آیا تا به حال به راه اندازی فروشگاه آنلاین فکر کردهاید؟
این روزها راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گزینه بسیار خوبی به نظر میرسد. پیش بینی میشود تا سال 1400 سرمایه فروشگاههای آنلاین در سراسر جهان از 4.8 تریلیون دلار نیز عبور کند.
هنوز برای ورود به این بازار زمان کافی وجود دارد و با یک برنامه ریزی درست میتوان یک فروشگاها اینترنتی موفق راه اندازی کرد.در این مطلب سعی میکنیم با چگونگی راه اندازی فروشگاه آنلاین آشنا شویم.
پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید : چرا باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید؟
- راه اندازی فروشگاه اینترنتی را از کجا شروع کنیم؟
برای راه اندازی فروشگاه آنلاین شما باید 5 مرحله ساده زیر را دنبال کنید:
- کالا یا خدمات مناسبی را برای فروش انتخاب کنید
- فرایندهای مختلف فروش را بررسی کنید.
- یک پلتفرم مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید
- برای کسب و کار خود یک نام مناسب انتخاب کنید
- برند فروشگاه آنلاین خود را بسازید.
در ادامه سعی میکنیم هر کدام از این مراحل را به صورت جداگانه بررسی کنیم و اطلاعات مناسبی در رابطه با راه اندازی فروشگاه آنلاین در اختیار شما قرار دهیم.
کالا یا خدمات مناسبی را برای فروش انتخاب کنید
زمانی که به راه اندازی فروشگاه آنلاین فکر میکنید مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید انتخاب درست کالا و خدماتی است که قرار است در فروشگاه خود عرضه کنید.
محصولات را باید بر اساس ویژگی مخاطبان خود انتخاب کنید. مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی هستند؟ شما باید اطلاعات مهمی همچون سن، جنسیت و علایق مشتریان خود را پیدا کنید.
بر اساس این اطلاعات میتوانید مشتری هدف خود را پیدا کنید. حالا که مخاطبان هدف خود را پیدا کردهاید میتوانید بفهمید آنها در اینترنت به چه چیزهایی علاقه دارند و از چه محصولاتی خرید میکنند.
موارد زیر به انتخاب گزینه بهتر کمک میکنند:
۱. محصولات محبوب را انتخاب کنید. نظرات خریداران در مورد محصولات مختلف را بررسی کنید و محصولاتی که اعتماد مردم را به دست آوردهاند را برای فروش انتخاب کنید.
۲. برای شروع کالاهایی که حمل آنها آسانتر است را انتخاب کنید. در راه اندازی فروشگاه آنلاین بهتر است محصولاتی که شکستنی نیستند، دارای وزن کمی هستند و از قطعات جدا شده کمتری تشکیل شدهاند را انتخاب کنید. به این ترتیب هزینه نگهداری و انتقال آنها بسیار کمتر خواهد بود.
۳. حتماً میزان سود و بازگشت سرمایه خود را تخمین بزنید. زمانی که در حال انتخاب یک کالا هستید ابتدا به قیمت رقبای خود نگاه کنید تا قیمت تقریبی آن کالا را به دست آورید.
حالا مقدار سود خود را بررسی هزینههای فروش هر کالا تعیین کنید. مشخصاً کالایی که حاشیه سود بیشتری داشته باشد گزینه بهتری خواهد بود.
۴. بررسی کنید که کالای انتخابی شما چه نیازهایی را بر طرف میکند؟
چه چیزی میتوانید به مشتریان خود بفروشید که به آن نیاز واقعی داشته باشند؟
۵. شما میتوانید کالاهای جدید و خاص را از بروشورهای تبلیغاتی یا تحقیق در سطح بازار پیدا کنید. همچنین گوگل ترندز را فراموش نکنید. گوگل ترندز به شما کمک میکند تا بفهمید مردم در اینترنت به دنبال خرید چه کالاهایی هستند.
- فرآیندهای مختلف فروش را بررسی کنید.
اگر قصد فروش محصولات تولیدی خود را دارید باید بررسیهای زیادی انجام دهید. چه کالای مقرون به صرفهای میتوانید تولید کنید؟
وقتی کالاها را خودتان تولید میکنید باید فضای مناسبی برای انبار کردن آنها نیز در نظر داشته باشید. در این روش شما باید روی سود خود حساسیت زیادی داشته باشید، قیمت بسیار بالا مشتریان شما را فراری خواهد داد و حاشیه سود کم نیز هزینههای نگهداری و ساخت محصولات را تأمین نمیکند.
به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از فروشگاههای آنلاین از فرآیندها و روشهای دیگری برای کسب سود استفاده میکنند.
یکی از بهترین روشها برای راه اندازی فروشگاه آنلاین، Dropshipping است.
Dropshipping چیست؟
به زبان ساده در این روش شما با چند شرکت فروش عمده صحبت میکنید تا محصولات آنها را به صورت خرده بفروشید.
نقش شما در این قرار داد تنها بازاریابی و به دست آوردن مشتریان بیشتر است و عمده فروش وظیفه انبار کردن محصولات و ارسال آنها برای خریداران را بر عهده خواهد داشت.
به این ترتیب شما هیچ هزینهای برای تهیه انبار یا حتی خرید اولیه محصولات پرداخت نمیکنید.
با اینکه سود شما در این روش اندک است اما تعداد بالای فروش میتواند درآمد بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.
این سود از اختلاف قیمت عمده و خرده محصولات یا درصد کمیسیونی که بر روی آن توافق کردهاید حاصل میشود.
Dropshipping چگونه کار میکند؟
۱.شما محصولاتی که قصد دارید به صورت خرده به فروش برسانید را انتخاب میکنید و با مشخصات کامل و قیمت توافق شده با عمده فروش در سایت خود قرار میدهید.
۲. یکی از مشتریان با پرداخت هزینه تعیین شده در سایت شما محصول را خریداری میکند.
۳. شما سفارش ثبت شده و هزینه پرداخت شده را برای تأمین کننده عمده فروش خود ارسال میکنید.
۴. تأمین کننده محصول مدنظر را به صورت مستقیم از انبار به آدرس مشتری ارسال میکند.
پلتفرم مناسب برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید
وبسایت شما در واقع چهره اصلی برند شما خواهد بود. برای اینکه تأثیر گذاری خوبی روی مشتریان خود داشته باشید باید صفحات سایت شما جذاب و کم نقص باشند.
به همین دلیل باید پلتفرمی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید که ابزار حرفهای برای کسب و کار اینترنتی شما فراهم کند و قابلیت شخصی سازی کامل را داشته باشد.
در حال حاضر تعداد زیادی پلتفرم طراحی سایت فروشگاهی مختلف همچون وبزی، وردپرس و شاپیفای وجود دارند. در انتخاب بهترین گزینه برای راه اندازی سایت فروشگاهی، فاکتورهای مهمی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید:
• قیمت : قیمت و هزینههای هر پلتفرم را مقایسه کنید. گزینه انتخابی باید پیکج مناسبی بر اساس نیازهای فروشگاه آنلاین شما داشته باشد و همچنین ابزارهای بازاریابی و مدیریت کسب و کار نیز در این پلتفرم برای شما در نظر گرفته شود. قیمت باید با امکانات همخوانی داشته باشد.
• قابلیتهای طراحی سایت: آیا پلتفرم انتخابی شما قالبهای آمادهای برای راه اندازی فروشگاه آنلاین دارد؟ آیا میتوان این قالبها را شخصی سازی کرد؟
• امکانات فروشگاه اینترنتی : چه امکاناتی برای یک فروشگاه اینترنتی در پلتفرم در نظر گرفته شده است؟
گالری محصولات، امکان شخصی سازی فرآیند خرید، اتصال به درگاه پرداخت و ... از مهمترین امکانات یک سایت فروشگاهی است.
• نمایش در صفحات موبایلی : آیا فروشگاه آنلاین ساخته شده در این پلتفرمها برای استفاده در موبایل بهینه شده است؟ آیا خریداران میتوانند از طریق تلفن همراه نیز به راحتی با سایت کار کنند؟
یک سایت ساز مانند وبزی، همه ویژگیهای بالا را دارد و پیکج های مختلف قیمتی را برای نیاز مشتریان خود در نظر گرفته است.
پیشنهاد میکنیم از وبزی برای طراحی سایت فروشگاهی خود استفاده کنید تا از تمام امکاناتی که برای یک سایت فروشگاهی نیاز دارید بهره مند شوید.
برای کسب و کار خود یک نام مناسب انتخاب کنید
نامی برای کسب و کار خود انتخاب کنید که به راحتی در ذهن بماند. برای این کار تعداد زیادی کلمه مرتبط با محصولات، حوزه فعالیت، ارزشها و هر آنچه که برند شما را خاص میکند پیدا کنید.
حالا از این بانک کلمات برای ساخت نام برند خود کمک بگیرید. ترکیب کردن این کلمات با هم یکی از راههای ساخت نام تجاری است. حتماً در انتخاب نام مناسب، سئو را نیز در نظر بگیرید.
کلمات یا عباراتی را برای نام کسب و کار و سایت خود انتخاب کنید که خریداران شما در گوگل راحت بتوانند شما را با استفاده از این کلمات پیدا کنند.
همچنین شما میتوانید در نام وبسایت و برند خود از نام دسته محصولات یا یک محصول خاص نیز استفاده کنید تا خریداران بدانند شما دقیقاً چه چیزی به آنها پیشنهاد میکنید.
در نهایت مطمئن شوید که افراد دیگری از این نام برای کسب و کار خود استفاده نمیکنند.
شما میتوانید از راههای مختلفی مانند تحقیق کردن در مورد رقبای اصلی خود، جستجو کردن در گوگل و شبکههای مجازی، دریافت ایده از دیگران و همچنین برگزاری یک مسابقه بین مشتریان خود برای پیدا کردن یک نام مناسب بهره ببرید.
زمانی که نام مد نظر خود را انتخاب کردید، باید یک دامنه حرفهای با این نام برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود تهیه کنید.
خوش بختانه در وبزی شما میتوانید به راحتی هر دامنهای که خریداری کردهاید را به قالب سایت خود متصل کنید.
همچنین در صورتی که دامنهای از قبل تهیه نکرده باشید میتوانید از طریق وبزی یک دامنه حرفهای برای خود انتخاب کنید.
برند فروشگاه آنلاین خود را بسازید
حالا نوبت آن است که با روشهای مختلف برندینگ، فروشگاه آنلاین خود را در ذهن مخاطبان فراموش نشدنی کنید.
برندینگ یا فرآیند ساخت برند شامل نام بیزینس، عکسها، لوگو و هر چیزی میشود که به فروشگاه اینترنتی شما بستگی دارد.
با رنگهایی که به محصولات شما مرتبط هستند بازی کنید. برای مثال اگر در زمینه محصولات دوست دار طبیعت کار میکنید، آبی و سبز میتواند معرف خوبی برای برند شما باشد.
شما باید شخصیت برند خود را بسازید
یک شخصیت برند تأثیر گذار میتواند از همان ابتدا میتواند وفاداری خریداران به شما را تضمین کند.
وقتی که برند قابل اعتماد و وبسایت فروشگاهی حرفهای داشته باشید کاربران بیشتر دوست دارند تا از شما خرید کنند.
اگر تصمیم به ساخت سایت فروشگاهی دارید میتوانید داخل سایت وبزی تعرفه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی را ملاحظه بفرمایید.