Clicky

آموزش بهینه‌سازی مراحل پرداخت کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی

 

 

همۀ ما در زمان خرید از یک فروشگاه اینترنتی این سؤال‌ها را از خودمان پرسیده‌ایم:

- آیا من الان واقعاً به این محصول نیاز دارم؟

- آیا ارزش دارد که این فرم طولانی را برای خرید پُر کنم و این‌همه اطلاعات از خودم به این فروشگاه بدهم؟

بعد هم احتمالاً بی‌خیال خرید شده‌ایم!

اما حالا که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، نباید بگذارید کار به جایی برسد که مشتریان شما چنین سؤالاتی از خودشان بپرسند. چطوری؟ باید مراحل پرداخت ساده‌ و راحتی برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید.

«جریان پرداخت» آخرین مرحله‌ای است که مشتریان برای خرید از وب‌سایت شما طی می‌کنند؛ بنابراین باید سریع و بدون دردسر باشد و تجربۀ خرید مفیدی را تضمین کند. ما هم قرار است در این مقاله به شما بگوییم که:

اگر برایتان دردناک است که مشتریان خود را لبِ مرز خرید از دست بدهید، این مقاله را بخوانید!

 

 

جریان پرداخت (Checkout Flow) چیست؟

جریان پرداخت شامل مراحلی است که مشتریان در زمان خرید از یک وب‌سایت فروشگاهی طی می‌کنند. این مراحل از زمان «افزودن محصولات به سبد خرید» شروع می‌شود تا زمانی که مشتریان تأییدیۀ خرید و پرداخت خود را دریافت می‌کنند.

فرایند پرداخت در هر فروشگاهی متفاوت است اما به‌طور کلی شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • سبد خرید: بخشی است که مشتریان شما کالا یا خدمتی را برای خرید به آن اضافه می‌کنند و می‌توانند محتویات آن را بررسی کنند.
  • دکمۀ پرداخت: فرایند پرداخت را آغاز می‌کند.
  • اطلاعات گیرنده: بخشی است که مشتریان آدرس و اطلاعات تماس خود را ثبت می‌کنند.
  • بررسی نهایی سفارش: در این بخش خلاصۀ نهایی کالاها و خدمات خریداری‌شده، اطلاعات حمل‌و‌نقل و روش‌های پرداخت سفارش نمایش داده می‌شود.
  • تأیید سفارش: صفحۀ فرودی است که از پس پرداخت هزینۀ‌ سفارش، برای کاربر نمایش داده می‌شود. این صفحه معمولاً شامل یک شمارۀ سفارش و شمارۀ پیگیری است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «صفحۀ فرود چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

چرا بهینه‌سازی جریان پرداخت مهم است؟

ممکن است فکر کنید که مراحل جریان پرداخت زیاد مهم نیستند؛ اما این‌طور نیست! فرایند پرداخت سفارش بسیار مهم است؛ چون مشتری در فرایند جریان پرداخت به خرید از فروشگاه شما بسیار نزدیک است. هرگونه مشکلی که در فرایند پرداخت ایجاد ‌شود، می‌تواند مشتری شما را گیج و دلسرد کند و باعث شود که در نهایت او را از دست بدهید. در واقع ممکن است سخت‌ترین مرحلۀ خرید از فروشگاه شما مرحلۀ پرداخت ثبت و پرداخت نهایی سفارش باشد. بنابراین هر مرحله در جریان پرداخت، فرصتی حیاتی برای تضمین فروش کالای شما است.

براساس آمارهای مؤسسۀ بایمرد (Baymard)، نزدیک به 70 درصد از سبدهای خرید در جریان تسویه‌حسابِ فروشگاه‌های اینترنتی رها می‌شوند. به همین خاطر، بهینه‌سازی صفحه‌های جریان پرداخت یک اقدام مهم برای تمامی فروشگاه‌های اینترنتی است.

 

بهترین روش‌ها‌ برای طراحی یک جریان پرداخت فوق‌العاده

برای اینکه یک جریان پرداخت فوق‌العاده ایجاد کنید، باید دو هدف داشته باشید:

1. فرایند پرداخت را تا حد امکان برای کاربر ساده کنید: برای رسیدن به این هدف باید اصطکاک جریان پرداخت را کم کنید؛ چون ممکن است در جریان پرداخت کاربران چیزی نامشخص یا ناآشنا باشد یا ممکن است بخشی وجود داشته باشد که کاربران به آن علاقه‌ای نشان ندهند و از خرید خود منصرف شوند.

2. باعث افزایش فروش و درآمد کسب‌وکارتان شوید: همان‌طور که فروشگاه‌های مواد غذایی خوراکی‌هایی مثل آب‌نبات‌ها و آدامس‌‌ها را در کنار صندوق پرداخت می‌گذارند تا مشتریان را وسوسه کند، شما هم می‌توانید چنین کارهایی انجام دهید تا درآمدتان را افزایش دهید. چطوری؟ با ارائۀ کالاها و خدمات پیشنهادی مناسبِ آن‌ها در فرایند پرداخت.

در ادامۀ مقاله دربارۀ دو هدف بالا بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

چگونه اصطکاک را در جریان‌های پرداخت کاهش دهیم؟

بهترین راه برای کاهش اصطکاک این است که مطمئن شوید مخاطبان وب‌سایت شما تا حد امکان موانع کمتری برای خرید دارند. این موانع ممکن است مربوط به مدت‌زمانی باشد که سفارش‌ها را به دست آن‌ها می‌رسانید یا مربوط به شک‌وتردیدی باشد که کاربران دربارۀ کیفیت محصولات و خدمات شما دارند. در واقع رایج‌ترین علت رها شدن سبدهای خرید شامل مشکلات حمل‌ونقل (گران‌بودن یا طولانی‌بودن آن) و قابل اعتماد نبودن فروشگاه یا محصولات آن است.

در اینجا برای اینکه سبدهای خرید فروشگاهتان رها نشود، سه راه آزمایش‌شده و کاربردی به شما معرفی می‌کنیم:

  • چندین پیشنهاد حمل‌و‌نقل ارائه کنید: برای برخی از مشتریان، هزینه‌های حمل‌و‌نقل کالا مهم‌تر از هر چیز دیگری است. فروشگاه‌های اینترنتی حرفه‌ای چندین پیشنهاد برای حمل‌و‌نقل ارائه می‌کنند. آن‌ها حداقل یک پیشنهاد ارزان‌قیمت برای مشتریان حساس به قیمت و یک پیشنهاد مناسب برای مشتریان حساس به زمان ارائه می‌دهند.
  • نشان دهید که قابل اعتماد هستید: بسیاری از مشتریان در زمان خرید از یک فروشگاه جدید با احتیاط عمل می‌کنند. آن‌ها ممکن است دربارۀ کیفیت محصول، کیفیت حمل‌ونقل یا جزئیاتی که دربارۀ محصول خود نوشته‌اید شک داشته باشند. این شک‌وتردیدها باعث می‌شوند که مشتری در نهایت از خرید خود منصرف شود. با افزودن ویژگی‌هایی مثل ضمانت‌ بازگشت وجه، گواهینامه‌های کیفیت، نظرات مشتریان قبلی و... می‌توانید اعتماد مشتریان جدید را جلب کنید.
  • فیلدهای فرم‌ سفارش را به حداقل برسانید: حقیقت این است که ما از پُرکردن فرم‌ خوشمان نمی‌آید! این موضوع در زمان‌ خریدهای اینترنتی هم دیده می‌شود. از آنجایی که بیشترِ خریدها از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود و تایپ‌کردن در آن‌ها سخت‌تر است، ممکن است چند فیلد اضافی باعث شود تا مشتری از خرید خود منصرف شود. پس با فیلدهای محدود به‌دنبال اطلاعات اصلی و مهم مشتریان خود باشید نه اطلاعات اضافی و بی‌فایده!

 

چگونه درآمد خود را در جریان‌های پرداخت افزایش دهیم؟

برای اینکه در حین جریان پرداخت کاربران درآمد خودتان را افزایش دهید، می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

  • وقتی مشتریان وارد صفحۀ تسویه‌حساب می‌شوند، با تشویق آن‌ها با روش‌هایی مثل «تخفیف 10 درصد تخفیف برای سفارش‌های بالای 300 هزارتومان»، «ارسال رایگان برای سفارش‌های بالای 500 هزارتومان» یا «دریافت یک هدیۀ رایگان با خرید بیش از 700 هزارتومان» آن‌ها را تشویق کنید تا کالاهای بیشتری به سبد خرید خود اضافه کنند.
  • اگر فروشگاه شما چندین محصول دارد، این احتمال وجود دارد که آن محصولات باهم مرتبط باشند. برای مثال، اگر تُشک طبی می‌فروشید، مشتریانی که می‌خواهند تشک بخرند ممکن است به بالش‌هایی هم که می‌فروشید علاقه‌مند شوند. بنابراین می‌توانید بالش‌های خود را در صفحۀ «سبد خرید» یا صفحۀ فرود «تأیید خرید»، به مشتریان پیشنهاد کنید.
  • اگر کسب‌وکار شما کالاها و خدماتی را می‌فروشد که مصرف‌کننده ممکن است به‌طور مکرر از آن‌ها استفاده کند، می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد «اشتراک با تخفیف» بدهید.
  • وقتی که مشتری شما یک کالا را انتخاب کرد و آن را در سبد خرید خود قرار داد، می‌توانید محصولات مکمل آن کالا را که اغلب با هم خریداری می‌شوند به او معرفی کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «10روش برای افزایش فروش آنلاین» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

جمع‌بندی: به‌طور دائم جریان پرداخت فروشگاهتان را آزمایش و بهینه کنید

در این مقاله به شما گفتیم که جریان پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی چیست و چگونه می‌توانید آن را بهینه کنید.

در پایان لازم است بدانید که چه بخواهید اصطکاک را کاهش دهید یا درآمد خود را در فرایند پرداخت کاربران افزایش دهید، باید به‌طور مداوم جریان پرداخت خود را آزمایش و بهینه کنید. فراموش نکنید که همیشه فرصت‌هایی برای استفاده کاهش اصطکاک پرداخت و افزایش درآمد در حین این فرایند وجود دارد.

اگر سؤالی دربارۀ بهینه‌سازی مراحل پرداخت کاربران دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات همین مقاله از ما بپرسید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله، مقالۀ «نحوۀ ایجاد یک صفحه پرسش‌های متداول مؤثر» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید