Clicky

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ چطور یک صفحه فرود بسازیم؟

چطور یک صفحه فرود بسازیم

 بازاریابی آنلاین (Online Marketing) می‌تواند به منزله‌ی بهترین دوست صاحبان کسب و کارها در مسیر افزایش فروش باشد. زمانی که کسب و کارتان را وارد فضای آنلاین می کنید، مسلما به دنبال این خواهید بود که با شیوه ها و تکنیک های جدید، نقشه و استراتژی مناسبی در تبلیغات و رساندن پیام خودتان و برندتان به مشتریان، اتخاذ کنید.


امروز می خواهیم به یکی از موثرترین این تکنیک ها یعنی ساخت صفحات فرود (Landing Pages)  بپردازیم که کاربرد و اهمیت زیادی در دیجیتال مارکتینگ دارند.


برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک تصور می کنند که پس از ساخت وب سایت، صفحات فرود چندان مناسب فضای مارکتینگ و بازاریابی شان نخواهند بود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است! چیزی که ما امروز به نام صفحات فرود یا لندینگ پیج ها می‌شناسیم، به مصداق بنگاه های آنلاینی هستند که می تواند نقش فزاینده ای در فروش / هدایت مشتریان به یک هدف مشخص، ایفا کنند.
بیایید کمی عمیق تر به نحوه‌ی کار صفحات فرود نگاه کنیم و روش های استفاده موثر از آنها را باهم مرور کنیم.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 8 دلیل برای اینکه باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

 

صفحه فرود یا لندینگ پیچ دقیقا چیست؟
 

نکته مهم  درک تفاوت اصلی بین یک سایت کامل و یک صفحه‌ی فرود است. صفحات فرود برای هدایت کاربران به یک هدف مشخص طراحی می شوند. در حالی که سایت کسب و کار شما همزمان چندین خدمت مختلف مثل ارائه اطلاعات، امکان خرید مستقیم محصولات یا امکان ارتباط با فروشنده را ارائه می‌دهد، صفحات فرود تنها بر یک جنبه تمرکز کرده و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا اقدام خاصی انجام دهند.


وقتی که می‌خواهید یک لندینگ پیج یا صفحه فرود ایجاد کنید، باید هدف مشخصی را در نظر داشته باشید. آیا به دنبال اطلاعات تماس مثل نام و شماره تلفن مشتریان هستید؟ یک جشنواره فروش پرتخفیف راه اندازی کرده اید؟ یا به دنبال دعوت افراد برای یک رویداد و بدست آوردن آمارشان هستید؟ توجه به اینکه مقصود و هدف از این کار چیست، شما را در طراحی هرچه بهتر لندینگ پیج و افزایش تاثیرگذاری آن، بسیار کمک می کند.


از لحاظ فنی، خوب است که دو نوع کلی صفحات فرود رو بشناسیم و تفاوت عملکرد هر یک را متوجه شویم:

 

  1. صفحه‌ی پل (The Bridge Page): استفاده این نوع صفحه فرود، در بدست آوردن توجه بیشتر بازدیدکنندگان، برجسته کردن بخشی از محتوای شما و در نهایت هدایت آنها به سمت صفحه اصلی وب سایت تان است. هدف از ساخت صفحه فرود، واداشتن و ترغیب کردن مشتریان شما (حتی مشتریان بالقوه شما) نسبت به یک محصول جدید، تخفیف یا جشنواره فروش، پست هایی که اخیرا منتشر کردید یا اخبار مهم دیگری است. 

     
  2. صفحه‌ی فرم (The Form Page): دسته دیگری از صفحات فرود، به جمع آوری اطلاعات مختلف از مخاطبان شما می پردازند. اطلاعاتی که می توانیم در قالب مسابقه یا گرفتن تخفیف از کاربران بدست آوریم و در آینده استفاده زیادی از آنها ببریم. این به اصطلاح مینی سایت ها به طور معمول شامل یک فرم هستند که بازدید کنندگان می توانند ایمیل و اطلاعات تماس خود را در آنجا ثبت کنند و به این طریق می توان ارتباط با مشتریان را به شکل قوی تری پیش برد. با پیشنهاد تخفیف در خرید محصولات یا استفاده از خدمات نیز، می‌توانیم نرخ مشارکت کاربران را در ارائه اطلاعات‌شان افزایش دهیم. کوپن تخفیف یا محتوای اختصاصی از طریق خبرنامه هم ایده های خوبی برای این مقصود هستند.

 

بهترین روش برای ایجاد یک صفحه فرود


از توضیحات کلی راجع به صفحه فرود و اهمیت آن که بگذریم، می‌رسیم به اینکه چطور یکی از آنها را بسازیم؟ برای شروع این چند نکته را در ذهن داشته باشید:

 

  • صفحه فرود یا لندینگ پیج، تنها یک صفحه‌ی واحد است. بدون نیاز به منو یا بخش های ناوبری یک سایت معمول، زیرا بازدیدکنندگان شما قرار نیست به هر جایی از وب سایت که می خواهند بروند. هر چند می توانید از لینک لنگر (Anchor Links) هم استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید هر چه ساده تر بهتر. هدف شما از ساخت صفحه فرود واضح است، پس باید مسیری مستقیم و به دور از حاشیه برای رسیدن به این هدف ترسیم کنید.
     
  • برای رسیدن به همان هدفی که برای خودتان تعریف کرده اید، صفحه فرود شما باید ساده و متمرکز باشد. متن ها و توضیحات تان را واضح، مختصر و مفید بنویسید. بازدید کنندگان را با اطلاعات غیرمرتبط و اضافی سردرگم نکنید. چیزی که آنها دریافت می کنند، چیزی است که آنها می بینند.
     
  • فقط سه کلمه: فراخوان انجام کار (CTA – Call To Action). این دکمه ها یا لینک ها باعث می شوند بازدیدکنندگان برای انجام همان کاری که شما صفحه فرودی برایش ساخته اید، ترغیب شوند: ثبت نام در سایت، اشتراک در خبرنامه، ثبت سفارش یا هرآنچه که شما می خواهید آنها انجام دهند.
    کل صفحه باید جوری طراحی شده باشد تا Call to Action را به خوبی به نمایش بگذارد تا بازدیدکنندگان در سریع ترین زمان بتوانند اقدام کنند.

     
  • اولین احساس و بازخورد مخاطب زمانی که صفحه فرود یا لندینگ پیج شما لود می شود، کلیدی ترین قسمت ماجراست. در طراحی صفحات فرود شما باید با طراحی چشم نواز، تصاویر زیبا و فضای بصری گیرا فورا توجه بازدید کنندگان را جلب کنید. درست است که صفحات فرود ماموریتی مشخص دارند، اما به این معنا نیست که نمی توانند سرگرم کننده باشند.
    مطمئن شوید که لندینگ پیج شما در دستگاه های مختلفی چون موبایل و تبلت هم جذاب به نظر می رسد. سهم عمده ای از ترافیک و بازدید شما، از سمت موبایل تامین می‌شود و بازدیدکنندگان نسبت به سایت های بدقواره روی صفحه موبایل شان، احساس خوشایندی نخواهند داشت.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: تاثیر طراحی سایت بر سئو و رتبه بندی گوگل

 

در میان همه‌ی این موارد، ما شما را تنها نمی گذاریم :) برای ساختن لندینگ پیج یا صفحه فرود می توانید از قالب های وبزی کمک بگیرید.

بعنوان ایده هایی برای طراحی صفحه فرود، می توانید نگاهی به لندینگ پیچ های وبزی هم بیاندازید. تمام این صفحات مثل هزاران صفحه دیگر، با استفاده از سایت ساز وبزی و بدون هیچگونه کدنویسی ساخته شده اند...

 

ساخت سایت حرفه ای تنها در چند دقیقه:
 

طراحی صفحه فرود

معرفی امکانات وبزی:

چطور صفحه فرود بسازیم؟

 

جذب ترافیک و بازدید برای صفحات فرود یا لندینگ پیج ها
 

بعد از طراحی و انتشار صفحه فرود، نیازمند آن هستیم که بازدیدکنندگان را به سمت این لندینگ پیج هدایت کنیم تا ارتباطی که برای آن برنامه ریزی کرده ایم، طی مشاهده این صفحه برقرار شود. چهار راهکار اساسی برای جذب ترافیک وجود دارد که توصیه می‌کنیم از آنها بهره بگیرید.


 

شبکه های اجتماعی
 

شبکه های اجتماعی به عنوان کانالی پیشرو برای ارتباط با مخاطبان مورد نظر شما، اولین مکان برای تبلیغ صفحات فرود و لندینگ پیج های مورد نظر شما هستند. فیسبوک، لینکدین، توییتر، تلگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگر که برای حضور آنلاین شما ارزشمند است را پیدا کنید، با ارسال لینک صفحه فرود در قالب یک پست تازه با حداکثر جذابیت های بصری و متنی اغواکننده، لندینگ پیج موردتان را به اشتراک بگذارید.


دقت شما در انتخاب پست و میزان اثرگذاری که در اکانت شبکه های اجتماعی تان روی کاربران دارید، می تواند تضمین کننده بیشتر دیده شدن صفحه فرود و نهایتا رسیدن شما به هدف اصلی تان باشد.



ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل و اشتراک مستقیم لینک صفحه فرود در Inbox مخاطب، قطعا یکی از موثرترین روش های جذب ترافیک سایت است. هنگامی که صفحه فرود یا لندینگ پیج شما آماده انتشار در فضای آنلاین است، بهترین زمان برای راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ شماست. کافیست مخاطبان  هدف تان را تعیین کنید و نام شان را جزو دریافت کنندگان این ایمیل قرار دهید.


نکته حائز اهمیت در این بخش این است که تیتر و توضیح مختصری که برای نامه می نویسید عامل تعیین کننده ای در بازشدن یا نشدن ایمیل خواهد بود. از این رو توصیه می کنیم از نوشتن جملات کلیشه و دور از باور پرهیز کنید و به جای آن از عناوینی خلاقانه تر و جذاب تر بهره بگیرید.



پلتفرم های تبلیغاتی

روش هایی که تا کنون ذکر شد، همه راه حل هایی رایگان برای به دست آوردن ترافیک بشمار می‌روند. اگر به دنبال رشد سریعتری هستید، یا اینکه نتوانسته اید از هر کدام از این موارد بهره بگیرید، به سراغ این روش ها بروید.


اگر آمار ترافیک خود را اندک می کنید و به دنبال راهی سریع برای افزایش آن هستید، وقت آن است که به تبلیغات پولی روی آورید.
این سه راهکار معمولا توسط کسب و کارهای کوچک استفاده می شود:

 

  • تبلیغات گوگل: بر اساس کلمات کلیدی که شما تعریف می کنید، موتورهای جستجو همچون گوگل تبلیغات خود را با شرایط خاصی که افراد دنبال آن هستند مطابقت می دهند و جایگاه های مشخصی از جست و جو را به آنها می‌فروشند.
     
  • تبلیغ در شبکه های اجتماعی: بطور رسمی برخی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام پست‌های حمایت شده یا تبلیغاتی را در قبال پرداخت هزینه، به مخاطبان هدف نشان می دهند. علاوه بر این می توانید بصورت مستقیم نیز با صفحات مشهور و پرطرفدار مذاکره کنید و از آنها بخوایید که شما را تبلیغ کنند.
     با توجه به محدودیت هایی که شبکه های اجتماعی در کشور دارند، راه کار دوم عملی تر به نظر می رسد.

     
  • آژانس های تبلیغاتی: همچنین سایت های تبلیغات کلیکی و بنری هم می توانند گزینه خوبی برای تبلیغ لندینگ پیج شما و معرفی تان به جامعه کاربران باشند.

 

بر اساس اهدافی از ساخت صفحه فرود یا لندینگ پیج خود دارید ممکن است هر کدام از این روش ها را بکار بگیرید و از ابزار های متنوعی برای جذب بازدیدکننده استفاده نمایید. مهم این است که تمام کارهایتان همسو و در یک جهت قرار داشته باشند. 

شما چه تجربه هایی در ساخت صفحات فرود و میزان تاثیر گذاری آن در بازاریابی دیجیتال خود دارید؟ می توانید از قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

طراحی صفحه فرود به سادگی آب خوردن... برای شروع کلیک کنید!

۵
از ۵
۳۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید