Clicky

تاثیر طراحی سایت بر سئو و رتبه بندی گوگل

" مطمئن باشید وضعیت سئو سایت شما بسیار بهتر از هر آنچه تصور می کنید است! "

این بیش از اینکه جمله‌ی انگیزشی برای امیدوار کردن شما به ادامه راه باشد، حقیقتی است که امروز وجود دارد.
از زمانی که معیار رتبه بندی، الگوریتم های پیشرفته گوگل (و دوستانش) هستند، همه چیز به طوردقیقی تعیین شده و قرار نیست مقایسه ای بر اساس سلیقه یا هر چیز دیگری درکار باشد. عملکرد سئو بر پایه‌ی فاکتور های مشخصی است، نکته های ریز و درشتی که بارها در همین وبلاگ وبزی به بررسی آنها پرداخته ایم. می توانیم بگوییم اگر تا کنون فقط چند دقیقه هم به جست و جو در گوگل پرداخته باشید، خواهید فهمید که چه وب سایت ها و چه صفحاتی بیشتر موردپسند گوگل هستند و تمایل گوگل به سمت کدام محتوا و کدام متون است.
نکته مهمی که وجود دارد، لذت بردن از سایت شماست! این احساس رضایت به شکل مداوم توسط گوگل چک می شود. مدت زمانی که قبل از خروج از سایت در صفحات مختلف آن صرف می کنیم و تعداد صفحاتی که مرور میکنیم، بخشی از این تحلیل است. در واقع چیزی که برای گوگل اهمیت دارد، مورد استفاده بودن یک محتوا برای کابران و استفاده‌ی حداکثری از آن است.
حتما درباره رفتار کاربران در فضای اینترنت و عادت های آنها فکر کنید. چه چیزی باعث شده تا کاربر تنها چند لحظه بعد از ورود، از دکمه‌ی Back مرورگرش استفاده کنید؟ یا برعکس آن، چه اتفاقی می افتد که مخاطب شما زمان بیشتری در سایت به گشت و گذار و خواندن مطالب شما اختصاص می دهد؟

اگر بتوانید پاسخ هر یک از دو سوال فوق را به شکلی منطقی پیدا کنید، رابطه خوبی با گوگل بدست خواهید آورد. این دوستی برایتان مزیت های بی بدیلی به ارمغان خواهید آورد، ازجمله اینکه مخاطبان زیادی به سمت شما سرازیر می شوند، بیشتر دیده می‌شوید و از وجهه و جایگاه بهتری نیز در دید عموم برخوردار خواهید شد.

در این مقاله به شما خواهیم گفت چطور طراحی مناسب سایت بر سئو آن اثر می گذارد و چه راهکار هایی برای بهبود تجربه کاربری، خوانایی و سهولت استفاده در سایت شما وجود دارند که می توانید از آنها بهره بگیرید...

 

 

 

عشق در نگاه اول؟ چرا که نه!

 

قطعا محتوای بروز و ارزشمند بعنوان فاکتور مهم سئو اهمیت ویژه ای دارند اما چیزی بازدیدکننده در اولین فرصت و بدون خواندن حتی یک کلمه نسبت به سایت تان می پرسد این است: باید بمانم یا بروم؟ 
با رعایت این نکته ها در طراحی، کاربران به ماندن و استفاده کردن از مطالب سایت خود تشویق کنید:

 


متن خوانا:

 

استفاده از فونت های گوناگون با رنگ های متفاوت، می تواند برای شما جذاب نوآورانه و لذت بخش باشد. چیزی که اینجا اهمیت دارد، رعایت استاندارد هاست. کسب رضایت عمومی کاربران در گرو توجه به سلیقه های مشترک، خوانایی بالا و عدم آشفتگی فضایی است که مخاطبان باید در آنجا فعالیت کنند. همواره نظر و ایده های خود را در ابعاد مختلف سایت پیاده کنید، شما کاملا مختارید که در طراحی سایت تان اعمال نظر داشته باشید. این اصلا مقوله بدی نیست. اما حواستان باشد که خلاقیت را با بی نظمی اشتباه نگیرید. سعی کنید ساختار ها را حفظ کنید و در عین حال چیز متفاوتی بسازید.
نوع فونت، سایز و رنگ آن، سه فاکتور اساسی هستند که نمره‌ی خوانایی سایت شما را تعیین می کنند.
پیشنهاد می کنیم اصل قدرتمند کنتراست را اجرا کنید تا اطمینان بیابید محتوای شما با پس زمینه بخش تضاد قابل قبولی دارد.

 

 


روان شناسی رنگ:

 

تحقیقات علمی فراوانی به منظور درک اینکه چطور رنگ ها بر روحیه ما اثر می گذارند، تاکنون انجام شده است.  خوشبختانه برای این که انتخاب رنگ صحیحی داشته باشید، نیازی نیست مقاطع بالای روان شناسی را بگذرانید، تنها با دقت به اصول اولیه و توجه به قوانین رنگ های مکمل و متضاد، می توانید بهترین طراحی رنگ را در وب سایت خود داشته باشید.
مهمان نواز باشید: والدین همیشه به ما آموختند که با مهمانان مودبانه و مهربان رفتار کنیم. با ذکر مثال های عینی، سعی می کنیم ترجمه ای از این مهمان نوازی در فضای وب را بیان کنیم.
برخی سایت ها دقیقا پس از ورود بازدیدکنندگان، با خیل پنجره های پاپ-آپ مزاحم و تبلیغات متعدد به کاربران خوش آمد می گویند. یا عده ای دیگر از همه ی فضای سایت شان برای نوشتن شماره ها و راه های ارتباطی استفاده می کنند، که بیشتر کابران را در استفاده از امکانات سایت به زحمت می اندازد تا اینکه به کمکش بیاید.
می توانید بعنوان جایگزین به دکمه هایی برای تماس یا مشاهده درگاه های اتباطی اکتفا کنید.
فراموش نکنید زمان بندی همه چیز است! مثلا قبل از اینکه از آنها در پنجره هایی برای عضویت در خبرنامه یا هر چیز دیگر سوال کنید، بگذارید چند لحظه ای در سایت تان سپری کنند.

 


کاربرد منو:

 

علاوه بر نشان دادن بخش های کلی سایت شما و دسته بندی هایی که دارید، منو کار هدایت بازدیدکنندگان را انجام می دهد. پس هوشمندانه عمل کنید و از عنوان های مرتبط استفاده کنید تا به کاربر القا شود اینجا تمام آنچه مورد نیازش هست وجود دارد، تنها کافیست با چند کلیک به خیل مقالات، محصولات یا ... دسترسی پیدا کند. این حرکت کردن بین صفحات مختلف سایت هم از موارد مورد پسند گوگل بشمار میاید که روی سئو شما بشدت تاثیر گذار است.

 

 


یک لحظه صبر کنید ...

 


بازدیدکنندگان نباید برای رفتن به صحفات دیگر سایت شما نیاز به هواپیما یا کشتی داشته باشند :) با امکاناتی که دارید، انتقال بین یک صفحه تا صفحه ی بعد را تسهیل و تسریع کنید. در این بازه چند نکته را با هم مرور می کنیم:

 


تابلو های راهنمایی :

 

در روزنامه ها و رسانه چاپی معمولا عنوانین اصلی و اخبار مهم در صدر و با تیتر های درشت نوشته می شوند. به طوری که مخاطبان در نگاه اول بلافاصله نظرشان به آنها جلب می شود. این اصل رسانه ای همچنان پایدار است و شما می توانید در طراحی یک صفحه وب نیز از آن استفاده کنید. اطلاعات مهمی چون نام و لوگو شما باید بدون زحمت توسط کاربر دیده شوند. می توانید بر اساس نوع طراحی قالب تان، آنها را ثابت نگه دارید تا جلوه بیشتری برای مخاطب داشته و در ذهن شان بمانید.

 


لینک:

 

هر قسمت از سایت تان، شبیه به عضوی از یک خانواده بزرگ در نظر بگیرید. نیاز است تا می توانید آن را گسترش بدهید. رشد هر عضو خانواده در نهایت به ارتقای سطح کل خانواده برمی گردد، پس فرزندان کوچک تر خود را فراموش نکنید.
وقتی تعداد افراد در خانواده بیشتر می شود، برقراری ارتباط بین همه اعضا، چون گذشته ساده نیست. خوش بختانه لازم نیست خانه بزرگی مهیا کنید یا افراد خانواده را آخر هفته در یک باغ خارج شهر دعوت کنید تا امکان دید وبازدید بین همه از کوچک تا بزرگ بوجود آید. در فضای وب به این نوع پیوند ها، لینک داخلی می گوییم. این لینک ها کاربر را در سایت شما به حرکت درمیاورند و قدرت دارند که تمام ظرفیت سایت را به آنها نشان دهند و همه مطالب، دسته بندی ها، محصولات، خدمات یا ... به خوبی معرفی کنند.
علاوه بر آن دو مزیت دیگر هم وجود دارد. یک اینکه وقتی در انتهای این پاراگراف با کلیک روی لینک داخلی (بخوانید لنگر) به صفحه ی مرتبط با همان مضمون در سایت هدایت می شوید، گوگل شما را ارزشمند و مفید تلقی میکند که توانسته اید به نیاز های بازدیدکننده به طور مناسب پاسخ دهید.
دومین مزیت در نوع لینک سازی شما نهفته است. برای مثال وقتی قرار است مقاله ای درباره طراحی سایت را به شما معرفی کنیم می توانیم بنویسیم برای مشاهده مقاله طراحی سایت اینجا کلیک کنید... و لینک را به کلمه اینجا متصل کنیم. راه دوم این است که خلال متن این مقاله، هرگاه از اصطلاحات یا عنوان مقالاتی استفاده کردیم، با لینک همان کلمه، صفحه تازه به کاربر معرفی کنیم که از آن طریق بتواند اطلاعات بیشتری بدست آورد. برای مثال: طراحی سایت بر روی سئو نیز اثر می گذارد. در این حالت نه تنها به کلمه نوشته شده ارزش بیشتر داده ایم بلکه چکیده ای از مفهموم صفحه را در قالب یک یا دو کلمه کلیدی بیان کردیم که مثلا در اینجا می تواند "طراحی سایت" ، "طراحی قالب سایت" یا هر چیز دیگری باشد. با رعایت این مورد پیدا کردن شما توسط گوگل هم راحت تر اتفاق می افتد و تاثیر خوبی روی سئو میگذارد.

 

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 10 نکته طلایی برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در گوگل

 

سایز صفحه نمایش:

 

61 درصد از کاربران در سال 2018 برای وبگردی از موبایل هایشان استفاده می کنند.
خب این چه معنایی برای صاحبان وب سایت ها دارد؟ اگر به خاطر سایز کوچک صفحه، بازدیدکنندگان نتوانند منو ها، گالری ها، عکس ها یا ویدیو ها را ببینند، عملا تمام تلاش شما به هدر رفته است.
اینکه بتوانید هر المان و هر بخش سایت تان را برای موبایل تا تبلت تنظیم و طراحی کنید بسیار مهم است. اگر سایت خودتان را با وبزی طراحی می کنید، باید بگوییم چند قدم از همه رقبایتان جلو تر هستید. چرا که چیدمان بخش های مختلف تنها با کشیدن و رها کردن و تغییر سایز المان مطابق سلیقه و نیاز شما، صورت می گیرد و به سادگی می توانید، همه چیز را برای موبایل و تبلت به بهترین نحو بهینه کنید.

 

 

بالا سمت راست:

 

عنوان هایی که انتخاب می کنید علاوه بر بالابردن خوانایی مقاله شما، مشخص می کند به چه مواردی به طور کلی اشاره دارید، هر مورد چه زیر شاخه هایی دارد و قرار است در این مطلب به کدام موضوعات اشاره شود. بنابراین بسیار مورد استفاده کاربران است. 
باید بگوییم ربات های گوگل نیز همانند کاربران می توانند تمام این قسمت ها را بخوانند و متوجه شوند. به همین دلیل حتما ساختار تگ های H را رعایت کنید تا از دید ربات ها نیز یک صفحه استاندارد به نظر آیید.

 

در صورتی که تمام موارد ذکر شده در این مقاله را به طور کامل رعایت کنید، قطعا شانس حضور بسیار بالایی در رتبه های برتر گوگل خواهید داشت. به نظر شما چه عوامل دیگری وجود دارد که می توانند مخاطبان را در نگاه اول جذب یا دفع کنند؟ در قسمت نظرات با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

به یک سایت بهینه برای گوگل نیاز دارید؟ همین امروز  سایت خودتان را با سایت ساز وبزی بسازید.

 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
shayan.akb گفت:
tnx alot for this page
پشتیبانی وبزی گفت:
خواهش میکنم شایان عزیز

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید