Clicky

دامین چیست و چطور کار می کند؟

دامین چیست و چطور کار می کند؟

دامنه (Domain) احتمالا یکی از اولین چیزهایی است که در ورود به دنیای وب با آن مواجه می شوید. در این مقاله سعی کردیم بصورت خلاصه و کاربردی تمام نکاتی که باید درباره دامنه اینترنتی بدانید را به بیان ساده  ارائه کنیم. با ما همراه باشید....
 

یک − دامنه اصلا چیست؟

 

دامنه اینترنتی در حقیقت همان آدرس وب سایت شما یا به اختصار URL است که کاربران برای ورود و مشاهده سایت تان از آن استفاده می کنند.
به بیان ساده تر اگر وب سایت شما را به خانه ای تشبیه کنیم، دامنه آدرس آن خانه است. نمی توانیم با یک کد پستی و یک آدرس، دو خانه متفاوت پیدا کنیم. از این جهت دامنه نیز به صورت یکتا و منحصر به فرد است.

 

دو − دامنه از چه اجزایی تشکیل شده و چطور نام مناسبی برای دامنه انتخاب کنیم؟

 

بطور معمول دامنه از یک نام و یک پسوند تشکیل می شود. نام دامنه در حقیقت همان چیزیست که بعنوان آدرس سایت انتخاب می‌کنید که می تواند نام شما، نام شرکت تان، یا هر چه که می خواهید باشد و پسوند نامی است که به انتهای آدرس انتخابی شما اضافه می شود.

 

example.com

* نام انتخابی شما * پسوند دامنه


متداول ترین پسوند ها عبارتند از .com ، .ir ، .net  , .org , … که برای عموم قابل دسترس و سفارش هستند. نام دامنه ها به لحاظ عملکرد تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما بطور مفهومی دسته بندی های پیشنهادی وجود دارد که می توانید از طریق جدول زیر آنها را مشاهده کنید.

 

ردیفنام دامنهکاربرد
1com.محبوب ترین دامنه اینترنتی و مخفف عبارت Comercial که کاربرد عمومی و سراسری دارد.
2net.مخفف عبارت Network که غالبا برای سایت های اطلاع رسانی استفاده می شود.
3org.دامنه سازمانی و مخفف organization برای ارگان های دولتی یا غیر دولتی 
4biz.برای کسب و کار ها و فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار میگیرد و مخفف Business
5info.بیشتر برای سایت هایی با مضامین اطلاع رسانی بکار برده می شود و مخفف Information

 

علاوه بر دامنه های عمومی که امکان ثبت برای همه کاربران دارند، دامنه های دیگری تحت عنوان کشوری یا ملی وجود دارند که به صورت دو حرفی  و اختصاص به کشور های مختلف دارند.

برای مثال دامنه UK. اختصاص به United Kingdom و کشور انگلستان دارد یا FR. اختصاص به کشور فرانسه دارد. 

دامنه ملی ایران IR. نام دارد که مخفف Iran است و از طریق سایت NIC.IR قابل ثبت و خریداری می باشد. همچنین تعدادی ساب دامین نظیر CO.IR. برای شرکت ها، AC.IR. برای مراکز علمی و دانشگاه ها، NET.IR. برای شبکه های اطلاع رسانی و ORG.IR. برای ارگان ها و سازمان های مردم نهاد وجود دارد که از طریق همین سایت قابل ثبت هستند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ثبت دامنه دات آی آر

 

سه - چطور یک دامنه را برای خودمان ثبت کنیم؟

 

شما می توانید هر نامی را که می خواهید برای دامنه تان ثبت کنید. نکته حائز اهمیت اینجا این است که دامنه شما نباید یک آدرس تکراری باشد. یعنی قبلا توسط شخص یا سازمان دیگری ثبت نشده باشد. 
به این منظور شما نیاز دارید تا طی عملیاتی به نام هوییز (Whois) از آزاد بودن دامنه تان مطلع شوید.

نکته دیگری که باید اشاره کنیم این است که یک نام با دو پسوند متفاوت، دو دامنه متفاوت محسوب می شوند. برای مثال شما قصد دارید از نام salam برای دامنه سایت تان استفاده کنید، در صورتی که salam.com قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد، دامنه salam.net به شرط آزاد بودن می تواند انتخاب شما باشد و از حیث مالکیت و ارزش کاملا مستقل عمل خواهد کرد و ارتباطی با سایت های مشابه salam در پسوند های دیگر نخواهد داشت.
برای خرید دامنه می توانید به شرکت های ارائه کننده هاستینگ و دامنه مراجعه کنید که کار  فروش و ثبت آن را انجام میدهند. 

برای خرید دامنه با پسوند دات آی آر لازم است تا در سامانه ایرنیک که مرکز ثبت دامنه ملی محسوب می شود ثبت نام کنید.
ثبت نام در دو عنوان حقیقی و حقوقی انجام می شود و نیازمند پر کردن فرم های مربوطه و عملیات احراز هویت می باشد که از طریق همین سایت صورت می پذرید.

عملیات خرید و ثبت دامنه های بین المللی از نمایندگان و سرویس های ثبت دامنه صورت میگیرد. شما می توانید با ثبت نام در یکی از این سایت ها عملیات ثبت دامنه تان را انجام دهید و بصورت ریالی هزینه های آن را بپردازید.
 

چهار - برای خرید و ثبت دامنه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

بعد از انتخاب دامنه موردنظر تان و اطمینان یافتن از آزاد بودن آن، می توانید با تکمیل اطلاعات دامنه را ثبت نمایید. 
توجه کنید که اطلاعات شما بوسیله Whois قابل مشاهده توسط دیگران هست. هرچند که معمولا اطلاعات مهم از طریق شرکت های ثبت فیلتر می شوند، اما نام ، ایمیل و تاریخ ثبت و انقضای دامنه در دسترس دیگران خواهد بود.

شما می توانید دامنه خودتان را (اعم از داخلی یا بین المللی)  بصورت یکساله یا پنج ساله ثبت و تمدید کنید، بنابراین همواره حواستان به تاریخ سررسید آن باشد، شرکت های ارائه کننده عموما با ارسال ایمیل به شما را از وضعیت حساب تان مطلع خواهند کرد، اما بهتر است شخصا تاریخ انقضای دامنه تان را یادداشت کنید و پیش از موعد سررسید آن را تمدید نمایید. چرا بعد از اتمام زمان اشتراک تان، بصورت عمومی برای کاربران دیگر قابل ثبت می باشد.
 

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید