامی گزینه‌های ستاره‌دار را تکمیل کنید و سپس روی دکمه «ذخیره» کلیک کنید. دقت کنید که شماره همراه وارد‌شده باید به‌نام شخصِ متقاضیِ دریافت اینماد باشد.

در صورت تکمیل صحیح تمامی بخش‌ها، پس از ذخیره فرم پیام زیر را مشاهده می‌کنید. روی دکمه «تأیید» کلیک کنید.

پس از تکمیل فرم اطلاعات، روی گزینه «بارگذاری مدارک» کلیک کنید.

در این بخش، بارگذاری تصویر روی کارت ملی و تصویر صفحه اول شناسنامه اجباری است. اگر تمایل داشتید، می‌توانید تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت را هم بارگذاری کنید.

در صورت بارگذاری صحیح هر مدرک، پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود. روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

در ادامه فرایند ثبت درخواست اینماد، روی گزینه «احراز اطلاعات» کلیک کنید.

در این بخش باید شماره تلفن همراه خود را تأیید کنید و کد ارائه‌شده را به شماره‌ای که مشاهده می‌کنید پیامک کنید.

پس از ارسال پیامک، حداکثر به‌مدت ده دقیقه صبر کنید و بعد با کلیک روی گزینه «خروج از سامانه» از سامانه اینماد خارج شوید و دوباره با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.

حالا شماره تلفن همراه شما تأیید شده و پس از ورود مجدد به سامانه پیام زیر را می‌بینید.

بعد از تأیید تلفن همراه باید تلفن ثابت خود را به‌گونه‌ای که در سامانه گفته‌ شده تأیید کنید.

پس از تأیید تلفن ثابت پیام زیر برایتان نمایش داده می‌شود.

برای مرحله بعد روی گزینه «کسب‌وکار» در سمت راست صفحه کلیک کنید.

با نمایش منوی زیر، روی گزینه «افزودن کسب‌وکار» کلیک کنید.

در ادامه فرم زیر نمایش داده می‌شود و شما باید اطلاعات کسب‌وکارتان را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم، روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید.

در صورتی که اطلاعات را به‌درستی وارد کرده باشید، پیام زیر را مشاهده می‌کنید. روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

حالا باید در پنل کاربری خود روی گزینۀ «مدیریت کسب‌وکار» کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه، صفحه زیر نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید برای تأییدیه فنی اقدام کنید.

با کلیک روی گزینه «انجام تأییدیه فنی» صفحه زیر ظاهر می‌شود.

فقط با انجام یکی از کارهای خواسته‌شده، تأییدیه فنی شما صادر می‌شود. هدف از تأیید فنی این است که احراز شود ثبت‌نام‌کننده به آدرس وب‌سایت (دامنه) دسترسی دارد. پس از مدت کوتاهی از زمان انجام این کار در وب‌سایت، تأییدیه فنی شما به‌طور خودکار صادر می‌شود و به مرحله بعدی می‌روید.

در مرحله بعد باید روی گزینه «لیست خدمات و مجوزها» کلیک کنید.

به صفحه زیر هدایت می‌شوید و باید نوع خدمت خود را مشخص کنید. تکمیل هر چهار بخش الزامی است.

پس از کلیک روی گزینه «ذخیره» پیام زیر را مشاهده می‌کنید. روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

در مرحله بعد از انتخاب خدمت، اگر خدمت انتخابی شما نیاز به ارائه مجوز از مرجع ذی‌صلاح داشته باشد، باید اسکن مجوز خود را بارگذاری کنید. برای مثال، اگر وب‌سایت شما خدمات فروش بلیط هواپیما ارائه می‌کند، باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز داشته باشید و آن را بارگذاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مجوزهای لازم به صفحه قوانین اینماد مراجعه کنید.

حالا روی گزینه «تکمیل فرم نظرسنجی» کلیک کنید.

فرم نظرسنجی به شکل زیر است:

پس از پاسخ‌گویی به پنج سؤال موجود در فرم و کلیک روی گزینه «ذخیره»، پیام زیر را مشاهده می‌کنید.

حالا روی گزینه «احراز اطلاعات کسب‌وکار» کلیک کنید.

احراز اطلاعات کسب‌وکار در اینماد 3 بخش دارد: احراز ایمیل کسب‌وکار، احراز تلفن کسب‌وکار و احراز آدرس کسب‌وکار. احراز هر سه بخش اجباری است. در این مرحله فقط می‌توانید با انجام یک احراز، پرونده را به کارشناس ارجاع دهید و پس از دریافت نتیجه، دو بخش دیگر را احراز کنید. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این کار را به‌دلیل تسریع در فرایند ثبت‌نام پیشنهاد می‌کند.

در این مرحله اگر قصد تغییر دادن ایمیل، تلفن ثابت یا آدرس کسب‌وکارتان را دارید، می‌توانید روی گزینه «ویرایش مشخصات کسب‌وکار» کلیک کنید.

در ادامه وارد صفحه زیر می‌شوید و حالا امکان ویرایش مشخصات واردشده را دارید.

خُب خسته نباشید! در این مرحله پرونده شما آماده ارسال به کارشناس شده است. روی گزینه «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» کلیک کنید. قبل از این کار، حتماً اطلاعات خود را بررسی کنید چون بعد از ارسال پرونده برای کارشناس دیگر امکان ویرایش اطلاعات را ندارید.

پس از انتخاب گزینه «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود. قبل از ارسال پرونده می‌توانید چک‌لیست الزاماتی را مشاهده کنید که کارشناس بر اساس آن وب‌سایت شما را بررسی می‌کند.

بهتر است قبل از کلیک روی گزینه «تأیید»، چک لیست را مطالعه کنید و بر اساس آن وب سایت خود را کامل کنید. توجه کنید که پس از ارسال پرونده امکان مشاهده چک لیست را ندارید.

بعد از تأیید ارسال پرونده پیام زیر را مشاهده خواهید کرد. روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

در حال حاضر اگر همه مراحل را پشت سر گذاشته باشید، وضعیت پرونده خود را به‌صورت «در حال بررسی» مشاهده می‌کنید. حالا باید صبر کنید تا کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وب‌سایت کسب‌وکار شما را بررسی کنند. این فرایند ممکن است چند روز (حداکثر 3 روز کاری)‌ زمان ببرد.

اگر کارشناس در پرونده شما نقصی ببینید، آن را به پنل شما برمی‌گرداند. در این حالت شما وضعیت را به‌صورت «اعلام نقص» مشاهده می‌کنید. برای برطرف کردن نواقص پرونده خود روی گزینه «وضعیت چک لیست کسب‌وکار» کلیک کنید.

در چک لیست نمایش‌داده شده، باید بخش‌هایی را که جلوی آن‌ها وضعیت «عدم تأیید» آمده را بررسی کنید. با کلیک روی گزینه «توضیحات» بخش‌های ناقص را مطالعه کنید و نواقص را برطرف کنید. اگر می‌خواهید درباره نواقص اعلام شده نکاتی را به کارشناس اطلاع دهید، می‌توانید در بخش «توضیحات» مطلب خود را بنویسید. بعد از برطرف کردن تمامی موارد تأییدنشده در چک لیست حتماً روی گزینه «ارسال» کلیک کنید تا پرونده برای بررسی مجدد برای کارشناس ارسال شود.

اگر در مرحله «افزودن کسب‌وکار» نوع فعالیت خود را غیرصنفی انتخاب کرده بودید و کارشناس اعلام کرد که باید آن را به فعالیت صنفی تغییر دهید، می‌توانید با کلیک روی گزینه «تغییر نوع فعالیت» به‌صورت زیر فعالیت صنفی را انتخاب کنید.

در صفحه نمایش داده‌شده باید نوع فعالیت را صنفی انتخاب کنید و روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.

بعد از اینکه کارشناس پرونده شما را تأیید کرد، وضعیت به‌صورت «بررسی مدارک فیزیکی» نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید روی گزینه «دریافت تعهدنامه» کلیک کنید. فایل تعهدنامه را پرینت بگیرید و تکمیل کنید. در ادامه باید در دفترخانه گواهی امضا کنید و به همراه کپی برابر اصل مجوزهایی که در بخش «لیست خدمات و مجوزها» بارگذاری کرده‌اید، آن را به صندوق پستی 6385-14155ارسال کنید.

اگر مدارک ارسالی فاقد شرایطی که گفتیم باشد، مسئول تأیید مدارک آن را تأیید نمی‌کند. در این حالت وضعیت را به‌صورت «عدم تأیید مدارک فیزیکی» مشاهده می‌کنید. حالا باید نواقص را رفع کنید و مدارک را دوباره ارسال کنید.

پس از تأیید مدارک فیزیکی، وضعیت را به‌صورت «در حال بررسی توسط مدیر» مشاهده خواهید کرد.

در صورت تأیید مدیر، وضعیت به صورت «تأیید نهایی» نمایش داده می‌شود. حالا باید روی گزینه «دریافت کد نماد» کلیک کنید و کد اعلام‌شده را روی صفحه اول وب‌سایت خود قرار دهید. بعد از ‌آن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد روی وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود.

انواع اینماد

اینماد اعتبار و کیفیت وب‌سایت‌ها را با ستاره‌ نمایش می‌دهد و تعداد ستاره‌های بالاتر به‌معنی سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر وب‌سایت شماست. بر همین اساس، انواع اینماد به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • نماد موقت: برای سرعت‌بخشی به فرایند گرفتن اینماد است و به فروشگاه‌های اینترنتی با حداقل شرایط لازم داده می‌شود. نماد موقت یک راهکار موقت برای جلب اعتماد مشتریان شما تا زمان آماده‌شده نماد اصلی وب‌سایت است.
  • نماد دائمی یک ستاره: پس از دریافت نماد موقت، فروشگاه شما را برای دریافت نماد دائمی بررسی می‌شود. اگر پرونده شما کامل باشد، به شما نماد دائمی یک ستاره داده می‌شود.
  • نماد دائمی دو ستاره: بعد از اینکه نماد دائمی یک ستاره برایتان صادر شد، می‌تواند با راه‌اندازی SSL وب‌سایت خود، نمادتان را به دوستاره تغییر دهید. SSL مخفف Secure Socket Layer به‌معنی «لايه اتصال امن» و پروتکلی (مجموعه‌ای از قوانين) برای برقراری ارتباطات ايمن در اينترنت است.

 

مدت اعتبار و هزینه اینماد

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد تجارت الکترونیکی با اعتبار دو ساله و با پرداخت هزینه 175 هزار تومانی ارائه می‌شود.

 

بعد از گرفتن اینماد چه قوانینی را باید رعایت کنیم؟

بعد از دریافت اینماد، باید قوانین زیر را رعایت کنید:

  • محتوای متن تعهدنامه‌ اینماد را در تمام مدت فعالیت و اعتبار به‌طور کامل و دقیق رعایت کنید.
  • هرگونه تغییر در کسب و کار را در اسرع وقت به مرکز اعلام نماید.
  • به پیغام‌ها و اخطارهای صادره از سوی مرکز و دستگاه‌های نظارتی (اعم از الکترونیکی و فیزیکی)، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد.
  • باید تمامی شرایط لازم برای ورود و دسترسی بازرسان به اماکن و محل‌های فعالیت را جهت انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم کنید.
  • اگر کسب‌و‌کار شما به‌مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل یا هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد، پس از دو تذکر به فاصله چند روز توسط مرکز، نشان اعتماد وی باطل خواهد شد.

 

آموزش تمدید اینماد

برای تمدید نماد اعتماد الکترونیکی باید به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • اگر شکایتی از کسب‌وکار شما ثبت نشده باشد یا شکایت‌ها برطرف شده باشد، درخواست تمدید نماد اعتماد الکترونیک به‌صورت خودکار ارسال می‌شود. در چنین مواقعی یک ایمیل با عنوان شروع فرایند تمدید برایتان ارسال می‌شود و شما تا پایان مراحل تمدید، می‌توانید آن را از طریق پنل کاربری خود در اینماد پیگیری کنید.
  • اگر به هر دلیلی قصد تمدید اینماد را ندارید، باید دو هفته قبل از پایان تاریخ اعتبار آن درخواست ابطال اینماد خود را ثبت کنید. لازم است بدانید زمانی درخواست ابطال شما تأیید می‌شود که شکایت یا پرونده‌ اخطار باز نداشته باشید؛ در غیر این صورت تا قبل از ابطال، لوگوی اینماد شما با مُهر «منقضی شد» نمایش داده می‌شود.
  • اگر بعد از گذشت دو هفته از زمان اتمام تمدید اعتبار، اقدامی برای رفع شکایت‌ها و اخطارها‌ی ثبت‌شده انجام ندهید، علاوه بر اینکه شکایت‌ها به مراجع مربوطه ارسال خواهد شد، ای‌نماد ابطال و دامنه‌ وب‌سایت شما در لیست سیاه قرار می‌گیرد.
  • اگر پس از اعلام شروع فرایند تمدید، پیگیری‌های لازم صورت نگیرد، پس از سررسید اعتبار ای‌نماد، مهر «منقضی شد» روی لوگوی شما به نمایش در خواهد آمد و پس از 2 هفته، ابطال می‌گردد.
  • اگر ایمیل تمدید اعتبار برای شما ارسال نشد، دو هفته مانده به تاریخ سررسید اعتبار اینماد خود، به پنل کاربری‌تان بروید و به‌صورت دستی درخواست خود را ثبت کنید. سپس مدارک و مجوزهای لازم را بارگذاری کنید و مرحله‌به‌مرحله تأییدیه‌ها را دریافت کنید تا نماد اعتماد الکترونیک شما تمدید شود.

 

آموزش لغو و ابطال اینماد

اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت اینماد (به‌شرطی که پرونده اینماد آن‌ها از قبل تعلیق نشده یا سه شکایت پاسخ داده‌نشده ارجاعی از واحد رسیدگی به شکایات نماد تجارت الکترونیکی نداشته باشند) می‌توانند با مراجعه به پنل کاربری و پرونده کسب‌وکارشان در وب‌سایت اینماد، گزینه «حذف» را انتخاب کنند.

اشخاص حقیقی باید درخواست ابطال اینماد خود را روی برگه‌ای با سربرگ فروشگاه یا روی یک برگه عادی تنظیم کنند. این برگه باید شامل ذکر علت ابطال، نام صاحب‌امتیاز نماد اعتماد تجارت الکترونیکی، آدرس دامنه و شناسه کاربری، مهر فروشگاه (در صورت وجود) و امضای صاحب‌امتیاز نماد تجارت الکترونیکی به‌همراه کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی صاحب‌امتیاز اینماد باشد. برگه درخواست ابطال را باید به‌صورت تیکت در پنل کاربری یا ایمیل به آدرس info@enamad.ir ارسال کنید.

لازم به ذکر است، قبل از تأیید چک فهرست امکان حذف دامنه از طریق پنل کاربری قسمت مدیریت کسب‌وکار وجود دارد.

اشخاص حقوقی هم باید درخواست ابطال خود را روی برگه‌ای با سربرگ شرکت تنظیم کنند. این اشخاص باید درخواست ابطال خود را با ذکر علت ابطال، نام شرکت یا موسسه، آدرس دامنه و شناسه کاربری، ممهور به مهر شرکت و امضای مدیرعامل باشد. این برگه را باید به همراه کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی مدیرعامل، از طریق ارسال تیکت یا ایمیل به آدرس info@enamad.ir ارسال کنید.

 

متن درخواست ابطال پرونده اشخاص حقیقی در اینماد باید به شکل زیر باشد:

«اینجانب .............. مدیرعامل شرکت .......... به آدرس دامنه ................ با شناسه ی کاربری ................ به علت................. درخواست ابطال پرونده دامنه مذکور را دارم. همچنین متعهد می گردم کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال دامنه از فهرست کسب و کارهای دارای اینماد بر عهده اینجانب بوده و مسئولیتی متوجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد.»

این درخواست برای اشخاص حقیقی در سربرگ فروشگاه یا یک سر برگ عادی به امضای صاحب‌امتیاز اینماد و مهر فروشگاه (در صورت وجود) تنظیم شود.

 

متن درخواست ابطال پرونده اشخاص حقوقی در اینماد باید به شکل زیر باشد:

«اینجانب .............. صاحب‌امتیاز کسب وکار اینترنتی .................. به آدرس دامنه ................ با شناسه ی کاربری ................ به علت................. درخواست ابطال پرونده دامنه مذکور را دارم. همچنین متعهد می گردم کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال دامنه از فهرست کسب و کارهای دارای اینماد بر عهده اینجانب بوده و مسئولیتی متوجه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نمی باشد.»

این درخواست برای اشخاص حقوقی باید در سربرگ شرکت و با امضای مدیرعامل و مهر شرکت ارسال شود.

 

جمع‌بندی: اعتماد مشتریان را جلب کنید

در این مقاله شما را با مراحل دریافت، تمدید و ابطال اینماد آشنا کردیم و گفتیم که وجود اینماد چگونه باعث جلب اعتماد بیشتر کاربران می‌شود.

در آخر نباید فراموش کنید که اعتماد مشتریان‌ در طولانی‌مدت با کارهایی مثل ارائه توضیحات ارزشمند درباره محصول و همچنین راهنمایی درست آن‌ها به دست می‌آید، نه فقط با داشتن اینماد!

ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه این مطلب، مقاله «40 ایدۀ خلاقانۀ بازاریابی برای رشد کسب‌ و کار شما» را در آکادمی وبزی بخوانید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
تکفای گفت:
هفت خوان رستم درست کردن
جدیدا برای اینماد دادن دارن اذیت میکنن
هاشملو گفت:
سلام وقت بخیر
من میخواستم که فرم ابطال اینماد پر کنم اما نمیدونم که شناسه کاربری اینماد من چی هست، به سایت اینماد هم ایمیل زدم راهنمایی واضحی نکردن شما میتونید من رو راهنمایی کنید؟
    مدیریت گفت:
    سلام. به پشتیبانی شون پیغام بدید بگید فراموش کردید راهنمای تون می کنند
هدایت گستر گفت:
سلام وقتتون بخیر. تاریخ اینماد مجموعه ما تا 14 فروردین 1403 اعتبار دارد ولی در پروفایل داره نشون میده منقضی شده. چطور میشه پیگیری کرد؟
    مدیریت گفت:
    سلام به پشتیبانی اینماد باید پیغام بدید
رأفت گفت:
سلام لطفاً تصویر نماد اعتماد الکترونیکی خودمو برام بفرستین ممنون

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید