چرا ساخت لندینگ پیج یا صفحهی فرود حرفهای اهمیت زیادی برای سایت شما دارد؟ در حال حاضر هر بازاریاب حرفهای به خوبی میدادند که اولین قدم اساسی برای حضور قدرتمند در بازار آنلاین، ساخت یک وبسایت حرفهای است. برای اینکه این سایت به موفقیتها و اهداف تعیین شده شما دست پیدا کند، مشتریان بیشتری برای شما به دست آوردی و فروش شما را افزایش دهد باید یک صفحه فرود یا لندینگ پیج حرفهای برای آن طراحی کنید. خوشبختانه سایت ساز وبزی میتواند با قالب های آماده مختلف خود به شما برای ساخت صفحه فرود حرفهای و در عین حال رایگان کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید تا بیشتر با لندینگ پیجها آشنا شویم.
چرا ساخت صفحه فرود مهم است؟
در بازاریابی آنلاین، با ساخت صفحه فرود یا لندینگ پیج میتوانید بازدیدکنندگان سایت را به انجام کارهای مختلفی تشویق و هدایت کنید و از این طریق در نهایت آنها را به مشتریان بالقوه خود تبدیل نمایید. این کارها میتوانند مواردی مانند خرید از فروشگاه آنلاین شما، عضویت در خبرنامه و موارد بسیار زیادی از این دست باشند. هدف شما از ساخت لندینگ پیج هرچه که باشد، باید برای آن یک CTA یا دکمه فراخوان طراحی کنید.
در واقع صفحه فرود یک صفحه مستقل از سایت شماست که یک هدف بسیار خاص و ویژه را دنبال میکند. اگر صفحه فرود بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد، سایت شما به موفقیتهای بسیار زیادی دست پیدا خواهد کرد.
صفحه فرود باید چگونه باشد؟
• از نظر محتوایی، صفحه فرود باید تنها یک پیام ساده را منتقل کند. این صفحه باید انجام یک کار را تبلیغ کند و مزایای انجام این کار را برای بازدید کنندگان به خوبی روشن نماید.
• طراحی لندینگ پیج باید تنها از هدف این صفحه که انجام یک کار است حمایت کند. به همین دلیل صفحه فرود باید ساده و بدون پیجیدگی باشد. یعنی طراحی این صفحه باید به گونهای باشد که توجه کاربر را به هیچ چیز دیگری غیر از انجام کار مورد نظر جلب نکند و تجربه کاربری روانی برای بازدیدکنندگان به وجود آورد.
• همانطور که اشاره کردیم هدف نهایی ساخت صفحه فرود این است که کاربران روی موارد مورد نظر شما برای انجام یک کار کلیک کنند. علاوه بر طراحی، متنهای استفاده شده در صفحه نیز باید این هدف را دنبال کنند. دکمههایی که میخواهید بازدید کننده روی آن کلیک کند باید کاملاً نظر او را جلب کند. بنابراین حتی میکروکپی (متن روی دکمهها) باید توجه کاربر را جلب کرده و نسبت به پس زمینه دارای طراحی و رنگ متفاوتی باشد.
• همه عناصر صفحه باید با هم انسجام داشته باشند و سرتیتر، زیر تیتر، دکمهها و تصاویر نیز باید پیام صفحه فرود را به روشی قدرتمند و مؤثر نشان دهند.
پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: صفحه فرود یا لندینگ پیچ چیست؟ چگونه یک صفحه فرود یا لندینگ پیچ بسازیم؟
صفحه فرود چگونه کار میکند؟
برای اینکه صفحه فرود بتواند به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند ابتدا باید ترافیک ورودی مناسبی داشته باشد. شما میتوانید از راههای مختلفی این ترافیک را برای لندینگ پیج خود فراهم کنید:
• استفاده از قدرت ایمیل مارکتینگ و ارسال لینک صفحه فرود به اعضای سایت از طریق ایمیل
• پست کردن لینک صفحه فرود در صفحات مجازی همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین و تلگرام.
• قرار دادن لینک لندینگ پیج در پستهای وبلاگی. اگر وبلاگ ندارید توصیه میکنیم ساخت یک وبلاگ را شروع کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.
• بهبود صفحه فرود برای موتورهای جستجو با استفاده از ابزارهای سئو که میتوانند شانس شما برای دریافت ترافیک ارگانیک از گوگل را افزایش دهند.
• ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در گوگل و استفاده از لینک صفحه فرود برای به دست آوردن مشتریان بالقوه
همه این موارد از جمله بهترین راههای موجود برای بالا بردن ترافیک صفحه فرود شما هستند. حالا باید تصمیم بگیرید که بازدیدکنندگان بعد از ورود به صفحه فرود و انجام کاری که شما از آنها میخواهید یا همان کلیک کردن روی دکمههای موجود در این صفحه، به کدام بخش از سایت شما منتقل شوند؟ در واقع این همان هدف اصلی شما از ساخت صفحه فرود است.
شما میتوانید بازدید کنندگان را به صفحه خرید، پر کردن فرمهای آنلاین، صفحه اصلی سایت یا موارد مشابه دیگری هدایت کنید. برای انتخاب بهترین هدف باید ابتدا نیازهای خود را به خوبی تشخیص دهید و بر اساس این نیازها و اهداف کسب و کار آنلاین خود تصمیم بگیرید.
نکاتی که باید در ساخت صفحه فرود به آن توجه کنید
• هدف خود را تعیین کنید. هدف خود از ساخت صفحه فرود را با جزئیات مشخص کنید و کاری که انتظار دارید در این صفحه انجام شود را بررسی کنید.
• انتخاب اجزای بصری صفحه. تصمیم بگیرید که وجود کدام عناصر در صفحه لازم هستند
• ایجاد یک CTA. برای بازدیدکنندگان خود مشخص کنید که باید چه کاری در صفحه انجام دهند.
• طراحی قانع کنندهای برای ساخت صفحه فرود در نظر بگیرید. بازدید کنندگان سایت خود را با یک طراحی چشم نواز درگیر کنید تا احتمال کلیک کردن آنها را افزایش دهید.
• از متنهای فریبنده استفاده کنید. متن شما باید مختصر و مفید باشد تا بتواند بازدید کنندگان را به خواندن متنها تشویق کند.
• از تصاویر استفاده کنید. تصاویر زیبا با رنگهای متنوع که توضیح دهنده هدف صفحه شما باشند میتوانند کاربران را بیشتر به کلیک کردن تشویق کنند.
• مزایای خود را برجسته کنید. به بازدیدکنندگان اجازه دهید تا بدانند با عمل به CTA شما از چه مزایایی بهره مند میشوند.
• مستقیماً برای فروش محصولات یا خدمات خود اقدام کنید. از صریح بودن نترسید. هدف خود از ساخت صفحه فرود را به یاد داشته باشید و برای رسیدن به هدف خود از اقدام مستقیم برای فروش محصول یا خدمات خودداری نکنید.
چک لیست ساخت صفحه فرود
در مجموع ساخت صفحه فرود حرفهای بسیار ساده است کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید.
1. یک قالب برای صفحه فرود خود انتخاب کنید. (بسته به نوع هدفی که دارید قالبهای مختلفی برای صفحه فرود وجود دارد)
2. برای صفحه فرود خود یک اسم انتخاب کنید.
3. محتوای خاص خود برای صفحه فرود را ایجاد کنید. (متنها، دکمهها، CTA و ...)
4. استفاده از تصاویر را فراموش نکنید.
5. از نام دامنهای مرتبط با سایت خود استفاده کنید.
6. مطمئن شوید تمام لینکها و CTA هایی که در صفحه قرار دادهای به درستی کار میکنند.
7. سئو لندینگ پیج خود را فراموش نکنید. توضیحات متا و تیتر سئو خود را وارد کنید.
8. صفحه فرود را منتشر نمایید!
ساخت صفحه فرودهای جدید را فراموش نکنید
همانطور که مشاهد کردید ساخت صفحه فرود کار نسبتاً آسانی است و با رعایت نکاتی که به آنها اشاره کردهایم میتوانید به راحتی یک صفحه فرود حرفهای بسازید. اما بعد از ساخت لندینگ پیج کار شما به اتمام نخواهد رسید. صفحه فرود خود را بررسی کنید. آیا این بهترین صفحه فرودی است که میتوانید برای کسب و کار خود داشته باشید؟ برای پاسخ به این سؤال توصیه میکنیم چند صفحه فرود دیگر بسازید. از تست A/B استفاده کنید تا بهترین گزینه را از بین صفحات فرود ساخته شده انتخاب کنید. همچنین برای کارها و اهداف مختلف خود میتوانید از صفحات فرود متفاوتی استفاده کنید. این نکته به نوع مخاطبانی که هدف گرفتهاید نیز بستگی دارد.
و در آخر نگاهی به چک لیست نهایی لندینگ پیج بیاندازیم
- آن را تک صفحه بسازید! در عوض میتوانید این تک صفحه را به قسمتهای مختلف تقسیم کنید.
- مطالب مهمتر را در بالای صفحه قرار دهید! فراموش نکنید اغلب مخاطبان تا انتهای صفحه پیمایش نمیکنند. پس کال تو اکشنهای مهم را هم در بالای سایت بگذارید.
- صریح و مستقیم حرف خود را بزنید! در همان بالای صفحه عنوان اصلی خود را بیاورید و خیلی صاف و پوست کنده به مخاطب بگویید که کلیک کردن یا پر کردن فرم چه سودی برای او دارد و چگونه باید اقدامی که از او انتظار دارید را انجام دهد.
- بر روی چگونگی اقدام هم مانور دهید! بر روی چگونگی ارائه پیشنهادتان و منافعی که برای مخاطب به همراه دارد هم توضیح دهید.
- با کال تو اکشن های جذاب تیر را به هدف بزنید! برای این کار از عبارات کوتاه، مستقیم و اقدام محور استفاده کنید. (برای مثال: ثبت نام، همین الان عضو شو!، همین امروز شروع کن، بیشتر بدانید و اینجا پاسخ دهید) همچنین دکمههای فراخوان خود را از لحاظ بصری جذاب طراحی کنید. رنگ و طرح آن باید به گونهای باشد که چشم مخاطب را به سمت خود بکشاند.
- میزان پیمایش در صفحه را به حداقل برسانید! صفحه را با نویگیشنهای مختلف شلوغ نکنید. حواس مخاطب نباید به گزینههای مختلف پرت شود. صفحه باید تمام تمرکز بازدیدکننده را به سمت کال تو اکشن جذب نماید.
- از محتواهای بصری تاثیرگذار غافل نشوید! برای این منظور از عناصر بصری زیبا، فیلمها و عکسهای به یادماندنی استفاده کنید.
- اجازه دهید بخشی از صفحه را فضای خالی تشکیل دهد! برای اینکه بیننده سردرگم نشود و تمرکز کافی برای متوجه شدن منظور شما را داشته باشد، در کنار متنها و عناصر بصری خود کمی فضای خالی قرار دهید.
- دکمههای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی را به صفحه اضافه کنید! به این طریق کاربران با به اشتراک گذاشتن لندینگ پیج شما در شبکههای اجتماعی خود ترافیک بیشتری را روانه سایتتان میکنند.
- فرم تماس درون صفحه قرار دهید! فرقی نمیکند هدف شما از ایجاد این صفحه دعوت به رویداد یا به دست آوردن سرنخ فروش باشد. یک فرم تماس کوتاه شامل نام، آدرس ایمیل و شغل در آینده حسابی به درد شما خواهد خورد.
- سیاست حفظ حریم شخصی خود را در صفحه بیاورید! به آنها اطمینان دهید که اطلاعات تماس آنها محرمانه خواهند ماند.
- در آخر از بازدیدکنندگان تشکر کنید. برای این کار میتوانید از ایمیلهای تشکر خوددکار استفاده کنید.