Clicky

چگونه وب‌سایت خود را به‌صورت رایگان تبلیغ کنیم؟ ( + معرفی 7 روش مؤثر)

وب‌سایت بدون مخاطب مثل مغازه‌ای است که مشتری ندارد؛ همان‌قدر بی‌روح و همان‌قدر بی‌فایده! به همین خاطر، بعد از طراحی وب‌سایت خود، باید به فکر تبلیغ آن و جذب مخاطب باشید.
حرف از تبلیغات که می‌شود برخی تصور می‌کنند که باید میلیونی و میلیاردی هزینه کنند؛ اما در این مقاله می‌بینید که اصلاً هم این‌طور نیست! چراکه ما قرار است به شما روش‌هایی را معرفی کنیم که هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد. پس تا پایان همراه ما باشید.


7 روش رایگان برای تبلیغ وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی

1. توجه به سئو

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو، یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای ارتقای وب‌سایت است. این کار به بهبود رتبۀ وب‌سایت شما در گوگل و دیده شدن در سایر موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند.
یکی از مزایای مهم سئو این است که برخلاف سایر تبلیغات مثل تبلیغات کلیکی (PPC)، کاملاً رایگان است. ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، سئو وب‌سایت شما را بر اساس کیفیت محتوایی که منتشر می‌کنید، روان بودن مسیری که به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهید و تعداد لینک‌هایی که از منابع خارجی دریافت می‌کنید (بک‌لینک) ارزیابی می‌کنند.
شما می توانید با قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در تمامی بخش‌های وب‌سایت خود، افزودن متن جایگزین (Alt text) به تصاویر و بهینه‌سازی عنوان‌ها (Heading)، بهتر و بیشتر در گوگل دیده شوید.
یکی از بخش‌های سئو، سئوی تکنیکال است که به زیرساخت‌های وب‌سایت شما مربوط است. اگر وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتان را با وبزی ساخته باشید، باید بگوییم که در وبزی تمامی اصول تکنیکال سئو به‌درستی و با نهایت دقت انجام شده است؛ پس خیالتان از این بابت راحت باشد. اما کاری که شما باید برای سئوی وب‌سایت خود انجام دهید، این است که در زمان‌هایی مثل تولید محتوا برای وبلاگ و نوشتن توضیحات در صفحه‌های محصول، به اصول سئو توجه کنید.
اگر با اصول سئو آشنایی ندارید جای هیچ‌گونه نگرانی نیست! هم در آکادمی وبزی و هم در صفحۀ آموزش سئو وبزی می‌توانید آموزش‌های مرتبط را مطالعه کنید و وب‌سایت خودتان به صفحۀ اول گوگل ببرید.
با این توضیحات، همانطور که وبزی و دیگر وب‌سایت‌های ساخته شده با وبزی در رتبه های بالای گوگل هستند، شما هم به راحتی می‌توانید به رتبه های بالای گوگل دست پیدا کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


2. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

به استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف برای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. در ایمیل مارکتینگ، محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و… باشد.
خبرنامه‌ها شکلی مؤثر از بازاریابی ایمیلی هستند و به‌شکل مستقیم می‌توانند بین شما و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. در واقع خبرنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان وب‌سایت خود را به «مشترک خبرنامه» تبدیل کنید و در نهایت باعث جذب ترافیک بیشتر می‌شوند.
برای ایجاد یک خبرنامۀ جذاب باید از محتواهای قدرتمند و فراخوان‌های برجسته‌ای استفاده کنید که خوانندگان را به کلیک کردن تشویق می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا از دریای خبرنامه‌های دیگری که ممکن است مشترکان شما دریافت کنند متمایز شوید.
سرویس‌های مختلفی برای اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ در اینترنت وجود دارد که برای استفاده از این سرویس‌ها، باید وب‌سایت خود را به آن‌ها متصل کنید. وبزی نیز این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا به‌راحتی وب‌سایت خود را به سرویس‌های ایمیل مارکتینگ متصل کنید.
فراموش نکنید که در زمان ارسال ایمیل حتماً از ویژگی «امضای ایمیل» استفاده کنید. امضای ایمیل ابزاری قدرتمند است که به‌عنوان یک کارت ویزیت آنلاین برای شما عمل می‌کند. امضای ایمیل شما باید شامل لوگوی کسب‌و‌کارتان، لینک به صفحه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی، لینک وب‌سایت شما و هرگونه اطلاعات تماس دیگری باشد. در واقع این کار مُهر برندتان را روی ایمیل‌های شما می‌گذارد.


نکتۀ مهم: در زمان برنامه‌ریزی برای کمپین ایمیل مارکتینگ، لینک‌های UTM را فراموش نکنید؛ چراکه برای ارزیابی KPIها و عملکرد کمپین خود به آن‌ها نیاز دارید.


3. راه‌اندازی وبلاگ

با وبلاگ‌نویسی و بازاریابی محتوایی می‌توانید وب‌سایت خود را تقویت کنید و رتبۀ آن را در موتورهای جست‌وجو ارتقا دهید تا افراد بیشتری بتوانند وب‌سایت شما را پیدا کنند و کسب‌وکارتان را بشناسند. همچنین انجام این کار به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکارتان را به‌عنوان یک مرجع در حوزۀ کاری خود معرفی کنید و نرخ تبدیل وب‌سایت خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهید.
از طرفی برای نوشتن پست‌های وبلاگ باید دربارۀ بازار خود تحقیق کنید و این‌گونه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای خود را افزایش می‌دهید.
بازاریابی محتوایی می‌تواند به شما کمک کند تا یک جامعه‌ از افرادی بسازید که با محتوای شما و یکدیگر در تعامل باشند. این کار به‌ویژه اگر وب‌سایت شما یک بازار خاص را هدف قرار گرفته باشد بسیار تأثیرگذار است.
در وبزی هم به‌راحتی و با چند کلیک می‌توانید یک وبلاگ به وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید و بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان را شروع کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش وبلاگ نویسی به زبان ساده» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


4. وبلاگ‌نویسی مهمان

با دعوت از وبلاگ‌نویس مهمان برای نوشتن مقاله در وبلاگ شما، به بیشتر دیده شدن وب‌سایت خود کمک می‌کنید. چطوری؟ وقتی که نویسندۀ دیگری که در صنعت شما فعالیت می‌کند پستی را در وبلاگتان می‌نویسد، شما به مخاطبان هدف او دسترسی پیدا می‌کنید و لیدهای با کیفیتی به دست می‌آورید. علاوه بر این، ارتباط با نویسندگانی که در حوزۀ کاری خود شناخته شده‌اند، به شما کمک می‌کند تا شبکۀ ارتباطی‌تان را توسعه دهید. همان‌طور که گفتیم، این کار می‌تواند وب‌سایت و برند شما را بیشتر در معرض دید قرار دهد.


5. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به مخاطبان متنوعی دست پیدا کنند و میزان آگاهی از برند خود (Brand Awareness) را افزایش دهند.
همچنین اگر در شبکه‌های اجتماعی مختلفی فعالیت می‌کنید، تبلیغات متقابل (cross promote) را فراموش نکنید. برای مثال، می‌توانید ویدیوی اینستاگرام خود را در توییتر یا آخرین پست وبلاگ خود را در استوری اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید لینک وب‌سایت خود را در بیو (Bio) صفحه‌تان در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. علاوه بر این، در وب‌سایت هم می‌توانید آدرس صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را قرار دهید تا مخاطبان در آن شبکه‌ها هم شما را دنبال کنند.
در نهایت می‌توانید از استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ هم بهره ببرید و با کمک افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» ‌را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


6. بازاریابی فراگیر (Outreach Marketing)

بازاریابی فراگیر شامل برقراری ارتباط با افراد دیگر در حوزۀ کسب‌و‌کار شما، مانند وبلاگ‌نویسان، اینفلوئنسرها و دیگر متخصصان، برای تبلیغ وب‌سایت شماست. در حالت ایده‌آل، می‌توانید با این متخصصان یک رابطه پایدار ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا در معرض دید افراد مختلف قرار بگیرید.
بازاریابی فراگیر با شناسایی اهداف بازاریابی شما و سپس یافتن افرادی که می‌توانند به شما در دستیابی به آن اهداف کمک کنند، شروع می‌شود.


نکتۀ مهم: سعی کنید پیشنهادهای خود برای بازاریابی فراگیر را از طریق ایمیل یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خاص مانند لینکدین برای سایر افراد ارسال کنید.


7. بر کیفیت تمرکز کنید

هنگامی که یاد می گیرید چگونه وب سایت خود را تبلیغ کنید، تمرکز شما باید بر انتشار محتوای مفید و آموزنده باشد. این موضوع صرف‌نظر از اینکه کدام استراتژی‌های تبلیغاتی را انتخاب می‌کنید، همیشگی است و باید در تمامی پلتفرم‌ها به آن توجه کنید؛ چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در وبلاگ خود یا حتی در زمان همکاری با اینفلوئنسرها. اگرچه ممکن است بخواهید که محتوای خود را به‌سرعت منتشر کنید؛ اما توصیه می‌کنیم که کیفیت را اولویت قرار دهید نه کمیت را! این کار به جلب اعتماد مخاطبان شما کمک می‌کند و آن‌ها را از طریق قیف بازاریابی هدایت می‌کند.


جمع‌بندی

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید وب‌سایت خود را با 7 روش و بدون پرداخت هزینه تبلیغ کنید. تفاوتی که این روش‌ها با روش‌های غیررایگان دارند این است که روش‌های غیر رایگان اغلب سریع‌تر و زودبازده‌تر هستند؛ اما روش‌هایی که به شما معرفی کردیم بلندمدت هستند و در طول زمان اثر خود را نشان می‌دهند. در واقع با روش‌هایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم، می‌توانید در بلندمدت یک کسب‌وکار موفق و ارزشمند داشته باشید.
پیشنهاد می‌کنیم در استراتژی‌های بازاریابی خود هم روش‌های پولی و هم روش‌های رایگان را برای تبلیغات در نظر بگیرید. هرکدام در زمان و در جایگاه خود ارزشمند هستند و کمک می‌کنند تا یک کسب‌وکار پررونق و پول‌ساز داشته باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید