Clicky

آشنایی با انواع دامنه‌ها و کاربرد آن‌ها

 

آشنایی با انواع دامنه ها و کاربرد آنها

 

آدرس یک وب سایت از دو بخش تشکیل می‌شود: نام دامنه و پسوند دامنه.

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، آدرس وب‌سایت ما webzi.ir را در نظر بگیرید. بخش اول آن یعنی webzi  نام دامنه است و وقتی که کاربر آن را در نوار جست‌وجوی مروگر خود وارد می‌کند، وب‌سایت ما را پیدا می‌کند.

بخش دوم، پسوند دامنه یا domain extension است که نشان‌دهندۀ نوع وب‌سایت و هدف آن است. مثلا پسوند دامنۀ وبزی، «ir.» است. پسوند دامنه نقش مهم‌تری از نام دامنه دارد و در تعیین اعتبار سایت شما و میزان همخوانی آن با برندتان اثرگذار است.

به پسوند دامنه‌ها، دامنه‌های سطح بالا یا TLD هم می‌گویند که مخفف Top-level domain است.

در بیشتر مواقع، پسوند دامنه‌ها متناسب با نوع فعالیت، مکان یا مدل آن کسب‌وکار انتخاب می‌شود. در حال حاضر هم از میان هزاران پسوند موجود در وب، پسوندهای org ، .com. و net. محبوب‌تر از سایر پسوندها هستند.

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که هریک از پسوندهای محبوب دنیای اینترنت چه معنا و چه کاربردی دارند و بهتر است چه پسوندی را برای نام دامنۀ وب‌سایت خود انتخاب کنید.

نکته: اگر نمی‌دانید که دامنه چیست، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز مقالۀ «دامین چیست و چطور کار می‌کند؟» را در وبلاگ وبزی بخوانید.

پسوند دات کام

 

پسوند دامنه دات کام (com.) چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنۀ com. را می‌توانیم محبوب‌ترین پسوند دامنه در جهان بنامیم؛ به همین دلیل، این پسوند یکی از پسوندهای باارزش و گران‌قیمت محسوب می‌شود. دات کام در ابتدا برای میزبانی وب‌سایت‌های تجاری طراحی شده بود؛ اما امروزه وب‌سایت‌های متنوعی با کاربری‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

به‌خاطر سپردن نام دامنۀ شما همراه با پسوند com. برای مخاطبان ساده‌تر است؛ چراکه امروزه در دنیا حدود 48 درصد از وب‌سایت‌های جهانی از این پسوند استفاده می‌کنند و مخاطبان آن را به‌عنوان یک پسوند پیش‌فرض برای آدرس وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند.

از طرفی باید بدانید که استفاده از پسوندهای دیگر به جای com. به این معنی نیست که وب‌سایت ضعیف یا بی‌اعتباری دارید؛ چه بسیار وب‌سایت‌هایی که پسوند دات کام ندارند اما از وب‌سایت‌های دارای پسوند دات کام قوی‌تر و ارزشمندتر هستند.

نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه کنید، انتخاب نام دامنه است. همان‌طور که گفتیم پسوند دات کام بسیار محبوب است و وب‌سایت‌های زیادی در دنیا از آن استفاده می‌کنند. شما هم اگر قرار است که از پسوند دات کام استفاده کنید، باید اول مطمئن شوید نام دامنه‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید قبلا ثبت نشده باشد. بهترین زمان هم برای بررسی نام دامنه، زمانی است که می‌خواهید نام کسب‌وکارتان را انتخاب کنید.

پیشنهاد وبزی: قبل از انتخاب نام دامنه، پیشنهاد می کنیم مقالۀ «راهنمای انتخاب مناسب‌ترین دامنه‌ برای سایت» را بادقت مطالعه کنید.

 

پسوند دامنه org چه کاربردی دارد

 

پسوند دامنه org. چیست و چه کاربردی دارد؟

پسوند دامنۀ org. مخفف «Organization» به‌معنای سازمان است و عمدتاً برای وب‌سایت های سازمانی مثل سازمان‌های غیردولتی، پلتفرم‌های آموزشی و ... استفاده می‌شود. این پسوند یکی از پسوندهای اصلی و معتبر جهانی است که در سال 1985 ایجاد شد؛ به همین دلیل از پسوندهای جدید معتبرتر است.

پسوند org. در ابتدا برای سازمان‌هایی ایجاد شد که نه دولتی و نظامی بودند و نه تجاری و دانشگاهی. با گذشت زمان، این پسوند فقط برای سازمان‌های غیرانتفاعی مثل بیمارستان‌های عمومی، مدارس دولتی و مؤسسه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شد؛ اما این محدودیت در آگوست 2019 پس از فروخته شدن دامنۀ org. به یک شرکتِ سرمایه‌گذاری برداشته شد.

در حال حاضر و از نظر قانونی، سازمان‌های غیرانتفاعی همچنان مجاز به خرید و استفاده از دامنه‌های org. هستند.

 

پسوندهای org. و com. چه فرقی با هم دارند؟

با مطالعۀ بخش‌های قبلی مقاله متوجه می‌شوید دو پسوند org.  و com. تفاوت بسیار ساده‌ای دارند: یکی برای برای ثبت دامنۀ سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده می‌شود و دیگری برای ثبت سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری. در واقع اگر می‌خواهید یک وب‌سایت برای سازمان غیرانتفاعی خود ایجاد کنید، از دامنۀ org. استفاده کنید و اگر قرار است یک کسب‌وکار آنلاین داشته باشید، به‌سراغ دامنۀ com. بروید؛ اما توجه کنید که اجبار و الزامی در این کار نیست.

در حال حاضر به دلیل اینکه دامنۀ دلخواهِ بسیاری از افراد پیش از این با پسوند com. ثبت شده، آن‌ها از پسوندهای جایگزین استفاده می‌کنند تا بتوانند دامنۀ مدنظرشان را داشته باشند. مثلا دامنۀ org.از پسوندهای محبوبی است که تا امروز حدود 10 میلیون‌بار در جهان ثبت شده و یکی از جایگزین‌های پسوند دات کام به حساب می‌آید.

از نظر فنی، هر نوع کسب‌وکار یا سازمانی در جهان می‌تواند از دامنۀ org. استفاده کند؛ به شرطی که با داشتن استراتژی بازاریابی اصولی از سوءتفاهم‌های احتمالی برای کسانی که هنوز این پسوند را با پسوند سازمان‌های غیرانتفاعی یکی می‌دانند، جلوگیری کند.

در دنیا همچنان این تصور وجود دارد که دامنه‌های org. برای سازمان‌های خیریه، سازمان‌های غیردولتی و پلتفرم‌های آموزشی است. به همین دلیل ممکن است بخواهید این پسوند را به‌عنوان آخرین گزینه برای پسوند دامنۀ خود در نظر بگیرید.

پیشنهاد وبزی: اگر برای کسب‌و‌کار یا وب‌سایت شخصی خود به یک پسوند جایگزین com. نیاز دارید که قدرتمند و معتبر هم باشد، می‌توانید به‌سراغ پسوند net. بروید. در بخش بعدی مقاله قرار است دربارۀ این پسوند بیشتر صحبت کنیم.

 

پسوند دامنه دات نت (net.) چیست و چه کاربردی دارد؟

دامنۀ net. بعد از com. محبوب‌ترین پسوند دامنه در دنیاست. دات نت جایگزین مناسبی برای دامنۀ دات کام است و حدود 4 درصد از دامنه‌های ثبت‌شدۀ جهانی از این پسوند استفاده می‌کنند.

پسوند net. مخفف «network» به‌معنای شبکه است و شرکت‌هایی که خدماتی مثل اینترنت، میزبانی وب‌سایت یا پایگاه‌های داده ارائه می‌کنند از پسوند net. استفاده می‌کنند. همچنین برخی کسب‌وکارها وقتی از پسوند دات نت استفاده می‌کنند که نام دامنۀ مدنظرشان با پسوند دات کام در دسترس نباشد.

هشدار: اگر می‌خواهید دامنۀ خود را با پسوند دات نت ثبت کنید، مطمئن شوید وب‌سایتی که با نام دامنۀ شما و با پسوند com. در صنعت فعلی شما فعالیت نمی‌کند؛ در غیر این صورت مشتریان خود را دودستی به آن‌ وب‌سایت تقدیم می‌کنید!

به‌طور کلی اگر قرار است از پسوند دامنۀ دات نت استفاده کنید، باید تلاش کنید که مخاطبان و مشتریان شما آن را به خاطر بسپارند و دامنۀ اشتباهی را وارد مرورگر خود نکنند.

یک راه مؤثر برای دستیابی به این هدف، ادغام پسوند دامنه با نام کسب‌وکارتان در زمان تبلیغات و برندسازی است؛ چطوری؟ احتمالا این روزها تبلیغات شرکت بیمه دات کام را در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. بیمه دات کام با ادغام نام کسب‌وکار و پسوند دامنه‌اش کاری کرده که مخاطبان سریع‌تر و ساده‌تر آدرس وب‌سایت این شرکت را به خاطر بسپارند.

فرقی نمی‌کند که از چه پسوند دامنه‌ای استفاده می‌کنید؛ اگر در برندسازی و بازاریابی کسب‌وکارتان هدفمند عمل کنید، می‌توانید آدرس وب‌سایت خود را در ذهن مخاطبان هدفتان حک کنید.

 

پسوند دامنه net. و com. چه فرقی با هم دارند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت دامنه‌های net. و com. کاربرد آن‌هاست. همان‌طور که اشاره کردیم، اگر هدف شما ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت یا شبکه است باید یک دامنۀ دات نت بخرید. اگر هم قرار است یک کسب‌وکار آنلاین داشته باشید، چه با یک وبلاگ شخصی و چه با یک فروشگاه اینترنتی، بهتر است دامنۀ com. بخرید.

با گذشت زمان، تفاوت‌های معنایی بین پسوند دامنه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و کاربرد اصلی این پسوندها دیگر تفاوت به حساب نمی‌آید. در حال حاضر و در سال 2022 وقتی از مقایسۀ net. و com. حرف می‌زنیم، مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در نسخۀ موبایل وب‌سایت‌ها دیده می‌شود. دربارۀ این تفاوت در بخش بعدی بیشتر صحبت می‌کنیم.

ایا پسوند دامنه روی سئو تاثیر گذار است؟

 

آیا پسوند دامنه روی سئوی سایت تأثیرگذار است؟

این سؤال را زیاد می‌پرسند که پسوند دامنه‌ای که انتخاب می‌کنیم روی سئوی وب‌سایتمان تأثیرگذار است یا خیر؟ در جواب باید بگوییم که خیر؛ اما طراحی رابط کاربری مرورگرهای موبایل می‌تواند بر وب‌سایت‌هایی که دامنۀ net. دارند تأثیر منفی بگذارد.  چطوری؟ اکثر صفحه‌کلید گوشی‌های هوشمند دکمه‌ای دارند که به پسوند دامنه‌ها اختصاص داده شده و همانطور که احتمالاً می‌دانید، پسوند پیش‌فرض آن‌ها همیشه دات کام است؛ در نتیجه جست‌وجوی دامنه‌های دات نت برای کاربران کمی سخت‌ است. شاید باور نکنید اما همین جزئیات کوچک می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت سایت شما داشته باشد.

برای اینکه از وب‌سایت خود در برابر چنین مشکلاتی مراقبت کنید، پیشنهاد می‌کنیم هر دو پسوند net. و com. را خریداری کنید. اگر کسب‌وکار بزرگی می‌خواهید داشته باشید، خرید هم‌زمان این دو دامنه بازدهی فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد داشت؛ چراکه مطمئن می‌شوید مخاطبان سایت شما به‌طور تصادفی وارد سایت رقیب نمی‌شوند. تنها کاری که بعد از خرید این دو دامنه باید انجام دهید این است که پسوند اضافی را به نام دامنۀ اصلی خود هدایت (Redirect) کنید.

به‌طور کلی نباید تصمیم‌گیری شما دربارۀ انتخاب دامنه به سئو وابسته شود. در همین زمینه، جان مولر یکی از کارشناسان سرچ کنسول گوگل بارها و بارها تأکید کرده که انتخاب دامنه تأثیری بر سئوی سایت ندارد. او در ژانویۀ 2022 در‌بارۀ این موضوع گفت:

 

«دامنه‌های سطح بالای جدید معادل دامنه‌های سطح بالای قدیمی مثل com. هستند؛ پس آن پسوند دامنه‌ای را که دوست دارید انتخاب کنید.»

 

این درست است که دلایل مختلفی برای انتخاب یک پسوند خاص وجود دارد؛ اما نباید سئو را یک عامل اثرگذار در انتخاب آن در نظر بگیرید.

دامنه‌ها در آینده متنوع‌تر می‌شوند

در حال حاضر پسوندهای org ، .com. و net. محبوب‌ترین دامنه‌های جهان هستند. در پایان سال 2021 هم 10 پسوند زیر، محبوب‌ترین پسوند دامنه‌ها در جهان بودند:

1. com.

2. ru. (پسوند دامنۀ روسیه)

3. org.

4. net.

5. ir. (پسوند دامنۀ ایران)

6. in. (پسوند دامنۀ هند)

7. uk. (پسوند دامنۀ انگلستان)

8. au. (پسوند دامنۀ استرالیا)

9. de. (پسوند دامنۀ آلمان)

10. ua. (پسوند دامنۀ اوکراین)

به احتمال زیاد این‌ رده‌بندی به این ‌زودی تغییری نکند؛ اما با افزایش رقابت برای نام‌های محبوب دامنه‌ها، برخی از کسب‌وکارها به‌دنبال استفاده از پسوندهایی می‌روند که محبوبیت کمتری دارند. مثلا در سال 2021، پسوندهای xyz. و top. بسیار محبوب شدند. به همین شکل انتظار می‌رود که میزان استفاده از پسوندهای جدید، متناسب با افزایش تعداد وب‌سایت‌هایی که ایجاد می‌شوند رشد کند.

 

چه پسوند را برای دامنه وب سایت خود انتخاب کنید

 

جمع‌بندی: چه پسوندی را برای دامنه وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

ما در این مقاله شما را با انواع پسوندهای محبوب دامنه‌ها آشنا کردیم و گفتیم که هر کدام برای چه کسب‌وکاری مناسب است. حالا که می‌دانید هر یک از این دامنه‌های سطح بالا چه معنا و چه کاربردی دارند، بهتر است تصمیم‌گیری برای انتخاب یک پسوند مناسب و حرفه‌ای را آغاز کنید.

توجه داشته باشید که پسوندها نه‌تنها بر شانس شما برای افزایش مخاطب تأثیر می‌‌گذارند، بلکه باعث می‌شوند تا مخاطبان ماهیت برند شما را بهتر درک کنند. در واقع چند حرفی که در انتهای آدرس وب‌سایت شما می‌آید به اندازۀ تمام حروفی که پیش از آن‌ آمده مهم هستند. پس لازم است که یک پسوند مناسب و مرتبط را برای دامنۀ خود انتخاب کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، ضروری است که پسوند دامنۀ خود را به‌محض اینکه می‌خواهید برند خود را بسازید انتخاب کنید تا از همان ابتدا، یک شروع منسجم و قدرتمند داشته باشید.

به‌طور کلی اگر قرار است برای کسب‌وکارتان یک دامنه ثبت کنید، بهترین انتخاب com. است. اگر یک سازمان غیرانتفاعی دارید و قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت برای آن را دارید، بهتر است از پسوند org. استفاده کنید. همچنین اگر در حوزۀ IT فعال هستید، بهترین پسوند دامنه برای کسب‌وکارتان net. است. اگر هم نام دامنۀ شما پیش از این با این پسوندها ثبت شده بود، به‌سراغ یک پسوند جایگزین مناسب بروید.

راستی شما چه تجربه‌ای از انتخاب نام و پسوند دامنه دارید؟ آن را در قسمت نظرات همین مطلب برای ما و مخاطبانمان بنویسید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید