Clicky

چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟ {آموزش صفر تا صد}

چطور یک کسب و کار‌ یا فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین، بدون شک یک ایده ناب و عالی برای شروع یک کار پولساز جدید یا گسترش دادن بیزنس فعلی شما و افزایش درآمدتان خواهد بود. اگر تا الآن به این موضوع فکر کردید اما نمی‌دانید دقیقا باید از کجا استارت بزنید و چه مراحلی را طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، این مقاله بر اساس تجربه راه‌اندازی بسیاری از فروشگاه های آنلاین نوشته شده، بنابراین راهکارهای ارائه شده کاملا تست شده هستند و از تلف شدن وقتتان بابت آزمون‌ و خطاکردن در بخش های مختلف جلوگیری می‌کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2019 حدود 2 میلیارد نفر نسبت به خرید اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین اقدام داشته اند. این تعداد خرید اینترنتی که رو به افزایش نیز هست، یک ظرفیت بالقوه‌ و بی‌نظیر است. علاوه بر آمار جهانی، با یک نگاه دقیق به شرایط در کشور خودمان هم، می‌توانیم کسب وکارهای زیادی را پیدا کنیم که با استفاده از ظرفیت های آنلاین توانسته اند فروش زیادی را بدست آورند. اگر در تهران زندگی می‌کنید و مسیرتان به میدان فاطمی افتاده باشد، حتما ازدحام و شلوغی مارکامد نظرتان را جلب کرده است. در صورتی کمتر لباس فروشی‌ای را می‌توانید در سطح ایران پیدا کنید که چنین رونقی داشته باشد. علاوه بر تمام دلایلی که باعث محبوبیت یک برند لباس خواهد شد مثل کیفیت خوب، قیمت مناسب، تنوع بالا و... شاید دلیل اصلی این رونق، به پیج اینستاگرام این مجموعه مرتبط باشد که در حال حاضر بیش از یک میلیون دنبال کننده دارد و افراد بسیار زیادی روزانه با محصولات جدید شان از طریق این فضا آشنا می‌شوند و تعامل دارند. ده‌ها نمونه دیگر در حوزه های کاری مختلف وجود دارند که با استفاده‌ی درست از ابزار آنلاین توانسته اند  با رقبای خود تمایز ایجاد کنند و از سهمی از بازار بزرگ آنلاین داشته باشند. 

خب اگر شما هم برای ورود به این فضا علاقه‌مند هستید، با ما تا پایان همراه باشید.

 

درآمد فروشگاه آنلاین


گام اول: یک قالب مناسب برای سایتتان پیدا کنید:

الگوهای بسیار متنوعی برای پیاده سازی فروشگاه آنلاین وجود دارد. برای این کار، می توانید از  قالب‌های آماده سایت وبزی کمک بگیرید. شما به یک ویترین دیجیتال برای عرضه ی کالا و خدمات خود نیاز دارید. اگر با این فضا چندان آشنا نیستید هم، جای نگرانی نیست کافیست به آموزش قدم به قدم ساخت حرفه‌ای مراجعه کنید. بعد از طراحی و پیاده سازی سایت، باید دامین مناسب را تهیه کنید و آدرس اینترنتی خود را انتخاب و ثبت کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه بفرمایید: دامین چیست و چطور کار می کند؟

 

با اتصال دامنه، سایت شما در فضای اینترنت در دسترس خواهد بود و به اصطلاح بالا خواهد آمد. فراموش نکنید که نام تجاری و لوگوی برندتان را هم در بخشی که مرکز توجه کاربر باشد، در طراحی بگنجانید. اکنون همه چیز مهیا است تا مشخصات فنی یا ویژگی های کالا یا خدمات خود را در این ویترین دیجیتال فروشگاه آنلاین ثبت کنید. 

 

 

گام دوم: ویِژگی های کالا و خدمات خود را ثبت کنید. 

اکنون که وب سایت شما آماده است، ویژگی ها و مشخصات دقیق کالا و خدمات خود را در این ویترین دیجیتال ثبت کنید. این ویژگی ها باید به گونه ای باشد که فرد خریدار پاسخ  اکثر سوالات خود را که در خرید حضوری ممکن است بپرسد، در لحظه دریافت کند. در اکثر قالب های آماده وبزی عموما فهرست مناسبی از این ویژگی ها و مشخصات را پیشنهاد می دهد. حتما عکسهای کاملی از زوایای مختلف محصول در سایت بذارید. خیلی مهم است که به صورت بصری، بینایی خریدار مخاطب خود را تحریک کنید تا با دیدن کالا و خدمات شما، برای خرید مصمم تر شوند. اگر کالای شما فیزیکی است، می‌توانید در کنار یک شئ دیگر از آن عکس بگیرید تا ابعاد برای کاربر گویا تر باشد. اگر محصولتان بصورت فایل یا خدمات است، نزدیک ترین تصاویر با آن موضوع را بارگذاری کنید. گالری های عکس را جستجو کنید و تصاویری بیابید که به جای شما با خریدار شما حرف بزند. حتما در کنار تصاویر – حتی عکس های نمونه ی عینی – توضیحات مکتوبی درج کنید. این توضیحات برای مخاطبین خریدار راهگشا خواهد بود. همزمان با درج خدمات و کالاهای بیشتر و بیشتر، و ایجاد تنوع، نظم را حفظ کنید تا خریدار آنلاین اینترنتی شما، سردرگم نشود. 

 

 

گام سوم: یک روش پرداخت الکترونیک مناسب به وبسایت خود اضافه کنید

بعد از اینکه مخاطب سایت شما را بررسی کرد و تصمیم به خرید از مجموعه تان را گرفت، مهم است که پروسه خریدی راحت و سریع داشته باشد. درصورتی که سایتتان را با پلت فرم وبزی ساخته باشید به راحتی می‌توانید درگاه های مختلف واسط و یا مسقیم بانکی را به آن متصل کنید.

در مرحله بعد از انتخاب محصول  مشتری شما با انتخاب یکی از درگاه هایی که در فروشگاهتان از قبل فعال کردید، پرداخت اینترنتی را انجام می‌دهد و مجدد به سایت بازمی‌گردد و میتواند در ادامه وضعیت سفارشی که گذاشته را بررسی کند.

 

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

 

گام چهارم: یک رویکرد ارسال و حمل و نقل انتخاب کنید. 

اگر در فروشگاه اینترنتی آنلاین خود محصولات دیجیتال می فروشید، نگران چیزی به اسم ارسال و دریافت و حمل و نقل نیستید و محصول شما در بستر اینترنت به دست مشتری می رسد. اما اگر محصول فیزیکی می فروشید، باید سیاست حمل و نقل و ارسال کالا داشته باشید. حتما از تجربه ی کمپانی های خبره در این زمینه بهره برداری نمایید. خودتان بعنوان یک کاربر، تجربه خرید از دیجی‌کالا، خانومی، اسنپ مارکت یا دیگر فروشگاه های آنلاین را مرور کنید و از موارد خوبی که آنها در این موضوع استفاده کردند الگو بگیرید. سیاست شما می تواند بطور کلی ارسال رایگان باشد، یا از قیمتی به بالاتر، ارسال را رایگان فرض کنید. می توانید تعرفه ی حمل و ارسال را دریافت کنید که در این صورت باید جدولی برای تعیین نرخ بر مبنای وزن محموله در نظر داشته باشید. 

 

 

گام پنجم: مالیات بر ارزش افزوده را در نظر داشته باشید.

بسته به اینکه در چه صنفی فعالیت می نمایید، اگر مالیات بر ارزش افزوده به کسب و کار و محصول شما تعلق میگیرد، آن را در وبسایت اعلام کنید و توجه مشتری را به آن جلب و مبلغ آن را در قیمت ها لحاظ کنید. و الا مجبور به پرداخت مالیات مشابه از میزان فروش وسود تان خواهید بود.

خبر خوب این است که چناچه سایتتان را با استفاده از فروشگاه ساز وبزی راه اندازی کرده باشید، می‌توانید به سادگی و استفاده از این راهنما، با یک کلیک این امکان را در فروشگاه تان فعال کنید. 

 


گام ششم: تبلیغات کنید

حالا که وبسایت شما آماده است و مشخصات محصولات خود را در فروشگاه درج کرده و تصاویر مناسب بارگذاری نموده اید، قابلیت پرداخت الکترونیک و سیاست حمل و نقل را تنظیم کرده اید، همه چیز مهیای تبلیغات است. از هر فرصتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و لینک دهی به وبسایت خود استفاده کنید. از اینستاگرام برای عرضه ی محصولات و لینک دهی به وبسایت خود بهره ببرید. همچنین ارسال ایمیل های تبلیغاتی یا تخفیفی به مناسب های مختلف نیز می‌تواند در فروش بیشتر تاثیر گذار باشد. سرویس های مثل میلرلایت یا Sender در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

 


گام هفتم: پرداخت در محل با POS

به هر حال احتمال دهید در مواردی به دلیل ماهیت کالا یا قیمت بسیار بالای آن، با اصرار مشتری برای پرداخت حضوری و پرداخت در محل مواجه شوید، در فروشگاه ساز وبزی این امکان وجود دارد تا علاوه بر پرداخت آنلاین بتوانید روش پرداخت در محل را هم فعال کنید. بدین ترتیب دغدغه کاربر هم برطرف شده و حس اطمینان بیشتری در آن بوجود می‌آورید.

 

تعیین روش ارسال


گام هشتم: تحلیل و ارزیابی کنید

پس از آنکه وب سایت شما راه اندازی شد، دیتای متعددی از فرایند فروش اینترنتی در وب سایت ذخیره می شود. با استفاده از این داده ها، میتوانید تحلیل و ارزیابی مناسبی داشته باشید. مواردی چون تعداد بیشینه و کمینه ی تعداد فروش در روز، متوسط تعداد فروش، متوسط مبلغ فروش، دامنه های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه، تعداد افرادی که به IP وبسایت سر زده اند و ... بخش زیادی از این موارد از پنل کاربری وبزی قابل مشاهده هست و بخش دیگر را نیز از طریق ابزار‌های مارکتینگ مثل گوگل آنالیتیکس می‌توانید بدست آوردید. اگر تبلیغات خاصی را در نظر گرفته اید، و سیاست خاصی را در جلب مشتری به خرج داده اید، می توانید میزان اثر گذاری آن را در تحلیل داده ها بیابید تا اگر اثر گذار بود، آن را ادامه داده و اگر بی تاثیر بود، روش تبلیغات خود را عوض کنید. 


اعلام تخفیف های ادواری یا فصلی یا مناسبتی، برقراری ارتباط ایمیلی با مشتریان وفادار، روش های وفادارسازی مشتری، تبلیغات اینستاگرامی، فعالیت روابط عمومی در شبکه های اجتماعی و ...، همه و همه به شرطی موثر هستند، که تاثیر خود را در یکی از ابزار ها و شاخصه های ارزیابی و تحلیل نشان بدهند. پس داشتن ابزار آنالیز داده برای یک فروشگاه اینترنتی آنلاین، ضروری است. 
 برای توسعه کسب و کار خود، از هر تحلیل و آنالیزی استفاده کنید و در این مسیر چنانچه سوالی داشتید می‌توانید از کارشناسان وبزی بپرسید.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده
قارچ گانودرما گفت:
کاش یک مطلب هم بگذارید که چگونه برای فروشگاهمون مشتری جذب کنیم

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید