Clicky

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ (+ آموزش صفر تا صد ایجاد، مدیریت و بهینه سازی کمپین تبلیغات کلیکی)



«بهترین راه جذب ترافیک برای وب‌سایتم چیست؟» این سؤالی است که اغلب کاربران بعد از راه‌اندازی وب‌سایت خود می‌پرسند. پاسخ این سؤال نه یک روش، که هزارتا روش رایگان و پولی و البته کُند و سریع است! از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو (SEO) گرفته تا تبلیغات کلیکی (PPC).

در بین این روش‌ها، PPC روشی است که از بقیه سریع‌تر جواب می‌دهد. ما هم در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که تبلیغات کلیکی یا PPC چیست، چگونه کار می‌کند، بهترین پلتفرم‌های اجرای آن کدامند و چگونه می‌توانید یک کمپین تبلیغات کلیکی را اجرا و مدیریت کنید.

اگر دنبال یک روش سریع برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود هستید، با تمرکز کامل بنشینید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟

تبلیغات کلیکی یا PPC یکی از دقیق‌ترین و هدفمندترین روش‌های تبلیغاتی در دنیای اینترنت است که از آن برای جمع‌آوری سرنخ‌های بیشتر (Lead)، افزایش فروش یا افزایش آگاهی دربارۀ محصولات و خدمات یک برند استفاده می‌شود.

شما در این روش تبلیغاتی فقط وقتی هزینه می‌کنید که کاربران روی تبلیغتان کلیک کنند. نکتۀ جالب اینجاست که ممکن است هزاران نفر تبلیغ شما را ببینند اما روی آن کلیک نکنند؛ در این حالت شما و برندتان دیده شده‌اید اما پولی پرداخت نکرده‌اید! این فقط یکی از مزیت‌های بی‌نظیر تبلیغات کلیکی است.

خودِ کلمۀ  PPC هم مخفف Pay Per Click به‌معنی «پرداخت به ازای هر کلیک» است؛ البته بعضی‌ها به آن CPC هم می‌گویند که مخفف Cost Per Click است.

حالا که با مفهوم PPC آشنا شدید، می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید این نوع از تبلیغات را اجرا کنید.

 

تبلیغات PPC چگونه کار می‌کند؟

برای اجرای تبلیغات کلیکی باید در یک مزایده شرکت کنید. چرا؟ چون کسب‌و‌کارهای زیادی هستند که هدف یکسانی با شما دارند و آن‌ها هم می‌خواهند از پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی استفاده کنند و نتیجه بگیرند.

تبلیغات کلیکی بر اساس هدف‌های مختلفی مثل کلمات کلیدی، نوع مخاطب، نمایش در سایت‌های مشخص‌‌شده و...  تنظیم می‌شود. در نهایت هم تبلیغی که در مزایده برنده شود نمایش داده می‌شود و تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک کاربران، پول پرداخت می‌کند.

فرایند مزایده‌ها به‌سرعت انجام می‌شود؛ بنابراین باید کمپین‌های آماده‌ای برای ورود به مزایده‌های تبلیغاتی داشته باشید و کلمات هدف و همچنین بودجۀ خود را مشخص کرده باشید.

برای مثال، برای اجرای تبلیغات کلیکی گوگل ادز (Google Ads) ابتدا لازم است که کلمات کلیدی هدف خود را پیدا کنید. کلمات کلیدی شامل کلماتی می‌شود که مشتریان و بازار هدف شما آن‌ها را در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل جست‌وجو می‌کنند.

مثلاً کلمات کلیدی یک شرکت گردشگری می‌تواند شامل کلمات زیر باشد:

  • بلیت قطار
  • بلیت هواپیما ارزان
  • تور مشهد
  • تور ترکیه
  • بلیت اتوبوس ارزان
  • رزرو هتل

پیشنهاد وبزی: اگر نمی‌دانید چگونه کلمات کلیدی بازار خود را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی» را در وبلاگ وبزی مطالعه کنید.

لازم است بدانید که تبلیغات کلیکی فقط ایجاد و طراحی تبلیغات چشم‌نوازی که باعث شود کاربران روی آن کلیک کنند نیست؛‌ بلکه باید مطمئن شوید که وقتی افراد وارد صفحۀ هدف شما یا لندینگ پیج می‌شوند، در آنجا می‌مانند و اقدامی انجام می‌دهند.

 

تفاوت PPC با SEO

SEO و PPC هر دو از ابزارهای مشابه مثل کلمات کلیدی برای افزایش ترافیک استفاده می‌کنند؛ اما در اصل یکی نیستند.

سئو در اغلب مواقع برای جذب کلیک بیشتر از روش‌های رایگان استفاده می‌کند؛ مثل زمانی که یک محتوای سئوشده برای وبلاگمان تولید می‌کنیم و به مرور زمان آن محتوا در صفحۀ نتایج گوگل دیده می‌شود.

از آن طرف برای ایجاد تبلیغات کلیکی باید دست به جیب شوید و هزینه کنید.

اما تفاوت تبلیغات کلیکی با سئو فقط در پرداخت پول نیست. مدت‌زمان لازم برای نتیجه‌گیری از هرکدام از این روش‌ها هم متفاوت است. مثلاً سئو یک استراتژی بلندمدت به حساب می‌آید و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بتوانید با استفاده از این روش ترافیک بگیرید؛ اما با استفاده از روش PPC، بلافاصله بعد از ایجاد کمپین در صفحۀ اول موتورهای جست‌وجو دیده می‌شوید. بنابراین نتیجه‌گیری و جذب ترافیک از تبلیغات کلیکی‌ بسیار سریع‌تر از سئو است.

نکتۀ مهم: نباید بین روش‌های تبلیغاتی پولی و ارگانیک (طبیعی) یکی را انتخاب کنید؛ بلکه باید هر دو روش را در زمان تدوین استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید. اگر تا الان تحقیق کلمات کلیدی را برای استراتژی سئوی خود انجام داده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در کمپین PPC خود هم اعمال کنید و شانس‌تان را برای ارتقای رتبه در صفحۀ نتایج گوگل بیشتر کنید.

 

بهترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی در ایران

در دنیا چندین پلتفرم PPC وجود دارد، اما در ایران وقتی دربارۀ تبلیغات کلیکی صحبت می‌کنیم، ذهن کارشناسان به‌سمت استفاده از تبلیغات گوگل (Google Ads) یا پلتفرم‌های ایرانی مثل یکتانت می‌رود. در این بخش جزئیات تبلیغ در گوگل ادز و برخی پلتفرم‌های ایرانی را بررسی می‌کنیم.

گوگل ادز (Google Ads)

گوگل ادز برای تبلیغ‌کنندگانی است که می‌خواهند تبلیغات خود را برای بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان نمایش دهند. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، تبلیغات در گوگل بسیار رقابتی است و گاهی ‌اوقات هزینۀ بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارد.

گوگل برای نمایش تبلیغات PPC از دو شبکۀ اصلی استفاده می‌کند: 1. شبکۀ نمایش گوگل (Google Display Network) و 2. شبکۀ جست‌وجوی گوگل (Google Search Network). حالا چه فرقی با هم دارند؟

شبکۀ جست‌وجوی گوگل هم همان شبکه‌ای است که هر روز در آن سرچ می‌کنیم. تبلیغات در این شبکه با علامت AD یا Sponsored نمایش داده می‌شوند.

در این شبکه، تبلیغات بنری و ویدیوئی شما در حدود 3 میلیون وب‌سایت و اپلیکیشن همکار گوگل نمایش داده می‌شود.

شبکۀ نمایش گوگل برای ما ایرانی‌ها چندان کاربردی نیست چون تحریم هستیم و گوگل اجازه نمی‌دهد از این شبکه برای نمایش تبلیغات خود استفاده کنیم؛ اما همچنان می‌توانیم از شبکۀ جست‌وجو استفاده کنیم. برای این کار لازم است یک سری ترفند بلد باشید یا اینکه از شرکت‌هایی کمک بگیرید که خدمات تبلیغات در گوگل را ارائه می‌کنند.

از مزایای تبلیغات در گوگل هم این است که شما می‌توانید هزینۀ تبلیغات خود را به‌صورت PPC یا همان کلیکی پرداخت کنید. ضمن اینکه گوگل می‌تواند هزینۀ تبلیغ شما را بر اساس تعداد بازدید، نصب، بازدید، نرخ تبدیل و... هم محاسبه کند و این بستگی به انتخاب‌ها و اهداف شما دارد.

یکتانت، مدیا اد و صبا ویژن

یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران است که سه نوع تبلیغ کلیکی ارائه می‌کند: تبلیغات همسان، تبلیغات استاندارد بنری و کمپین‌های محصول.

تبلیغات همسان یکتانت به‌شکل بنر هستند و با عنوان‌هایی مانند «مطالب پیشنهادی از سراسر وب» و «پیشنهاد روز» نمایش داده می‌شوند.

اگر انتخابتان تبلیغات استاندارد بنری باشد، می‌توانید بنرهای خود را در وب‌سایت‌های همکار یکتانت نمایش دهید.

کمپین‌های محصول هم برای فروشگاه‌های اینترنتی مناسب است. در این روش ابتدا اطلاعات محصول خودتان را از طریق یک اسکریپت برای یکتانت ارسال می‌کنید و سپس تبلیغ شما به‌صورت خودکار ساخته می‌شود و برای کاربران به نمایش درمی‌آید.

مدیا اد یکی دیگر از پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال است که به تبلیغ‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تبلیغ برند، محصولات و خدمات خود را در فضای وب‌سایت‌های معتبر فارسی به مخاطبان هدفشان نمایش دهند و ترافیک جذب کنند.

خدمات مدیا اد شامل تبلیغات همسان، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات بنری و تبلیغات نصبی عملکردی است.

صباویژن هم خدمات تبلیغات بنری و تبلیغات همسان را ارائه می‌کند.

 

نکته‌های مهم برای اجرای کمپین‌های PPC

حالا و بعد از آشنایی با پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی، می‌خواهیم نکته‌های مهمی را به شما بگوییم که لازم است برای راه‌اندازی یک کمپین PPC حرفه‌ای به آن‌ها توجه کنید.

 

تحقیق کلمات کلیدی

مهم‌ترین بخش ایجاد اولین کمپین PPC شما، تحقیق دربارۀ کلمات کلیدی است.

برای شروع، ابتدا روی عبارت‌های خاصی که مربوط به صنعت شما هستند تمرکز کنید  و در ادامه، به‌سراغ عبارت‌هایی بروید که کمتر ممکن است کاربران آن‌ها را سرچ کنند. ابزارهای مفیدی مانند Google Keywords Planner، Ahrefs و SEMRush می‌توانند به شما در پیداکردن کلمات کلیدی هدفتان کمک کنند.

در تحقیق کلمات کلیدی هم باید به‌دنبال کلمات کلیدی کوتاه و هم کلمات کلیدی دم‌دراز باشید. در این مرحله نباید بترسید که یک وقت فهرست کلماتی که پیدا می‌کنید طولانی شود. باید کیلویی کار کنید؛ هرچه بیشتر بهتر!

همچنین باید به کلمات کلیدی منفی یا کلمه‌هایی که نمی‌خواهید هدف قرار دهید هم توجه کنید. حذف کلمات کلیدی منفی در کمپین PPC تضمین می‌کند که بودجۀ تبلیغات خود را برای کلیک‌های بیهوده هدر نمی‌دهید. یعنی چی؟

فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی برای فروش کیف و کفش زنانه دارید. با توجه به همین موضوع، سرمایه‌گذاری و تبلیغات روی کلمۀ «کفش مردانه» فقط هدردادن پول‌تان است. در اینجا «کفش مردانه» کلمۀ کلیدی منفی برای کسب‌وکارتان به حساب می‌آید.

از طرفی باید فهرستی از کلماتی داشته باشید که کاربران ممکن است با سرچ ‌آن‌ها به وب‌سایت شما برسند؛ مثل نام برندتان، نام برند رقیبتان یا حتی نام برند خودتان با غلط املایی و تایپی! بله درست خوانده‌اید. برخی مواقع ممکن است کاربران اسم برند شما را با غلط املایی یا تایپی سرچ کنند. اگر حواستان به این موضوع نباشد، ممکن است مشتری آیندۀ خود را به همین سادگی از دست بدهید.

 

تعیین بودجۀ مناسب

برای شروع فرایند تبلیغات کلیکی، تعیین بودجه اهمیت زیادی دارد و به مرحلۀ قبل یعنی تحقیق کلمات کلیدی مربوط می‌شود. در واقع این بودجۀ شماست که می‌تواند تعیین کند آیا آگهی‌تان شانس کافی برای برنده‌شدن در یک مزایده را دارد یا خیر.

قبل از هر چیز باید کلمات کلیدی هدف خود را در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو سرچ کنید تا مطمئن شوید که روی کلمه‌های درستی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید.

بعد از این کار، برای هر کلمۀ هدف خود بودجه‌ای تعیین کنید. این میزان بودجه حداکثر مقدار هزینه‌ای است که می‌خواهید برای هر کلیک پرداخت کنید.

 

ایجاد تبلیغات با کیفیت

بعد از پیداکردن کلمات کلیدی و تعیین بودجه برای هریک از کلمات، وقت اجرای تبلیغات است. علاوه بر بودجه، عوامل دیگری که تعیین می‌کند تبلیغ شما در صفحۀ نتایج جست‌وجو نمایش داده شود شامل امتیاز، کیفیت و رتبۀ تبلیغ است.

امتیاز و رتبۀ تبلیغ شما به این بستگی دارد که کاربران چقدر تبلیغ شما را پیدا کرده‌اند. خودِ این عامل به‌وسیلۀ چند معیار مختلف تعیین می‌شود؛ از جمله نرخ کلیک احتمالی یک تبلیغ (CTR)، ارتباط آن با عبارت جست‌وجوی اصلی کاربر و کیفیت صفحۀ فرود یا همان لندینگ پیج.

هرچه امتیاز شما بیشتر باشد، احتمال پرداخت کمتری برای هر کلیک وجود دارد. به همان اندازه هم یک تبلیغ با امتیاز پایین ممکن است پرداختی بیشتری به ازای هر کلیک داشته باشد.

موتورهای جست‌وجو اغلب تبلیغ‌کنندگان با کیفیت کم را جریمه می کنند؛ بنابراین اگر امتیاز کمی داشته باشید، ممکن است تبلیغات شما حتی در صفحۀ نتایج (SERP) نمایش داده نشود.

 

لطفاً خلاق باشید!

برای موفقیت در تبلیغات کلیکی فقط برنده‌شدن در مزایده‌ها کافی نیست؛ بلکه باید بلد باشید خلاق و متفاوت عمل کنید. چطوری؟

همان‌طور که تا اینجا گفتیم، با تحقیق کلمات کلیدی و تعیین استراتژی درست می‌توانید یک کمپین PPC را اجرا کنید. حالا اگر می‌خواهید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید، می‌توانید بر اساس شاخص‌های زیر هم کمپین خود را طراحی و اجرا کنید:

  • دستگاهی که کاربر استفاده می‌کند (موبایل، لپ‌تاپ و...)؛
  • موقعیت جغرافیایی کاربران؛
  • روز و ساعت؛
  • جمعیت‌شناسی کاربران (Demographics)؛
  • فعالیت آنلاین قبلی کاربران.

برای مثال، اگر می‌دانید که مخاطبان هدف شما عصرها با تلفن‌هایشان به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند و سن آن‌ها بین 25 تا 45 سال است، می‌توانید پارامترهای تبلیغاتی خود را طوری تنظیم کنید که تبلیغات شما دقیقاً برای آن‌ها نمایش داده شود.

همچنین می‌توانید از این استراتژی برای تبلیغات مجدد (ریتارگتینگ) استفاده کنید؛ یعنی اگر مشتری روی تبلیغ پولی شما کلیک کند اما خریدی انجام ندهد، می‌توانید پیام‌های تبلیغاتی مختلفی را به او نشان دهید یا از نوع دیگری از تبلیغات برای جلب توجه او استفاده کنید.

آموزش مدیریت و بهینه‌سازی کمپین‌های PPC

در این بخش می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه یک کمپین تبلیغات کلیکی را اجرا و مدیریت کنید؛ پس به نکاتی که در ادامه می‌آوریم حسابی توجه کنید:

  • کمپین خود را بعد از اجرا کردن رها نکنید؛ بلکه باید به‌طور منظم آن را کنترل و به‌روز کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید. برای انجام بهتر و دقیق‌تر این کار پیشنهاد می‌کنیم هنگام تعیین اهداف خود چند شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPI) تعیین کنید.
  • برای سنجش موفقیت کمپین تبلیغاتی خود از قبل اهدافتان را مشخص کنید. این اهداف می‌تواند شامل ایجاد آگاهی مخاطبان از برند، تبلیغ یک محصول جدید یا افزایش ترافیک وب‌سایت شما باشد.
  • اگر کمپین‌تان آن‌طور که می‌خواستید کار نکرد، پیشنهاد می‌کنیم کلمات کلیدی را تغییر دهید، بودجۀ خود را دوباره ارزیابی کنید، کاربران مختلف را هدف قرار دهید یا گروه‌های تبلیغاتی جدیدی ایجاد کنید.
  • یک گروه تبلیغاتی دارای یک یا چند آگهی است که اهداف مشابهی دارند. هر یک از کمپین‌های شما از یک یا چند گروه تبلیغاتی تشکیل شده است. از این گروه‌ها برای سازماندهی تبلیغات خود بر اساس یک موضوع مشترک استفاده کنید. برای مثال، سعی کنید گروه‌های تبلیغاتی را بر اساس انواع محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید جدا کنید.
  • بهینه‌سازی کمپین شما مستلزم آزمون و خطاست تا در نهایت بفهمید کاربران با کدام کلمات کلیدی درگیر هستند، در چه زمانی از روز یا هفته بیشتر فعال هستند، چه تبلیغاتی بیشترین هزینه را برای شما دارد و کدام‌یک بیشترین ترافیک را برایتان می‌آورد. به‌طور کلی، هدف هر تبلیغ‌کننده با کمپین PPC، رسیدن به بهترین نتایج با کمترین هزینه به ازای هر کلیک است.
  • مطمئن شوید که گروه‌های تبلیغاتی شما سازماندهی شده‌اند. با این کار می‌توانید ببینید که آیا به اندازۀ کافی روی کلمات کلیدی مناسب تمرکز کرده‌اید یا خیر.
  • از افزونه‌های تبلیغاتی برای نمایش محصولات، جزئیات تماس یا هر چیز دیگری که مخاطبان را جذب می کند استفاده کنید.
  • به‌طور مرتب صفحۀ فرود خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که مرتبط است، سریع بارگذاری می‌شود و تجربۀ کاربری مناسبی ارائه می‌کند.
  • آزمایش‌های A/B انجام دهید تا بهترین صفحۀ فرود و پیام تبلیغاتی خود را پیدا کنید.
  • همیشه به‌دنبال کلماتی برای هدف‌گیری باشید که رقابت کمتری دارند.
  • برای جلوگیری از هدر رفتن بودجۀ تبلیغاتی‌تان، به‌طور مرتب تحقیق کنید و به کلمات کلیدی منفی توجه کنید.
  • کلمات کلیدی مختلفی را پیدا کنید که به کلمات هدف شما نزدیک هستند. این‌گونه کلماتی را به کمپین خود اضافه می‌کنید که هم به کسب نتایج بهتر کمک می‌کنند و هم متوجه کلماتی می‌شوید که به کلمۀ هدف اصلی شما نزدیک هستند اما قیمت کمتری نسبت به آن دارند.

حالا بعد از مطالعۀ این نکته‌های جذاب و مهم، برویم سراغ یک جمع‌بندی جمع‌وجور و خواندنی!

 

توصیۀ اول و آخر: حساب‌شده و حرفه‌ای عمل کنید

در این مقاله شما را با مفهوم تبلیغات کلیکی (PPC) آشنا کردیم و گفتیم که چگونه می‌توانید آن را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید.همچنین گفتیم که چه کارهایی باعث می‌شود یک کمپین حرفه‌ای PPC طراحی و اجرا کنید.

به‌عنوان نکتۀ آخر، بازهم باید تکرار کنیم که برای ایجاد کمپین تبلیغات کلیکی خود استراتژی داشته باشید و حساب‌شده عمل کنید؛ چراکه قرار است برای این کار هزینه کنید و از بودجۀ بازاریابی خود استفاده کنید.

همچنین باید مهارت «تحقیق کلمات کلیدی» ‌را درست و حسابی یاد بگیرید؛ چون با بلدبودن این مهارت است که می‌توانید کمپین‌های فوق‌العاده‌ای اجرا کنید.

در آخر هم پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟» را در صفحۀ آموزش سئو وبزی مطالعه کنید. همچنین از شما می‌خواهیم اگر سؤالی دربارۀ تبلیغات کلیکی دارید آن را در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید تا پاسخ آن را برایتان بنویسیم.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
م گفت:
ممنون برای مقاله بسیار مفیدتون

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید