Clicky

نحوه اتصال درگاه بانکی به فروشگاه اینترنتی

نحوه اتصال فروشگاه به درگاه بانکی و ثبت نماد اعتماد الکترونیکی

یکی از مهم ترین ویژگی های فروشگاه آنلاین، اتصال آن به درگاه بانکی و انجام تراکنش بصورت آنلاین است. 
بدین منظور شما به عنوان صاحب فروشگاه می بایستی طی فرآیند ثبت نام و با پرکردن فرم های مشخصات، برای گرفتن درگاه بانکی اقدام کنید.

 

اتصال درگاه بانکی به فروشگاه آنلاین


داشتن درگاه بانکی مزیت های بیشماری برای شما و خریداران تان مهیا می کند. پرداخت آنلاین علاوه بر سرعت بالا و سهولت استفاده، از امنیت مناسب تری هم برخوردار است.


در اینجا برخی از ویژگی های درگاه آنلاین بانکی لیست شده است:

  • عدم ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار بدون رد و بد شدن اطلاعاتی نظیر شماره کارت، رمز کارت و ...
  • قابلیت پیگیری تراکنش از طریق شماره پیگیری
  • امکان تسویه حساب دوره ای (روزانه، هفتگی، ماهانه)
  • اتوماسیون هوشمند 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: چرا باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید؟


برای استفاده از خدمات پرداخت آنلاین در فروشگاه خود، می توانید به دو صورت عمل کنید:

 

 

  1.  استفاده از درگاه مستقیم بانکی (ملت)
  2.  استفاده از درگاه واسط (Pay.ir)

 

با وجودی که هر کدام از این موارد ویژگی ها و امکانات خاص خودشان را دارند، اما فرآیند خرید در هر دو یکسان می باشد و به لحاظ کارکرد و امکانات تفاوت خاصی بین شان وجود ندارد.


صادقانه بگوییم، استفاده از درگاه مستقیم بانکی، به شما اعتبار بیشتری خواهد بخشید و وجهه بهتری نیز نسبت به درگاه واسط دارد. در این روش، طرف حساب شما مستقیما بانک ارائه دهنده (مثلا بانک ملت) خواهد بود و مدیریت پرداخت ها و صورتحساب شما نیز از طریق سایت همین بانک صورت می گیرد. 

 

ثبت درخواست پذیرندگی بانک ملت


ثبت درخواست پذیرندگی (ثبت نام درگاه بانکی برای فروشگاه) از سمت بانک ملت در دو بخش شخص حقیقی و حقوقی انجام می شود که در هر بخش می بایست اطلاعات خواسته شده (نام، نام خانوادگی، کد ملی، استان، زمینه فعالیت و... برای مشتریان حقیقی و نام شرکت، شماره شناسنامه ملی، نام نماینده و... برای مشتریان حقوقی) را تکمیل و درخواست های مربوطه را ارسال نمایید.

 

در اولین مرحله با مراجعه به این لینک از مدارک مورد نیاز برای ثبت پذیرندگی مطلع شوید.

مدارک موردنیاز برای درگاه بانک ملت

سپس با مراجعه به این صفحه  و با انتخاب یکی از گزینه های حقیقی یا حقوقی، فرم مربوط را تکمیل نمایید.

فرم درخواست درگاه بانک ملت

بعد از این مرحله، تایید مشخصات و احراز هویت شما از سمت بانک انجام می شود. با توجه به پارامتر های مختلف و مولفه های حقوقی، انجام هماهنگی و تایید نهایی ممکن کمی زمان ببرد. در این مدت بانک نتایج و دستورالعمل های مربوطه را از طریق ایمیلی که هنگام ثبت نام وارد کردید، به اطلاع شما می رساند.


با تایید شدن حساب کاربری و ورود آدرس فروشگاه تان می توانید کد API را دریافت کنید.

تنظیم درگاه بانکی در وبزی

در انتها کافیست کد API خودتان را در قسمت پیکربندی تنظیمات فروشگاه در بخش مدیریت فروشگاه  در پنل کاربری وبزی خود وارد کرده تا بصورت اتوماتیک درگاه پرداخت شما فعال شود.

تنظیم درگاه بانک ملت در وبزی

 

ثبت نام درگاه بانکی واسط

 

در صورتی که در استفاده از درگاه مستقیم بانکی با مشکل مواجه هستید، یا زمان زیادی برای راه اندازی آن در اختیار ندارید و یا به هر دلیلی تمایل ندارید که از درگاه بانک ملت استفاده کنید، ما به شما درگاه واسط را پیشنهاد می کنیم.
زیرا ثبت نام و فعال سازی این درگاه ها زمان به مراتب کمتری از شما خواهند گرفت و فرآینده نسبتا ساده تری دارند.

پی دات آی آر یکی از امن ترین و سریع ترین درگاه های واسط بانکی است که توسط بانک سامان ارائه شده است.

در ادامه نحوه ثبت نام و دریافت درگاه از این طریق را باهم مرور خواهیم کرد:

 

قدم اول - ثبت نام در وب سایت پی دات آی آر

از طریق این لینک وارد سایت شوید و طبق تصویر روی گزینه "ورود - عضویت" کلیک کنید.

ثبت نام درگاه بانکی واسط

در اینجا برای ثبت نام دو راه وجود دارد. راه اول شماره گیری کد دستوری *724*66# و انجام دستورالعمل های پیامک شده به شماره موبایل تان است.
 راه دوم کلیک روی گزینه "عضویت با فرم ثبت نام" و ورود شماره موبایل تان است. پس از وارد کردن شماره موبایل، از شما خواسته می شود یک کد دستوری را شماره گیری کنید. پس از اجرای کد USSD ، فرم زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد.

عضویت در pay.ir


با تکمیل فرم و کلیک روی گزینه تکمیل ثبت نام، عضویت شما انجام می شود.

عضویت در pay.ir

قدم دوم - ورود و ثبت اطلاعات

 

با وارد کردن شماره موبایل و رمز عبور تان در صفحه لاگین و کلیک روی دکمه ی "ورود به حساب"، وارد ناحیه کاربری خودتان خواهید شد.

عضویت در pay.ir


در این صفحه خلاصه ای از کارکرد حساب شما، تعداد تراکنش ها، میزان درآمد و... به شکل نمودار لیست شده است. 
برای پیکربندی درگاه بانکی، ابتدا باید مشخصات خودتان را به همراه تصویر کارت ملی در بخش "ارسال مدارک" وارد کنید.

تکمیل اطلاعات حساب در pay.ir


در ادامه با تکمیل دو بخش اطلاعات شخصی و اطلاعات بانکی که از طریق منوی تنظیمات در گوشه سمت راست پنل کاربری قرار دارند، فرآیند ثبت نام شما انجام خواهد شد.

 

قدم سوم - احراز هویت و دریافت کد API

 

پس از انجام مراحل بالا، باید منتظر بمانید تا صحت اطلاعات وارد شده از سمت پی دات آی آر تایید شود. در صورتی موارد را به درستی پر کرده باشید این تایید در کمتر از 24 ساعت اتفاق می افتد و پس از آن تنها کافیست آدرس فروشگاه خود را در بخش تنظیمات وارد کرده و کد API را دریافت کنید.

 

 

قدم چهارم - پیکربندی در تنظیمات فروشگاه

 

به عنوان آخرین مرحله، با رفتن به پنل مدیریت > مدیریت فروشگاه > تنظیمات > روش های پرداخت و انتخاب درگاه پرداخت Pay.ir ، کد API را پیست کنید.
در سمت چپ همین بخش نیز می توانید این گزینه را فعال یا غیرفعال کنید.
پس از طی این مراحل، درگاه بانکی شما با موفقیت فعال شده و بصورت اتوماتیک در هر سفارش قابل استفاده خواهد بود.

 

تنطیم درگاه پی دات آی آر در وبزی

 

تنها تفاوت درگاه واسط با درگاه مستقیم مبلغ 1% کارمزد (تا سقف 4000 تومان) روی هر تراکنش است.

 

برای مثال مبلغ نهایی یک سفارش در سایت شما 100 هزار تومان است که با درنظر گرفتن 1% درصد کارمزد، پس از انجام تراکنش مبلغ 99 هزار تومان به حساب ما واریز خواهد شد.
علاوه بر این، Pay.ir یک امکان دیگر برای شما در نظر گرفته است که می توانید از ان طریق مبلغ کارمزد را از مشتریان خود دریافت کنید. در این حالت 1% به مبلغ نهایی سفارش اضافه شده و کاربر به جای 100 هزار تومان، 101 هزار تومان پرداخت می کند.
 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 7 راهکار اثبات شده برای افزایش ترافیک فروشگاه آنلاین شما

 

 

محبث مهم دیگری که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، موضوع نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد است.

 

طبق تعریف سایت اصلی اینماد نشانه‌اي نمادين است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صادر شده و به کسب و کارهاي مجازي (کسب و کار اينترنتي و موبایل) مجاز با هدف ساماندهي، احراز هويت و صلاحيت آنها اعطا مي‌گردد؛ اين نماد پس از بررسي درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هويت و صلاحيت مالک (حقيقي يا حقوقي) آن براي مدت يک سال صادر مي‌گردد.


به زبان ساده تر می توان گفت که مرکز تجارت الکترونیک که یک سازمان دولتی بشمار می رود، برای قانونمند کردن و نظارت بهتر به کسب و کارها و فروشگاه های آنلاین، یکسری استانداردها و ساختار های مشخصی تعریف کرده که به کمک آنها بتواند فعالیت های قانونی را از غیر قانونی تشخصی دهد.
اینکه این نهاد چقدر در این زمینه موفق بوده، مورد بحث ما نیست. اما به جرعت می توانیم بگوییم که اینماد در حال حاضر به یکی از استانداردها و معیارهای مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات چه از سمت سازمان های رسمی و چه از سمت کاربران بدل شده است.


بنابراین شما نیز اگر در حال فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک هستید (یا مشخصا فروشگاه اینترنتی دارید) باید دریافت اینماد را در اولویت های خودتان قرار دهید.

 

دقت کنید یکی از ملزومات گرفتن اینماد برای فروشگاه های آنلاین داشتن درگاه بانکی است.

 

به همین دلیل ما در ابتدای این مطلب به نحوه دریافت درگاه بانکی چه به صورت مستقیم و چه واسط پرداختیم.

 

قدم اول ثبت نام در اینماد

 

ثبت نام در اینماد


ابتدا وارد سایت رسمی اینماد به نشانی enamad.ir شوید. طبق تصویر با انتخاب " ورود به سامانه اینماد کسب و کارها" و در ادامه با کلیک روی گزینه "ایجاد حساب کاربری " یک اکانت با مشخصات خودتان ایجاد کنید.

 

نحوه ثبت نام نماد اعتماد الکترونیک


قدم دوم ثبت سایت

 

اینماد تمام آنچه به عنوان مشخصات وارده نموده اید را بررسی می کند و در صورت مغایرت، هویت شما را تاید نخواهد کرد. پس سعی کنید تمام قسمت ها را به دقت و بدرستی وارد نمایید.


بعد از تایید حساب کاربری تان، باید فروشگاه خود را در اینماد به ثبت برسانید.

 

لازم به ذکر است اینماد تنها برای فروشگاه هایی صادر می شود که تمام مراحل خرید بصورت اینترنتی در آن انجام می شود و در صورتی که فروشگاه شما تنها ثبت سفارش انجام می دهد و خرید آن بصورت تلفنی یا ... می باشد، احتیاجی به نماد اعتماد ندارید.

اینماد بطور کلی یک چک لیست کمی و کیفی دارد که تمام فروشگاه ها ملزم به رعایت تک تک موارد آن هستند.
پیش از هر چیز به لحاظ فنی سایت شما را بررسی می کند تا امکانات فروشگاهی آن را تایید کند.
در صورتی که فروشگاه آنلاین تان را با فروشگاه ساز وبزی طراحی کرده باشید، تمام موارد ذکر شده در چک لیست بصورت پیشفرض در سایت شما گنجانده شده است. از این رو تنها کافیست آدرس های درخواست در این فرم را با توجه به صفحات مختلف فروشگاه خودتان، وارد کنید.
تمام موارد چک لیست به طور واضح بیان شده اند و در قسمت توضیحات هر کدام دستور العمل و کیفیت اجرای آنها آمده است.

 

چک لیست استاندارد های اینماد


برای مثال در قسمت ثبت شکایت، شما می توانید بخشی تحت همین عنوان را به صفحه تماس با ما موجود در فروشگاه تان لینک کنید و آدرس آن را به سامانه معرفی کنید.


در انتها و پس از اطمینان از انجام تمام موارد، روی گزینه درخواست بررسی توسط کارشناس کلیک کنید.
در طی فرآیند بررسی می توانید از طریق پنل مدیریت با کارشناسان و اپراتور های سازمان در ارتباط باشید و هرگونه سوال یا ابهامی را با ایشان مطرح نمایید.

 

در صورتی که در فرایند گرفتن درگاه بانکی مستقیم، درگاه واسطه یا اینماد تجربه هایی دارید، خوشحال می شویم با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

برای راه اندازی فروشگاه خوتان آماده اید؟ همین الان برا وبزی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
 

تماس با وبزی


تلفن: ۹۵۱۱۱۹۰۰-021
ایمیل پشتیبانی: support[at]webzi.ir
آدرس: تهران، ابتدای شریعتی، پلاک 362، ساختمان امیر، واحد 9


درباره وبزی

سایت ساز وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی سایت است. وبزی با استفاده از ابزارهای پیشرفته به شما امکان طراحی یک سایت منحصر به فرد و با سلیقه خودتان را بدون نیاز به دانش فنی را به شما می دهد. برای طراحی سایت با وبزی دیگر نیاز به استخدام طراح سایت و یا یادگیری طراحی سایت ندارید و در کمتر از یک ربع می توانید سایت دلخواه خودتان را طراحی کنید.

سایت ساز وبزی