Clicky

8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت

پیش تر در وبلاگ وبزی به طرح نکات طلایی سئو و چگونگی کسب رتبه های برتر در گوگل پرداختیم، اصول و الفبای کلی بهینه سازی که رعایت هر کدام از آنها می تواند تاثیر بسیار مهمی در بهبود سئوی وب سایت شما بگذارد. یکی از مهم ترین این اصول، انتخاب کلمات کلیدی است. این کلمات در واقع همان عبارت هایی هستند که منجر به جذب بازدید کننده از گوگل و دیده شدن در نتایج جست و جو خواهند شد. هر چقدر در انتخاب صحیح این کلمات و عبارت های کلیدی دقت بیشتری به خرج دهید، احتمال موفقیت تان نیز بیشتر خواهد شد.

در این مقاله با معرفی 8 روش کارآمد در یافتن کلمات کلیدی، به بررسی و آموزش بکارگیری آنها در نوشتن مطالب استاندارد و سئو شده پرداختیم. با ما همراه باشید...

 

 

1. استفاده از پیشنهادات گوگل
 

پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابعی است که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی ارزشمند از آن استفاده کنید. کافیست کلمه‌ی اصلی خودتان را در کادر جست و جو تایپ کرده و منتظر پیشنهادات بمانید.

گوگل همواره به دنبال نمایش مفیدترین نتایج و هدایت شما به آن صفحات است و سعی می کنند کلمات پرتکرار و متداول را به شما پیشنهاد دهد. وقتی عبارتی به یکی از پیشنهادات گوگل بدل می شود، می توانیم به ارزش آن پی ببریم و نتیجه بگیریم که افراد زیادی به دنبال جست و جوی آن هستند.

هرچند که الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج، محدود به یکی دو پارامتر مشخص نیست و ممکن است بسته به عوامل گوناگون تغییر کنند، اما مهم ترین هدفش رساندن شما به نزدیک ترین و دقیق ترین نتیجه است که بخش عمده ای از این موضوع بواسطه‌ی محبوبیت و میزان جست و جوی آن تعیین می شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ثبت سایت در گوگل

 

2. جست و جوهای مرتبط گوگل
 

است در عبارت های پیشنهادی گوگل به محض تایپ کردن یک کلمه یا جمله روی صفحه نقش می بندند، اما جست و جوهای مرتبط بعد از اینکه دکمه‌ی اینتر را فشار دادید، درست در انتهای اولین صفحه‌ی جست و جو و پایین آخرین نتیجه به نمایش درمی آیند.

در این قسمت می توانید به خوبی عبارات و کلمات کلیدی که مرتبط با واژه‌ی اصلی تان هستند را کشف کنید. عموما گوگل هشت عبارت مرتبط با جست و جوی شما را در این قسمت نشان خواهد داد.

 

جست و جوهای مرتبط گوگل

 

3. استفاده از ابزارهای متفاوت در یافتن کلمات کلیدی
 

برای تحلیل کلمات و یافتن پیشنهادات جدید، ضروری است که از ابزارهای این حوزه استفاده کنید. پیشنهاد ما بکار بستن همزمان چندین ابزار و مرجع مختلف، مقایسه‌ی نتایج آن و در نهایت انتخاب نهایی است. چرا که هر کدام از این ابزارها، بخشی از آمار را در اختیار دارند و تحلیل شان ممکن است نسبت به توان و جامعه کاربران، دچار محدودیت هایی باشد. خصوصا در تحلیل رفتار کاربران ایرانی که بعضا با برخی محدودیت ها و تحریم ها دست به گریبان هستند.
 

وقتی تنها به بررسی کلمات در یک ابزار بسنده می کنید، احتمالا بخش عمده ای از کاربران و متعاقبا عبارات مهم بسیار زیادی را از دست خواهید داد.


Google Keyword Planner مکان مناسبی برای بررسی محبوبیت کلمات مختلف در بین کاربران و ترجیحات شان برای جست و جو نسبت به یک موضوع مشخص است، اما اگر به دنبال منابع دیگری می گردید ما این موارد را نیز به شما پیشنهاد می کنیم که مطالعه‌ی گزارش های هرکدام و تجمیع آمارهای بدست آمده از هر ابزار، اطلاعات فوق العاده مهمی را به شما خواهد گفت:

 

1. Keyword Tool بعنوان یک ابزار رایگان و قدرتمند می تواند به شما در یافتن کلمات کمک کند. ویژگی مثبت این ابزار پیشنهاد کلمات طولانی اما پر استفاده و مورد جست و جو در بین واژه های مختلف است. کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) نرخ تبدیل بالایی دارند و رقابت بر سر آن ها کمتر است. برای درک بهتر این مفهموم به مثال زیر دقت کنید.

 

پیداکردن کلمات کلیدی طولانی در گوگل

 

1. Google Trends  اینکه مردم در حال حاضر چه چیزی را بیشتر جست و جو می کنند و از کدام کلمات استفاده می کنند، به تفکیک زبان و مناطق جغرافیایی مختلف می توانید در گوگل ترندز ببینید.

3. شبکه های اجتماعی راه دیگر پیدا کردن کلمات مرتبط از پیشنهادات و نتایج جست و جو در یوتیوب، توئیتر یا اینستاگرام است که با توجه تعداد بالای کاربران شان معیار خوبی در تشخیص ارزش و محبوبیت یک عبارت بشمار می روند.

 

 

4. آنالیزور ها و آمارگیرها
 

آمارگیرها نقش مهمی در تعیین استراتژی سئوی شما ایفا می کنند. مشاهده کانال های ورودی، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، تحلیل رفتار آنها و... بخشی از امکانات متعددی است که آمارگیرهایی نظیر گوگل آنالیتیکس به شما ارائه می کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس و بررسی ترافیک سایت

 

درست است که ابزار های تحلیل گر آنلاین در حقیقت "همه چیز" را به شما نمی گویند یا دسته کم گزارش هایشان کمی با تاخیر همراه است، با این حال می توانید آمار کلی از کلمه هایی که باعث شدند بازدیدکننده به سمت شما بیاید را در پنل کاربری خود ببینید. با یافتن عبارت های اصلی که سبب شده اند گوگل مخاطبان را به سایت شما ارجاع دهد، به ریشه‌ی ارزشمندی دست می یابید که مانور دادن روی همان کلمات، می تواند ترافیک بیشتری نیز به سمت شما بکشاند. 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 7 راهکار اثبات شده برای افزایش ترافیک فروشگاه آنلاین شما

 

هرچند کلماتی که از طریق می یابید، الزاماً هدف اصلی شما نیستند و ممکن است به یک صفحه‌ی مشخص از سایت شما نیز منجر نشود. اما در هرحال برایتان بازدیدکننده می فرستند و این ارزش دارد. برای مثال یک جست و جو را در نظر بگیرید که صفحه ای تحت آن عنوان وجود ندارد و گوگل تنها به نمایش چند نتیجه مرتبط اکتفا می کند. شما بعنوان یک تولید کننده محتوا با استفاده از این فرصت و نوشتن مطلبی با همین عنوان و حول همین موضوع، می توانید بازدیدکنندگان بسیاری به سوی خود سرازیر کنید.

 

 

5. بررسی گزارش تبلیغات
 

اگر کمیپن تبلیغات کلیکی (PPC) در گوگل ادز دارید، گزارش های آن از نرخ کلیک و عبارات ارجاع شده بهترین و قابل استناد ترین مرجع برای مشاهده وضعیت تان خواهند بود. گوگل ادز اطلاعات به مراتب دقیقی تری نسبت به گوگل آنالیتیکس و دیگر آمارگیرها به شما ارائه می کند و خواهد گفت کاربران نسبت به چه عبارت هایی رغبت بیشتری نشان داده اند و کدام کلمات، کلمات کلیدی و ارزشمندی به حساب می آیند.

از تعداد کلیک های هر کدام از مواردی که برای تبلیغات درنظر گرفته اید، می توانید در انتخاب تیتر ها و توضیحات مطالب هم استفاده کنید و سئوی ارگانیک خود را بهبود ببخشید. همان چیزی که آمارگیرها کم و بیش در ارائه‌ی دقیق آنها اهمال می ورزند :)

 

 

6. بررسی سایت های پرسش و پاسخ
 

جمله های سوالی نیز می توانند ایده‌ی خوبی برای تیتر اصلی یک مطلب یا کلمات کلیدی آن باشند. وب سایت های زیادی وجود دارند که کاربران در آنها به پرسش و پاسخ درباره موضوعات مختلف مشغول هستند. سایت هایی مثل Ask ، Yahoo Answers ، LinkedIn Answers یا نمونه های داخلی که با یک جست و جوی کوتاه می توانید آن ها را پیدا کنید.

سوالاتی که در این وب سایت ها مطرح می شود، عبارت های بلند تری بوجود می آورد که امکان رقابت را برای شما ساده تر می کند. در این شرایط احتمال موفقیت شما در رسیدن به صدر نتایج جست و جو نیز افزایش می یابد.

نکته حائر اهمیت توجه به میزان بازدید صفحه و تعداد پاسخ ها و نظرات نوشته شده نسبت به یک پرسش است که می تواند معیاری از همه گیر بودن و محل بحث بودن آن موضوع باشد. در نظر داشته باشید که همه آنچه که به عنوان سوال در این سایت ها مطرح می شوند، مناسب شما نیستند و شاید از نظر گوگل نیز ارزشی نداشته باشند. وظیفه شما بررسی جوانب مختلف این امر است. می توانید میزان محبوبیت یک عبارت را با مقایسه سوالات مشابه بدست آورید یا با جایگزینی کلمات هم معنی، متداول ترین جست و جو ها را پیدا کنید.

 

 

7. نگاهی به ویکی پدیا داشته باشید
 

ویکی پدیا بعنوان بزرگترین دانش نامه‌ی آزاد، مرجعی شناخته شده برای مخاطبان اینترنت در سراسر دنیا به شمار می آید. با وجود کاربرمحور بودن، دقت و تلاش نویسندگان و اعضای ارشد این مجموعه در بررسی مقالات، باعث شده تا صفحات ویکی پدیا، استاندارد و اغلب جزو برترین نتایج جست و جوی گوگل باشند. 

توجه به تیتر انتخاب شده (Title) ، توضیحات (Description) و همچنین تگ های عنوان (Headings) استفاده شده در هر مقاله، می تواند به شما در انتخاب صحیح تر کلمات و عبارات کلیدی کمک کنند و ایده های خوبی در نوشتن به شما دهد.

همچنین قسمت "جستارهای وابسته" در انتهای هر مقاله، تعدادی صفحه‌ی مشابه را به شما نشان می دهد که می توانید از آنها در پیدا کردن زنجیره ای از واژگان مرتبط استفاده کنید.

سئوی ویکی پدیا

 

8. زیر نظر گرفتن رقبا
 

برای انتخاب بهترین کلمات، همواره رفتار رقبا را رصد کنید و نتایج جست و جوی کلمات مرتبط با کار خودتان را بررسی کنید. برای شروع کلمه ای با طول نسبتا کوتاه را انتخاب کرده و اولین نتایج گوگل را مشاهده و تحلیل کنید. به نحوه‌ی چینش تیترها و چگالی کلمات کلیدی در یک پاراگراف یا یک بخش از صفحه توجه کنید.

اگر کار شما در حوزه‌ی پوشاک است، با جست و جوی عبارت های کلی نظیر "خرید لباس مردانه" یا "خرید اکسسوری مردانه" نتایج جست و جو ها را نگاه کنید و از آنها در جهت بهبود خودتان، الگو بگیرید.

میزان استفاده از کلمات کلیدی در سئو

 

تجربه ها و نظرات تان را در رابطه با پیداکردن کلمات کلیدی با ما به اشتراک بگذارید
 

شما چه پیشنهاداتی برای پیداکردن کلمات و عبارات کلیدی و بهنیه سازی سایت برای موتورهای جست و جو دارید؟ در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید!


 

 

ساخت سایت بهینه برای گوگل تنها در چند دقیقه!
 

برای ساخت سایت حرفه ای خود آماده اید؟ به کمک سایت ساز وبزی بدون نیاز به کد نویسی وب سایت یا فروشگاه آنلاین بسازید...

۵
از ۵
۴۴ مشارکت کننده
محمدرضا شيخ الاسلامي گفت:
سلام و خسته نباشيد
ممنون از مطالب خوبي كه درون سايتتون قرار مي دهيد
حامد دانشجو گفت:
مطلب کامل و جامعی بود
بسیار ممنون
واردات از چین گفت:
سپاس از شما
رویا گفت:
سلام و درود

چیزی که من متوجه شدم اینه که باید برای شروع با کلمات طولانی تری سایت خودمون رو سئو کنیم، درسته؟

و اینکه اگر مثلا روی یک ترکیب سایت مون بالا بیاد مثل «خرید لوزام خیاطی ارزان قیمت» ممکنه بعدا روی «لوازم خیاطی» هم بالا بیاد؟
پشتیبان وبزی گفت:
سلام رویای عزیز؛ وقت بخیر

بله درست متوجه شدید، کلا کلماتی که رقابت کمتری دارند برای شروع مناسب هستند و با بدست آوردن درصدی از ترافیک اون کلمه یا ترکیب می‌تونید به سراغ عبارات کوتاه تری هم برید.

پیشنهاد می‌کنم در صورتی مایل هستید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید پلت فرم آموزش سئوی وبزی رو هم بررسی بفرمایید seo.webzi.ir
حسینی گفت:
ممنون از شما بابت نوشتن این مقاله کاربردی.
زهرا گفت:
سلام
من کار تولید محتوا بصورت دورکاری و حضوری در شرکتی انجام میدم.همیشه برای مطالبی که نوشتم سعی کردم از خودم بفهمم از کلمات کلیدی استفاده کنم ولی واقعا بصورت واقعی نمیتونم چطوری بفهمم کدوم کلمه پر رقابت تر هست.
یه کاری که من توی تولید محتواهام انجام میدم از کلمات خرید فروش عرضه توزیع نمایندگی دفتر فروش دفتر خرید، خرید و فروش، دفتر نمایندگی مرکزی، و.. استفاده میکنم و توی همون پاراگراف عنوانم رو میگم. ولی هنوز از کلمات کلیدی احساس میکنم خیلی چیزها ها مونده تا یاد بگیرم.میخام به حدی برسم که با هر محتوا و مقاله بتونم تغییر چشم گیر مثبتی توی سایت ایجاد کنم.
    پشتبان وبزی گفت:
    سلام زهرا
    بهتون پیشنهاد می کنم مقالات مربوط به پیدا کردن کلمات کلیدی را در آموزش سئو وبزی را مطالعه کنید.
    https://seo.webzi.ir/category/7-keyword-finding
جواد گفت:
سلام خیلی خوب بود
حامد متین گفت:
ممنون از زاهنمایی های شما
فرانک شکوهی فر گفت:
خیلی عالی و کاربردی بود سپاسگزارم.
نسترن گفت:
ممنون از شما
مطالب مفیدی ارائه دادین
مریم گفت:
سلام. ممنون برای نکات کاربردی.

ممکن هست راهنمایی بفرمایید که; آیا برای نامگذاری هر صفحه از سایتمون اگر از کلمات کلیدی بلند که فرمودید استفاده کنیم، آیا روی سئوی سایت تاثیر گذاره؟ و آیا اینکار باعث نمیشه که سرعت سایت پایین بیاد؟

ممنون
    پشتیبان وبزی گفت:
    سلام. شما باید صفحات مختلفی داشته باشید. به بیانی برای عباراتی که کمتر جستجو میشه صفحه تولید کنید تا بتوانید مخاطبین هدفمند رو جذب کنید
داراسرمد گفت:
مرسی مثل همیشه عالی
پریسا بابایی گفت:
ممنون از نکاتی که فرمودید
    تیم تحریریه وبزی گفت:
    خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته پریسای عزیز.
همسایه گفت:
ممنون برای مطالب خوب و مفید شما خیلی عالی بود
    تیم تحریریه وبزی گفت:
    خواهش میکنم. ممنون از همراهی شما
خانه هوشمند آلفا گفت:
سلام. یک سوال. چرا گوگل نمیتونه فاصله رو تشخیص بده؟ مثلا هوشمند سازی ساختمان با هوشمندسازی ساختمان یا کلید لمسی با کلیدلمسی ... این رو از کجا بدنیم کدوم رو استفاده کنیم که رتبه بگیریم؟
    مهسیما گفت:
    برای اینکه بدونین کدوم کلمه رو استفاده کنید تا رتبه ی بهتری بگیرین، باید تعداد سرچ دو تا کلمه رو با هم مقايسه کنید. کلمه با هر طرز املایی که تعداد جستجوی بیشتری داشته‌، احتمالا مردم با همین طرز نوشتن بیشتر جستجوش میکنن.
    برای پیدا کردن تعداد سرچ کلمه هم از ابزاری مثل Keyword Tool که در مقاله هم بهش اشاره شده بود، میشه استفاده کرد.
مهسیما گفت:
چقدر آموزش های سئو سایت وبزی کاربردی و خوب هست.
حسین گفت:
فوت نوشته هاتون ریزه
حسین زمانی گفت:
مطلبتون مفید و کارآمد بود
حسین زمانی گفت:
مطلبتون مفید و کارآمد بود
فوداگ گفت:
خیلی عالی بود
امیر گفت:
سلام محتوای مقاله تون واقعا جامع بود واطلاعات خوبی از سایتتون دریافت کردم. ممنون از تیم خوبتان

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید