Clicky

سئوی وبلاگ چیست؟ (راهنمای جامع سئوی وبلاگ)

سئوی بلاگ

این روزها دیگر کسب‌وکارها برای رسیدن به صفحۀ اول گوگل رقابت نمی‌کنند؛ بلکه می‌جنگند! این جنگ هم مثل هر جنگ دیگری ترفندهای خاص خودش را دارد. یکی از این ترفندها، سئوی وبلاگ است.

سئو (Seo) به این معناست که وب‌سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو (مثل گوگل) بهینه‌سازی کنید تا آن‌ها محتوای شما را برای کاربران نمایش دهند. سئوی وبلاگ هم یعنی یک وبلاگ به وب‌سایت خود اضافه کنید و در آن، محتوایی منتشر کنید که کاربران مثل آن محتوا را در هیچ وب‌سایت دیگری پیدا نکنند.

ما هم در این مقاله می‌خواهیم به شما سئوی وبلاگ را آموزش بدهیم تا به کمک آن، بتوانید محتوای وب‌سایت خود را به صفحۀ اول گوگل برسانید و برای همیشه آنجا بمانید. اگر این موضوع برایتان هیجان‌انگیز است، با ما همراه باشید!

چرا سئوی وبلاگ اهمیت دارد

 

سئوی وبلاگ چیست و چرا مهم است؟

قبل از اینکه بگوییم چگونه می‌توانید به کمک سئو مخاطبان وب‌سایت خود را چند برابر کنید، بهتر است با مفهوم سئوی وبلاگ بیشتر آشنا شوید.

در سئوی وبلاگ، موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، پست‌های وبلاگ شما را پیدا کرده و آن‌ها را بررسی می‌کنند. در ادامه اگر محتوایی که تولید کرده‌اید تائید شود، آن را در صفحات نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهند. همچنین اگر محتوای شما مناسب، کامل و آموزنده باشد، به‌زودی آن را در صفحۀ اول نتایج گوگل می‌بینید. پس درس اول این است که به تولید محتوای خوب و باکیفیت اهمیت بدهید تا جایگاه خوبی در گوگل کسب کنید.

ممکن است بپرسید که اصلا چرا سئوی وبلاگ مهم است؟ جواب ما این است که سئوی وبلاگ برای هر وب‌سایتی (به‌ویژه وب‌سایت شما) اهمیت دارد؛ چون:

حالا اگر با این دلایلی که آوردیم قانع شدید، بیایید به بخش بعدی برویم که قرار است 10 فرمول طلایی سئوی وبلاگ را به شما بگوییم.

فرمول های طلایی برای سئو بلاگ

 

10 فرمول طلایی برای سئوی وبلاگ

 

1. موضوعات مناسب و مرتبط با صنعت خودتان را پیدا کنید

یکی از کارهایی که باید در زمان شروع سئوی وبلاگ انجام دهید، پیدا کردنِ موضوعات مناسب و مرتبط با صنعت شما برای تولید محتواست.

خبر بد این است که این کار را قبل از شما، رقبایتان انجام داده‌اند و محتوای مرتبط با آن موضوعات را هم تولید کرده‌اند. در حال حاضر هم مطالب وبلاگ آن‌هاست که در صفحۀ اول نتایج گوگل دیده می‌شود؛ اما شما نباید ناامید شوید! چون گوگل به هیچ‌کس تضمین نداده که وب‌سایتش را همیشه در صفحۀ اول نمایش دهد؛ پس اگر می‌خواهید جای آن‌ها را در صفحۀ اول گوگل بگیرید، باید 4 اقدام مهم انجام دهید:

  • مخاطبان هدفتان را بشناسید؛
  • تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید؛
  • محتوای هدفمند تولید کنید؛
  • عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشید.

هریک از این اقدام‌ها را در ادامه به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

 

مخاطبان هدفتان را بشناسید

در گام اول، باید مخاطبان هدفتان را بشناسید و بعد هم چند موضوع مشخص برای تولید محتوا انتخاب کنید. محتوای شما با هر موضوعی که باشد، باید نیاز مخاطبان را به‌خوبی برطرف کند و به سؤال‌ آن‌ها پاسخ ساده، کاربردی و کاملی بدهد.

این کار شما 2 نتیجۀ مهم دارد: اول اینکه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو شما را به‌عنوان یک مرجع می‌شناسند؛ به همین دلیل رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج خود (SERP) به شما می‌دهند.

دوم اینکه با تولید محتوای کامل و کاربردی، برای مخاطبان و مشتریان خود ارزش ایجاد می‌کنید و بین آن‌ها هم به‌عنوان یک متخصص کاربلد شناخته می‌شوید. چه از این بهتر؟

اقدام بعدی برای سئوی وبلاگ، تحقیق کلمات کلیدی است که آن را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

 

 

تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

اگر نمی‌دانید کلمۀ کلیدی چیست هیچ اشکالی ندارد. اول تعریفش می‌کنیم:

 

«کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها (keywords) عبارت‌هایی هستند که کاربران برای پیدا کردن کسب و کار شما یا موضوعات مرتبط با کسب‌و‌کار شما در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.»

 

شما بعد از اینکه مخاطب خود را شناختید، باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را پیدا کنید و برای هر کدام محتوای مناسبی بنویسید. زمانی که این کلمات کلیدی را در محتوای خود قرار دهید، گوگل موضوع محتوای شما را می‌فهمد و این‌گونه شانس بیشتری برای حضور در صفحۀ اول نتایج مربوط به آن عبارت دارید.

پیشنهاد ما این است که اول کلمات کلیدی تخصصی صنعت خود را پیدا کنید تا بهترین موضوعات برای تولید محتوا مشخص شوند؛ اما توجه داشته باشید که میزان رقابت بین کلمات کلیدی متفاوت است. یعنی چه؟برای مثال، فردی را تصور کنید که کلمۀ «قهوه»‌ را در گوگل جست‌وجو می‌کند. هدف او از این جست‌وجو چندان واضح نیست و گوگل هم با نتایجی که نمایش می‌دهد، نشان می‌دهد که دقیقا متوجه هدف کاربر نشده است؛ به همین دلیل در صفحۀ نتایج، با وب‌سایت‌های قدرتمندی مثل ویکی‌پدیا و چند فروشگاه‌های آنلاین فروش قهوه مواجه می‌شوید که اعتماد گوگل را پیش از این به‌دست آورده‌اند.

 

چطور به صفحه اول گوگل برویم

 

حالا چارۀ کار چیست؟ با این وضعیت چگونه می‌توان به صفحۀ اول گوگل رفت؟

پاسخ ما این است: وقتی که می‌خواهید عبارت کلیدی خود را انتخاب کنید، بهتر است به‌دنبال عبارت‌های کلیدی طولانی‌تر باشید؛ چون این عبارت‌ها به‌صورت هدفمند و دقیق‌ جست‌وجو می‌شوند و همچنین رقابت کمتری بین آن‌ها وجود دارد.

به این عبارت‌های طولانی‌تر، کلمات کلیدی «دُم دراز» یا Long Tail Keywords می‌گویند. عبارت‌های دم دراز به شما کمک می‌کند تا یک موضوع خاص را برای تولید محتوا هدف قرار دهید و فقط به سؤال‌های مخاطبان دربارۀ همان موضوع پاسخ دهید.

مثلا به‌جای انتخاب عبارت «قهوه»، بهتر است عبارت «طرز تهیه قهوه با شیر» یا «طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیرجوش» را به‌عنوان عبارت کلیدی انتخاب کنید. این دو عبارت هم دقیق‌تر هستند و هم هدف کاربر از جست‌وجوی آن‌ها مشخص است

نکته: به‌دنبال عبارت‌هایی باشید که حجم جست‌وجوی زیادی دارند؛ این‌گونه با تولید یک محتوای قدرتمند برای آن عبارت، با سایر وب‌سایت‌ها بر سر حضور در صفحۀ اول نتایج گوگل رقابت می‌کنید.

خُب تا اینجا گفتیم که کلمۀ کلیدی چیست و چگونه به ما کمک می‌کند تا در گوگل رتبۀ بهتری کسب کنیم. حالا می‌خواهیم روش پیداکردن کلمات کلیدی مناسب را به شما بگوییم.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بهتر است اول تمامی موضوعات اصلی مرتبط با کسب‌وکارتان را یادداشت کنید و بعد، هر موضوع اصلی را به موضوعات تخصصی‌تر تقسیم کنید. به همان مثال قهوه برگردیم. برای یک فروشندۀ قهوه، موضوعاتی مثل «قهوه اسپرسو»، «قهوه فرانسه»، «قهوه دمی» و ... می‌تواند موضوع اصلی باشد و «طرز تهیه قهوه اسپرسو» یا «فرق قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو» موضوعات تخصصی‌تر هستند.

همچنین به کمک دو ابزار زیر می‌توانید کلمات کلیدی مناسبی برای وبلاگتان پیدا کنید و حجم جست‌وجوی آن‌ها را هم ببینید.

Keyword Planner: این ابزار برای گوگل است و اطلاعات ارزشمندی دربارۀ هر عبارت کلیدی به شما می‌دهد. به کمک کیورد پلنر می‌توانید حجم جستجوی ماهانۀ کلمات کلیدی و میزان رقابت آن‌ها را ببینید. همچنین این ابزار برای شناسایی ترندها و شناسایی کلمات کلیدی محبوب بسیار مناسب است.

بسیاری از امکانات کیورد پلنر رایگان است اما برای دسترسی به برخی از امکانات این وب‌سایت، لازم است اشتراک آن را خریداری کنید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، شرکت‌های زیادی را پیدا می‌کنید که اشتراک کیورد پلنر را برای شما خریداری می‌کنند.

Answer the Public: وب‌سایت Answer the public یک بانک ایده برای تولید محتواست و لیست ارزشمندی از سوالات و موضوعات مرتبط با عبارت دلخواه شما را نمایش می‌دهد. برای استفاده از امکانات این سایت کافیست عبارت مدنظرتان را در کادر جست‌وجوی آن بنویسید.

 

محتوای هدفمند تولید کنید

اشتباه رایج برخی از تولیدکنندگان محتوا این است که به هدف یک عبارت کلیدی یا بهتر بگوییم، هدف کاربر از جست‌وجوی آن عبارت توجه نمی‌کنند. یعنی چه؟

مثلا اگر عبارت «خرید قهوه ترک» را در گوگل جست‌وجو کنید، لینک‌هایی را می‌بینید که شما را به صفحۀ خرید قهوه ترک هدایت می‌کند؛ اما اگر این عبارت را برای مقاله‌ای در وبلاگتان به‌عنوان «عبارت کلیدی هدف» در نظر بگیرید، نباید انتظار داشته باشید که آن مقاله در صفحۀ اول گوگل بیاید؛ چون به هدف مخاطبان توجه نکرده‌اید.

کسی که در گوگل عبارت خرید قهوه ترک را جست‌وجو می‌کند، به‌دنبال مقاله نیست! بلکه دنبال فروشگاهی می‌گردد تا از آنجا قهوه ترک بخرد. اما چگونه هدف کاربر از جست‌وجوی یک عبارت را بفهمیم؟

پاسخ خیلی ساده است! قبل از شروع تولید محتوا، یک بار عبارت کلیدی مدنظرتان را در گوگل جست‌وجو کنید و نتایج جست‌وجو را ببینید. با این کار متوجه می‌شوید که کاربران از جست‌وجوی آن عبارت چه هدفی دارند. وقتی که هدف کاربر را درک کردید، دست به کیبرد شوید و محتوای کامل و مفید بر اساس هدف او بنویسید.

 

عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشید

برای اینکه مطالب شما در گوگل دیده شود و در صفحۀ اول نتایج قرار بگیرد، لازم است نسبت به رقبایتان عملکرد بهتری داشته باشید. برای این که از رقبا بهتر باشید، باید به سراغ تولید «محتوای 10 برابری» یا  10X content بروید.

محتوای 10 برابری به معنای تولید محتوایی است که 10 برابر بهتر از محتواهایی باشد که در صفحۀ اول نتایج اول گوگل دیده می‌شوند.

چگونه می‌توانیم یک محتوای 10 برابری بنویسیم؟ برای این کار، اول باید ابتدا عبارت‌های کلیدی مدنظرتان را در گوگل جست‌وجو کنید و 10 مطلب اولی را که گوگل به شما نشان می‌دهد، تجزیه‌وتحلیل کنید.

با این کار، متوجه می‌شوید که کاربران به چه نوع محتوایی علاقه دارند و هدفشان از جست‌وجوی آن عبارت چه چیزی بوده است. همچنین باید به میانگین تعداد کلمات هر مطلب توجه کنید و در زمان نوشتن مطلب خود، تلاش کنید به همان اندازه بنویسید.

در ادامه عنوان‌ها و سرفصل‌های هر محتوا را هم بررسی کنید تا ایده بگیرید و بتوانید بهترین و کامل‌ترین مقاله را نسبت به مقاله‌های موجود بنویسید.

حالا وقت آن رسیده که ارزش افزودۀ مخصوص خود را به محتوایتان اضافه کنید. این ارزش می‌تواند تصاویر جذابی باشد که برای محتوایتان طراحی کرده‌اید یا یک ویدیو و فایل صوتی باشد که برای تکمیل محتوایتان آماده کرده‌اید.

هریک از این کارها می‌تواند محتوای شما را جذاب‌تر و کامل‌تر کند و تخصص و قدرت شما را به گوگل نشان دهد تا در نهایت رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج کسب کنید.

 

2. محتوای جامع و مفید تولید کنید

همان‌طور که گفتیم برای اینکه سئوی وبلاگ قوی‌تری داشته باشید، باید محتوایی بنویسید که ارزش بیشتری هم نسبت به محتوای رقبایتان داشته باشد. چند نمونه از ارزش افزوده هم برای شما مثال زدیم.

موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، بینگ یا یاهو، محتوایی را برای کاربران نمایش می‌دهند که جامع و مفید باشد. قالب‌های مختلفی از محتوا هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محتواهای جامع و مفید تولید کنید. چند نمونه از این قالب‌ها را در ادامه آورده‌ایم و مثال‌های هر کدام را داخل پرانتز نوشته‌ایم تا از آن‌ها ایده بگیرید:

 

محتوای همیشه سبز تولید کنید

پیشنهاد بهتری که می‌توانیم برای سئوی وبلاگ به شما بدهیم، نوشتن محتوای همیشه سبز (evergreen) است. محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و قدیمی نمی‌شود. این نوع از محتوا هم ترافیک ثابتی برای وب‌سایت شما دارد و هم نیازی به به‌روزرسانی مداوم آن نیست.

مثلا مقالۀ «سئو چیست؟» در وبلاگ وبزی یک موضوع همیشه سبز است و ما هر روز از گوگل برای این مقاله ورودی داریم؛ اما مقالۀ «5 ترفند مهم سئو در سال 2019» چون برای زمان خاصی نوشته شده، محتوای همیشه سبز نیست.

برای نوشتن محتوای همیشه سبز، باید عبارت‌های کلیدی و موضوعاتی را پیدا کنید که مرتبط با کسب‌وکارتان هستند و همیشه جست‌وجو می‌شوند. به این موضوعات، «موضوعات همیشه سبز» می‌گویند.

محتوای خود را سئو کنید

 

3. محتوایتان را سئو کنید

وقتی که تحقیق کلمات کلیدی را انجام دادید و محتوایتان را آماده کردید، وقت آن رسیده که محتوایتان را سئو کنید. مهم‌ترین کار برای سئوی محتوا، قرار دادن کلیدواژۀ اصلی مقاله در قسمت‌های زیر است:

  • عنوان مقاله (H1)
  • اولین پاراگراف مقاله
  • عنوان سئو (Meta Title)
  • توضیحات سئو (Meta Description)
  • آدرس صفحه پست وبلاگ (URL)
  • بین متن محتوا

 

فراموش نکنید که شما برای مردم می‌نویسید نه موتورهای جست‌وجو؛ پس باید با قواعد نوشتنِ درست و اصولی آشنا باشید. پیشنهاد ما این است که در زمان نوشتن محتوا، به فکر به‌کار بردن کلمات کلیدی نباشید؛ چراکه به‌طور طبیعی برای نوشتن یک موضوع خاص از عبارت‌های کلیدی مربوط به همان موضوع استفاده می‌کنید.

نگران موتورهای جست‌وجو هم نباشید. الگوریتم‌های این سیستم‌ها پیشرفت کرده‌اند و به‌خوبی می‌توانند کلمات کلیدی اصلی را همراه با مترادف‌های آن تشخیص دهند. پس برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی (که به کیفیت و خوانایی محتوای شما آسیب می‌زند)، می‌توانید از مترادف آن‌ها استفاده کنید.

مثلا اگر می‌خواهید مقاله‌ای با عنوان «بازاریابی چیست؟» بنویسید و عبارت کلیدی شما «تعریف بازاریابی» است، می‌توانید از عبارت‌هایی مثل «معنی بازاریابی»، «تعریف مارکتینگ»، «مارکتینگ چیست؟» و «Marketing یعنی چه؟» استفاده کنید. همان‌طور که می‌بینید، ما به جای اینکه عبارت کلیدی اول را تکرار کنیم، از مفاهیم و کلمات مترادف استفاده کرده‌ایم.

 

 

4. به محتوایتان ساختار بدهید

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، مقاله را باید برای کاربر بنویسید نه موتورهای جست‌وجو. اگر مقالۀ شما ساختار مناسبی داشته باشد، هم به دل کاربران می‌نشیند و هم گوگل از آن خوشش می‌آید.

برای اینکه ساختار مناسبی به مقالۀ خود بدهید، باید آن را عنوان‌بندی کنید. یا بهتر بگوییم، باید مشخص کنید که هر بخش از مقالۀ شما دربارۀ چه چیزی صحبت می‌کند.

عنوان‌بندی مقاله با استفادۀ از کدهای html انجام می‌شود که به هریک از عنوان‌ها، هدینگ (Heading) گفته می‌شود. هدینگ‌ها از نظر اهمیت از H1 تا H6 متغیر هستند؛ یعنیH1 که همان تیتر مقالۀ شماست، مهم‌ترین عنوان است، H2 یک سطح پایین‌تر‌ و همینطور تا H6 که کم‌اهمیت‌ترین عنوان شماست. شاید کمی سخت به نظر برسد اما با مثالی که در ادامه آورده‌ایم متوجه می‌شوید که چقدر راحت می‌توانید به محتوایتان ساختار بدهید.

ساختار زیر برای یکی از مقالات وبلاگ وبزی است که هدینگ‌های آن را مشخص کرده‌ایم:

 

برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم

 

در ضمن نگران کدهای html برای عنوان‌ها نباشید! شما در هر سیستم مدیریت محتوا به‌راحتی می‌توانید از H1 تا H6 را برای عنوان‌های خود انتخاب کنید و لازم نیست که برنامه‌نویسی بلد باشید.

راهنمای کاربران وبزی: برای انتخاب هدینگ‌ مدنظرتان در سیستم مدیریت محتوای وبزی، لازم است از منوی قالب‌بند، یکی از سرنویس‌ها را برای عناوین مقالۀ خود انتخاب کنید. سرنویس در سیستم وبزی معادل Heading است.

 

 

اسنیپت‌های منحصربه‌فرد بنویسید

یک صفحۀ گوگل 10 نتیجه دارد که هرکدام، یک اسنیپت هستند. یک اسنیپت به‌طور معمول شامل عنوان سئو (Meta Title)، توضیحات سئو (Meta Description) و لینک صفحه (URL) است.

تحقیقات وب‌سایت Search Engine Land نشان می‌دهد که اگر اسنیپت خوب و متمایزی نسبت به سایر اسنیپت‌ها داشته باشید، مخاطبان بیشتری به شما توجه می‌کنند و در نتیجه، ترافیک بیشتری به‌سمت سایت شما هدایت می‌شود.

 

 

5. محتوای ترکیبی تولید کنید

رتبه‌بندی نتایج در گوگل بر اساس رفتار کاربران تنظیم می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است تا جایی که می‌توانید، مخاطبان را با محتوای خود درگیر کنید تا آن‌‌ها وقت بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند.

راهکارهای مختلفی برای درگیرسازی مخاطبان وجود دارد. یکی از این راهکارها، تولید محتوای ترکیبی است. محتوای ترکیبی علاوه بر متن، شامل ویدیو، عکس و پادکست است و باعث می‌شود تا خوانندگان، زمان بیشتری در وب‌سایت شما بمانند. در نتیجه نرخ پرش صفحه هم کمتر می‌شود.

نکته: ‌پژوهش دیگری از وب‌سایت Search Engine Journal نشان می‌دهد ویدیوهایی که در نتایج گوگل دیده می‌شوند، نرخ کلیک بیشتری نسبت به سایر انواع محتوا دارند؛ به همین خاطر توصیه می‌کنیم که یک استراتژی بازاریابی ویدئویی قدرتمند برای وبلاگ خود داشته باشید. از طرفی می‌توانید پادکست تولید کنید و آن را در وبلاگتان و وب‌سایت‌های پخش پادکست (پادگیر) منتشر کنید. با این کار به رشد و توسعۀ برندتان هم کمک می‌کنید.

 

6. متن جایگزین (Alt Text) برای تصاویر بنویسید

معروف است که می‌گویند: «یک عکس بیشتر از هزار کلمه ارزش دارد.» این جمله در را اکثر مردم قبول دارند؛‌ اما موتورهای جست‌وجو هنوز آن را درک نکرده‌اند! گوگل سایر موتورهای جست‌وجو، نمی‌توانند تصاویر را مثل ما ببینند؛ به همین دلیل باید با برای هر عکس یک متن جایگزین (Alt Text) بنویسید. این کارِ شما به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا گرافیک‌ها و تصاویر محتوای شما را بهتر درک کنند و در نتیجه، به‌شکل مناسبی آن‌ها را رتبه‌بندی کنند.

پیشنهاد وبزی: برای اینکه یک متن جایگزین مناسب بنویسید، تصور کنید که در حال توصیف آن عکس برای فردی هستید که نمی‌تواند آن را ببیند.

نوشتن توضیحات جایگزین مناسب برای عکس‌ها دو مزیت دارد: اول، باعث رشد سئوی وبلاگ شما می‌شود و دوم، وب‌سایت شما در بخش جست‌وجوی تصاویر گوگل (Google Image) رتبۀ خوبی می‌گیرد و باعث جذب ترافیک بیشتر می‌شود.

توجه کنید که متن جایگزین برای مخاطبان نابینا هم از اهمیت زیادی برخوردار است. آن‌ها برای مطالعه مقاله‌ها از صفحه‌خوان (Screen Reader) استفاده می‌کنند. صفحه‌خوان‌ها در زمان مواجهه با تصویر، متن جایگزین آن را برای افراد نابینا می‌خوانند و به درک بهتر عکس کمک می‌کنند.

راهنمای کاربران وبزی: برای افزودن متن جایگزین به تصاویر خود در وبزی، بعد از اینکه عکس را به متن اضافه کردید، روی آن کلیک راست کرده و گزینۀ «ویژگی‌های تصویر» را انتخاب کنید. حالا در کادر متن جایگزین، متن دلخواهتان را بنویسید و در آخر روی دکمۀ «پذیرش» کلیک کنید.

 

 

7. لینک‌های داخلی بسازید

تا به حال فکر کرده‌اید که ربات‌های گوگل، چگونه صفحات وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند؟ احتمالا نه! اما ما این راز را به شما می‌گوییم.

وقتی که شما از یک پست وبلاگتان به مطلب یا صفحۀ دیگری در وب‌سایت خود (نه وب‌سایت دیگر) لینک می‌دهید، ربات‌های گوگل (اسپایدرها) صفحات دیگر سایت را پیدا می‌کنند و محتوایتان را از اول تا آخر اسکن می‌کنند. به این فرآیند  crawling یا خزیدن می‌گویند.

بعد از اینکه ربات‌های گوگل صفحات وب‌سایت شما را اسکن کردند، آن‌ها را در فهرست مطالب خود ثبت می‌کنند، یا بهتر بگوییم، ایندکس (index) می‌کنند. زمانی که وب‌سایت شما ایندکس می‌شود، یعنی گوگل آن را فهرست کرده و برای مخاطبان نمایش می‌دهد.

لینک‌سازی داخلی علاوه بر اینکه باعث ایندکس‌شدن‌ مطالب وب‌سایت شما می‌شود، به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا به‌سراغ مطالب دیگر وبلاگتان هم بروند. ضمن اینکه گوگل وقتی می‌بینید که کاربر زمان زیادی را در سایت شما گذرانده و از این صفحه به آن صفحه می‌رود، به وب‌سایت شما علاقه‌مند می‌شود و رتبۀ بهتری به مطالب شما می‌دهد.

نکته: هر چه تعداد پست‌های ایندکس‌شدۀ وبلاگِ شما بیشتر باشد، شانس بیشتری برای حضور در نتایج گوگل را دارید.

نکتۀ 2: برای لینک‌سازی به جای استفاده از جملات رایج مثل «اینجا کلیک کنید» یا «در اینجا بخوانید»، از جملات توصیفی استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید:

«پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ کامل این مقاله، مقالۀ آموزش ثبت سایت در گوگل را بخوانید.»

همان‌طور که می‌بینید، ما کل عنوان مقاله را لینک دادیم نه فقط یک کلمه را. این کارِ ساده در سئوی وبلاگ شما اثرگذار است و باعث می‌شود تا موتورهای جست‌وجو، سریع‌تر و راحت‌تر محتوای صفحه‌ای را که به آن لینک دادید ایندکس کنند.

 

8. وبلاگتان را با موبایل سازگار کنید

یکی از فاکتورهای مهم سئوی وبلاگ، سازگاری آن با موبایل است. با توجه به اینکه این روزها اغلب کاربران از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، گوگل هم به این موضوع توجه کرده و بر اساس میزان سازگاری وب‌سایت شما با موبایل، آن را رتبه‌بندی می‌کند؛ پس لازم است که وب‌سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه‌سازی کنید تا رتبۀ بهتری در گوگل کسب کنید.

خبر خوب برای کاربران وبزی این است که قالب‌های وب‌سایت و وبلاگ شما به‌طور پیش‌فرض، دارای طراحی سازگار با موبایل هستند.

 

 

9. محتوای بیشتری تولید کنید

متاسفانه باید بگوییم که راه‌اندازی وبلاگ و سئوی آن کار راحتی نیست! چون تلاش زیادی می‌خواهد و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با نوشتن یک یا دو پست، مخاطبان زیادی جذب کنید.

بگذارید اینجوری بگوییم که تولید محتوا برای وبلاگ شبیه به باشگاه رفتن است. تولید محتوای مداوم هم مثل هر روز باشگاه رفتن سخت است؛ اما مزایای زیادی داد. ما هم نمی‌گوییم که هر روز یک پست 3 هزار کلمه‌ای منتشر کنید؛ به‌جای این کار می‌توانید از انتشار هفته‌ای یک تا دو پست شروع کنید و به‌مرور زمان، تعداد آن را بیشتر کنید. مهم این است که برنامۀ منظمی برای تولید محتوا داشته باشید.

تجربۀ ما در وبلاگ‌نویسی برای وبزی می‌گوید که تولید محتوای بیشتر، تأثیر زیادی هم روی سئوی وبلاگ دارد. وقتی که همیشه برای ربات‌های گوگل محتوای تازه و به‌روزی داشته باشید، آن‌ها بیشتر به وب‌سایت شما سر می‌زنند تا مطالب جدید را ایندکس کنند. علاوه بر این با انتشار محتوای بیشتر، شانس بیشتری برای حضور در صفحۀ اول نتایج گوگل دارید.

حالا ممکن است بپرسید که چگونه می‌توانیم محتوای بیشتری تولید کنیم؟ برای تولید محتوای بیشتر، لازم است که یک استراتژی محتوای مناسب و همچنین یک تقویم محتوایی استاندارد داشته باشید.

برای داشتن یک تقویم محتوای مناسب، پیشنهاد می‌کنیم در اکسل جدولی ایجاد کنید که شامل تاریخ انتشار هر پست، مهلت نوشتن آن، منابع محتوا و همچنین کلمات کلیدی مدنظرتان باشد. با این کار، احساس کنترل بیشتری روی فرآیند تولید محتوای وبلاگتان دارید و تشویق می‌شوید تا به برنامۀ خود پایبند باشید.

اگر هم فرصت کافی برای تولید محتوا ندارید، بهتر است آن را به آژانس‌های تخصصی تولید محتوا یا فریلنسرهای این حوزه برون‌سپاری کنید.

 

10. محتوایتان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

انتشار محتوای وبلاگتان در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، ترافیک وب‌سایتتان را بیشتر می‌کند. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو هم این مقدار از ترافیک اضافی از شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان علاقۀ کاربران به وبلاگ شما در نظر می‌گیرند و در نهایت باعث ارتقای سئوی وبلاگ شما می‌شود.

ساده‌ترین راه انتشارِ بیشتر مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی، اضافه‌ کردن یک دکمۀ اشتراک‌گذاری در کنار پست‌های وبلاگتان است. با این کار، کاربران به‌راحتی می‌توانند پست‌های شما را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند.

در ضمن خودتان هم باید دست به کار شوید و محتوای تازه‌ای که روی وبلاگتان منتشر کرده‌اید، در تمامی صفحات و کانال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار هم لینک‌سازی به حساب می‌آید و هم باعث بیشتر دیده‌شدن وبلاگ شما می‌شود.

 

حالا وقت مرور و جمع‌بندی است ...

خُب به آخر مقاله رسیدیم و حالا وقت مرور و جمع‌بندی است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مفهوم سئوی وبلاگ آشنا کنیم و در ادامه هم با معرفی 10 فرمول طلایی، به شما گفتیم که چگونه می‌توانید صفحۀ اول گوگل را به نام خودتان کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که سئوی وبلاگ، به‌سرعت نتیجه نمی‌دهد. باید صبور باشید و به‌صورت بلندمدت روی آن سرمایه‌گذاری کنید. از طرفی لازم است هریک از فرمول‌های این مقاله را با دقت و حوصله انجام دهید تا نتیجۀ آن را روی افزایش تعداد مخاطبان و همچنین افزایش درآمد کسب‌وکارتان ببینید.

در آخر هم از شما می‌خواهیم اگر روش دیگری برای سئوی وبلاگ می‌شناسید، آن را در قسمت نظرات همین مطلب با ما و مخاطبان وبزی به اشتراک بگذارید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید