Clicky

چگونه یک لوگو جذاب طراحی کنیم؟ (راهنمای صفر تا صد طراحی لوگو)

راهنمای طراحی لوگوی جذاب

هر کسی که تجارتی را شروع می‌کند، برای رشد نام تجاری خود به یک لوگو نیاز خواهد داشت تا در صنعت خود به خوبی شناخته شود.

وقتی شروع به طراحی لوگو می‌کنید، باید ذهنیت درستی نسبت به آن داشته باشید و تمامی مراحل  آن را به درستی انجام دهید.

ساختن یک لوگو حرفه‌ای و جذاب کاری است که به زمان، فکر، خلاقیت و همکاری نیاز دارد. اما به محض اینکه نتیجه کار را ببینید، متوجه خواهید شد که تمامی تلاش‌هایی که کردید ارزشش را داشته است. چرا که لوگو تاثیر خارق العاده‌ای در ثبت برند شما در ذهن مخاطبینتان دارد.

این مقاله ‍وبزی یک راهنما جامع و مفید است که از پیدا کردن ایده تا انتخاب رنگ و فونت مناسب، شما را در طراحی لوگو از ابتدا تا انتها یاری می‌رساند.

فراموش نکنید مهمترین ماموریت شما برای انجام این کار این است که مخاطبانتان آن را فراموش نکنند.

 

لوگو چیست؟

لوگو یک طرح گرافیکی است که به عنوان نمادی برای یک تجارت خاص عمل می‌کند و نمایانگر اصل هدف و شخصیت آن برند تجاری است.

دقیقاً مانند علامت نایک یا حرف ام مک دونالد که برای همه شناخته شده است، لوگوی شما به چهره برند شما تبدیل خواهد شد. لوگو به عنوان یک عامل شناسایی که مخاطبانتان با گذشت زمان، شما را با آن تشخیص می‌دهند و در نهایت با اعتماد به خدمات، محتوا یا محصولاتتان با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

لوگو‌ها به اشکال مختلف ارائه می‌شوند.

پس از تکمیل طرح، در تمامی محتواهای بازاریابی مشاغل از وب سایت گرفته تا کارت‌های ویزیت و مواد بسته بندی لوگو ظاهر می‌شود.

 

لوگو چیست

 

چرا به لوگو نیاز دارید؟

لوگوی شما هر چقدر هم کوچک باشد، در بازاریابی تجارت شما نقش مهمی ایفا می‌کند. در نهایت، این رسالت منحصر به فرد، برند شما را از دیگر رقبایتان متمایز خواهد ساخت.

طرحی که ساخته‌اید به عنوان یک علامت مرجع بصری با مشتریان جدید و بالقوه شما ارتباط برقرار خواهد کرد و به تعامل، جذب وفاداری و رشد تجارتتان منجر می‌شود.

 

چه چیزی لوگو را جذاب می‌سازد؟

در حالی که بیشتر جنبه‌های طراحی لوگو شما در طول مراحل طراحی آشکار خواهد شد، اما قطعاً نکات اساسی در مورد این کار وجود دارد که باید نسبت به آنها ذهنیت درستی داشته باشید.

بنابراین، قبل از اینکه طراحی خود را شروع کنید، ویژگی‌هایی را که یک لوگوی خوب ایجاد می‌نماید، یادداشت کنید:

از سادگی برخوردار باشد: لوگو‌های ساده‌تر، بهتر قابل شناسایی هستند. بنابراین سعی کنید پیام لوگویتان را به گونه‌ای در طرح وارد سازید که ارتباط با آن برای افراد آسان باشد.

 

نماینده کسب وکارتان باشد: لوگوی شما باید مخاطبان مورد نظرتان را مجذوب خود سازد و ارزش‌های کسب و کارتان را به تصویر درآورد. اطمینان حاصل کنید که عناصری که در طراحی خود استفاده می‌کنید مربوط به صنعت شما بوده و دقیقاً برند شما را نشان می‌دهد.

 

گذر زمان در آن نمود پیدا کند: ممکن است بخواهید به مرور زمان طرح لوگو خود را تغییر دهید. با تمرکز بر کیفیت و پرهیز از طراحی‌هایی که بیش از حد مرسوم هستند، لوگویی خلق کنید که به طرح‌هایی که در طول سالها قبلی ارائه کردید، مرتبط باشد.

 

طرحی بسازید که در اندازه‌های مختلف قابل استفاده باشد: طرحی را انتخاب کنید تا در هر سایزی خوب به نظر برسد. لوگوی ‌که از همان ابتدا بتوان اندازه آن را تغییر داد و در رسانه‌های مختلف به نمایش گذاشت، کار شما را حرفه‌ای تر نشان خواهد داد.

 

چرا به لوگو نیاز داریم

 

نحوه طراحی لوگو در ۱۰ مرحله

مطمئنا همیشه این گزینه را در اختیار دارید تا یک گرافیست استخدام کنید و طراحی لوگو خود را به دست او بسپارید. اما این امر مستلزم صرف هزینه است و ممکن است شما هنوز منابع مالی آن را در اختیار نداشته باشید.

در هر صورت، مراحل زیر به شما کمک خواهد کرد تا لوگو برندتان را خودتان بسازید و از نتیجه کارتان لذت ببرید.

 

۱) هویت برند خود را مشخص کنید

 

۲) الهام بگیرید

 

۳) سبک لوگوی خود را تعیین کنید

 

۴) نوع لوگویتان را انتخاب کنید

 

۵) در مورد پالت رنگیتان تصمیم بگیرید

 

۶) فونتتان را انتخاب کنید

 

۷) لوگوی خود را ایجاد کنید

 

۸) نتیجه کار را اصلاح کنید

 

۹) تصمیم نهایی را بگیرید

 

۱۰) از لوگو خود استفاده کنید

 

مراحل مهم در طراحی لوگو

 

۱) هویت برند خود را مشخص کنید

در اینکه لوگو شما در خوش درخشیدن نام تجاریتان نقش مهمی بر عهده دارد، شکی نیست. اما تمام داستان نیست. نام تجاری شما به غیر از لوگو از اجزای بسیار دیگری نیز تاثیر می‌گیرد که چند مورد آنها عبارتند از وب سایت، محتوای نوشتاری و تصویری و ... .

همه این قسمت‌ها یک هدف مشترک دارند: آنها هویت نام تجاریتان را تشکیل می‌دهند تا موجب موفقیت در کسب و کارتان شوند.

در اصل، هویت نام تجاری ظاهر متمایزکننده برندتان را تشکیل می‌دهد که شما را به جهانیان معرفی می‌سازد.

اغراق نیست اگر بگوییم هویت نام تجاریتان همان روح تجارت شماست و این روح باید از طریق عناصر بصری و نوشتاری منعکس شود. با این حساب، لوگویتان نیز باید با سایر شاخصه‌های برندتان مطابقت داشته باشد.

 

هویت برند خود را مشخص کنید

 

۲) الهام بگیرید

از دو طریق می‌توانید ایده طرح لوگویتان را الهام بگیرید، از بیرون و از درون. پس بهتر است این مرحله را به دو قسمت تقسیم کنیم.

ابتدا سایر لوگوهای اطراف خود را بررسی کنید. به لوگو‌هایی که روزانه با آنها روبرو می‌شوید توجه کنید و در فضای آنلاین فعال شوید و دائما در حال سرچ کردن باشید.

با مرور وبلاگ‌های مختلف مربوط به طراحی گرافیک و یا سر زدن به صفحه‌های Pinterest و Behance روندهای مربوط به طراحی لوگو را کشف کرده و ایده‌های جالب پیدا کنید.

آنالیز رقبا به شما کمک می‌کند برای طراحی لوگویتان نیز الهام بگیرد و ببینید که افراد صنعت شما برای برندسازی خود چه کاری انجام می‌دهند.

در عین حال که توجه می‌‌کنید چه عواملی باعث پیشرفت آنها شده تا از آنها الهام بگیرید، اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما خیلی شبیه به دیگران نشود.

به دنبال الهامات درونی هم باشید. در مورد نشستن در حالت نیلوفر آبی و مراقبه با خدایان برند تجاری صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظورمان این است که مدتی را صرف ایده پردازی بصری خود کنید تا ذهنتان پویا شده و طرح مناسب را پیشنهاد دهد.

از همکاران و دوستان خود دعوت کنید که به طرح شما نگاهی بیاندازند و احساسشان را در مورد آن بیان کنند.

اتاق فکر خلاق تشکیل دهید و لحظاتی را صرف ایده‌پردازی برای این کار کنید.

 

۳) سبک لوگوی خود را تعیین کنید

ترکیبی از عناصر در هر لوگوی مشخص گرد هم می‌آیند و یک سبک منسجم را تشکیل می‌دهند. شاید تاکنون متوجه این مطلب شده باشید که درست مانند هنرهای زیبا که انواع مختلفی پیدا می‌کند، برای طراحی لوگو نیز سبک‌های مختلفی وجود دارد. 

اگرچه تعیین جهت سبک لوگوی شما یک مرحله شهودی به نظر می‌رسد، اما باید با عناصر هویت برندتان و ایده کارتان مطابقت پیدا کند.

آیا برندتان کلاسیک است؟ اگر بله بهتر است به دنبال فونت‌های پیچیده‌تر و طرح‌های کلاسیک و اصیل باشید.

آیا برندتان مینیمالیست است؟ در این صورت، از درج تصاویر پیچیده در طرح جلوگیری کنید و به جای استفاده از پالت رنگی از رنگهای سیاه و سفید استفاده کنید.

آیا برندتان مدرن است؟ پس می‌توانید سراغ طرح‌های انتزاعی جسورانه‌تر بروید.

تعیین سبک برندتان قبل از اینکه کار ساخت لوگو را شروع کنید، به شما کمک می‌کند تا عناصری را که می‌توانید به کار ببرید راحت‌تر جستجو کنید.

 

سبک لوگوی خودتان را مشخص کنید

 

۴) نوع لوگوی خود را انتخاب کنید

هنگامی‌ که به چگونگی طراحی لوگو فکر می‌کنید، به خاطر داشته باشید که انواع مختلف لوگو‌ها برای سبک وسیاق‌های گوناگون برندها وجود دارد. از به کاربردن نوشته ساده گرفته تا درج سمبل‌ها و یا یک تصویر تنها.

شما بایدقبل از طراحی با انواع مختلف لوگو‌ها آشنا شوید.

انتخاب هر یک از سبک‌های طراحی لوگو می‌تواند نتیجه طراحی شما را تغییر دهد. بنابراین فکر کنید که کدام یک با هویت نام تجاریتان و مخاطبانی که آن را می‌بینند بیشترین تناسب را دارد. اجازه دهید به چند نوع لوگو مرسوم در اینجا اشاره کوتاهی داشته باشیم.

 

لوگو تایپوگرافی

لوگو تایپوگرافی فقط شامل حروف است. این نوع لوگو شامل نام برند شما می‌شود و اگر نام برند جذابی داشته باشید انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

 

مونوگرام

مشابه تایپوگرافی است و در آن، لوگو به صورت یک علامت (مونوگرام) تایپوگرافی شده خواهد بود. معمولا مونوگرافی‌ها فقط حروف اول نام تجاری شما را شامل می‌شوند.

 

آرم

لوگو آرم که به عنوان مارک‌های تجاری یا مارک‌های تصویری نیز شناخته می‌شوند، از یک نماد واحد برای نشان دادن نام تجاری شما استفاده می‌کنند (بدون متن).

مارک‌های تجاری که به درستی طراحی شده باشند، می‌توانند محبوبیت زیادی پیدا کنند و بیشتر هم دیده شوند.

 

لوگوی انتزاعی

با دور شدن از نمایش تصویری، یک لوگوی انتزاعی از اشکال هندسی استفاده می‌کند تا تصویری خاص و ویژه را نشان دهد.

با گذشت زمان، این سمبل دلخواه در کنار نام تجاریتان در ذهن مخاطب جا خواهد افتاد.

یک لوگوی انتزاعی جدا از این که المان بصری برندتان باشد، درهای شرکت‌های جهانی را نیز به رویتان باز خواهد کرد. مخاطبان جهانی با دیدن لوگویی که ساختید، شما را خواهند شناخت.

 

سمبل‌ها

این نوع لوگو نشان‌دهنده سبک کلاسیک‌تری است و معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شود که شامل نشان، مهر و موم یا تاجی با متن درونی باشد.

این لوگوها یا وجود اینکه حال و هوای سنتی دارند، در فضاهای مدرن هم به خوبی نشان داده می‌شوند و در برندهای تجاری از پایان اواخر قرن 20 تاکنون جایگاه ویژه دارند.

 

تلفیقی

همانطور که از نام آن پیداست، یک لوگوی تلفیقی شامل متن و تصویر خواهد بود. به عنوان مثال می‌تواند یک کلمه در کنار سمبل و یا یک طرح انتزاعی باشد.

برای مبتدیان، یک لوگوی ترکیبی مکانی مناسب برای شروع کار است. چراکه تصاویر و متن‌ها به تقویت قابلیت شناسایی برند شما کمک می‌کنند.

 

۵) در مورد پالت رنگیتان تصمیم بگیرید

رنگ‌ها در نوع خود قدرت عظیمی‌ دارند. روانشناسی رنگها به ما می‌گوید که رنگ و تن‌های مختلف می‌توانند احساسات متفاوتی را در مخاطبان ایجاد کنند و بر روی رفتار آنها تأثیر بگذارند.

هنگام انتخاب طرح رنگی برای لوگو دو هدف باید داشته باشید: اول، عکس العمل مورد انتظار از مشتریانتان و دوم افزایش شناخت برندتان.

وقتی نوبت به انتخاب رنگ می‌رسد، می‌توانیم لوگو‌ها را به سه دسته تقسیم بندی کنیم. لوگو‌های سیاه و سفید، لوگو‌های تک رنگ و لوگو‌های رنگی.

اگر به دنبال یک سبک مینیمالیستی براق یا یک طراحی کلاسیک هستید، یک تم سیاه و سفید می‌تواند کارتان را خیلی جذاب جلوه دهد.

لوگو‌های تک رنگ (لوگو‌هایی که شامل یک رنگ هستند) به خوبی با لوگوهای کلمه‌ای و تایپوگرافی جور در می‌آیند و می‌توانند نام تجاری شما را تأثیرگذارتر نمایان کنند.

از جمله نمونه‌های موفق این نوع می‌توان به لوگو قرمز رنگ کوکا کولا اشاره کرد.

لوگوهای رنگی نیز می‌توانند جالب توجه باشند. ترکیب مناسبی از یک طراحی لوگوی انتزاعی و رنگ‌های درست می‌تواند به طرحتان تنوع و عمق اضافه کند. اگر به این نوع پالت علاقه دارید، توصیه می‌شود فقط از دو الی سه رنگ استفاده کنید.

فراموش نکنید که برای حفظ ثبات، رنگ لوگو باید با هویت برند شما همگام باشد.

 

۶) فونتتان را انتخاب کنید

اگر قصد دارید یک تایپوگرافی، مونوگرام یا ترکیبی از آنها را طراحی کنید، باید در نظر بگیرید که بهترین فونت برای لوگو شما چیست. مشابه انتخاب رنگ، انتخاب فونت نیز باید شخصیت و نمایان بودن لوگوی شما را تقویت کند.

با وجود اینکه تعداد بی شماری فونت برای انتخاب وجود دارد، می‌توانید با استفاده از خانواده‌های فونت مرسومی همچون serif، sans-serif و یا script کار خود را شروع کنید.

فونت شما می‌تواند به طرق مختلف بر روی طراحی لوگویتان اعمال شود.

در یک طراحی مینیمالیستی ممکن است برای شما یک فونت ساده serif یا sans-serif چیزی تمیز، خواندنی و واضح محسوب شود.

هنگام کار با نوع تلفیقی نیز نیاز به یک فونت تمیز و قابل خواندن وجود دارد، در عین حال باید حواستان به تراز و تعادل بودن تصاویر با متن هم باشد.

گاهی اوقات می‌توان از تایپوگرافی به روشهای جالبی دست پیدا کرد که به تنهایی طرحی جذاب خلق کند.

اخیراً، بسیاری از برندها به ایجاد تایپوگرافی یا مونوگرام که با متن همپوشانی دارند و با فونت‌های تزیین شده خودنمایی می‌کنند، تمایل نشان می‌دهند.

 

۷) لوگوی خود را ایجاد کنید

اکنون که عناصر خود را مشخص کردید، وقت آن رسیده که با کمک یک ابزار لوگوساز در نقش طراح ظاهر شوید و همه عناصر را به دقت کنار هم قرار دهید تا ایده لوگوی شما به واقعیت تبدیل شود.

این پلتفرم‌ها با استفاده از هوش مصنوعی که دارند، مرحله به مرحله تا رسیدن به طرح نهایی شما را راهنمایی می‌کنند. این فرآیند با پرسیدن سوالاتی مشابه آنچه در بالا به آن پرداختیم آغاز می‌شود و از شما می‌خواهد تا نام تجاری خود را وارد کنید، هویت برندتان را توصیف نموده و سبک و شخصیت آن را تعریف کنید. پس از این کار، تعدادی طرح ایجاد می‌شود که می‌توانید از بین آنها انتخاب کرده و برای شخصی‌سازی بیشتر آن را ویرایش نمایید.

اگر با یک طراح گرافیک کار می‌کنید، این نقطه‌ای خواهد بود که از او کمک بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تغییرات لازم را بر رویش اعمال کنید.

 

۸) نتیجه کار را اصلاح کنید

درست است که به کمک ابزارهای لوگوساز طراحی لوگوی خود را تنها با چند ضربه انگشت انجام می‌دهید، اما به احتمال زیاد نیاز خواهید داشت تا برای اصلاح و تنظیم بیشتر آن، به گزینه‌های ویرایش ابزار لوگوساز و  رجوع کنید و یا از طراح گرافیک خود بخواهید تا اصلاحات لازم را انجام دهد.

این مرحله زمانی است که گزینه‌های لوگوی خود را ویرایش می‌کنید. از ابزارهای موجود برای تنظیم دقیق طرح، رنگ‌ها، قلم، سبک و تصاویر لوگوی خود استفاده کنید تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

نکته حرفه‌ای: توصیه می‌شود قبل از تصمیم گیری نهایی، چند لوگوی ساخته شده را با تغییرات مختلفی که دوست دارید به نتیجه برسانید و بعد باز هم میان آنها یکی را انتخاب نمایید.

 

۹) تصمیم نهایی را بگیرید

هم اکنون که گزینه‌های لوگو را طراحی کرده اید و از آنها راضی هستید، وقت آن است که تصمیم نهاییتان را بگیرید و طرح اصلیتان را برگزینید.

اگرچه این لوگوی شما است و شمایید که حرف آخر را می‌زنید، اما بهتر است طرح‌های خود را به همکاران، دوستان و خانواده نشان دهید تا واکنش آنها را ببینید.

اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، می‌توانید با بررسی نظر مخاطبان خود بازخورد بیشتری دریافت کنید.

سعی کنید گزینه‌هایی را در خبرنامه خود ارسال کنید و از فالوورهای خود بخواهید که در مورد نتایج رای دهند. این نه تنها یک روش عالی برای دیدن واکنش مردم است، بلکه یک تاکتیک هوشمند بازاریابی هم است که قطعاً باعث ایجاد هیاهویی می‌شود که مخاطبان خود را در روند انتخاب هویت بصری جدیدتان سهیم می‌دانند.

هنگامی‌که همه این بازخورد‌ها را دریافت کردید، می‌توانید تصمیم گیری نهایی را به راحتی انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این افراد به احتمال زیاد مخاطبان وفادارتان خواهند بود. بنابراین شنیدن نظرات آنها قبل از انتخاب طرح نهایی در موفقیت‌های بازاریابی بعدیتان موثر خواهد بود.

نتایج خود را بسنجید و طرح لوگویی را انتخاب کنید که هم مخاطبان را راضی نگه دارد و هم انتظار بصری شما را برآورده سازد. به چیزی کمتر از لوگوی رویاهایتان بسنده نکنید.

 

انتخاب رنگ در لوگو

 

۱۰) از لوگو خود استفاده کنید

حال که لوگو مورد علاقه خود را در آماده دارید، زمان استفاده از آن فرا رسیده است. با بارگیری فایلهای تصاویر با کیفیت بالا آن را در رسانه‌های مختلفتان انتشار دهید.

فرمت‌های PNG و JPG در وب سایت و شبکه‌های اجتماعیتان به خوبی کار خواهند کرد.

همچنین فرمت SVG یاPDF  امکان مقیاس پذیری بیشتری را فراهم می‌کند. پس یک نسخه از این فرمت هم ذخیره نمایید.

اطمینان حاصل کنید که تصویر لوگویی که ساختید، در هر اندازه‌ای کیفیت بالا و ساختار خود را حفظ می‌کند.

پس از بارگیری فایل‌های لوگوی خود باید آن را بر روی تمام متعلقات بازاریابی برند خود اضافه کنید. این متعلقات شامل وب سایت، کارت ویزیت، بسته بندی و هر چیز دیگری است که می‌خواهید  منتشر کنید.

اگر استفاده از لوگوی شما برای برخی از این موارد سخت بود، می‌توانید یک لوگوی متغیر ساده‌تر برای آنها ایجاد کنید.

این امر به ویژه برای وب سایتتان که به لوگوی کوچکتری نیاز دارد بسیار مفید می‌باشد.

در آخر اینکه لوگویی که ساختید را وارد برند بوک خود کنید. این امر باعث می‌شود که همزمان با رشد و تکامل برندتان ظاهر کسب و کار شما هم حرفه‌ای و ثابت باقی بماند.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
سعید گفت:
سلام وقت بخیر واقعا مطلب مفیدی بود و به شخصه به من کمک کرد ، یک سوال
من برای طراحی لوگو در مشهد، پیویو هرکی میرم قیمت های عحیبی میده.. ممکنه تعرفه طراحی لوگوتون رو بفرمایید ؟
CG گفت:
سلام خیلی ممنون مطلب بسیار کامل و مفیدی بود

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید