Clicky

آموزش کامل ثبت وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی در گوگل

گوگل یک مکان عالی برای تبلیغ وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی شما به‌صورت رایگان است؛ به همین دلیل، حضور در صفحۀ اول گوگل باید بخشی از استراتژی‌های بازاریابی شما باشد.

اولین قدم برای دیده شدن در گوگل، طراحی وب‌سایت است و پس از آن، چندین ابزار در اختیار دارید تا وب‌سایت خود را به رتبۀ اول در صفحه‌های نتایج جست‌وجوی گوگل برسانید. ما هم در ادامه و در 7 مرحله قرار است به شما بگوییم که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؛ پس تا پایان همراهمان باشید!

1. وب‌سایت خود را در گوگل ثبت کنید

برای اینکه ربات‌های گوگل سریع‌تر وب‌سایت شما را پیدا کنند و مطالب جدید شما را زودتر فهرست‌بندی یا همان ایندکس (Index) کنند، باید آدرس وب‌سایت خود را در Google Search Console ثبت کنید.

برای بررسی اینکه آیا وب‌سایت شما قبلاً در فهرست جست‌وجوی Google قرار گرفته است یا خیر، کافیست با استفاده از URL وب‌سایت خود، یک جست‌وجوی ساده در گوگل انجام دهید. برای مثال، اگر آدرس وب‌سایت شما domain.ir است، باید در گوگل site:domain.ir را جست‌وجو کنید. اگر در نتایج جست‌وجو با صفحاتی از وب‌سایت خود مواجه شدید، پس وب‌سایت شما در گوگل ایندکس شده است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نحوه ایندکس کردن سایت در گوگل» ‌را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

2. گوگل را راهنمایی کنید

در گام دوم باید مطمئن شوید که گوگل محتوای شما را به‌خوبی درک می‌کند. از طرفی باید به او بگویید که کدام صفحۀ شما را ایندکس کند و بی‌خیال کدام صفحه شود. چرا؟ چون همۀ صفحات شما برای ایندکس مناسب نیستند. برای مثال، صفحۀ تسویه‌حساب یا صفحۀ درگاه پرداخت به حضور در صفحۀ اول گوگل نیازی ندارند؛ اما صفحه‌های محصول شما باید به‌خوبی در گوگل دیده شوند.

آمارها هم نشان می‌دهند که ایندکس اصولی یک وب‌سایت می‌تواند منجر به افزایش 8 درصدی در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو، رشد 8.5 درصدی رتبه‌بندی کلمات کلیدی و افزایش 13 درصدی ارزش کلمات کلیدی شود. بنابراین همان‌طور که گفتیم، کلید ایندکس اصولی این است که به‌طور واضح به گوگل بگویید کدام صفحه‌ها در وب‌سایت شما مهم هستند و باید در اولویت ایندکس قرار بگیرند. این کار را می‌توانید با استفاده از نقشۀ سایت(Sitemap) انجام دهید.

نقشۀ سایت  یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک وب‌سایت را فهرست می‌کند و نحوۀ ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد. هر صفحه یا فایلی که می‌خواهید در گوگل نمایش داده شود باید در این نقشه قرار بگیرد.

گاهی اوقات برخی صفحات هیچ‌گونه لینک داخلی ندارند و این موضوع، پیدا کردن صفحات برای ربات خزندۀ گوگل را سخت می‌کند؛ اما نقشۀ سایت در اینجا هم به کمک ربات گوگل می‌آید و آن را از سردرگمی نجات می‌دهد.

فایل robots.txt نیز حاوی دستورالعمل‌هایی برای موتورهای جست‌وجو است که به آن‌ها می‌گوید اجازۀ دسترسی به کدام بخش‌های وب‌سایت را دارند و دسترسی به کدام بخش‌ها برایشان مجاز نیست. اغلب موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو از این فایل پشتیبانی می‌کنند و محتویات موجود در آن را بررسی می‌کنند.

3. از کلمات کلیدی دُم‌دراز استفاده کنید

به کلمات کلیدی با بیش از 3-4 کلمه، کلمات کلیدی دم‌ُدراز (Long Tail) گفته می‌شود. این نوع از کلمات کلیدی نسبت به کلمات کلیدی کوتاه جست‌وجوی کمتری دارند، اما می‌توانند بسیار ارزشمند و استراتژیک باشند. چرا؟ چون خاص و منحصربه‌فرد هستند.

وقتی بین کلماتی که کاربران در گوگل جست‌وجو وارد می‌کنند و عباراتی که در وب‌سایت خود نوشته‌‌اید تطابق وجود داشته باشد، به احتمال زیاد وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر، انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می‌شود تا در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو بهتر و بیشتر دیده شوید.

برای مثال، فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه دارید. در این حالت، اگر بخواهید افرادی که عبارت «گلدان تزئینی برای آشپزخانه» را جست‌وجو می‌کنند روی وب‌سایت شما کلیک کنند، باید این عبارت را در یک مقالۀ وبلاگی یا در صفحۀ محصول خود قرار دهید. با این کار، شانس خود را برای نمایش در گوگل برای آن عبارت خاص افزایش می‌دهید. این روش، یک تکنیک ارزشمندِ سئو داخلی (On Page) است که اگر به‌صورت دقیق و هدفمند انجام شود، می‌تواند وب‌سایت شما را به صفحۀ اول گوگل ببرد.

شما می‌توانید این تکنیک را به شکل دیگری هم اجرا کنید. مثلاً می‌توانید به سؤالات عمومی مشتریان در حوزۀ کاری خودتان پاسخ دهید.

برای توضیح بیشتر اجازه دهید به همان مثال فروشگاه اینترنتی گل و گیاه برگردیم. مثلاً افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند به سؤال‌هایی مثل «چه گیاهی برای خانه‌های کم‌نور مناسب است؟» یا سؤال‌های عمومی‌تری مثل «چگونه گل بکاریم؟» پاسخ دهند.

به استراتژی سئو محلی (Local SEO) هم به اندازۀ کافی توجه کنید. سئوی محلی به مجموعه‌ٔ کارهایی گفته می‌شود که کسب‌وکار شما را در صدر نتایج جست‌وجوی محلی گوگل به جست‌وجوگر محلی نشان می‌دهد.

برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که عبارت «فروش گل رز در خیابان ولیعصر» را در گوگل جست‌وجو می‌کند. اگر در خیابان ولیعصر گل‌فروشی داشته باشید و با سئوی محلی بتوانید این کاربر را جذب کنید، حسابی نان‌تان در روغن است!

به‌طور کلی استفاده از تکنیک‌های سئوی محلی به شما کمک می‌کند افرادی را جذب کنید که به خدمات یک کسب‌وکار در یک منطقهٔ مشخص نیاز دارد.

4. متا تگ‌های وب‌سایت خود را مدیریت کنید

تکمیل و مدیریت متا تگ‌های وب‌سایت یکی دیگر از استراتژی‌ها برای قرارگیری وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج گوگل است. اما متا تگ چیست؟ وقتی که یک کلمه، عبارت یا سؤال را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، صفحۀ نتایج با مجموعه‌ای از متا تگ‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • تگ عنوان یا Title Tag: تگ عنوان، همان نوشته‌ای است که شما در بالای مرورگر خود مشاهده می‌کنید. از نظر گوگل، این نوشته همان عنوانِ صفحه است و آن را به رنگ آبی نمایش می‌دهد.
  • توضیحات متا یا Meta Description: توضیح مختصری از موضوع صفحه است و در زیر تگ عنوان نمایش داده می‌شود.

همچنین فراموش نکنید که برای تصاویری که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید، از Alt Text یا متن جایگزین استفاده کنید.

متن جایگزین یا Alt Text، مخفف Alternative Text است و به‌معنی یک متن کوتاه است که برای توصیف عکس، اینفوگرافیک، نمودار یا هر تصویر دیگری در یک وب‌سایت نوشته می‌شود. متن جایگزین فقط در کدهای وب‌سایت شما به‌عنوان یک خط از کدهای HTML نمایش داده می‌شود و به آن تگ آلت (Alt Tag) هم می‌گویند.

اگر وب‌سایت خود را با وبزی ساخته باشید، ابزارهایی که در بخش مدیریت وب‌سایت وجود دارد به شما کمک می‌کند تا متا تگ‌های خود را مدیریت کنید. همچنین این بخش به شما می‌گوید که کدام مؤلفه‌ها را باید برای سئو وب‌سایت خود بهینه کنید.

5. بهینه‌سازی برای موبایل

تلفن‌های همراه در حال حاضر حدود نیمی از کل ترافیک اینترنت جهانی را تشکیل می‌دهند. گوگل هم به‌خوبی از این آمار مطلع است و می‌‌‌خواهد که کاربرانی را که برای جست‌وجو از موبایل یا تبلت خود استفاده می‌کنند، راضی نگه دارد؛ بنابراین هنگام تصمیم‌گیری برای اینکه کدام صفحه‌ها در نتایج جست‌وجو در اول فهرست قرار دهد، میزان سازگاری وب‌سایت شما با موبایل را در نظر می‌گیرد. این یعنی اگر می‌خواهید که در صدر نتایج گوگل دیده شوید، باید به سازگاری وب‌سایت خود با موبایل‌ها و تبلت‌ها هم توجه کنید.

به‌طور کلی، وقتی کاربران ببینند که وب‌سایت شما به‌خوبی در موبایل نمایش داده می‌شود و پاسخ سؤالاتشان را هم به‌طور کامل می‌دهد، زمان بیشتری را در وب‌سایت شما می‌گذرانند. بر همین اساس، گوگل متوجه می‌شود که وب‌سایت شما یک وب‌سایت ارزشمند است و در نتیجه رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج به شما می‌دهد.

خبر خوب برای کاربران وبزی این است که وب‌سایت ساخته‌شدۀ شما با وبزی به‌طور ‌خودکار با موبایل و تبلت هماهنگ است و به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. همچنین با استفاده از ویرایشگر وبزی می‌توانید شیوۀ نمایش وب‌سایت خود برای تبلت و موبایل و مانیتور را به‌طور مجزا و مستقل از هم طراحی کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «مقایسه طراحی وب واکنش‌‌گرا با طراحی وب تطبیقی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

6. ایجاد بک لینک

وقتی یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگری لینک می‌دهد، یک بک لینک ساخته شده است.

یکی از راه های به دست آوردن بک لینک‌هایی با کیفیت بالا، تولید محتوا برای وبلاگ‌های دیگر است. این کار به شما کمک می‌کند تا تخصص خود را نشان دهید، اعتبار برندتان را افزایش دهید و کاری کنید که مشتریان بالقوه و گوگل بهتر بتوانند شما را پیدا کنند.

راه دیگر این است که URL وب‌سایت خود را در تمام صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای آنلاین گفت‌وگو قرار دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

7. لینک‌سازی داخلی

همان‌طور که در چند خط بالاتر اشاره کردیم، یکی از روش‌های مؤثر در ایندکس شدن صفحه‌های وب‌سایت شما، لینک‌سازی داخلی است. در واقع هر چه لینک‌های داخلی بیشتری به یک صفحه بدهید، احتمال اینکه آن صفحه برای ایندکس شدن در اولویت قرار بگیرد بیشتر است. همین موضوع دربارۀ زمانی که یک صفحه یا محتوای جدید در وب‌سایت شما منتشر می‌شود هم صدق می‌کند و شما می‌توانید با لینک دادن به آن صفحه، یک مسیر داخلی برای ربات‌های گوگل ایجاد کنید تا آن را دنبال کنند.

 

جمع‌بندی: گوگل هر چه بخواهید به شما می‌دهد!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی خودتان را در گوگل ثبت کنید و همچنین اشاره کردیم که این کار چه مزایایی می‌تواند داشته باشد.

به‌طور کلی و به‌عنوان نکتۀ پایانی باید بگوییم که ایندکس شدن وب‌سایت شما در گوگل باعث می‌شود تا ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید، رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج گوگل بگیرید و بهتر و بیشتر دیده شوید. در واقع هر موفقیتی را که انتظارش را دارید، می‌توانید با ایندکس وب‌سایت خود در گوگل کسب کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله کمی استراحت کنید و بعد به‌سراغ مطالعۀ مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» بروید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید