Clicky

آموزش راه اندازی فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shopping)

آموزش راه اندازی فروشگاه اینستاگرام

اینستاگرام با آپدیت‌های اخیرش ثابت کرد که دیگر زمان انتشار چند تصویر نصفه‌نیمه از محصول گذشته و شما زمانی می‌توانید مشتریان بیشتری از این اپلیکیشن داشته باشید که یک فروشگاه رسمی در آن راه‌اندازی کنید و از محصولتان ویدیوهای جذاب در قالب ریلز منتشر کنید. با این دو کار، افراد به برند و محصولتان بیشتر اعتماد می‌کنند و در نتیجه مشتریان بیشتری هم خواهید داشت.

ما هم برای شما یک مقالۀ جذاب و به‌روز آماده کرده‌ایم و قرار است شما را با نحوۀ راه اندازی فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shopping) آشنا کنیم و با ارائۀ چند راهکار عملی، کمک کنیم که محصول خود را در اینستاگرام بفروشید. (لازم است بدانید که اولین گام راه‌اندازی یک فروشگاه موفق در اینستاگرام، مطالعۀ این مقاله تا پایان آن است!)

 

 

آموزش راه اندازی فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shopping)

قبل از اینکه کرکرۀ فروشگاهتان در اینستاگرام را بالا بکشید، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • اکانت شما در اینستاگرام باید یک اکانت تجاری (Business Account) باشد و یک اکانت شخصی را نمی‌توانید به فروشگاه تبدیل کنید. اگر نمی‌دانید چگونه حساب شخصی خود را به حساب تجاری تبدیل کنید، مقالۀ «چگونه یک اکانت تجاری در اینستاگرام بسازیم؟» را مطالعه کنید. توجه کنید که اگر اکانت شما تجاری نباشد، مطالعۀ ادامۀ این مقاله فایده‌ای برایتان ندارد!
  • برای فروش کالا باید به صفحۀ سیاست‌های اینستاگرام بروید، قوانین اینستاگرام را مطالعه کنید و در حین کار به این قوانین احترام بگذارید؛
  • در فیسبوک Business Manager یک کاتالوگ داشته باشید. بعد از اینکه کارهای بالا را انجام دادید، آستین‌هایتان را بالا بزنید که وقت فروش حرفه‌ای محصولات شما در اینستاگرام فرارسیده!

برای راه اندازی فروشگاه اینستاگرام، این اپلیکیشن را باز کنید و به صفحۀ پروفایل خود بروید. روی سه خطی که در قسمت بالا سمت راست پروفایل خود می‌بینید کلیک کنید و گزینۀ Setting را انتخاب کنید. در ادامه گزینۀ Business را انتخاب کنید و بعد روی Set Up Instagram Shopping کلیک کنید.

راه اندازی فروشگاه اینستاگرام

در ادامه باید حساب تجاری خود را به یک کاتالوگ در فیس‌بوک متصل کنید. برای این کار به صفحۀ Meta Commerce Manager بروید. پس از وارد شدن به Commerce Manager، روی دکمۀ + Add catalog کلیک کنید.

گزینه Add catalog

سپس نوع کاتالوگ مرتبط با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید. (اگر محصولات فیزیکی می‌فروشید، باید گزینۀ Ecommerce را انتخاب کنید.)

گزینه select your catalog type

حالا وقت آن است که محصولات خود را آپلود کنید. در زیر، اطلاعات لازم برای آپلود یک محصول در اینستاگرام را آورده‌ایم:

  • تصاویر محصول با اندازۀ 500 در 500 پیکسل
  • توضیحات محصول
  • لینک به لندینگ پیج محصول
  • قیمت
  • کد SKU (یک بارکد قابل اسکن است که برای ایجاد تمایز بین محصولات مختلف به‌صورت لیبل پشت چسبدار روی محصول می‌چسبانند.)

 

چگونه در اینستاگرام بیشتر بفروشیم؟

حالا که با مراحل راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام آشنا شدید، می‌خواهیم به شما چند راهکار بگوییم که فروش بیشتری را در اینستاگرام تجربه کنید؛ اما قبل از هر راهکاری، شما را با 4 ابزار اصلی فروشگاه‌های اینستاگرامی آشنا می‌کنیم که اگر اصولی از آن‌ها استفاده کنید، حسابی برایتان سودآور خواهد بود:

 

  • Shoppable Posts: این ابزار کمک می‌کند تا کاربران با سرعت بیشتری از شما خرید کنند؛ به این صورت که در تصویر آپلودشده، محصول خود را تگ می‌کنید و کاربران با کلیک روی آن به‌راحتی محصول شما را خریداری می‌کنند. این تگ کردن دقیقا مثل همان تگ کردن افراد در صفحات شخصی است، با این تفاوت که شما اینجا محصول خود را تگ می‌کنید نه دوستانتان را!
  • استیکر محصول: در اینستاگرام می‌توانید محصولات خود را علاوه بر پست‌ها در استوری‌ها هم تگ کنید. با این کار کاربران با یک کلیک وارد صفحۀ محصول شما می‌شوند و محصول را خریداری می‌کنند.
  • برگۀ فروشگاه (Shop tab): در برگۀ فروشگاه مخاطبان شما فقط پست‌ها و مطالبی را می‌بینند که در آن‌ها تگ محصول ثبت کرده‌اید.
  • مجموعه‌ها (Collections): مجموعه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که فروشگاه خود را شخصی‌سازی و محصولات را دسته‌بندی کنید.

حالا برویم سراغ 8 راهکار عملی برای فروش بیشتر در اینستاگرام.

 

1. از تگ‌ محصول استفاده کنید

استفاده از تگ محصول می‌تواند به گسترش آگاهی از محصول و هدایت افراد به‌سمت محصولات شما کمک کند. در واقع تگ محصول به مشتریان کمک می‌کند که محصولتان را به‌طور مستقیم در همان اینستاگرام بخرند یا اینکه وارد وب‌سایت شما شوند و اطلاعات بیشتری دربارۀ آن محصول کسب کنند.

شما می‌توانید از این تگ‌ها در پست‌ها، استوری‌ها و ریلزهایی که منتشر می‌کنید استفاده کنید. در واقع اگر هدفتان این است که افراد بیشتری محصولتان را ببینند، استفاده از تگ محصول شما را به این هدفتان می‌رساند و محصولتان را در اکسپلور اینستاگرام و برگۀ فروشگاه (Shop Tap) برجسته می‌کند.

اگر هم شخصی محصول شما را در پست خود تگ کند، یک نوتیفیکیشن برایتان می‌آید. همچنین می‌توانید تمام محتواهای تگ‌شده را در پروفایل خود ببینید و مشخص کنید که چه کسانی اجازه دارند محصول شما را در پست‌های خود تگ کنند.

نکتۀ مهم: فراموش نکنید که این تگ‌ها و کاربردشان با هشتگ کاملا متفاوت است. دربارۀ هشتگ‌ها در ادامۀ مقاله بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

2. در اینستاگرام تبلیغ کنید

در اینجا وقتی از تبلیغات در اینستاگرام صحبت می‌کنیم، منظور تبلیغات رسمی اینستاگرام است نه تبلیغات در پیج‌ اینفلوئنسرها و پیج‌های تبلیغاتی.

اینستاگرام در حال حاضر به‌جز یک اپلیکیشن سرگرم‌کننده، یک فروشگاه بزرگ هم هست. آمار نشان می‌دهد که 84درصد از مردم علاقه دارند که محصولات جدید را در این پلتفرم پیدا کنند.

تبلیغات رسمی فروشگاه‌های اینستاگرامی تگ محصول دارند و اگر شخصی به محصول تبلیغ‌شدۀ شما علاقه‌مند باشد، بلافاصله می‌تواند وارد صفحۀ جزئیات محصول شود.

اینستاگرام با این نوع تبلیغات، محصولات شما را در فید و اکسپلور کاربران به‌شکل عکس یا ویدیو نمایش می‌دهد.

نکتۀ مهم: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توان در ایران از امکانات تبلیغات رسمی اینستاگرام استفاده کرد؛ اما برخی وب‌سایت‌های ایرانی این کار را برای شما انجام می‌دهند. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

 

3. با اینفلوئنسرها همکاری کنید

در بخش قبلی از اهمیت تبلیغات رسمی در اینستاگرام صحبت کردیم و حالا می‌خواهیم از تجربۀ تبلیغات با کمک اینفلوئنسرها صحبت کنیم. احتمالا می‌دانید که این نوع از تبلیغات در ایران مرسوم‌تر است و به جرئت هم می‌توان گفت که اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند میزان فروش شما را در اینستاگرام افزایش دهد.

 

اینفلوئنسرهای اینستاگرام افرادی هستند که سفیران برندِ کسب‌و‌کارهای کوچک می‌شوند و در ازای دریافت پول، محصولات آن‌ها را به مخاطبان هدف خود معرفی می‌کنند.

 

اینفلوئنسرها به‌دلیل فعالیت گسترده در یک صنعت خاص در شکل‌گیری عادت‌های خرید افراد اثرگذار هستند. برای مثال، مردم به مکملی که یک اینفلوئنسر ورزشی معرفی می‌کند بیشتر اعتماد می‌کنند تا مکملی که یک فرد عادی معرفی می‌‌‌کند.

فراموش نکنید که بهترین اینفلوئنسرها آن‌هایی هستند که واقعاً به محصولی که تبلیغ می‌کنند علاقه‌مند هستند و مشتاقانه می‌خواهند که آن محصول را به فالوورهای خود معرفی کنند.

نگران تعرفۀ تبلیغات اینفلوئنسرها هم نباشید. در حال حاضر نانو اینفلوئنسرها (اکانت‌هایی با کمتر از 5 هزار فالوور) و میکرواینفلوئنسرها (اکانت‌هایی با 5 هزار تا 20 هزار فالوور)، قیمت مناسب‌تری نسبت به اینفلوئنسرها دارند و به فروش بیشتر شما کمک می‌کنند.

 

4. ریلز (Reels) منتشر کنید

با ریلز می‌توانید ویدیوهایی به‌مدت حداکثر 60 ثانیه تولید و منتشر کنید. از طرفی با کارهایی مثل استفاده از متن، صدا و فیلترهای واقعیت افزوده می‌توانید ویدیوهای بسیار خلاقانه‌ای تولید کنید. ویژگی ریلز این است که در اکسپلور اینستاگرام هم نمایش داده می‌شود و کاربران مختلفی علاوه بر فالوورهای شما می‌توانند آن را ببینند.

حالا ممکن است بپرسید: انتشار ریلز چه کمکی به کسب‌وکار من می‌کند؟ باید بگوییم که اگر یک فروشگاه در اینستاگرام داشته باشید، با ریلز می‌توانید ویدیوهای جذابی از محصول خود بگیرید و تگ محصول هم روی ریلز خود اضافه کنید. از مزیت‌های تگ محصول هم که تا دلتان بخواهد در قسمت‌های قبلی صحبت کردیم!

 

5. محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) را مدیریت کنید

وقتی مردم محصول شما را بخرند و از آن رضایت داشته باشند، به احتمال زیاد تصویر یا ویدیویی هم از آن محصول در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. به این نوع محتوا، محتوای تولیدشده توسط کاربر یا User-generated content گفته می‌شود.

محتوای تولیدشده توسط کاربر یک راه عالی برای جلب رضایت افرادی است که برای اولین بار می‌خواهند از شما خرید کنند اما کمی شک دارند. در واقع این نوع محتوا کمک می‌کند افراد با خیال راحت‌تری برای خرید از شما تصمیم بگیرند.

از طرفی اگر محتوای جدیدی برای انتشار نداشته باشید، می‌توانید از محتوای کاربران استفاده کنید و استوری، پست یا ریلز جدیدی منتشر کنید.

نمونۀ موفق:‌ یکی از پیج‌هایی که از محتوای تولیدشده توسط کاربران به‌خوبی استفاده می‌کند، پیج افرندشاپ است. فروشگاه افرندشاپ در زمینۀ طراحی و تولید مبلمان و اکسسوری فعالیت می‌کند و با برگزاری مسابقه‌های متنوع، از مخاطبان محتوا دریافت می‌کند. از طرفی هر زمان که مشتریان افرندشاپ عکسی از محصولات این فروشگاه در اینستاگرام منتشر می‌کنند، بلافاصله آن تصویر در صفحۀ افرندشاپ بازنشر و در هایلایت استوری «رضایت مشتریان» ذخیره می‌شود. بد نیست بدانید که وب‌سایت این فروشگاه اینترنتی با فروشگاه‌ساز وبزی ساخته شده است؛ پس پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر اینکه از پیج افرندشاپ دیدن می‌کنید، لذت تماشای وب‌سایت افرندشاپ را هم از دست ندهید.

در حال حاضر با اضافه‌شدنِ برگۀ فروشگاه به اکسپلور اینستاگرام، الگوریتم این اپلیکیشن محصولاتی را نمایش می‌دهد که احساس می‌کند کاربران به آن محصولات علاقۀ بیشتری دارند.

در آخر این بخش هم لازم است بدانید که محتوای تولیدشده توسط کاربران یکی از استراتژی‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است. بسیاری از برندها این نوع بازاریابی را فرصتی می‌بینند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به‌طور واقعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. محتوای تولیدشده توسط کاربر هم در این زمینه به برندها کمک می‌کند تا داستان‌های واقعی و مرتبط با کسب‌وکار خود را تعریف کنند؛ نعمتی که برندهای سنتی از آن محروم هستند.

 

6. از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

اگر با هر چیزی در اینستاگرام آشنا نباشید، قطعا با هشتگ‌ها و کاربرد آن آشنا هستید. البته ما در کشور خودمان قدر هشتگ‌ها را نمی‌دانیم و به‌درستی از آن استفاده نمی‌کنیم؛ در حالی که این ابزار اینستاگرامی بسیار قدرتمند است و استفادۀ اصولی از آن باعث می‌شود چند برابر بیشتر از قبل دیده شوید. در واقع این هشتگ‌ها هستند که میزان آگاهی از برندتان را افزایش می‌دهند و محتوای شما را به یک موضوع خاص متصل می‌کنند.

همچنین جالب است بدانید که وقتی فروشگاه اینستاگرامی خودتان را راه‌اندازی کنید و یک پست با تگ محصول و هشتگ منتشر ‌کنید، آن پست در فید کاربران با نماد زنبیل خرید نشان داده می‌شود.

 

7. از ویدیو برای نمایش محصول خود استفاده کنید

یک آمارِ فوق‌العاده هست که می‌گوید 64 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی، پس از تماشای ویدیو یک محصول تمایل بیشتری به خرید آن پیدا می‌کنند؛ پس بهتر است این‌طوری بگوییم که استفاده از ویدیو باید بخش جدایی‌ناپذیرِ استراتژی بازاریابی شما در اینستاگرام باشد.

باز هم افرندشاپ را مثال بزنیم. این فروشگاه در پیج خود از محتوای ویدیویی بسیار حرفه‌ای استفاده می‌کند و محصولاتش را به‌خوبی در قالب ویدیو و ریلز با کاربران به اشتراک می‌گذارد. در واقع آن‌ها بلدند چگونه ویدیو بسازند، چگونه با آن مخاطب جذب کنند و چگونه این مخاطب را به مشتری تبدیل کنند.

بهترین ویدیوها آن‌هایی هستند که داستان می‌گویند و سعی می‌کنند ارتباط قدرتمندی با مخاطب برقرار کنند. شما هم هر چه بهتر دربارۀ برند یا محصول خود داستان بگویید، بیشتربه مخاطبانتان کمک می کنید که با برند و محصولتان آشنا شوند. این‌گونه اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید و در نهایت کاری می‌کنید که افراد محصول شما را برای خرید انتخاب کنند.

از طرفی همان‌طور که گفتیم می‌توانید تگ محصول خود را به ویدیویی که منتشر می‌کنید اضافه کنید تا میزان فروشتان را هم افزایش دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر این ویدیوها را در قالب استوری منتشر می‌کنید، آن‌ها را در یک «هایلایت استوری‌» ذخیره کنید تا برای مخاطبان آیندۀ فروشگاهتان هم نمایش داده شود.

برای اینکه ویدیوهای پُرطرفداری بسازید، به سه نکتۀ زیر حسابی توجه کنید:

  • ویدیوهایی با زمان کوتاه بسازید و اگر قرار است یک ویدیو تبلیغاتی بسازید، بهتر است زمان آن بین 6 تا 10ثانیه باشد؛
  • لازم نیست تمامی ویدیوهای شما شلوغ و پُرسروصدا باشد. گاهی لازم است ویدیوهای بی‌صدا منتشر کنید. برای قطع صدای ویدیو در اینستاگرام کافیست قبل از انتشار آن روی آیکن بلندگو (مثل تصویر زیر) کلیک کنید:

بی‌صدا کردن reels در اینستاگرام

  •  به اندازۀ ویدیوهایی که برای استوری‌ها و پست‌ها ضبط می‌کنید توجه کنید. ابعاد مناسب ویدیوهای عمودی برای انتشار در استوری اینستاگرام، 4:5، 2:3 و 9:16 است.

 

8. پشتیبانی مشتریان را اتوماتیک کنید

اینستاگرام در جهان حدود 2 میلیارد و در ایران حدود 48 میلیون کاربر دارد؛ با وجود این تعداد کاربر اگر درست و اصولی کار کنید، می‌توانید مشتریان زیادی در اینستاگرام پیدا کنید.

اما مشکلی که ممکن است مثل اغلب کسب‌وکارهای حاضر در اینستاگرام با آن مواجه شوید، تعداد زیاد دایرکت‌هاست. نگران نباشید! اینستاگرام در آپدیت جدیدش این مشکل را با ایجاد امکان پاسخ خودکار به دایرکت‌ها حل کرده است. برای اینکه این ویژگی را روی اکانت خود فعال کنید، مقالۀ «ارسال پیام آماده اینستاگرام چگونه است؟» را مطالعه کنید.

پیشنهاد وبزی: علاوه بر روش‌هایی که در بالا گفتیم، می‌توانید مقالۀ «آموزش کسب درآمد از اینستاگرام» را مطالعه کنید و فروشگاه اینستاگرامی خود را به ماشین پول‌سازی تبدیل کنید!

 

فقط به اینستاگرام اکتفا نکنید

 

جمع‌بندی: فقط به اینستاگرام اکتفا نکنید!

در این مقاله، راه اندازی فروشگاه اینستاگرام (Instagram Shopping) را به شما آموزش دادیم و با چند راهکار عملی گفتیم که چگونه می توانید در این اپلیکیشن محبوب، فروش بیشتری را تجربه کنید.

حالا که به آخر مقاله رسیدیم باید نکتۀ مهمی را به شما بگوییم: لطفا برای فروش محصولتان فقط به اینستاگرام و فروشگاهی که با آن می‌سازید اکتفا نکنید!

راه اندازی فروشگاه اینستاگرام برای صاحبان کسب‌وکاری مناسب است که فقط به‌دنبال افزایش فروش محصولشان در اینستاگرام هستند. توجه کنید که تا دلتان بخواهد شبکۀ اجتماعی وجود دارد که مشتریان شما در آن‌ها حضور دارند. این شما هستید که باید چشم بگردانید و ببینید که آن‌ها بیشتر در کدام شبکۀ اجتماعی عضو هستند. با این کار محل تجمع مخاطبان هدف خود را پیدا می‌کنید و استراتژی‌های قوی‌تری برای فروش بیشتر فروشگاهتان طراحی می‌کنید.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم که وقتی شبکۀ اجتماعی محبوب بازار هدفتان را پیدا کردید، دو مقالۀ «آموزش تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» و «چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را مطالعه کنید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
هادی عظیمی گفت:
سلام ممنون بابت راهنمایی خوبتون عالی بود

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید