Clicky

چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟

حضور هدفمند در شبکه‌های اجتماعی

اگر تصمیم گرفته‌اید به کمک وبزی یک وب‌سایت برای کسب‌و‌کار خودتان بسازید، باید صفحۀ خود در شبکه‌های اجتماعی را بهینه‌سازی کنید و بیشتر در این شبکه‌ها فعال باشید. اگر این دو کار را انجام دهید، ترافیک شبکه‌های اجتماعی را به‌سمت سایت خود هدایت می‌کنید.

هر چقدر در شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعالیت کنید، سود بیشتری هم نصبیتان می‌شود؛ چراکه با این کارِ شما افراد بیشتری با برندتان آشنا می‌شوند و تعداد مشتریان احتمالی کسب‌وکار شما هم افزایش پیدا می‌کند.

اشتباه نکنید! منظور ما از حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور بی‌هدف نیست؛ بلکه از شما می‌خواهیم که استراتژی داشته باشید و مشتری‌ها را از چنگ رقبا دربیاورید. در این مقاله هم قرار است با 13 روش مختلف آشنا شوید که کمک می‌کنند فعالیت‌تان در شبکه‌های اجتماعی را بیشتر کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:‌ با این 10 روش اینستاگرام خود را به ماشین پول‌سازی تبدیل کنید

 

حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

اول بیایید و ببینیم که در دنیای کسب‌وکار امروز، حضور در شبکه‌های اجتماعی چه معنایی دارد. حضور در رسانه‌های اجتماعی به میزان حضور و فعالیت برند شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره می‌کند. مهم‌تر از این موضوع این است که برند شما در این پلتفرم‌های اجتماعی چگونه نمایش داده می‌شود؟

حضور در شبکه‌های اجتماعی باید برای سازمان شما بسیار مهم باشد؛ چون هم کمک می‌کند تا هویت سازمان خودتان را ایجاد کنید و هم اینکه باعث می‌شود تا برندتان معتبرتر به نظر برسد. وقتی که به‌عنوان یک برند معتبر شناخته شوید، اعتماد مخاطبان را جلب می‌کنید. با اعتماد بیشتر مخاطبان هم می‌توانید یک رابطۀ پایدار با آن‌ها ایجاد کنید. فراموش نکنید که این روزها روابط پایدار با مشتریان است که حرف اول را در کسب‌وکار می‌زند و شما باید برای ایجاد این روابطْ باید سخت تلاش کنید.

 

چگونه حضورمان در شبکه‌های اجتماعی را بیشتر کنیم؟

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم 13 روش را قرار است به شما معرفی کنیم که حضورتان در شبکه‌های اجتماعی هدفمند شود و بتوانید مشتریان زیادی را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید. در ادامه این 13 مورد را به شما می‌گوییم.

 

1- هدف‌گذاری کنید

قبل از اینکه هر یک از برنامه‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برندتان را شروع کنید، مهم است که اهداف خودتان را از حضور در این شبکه‌ها تعیین کنید. یک راه قدرتمند و جذاب برای انجام این کار، هدف‌گذاری به شیوۀSMART است

بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه می‌توانید اهداف خود را برای افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی با تکنیک SMART تعیین کنید. تصور کنید که می‌خواهید ترافیک ورودی وب‌سایت‌تان از شبکه‌های اجتماعی را 20 درصد افزایش دهید. هدف‌گذاری شما باید به شکل زیر و بر اساس معیارهایی که در ادامه مشخص می‌کنیم باشد.

 

هدف گذاری به شیوه SMART

 

اول:‌ مشخص و قابل فهم باشد

هدف‌گذاری شما نباید مبهم باشد. اول خودتان و بعد اعضای سازمان شما باید بتوانند که به‌راحتی آن را درک کنند و در فهم آن دچار کج‌فهمی و خطا نشوند.

اگر هدفی که ابتدا انتخاب کرده‌ایم را بخواهیم به‌صورت مشخص و قابل فهم بنویسم این‌طور می‌نویسم: با انجام تبلیغات هدفمند در اینستاگرام، می‌خواهیم ترافیک وب‌سایتمان را افزایش دهیم.

 

دوم: قابل اندازه‌گیری باشد

اینکه صرفاً بگوییم می‌خواهیم ورودی وب‌سایت خود از اینستاگرام را بیشتر کنیم کافی نیست. باید بتوانیم میزان این ورودی را نیز اندازه‌گیری کنیم و ببینیم در رسیدن به هدفمان چقدر موفق بوده‌ایم. در این مرحله نیاز داریم تا هدفمان قابل اندازه‌گیری باشد و ابزار مناسبی را هم برای اندازه‌گیری انتخاب کنیم.

وقتی می‌گوییم هدفمان افزایش 20 درصدی ورودی به وب سایت از اینستاگرام برندمان است، یک هدف قابل فهم و قابل اندازه‌گیری داریم؛ اما چگونه می‌توانیم هدفمان را اندازه‌گیری کنیم؟ ابزار پیشنهادی ما برای اندازه‌گیری و بررسی موفقیت‌مان Google Analytics است که به کمک آن می‌توانیم منابعی که وب‌سایت ما از آن‌ها ورودی داشته را بررسی کنیم.

 

سوم: قابل دستیابی باشد

لطفاً فضایی هدف‌گذاری نکنید! هدف‌گذاری به شیوۀ SMART باید منطقی، آگاهانه و متناسب با بودجه و برنامه بازاریابی شما باشد.

هدف ما افزایش 20 درصدی ترافیک سایت از شبکه‌های اجتماعی بود. ما این هدف را بر اساس بودجه و جدول زمانی ما تعیین کردیم. حالا شما باید ببینید که آیا هدفی که گذاشته‌اید فضایی است یا اینکه بر اساس منطق درستی آن را مشخص کرده‌اید.

 

چهارم: مرتبط باشد

هدفی که تعیین می‌کنید باید با اهداف دیگر سازمانتان همخوانی داشته باشد. همچنین در این قسمت باید از خود بپرسید که رسیدن به این هدف چه سودی برایتان دارد و چرا باید انجامش دهید؟

هدفی که ما انتخاب کردیم نه تنها ترافیک بیشتری را برای سایت به همراه دارد بلکه باعث می‌شود برند در رسانه‌های اجتماعی بیشتر دیده شود. پس به احتمال زیاد به فروش بیشتر ما هم منجر می‌شود  و اینگونه توانسته‌ایم تا یک هدف مرتبط برای سازمان خود انتخاب کنید.

 

پنجم: زمان‌بندی مشخص داشته باشد

اگر برای هدفتان ضرب‌الاجل تعیین نکنید، هیچ‌وقت به هدفتان نمی‌رسید. قانونی هست به نام پارکینسون که می‌گوید انجام یک کار به اندازه‌ای طول می‌کشد که شما برایش زمان تعیین می‌کنید. هدف هم دقیقاً همین است. بنابراین داشتن زمان‌بندی مشخص، منطقی و درست برای رسیدن به هدف بسیار مهم است.

حالا برای هدفی که انتخاب کردیم مشخص می‌کنیم که در 3 ماه آینده باید به افزایش ترافیک 20 درصدی وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی رسیده باشیم.

هدف ما کامل شد!

هدف اولیۀ ما بعد از استفاده از تکنیک SMART به این شکل می‌شود:

«ما می‌خواهیم تا 3 ماه آینده، ترافیک ورودی وب‌سایت‌ خود را از شبکه‌های اجتماعی و با انجام تبلیغات هدفمند 20 درصد افزایش دهیم. ابزار اندازه‌گیری ما Google Analytics است و با رسیدن به این هدف می‌توانیم به اهداف دیگرمان مانند افزایش فروش محصولات خود نزدیک‌تر شویم.»

باید از همان اول که استراتژی حضور برندتان در شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌کنید اهداف درستی هم در نظر بگیرید. این کار شما باعث می‌شود تا هر پستی که در این شبکه‌ها منتشر می‌کنید هدفمند باشد و مشتریان زیادی را به سوی برند شما جذب کند.

 

2- مخاطبانتان را به‌خوبی بشناسید

یکی از اهداف شما به‌عنوان یک برند، باید شناخت خوب مخاطبانتان باشد. با این کار، محتوایی که تولید می‌کنید مناسبِ مخاطباناتان است و باعث جلب توجه آن‌ها می‌شود. همچنین با تولید محتوای مفید، آموزنده و سرگرم‌کننده می‌توانید کاری کنید که مخاطبان به شما اعتماد کنند.

احتمالاً سؤال شما این است که چگونه می‌توانیم مخاطبانمان را بشناسیم؟ جواب ما هم این است که شما بعد از پرسیدن این سوال باید به دنبال علایق مشتریان و مخاطبانتان بروید. ببینید از چه شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند و یا با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند که برند شما می‌تواند آن‌ها را حل کند.

 

یک پیشنهاد فوق‌العاده: پیشنهاد ما برای شناخت مخاطبان برندتان، طراحی پرسونای خریدار است. پرسونای خریدار یک راه مناسب و کابردی برای شروع شناخت مشتریان محسوب می‌شود و باید شامل تمامی ویژگی‌های مشتری هدف شما باشد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: تحقیقات بازار چیست؟ چگونه تحقیقات بازاریابی انجام دهیم؟

 

برای اینکه پرسونای خریدار شما کامل‌ و بی‌نقص باشد می‌توانید از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل مخاطبان مانند قسمت insight اینستاگرام، statistics تلگرام و یا از ابزارهای تخصصی تجزیه و تحلیل وب‌سایت مانند Google Analytics کمک بگیرید. با این امکانات می‌توانید مواردی مثل سن، علایق و پلتفرم‌هایی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند را بررسی کنید، مخاطبان هدفتان را به خوبی بشناسید و برای جذب آن‌ها استراتژی بچینید.

 

نکات نوشتن پرسونای مخاطب اینستاگرام

 

3- حالا که مخاطبانتان را شناختید باید آن‌ها را جذب کنید

هر زمان که یک پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید به واکنش‌های مخاطبان توجه کنید و ببینید اصلاً واکنشی نشان می‌دهند یا خیر!

صرف‌نظر از پلتفرمی که در آن حضور دارید، هر پستی که در صفحۀ برند شما منتشر می‌شود باید هدفی داشته باشد و مخاطبان را به اقدامی دعوت کند (Call To Action). این دعوت به اقدام هم می‌تواند شامل لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن زیر پست شما باشد، هم می‌تواند شامل تماشای یک ویدیو یا کلیک‌ روی لینک موردنظرتان باشد. در هر صورت شما می‌خواهید که مخاطبانتان تا حد امکان با محتوای شما تعامل بیشتری داشته باشند.

نکته کنکوری: به نوع محتوایی که مخاطبان شما بیشتر می‌پسندند و محتوایی که کمتر استقبال می‌کنند توجه کنید تا یاد بگیرید که تلاش خود را روی تولید چه محتوایی متمرکز کنید.

یکی از راه‌های کاربردی برای افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی این است که از مخاطبان خود یک کار ساده بخواهید تا انجام دهند. برای اینکه بیشتر با روش‌های تعامل با مخاطبان آشنا شوید، چند روش را در ادامه معرفی می‌کنیم:

 

  • نظرسنجی در استوری یا پست‌های اینستاگرام
  • لایو اینستاگرام
  • نظرسنجی در پست‌های لینکدین
  • روم پرسش‌وپاسخ در کلاب‌هاوس

 

مزیت این روش‌ها این است که شما هر بار که بخواهید می‌توانید آن‌ها را دوباره تکرار کنید و با این کار، مخاطبان شما به اظهار نظر در مورد فعالیت‌تان در شبکه‌های اجتماعی عادت می‌کنند. در نهایت هم با تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌ها، علایق آن‌ها و همچنین مواردی که پیش از این گفتیم دربارۀ سلایق و ترجیحات مخاطبان خود اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در رسانه‌های اجتماعی تولید محتوای جذاب و منحصربه‌فردی داشته باشید و محصولاتی را تولید کنید که در آینده مشتریانتان آن‌ها را دوست داشته باشند.

 

نمونۀ موفق: لندو یک برند ایرانی است که امکان خرید اقساطی را از فروشگاه‌های آنلاین فراهم می‌کند. این برند در صفحۀ اینستاگرام خود با انتشار محتوای مرتبط، مفید و سرگرم‌کننده تلاش می‌کند تا مخاطبان را با محتوای خود درگیر کند. برای مثال لندو در پست‌ زیر مخاطبان خود را به کامنت‌گذاشتن و پاسخ به سوال خود دعوت می‌کند.

 

لندو

 

4- لحن برندتان را فراموش نکنید

ما در مورد توجه به علایق مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی زیاد صحبت کردیم. گفتیم که توجه به علایق و نیازهای مخاطبان باعث می‌شود تا حضورتان در شبکه‌های اجتماعی با موفقیت همراه شود؛ اما این موضوع نباید باعث شود که لحن برندتان را فراموش کنید. لحن برند شما برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است و باید مطمئن شوید که هر محتوایی که منتشر می‌کنید، مطابق با اهداف برند و لحن برندتان باشد. به‌طور کلی باید توجه کنید که لحن نوشتاری شما و تصاویری که برای انتشار انتخاب می‌کنید همه جزو لحن برند شما هستند و باید در تمامی کانال‌های برندتان یکسان باشد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: هویت تجاری چیست و چطور آن را بسازیم؟ چطور یک برند باشیم؟

 

5- معتبر باشید

مخاطبان شما می‌خواهند با یک برند انسانی و معتبر تعامل داشته باشند؛ نه ربات‌هایی که هر روز عکس و فیلم و تبلیغ پست می‌کنند! راه‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک برند معتبر و انسانی شناخته شوید. این راه‌ها را در ادامه آورده‌ایم تا ایده بگیرید و اجرا کنید:

  • با مشتریان مانند دوستان خود صحبت کنید؛
  • کارمندان خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید؛
  •  دربارۀ شروع و تاریخچۀ برندتان صحبت کنید؛
  • اگر اشتباهی داشتید، در شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان عذرخواهی کنید.

اجرای کارهایی که به شما پیشنهاد کردیم باعث می‌شود تا به جای اینکه برند شما فقط یک اسم باشد، به‌عنوان یک انسان دیده شود. اگر مخاطبانْ برند شما را به شکل یک برند انسانی ببینند، ارتباط عمیق‌تری با شما برقرار می‌کنند.

 

نمونۀ موفق: صنایع غذایی بیژن در صفحۀ اینستاگرام خود از تصاویر مردان، زنان و کودکان گوناگونی استفاده می‌کند تا نشان دهد که یک برند انسانی و معتبر است. حتی سفیر برند این صنایع غذایی، امین حیایی یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که در تبلیغات تلاش می‌کند تا بیژن را به‌عنوان یک برند انسانی معرفی کند.

 

بیژن

 

6- یک تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید

یک تقویم محتوایی مشخص می‌کند که در هر فصل، ماه یا هفته چه پست‌هایی و با چه هدفی باید منتشر کنید.شما می‌توانید با طراحی یک تقویم محتوایی، از رقبای بی‌برنامه سبقت بگیرید و حضور هدفمندی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟ راهنمای صفر تا صد توسعه استراتژی محتوا

 

داشتن یک برنامه زمان‌بندی شده برای انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، یک راه قدرتمند برای حضور در این رسانه‌هاست. این برنامه در کنار استراتژی بازاریابی شما قرار می‌گیرد و باید با اهداف شما همخوانی داشته باشد. اگر در چند شبکه اجتماعی حضور دارید، تقویم محتوایی به شما اطمینان می‌دهد که محتوای شما در هر پلتفرم هماهنگ است و اهداف برندتان را دنبال می‌کند.

 

تقویم محتوایی

 

برای اینکه پست‌های هدفمندی منتشر کنید لازم است که قبل از شروع یک فصل، ماه و یا مناسبت خاصی برای آن برنامه‌ریزی کنید و از ارسال محتوای تکراری یا لحظه آخری خودداری کنید.

 

7- در شبکه‌های اجتماعی گوناگون حضور داشته باشید

ممکن است در ابتدا شما با شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل تلگرام یا اینستاگرام شروع کنید؛ اما در ادامۀ کار و با توجه به استراتژی‌های برند خود باید به حضور در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم فکر کنید. زمانی که که مخاطبانتان را بهتر بشناسید، ممکن است متوجه شوید که آنها محتوای ویدیویی طولانی را به ویدیوهای کوتاه یا تصاویر ساده ترجیح می‌دهند؛ به همین دلیل به نفع شماست که تولید محتوا در یوتیوب را شروع کنید. شاید هم مخاطبان شما را افراد حرفه‌ای در دنیای کسب‌وکار شکل می‌دهند و در برنامه‌هایی مانند تیک تاک یا اینستاگرام نیستند؛ به‌همین خاطر باید در لینکدین به سراغ جذب آن‌ها بروید. در زیر تعدادی از شبکه‌هایی که حضور در آن‌ها به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند را آورده‌ایم:

  • توئیتر
  • پینترست
  • لینکدین
  • اسنپ ​​چت
  • تیک تاک
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • فیسبوک

راهنمایی: بسته به صنعت و ماهیت برندتان، علایق مخاطبان و همچنین نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید چند شبکه اجتماعی را برای بررسی میزان تعامل کاربران بررسی کنید و در نهایت آن‌هایی که بازدهی بیشتری داشتند را برای فعالیت انتخاب کنید.

 

8- از دنیا بی‌خبر نباشید

برای افراد و مشتریان مهم است که شما از دنیای اطرافتان آگاه باشید.

 

در یک نظرسنجی، 66 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که می‌خواهند برندها در مورد مسائل اجتماعی هم حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

بسیاری از برندها در زمانی که می‌خواهند دربارۀ موضوعات سیاسی یا اجتماعی موضع بگیرند نمی‌دانند چگونه رفتار کنند چون نمی‌خواهند بخشی از مشتریان خود را از دست بدهند؛ اما باید بدانید که توجه به دنیای اطراف فقط به مسائل سیاسی و اجتماعی محدود نمی‌شود. برای مثال شما می‌توانید دربارۀ ارزش‌های سازمانتان یا تعهداتی که به سازمان‌های خارجی و کارمندان شرکت خود دارید صحبت کنید. صحبت دربارۀ پایداری سازمان، توسعۀ منابع انسانی و حمایت از خیریه‌ها هم از مواردی هستند که نشان می‌دهند برند شما یک برند زنده هستید.

لازم است بدانید که گاهی اوقات، توجه به رویدادهای سیاسی و اجتماعی ارتباطی با تبلیغ برند شما ندارد؛ اما این موضوع نشان می‌دهد که شما از اتفاقات دنیا بی‌خبر نیستید.

نمونۀ موفق: این بار می‌خواهیم یک مثال جهانی از برند مشهور نایکی بزنیم. ویدیوی ضد نژادپرستی نایکی با عنوان «برای یک بار، فقط آن را انجام نده» را می‌توانیم یک نمونۀ موفق در ارتباط با توجه برندها به مسائل روز در نظر بگیریم. این تبلیغ نشان می‌دهد چگونه یک برند هم می‌تواند لحن خود را حفظ کند، هم مخاطبان خود را درگیر کند و هم در یک فعالیت اجتماعی مشارکت کند.

 

نایکی

 

9- تعداد پست‌های تبلیغاتی را مدیریت کنید

پیش از این گفتیم برای اینکه در چشم مخاطب یک برند معتبر باشید، باید با او ارتباط برقرار کنید. حالا برای اینکه این اعتبار بیشتر شود، باید بدانید که تبلیغاتِ زیاد مخاطب را اذیت می‌کند و شما باید تعداد پست‌های تبلیغاتی را مدیریت کنید تا اعتبار خودتان را افزایش دهید. اگر نتوانید مدیریت خوبی در انتشار پست‌های تبلیغاتی داشته باشید، مخاطب تصور می‌کند که شما او را شبیه به یک ماشین چاپ اسکناس می‌بینید و به همین دلیل هم ترجیح می‌دهد که دیگر شما را دنبال نکند.

ممکن است بپرسید که مگر هدف یک برند کسب سود نیست؟ پس راه چاره چیست؟ چگونه تبلیغ کنیم که هم سود کنیم و هم اعتبارمان را از دست ندهیم؟ پیشنهاد وبزی این است که پست‌های تبلیغاتی خود را با محتواهای دیگرتان ترکیب کنید. مثلاً می‌توانید از کاربران بخواهید تا از تجربۀ خریدشان از شما بنویسند و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

فراموش نکنید که شما قرار است در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی منتشر کنید که مخاطبان را به تعامل بیشتر دعوت کند نه فقط فروش بیشتر. برای تعامل بیشتر هم می‌توانید به نظرات آن‌ها پاسخ دهید، شیوۀ استفاده از محصولات خود را با روش خاص و جذابی آموزش دهید یا از آن‌ها بخواهید که از شما دربارۀ خدماتی که ارائه می‌دهید سؤال بپرسند و شما هم به‌خوبی پاسخ دهید.

با روش‌هایی که گفتیم، شما یک چرخۀ جذاب و سودآور وارد می‌شوید: وقتی که پست‌های ترکیبی و کامل‌تری در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، مخاطبان ارتباط و تعامل بیشتری با شما برقرار می‌کنند. با تعامل بیشتر کاربران، اعتبار بیشتری پیدا می‌کنید و اعتبار بیشتر باعث فروش بیشتر محصولات و خدمات شما می‌شود.

 

10- داشتن فالوور زیاد به‌معنای موفقیت شما نیست

مراقب باشید که در یک دام بزرگ شبکه‌های اجتماعی گرفتار نشوید! افزایش فالوور در این شبکه‌ها نباید هدف اصلی شما باشد؛ بلکه باید همیشه به این فکر کنید که چگونه می‌توانید ابتدا با فالوورهایی که الآن دارید تعامل بیشتری داشته باشید و در مرحلۀ بعد به سراغ جذب فالوورهای جدید بروید.

بهتر است فالوورهای کم اما فعالی داشته باشید تا اینکه فالوورهای زیادی داشته باشید اما پست‌های شما لایک و کامنت کمی داشته باشند. اگر هدف شما افزایش تعامل با مخاطبان باشد می‌توانید روابط پایداری را با مشتریان برند خود در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید.

نکته کنکوری: رسانه‌های اجتماعی یک فضای مناسب برای ایجاد ارتباط بین شما و مشتریان است. اینجاست که شما با تفکرات و استراتژی‌های قدرتمندتان می‌توانید مخاطبانتان را به سفیران برند خود تبدیل کنید و با جلب اعتماد آن‌ها، اعتبار برندتان را بیشتر کنید.

 

ارتباط تعداد فالوور و موفقیت

 

11- محتوای تولیدشده توسط کاربران را برجسته کنید

از مشتریانتان بخواهید که اگر از خریدشان راضی بوده‌اند به شما اطلاع دهند. از آن‌ها بخواهید برای شما بنویسند، فیلم بگیرند و یا از محصول خریداری شده عکس بفرستند. این کار، تعامل شما و مشتریان را بعد از خرید حفظ می‌کند. همچنین می‌توانید این موارد را به شکل استوری، پست و یا انواع محتوا برای سایر مخاطبانتان منتشر و برجسته کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربران به شما کمک می‌کند تا شکل محتوای تبلیغاتی خود را تغییر دهید. همچنین باعث می‌شود که برند شما قابل اعتمادتر و معتبرتر به نظر برسد. وقتی سایر مخاطبان تجربیات مثبتی از مشتریان شما در شبکه‌های اجتماعی ببینند، به برند شما بیشتر اعتماد می‌کنند. این نوع از محتوا باعث می‌شود تا یک جامعه از مشتریان وفادار هم بسازید؛ چراکه این کار برای مشتریان اصلی شما بسیار جذاب است و کمک می‌کند با مشتریانی که دربارۀ برند شما پست یا استوری گذاشته‌اند ارتباط برقرار کنید.

نمونۀ موفق: انتشارات آریاناقلم در حوزۀ انتشار کتاب‌های کسب‌وکار فعالیت می‌کند. صفحۀ اینستاگرام آریاناقلم به‌طور مرتب نظرات و تصاویری که کاربران دربارۀ کتاب‌های این انتشارات پست یا استوری می‌کنند را بازنشر می‌دهد. این کار باعث افزایش اعتبار این برند و همچنین تعامل بیشتر با مخاطبان شده است.

 

انتشارات قلم

 

12- به‌روز باشید و از امکانات جدید شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال به‌روزرسانی هستند تا هیجان‌انگیز و محبوب باقی بمانند. بهترین کار برای شما این است که با قابلیت‌های جدید هر شبکه اجتماعی که در آن فعال هستید آشنا شوید و از آن‌ها به خوبی استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از ویژگی‌های جدید ممکن است مشکل باشد؛ اما اگر راه‌هایی خلاقانه برای استفاده از آن‌ها پیدا کنید می‌توانید به‌عنوان یک برند متفاوت در دنیای آنلاین شناخته شوید.

برای مثال اینستاگرام به‌طور مرتب ویژگی‌های جدیدی را منتشر می‌کند. برای اکثر افراد، این پلتفرم به عنوان یک برنامۀ معمولی برای ‌اشتراک‌گذاری عکس در نظر گرفته می‌شود؛ اما اخیراً این برنامه ابزارهای جدیدی مانند Reels را اضافه کرده که آن را بیشتر به یک برنامۀ اشتراک‌گذاری فیلم تبدیل می‌کند. وقتی صحبت از ویژگی‌های جدید شبکه‌های اجتماعی می‌شود، الگوریتم‌های این شبکه‌ها نیز حساب‌هایی را که از قابلیت‌های جدید آن‌ها استفاده می‌کنند را به حساب‌های قدیمی‌تر ترجیح می‌دهند؛ بنابراین به نفع شماست که هر چه زودتر با ویژگی‌های جدید آشنا شوید و از آن‌ها استفاده کنید.

 

13- فعال باشید و هر روز پست بگذارید

برای اینکه هر یک از این نکاتی که تا اینجا خوانده‌اید به شما کمک کند تا حضور قدرتمندی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشید، باید به‌طور مداوم در هر پلتفرمی که برندتان در آن فعال است، پست بگذارید. شما باید بازۀ زمانی مناسبی را برای انتشار پست‌ها پیدا کنید و مطمئن شوید که محتوای جدید را طبق آن زمان‌بندی منتشر می‌کنید

بازۀ زمانی مناسب به معنای انتشار پست در یک زمان معیّن در هر روز است. حتی می‌توانید جزئی‌تر عمل کنید و برای هر روز هفته برنامه داشته باشید که چه نوع پستی قرار است منتشر کنید. برای مثال نظرات و محتوای تولیدشده توسط کاربران را پنجشنبه‌ها منتشر کنید و معرفی محصولات جدیدتان را شنبه‌ها پست کنید.

فراموش نکنید که رسیدن به اهدافتان برای افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی در یک شب اتفاق نمی‌افتد؛ اما اگر فعال باشید و در همه شبکه‌ها فعال بمانید، متوجه می‌شوید که با سرعت به اهداف خود نزدیک می‌شوید.

 

و در آخر ...

در این مقاله با معرفی 13 روش تلاش کردیم تا فعالیت برندتان در شبکه‌های اجتماعی را هدفمند کنیم. گفتیم که چرا باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، هدف‌گذاری را آموزش دادیم، از شناخت مخاطبان گفتیم، دربارۀ اینکه چگونه مخاطبان را جذب کنیم صحبت کردیم، به اهمیت محتوای تولیدشده توسط کاربران اشاره کردیم و گفتیم که چرا باید تقویم محتوایی داشته باشید و هر روز پست بگذارید.

در تمامی بخش‌ها ما بر تعامل با مخاطبان و همچنین ایجاد یک جامعه‌ای از مشتریان تأکید کردیم. حالا این شما هستید که باید با فعالیت هدفمند خود در شبکه‌های اجتماعی چنین جامعه‌ای بسازید و افراد بیشتری را به سمت وب‌سایت جذابی که با وبزی ساخته‌اید هدایت کنید.

در پایان هم از شما می‌خواهیم اگر روشی را برای جذب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به سمت وب‌سایت خود به کار گرفته‌اید و ما از آن‌ها در این مقاله حرفی نزدیم، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید