Clicky

چرا باید لوگو داشته باشیم؟

سایت سازی وبزی

چرا کسب‌وکار شما به یک لوگو احتیاج دارد؟

 

لوگو، اولین احساسی است که از کسب‌وکارتان در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. مشتریان بالقوه، مشتریان دائمی و یا تمامی افرادی که قرار است با آن‌ها همکاری داشته باشید اولین درک از کسب‌وکارتان را از لوگو دریافت می‌کنند و این احساس به‌عنوان بخش مهمی از هویت کسب‌وکارتان، برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند.

 

همچنین انتخاب یک لوگوی مناسب می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز شما از رقبایتان باشد. ازآنجایی‌که لوگو به‌عنوان بخش مهمی از هویت کسب‌وکارتان در تمامی طراحی‌های آینده و از زمانی که شروع به فعالیت در فضای آنلاین بکنید نیز قرار است مورداستفاده قرار بگیرد، طراحی مناسب و با دقت آن شما را از دردسرهای احتمالی که در آینده و در فرآیند طراحی ممکن است برایتان ایجاد شود خلاص می‌کند.

 

علاوه بر این، نحوه‌ی نمایش لوگو در وب سایتتان می‌تواند یک تجربه‌ی کاربری مثبت، به‌یادماندنی و باکیفیت در ذهن کاربران ایجاد کند.

 

اصول طراحی لوگوی

 

اصول طراحی لوگو

 

لوگو هر برند باید خیلی واضح، قابل‌درک و به‌یادماندنی باشد. بهتر است قبل از شروع به طراحی لوگو این سؤالات را از خودتان بپرسید:

 

  • آیا لوگویی که قرار است طراحی کنم واضح و شفاف هویت برند را نمایش می‌دهد؟
  • آیا برای تمام مصارفی که شرکت قرار است از آن استفاده کند کاربردی و قابل‌استفاده هست؟
  • آیا این لوگو در بین رقبا می‌تواند متمایز باشد؟

 

محل قرارگیری لوگو در وب‌سایت

 

سایت ساز

 

لوگو به‌عنوان بخش مهمی از طراحی وب‌سایت محسوب می‌شود. اگر صفحه‎ی اصلی وب‌سایتتان شامل پیغامی خاص، محصولی خاص و یا اطلاعات دیگری است، می‌توانید لوگو را در سمت چپ قرار دهید چون چشم انسان از سمت چپ صفحه شروع به خواندن می‌کند.

 

البته در وب‌سایت‌های فارسی لوگو در سمت راست نیز قرار می‌گیرد. هم‌چنین می‌توانید به‌محض ورود کاربران لوگو را در وسط صفحه ‌نمایش دهید و کاربران را به مشاهده‌ی بخش‌های دیگر وب‌سایت و با کلیک روی یک دکمه‌ی فراخوانی هدایت کنید.

 

اگر مطمئن نیستید که چه جایی می‌تواند برای قرارگیری لوگو مناسب باشد، می‌توانید به تعدادی از وب‌سایت‌های مشهور سر بزنید و از آن‌ها الهام بگیرید. آیا لوگوی آن‌ها هم بخش مهمی از سایت محسوب می‌شود و ساختار یکپارچه را با طراحی سایت حفظ کرده است و به‌عنوان یک بخش بصری قابل‌توجه در سایت قابل‌دیدن است؟

 

بهتر است در طول این بررسی، مواردی که به نظرتان بااهمیت می‌آیند را یادداشت کنید. اینکه لوگو در وب‌سایت چطور به نظر می‌رسد. از ایده‌هایی که استفاده کرده‌اند الهام بگیرید و بررسی کنید که امکان به‌کارگیری آن ایده‌ها برای شما هم وجود دارد یا خیر.

 

هدر و فوتر وب‌سایت، بخش‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد یکپارچگی برند کمک بگیرید. درواقع هدر و فوتر بخش‌های مناسبی برای نمایش لوگوی شما هستند و ازآنجاییکه این بخش‌ها در تمامی صفحات وب‌سایت نمایش داده می‌شوند لوگو نیز به‌عنوان عضو مهمی از هویت برندتان در تمامی صفحاتی که کاربر به آن‌ها مراجعه می‌کند ظاهر می‌شود.

 

هدر و فوتر هم‌چنین به‌عنوان بخش مهمی برای هدایت کاربران به بخش‌ها و صفحات دیگر و هم‌چنین محلی برای لینک و آیکون‌های صفحات مجازی استفاده می‌شوند.  لوگو هم‌چنین باید در تمامی صفحاتی که شامل دکمه‌ی فراخوانی هستند، مانند فرم‌های تماس و یا صفحات پرداخت نمایش داده شود.

 

در ضمن، فراموش نکنید که آیکونی که در کنار اسم سایت قرار می‌گیرد (favicon) را نیز تغییر دهید؛ زیرا این بخش علاوه بر اینکه به ایجاد برند از وب‌سایتتان کمک می‌کند، برای ایجاد یکپارچگی طراحی نیز بسیار مؤثر است.

 

سفارشی‌سازی این آیکون (favicon) کار سختی نیست ولی اغلب نادیده گرفته می‌شود. وقتی لوگوی شما در تب مرورگر برای کاربر نمایش داده شود علاوه بر ایجاد حس یکپارچگی، به کاربر این امکان را می‌دهد وقتی تعداد زیادی تب بازشده در مرورگر دارد به‌راحتی بتواند صفحه وب‌سایت شمارا در میان وب‌سایت‌های دیگر پیدا کند.  

 

استفاده از لوگو در فضای مجازی

 

سایت ساز وبزی

 

حضور در فضای مجازی برای ایجاد برند و افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت بسیار اهمیت دارد. باید تشخیص دهید لوگوی شما در پلتفرم‌های مختلف که قصد دارید در آن‌ها برندتان را تبلیغ کنید، به چه شکل نمایش داده می‌شود.

 

شبکه‌های اجتماعی مختلف هرکدام عکس پروفایل، اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی برای نمایش محتوا دارند. باید مطمئن شوید که لوگوی شما در هرکدام از آن‌ها کاملاً واضح و به‌خوبی قابل‌تشخیص است.

 

هیچ بخشی از لوگو نباید برای قرار گرفتن در سایزهای مختلف پروفایل بریده شود و یا به هر نحو دیگری محدود شود. اندازه‌ی مناسب و وضوح خوب، دو عنصر کلیدی در طراحی و استفاده‌ی لوگو برای پلتفرم‌های مختلف فضای مجازی است.

 

لوگو باید به‌راحتی در هر سایز از کوچک‌ترین سایز تا بزرگ‌ترین سایز قابل‌تشخیص باشد.

 

ایجاد یکپارچگی از برند

 

ایجاد یکپارچگی از برند به معنای این است که کاربر ازنظر بصری به یک درک مشترک از برند شما در فضاهای مختلف آنلاین و آفلاین برسد که با دیدن آن نشانه‌ها متوجه حضور برند شما در آنجا بشود.

 

برای رساندن کاربر به این درک مشترک باید از لوگو در فضاهای مختلف استفاده کرد. مثلاً می‌توانید کمپین‌های ایمیلی‌تان را به‌صورت سفارشی طراحی کنید و از رنگ‌های سازمانی و لوگوی خودتان در آن استفاده کنید و با ارسال خودکار ایمیل برای کاربران به‌صورت زمان‌بندی‌شده و یا ارسال ایمیل تأیید بعد از رزرو یک سرویس از طرف کاربر آن‌ها را با این فضا آشنا کنید.

هم‌چنین استفاده از لوگو دربسته بندی و ارسال محصولات نیز نقش مهمی دارد.

درنهایت باید بگوییم انتخاب مناسب لوگو می‌تواند در تمام جنبه‌های معرفی برند به مخاطب تأثیرگذار باشد.  

۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده
مهرداد گفت:
مطلب فوق العاده مفیدی بودی. به نظرم لوگو تاثیر خیلی چشمگیری توی رشد کسب و کارها داره. من برای شرکتم یه لوگو استفاده کردم، کمتر از 6 ماه تاثیر زیادی تو افزایش مشتری داشت.
    تیم تحریریه وبزی گفت:
    ممنون از اشتراک گذاری نظرت مهرداد عزیز.

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید