Clicky

آموزش جامع راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی مبلمان در 7 مرحله

 

این روزها که همه‌چیز را با چند کلیک می‌توان خرید، مبل‌خریدن آن هم از اینترنت اصلاً عجیب نیست. اتفاقاً افراد زیادی هم هستند که ترجیح می‌دهند مبلمان و دکوراسیون داخلی خود را اینترنتی بخرند؛ پس سرمایه‌گذاری در این بازار و راه اندازی فروشگاه اینترنتی مبلمان می‌تواند حسابی سودآور و پُرپول باشد.

ما هم در این مقاله قرار است بگوییم که چگونه فروشگاه اینترنتی مبلمان خودتان را طراحی و راه اندازی کنید و از چه روش‌هایی می‌توانید برای فروش آنلاین مبلمان استفاده کنید. پس اگر آماده ورود به این بازار جذاب هستید، مطالعۀ این مقاله را از دست ندهید.

 

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی مبلمان

1. مدل کسب‌وکارتان را انتخاب کنید

قدم اول برای طراحی فروشگاه اینترنتی مبلمان، انتخاب مدل کسب‌وکار (Business Model) است.

 

مدل‌ کسب‌و‌کار به زبان خیلی ساده همان برنامه‌ای است که شما برای کسب درآمد دارید.

برای ورود به بازار فروش اینترنتی مبلمان مدل‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام را در ادامه توضیح می‌دهیم؛ اما بعد از خواندن این مدل‌ها شما هستید که با توجه به عواملی مثل میزان مهارت، مقدار سرمایه و دسترسی به ابزارهای تخصصی، باید مدلی را انتخاب کنید که برایتان بهتر و سودآورتر است:

  • مبل‌سازی: مدل «مبل‌سازی» برای افرادی است که می‌خواهند یک کارگاه مبل‌سازی راه اندازی کنند و در کنارش یک فروشگاه اینترنتی مبلمان هم داشته باشند. در این مدل می‌توانید سبک‌های محبوب مبلمان را تولید کنید و بفروشید. همچنین مشتریان شما می‌توانند مبل دلخواهشان را با ویژگی‌هایی که دوست دارند سفارش دهند تا شما برایشان بسازید. اگر قرار است «مبل‌سازی»‌ را انتخاب کنید، باید یک کارگاه اختصاصی همراه با ابزارهای تخصصی داشته باشید و مهارت‌های فنی لازم را هم بلد باشید.
  • طراح مبلمان: در این مدل قرار نیست تولیدکننده باشید؛ بلکه قرار است برای تولیدکنندگان طراحی کنید و طرح‌های خود را به آن‌ها بفروشید. اگر این مدل را انتخاب می‌کنید، به ابزارهای تخصصی احتیاج دارید و در کنارش باید دانش فنی کافی برای طراحی مبلمان هم داشته باشید.
  • نمایندگی فروش: در این حالت شما مبلمان برندهای مختلف یا یک برند خاص را می‌فروشید. اگر می‌خواهید این مدل را انتخاب کنید، باید در تهیۀ محصولات باکیفیت که بتواند سود شما را تضمین کند متخصص باشید. همچنین لازم است که مبل‌ها را تا زمان ارسال برای مشتریان سالم نگه دارید.
  • فروش مبلمان قدیمی: مشتریان زیادی در بازار هستند که هنوز مبلمان کلاسیک را می‌پسندند و بازار هدف ارزشمندی را برای شما می‌سازند. اگر می‌خواهید این مشتریان را هدف بگیرید، به دانش زیادی دربارۀ مبلمان قدیمی نیاز دارید و لازم است با سبک مدرن مبلمان هم آشنا باشید.
  • فروش مبل با روش دراپ‌شیپینگ (dropshipping): دراپ‌شیپینگ یکی از روش‌های خرده‌فروشی است که در آن نیازی به انبارکردن یا فرستادن کالاهایی که مشتریان از شما می‌خرند ندارید. در عوض می‌توانید با برندها و عمده‌فروش‌ها همکاری کنید تا آن‌ها خودشان کالاها را برای مشتریان تأمین و ارسال کنند. در این حالت دردسرهای تأمین سرمایه برای خرید کالا، اجارۀ انبار و مدیریت موجودی را هم ندارید. فقط کافی است یک وب‌سایت داشته باشید تا سفارش بگیرید.

 

2. جاویژۀ (nich) خود را پیدا کنید

بازار مبلمان و دکوراسیون داخلی بسیار بزرگ و متنوع است و اگر بخواهید از همان اول روی فروش تمامی محصولات این بازار دست بگذارید، به احتمال خیلی زیاد شکست می‌خورید. به‌جای این کار، باید روی قسمت مشخصی از بازار تمرکز کنید و به‌اصطلاح جاویژه یا نیچ (nich) خود را پیدا کنید.

 

جاویژه بخش حاشیه‌ای کوچکی از بازار است که روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده‌ است.

ممکن است بخواهید مبلمان خاص و دست‌سازی را بفروشید که متناسب با سلیقۀ مشتریان خود تولید کرده‌اید. در نهایت باید با توجه به عوامل و سؤال‌های زیر جاویژه‌تان را در بازار مشخص کنید:

  • نوع کاربری: چه نوع مبلمانی می‌خواهید بفروشید؟ مبلمان اداری یا مبلمان خانگی؟
  • محصولات: قرار است سراغ چه محصولاتی را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید؟ میز ناهارخوری، صندلی یا مبل تختخواب‌شو؟
  • سبک: سبک محصولات شما چیست؟ کلاسیک یا مدرن؟
  • جنس: جنس مبلمانی که می‌خواهید بفروشید چیست؟ مبلمان هوشمند یا مبلمان ساخته‌شده از مواد بازیافتی؟
  • مشتری: بازار هدف شما شامل چه مشتریانی می‌شود؟ خانواده‌ها یا صاحبان کسب‌وکار؟

نکتۀ 1: سؤال‌هایی که مطرح شد صرفاً برای نمونه هستند و قطعاً خودتان سؤال‌های بیشتری می‌توانید طرح کنید و با پاسخ به آن‌ها، جاویژۀ خود را پیدا کنید.

نکتۀ 2: هرچه جایگاه شما در بازار مشخص‌تر باشد، کمتر درگیر رقابت با سایر فروشگاه‌ها و برندها می‌شوید. اما مراقب باشید جایگاه خود را آن‌قدر هم خاص نکنید که فقط تعداد انگشت‌شماری مشتری داشته باشید. به‌قول معروف: «اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست!»

 

3. روش تأمین کالای خود را مشخص کنید

تا اینجا مدل کسب‌وکارتان را انتخاب کردید و جاویژۀ خود را هم مشخص کردید. حالا لازم است که روش تهیه و تأمین مبلمان را مشخص کنید. این روش به مدل کسب‌و‌کاری که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. برای مثال، اگر مدل «مبل‌سازی» را انتخاب کرده باشید، فقط درگیر تأمین مواد اولیه می‌شوید؛ اما اگر روش دراپ‌شیپینگ را انتخاب کنید، باید به‌دنبال برندها و عمده‌فروشان معتبر بازار بگردید.

 

4. یک انبار اجاره کنید

اگر قرار نیست که از مدل دراپ‌شیپینگ استفاده کنید، لازم است یک انبار اجاره کنید تا بتوانید مبلمان را در آنجا نگه‌ دارید. در اوایل کارتان شاید اجارۀ انبار بزرگ خیلی ضروری نباشد، اما با رشد کسب‌وکارتان و افزایش تعداد مشتریان باید سراغ اجارۀ انبار بزرگ‌تر بروید. از طرفی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، شیوۀ نگه‌داری و مراقبت از مبلمان است. از آنجایی که رطوبت آسیب زیادی به چوب می‌زند، انبار خود را باید جایی انتخاب کنید که محیط مرطوبی نداشته باشد. اگر هم محیط مرطوبی را انتخاب کردید، لازم است که حتماً از یک دستگاه رطوبت‌زدا استفاده کنید.

 

 

5. فروشگاه آنلاین مبلمان خود را راه اندازی کنید

تا اینجا 4 مرحله مهم را پشت سر گذاشته‌اید. حالا وقت آن است که پشت کامپیوترتان بنشینید و فروشگاه آنلاین مبلمان خود را راه اندازی کنید. پیشنهاد ما برای افرادی که دانش فنی کافی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جذاب و کامل را ندارند، استفاده از فروشگاه ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحه اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

 

برای آشنایی بیشتر با وبزی و یادگیری طراحی فروشگاه و وب‌سایت با این سایت‌ساز، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش ساخت وب سایت حرفه‌ای» را مطالعه کنید.

در زیر برای اتمام این بخش چند نکتۀ مهم و کاربردی آورده‌ایم که برای ساخت و طراحی فروشگاه اینترنتی مبلمان لازم است به آن‌ها توجه کنید:

  • برندی چشم‌نواز طراحی کنید: برای کسب‌وکار خود یک لوگو و هویت برند قدرتمند طراحی کنید. توجه کنید که این هویت برند شما است که کسب‌وکارتان را به افراد مختلفی معرفی می کند. برای طراحی یک لوگوی دوست‌داشتنی هم پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه یک لوگو جذاب طراحی کنیم؟» را مطالعه کنید.
  • عکس‌های باکیفیت بگیرید: گرفتن عکس‌های خوب و باکیفیت برای معرفی محصول شما بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که مشتریان نمی‌توانند مبلمان را از نزدیک ببینند و میزان راحتی آن را احساس کنند، عکس‌های شما باید واضح و دقیق باشد تا کاربران بدانند که قرار است چه محصولی را سفارش دهند. دربارۀ این موضوع در بخش بعدی بیشتر صحبت می‌کنیم.
  • توضیحات محصول جذاب بنویسید: در اغلب مواقع این توضیحات محصول شما است که می‌تواند باعث فروش بیشتر یا کمتر یک محصول شود؛ بنابراین لازم است که در نوشتن توضیحات هریک از آن‌ها دقیق عمل کنید.
  • جزئیات محصول خود را به‌خوبی بشناسید: برای اینکه بهتر بتوانید محصول خود را معرفی کنید، باید محصول خود را به‌خوبی بشناسید، بدانید که از چه چیزی ساخته شده و چه چیزی آن را از محصول رقبای شما متمایز می‌کند.
  • قیف بازاریابی بسازید: برای اینکه بتوانید مخاطبان وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کنید، باید یک قیف بازاریابی طراحی کنید. قیف بازاریابی نشان‌دهندۀ مراحلی است که یک بازدیدکننده باید پشت سر بگذارد تا از شما خرید کند و به مشتری تبدیل شود. فروشگاه‌ساز وبزی ابزارهای زیادی دارد که به شما کمک می‌کند بازدیدکنندگان بیشتری دریافت کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. برای مشاهدۀ این ابزارها به صفحۀ ویژگی‌های فروشگاه‌ساز وبزی بروید.

 

6. تصاویر حرفه‌ای و باکیفیت بگیرید

بعد از راه‌اندازی فروشگاهتان وقت گرفتن تصاویر باکیفیت است. این تصاویر باکیفیت قرار است به مشتریان کمک کند که مبلمان دلخواهشان را در خانۀ خود تصور کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند که ابعاد و اندازۀ مبلمان را با توجه به ابعادی که در توضیحات محصول درج می‌کنید بهتر درک کنند.

در ادامه چند نکته برای عکاسی بهتر از مبلمان را می‌خوانید:

  • درست و اصولی نورپردازی کنید: نور طبیعی برای عکاسی حرفه‌ای بسیار مهم است؛ به همین خاطر باید مطمئن شوید که نور طبیعی زیادی در فضا وجود دارد. همچنین می‌توانید از کیت نورپردازی برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده کنید.
  • داستان بگویید: تصاویر محصول شما باید با توضیحات آن محصول مطابقت داشته باشد تا داستانی را بیان کنند. سعی کنید در تصویر خود مشخص کنید که محصول برای چه کسی است، چگونه می‌توان از آن استفاده کرد و چه نوع محصولات اضافی می‌تواند مکمل آن باشد. برای مثال، بهتر است از مبلمان خانگی در محیط خانه با تمامی ابزارها و وسایل مرتبط عکس بگیرید. همچنین حضور  افرادی که در حال استفاده از محصول هستند به عکس‌های شما ارزش بیشتری می‌دهد.
  • کلوزآپ (Close-up) بگیرید: ثبت تصاویر با نمای نزدیک یا همان کلوزآپ به مشتری کمک می‌کند تا از کیفیت محصول و جزئیات آن مطلع شود. با تصاویری که از نمای نزدیک از مبلمان گرفته می‌شود می‌توانید بافت و جزئیات پارچۀ مبل را به تصویر بکشید.
  • به مقیاس و ابعاد کالا توجه کنید: توجه به مقیاس و ابعاد کالا به‌ویژه در کسب‌وکار مبلمان و دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارد. در واقع مشتری شما می‌خواهد ببینید که کالای مدنظرش چقدر جا می‌گیرد. به همین خاطر بهتر است از کالای خود در مکان‌های طبیعی عکس بگیرید. برای مثال، بهتر است از یک تخت در اتاق خواب و در کنار سایر وسایل دکوری مانند کمد عکس بگیرید.

 

برای گرفتن عکس‌های جذاب از محصولات خود پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه از محصول خود عکس بگیریم؟» را هم مطالعه کنید.

 

7. فروشگاهتان را تبلیغ کنید

خُب خسته نباشید! تا اینجا کارهای زیاد و مهمی را انجام داده‌اید. از انتخاب مدل کسب‌وکار گرفته تا راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی مبلمان. اما باید بگوییم که کار شما به پایان نرسیده و نخواهد رسید! تازه بعد از طراحی فروشگاه باید بروید دنبال مشتری و به فکر بازاریابی کسب‌و‌کارتان باشید.

برای بازاریابی کسب‌وکارتان اول باید ببینید که در کدام کانال‌ها بهتر می‌توانید مخاطب هدف خود را جذب کنید. مثلاً اگر می‌خواهید خود را یک برند مبلمان مدرن معرفی کنید که بازار هدفش جذب مخاطبان جوان‌ است، احتمال اینکه در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی مشابه موفق شوید بیشتر است.

با این حال، کسب‌وکارهای فروش مبلمان و دکوراسیون داخلی اغلب با تعامل با مشتریان در طیف وسیعی از کانال‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای می‌گیرند؛ از جمله:

  • بازاریابی ایمیلی: ایمیل‌ها بخشی از سرمایه شما برای بازاریابی برندتان هستند و می‌‌توانند منجر به فروش شوند و مشتریان زیادی را جذب کنند.
  • بازاریابی محتوایی: تولید محتواهای متنی، صوتی و تصویری و اشتراک‌گذاری در مورد مبلمان به شما کمک می کند تا به عنوان یک رهبر فکری قرار بگیرید و در عین حال دید شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد.
  • تبلیغات آفلاین: ارسال بسته‌هایی دارای کاتالوگ، مجله و پیشنهادات ویژه برای مشتریان از طریق پست می‌تواند برای برخی از تبلیغ کنندگان، به‌ویژه آن‌هایی که محصولاتی مانند کلکسیون‌های قدیمی را می‌فروشند، مفید باشد.

 

برای اینکه ایده‌های بهتر و بیشتری برای بازاریابی کسب‌وکارتان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «40 ایده خلاقانه برای رشد کسب‌وکار شما» را مطالعه کنید.

آخرین نکته: نترسید و شروع کنید!

در این مقاله شما را با مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی مبلمان و دکوراسیون داخلی آشنا کردیم. گفتیم که چگونه مدل کسب‌وکارتان را انتخاب کنید، چگونه یک فروشگاه آنلاین بسازید و چگونه برای محصول خود بازاریابی کنید. آخرین نکته‌ای هم که می‌خواهیم بگوییم این است که اگرچه شروع کسب‌وکار و توسعۀ آن یک کار بزرگ و ترسناک به نظر می‌رسد، اما نباید بترسید! مهم این است که شروع کنید و ادامه دهید تا زمانی که نتیجه بگیرید.

 

حالا اگر انتخابتان فروش اینترنتی مبلمان و دکوراسیون داخلی است، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» فروشگاه خودتان را در کمتر از 15 دقیقه راه اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید