Clicky

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

طبیعتا همه ما به دنبال ساخت سایت هایی هستیم که در موتورهای جست و جو به سرعت بالا بیاید و جزو پیشنهاد های اول آن باشد. داشتن یک وب سایت با رتبه‌ی بالا درگوگل به معنی داشتن یک جریان ثابت از مشتریان است. نکته مهمی که باید بدانیم این است که در حال حاضر هیچ فرمول جادویی برای ارتقای یک شبه‌ی هیچ سایتی در گوگل وجود ندارد، اما تجربه‌ی متخصصان ثابت می کند که ترکیبی از محتوای با کیفیت بالا و لینک های قوی می تواند در طی کردن این مسیر طولانی به شما سرعت بخشد.

اما چطور می توان این لینک ها را بدست آورد؟ و چرا اینقدر مهم هستند؟ همه آنچه باید در مورد بک لینک ها بدانید اینجاست!


 

بک لینک چیست؟
 

بک لینک ها در واقع همان لینک هایی هستند که یک سایت خارجی را به سایت شما متصل می کنند. بک لینک ها برای سئوی سایت نقش کلیدی دارند چرا که موتور های جست و جو اهمیت زیادی برای آنها قائلند.

 

 گوگل هر بک لینک را به عنوان یک رای به حساب می آورد، بنابراین گرفتن بک لینک های جدید مانند بدست آوردن آرای بیشتر در مسابقه ای بی پایان در فضای اینترنت است.

 

نکته مهم: اگر قصد دارید از طریق بک لینک ها سئوی سایت خود را ارتقا دهید (نه اینکه به آن آسیب بزنید) باید سایت هایی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه کاری شما باشند. رأی بیشتر برای سایت شما به معنای اعتبار بیشتر و احتمالا رتبه‌ی بالاتر در جستجوهای مرتبط است.

 

با این حال توجه کنید که در این رای گیری، ارزش همه آرا یکسان نیست. به قولی دموکراسی وجود ندارد و ربات های گوگل به رای دهندگان مختلف به یک چشم نگاه نمی کند.

 

برای مثال، یک لینک از ویکی پدیا یا یک سایت خبری پربازدید، برای شما، نسبت به لینکی که از وبلاگ بهترین دوست تان می‌گیرید، اعتبار و تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 

هنگامی که یک وب سایت به شما لینک می‌دهد، در واقع می گوید محتوای شما جالب و مرتبط با سلیقه خوانندگانش است. علاوه بر این، موتورهای جست و جو در فهمیدن اینکه سایت شما راجع به چه موضوعی است از لینک ها کمک می‌گیرند. زمانی که یک سایت به یک سایت دیگر لینک می‌شود، . گوگل تصور می کند ارتباطی بین محتوای دو صفحه وجود دارد. این بدان معنی است که شما به عنوان صاحب یک وب سایت، باید تلاش کنید بک لینک هایی از وب سایت های شناخته شده و پربازدسد در صنعت یا شاخه فعالیت خود دریافت کنید.

 

 

 

یک نکته درباره انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر
 

به متن لینک دار در یک وب سایت متن لنگر یا Anchor Text می گویند. قاعدتا باید به دنبال آن باشید که کلمات بیشتری مرتبط با کسب و کار خود به وب سایت تان لینک کنید. به این ترتیب، گوگل متوجه می شود که بین این کلمات و وب سایت شما ارتباطی وجود دارد. بهتر است که متن لنگر را روی عبارت «بهترین رستوران یزد» یا «نحوه ساخت یک وب سایت» قرار دهید تا از کلمات «در این صفحه بخوانید...» یا مشابه آن استفاده کنید.

 

 

 

از کجا بک لینک باکیفیت بگیریم؟
 

برای شروع پروسه گرفتن بک لینک، یک لیست از وب سایت هایی تهیه کنید که پتانسیل خوبی داشته باشند. برای پیدا کردن سایت های محبوب و پربازدید در زمینه کاری خودتان، گوگل را حسابی زیر و رو کنید. (سایت هایی که رتبه خوبی در گوگل دارند، عموما سایت های باکیفیتی نیز هستند.)

با این حال به یاد داشته باشید، اگر شما طراح دکوراسیون داخلی هستید، گرفتن لینک از سایتی با مضمون دندان پزشکی کمکی به افزایش رتبه شما نمی‌کند. تمام نیرو و انرژی تان را در پیدا کردن سایت های معتبر در صنعت خود متمرکز کنید. لینک سازی را در سایت هایی انجام دهید که بر رتبه شما اثر بگذارند.

اگر برایتان امکان پذیر است، از یک وب سایت یک دانشگاه یا یک سایت دولتی، بک لینک دریافت کنید. چرا که بسیار با ارزش هستند. موتورهای جستجو  گرایش و اعتماد بیشتری نسبت به سایت هایی که به .gov، .edu یا .org ختم می شوند دارند. همچنین سعی کنید لینک های خود را تازه نگه دارید. گوگل نسبت به بروز و معتبر بودن حساس است، بنابراین مهم است که هر چند ماه یکبار لینک های جدیدی اضافه کنید تا موتورهای جستجو بدانند سایت شما همچنان از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است.



 

چطور بک لینک بگیریم؟
 

بعد از نوشتن لیست تان، حالا زمان آن است که مدیران سایت های هدف را پیدا کنید. بطور کلی سه روش برای گرفتن بک لینک وجود دارند  که می‌توانید برحسب شرایط خود آنها را هدف قرار دهید. در ادامه هر کدام از این روش ها را به ترتیب اهمیت و قدرت توضیح می دهیم.

 


 

نوع اول - لینک های طبیعی
 

لینک های طبیعی قوی ترین تاثیر را در افزایش سئو سایت شما دارند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، این لینک ها به طور طبیعی و با تلاش کمی از سوی شما اتفاق می افتد. لینک طبیعی زمانی است که یک وب سایت تصمیم به لینک کردن وب سایت شما می کند، بدون اینکه شما مطلع باشید یا چیزی درخواست کرده باشید. معمولا این اتفاق می افتد چرا که وقتی سایت شما دارای محتوای باکیفیتی باشد، کاربران خودشان به انتشار مطالب شما می پردازند، حتی سایت هایی نیز هستند که مطالب مناسب را از سرتاسر وب جمع آوری کرده و گزیده‌ی آن را در سایت خود به اشتراک می‌گذارند.

برای افزایش شانس بدست آوردن این لینک های طبیعی، بایستی به طور مداوم محتوای با کیفیت تولید کنید و امکان به اشتراک گذاری آسان را نیز برای مخاطب در نظر بگیرید.

درباره اینکه چه اطلاعات بدردبخور، معتبر و کاربردی می توانید به بازار هدف تان ارائه کنید هم فکر کنید. سپس، آن را در سایت خود و کانال های شبکه های اجتماعی منتشر کنید و مطمئن شوید که وب سایت شما دارای دکمه های اشتراک گذاری آسان می باشد بطوری که ترغیب شوند آن را با دوستان شان هم به اشتراک بگذارند. فن اصلی تسهیل کردن امکان بازنشر محتوای تولید شده توسط شماست، چیزی باعث دست به دست شدن محتوای شما شود و کاربران نیز از به اشتراک گذاری آن لذت ببرند.


 

نوع دوم - لینک های تبلیغاتی
 

لینک های تبلیغاتی از سایت هایی هستند که شما به طور مستقیم پیدا می کنید و برای لینک سازی از آنها درخواست می کنید. این لینک ها ممکن است از وبلاگ‌های محبوب یا سایر سایت های پربازدید در زمینه کاری شما باشند. سه راه اصلی برای دریافت این نوع لینک ها وجود دارد که همه آنها نیاز به صحبت مستقیم با مدیر وب سایت مورد نظر را از طریق تلفن، ایمیل، فرم تماس و... دارند.


 

ارتقای محتوای موجود تان
 

از داخل سایت تان محتواها و نوشته های منتشر شده را بخوانید و فکر کنید واقعا  چه کسی مایل است آن را بخواند. سپس به وب سایت ها و وبلاگ های همرده تان که روی همین مخاطبان هدف گذاری کرده اند، سر بزنید. به این وب سایت ها دسترسی پیدا کنید و لینک مدیران آن ها را در تعدادی از حرفه ای ترین، مرتبط ترین و با کیفیت ترین محتوا های خود قرار دهید.


 

پست مهمان
 

به مدیر وب سایت هدف تان ایمیل بزنید و پیشنهاد نوشتن یک پست بصورت مهمان در وب سایتش را برای او ارسال کنید. مسلما واضح است که باید اصل مرتبط بودن کسب و کار ها را در اینجا هم رعایت کنید. ایمیل را کوتاه بنویسید، اما مطمئن شوید که نبوغ و مهارت تان به میزان لازم شناسانده می شود. یک نمونه از نوشته های خود را به اشتراک بگذارید و چند موضوع را که مرتبط با خوانندگان آنهاست، پیشنهاد دهید. اگر این ایده و موضوع به اندازه کافی جالب باشد، احتمالا مدیر سایت نیز از شما و پیشنهاد نوشتن پست مهمان استقبال خواهد کرد. سپس مطمئن شوید که  با بک لینک به سمت وب سایت شما نیز موافقت می‌کند.

 

نظرات و پیشنهادات
 

گزینه دیگر این است که وبلاگ نویسان را برای بررسی محصول یا خدمات خود دعوت کنید. یک کلاس آموزشی  در آموزشگاه تان، یک کات حرفه ای در آرایشگاه تان، پیشنهاد تخفیف در خرید محصولات فروشگاه تان یا هرچیزی که در کسب و کار شما امکان ارائه رایگان یا دست کم با تخفیف دارد را پیشنهاد دهید. در عوض، در عوض از آنها بخواهید که یک نقد و بررسی راجع به شما بنویسند که شامل لینک نیز باشد. راه دیگری برای جذب یک وبلاگ نویس برای نوشتن درباره شما این است که خوانندگان و مخاطبان وی را با ارائه کوپن تخفیف کمی تحویل بگیرید :)

 

 

نوع سوم - لینک های خود ساخته
 

همچنین می توانید به سرعت و سهولت به وب سایت خود لینک دهید بدون اینکه به کمک سایت های دیگر یا وب مستران دیگر نیاز داشته باشید. لینک هایی که خودتان ایجاد کرده می‌کنید تاثیر کمتری بر رتبه بندی سایت دارند، اما همچنان نقش مثبتی در سئوی شما خواهند داشت. در اینجا سه روش برای ایجاد این لینک ها به شما پیشنهاد می کنیم:

 

 

 

از قدرت انجمن های آنلاین و وبلاگ ها استفاده کنید
 

شما می توانید لینک خود را در انجمن های آنلاین، نظرات وبلاگ ها و دایرکتوری های آنلاین قراردهید. (قبل از این کار از مرتبط بودن آن با کسب و کار و شاخه فعالیت تان نیز اطمینان حاصل کنید.) در شرایطی که غالب ما اینگونه تاپیک ها یا کامنت ها را اسپم انگار می کنیم، وقتی کامنت شما مرتبط با پست باشد و لینک تان نیز قرابتی با کلیت صفحه داشته باشد، نمی توان آن را اسپم دانست. چنین جاهایی با حجم مخاطب قابل قبول و رتبه‌ی مناسب، همان مکان های خود ساخته ای هستند که شما را در بهبود سئو بدون نیاز به هزینه یاری می کنند.

 

 

 

نام خود را در دایرکتوری ها و کتابخانه های آنلاین ثبت کنید
 

همچنین می توانید لینک خود رابا اضافه کردن وب سایت تان به دایرکتوری های آنلاین مانند Yelp، Yellow Pages، Google Places و یا حتی نمونه های داخلی به اشتراک بگذارید. این نوع لینک ها به خصوص برای کسب و کار محلی بسیار مفید هستند.

 

 

 

ایجاد لینک های داخلی در سایت
 

لینک های داخلی صفحات مختلف را در یک سایت به یکدیگر پیوند میدهد. این لینک ها باعث می‌شوند مشتریان و روبات های گوگل، زمان بیشتری در سایت شما صرف کنند و حجم بیشتری را در سایت نگه دارند. که خود این موضوع یک فاکتور مثبت برای بهبود سئو و رتبه بندی شما خواهد بود. می توانید از وبلاگ به یک صفحه‌ی یک محصول در فروشگاه اینترنتی خود یا از صفحه «درباره ما» به صفحه «سوالات متداول» لینک دهید. سعی کنید از راه های داخلی استفاده کنید تا بازدیدکنندگان را تشویق شوند در وب سایت شما بمانند، اطلاعات بیشتری کسب کنند و در نهایت خریدی انجام دهند، با شما تماس بگیرند، اقدام مدنظر شما را انجام دهند.

 

 

 

نکته پایانی، ببینید چه کسانی به وب سایت شما لینک داده اند!
 

بعد از انجام این موارد، قطعا می خواهید بدانید که تلاش هایتان به چه نتیجه ای منجر شده است. بخش  “Links to Your Site” گوگل سرچ کنسول اطلاعات کاملی از لینک های متصل به سایت شما ارائه می‌دهد.

 

اگر هنوز وب سایت خود را در گوگل ثبت نکرده اید، به کمک این مقاله می توانید این کار را انجام دهید: آمورش ثبت سایت در گوگل

 

 از این طریق، شما قادر به بررسی نتایج استراتژی های خود هستید و می‌توانید نقاط قوت و ضعف خودتان را به خوبی پیداکنید.

 

 

برای ساخت یک وب سایت سئو شده آماده اید؟
 

همین حالا با سایت ساز وبزی سایت منحصر به فرد خودتان را بسازید...

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده
فرهاد گفت:
سلام
واقعا وب سایتتون عالیست از مطالبتون عالیست

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید