Clicky

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن چیست؟‌

 

 

ما وقتی می‌خواهیم وب‌سایت و محتوای خود را سئو کنیم به بخش‌های مختلفی توجه می‌کنیم؛ از عنوان و نظم و ترتیب صفحات وب گرفته تا استفادۀ کافی از کلمات کلیدی در محتوا. اما یکی از مسائلی که در اغلب اوقات به آن توجه نمی‌کنیم، نوشتن توضیحات متا یا Meta Description است. در حالی که این بخش برای دیده‌ شدن در گوگل بسیار مهم است.

ما هم به همین دلیل قرار است به شما بگوییم که:

تا انتهای مقاله همراهمان باشید!

 

توضیحات متا (Meta Description) چیست؟

توضیحات متا یا متا دیسکریپشن در اصل یک تگ HTML است که محتوای یک صفحۀ وب را خلاصه می‌کند. توضیحات متای خوب به کابر یک نمای کلی از محتوای سایت و همچنین دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیک روی عنوان آن می‌دهد. به عبارت دیگر، توضیحات متا قولی است که به مخاطبان می‌دهید و در میان دریایی از وب‌سایت‌های رقیب، آن‌ها را صدا می‌کنید و می‌گویید: «این همان صفحه‌ای است که شما می‌خواهید!»

توضیحات متا اغلب حدود 160 کاراکتر دارد و در زیرِ عنوان صفحۀ شما در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) نمایش داده می‌شود. نمونه‌ای توضیحات متا را در تصویر زیر مشخص کرده‌ایم.

 

 

در توضیحات متای وبزی آمده: «با سایت‌ساز وبزی به آسانی سایت دلخواهتان را بسازید. یک قالب را انتخاب و با سلیقه خودتان طراحی کنید. هم‌اکنون شروع به ساخت سایت خودتان کنید!»

به عنوان آبی‌رنگی هم که در بالای توضیحات متا آمده، «تگ عنوان»‌ یا Title Tag گفته می‌شود.

وقتی که در توضیحات متا از کلمات کلیدی مرتبط به محتوای صفحه استفاده کنید، موتورهای جست‌وجو آن را در نتایج جست‌وجو نشان می‌دهند.

لازم است بدانید که برخلاف عنوان صفحه (Title)، توضیحات متا در رتبه‌بندی نتایج تأثیری ندارد؛ اما کاربران را به کلیک روی یک عنوان ترغیب می‌کند و بخشی از سئوی مؤثر در صفحۀ وب‌سایت است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو را از کجا شروع کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

آیا گوگل توضیحات متا را بازنویسی می‌کند؟

بله! گوگل توضیحات متا را بازنویسی می‌کند!

ممکن است بپرسید که اگر گوگل به هر حال هر چیزی را که خودش می‌خواهد نمایش می‌دهد، چرا باید برای نوشتن توضیحات متا وقت بگذاریم؟

سؤال خوبی پرسیدید! باید بگوییم که اگر در توضیحات متا کلمات کلیدی با ترافیک زیاد را هدف قرار دهید، این توضیحات همان‌طور که آن را در وب‌سایت خود نوشته‌اید نمایش داده می‌شود. پس بهتر است برای نوشتن متا دیسکریپشن از کلمات کلیدی محبوب و البته مرتبط با محتوای صفحه استفاده کنید؛ چراکه گوگل حتماً به این کلمات توجه می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

نمونه‌های متادیسکریپشن

صفحۀ نخست

خواندن توضیحات متای وب‌سایت‌های دیگر باعث می‌شود که فکر کنید نوشتن این بخش بسیار ساده است. درست فهمیده‌اید؛ اما این سادگی همان چیزی است که نوشتن را بسیار سخت می‌کند!

شما برای نوشتن متادیسکریپشن محدودیت 160 کاراکتری دارد. در واقع توضیحات متا نمی‌تواند خیلی بیشتر از یک توییت در توییتر باشد!

در ادامه نمونه‌ای از یک توضیحات متای جذاب و فوق‌العاده آورده‌ایم:

 

 

صفحۀ محصول

نوشتن توضیحات متا برای صفحه‌های محصول وب‌سایت شما کمی ساده‌تر از نوشتن آن برای صفحۀ اصلی است؛ چراکه صفحه‌های محصول شما قرار نیست دربارۀ تمامی بخش‌های کسب‌وکارتان توضیح دهد. در عوض باید به‌طور واضح دربارۀ چیزی که می‌فروشید و مزایایی که ارائه می‌کنید صحبت کنید.

یعنی اگر چاقوی آشپزخانه می‌فروشید، به مخاطب بگویید که پُخت‌و‌پز را برای او آسان می‌کنید. اگر هم بلیت هواپیما می‌فروشید، باید بگویید که یک سفر سریع، امن و دوست‌داشتنی را تجربه می‌کند.

نمونۀ خوبی از یک متادیسکریپشن متقاعده‌کننده در زیر آورده‌ایم:

 

 

نکتۀ مهم این است که اگر می‌خواهید توضیحات متای شما به‌طور کامل نمایش داده شود، حداکثر 160 کاراکتر بنویسید؛ نه بیشتر!

 

صفحۀ دسته‌بندی

علاوه بر صفحۀ اصلی و صفحۀ محصول، باید برای صفحه‌های دسته‌بندی هم متا دیسکریپشن‌های منحصربه‌فردی بنویسید. هدف این صفحه‌ها، گروه‌بندی محصولات مشابه برای جست‌وجو و مرور راحت‌تر مشتریان است.

توضیحات متای صفحه‌های دسته‌بندی می‌تواند برای هدف‌گیری کلمات کلیدی محبوب مثل «کفش زنانه» یا «عطر مردانه» نوشته شود.

متا دیسکریپشن این صفحه‌ها باید باید با نشان دادن اطلاعات مرتبط دربارۀ دسته‌بندی موجود در صفحه، کاربران را به‌سمت خود بکشاند.

نمونه‌ای از توضیحات متا برای صفحۀ دسته‌بندی را در زیر می‌بینید:

 

 

از طرفی برای جلب‌توجه بیشتر می‌توانید از ایموجی‌های پرکاربرد در توضیحات متای صفحه استفاده کنید یا اینکه کلمات قدرتمندی مثل «رایگان» یا «اختصاصی» و «پُرطرفدار» را در توضیحات متا بنویسید.

در واقع اگر فروشگاه شما امکانات ویژه‌ای مثل حمل‌ونقل رایگان یا فروش اقساطی ارائه می‌کند، بهتر است که آن‌ها را در متا دیسکریپشن صفحه بنویسید.

 

چگونه یک متادیسکریپشن جذاب و درگیرکننده بنویسیم؟

حالا که مفهوم متا دیسکریپشن را به‌خوبی درک کرده‌اید، می‌خواهیم با گفتن 7 نکتۀ مهم آموزش دهیم که آن را چگونه بنویسید که هم مفید باشد و هم مخاطبان زیادی را جذب کند. پس بفرمایید برای مطالعۀ ادامۀ مقاله!

 

1. فکر مشتریان را بخوانید!

ابتدا باید روی مزایایی تمرکز کنید که مخاطب را وادار می‌کند روی عنوان وب‌سایت شما کلیک کند. برای پیدا کردن این مزایا باید به دو سؤال مهم پاسخ دهید:

1. چه چیزی ارائه می‌دهید؟

2. چرا کاربران باید از شما خرید کنند؟

برای صفحه‌های محصول، اولین سؤال پاسخ ساده‌ای دارد: شما محصول خود را ارائه می‌دهید! به همین سادگی! در پاسخ به سؤال دوم هم باید ارزش‌افزودۀ محصول و برندتان را در نظر بگیرید.

اما توضیحات متا برای صفحۀ اصلی وب‌سایت کمی پیچیده‌تر است. بهترین کار برای نوشتن متادیسکریپشن صفحۀ اول این است که روی برند خود و ارزشی که ارائه می‌کند تأکید کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش نوشتن استراتژی برند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. توضیحات متا را منحصربه‌فرد (Unique) بنویسید

کلمه unique به معنی منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر است. در توضیحات متا، این کلمه به‌عنوان یک ویژگی یا خصوصیت برای توضیح دادن محتوای صفحه استفاده می‌شود. در واقع شما نباید تمامی توضیحات را به یک شکل بنویسید و لازم است برای نوشتن متادیسکریپشن هر صفحه وقت بگذارید.

اگر هم نمی‌توانید یک توضیحات متای منحصر‌به‌فرد برای هر صفحه بنویسید، نترسید! آن را خالی بگذارید. گوگل به‌صورت خودکار آن را برای شما تکمیل می‌کند.

نکتۀ مهم: بهتر است به‌جای تمرکز روی توضیحات متای تمامی صفحه‌ها، فقط روی مهم‌ترین صفحه‌‌ها مثل صفحۀ اصلی، صفحه‌های دسته‌بندی و صفحه‌هایی که بیشترین ترافیک را برای شما دارند تمرکز کنید.

 

3. کوتاه بنویسید

در زمان نوشتن توضیحات متا به محدودیت 160 کاراکتری آن توجه کنید. گوگل توضیحات متای بیش از 160 کاراکتر را نصفه‌ونیمه نشان می‌دهد؛ بنابراین بهتر است مهم‌ترین بخش متادیسکریپشن خود را در ابتدای آن بنویسید.

 

4. واضح بنویسید

مطمئن شوید که توضیحات شما واضح، هیجان‌انگیز و قابل اجرا است. در واقع باید با توضیحات متا به خوانندگان بگویید که در صفحۀ وب‌سایت شما باید چه انتظاراتی داشته باشند. توضیحات را کاملاً مرتبط بنویسید و بیش از حد از صفت‌ها یا کلمات فانتزی مثل «فوق‌العاده» یا «جذاب» استفاده نکنید.

نمونه‌ای دیگر از توضیحات متای مناسب و واضح را در زیر می‌بینید:

 

 

5. یک کال تو اکشن (CTA) اضافه کنید

کال تو اکشن (Call To Action) که به نام‌های دیگری مثل فراخونی، دعوت به اقدام یا درخواست بازخورد هم معروف است، درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کار خاصی تشویق کنید. CTA هم مخفف Call To Action است.

وجود کال تو اکشن در توضیحات متای شما، افراد را وادار می‌کند تا وارد صفحه شوند. CTA به خوانندگان کمک می‌کند تا بفهمند شما چه چیزی ارائه می‌کنید و بعد از کلیک روی عنوان چه انتظاراتی باید داشته باشند.

برای نوشتن کال تو اکشن در توضیحات متا، باید به هدف صفحه توجه کنید. برای مثال، اگر کسی یک عبارت کُلی‌ مثل کفش‌های زنانه را در گوگل جست‌وجو کند، با صفحه‌های دسته‌بندی زیادی مواجه می‌شود. کاربران هم از صفحه‌های دسته‌بندی برای مرور محصولات استفاده می‌کنند؛ در حالی در صفحۀ محصول قرار است خرید کنند. توجه شما به این نکتۀ مهم باعث می‌شود تا یک متادیسکریپشن ارزشمند بنویسید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «CTA چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. از کلمۀ کلیدی هدفتان استفاده کنید

در توضیحات متا از کلمات کلیدی هدفِ صفحه استفاده کنید تا رتبه‌بندی بهتری در صفحۀ نتایج داشته باشید. این کلمات را به‌طور طبیعی و در میان متن توضیحات استفاده کنید؛ مثل توضیحات متای زیر که کلمۀ اصلی ما «تابلوفرش» است:

 

 

7. از ابزارهای تولید توضیحات متا استفاده نکنید

ابزارهای خودکاری در اینترنت وجود دارد که توضیحات متای صفحه شما را می‌نویسند. این ابزارها اغلب توضیحات کسل‌کننده‌ای می‌نویسند که به رشد صفحۀ شما کمکی نمی‌کند.

بنابراین بهتر است توضیحات متا را خودتان بنویسید؛ به‌خصوص دربارۀ صفحه‌هایی که احتمال می‌دهید جست‌وجوی زیادی دارند.

 

جمع‌بندی: حالا نوبت شماست!

در این مقاله به شما گفتیم که توضیحات متا یا متا دیسکریپشن چیست و چگونه می‌تواند آن را جذاب و ارزشمند بنویسید.

در آخر باید بدانید که فرقی نمی‌کند که یک فروشگاه اینترنتی تازه‌تأسیس داشته باشید و چه یک فروشگاه اینترنتی با سابقۀ طولانی! در هر حالت نوشتن توضیحات متای قانع‌کننده برای افزایش ترافیک وب‌سایت، ارائه تجربۀ کاربری بهتر و افزایش نرخ تبدیل مهم است.

ما کارمان را در این مقاله انجام دادیم! حالا این شما هستید که باید به‌سراغ وب‌سایت خود بروید و متادیسکریپشن‌های آن را بر اساس نکاتی که گفتیم ویرایش کنید تا هم سئوی وب‌سایت خود را ارتقا دهید و هم باعث افزایش تعداد مشتریان کسب‌وکارتان شوید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید