Clicky

تگ عنوان یا تگ تایتل (Title Tag) چیست و چرا برای سئو مهم است؟

عنوان محتوای شما اولین و شاید مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود کاربران آن را برای مطالعه انتخاب کنند. در واقع ابزار جادوگری شما برای جذب کلیک بیشتر، عنوان‌هایی است که می‌نویسید؛ مخصوصاً زمانی که قرار است تگ عنوان یا همان تایتل تگِ محتوای خود را برای موتورهای جست‌وجو مثل گوگل بنویسید.
برای اینکه به‌خوبی از پسِ این کار بربیایید، باید بدانید که تگ عنوان چیست و چگونه می‌توانید یک تایتل تگ حرفه‌ای و جذاب بنویسید. ما هم قرار است در این مقاله به شما بگوییم که:

تا پایان همراه ما باشید!

تگ عنوان (Title Tag) چیست؟

تگ عنوانِ یک صفحۀ وب، یکی از عناصر HTML است که عنوان صفحه را مشخص کرده و توصیفی دقیق و مختصر از محتوای آن ارائه می‌کند.
وقتی ‌‌که در گوگل عبارتی را جست‌وجو می‌کنید، تگ عنوان در قالب لینک‌هایی آبی‌رنگ و با فونت بزرگ‌تر نسبت به سایر محتواهای صفحه، نمایش داده می‌شود.


 


همچنین در زمان‌هایی که لینک صفحه‌ای از وب‌سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌کنید، تایتل تگ نشان‌دهندۀ عنوان صفحۀ شما خواهد بود.

 


به‌طور کلی، تگ‌های عنوان مشخص می‌کنند که عنوان صفحۀ شما در سه مکان کلیدیِ نتایج جست‌وجو، تب‌های مرورگر و شبکه‌های اجتماعی چگونه نمایش داده شود.


چرا تگ عنوان برای سئو مهم است؟

گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به‌دنبال ارائۀ پاسخ‌های مفید و مرتبط به سؤالات کاربران هستند. آن‌ها برای انجام این کار، تگ‌های عنوان، توضیحات متا و سایر عناصر سئوی یک صفحۀ وب‌ را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند؛ بنابراین تگ‌های عنوان یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید به موتورهای جست‌وجو بگویید صفحۀ وب‌سایت شما دربارۀ چیست و چه محتوایی دارد. 
شما می‌توانید با توصیف دقیق محتوای خود و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در تگ عنوان، به موتورهای جست‌وجو کمک کنید تا محتوای شما را برای مخاطبان هدفتان و کاربرانی نمایش دهند که به آن محتوا علاقه‌مندند.
همچنین لازم است بدانید که موتورهای جست‌وجو برای رتبه‌بندی محتوای شما، علاوه بر کلمات کلیدی، نرخ کلیک آن را هم در نظر می‌گیرند و به صفحه‌هایی که نرخ کلیک بیشتری داشته باشند جایگاه بهتری می‌دهند. در واقع نوشتنِ تایتل تگ‌های جذاب و منحصربه‌فرد باعث می‌شود تا کاربران بیشتری روی لینک صفحۀ شما کلیک کنند و این‌گونه، گوگل متوجه می‌شود که عنوان شما برای کاربران جذاب‌ است و رتبۀ بهتری در SERP به آن می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


تایتل تگ‌ها چه تفاوتی با هدینگ‌ها (Headings) دارند؟

تگ‌های عنوان همیشه با تیترها یا همان هدینگ‌هایی که در صفحه نمایش داده می‌شوند یکسان نیستند. تگ عنوان باید حدود 60 کاراکتر یا کمتر باشد تا به‌طور کامل در صفحۀ نتایج جست‌وجو (SERP) نمایش داده شود؛ اما هدینگ‌ می‌تواند طولانی‌تر و دقیق‌تر باشد. برای مثال، ما برای یکی از مقاله‌های وبزی با هدینگِ «آموزش روش‌های پیگیری و رهگیری مرسولات پستی از شرکت پست و...»، تگ عنوانِ «آموزش روش‌های پیگیری و رهگیری مرسولات پستی» را نوشته‌ایم تا کوتاه و دقیق باشد.


ویژگی‌های یک تگ عنوان فوق‌العاده چیست؟


1. محتوای صفحه را به‌طور دقیق توصیف می‌کند

تگ عنوانی که می‌نویسید باید دارای کلمه کلیدی یا عبارتی باشد که مخاطبان هدف شما آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. از طرفی باید به‌خوبی و به‌طور دقیق محتوای صفحۀ وب را توصیف کند و با آن هم‌خوانی داشته باشد؛ چراکه اگر این‌طور نباشد، کاربران بلافاصله وب‌سایت شما را ترک می‌کنند.


2. کلمه کلیدی اصلی محتوا در ابتدای آن آمده است

اگر معنا و مفهوم عنوان تغییر نمی‌کند، کلمه کلیدی اصلی مقاله را در ابتدای تگ عنوان بنویسید. این کار هم باعث جلب توجه کاربران می‌شود و هم روی سئوی وب‌سایت شما اثرگذار است.


3. خلاقانه و منحصر‌به‌فرد است

یک عنوان جذاب می‌تواند توجه کاربر را به‌خوبی جلب کند؛ بنابراین سعی کنید با نوشتن تگ‌های عنوان خاص، محتوای خود را از سایر محتواها متمایز کنید. همچنین لازم است بدانید که هر صفحه باید دارای یک تایتل تگ منحصربه‌فرد باشد و نباید از یک تگ عنوان یکسان برای چندین صفحه در وب‌سایت خود استفاده کنید.


تگ عنوان را کجا باید بنویسیم؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، تگ عنوان یکی از عناصر HTML است؛ اما برای اضافه کردنِ آن به یادگیری برنامه‌نویسی نیاز ندارید. اغلبِ سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وبزی، یک فیلد مشخص دارند که به‌راحتی می‌توانید تایتل تگ خودتان را در آن بنویسید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در زمان نوشتن تگ عنوان، به 4 دستورالعمل‌ زیر هم توجه کنید.


1. کوتاه بنویسید

تگ‌های عنوانِ طولانی در نتایج جست‌وجو به‌صورت ناقص نمایش داده می‌شوند. به همین خاطر،‌ بهتر است عنوان‌های وب‌سایت شما بین 50 تا 60 کاراکتر باشد.


2. نام برندتان را اضافه کنید

افزودن نام برندتان در تایتل تگ می‌تواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند. از طرفی اگر برندتان معروف و شناخته‌شده باشد، کاربران ممکن است بر اساس شهرت برندتان و اعتمادی که به آن دارند، محتوای شما را برای مطالعه انتخاب کنند.


3. از کلمات کلیدی به‌درستی استفاده کنید

استفاده از چندین کلمه کلیدی در تگ عنوان ممکن است خواندن آن را دشوار کند. بنابراین بهتر است به‌جای این کار، فقط از یک کلمه کلیدی یا یک عبارت کلیدی استفاده کنید.


4. ویرایش و به‌روزرسانی کنید

با استفاده از Google Search Console می‌توانید تجزیه‌و‌تحلیل‌های گوگل از وب‌سایت خود را بررسی کنید و تگ‌های عنوانی را که عملکرد ضعیفی دارند ویرایش و به‌روزرسانی کنید. همچنین این ابزار نشان می‌دهد که وب‌سایت شما برای کدام کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی رتبه‌بندی شده است و کمک می‌کند تا بهتر تشخیص دهید که کاربران چگونه وب‌سایت شما را پیدا می کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سرنخ یا لید (Lead) چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


گوگل دربارۀ تگ‌های عنوان چه می‌گوید؟

از هر چه بگذریم، سخنِ گوگل دربارۀ تگ عنوان خوش‌تر است! این موتور جست‌وجو در بخشی از دستورالعمل‌های خود دربارۀ تایتل تگ‌ها صحبت کرده که در ادامه خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:

  • تگ عنوان باید برای توصیف دقیق محتوای صفحه استفاده شود؛
  • برای هر صفحۀ وب باید عنوان‌های منحصر‌به‌فرد و دقیقی بنویسید؛
  • تگ‌های عنوان باید مختصر و مفید باشند؛
  • از کلمات کلیدی در تایتل تگ‌ها به‌اندازه و به‌درستی استفاده کنید.


گوگل چه عنوان‌هایی را بازنویسی و ویرایش می‌کند؟

گاهی ممکن است تصور کنید که بهترین تایتل تگ را برای صفحۀ خود نوشته‌اید، اما ناگهان گوگل آن را برای نمایش در SERPها بازنویسی و ویرایش کند! چرا؟ به دلایل زیر:

  • عنوان‌ها شما یا خیلی کوتاه یا خیلی طولانی است؛
  • یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را بارها تکرار کرده‌اید؛
  • نام برند خود را ننوشته‌اید؛
  • چندین نام برند را در تگ عنوان نوشته‌اید؛
  • از علائمی مثل کروشه، پرانتز و... استفاده کرده‌اید؛
  • از یک عنوان تکراری برای چندین صفحه استفاده کرده‌اید؛
  • استفاده از تگ‌های عنوانی که با محتوای یک صفحه مطابقت ندارند؛
  • محتوای صفحه با اهداف جست‌وجوی کاربران مطابقت دارد اما تگ عنوان مناسبی ندارد؛
  • در تگ عنوان از صفت‌های عالی (بهترین، عالی‌ترین، فوق‌العاده‌ترین و...) استفاده شده است.

متأسفانه باید بگوییم که شما نمی‌توانید جلوی گوگل را بگیرید تا تگ‌های عنوان شما را بازنویسی نکند! بالأخره گوگل مختار است هر چه دوست دارد در SERP نمایش دهد؛ با این حال، اگر احساس می‌کنید که بازنویسی‌های گوگل موفقیت شرکت شما را تضعیف می‌کند، علاوه بر نکته‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم به نکته‌های زیر هم توجه کنید:

  • تگ‌های عنوان را بین 51 تا 60 کاراکتر بنویسید؛ چراکه به نظر می‌رسد کمترین بازنویسی را خواهد داشت. البته باید بدانید که گوگل معمولاً تگ عنوان شما را به‌طور کامل می‌خواند، حتی اگر بیش از 60 کاراکتر باشد، اما ممکن است آن را کوتاه یا بازنویسی کند تا به‌درستی نمایش داده شود.
  • اگر می‌خواهید بین استفاده از پرانتز یا کروشه و آکولاد در تگ عنوان استفاده کنید، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پرانتز باعث بازنویسی کمتری می‌شود.
  • در بین جداکننده های مختلف مثل «| - /» به نظر می‌رسد که خط تیره منجر به بازنویسی‌های کمتری می‌شود.
  • از هر کلمه کلیدی فقط یک بار در عنوان خود استفاده کنید.
  • اگر تگ عنوان با هدینگ صفحه (H1) یکسان باشد، احتمال بازنویسی تگ عنوان کمتر است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئوی وبلاگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید

 

جمع‌بندی: بهتر بنویسید تا بیشتر دیده شوید!

در این مقاله به شما گفتیم که تگ عنوان چیست، چرا مهم است و چه تأثیری بر سئو دارد. همچنین دربارۀ ویژگی‌های یک تایتل تگِ جذاب صحبت کردیم و از نگاه گوگل آن را بررسی کردیم.
به‌عنوان نکتۀ آخر باید بگوییم که تگ‌های عنوان برجسته‌ترین و مهم‌ترین بخشی هستند که در صفحۀ نتایج جست‌وجو دیده می‌شوند؛ بنابراین مهم است که آن‌ها را جذاب، منحصربه‌فرد و البته قانع‌کننده بنویسید. چنین عنوان‌هایی کاربران مختلفی را جذب می‌کند و آن‌ها را وادار می‌کند تا روی لینک شما کلیک کنند. این‌گونه نرخ کلیک وب‌سایت شما افزایش می‌یابد و رتبۀ بهتری هم در بین نتایج جست‌وجو کسب می‌کنید.


سؤالات متداول دربارۀ تگ عنوان


آیا تگ‌های عنوان روی سئو تاثیر می‌گذارند؟

بله! یک تگ عنوان فوق‌العاده می‌تواند به افزایش رتبۀ وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج جست‌وجو و افزایش نرخ کلیک آن کمک کند. این تگ به الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید که محتوای شما دربارۀ چیست و این‌گونه، در جست‌وجوهای مرتبطِ کاربران نمایش داده می‌شود.


آیا تگ‌های عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در گوگل هستند؟

بله! البته لازم است بدانید که برای حضور در نتایج گوگل نوشتن تگ عنوان جذاب و منحصربه‌فرد کافی نیست و شما باید به سایر اجزای سئو هم توجه کنید؛ اما تگ عنوان هم می‌تواند روی نرخ کلیک و رتبۀ وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج اثرگذار باشد.


آیا باید نام برند خود را در تایتل تگ بنویسیم؟

افزودن نام برندتان در تایتل تگ باعث می‌شود تا افراد بیشتری برند شما را بشناسند و اگر برند معروفی باشید، احتمال کلیک روی لینک شما را افزایش می‌دهد.


چه زمانی باید تگ‌های عنوان را ویرایش یا به‌روزرسانی کنیم؟

اگر تغییرات خاصی در محتوای یک صفحه ایجاد کردید یا اگر عنوان آن محتوا قدیمی شده، لازم است تگ عنوان را ویرایش کنید. برای مثال، اگر محتوایی با عنوان «برترین استراتژی‌های بازاریابی 2023» در وبلاگ خود دارید، برای سال 2024 باید تگ عنوان آن را ویرایش کرده و به‌جای 2023، از 2024 استفاده کنید. همچنین لازم است عملکرد تگ‌های عنوان را با استفاده از ابزارهایی مثل سرچ کنسول بررسی کنید اگر یک پست آنطور که انتظار می‌رود کارایی نداشته باشد، می‌توانید تگ عنوان را به‌روزرسانی کنید.


طول تگ عنوان چقدر باید باشد؟

گوگل برای تگ‌های عنوان تعداد کاراکتر مشخصی را اعلام نکرده است؛ اما اغلبِ مرورگرهای دسکتاپ و موبایل، 50 تا 60 کاراکتر یک تگ عنوان را نمایش می‌دهند. به همین خاطر، اگر تگ عنوان را کمتر از 60 کاراکتر بنویسید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 90 درصد از عنوان‌های شما به درستی در SERPها نمایش داده می‌شود.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید