Clicky

راهنمای انتخاب مناسب ترین دامنه‌ برای سایت

راهنمای انتخاب مناسب ترین دامنه‌ برای سایت

پیشتر در وبلاگ وبزی بررسی کردیم که اساسا چرا باید یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین حرفه ای داشته باشید و نیز کدام وب سایت‌ها بیشتر مناسب شرایط کاری یا نیازهای شما هستند. 


گام مهم دیگری که بعنوان راهنمای شروع کسب و کار قصد داریم بررسی کنیم، انتخاب یک دامنه‌ی (Domain) مناسب برای  سایت تان است. همانطور که احتمالا آشنایی دارید، دامنه، آدرس وب سایت شما در فضای اینترنت محسوب می شود (بدین صورت Yourname.com) و اولین چیزی که مخاطب در مواجه با شما با آن روبرو خواهد شد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: چطور یک سایت بسازیم؟

 

برای انتخاب دامنه، نام های بی شماری در دسترس هستند و گزینه های مختلفی نیز از پسوندها  (Domain Extensions) برای انتخاب وجود دارد (.ir / .com / .net / .org و غیره) که تنها با مراجعه به یکی از سایت های ارائه دهنده‌ی این خدمات می توانید دامنه خودتان را ثبت کنید.
با این حال، فقط به این خاطر که دامنه خریدن آسان و سریع اتفاق می افتد، این معنی را نمی دهد که مقوله‌ی ساده ای‌ است و احتیاج به فکر و تامل ندارد.
بنابراین حساب شده عمل کنید و اولین نامی که به ذهن تان رسید را خریداری نکنید. در عوض نکته های بیان شده در این مقاله را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید دامنه تان به اندازه‌‌ی کافی مناسب هست یا خیر.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: دامین چیست و چطور کار می کند؟

 

یک نکته مهم 

 

پیش از شروع اجازه دهید برخی مفاهیم مهم را مرور کنیم. اغلب اصطلاحات "URL" و "نام دامنه" به صورت یکسان استفاده می شوند، اما در حقیت بین این دو تفاوت وجود دارد.
https://www.webzi.ir/blog  یک URL است که حاوی نام دامنه webzi.ir است.
خب، برویم به سراغ اصل مطلب ...

 


از ابتدا شروع کنید

 

انتخاب اسم برای هر چیزی که قرار است پدید آوریم یا وسایلی که صاحب آنها هستیم می تواند در عین حالی که هیجان انگیز باشد، سخت هم به نظر بیاید. 
 تفکر از دیدگاه یک نام تجاری (برند) به شما اجازه می دهد تا دقیق تر به دامنه خود نگاه کنید و به شما کمک می کند تا تصویر بزرگتری برای کل ماجرای کسب و کار یا ایده تان تصور کنید.

 

 

از نظر SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)، دامنه شما یکی از اولین فاکتورهایی است که گوگل برای یافتن ارزش های وب سایت شما به آن نگاه می کند. این اهمیت انتخاب دامنه را دو چندان می کند.

 

در زیر 5 سبک کلی در انتخاب دامنه و گزینه هایی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید برای شما لیست شده:

 

  • برندینگ نام شخص (KambizHaidary.ir)

این نوع نام گذاری حس اعتماد، قدرت و اعتبار را ایجاد می کند.

  • برندینگ نام تجاری (Veggie-Snack.com)

درک فوری و مشخصی از هدف شرکت را ایجاد می کند.

  • برندینگ نام پیشنهادی (GiftiShot.com)

به یک هدف چکیده از اهداف شرکت می پردازد.

  • برندینگ نام دلخواه و جذاب (Deeda.ir)

هیچ ارتباط مستقیمی با هدف شرکت ندارد.

  • برندینگ نام ترکیبی (SamaShimi.ir)

نام و هدف شرکت را شامل می شود.

 

نام دامنه و نام شرکت

 

 

دامنه شما باید حداقل شامل نام شرکت تان باشد. این امر نام برند شما را بیشتر ماندگار خواهد کرد و کار مخاطب را نیز برای جستجوی آنلاین و یافتن شما آسان می کند. کاربران اغلب فرض می کنند که آدرس شما همانند نام شرکت شماست و آن را مستقیما در نوار آدرس خود قرار می دهد. این امر تقریبا برای تمام شرکت های مشهور صادق است.

 

نکته سئو : همانطور که گفتیم، گوگل، یاهو، بینگ و رفقایشان نام دامنه شما را مورد توجه قرار می دهند، بنابراین سعی کنید کل دامنه حداقل شامل یک کلمه‌ی کلیدی در حوزه‌ی کاری خودتان باشد. برای مثال دامنه FardinGraphic.ir قطعا کمک بیشتری به استدیو گرافیک شما می کند تا Fardin.ir.
 

 

 

پسوند مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

هنگامی که به یک پسوندها اشاره می‌کنیم، منظورمان همان بخش های com / .ir / .net. / و... است. خب همان طور که احیانا می دانید، com. مشهور ترین و ماندگارترین پسوند در میان گزینه های بالاست، اما خب دلایل زیادی وجود دارند که شما را برای انتخاب دیگر پسوند ها متقاعد کنند.


نام خاصی را مد نظر داشتید اما com. آن قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده است! نگران نباشید... برای مثال شما می توانید از دامنه me. برای سایت شخصی یا رزومه خود استفاده کنید که انتخاب های بهتر و کوتاه تری را هم در اختیار تان بگذارد. علاوه بر این، پسوند های گوناگون متعددی نیز در زمینه های کاری بوجود آمده اند که شما را در یافتن نام خاص و منحصر به خودتان، یاری می کنند. یا Photography. برای عکاسی ها یا عاشقان فریم ها و شات های بی نظیر می تواند مناسب باشد.
اگر می خواهید روی یک منطقه خاص فعالیت می کنید و به اصطلاح (Local Businesses) هستید، پسوندهای مثل London. یا Asia. هم به کارتان خواهند آمد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: آموزش ثبت سایت در گوگل

 

 

کوتاه نگهش دارید!

 

توصیه می‌کنیم نام دامنه خود را به حدود 3 کلمه یا کمتر محدود کنید و نشانی اینترنتی خود را در کوتاه ترین حد ممکن حفظ کنید. مختصر و مفید. به خاطر سپاری و تاثیر گذاری دامنه های طولانی برای مخاطبان به مراتب سخت تر خواهد بود. همچنین احتمال دارد به خاطر نوشتن اشتباه آن توسط کاربر به دلیل طولانی بودن، ترافیک زیادی را از دست بدهید.

 

توجه! سعی نکنید سبک و استایل متفاوتی را در دامنه خود نشان دهید. برای مثال، اگر یک مشاور املاک هستید، نباید از UrHome4Ever.com استفاده کنید، بلکه YourHomeForever.comحرفه ای تر به نظر میرسد.
(با توجه به دوگانه بودن معنی اعداد 2 و 4 در انگلیسی این اتفاق زیاد صورت می پذیرد. هرچند در نمونه های داخلی هم گاهی از عدد 2 (تو) برای جایگزین استفاده می شود.)
هرچند این نوع نام گذاری هم در دامنه به کرات استفاده می شود، اما انتخاب اول، استفاده از کلمه های واقعی به جای اعداد جایگزین هستند.

 

 

دوباره اندازه بگیر، یکبار ببر!

 

این ضروری است که باید در همان ابتدا نام درستی را برگزینید. قطعا نمی خواهید که کاربران برای پیدا کردن شما مجبور به تحقیق و جست و جوی طولانی بین اسم های سابق و حال شما باشند.
خوب است که وقت خود را به فکر کردن در مورد چیزی که شما از بقیه رقبا متمایز و برجسته می کند، اختصاص دهید.

 

 

از چالش های قانونی غافل نشوید!

 

تحقیق کنید که اسم مد نظرتان به طور کامل یکتا باشد. هرگونه تشابه اسمی با نهاد ها یا سازمان های رسمی شاید در ابتدا به شما در بهتر دیده شدن کمک کند، اما در آینده نه چندان دور برایتان مشکلات زیادی پدید می آورد :) 
بنابراین با یک جست و جوی کوچک در اینترنت از عدم وجود حقوق مالکیت روی اسامی یا علامت ها اطمینان حاصل کنید.
 

 

 

و حالا حرکت...!

 

خب حالا لیستی از نام های مناسب را طبق هرآنچه گفته شد تهیه کنید، در قدم پایانی تنها باید بررسی کنید که آنها در دسترس هستند یا نه.

برای حرکت آماده اید؟ تنها چند قدم تا ساخت یک سایت فوق العاده با امکانات متعدد فاصله دارید...! همین حالا وب سایت ساز وبزی را امتحان کنید.

۵
از ۵
۳۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید