Clicky

آموزش جامع راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه در 7 مرحله

گیاهان قهرمانان بی‌صدای دنیای ما هستند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند از محیطی زیبا لذت ببریم و در عین حال مزایای درمانی خاصی را ارائه می‌کنند که ما را سالم و شاداب نگه می‌دارد. به نظر می‌رسد گیاهان حتی می‌توانند در نبود دوستان و نزدیکان ما در روزهایی مثل روزهایی که درگیر کرونا بودیم، تنهایی ما را پُر کنند. از آنجایی که افراد زیادی هستند که به این دلایل و دلایل دیگر به‌دنبال خرید انواع گل و گیاه هستند، شما این فرصت را دارید که با یادگیری نحوۀ فروش گیاهان به‌صورت آنلاین درآمد کسب کنید.

ما هم قرار است در این مقاله، مراحل مربوط به راه‌ اندازی یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه را به شما بگوییم. پس تا پایان همراه ما باشید!

چگونه یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه طراحی کنیم؟

1. مشخص کنید که قرار است چه گیاهانی بفروشید

دنیای گیاهان سرشار از تنوع است؛ از گیاهان و ادویه‌ها گرفته تا گیاهان فضای باز، دانه‌ها و پیازها. در زمان انتخاب گیاهان برای فروش باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید؛ مثل: مثل علاقۀ شخصی‌تان، نوع محصولاتی که به آن‌ها دسترسی دارید، داشتن فضای لازم برای نگهداری آن‌ها و ... .

برخی از گیاهانی که می‌توانید آن‌ها را برای فروش انتخاب کنید عبارتند از:

  • گیاهان آپارتمانی مثل کاکتوس‌ها و سرخس‌ها؛
  • دانه‌ها و پیازها؛
  • محصولات مراقبت از گیاه مثل کود و خاک (این محصولات را می‌توانید همراه با گیاه یا به‌طور مستقل بفروشید)؛
  • گلدان‌های آویزان و تزیئنی؛
  • انواع تراریوم‌.

2. گیاهان خود را تأمین کنید

دو روش رایج برای تأمین گیاهان مدنظر مشتریانتان وجود دارد. اولین و زمان‌برترین روش این است که گیاهان خود را برای فروش بکارید. برای این کار می‌توانید گیاهان را در باغ خود بکارید یا یک گلخانه اجاره کنید.

رشد گیاهان به دانش زیادی دربارۀ مراقبت از گونه‌های مختلف گیاهی نیاز دارد. همچنین باید در نظر بگیرید که اگر تعداد سفارشات شما زیاد شود، چگونه تولید را افزایش می‌دهید. پس بهتر است از خودتان بپرسید که آیا فضا و شرایط مناسبی برای رشد و مراقبت از گیاهان را دارید یا خیر.

یک روش ساده‌تر برای بسیاری از فروشندگان، تهیۀ گیاهان از گلخانه‌ها، باغ‌ها و پرورش‌دهندگان حرفه‌ای و تأمین‌کنندگان است. شما می‌توانید از گلخانه‌های محلی بازدید کنید یا وب‌سایت‌های متعلق به شرکت‌های تولیدکننده را بررسی کنید.

وقتی که به‌دنبال بهترین منبع تأمین گیاهان هستید، به یاد داشته باشید که:

  • از تأمین‌کنندۀ معتبر خرید کنید: تأمین‌کنندگان مختلف می‌توانند مزایا و ویژگی‌های متفاوتی ارائه کنند. برخی از آن‌ها برای فروش گیاهان حداقل تعدادی در نظر می‌گیرند. برخی هم می توانند مشاوره، پشتیبانی و خدمات بیشتری نسبت به سایر تأمین‌کنندگان ارائه می‌کنند.
  • از پرورش‌دهندگان نزدیک خرید کنید: خرید از تأمین‌کنندگان و پرورش‌دهندگان نزدیک به شما در اغلب مواقع بهتر است؛ چون هزینۀ حمل‌ونقل و بسته‌بندی کمتری پرداخت می‌کنید.
  • رابطه بسازید: سعی کنید یک رابطۀ خوب و قدرتمند با تأمین‌کنندگان ایجاد کنید. یک رابطۀ خوب با تأمین‌کننده می‌تواند منجر به معاملات بهتر در دراز مدت شود.
  • به ویژگی فصلی بودن برخی گیاهان توجه کنید: توجه کنید که تأمین‌کنندگان در هر فصل، کدام‌یک از انواع گیاهان را پرورش می‌دهند و تأمین می‌کنند. گاهی ممکن است لازم باشد در طول یک سال، به‌جای یک تأمین‌کننده از چندین تأمین‌کننده گیاه بخرید.
  • چندین تأمین کننده داشته باشید: اگر فقط یک تأمین‌کننده داشته باشید و مشکلی در تأمین محصولات پیش بیاید، کسب‌وکار خودتان هم دچار مشکل می‌شود. پس بهتر است از چندین تأمین‌کننده خرید کنید تا علاوه بر جلوگیری از مشکلات احتمالی، به طیف وسیع‌تری از محصولات دسترسی داشته باشید.
  • از روش دراپ‌شیپینگ (dropshipping) استفاده کنید: دراپ‌شیپینگ یکی از روش‌های خرده‌فروشی است که در آن نیازی به انبار کردن یا فرستادن کالاهایی که مشتریان از شما می‌خرند ندارید. در عوض می‌توانید با برندها و عمده‌فروش‌ها همکاری کنید تا آن‌ها خودشان کالاها را برای مشتریان تأمین و ارسال کنند. در این حالت دردسرهای تأمین سرمایه برای خرید کالا، اجارۀ انبار و مدیریت موجودی را هم ندارید. فقط کافی است یک وب‌سایت داشته باشید تا سفارش بگیرید. این کار باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینۀ شما در پردازش سفارشات می‌شود.

3. از گیاهان خود عکس بگیرید

عکاسی از محصول برای جلب توجه مردم بسیار مهم است، به‌خصوص اگر کالایی می‌فروشید که زیبایی آن از هر چیزی مهم‌تر است؛ دقیقاً مثل گل و گیاه! شما می‌توانید یک عکاس حرفه‌ای استخدام کنید یا اینکه خودتان از گیاهان عکس بگیرید. در هر حالت لازم است که به مهم‌ترین نکات دربارۀ عکاسی از گل‌ها و گیاهان توجه کنید:

  • در نور طبیعی عکس بگیرید: نور طبیعی گیاهان را بهتر و طبیعی‌تر به مشتریان نمایش می‌دهد. از فیلترها استفاده نکنید؛ چون ممکن است منجر به برآورده نشدن انتظارات مشتریان شما شود.
  • از گوشی هوشمند خود استفاده کنید: گوشی‌های هوشمند امروزی کاملاً قادر به گرفتن فیلم‌های آموزشی مراقبت از گیاهان، تصاویر پشت صحنه و سایر عکس‌ها برای استفاده در وب‌سایت فروشگاهی گل و گیاه شما هستند.
  • در فضای طبیعی عکس بگیرید: با قرار دادن گیاه در یک فضای طبیعی مثل اتاق خواب، اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری، به مشتری خود کمک کنید تا تصور کند که گیاه شما در خانۀ او چگونه خواهد بود.
  • جزئیات را ثبت کنید: برای نمایش بهتر و دقیق‌تر رنگ‌ها و بافت‌های هر گیاه، عکس‌هایی هم از فاصلۀ ‌نزدیک ثبت کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزشی عکاسی از محصول» ‌را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود را راه‌اندازی کنید

برای فروش گیاهان به صورت آنلاین، باید یک وب‌سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید تا بتوانید محصولات خود را به نمایش بگذارید و از مشتریان خود سفارش بگیرید. شما می‌توانید برای انجام این کار از فروشگاه‌ساز وبزی استفاده کنید.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.

برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف هریک از آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

در ادامه و بعد از راه‌اندازی اولیۀ وب‌سایت خود وقتی نوبت به صفحات محصول می‌رسد، باید مطمئن شوید که اطلاعات استانداردی مثل توضیحات گیاه، اندازه و گونه‌ها را همراه با تصاویر واضح محصول در آن صفحه اضافه کنید.همچنین می‌توانید در صفحۀ محصول خود آموزش هم قرار دهید. برای مثال، می‌توانید جزئیات مفیدی مانند pH ایده‌آل برای شرایط رشد گیاه را درج کنید و نکات مراقبت از گیاه را به مخاطبان خود ارائه کنید.

5. برند خودتان را بسازید

برای اینکه فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود را نسبت به فروشگاه رقبایتان خاص و متمایز کنید،‌ باید برند خودتان را بسازید. در واقع باید مشخص کنید که چه چیزی فروشگاه شما را نسبت به سایر فروشگاه‌های گل و گیاه منحصربه‌فرد می کند و از آن به‌عنوان ارزش پیشنهادی خود استفاده کنید.

اگر یک داستان برند (Brand Story) دارید، می‌توانید آن را در صفحۀ «دربارۀ ما»، شبکه‌های اجتماعی و حتی روی بسته‌بندی‌های محصولات بنویسید.

در این مرحله لازم است ارزش‌های کسب‌وکار خود را مشخص کنید و محتوای آموزشی ارائه دهید تا نشان دهید که متخصص هستید و به محصولات خود اهمیت می‌دهید.

6. گیاهان خود را قیمت‌گذاری کنید

اگر کسب‌وکارتان را به‌تازگی راه انداخته باشید، قیمت‌گذاری محصولات ممکن است کمی دشوار باشد. اما انجام برخی تحقیقات دربارۀ ‌رقبا برای اینکه بفهمید برای محصولات مشابه چه نوع قیمت‌هایی در نظر می‌گیرند، می‌تواند نقطه شروع خوبی برای شما باشد. همچنین می‌توانید مقالۀ آموزش جامع قیمت‌گذاری را در آکادمی وبزی بخوانید تا بهتر با این مسئله مواجه شوید.

قیمت گیاهان بسته به عوامل مختلفی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، مشتری هدف شما یک عامل مهم در قیمت‌گذاری خواهد بود. برخی از علاقه‌مندان به گیاهان حاضرند که برای یک گیاه کمیاب در شرایط خوب هزینۀ بیشتری بپردازند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بخواهند تعداد زیادی از گیاهان را با قیمت کمتری خریداری کنند. پس باید به ویژگی‌های پرسونا و مخاطب هدف خود توجه کنید.

عوامل دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • فصلی بودن گیاهان: اگر گیاهان خاصی را در زمانی که یافتن آن‌ها در جای دیگر دشوار است ارائه می‌کنید، می‌توانید هزینۀ بیشتری برای آن دریافت کنید. با این حال، برای استفاده از مزیت فصلی، باید به یک تأمین‌کننده قابل اعتماد و حرفه‌ای با گیاهان متنوع دسترسی داشته باشید.
  • کمیاب بودن: یافتن برخی از گیاهان و دانه‌ها بسیار سخت تر از سایرین است. دانستن اینکه کدام گیاهان در بین مخاطبان هدف شما بیشترین تقاضا را دارند به شما کمک می کند تا قیمت مناسب را تعیین کنید.
  • قیمت بازار: محدودۀ قیمت استانداردی را که اکثر افراد در صنعت شما استفاده می کنند در نظر بگیرید. در حالی که برند شما ممکن است دانه‌ها و گیاهان اولیۀ را با کیفیت بسیار زیادی ارائه کند، قیمت‌گذاری هنوز باید مشابه آنچه مشتریان می‌توانند در جای دیگر آنلاین پیدا کنند، باشد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای جامع قیمت‌گذاری محصول و خدمات» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

7. گیاهان خود را بسته‌بندی و ارسال کنید

بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل اصولی گیاهان می‌تواند کمی پیچیده باشد، چون شما قرار است یک موجود زنده را ارسال کنید! به همین خاطر برای محافظت از محصول خود، باید اقدامات مراقبتی بیشتری انجام دهید. به این معنی که دربارۀ بهترین راه‌ها برای ایمن نگه‌داشتن همه چیز از برگ تا ساقه و دانۀ گل تحقیق کنید.

هنگام بسته‌بندی و حمل‌و نقل گیاهان خود، باید مطمئن شوید که:

  • قوانین و مقررات را رعایت کنید: اگر قرار است به‌صورت بین‌المللی کار کنید، قوانینی وجود دارد که نشان می دهد چگونه انواع خاصی از مواد آلی و خاک می‌توانند از مرزها عبور کنند.
  • دربارۀ آب و هوا تحقیق کنید: اگر قرار است گیاهان شما در طول حمل‌و‌نقل در معرض دمای شدید قرار گیرند، ممکن است لازم باشد از بسته‌های حرارتی استفاده کنید یا اقدامات مراقبتی دیگری انجام دهید.
  • اقدامات مراقبتی انجام دهید: اقدامات متعددی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از گیاه خود انجام دهید؛ از پیچیدن مقوا در اطراف پایۀ گیاه گرفته تا اطمینان از پوشاندن گلدان در پوشش حباب‌دار.
  • حامل‌ها را با دقت انتخاب کنید: گاهی اوقات ایمن‌ترین راه برای حمل یک گیاه، تحویل سریع است. برای این تحویل سریع هم بهتر است از حامل‌هایی استفاده کنید که مانع از رسیدن نور به گیاه نمی‌شود و از سلامت گیاه محافظت می‌کند.
  • در صورت امکان هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهید: در برخی مواقع ممکن است بتوانید گیاهان خود را بدون خاک و سایر لوازم جانبی ارسال کنید. با این کار می‌توانید وزن مرسولۀ خود را کاهش دهید و در نتیجۀ هزینۀ کمتری برای حمل‌ونقل بپردازید.

 

جمع‌بندی: فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود را در کمتر از 15 دقیقه بسازید!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید در 7 مرحله، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خودتان را راه‌اندازی کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گیاهان ممکن است محبوب‌ترین کالا برای فروش آنلاین نباشند، اما مطمئناً مخاطب خاص خودشان را دارند و می‌توانند درآمد خوبی برای شما داشته باشند؛ به‌شرط اینکه اینکه ارزش پیشنهادی خود را به‌درستی پیدا و ارائه کنید.

حالا اگر قصد دارید که فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود را بسازید،  می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» آن را در کمتر از 15 دقیقه راه‌اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید