Clicky

آموزش جامع راه‌اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

نمایشگاه‌های صنایع دستی راه فوق‌العاده‌ای برای کسب تجربه و قرار گرفتن در معرض دید افراد هستند، اما این نمایشگاه‌ها اغلب فصلی هستند و همیشه هم نتایج مطلوبی ندارند.

اگر در حال حاضر زمینۀ صنایع دستی فعالیت می‌کنید یا قرار است کسب‌وکار خودتان را در این زمینه راه‌اندازی کنید، راه دیگری برای فروش اقلام دست‌ساز شما وجود دارد که امکانات و فرصت‌های بیشتری برایتان فراهم می‌کند.

مهم نیست که چه ایده‌ای برای در ذهن دارید، بهترین کار برای اجرای ایده‌تان این است که به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خودتان باشید!

ما هم این مقاله را نوشته‌ایم تا هر چیزی را که برای یادگیری نحوۀ فروش صنایع دستی به‌صورت آنلاین نیاز دارید به شما بگوییم. پس تا پایان مقاله همراهمان باشید.

 

آموزش فروش آنلاین صنایع دستی در 6 مرحله

1. تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌خواهید بسازید و بفروشید

وقتی مشخص کنید که قرار است چه چیزی بسازید، دو گزینه پیشِ پای شما قرار می‌گیرد: یا باید از تخصص و مهارت‌های فعلی‌تان استفاده کنید یا اینکه مهارت و تخصص جدیدی یاد بگیرید.

اگر گزینۀ اول دربارۀ شما صدق می‌کند و شما در یک حرفه تخصص دارید، شروع کار برایتان ساده‌تر است.

اگر هم گزینۀ دوم دربارۀ شما صدق می‌کند، اصلاً نگران نباشید! می‌توانید کارتان را با تحقیق دربارۀ کالاهای پرفروش در حوزۀ صنایع دستی شروع کنید.

محصولی را انتخاب کنید که علاقۀ شما را قلقلک می‌دهد! سپس دربارۀ فرایند تولید آن و همچنین رقابت و فرصت‌های آن بیشتر تحقیق کنید. برای مرحلۀ تحقیق باید به سؤال‌هایی مثل سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

  • چه مواد و تجهیزاتی برای تولید محصول خود نیاز دارید؟
  • برای تولید هر محصول چقدر زمان نیاز دارید؟
  • هزینۀ تولید یک محصول چقدر است؟
  • چه هزینه‌های تجاری دیگری را باید در نظر بگیرید؟
  • رقبای شما چه وب‌سایت‌هایی هستند؟ کدام از بقیه بهتر عمل می‌کند؟
  •  کالای شما چه نیازی از مشتریان را برطرف می‌کند؟
  • چرا افراد باید از شما خرید کنند؟
  • قیمت سر به سر (قیمتی که هزینۀ کل و درآمد کل باهم برابر می‌شوند) محصول شما چقدر است؟
  • آیا مجوز خاصی باید برای کسب‌وکارتان بگیرید؟ یا مقررات خاصی برای تولید محصول شما وجود دارد؟

نکتۀ مهم: به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از اقلام دست‌ساز می‌شود، احساس شما به کارتان اغلب در خروجی کار شما دیده می‌شود. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه نداشته باشید یا ندانید که «چرا» آن محصول را تولید می‌کنید، طبیعی است که به‌‌سرعت خسته و دلسرد شوید.

در ادامه چند دسته از کالاهای محبوب در صنایع دستی را آورده‌ایم تا برای انتخاب محصول کمی به شما کمک کرده باشیم:

  • انواع طلا و جواهر
  • لوازم دکوری خانه
  • مبلمان
  • چاپ روی بوم
  • پلنر (Planner) دیجیتال یا قابل چاپ
  • انواع شمع‌
  • لوازم عقد و عروسی
  • جعبه‌های اشتراک و کادویی
  • کیت‌های صنایع دستیِ از پیش ساخته شده
  • لباس و اقلام حیوانات خانگی
  • هدایای شخصی مثل نقاشی روی تیشرت

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «تحقیقات بازار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

علاوه بر انتخاب کالایی که آن علاقه دارید، تعیین مشتری هدف و راه‌حل یا ارزشی که کالای شما ارائه می‌کند از واجبات است.

افرادی که برای هدف‌گذاری انتخاب می کنید بر جنبه‌های مختلف کسب‌و‌کار شما تأثیر می‌گذارند؛ مثل:

  • نوع محصول یا ویژگی‌هایی که برجسته می‌کنید؛
  • موادی که استفاده می‌کنید؛
  • استراتژی قیمت‌گذاری؛
  • نام برند
  • بسته‌بندی
  • پیام‌رسانی
  • استراتژی بازاریابی و تبلیغات
  • کانال‌های فروش

در همین راستا، شما می‌خواهید مخاطب خاصی را که به‌خوبی می‌شناسید هدف قرار دهید تا از زمانی که برای توسعۀ محصولات، قیمت‌گذاری و استراتژی بازاریابی خود می‌گذارید لذت ببرید. بهتر است یک یا چند شخصیت خریدار (پرسونا) طراحی کنید تا به شما کمک کند بیشتر از دیدگاه مشتریان خود فکر کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «شخصیت خریدار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. برند خود را توسعه دهید

برند شما خیلی بیشتر از یک نام یا لوگو است. در واقع چشم‌انداز، ارزش‌ها، صدا، سبک، تصویر، شخصیت و ویژگی‌های کسب‌وکار شماست باهم ترکیب می‌شوند و برند شما را می‌سازند.

تعریف اینکه شما به‌عنوان یک شرکت چه کسی هستید، اولین قدم برای ایجاد یک تصویر منسجم از برند و ارتباط با مصرف‌کنندگان در سطح احساسی است.

هدف و چشم‌انداز پشت برند خود را تعیین کنید. با دقت دربارۀ پیشنهاد فروش منحصر‌به‌فرد خود فکر کنید و آن را در برندتان بگنجانید.

برای مثال، اگر حفظ محیط زیست اولویت اصلی کسب‌و‌کار شماست، از موادی برای تولید و بسته‌بندی استفاده کنید که به محیط زیست آسیب نمی‌زنند. همچنین می‌توانید متعهد شوید که بخشی از سود خود را به یک خیریه اهدا می‌کنید.

وقتی کم‌کم کسب‌وکار شما راه افتاد، می‌توانید به هویت بصری، لحن و سایر عناصر برند خود فکر کنید که نشان‌دهندۀ متعهد بودن شما به هدفتان است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش نوشتن استراتژی برند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. یک فروشگاه‌ساز انتخاب کنید

وقتی که محصول خود را برای تولید و فروش انتخاب کردید، شخصیت خریدار کسب‌وکارتان را طراحی کردید و بعد هم برندسازی را شروع کردید، کم‌کم باید آمادۀ ساخت فروشگاه اینترنتی‌تان شوید.

برای این کار می‌توانید یک فروشگاه‌ساز انتخاب کنید که هم هزینه‌های کمتری نسبت به طراحی سایت با ابزارهای دیگر دارد و هم اینکه به دانش فنی خاصی نیاز ندارد.

بهتر است در زمان انتخاب یک فروشگاه‌ساز برای میزبانی وب‌سایت خود به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • سهولت راه‌اندازی: به دنبال پلتفرمی باشید که قالب‌های حرفه‌ای داشته باشد و آن با تلفن همراه سازگار باشد. همچنین کار با ابزارهای ویرایشی آن آسان باشد و لازم نباشد که کدنویسی یاد بگیرید.
  • امنیت و سرعت: ‌دنبال فروشگاه‌سازی باشید که امنیت قدرتمندی دارد و محتوا و داده‌های مشتریان شما را ایمن نگه می‌دارد. علاوه بر این، مطمئن شوید که پلتفرمی که انتخاب می‌کنید میزان ترافیک بالا را بدون خرابی مدیریت می‌کند و وب‌سایت شما را در هر حالتی به‌سرعت بارگذاری می‌کند.
  • ابزارهای پشتیبان: بهترین فروشگاه‌سازها فقط سازندۀ یک وب‌سایتِ ساده نیستند. آن‌ها ابزارها، اتوماسیون‌ها و برنامه‌هایی کاربردی برای مدیریت بهتر کسب‌وکار شما را ارائه می‌کنند. در واقع فروشگاه‌سازها باید به شما در زمینه‌هایی مانند مدیریت موجودی، صدور فاکتور، بازاریابی و... کمک کنند.
  • ابزارهای چند کاناله: به دنبال پلتفرمی باشید که مستقیماً به ابزارهای کلیدی بازاریابی مانند شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ متصل می‌شوند.
  • پشتیبانی: در حین کار با فروشگاه‌سازها ممکن است با سؤالات مختلفی مواجه شوید؛ بنابراین مطمئن شوید فروشگاه‌سازی که انتخاب می‌کنید به‌شیوه‌های گوناگون مثل چت آنلاین، ایمیل، تیکت، تماس تلفنی و... به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

اگر نظر ما را برای انتخاب یک فروشگاه‌ساز مطمئن، حرفه‌ای و قدرتمند بخواهید، پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه‌ساز و سایت‌ساز وبزی استفاده کنید.

در وبزی می‌توانید از بازاریابی و فروش گرفته تا مدیریت سفارشات و مدیریت موجودی را به‌خوبی انجام دهید و یک کسب‌وکار موفق و حرفه‌ای داشته باشید.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید. استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چرا وبزی بهترین‌سایت ساز است؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

5. فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خودتان را بسازید

اگر از وبزی برای طراحی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خود استفاده کنید، کارهای بسیار ساده‌ای در پیش دارید!

در واقع شما با استفاده از مبتکرانه‌ترین سایت‌ساز درگ اند دراپ می‌توانید هر چیزی را که بخواهید سفارشی‌سازی کنید یا تغییر دهید.

با استفاده از ویژگی‌های مختلف، مثل ویدیو در بک‌گراند، انیمیشن‌های مختلف، افکت‌های مختلف برای گالری و… یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی مدرن و حرفه‌ای بسازید.

ساخت حساب کاربری در وبزی بسیار ساده است و همان‌طور که گفتیم تا 14 روز امکان دسترسی رایگان به تمامی ابزارها و خدمات وبزی را دارید.

برای شروع طراحی وب‌سایت خود با وبزی بهتر است مسیر زیر را طی کنید:

  • یک قالب برای وب‌سایت خود انتخاب کنید: از بین قالب‌های متنوع وبزی یک قالبی را که بیشتر از بقیه دوست دارید و به هدف کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید. تمامی قالب‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش‌ و شخصی‌سازی دارند و شما می‌توانید متناسب با آنچه می‌خواهید قالب‌ها را ویرایش کنید. همچنین لازم است بدانید که تمامی قالب‌های وبزی ریسپانسیو هستند و به‌خوبی در موبایل و تبلت هم نمایش داده می‌شوند.
  • محصولات را به فروشگاه خود اضافه کنید: جزئیات محصول خود را بارگذاری کنید؛ از جمله عکس‌های محصول. در وبزی می‌توانید به‌طور نامحدود به فروشگاه خود محصول اضافه کنید.
  • داستان خود را بگویید: از طریق صفحۀ «دربارۀ ما» یا از روش دیگری، داستان اصلی، ارزش ها یا مأموریت شرکت خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.
  • قوانین و خط‌مشی‌های خود را اعلام کنید: توضیحات مفصلی دربارۀ قوانین حمل و نقل، عودت کالا و... را در صفحه‌ای اعلام بنویسید.
  • تعیین روش‌های پرداخت: خرید صنایع دستی خود را با ارائۀ انواع روش‌های پرداخت آسان کنید.
  • وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید: سایت خود را به یک دامنۀ سفارشی متصل کنید و آن را برای تمامی کاربران دنیا آمادۀ نمایش کنید. در وبزی شما برای اتصال دامنه به وب‌سایت خود محدودیتی ندارید و هرچقدر که بخواهید می‌توانید به وب‌سایت خود دامنه متصل کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آشنایی با انواع دامنه‌ها و کاربرد آن‌ها» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. مشتری جذب کنید

حالا وقت آن است که صنایع دستی خود را تبلیغ کنید و برای کسب‌وکارتان مشتری جذب کنید. در این مرحله بهتر است روی یک یا دو کانال بازاریابی تمرکز کنید که بیشترین محبوبیت را در بین مخاطبان هدف شما دارد. همان‌طور که با این کانال‌ها بیشتر آشنا می‌شوید، ابزارها و روش‌های بیشتری را به استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان اضافه کنید.

در ادامه چند تکنیک برای بازاریابی به شما معرفی می‌کنیم:

  • شبکه‌های اجتماعی: برند خود را در شبکه‌های اجتماعی معروف، به‌ویژه آنهایی که برای خریداران و علاقه‌مندان به صنایع دستی جذاب است، مانند اینستاگرام و پینترست معرفی کنید. به‌طور منظم محتوای جدید و منحصربه‌فرد منتشر کنید و برای تعامل واقعی با مخاطبان خود وقت بگذارید.
  • وبلاگ: افزودن یک وبلاگ به فروشگاه اینترنتی‌تان و همچنین انتشار محتوای رایگان و به‌روزرسانی منظم آن به افزایش اعتبار شما و ارتقای سئو کمک می‌کند. البته وبلاگ‌نویسی یک استراتژی بلندمدت در بازاریابی به حساب می‌آید. اگر زمان، منابع یا اشتیاق لازم را برای مدیریت آن ندارید، بهتر است آن را اجرا نکنید.
  • تبلیغات کلیکی: تبلیغات کلیکی می‌تواند کمک کند که سریع‌تر مخاطبان هدف خود را جذب کنید و تلاش‌های بازاریابی ارگانیک خود را تکمیل کنید.
  • ایمیل مارکتینگ: بر خلاف حرف‌هایی که وجود دارد، ایمیل مارکتینگ همچنان جواب می‌دهد و می‌تواند یک ابزار مؤثر برای جلب‌توجه مشتریان به محصولات جدید، تبلیغات و هدایای برند شما باشد.
  • رویدادها و نمایشگاه‌ها: با شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادها یا میزبانی کارگاه‌های مجازی و وبینارها، صنایع دستی خود را به نمایش بگذارید و از شرکت‌کنندگان دعوت کنید تا با ثبت اطلاعاتی مثل شماره‌تلفن یا آدرس ایمیل به لیست مخاطبان شما بپیوندند و از محصولات و تخفیف آیندۀ فروشگاه شما باخبر شوند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «معرفی بهترین و حرفه‌ای‌ترین استراتژی‌های بازاریابی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

کلام آخر: ناامید نشوید و ادامه دهید

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه می‌توانید در 6 مرحله، فروشگاه اینترنتی صنایع دستی خودتان را بسازید.

به‌عنوان نکتۀ پایانی باید بگوییم که اگر در اول کارتان تخصص نداشته باشید ایرادی ندارد؛ اینکه علاقه نداشته باشید ایراد دارد! صنایع دستی حاصل احساساتی است که یک هنرمند آن را به کالای هنری تبدیل کرده است؛ پس چه بهتر که با علاقه وارد این حوزه شوید.

همچنین ممکن است در اوایل شروع کسب‌وکارتان با کمبود مشتری مواجه باشید. بازهم ایرادی ندارد! باید به خودتان زمان بدهید، روش‌های مختلف جذب مشتری را امتحان کنید و با کمی آزمون و خطا، بهترین استراتژی‌های بازاریابی و توسعۀ محصول را پیدا کنید.

در آخر به چند سؤال متداول درباره راه‌ اندازی کسب و کار صنایع دستی پاسخ داده‌ایم؛ اما پیش از آن اگر انتخاب شما راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی صنایع دستی است، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» فروشگاه خودتان را در کمتر از 15 دقیقه راه اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

 

سؤالات متداول دربارۀ نحوۀ فروش اینترنتی صنایع دستی

بهترین راه برای فروش صنایع دستی چیست؟

بهترین راه برای فروش صنایع دستی خانگی، ایجاد یک محصول با کیفیت بالا، منحصر‌به‌فرد و محبوب است. همچنین باید محصولات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و سایر کانال‌ها به‌طؤر مؤثر و هدفمند بازاریابی کنید.

 

آیا فروش آنلاین صنایع دستی سودآور است؟

فروش آنلاین صنایع دستی می‌تواند سودآور باشد، اما زمان و تلاش می‌خواهد. شما باید محصولات با کیفیت بالا تولید کنید، آنها را به‌طور مؤثر و هدفمند بازاریابی کنید و شهرت خوبی برای خودتان ایجاد کنید. اگر این کارها را انجام دهید، می‌توانید در فروش آنلاین صنایع دستی موفق باشید.

 

کدام‌یک از صنایع دستی تقاضای زیادی دارد؟

  • جواهرات: زیورآلات از صنایع دستی محبوبی است که می‌توان آن را با مواد مختلفی از جمله مهره، سیم و فلز درست کرد.
  • قلاب‌بافی و بافتنی: قلاب‌بافی و بافتنی هر دو از صنایع دستی محبوبی هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت انواع اقلام مانند شال گردن، کلاه و پتو استفاده کرد.
  • خیاطی: خیاطی یک هنر همه‌‌فن حریف است که می‌توان از آن برای ساخت وسایل مختلف مانند لباس، دکوراسیون منزل و کیف استفاده کرد.
  •  کاردستی های کاغذی: کاردستی های کاغذی روشی سرگرم کننده و خلاقانه برای استفاده از کاغذ برای ساخت اقلام مختلف مانند کارت، تزئینات و جواهرات است.
  • نجاری: نجاری روشی عالی برای تولید وسایل زیبا و کاربردی مثل مبلمان، دکوراسیون منزل و سایر وسایل است.
  • نقاشی تزئینی: نقاشی تزئینی روشی سرگرم کننده و خلاقانه برای افزودن هارمونی به دکوراسیون منزل شما است.

چه محصولاتی سخت‌ترین فروش را دارند؟

  • اقلام تولید انبوه: اقلام تولید انبوه (اقلامی که فروشندگان زیادی آن را می‌فروشند) اغلب به‌سختی به فروش می‌رود، زیرا رقابت زیادی در بازار برای فروش آن وجود دارد.
  • اقلام گران‌قیمت: اقلامی که قیمت بسیار بالایی دارند اغلب به‌سختی به فروش می‌روند؛ زیرا مشتریان کمتری به آن‌ها علاقه دارند.
  • اقلام با کیفیت پایین: اقلامی که با مواد بی‌کیفیت ساخته شده‌اند یا بد ساخته شده‌اند هم بسیار سخت فروش می‌روند؛ چون مشتریان کمتری از آن‌ها رضایت دارند.
  • اقلامی که منحصر به فرد نیستند: اغلب مشتریان به‌دنبال محصولات خاص و یونیک می‌گردند؛‌ اگر چنین محصولاتی ندارید فروشی در حد و اندازۀ رقبای معمولی‌تان تجربه می‌کنید.
۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید