Clicky

آموزش جامع راه اندازی کسب ‌و کار طلا و جواهر

 

چه از علاقه‌مندان به جواهرسازی باشید و چه کارآفرینی باشید که به‌دنبال تجربۀ جدیدی می‌گردد، راه ‌اندازی کسب‌ و کار طلا و جواهر می‌تواند تجربه‌ای سودآور و هیجان‌انگیز برای شما باشد. چرا؟ چون کسب‌وکار آنلاین جواهرات از آن دسته کسب‌وکارهایی است که با کمترین‌ هزینه‌ می‌توان آن را راه‌اندازی کرد.

ما هم در این مقاله قصد داریم شما را گام ‌به ‌گام و در 11 مرحله راهنمایی کنیم تا بتوانید یک فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات برای خودتان بسازید. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

 

مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار طلا و جواهر
 

1. یک بازار خاص و یک محصول خاص را انتخاب کنید

برای فروش طلا و جواهر، اول از همه باید جایگاه خود را مشخص کنید و یک بازار و محصول خاص را برای تولید و فروش انتخاب کنید.

انتخاب یک بازار خاص (Nich Market) مشخص می‌کند که قرار است به چه کسانی بفروشید و چه چیزی را می‌خواهید به آن‌ها بفروشید. این موضوع زمانی که برند شما در حال شکل‌گیری است، کسب‌وکارتان را هدفمند می‌کند و جایگاه شما را در بازار تعیین می‌کند.

برای اینکه بازار و محصول خود را بهتر انتخاب کنید، در ادامه چند سؤال آورده‌ایم که باید از خودتان بپرسید:

  • چه نوع جواهراتی می‌خواهم بفروشم؟ آیا می‌خواهید نوع خاصی از جواهرات مثل گوشواره، گردنبند یا دستبند را تولید کنید و بفروشید یا اینکه قرار است انواع مختلفی از جواهرات را بفروشید؟
  • چه چیزی محصولات من را خاص و منحصر‌به‌فرد می‌کند؟ مشخص کنید که کدام ویژگی باعث می‌شود محصولات یا کسب‌و‌کار شما از رقبا متمایز شود. برای مثال، ممکن است از مواد خاصی برای تولید جواهرات استفاده کنید یا اینکه به‌سراغ فروش جواهراتی بروید که طرح‌های خاصی دارند.
  • بازار هدف من کیست؟ به این فکر کنید که مشتری ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی دارد و به ویژگی‌هایی مثل محدودۀ سنی، علایق، عادت‌های خرید، سطح درآمد و ارزش‌های او توجه کنید. (مقالۀ «بازار هدف چیست؟» را بخوانید.)
  • جواهرات من چه مشکلی را حل می‌کند؟ شاید در ابتدا فکر کنید که این سؤال خیلی خنده‌دار است؛ اما این‌طور نیست! اگر به‌طور دقیق‌تر به خلأهای موجود در بازار فکر کنید، می‌توانید مشکلات مشتریانِ هدفتان را به‌خوبی درک کنید. برای مثال، پوست برخی افراد در برابر استفاده از طلا و جواهرات حساس است. شما برای حل این مشکل می‌توانید جواهراتی را بفروشید که از مواد ضد حساسیت و با کیفیت بالا ساخته شده‌اند.

 

2. مدل کسب‌و‌کارتان را انتخاب کنید

مدل کسب‌و‌کار شما، نحوۀ انتخاب محصول و نحوۀ فروش آن را مشخص می‌کند. برای کسب‌وکار جواهرات مدل‌های مختلفی وجود دارد؛ اما ممکن است بخواهید که ترکیبی از این مدل‌ها را برای رسیدن به اهداف، خواسته‌ها و بازار هدف خود استفاده کنید. خیلی هم خوب است!

در ادامه به چند نمونه از انواع مدل‌های کسب‌وکار طلا و جواهرات اشاره می‌کنیم:

  • مدل جواهرات سفارشی: این مدل برای افرادی است که می‌خواهند تولیدکننده باشند و جواهرات سفارشی و خاص برای مشتریان تولید کنند. در این مدل شما به‌دلیل ارائۀ خدمات منحصربه‌فرد و اختصاصی می‌توانید نرخ‌های گران‌تری برای محصولات خود تعیین کنید. همچنین از آنجایی که مشتریان‌تان می‌دانند که نمی‌توانند طرح‌های شما را در جای دیگری پیدا کنند، می‌پذیرند که پول بیشتری به شما پرداخت ‌کنند.
  • مدل کسب‌وکار جواهرات دست‌ساز: در این مدل، مجموعه‌ای از جواهرات دست‌ساز را تولید می‌کنید و آن‌‌ها را آنلاین می‌فروشید. شما می‌توانید چندین قطعۀ خاص تولید کنید یا اینکه جواهراتی را به‌صورت انبوه تولید کنید و بفروشید. ضمن اینکه می‌توانید به‌طور هم‌زمان، هم طرح‌های سفارشی بفروشید و هم طرح‌هایی که به‌طور انبوه تولید کرده‌اید.
  • مدل انتخاب جواهرات: سبک‌های محبوب خودتان را در میان انواع طلا و جواهر پیدا کنید. جواهرات با سبک‌های محبوب خود را از تأمین‌کنندگان و طراحان مختلف بخرید و سپس آن‌ها را با در نظر گرفتن حاشیه‌سود، به مشتریان بفروشید.
  • مدل کسب‌وکار دراپ‌شیپینگ ((Dropshipping): با یک جواهرفروش یا عمده‌فروش صحبت کنید تا هر زمان که سفارشی در وب‌سایت شما ثبت می‌شود، او سفارش مشتری‌تان بسته‌بندی کرده و برایش ارسال کند. این مدل به‌خوبی با مدل‌های کسب‌وکار جواهرات دست‌ساز یا سفارشی ترکیب می‌شود؛ چراکه کمک می‌کند محصولات متنوعی را بدون صرف زمان یا هزینه برای ساخت و نگه‌داری، ارائه کنید.

3. مخاطبان بالقوۀ خود را بشناسید

قبل از شروع یک کسب‌وکار، باید بدانید که چه کسانی قرار است محصولات شما را بخرند. هرچه علایق، عا‌دت‌های خرید و ارزش‌های مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسید، نیاز آن‌ها را بهتر درک می‌کنید و محصولات محبوب‌تر و پُرفروش‌تری تولید می‌کنید.

در ادامه روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده کنید:

  • تحقیق دربارۀ رقبا: در این روش با جست‌وجو در اینترنت باید خرده‌فروشان جواهرات را پیدا کنید و استراتژی‌های بازاریابی، مخاطبان هدف و بازخورد مشتریان آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.
  • نظرسنجی: یک نظرسنجی آنلاین برای جمع آوری بازخورد از مخاطبان هدف خود طراحی کنید. فراموش نکنید که برای قدردانی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، یک هدیۀ کوچک مثل یک کد تخفیف در نظر بگیرید.
  • شرکت در رویدادها: در رویدادهای صنعت خود مانند همایش ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی شرکت کنید تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بازخورد بگیرید.
  • تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت: هنگامی که وب‌سایت شما راه‌اندازی شد، می‌توانید ویژگی‌های مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید که آن‌ها از کجا به وب‌سایت شما آمده‌اند، از چه صفحه‌هایی بازدید می‌کنند و مدت‌زمانی که در وب‌سایت شما سپری می‌کنند چقدر است. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیلی محثل Google Analytics استفاده کنید.

توجه کنید که درک و شناخت مخاطبان یک فرآیند مداوم و همیشگی است. در واقع شما باید به طور مداوم از مخاطبان هدف خود بازخورد بگیرید، داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنید و استراتژی‌های کسب‌وکارتان را با نیازها و علایق مخاطبان خود که همیشه در حال تغییر است طراحی کنید.

نکتۀ مهم: برای اینکه اطلاعات انواع مشتریان خود را سازمان‌دهی کنید و مشخص کنید که کسب‌وکار شما به چه کسی و چرا خدمات می‌دهد، می‌توانید شخصیت‌های خریدار یا همان پرسونا طراحی کنید. شخصیت‌های خریدار کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی، ایده‌های تجاری و همچنین جایگاه و برند خود را هم‌راستا نگه دارید. همچنین با درک کاملی از شخصیت‌های خریدار خود، می‌توانید محصولات جذاب با قیمت‌های مناسبی تولید کنید که به‌خوبی نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند و مشتاقانه به‌دنبالش هستند

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «شخصیت خریدار یا پرسونا چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

 

4. نام کسب‌وکارتان را انتخاب کنید

انتخاب نام مناسب برای کسب‌وکار

انتخاب نام مناسب کسب‌وکار برای برندسازی، بسته‌بندی محصول، برچسب‌ها، علائم و... ضروری است.

نام کسب‌وکارتان می‌تواند یک معنای خاصی داشته باشد یا اینکه نام شخص خاصی باشد. از طرف دیگر می‌توانید نامی را انتخاب کنید که نشان دهد جواهراتی که می‌فروشید خاص و منحصربه‌فرد هستند.

به‌طور کلی، نام‌های تجاریِ خوب و ارزشمند، کوتاه هستند و به‌راحتی به خاطر سپرده می‌شوند. هرچه به خاطر سپردن نام برند شما آسان‌تر باشد، احتمال بازگشت مشتریان به وب‌سایت شما برای خریدهای مجدد بیشتر می‌شود.

 

انتخاب نام دامنۀ مناسب

دامنه همان آدرس وب‌سایت شما است. بنابراین پس از انتخاب نام کسب‌وکارتان، باید بررسی کنید که نام دامنه و نام کاربری معادل آن در شبکه‌های اجتماعی در دسترس باشد. برای مطالعۀ بیشتر می‌توانید مقالۀ «آشنایی با انواع دامنه‌ها و کاربرد آن‌ها» را مطالعه کنید.

 

طراحی لوگو

وقتی نوبت به طراحی لوگو برای کسب‌وکارتان می‌رسد، دو انتخاب دارید: یا خودتان طراحی کنید یا طراحی آن را به یک طراح گرافیک بسپارید. روش دوم هزینۀ بیشتری دارد و در عین حال حرفه‌ای‌تر است؛ اما می‌توانید از لوگوسازهای رایگان در اینترنت هم استفاده کنید. برای آشنایی با لوگوسازها می‌توانید مقالۀ «بهترین لوگوسازها برای ساخت و طراحی لوگوی رایگان» را مطالعه کنید.

وقتی که لوگوی کسب‌وکارتان را طراحی کردید و رنگ‌های برند خود را هم انتخاب کردید، می‌توانید انواع ابزار کسب‌وکار خودتان را متناسب با آن طراحی کنید؛ مثل:

  • محتوای شبکه‌های اجتماعی؛
  • سربرگ؛
  • کارت ویزیت؛
  • فاکتور؛
  • امضای ایمیل؛
  • و... .

شناخت برند شما به زمان نیاز دارد؛ اما اگر یک هویت برند ثابت و مشخصی در نام، سبک، رنگ‌ها و پیام‌های شما در تمامی کانال‌های بازاریابی‌تان دیده شود، می‌تواند درآمدتان را تا 33 درصد افزایش دهد. در واقع ثُبات است که باعث افزایش شناخت، اعتبار و اعتماد به برند شما می‌شود و تمامی این‌ها می‌تواند بر میزان سود شما از کسب‌وکارتان اثرگذار باشد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه یک هویت برند قدرتمند ایجاد کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

5. فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات خود را راه‌اندازی کنید

وب‌سایت شما اغلب اولین تصویر و برداشتی است که مشتری از کسب‌وکارتان دارد. بنابراین اگر می‌خواهید برند قدرتمندی داشته باشید و تصویر ارزشمندی از آن در ذهن مخاطبان بسازید، باید یک فروشگاه‌ساز حرفه‌ای را برای طراحی فروشگاهی اینترنتی خود انتخاب کنید.

فروشگاه‌سازهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای و جذاب برای خودتان راه‌اندازی کنید؛ اما پیشنهاد ما به شما، فروشگاه‌ساز وبزی است.

در وبزی می‌توانید از بازاریابی و فروش گرفته تا مدیریت سفارشات و مدیریت موجودی را به‌خوبی و به‌سادگی انجام دهید و یک کسب‌وکار موفق و حرفه‌ای داشته باشید.

در واقع وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

 

به ساختار فروشگاه اینترنتی خود توجه کنید

ساختار فروشگاه اینترنتی جواهرات شما باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ناوبری (Navigation) تمیز و منظم (محصولات خود را بر اساس اینکه مشتریان چگونه به‌دنبال آن‌ها هستند طبقه بندی کنید)؛
  • عکس‌ها، محتوا و تصاویر با کیفیت بالا؛
  • دکمه‌های برجستۀ کال‌تواکشن (CTA)؛
  • صفحه‌های اطلاعاتی مثل دربارۀ ما، پشتیبانی مشتریان، تماس با ما و...؛
  • صفحه‌های محصول با عکس‌های باکیفیت از زوایای مختلف و با توضیحات دقیق.

 

امکان پرداخت آنلاین ارائه کنید

گام نهایی در مرحلۀ طراحی وب‌سایت کسب‌وکارتان، اضافه کردن درگاه پرداخت آنلاین است که امکان تسویه‌حساب را برای مشتریان ساده می‌کند.

در حالت ایده‌آل، لازم است چندین روش برای پرداخت هزینۀ کالا به مشتریان خود ارائه کنید؛ مثل خرید اقساطی، خرید آنلاین و خرید به‌صورت کارت به کارت. روش‌های پرداخت اضافی به کسب‌وکار شما اعتبار می‌بخشد و به مشتریان‌تان آزادی بیشتری در تصمیم‌گیری دربارۀ نحوۀ پرداخت می‌دهد.

شما با استفاده از وبزی به‌راحتی می‌توانید امکان پرداخت آنلاین را به وب‌سایت خود اضافه کنید. وبزی درگاه‌های مختلفی مثل ملت، پارسیان، سامان، زرین پال، پی پینگ و... را پشتیبانی می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «ساختار وب‌سایت چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. تأمین‌کننده پیدا کنید

چه قصد فروش جواهراتی را داشته باشید که خودتان تولید کرده‌اید و چه بخواهید جواهرات آماده را بفروشید، باید به‌دنبال تأمین‌کنندگان معتبر و حرفه‌ای باشید. در واقع در این مرحله باید بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکارتان را محاسبه کنید و برای هزینه‌های جاری برنامه‌ریزی کنید.

برای پیداکردن انواع تأمین‌کنندگان طلا و جواهر و همچنین تأمین‌کنندگان مواد تولید آن‌ها، کافی است یک جست‌وجوی ساده در گوگل انجام دهید.

 

7. هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکارتان را محاسبه کنید

در مرحلۀ قبل فقط هزینه‌های مربوط به خرید عمدۀ محصولات را محاسبه کردید؛ اما در این بخش می‌خواهیم به‌طور جزئی‌تر و دقیق‌تر، هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار طلا و جواهرات را محاسبه کنیم.

در گام اول به‌ وب‌سایت‌های فروشگاهی مختلف سر بزنید و قیمت ابزارهایی را که لازم دارید یادداشت کنید. با این کار شما فهرست مهمی از قیمت کالاهایی دارید که برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان به آن نیاز دارید.

در گام بعدی، باید سایر هزینه‌ها را محاسبه کنید. ما برخی از هزینه‌هایی را که باید در نظر بگیرید در زیر آورده‌ایم:

  • هزینۀ ثبت کسب‌وکار: ثبت کسب‌وکار هزینه دارد و اگر بخواهید فرد دیگری مراحل ثبت شرکت را برای شما انجام دهد، هزینه‌های بیشتری باید بپردازید.
  • هزینۀ انبار کالا و نگه‌داری وسایل: اگر برای نگه‌داری وسایل و کالاهای خود می‌خواهید محلی را اجاره کنید، هزینۀ آن را در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های مربوط به اجارۀ دفتر یا مغازه: اگر قرار است خارج از خانه‌تان کار کنید، هزینه‌های مربوط به اجارۀ یک دفتر یا مغازه را به‌همراه هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگه‌داری آن را در نظر بگیرید.
  • هزینۀ ابزارهای تولید: شامل پرداخت هزینه برای هر ابزار اضافی است که ممکن است برای تولید محصولات خود نیاز داشته باشید.
  • هزینۀ بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل: نحوۀ بسته‌بندی و ارسال سفارشات خود را تعیین کنید و هزینه‌های مربوط به آن را برآورد کنید.
  • هزینۀ توسعۀ وب‌سایت و میزبانی: یک فروشگاه‌ساز مثل وبزی شامل تمام ابزارهای ضروری برای یک فروشگاه اینترنتی است و با پرداخت حق اشتراک آن، به تمامی ابزارها دسترسی دارید. اما اگر یک طراح وب‌سایت را برای طراحی وب‌سایت خود استخدام کنید، هزینه‌های توسعۀ آن در آینده را باید در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های حسابداری: چه بخواهید یک حسابدار استخدام کنید یا یک نرم‌افزار حسابداری بخرید، لازم است هزینه‌های مدیریت تراکنش‌های مالی خود را محاسبه کنید.
  • هزینۀ عکاسی حرفه‌ای: اگر عکاس ماهری هستید، می‌توانید عکس‌های محصول‌تان را خودتان بگیرید. در این صورت شما به یک دوربین با کیفیت و یک کیت نورپردازی رومیزی نیاز دارید تا بتوانید عکس‌های واضح، با کیفیت ثبت کنید. اگر هم بخواهید از یک عکاس حرفه‌ای کمک بگیرید، باید هزینه‌های مربوط به آن را برآورد کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

8. قیمت محصولات خود را تعیین کنید

متغیرهای مختلفی در قیمت گذاری جواهرات دخیل هستند؛ مثل زمان صرف‌شده برای تولید، هزینۀ مواد، هزینه‌های سربار، نرخ ساعتی کار شما و قیمتی که مخاطبان هدفتان مایل به پرداخت هستند.

در این بخش انواع متغیرهایی را که روی قیمت‌گذاری محصول شما تأثیرگذار است آورده‌ایم:

  • هزینۀ مواد استفاده‌شده: شما باید هزینۀ تمامی مواد استفاده‌شده در هر قطعه، ازجمله بسته‌بندی محصول را محاسبه کنید. توجه کنید که قیمت مواد اولیه همیشه در نوسان است؛ بنابراین برای قیمت‌گذاری بهتر و دقیق‌تر باید به نوسانات قیمت مواد اولیه توجه کنید.
  • زمان صرف‌شده برای تولید محصول: زمان صرف‌شده برای تولید هر محصول را ثبت کنید. فراموش نکنید زمان شما ارزشمند است و باید برای آن پول پرداخت شود.
  • نرخ ساعتی کار شما: نرخ ساعتی کار شما باید بر اساس تجربه و کیفیت کار شما تعیین شود. هرگز زمان، تلاش و تجربه خود را دست کم نگیرید.
  • هزینه‌های سربار: هزینه‌های سربار شامل هزینۀ هر چیز دیگری است که هنگام ایجاد جواهرات لازم است؛ مثل سرمایش، گرمایش، برق و... .

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای جامع قیمت‌گذاری محصول و خدمات» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

9. برای تولید جواهرات برنامه‌ریزی کنید

بهتر است یک برنامه داشته باشید تا بدانید که کجا و چگونه جواهرات را تولید کنید. برای اینکه برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید، به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • چه تعداد از هر طرح باید تولید کنم؟
  • هر چند وقت یک بار طرح‌های جدید را تولید کنم و برای فروش بگذارم؟ (یعنی یک بار در هفته، ماهانه یا...)
  • قصد دارم هر هفته چند ساعت برای ساخت جواهرات وقت بگذارم؟
  • جواهراتم را کجا بسازم؟ (دفتر، خانه یا اتاق کاری که اجاره می‌کنم؟)
  • می‌خواهم هر هفته چند سفارش را قبول کنم؟
  • هر چند وقت یک بار مواد اولیه را سفارش می‌دهم؟
  • لوازم و موجودی خود را کجا نگه‌داری می‌‌کنم؟

با استفاده از پاسخ‌هایی که به سؤالات بالا می‌دهید، یک پیش‌نویس اولیه از برنامه‌تان تهیه کنید و آن را به طرح کسب‌وکارتان اضافه کنید.

 

10. استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهید

بخشی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق جواهرات این است که یاد بگیرید چگونه ترافیک زیادی را به‌سمت فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید.

داشتن استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که از کدام روش‌های بازاریابی برای هدایت ترافیک استفاده می‌کنید و تلاش خود را در چه بخش‌هایی متمرکز می‌کنید.

به خاطر داشته باشید که استراتژی بازاریابی شما یک برنامۀ انعطاف‌پذیر است که هم‌زمان با توسعۀ کسب‌وکارتان، برای برآورده کردن نیازهای آن تغییر می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بهترین استراتژی‌های توسعۀ کسب‌وکار» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

در دنیای اینترنت، دو نوع ترافیک ورودی داریم: ترافیک ارگانیک و ترافیک پولی. هر دو را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • ترافیک ارگانیک: ترافیک ارگانیک شامل هر بازدیدکننده‌ای است که از طریق روش‌های غیرپولی بازاریابی وارد فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند؛ روش‌هایی مثل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ارجاعی، و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO).
  • ترافیک پولی: ترافیک پولی هرگونه سرنخ (Lead) ورودی است که از طریق تبلیغات پولی وارد وب‌سایت شما می‌شود؛ مثل تبلیغات کلیکی (PPC)، تبلیغات بنری نمایشی، تبلیغات چاپی و... .

ترافیک پولی سریع‌ترین راه برای جذب ترافیک است. با این حال، بهتر است آن را به‌عنوان مکملی برای افزایش ترافیک ارگانیک خود در نظر بگیرید که کسب‌وکار شما را برای موفقیت بلندمدت آماده می‌کند.

در این بخش می‌خواهیم چند روش بازاریابی که امتحان خودشان را پس داده‌اند به شما معرفی کنیم که لازم است در طراحی استراتژی‌های بازاریابی خود به آن‌ها توجه کنید. بسیاری از این روش‌ها به سرمایۀ اولیه نیاز ندارند و به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کنند.

 

جمع‌آوری محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC)

UGC یا محتوای تولیدشده توسط کاربر، هر محتوایی است که یک مصرف‌کننده دربارۀ محصولات یا برند شما تولید می‌کند و برای مشتریان بالقوه قابل‌مشاهده است. این محتوا می‌تواند شامل بررسی محصول در قالب پست وبلاگ، پست اینستاگرام، عکس محصول و... باشد که کاربر آن را تولید و منتشر کرده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 83 درصد از خریداران در صنعت بهداشت و زیبایی احساس می‌کنند که نظرات و نقد و بررسی‌های محصول در تصمیم‌گیری خرید آن‌ها اثرگذار است. از طرفی توصیۀ خریدار قبلیِ یک محصول بیشتر از تبلیغات شما در ذهن خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارد.

با تشویق مشتریان برای تولید محتوا از محصولاتی که می‌خرند (مثل تولید ویدیو)، می‌توانید برای صفحات محصول و صفحات برند خود در شبکه‌های اجتماعی محتواهای جذابی را جمع‌آوری کنید که باعث ترغیب بیشتر مخاطبان شما به خرید می‌شود. همچنین می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که UGC را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و شما را تگ کنند. در ازای این کار هم می‌توانید هدایای مختلفی برای آن‌ها در نظر بگیرید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های بصری مثل اینستاگرام و پینترست، علاوه بر اینکه راهکاری عالی برای به اشتراک گذاشتن محصولات و اطلاعات برند شما با مخاطبان هدفتان هستند، راه‌های بیشتری را برای تعامل با برند شما و به اشتراک گذاشتن بازخورد در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

برای فعالیت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، باید تعیین کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر کدام‌یک از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. سپس کارهای زیر را انجام دهید:

  • به‌طور منظم محتوا تولید کنید؛
  • با سایر کاربرانی که در حوزۀ طلا و جواهرات فعالیت می‌کنند تعامل کنید؛
  • با اینفلوئنسرهایی که در زمینۀ جواهرات کار می‌کنند همکاری کنید؛ (مثلاً می‌توانید محصولات خود را به‌صورت رایگان برای اینفلوئنسرها بفرستید تا آن‌ها را در صفحۀ خود معرفی کنند.)
  • از هشتگ‌های مرتبط مانند #جواهرات یا #جواهرات_دست_ساز در محتوای خود برای دسترسی به افرادی که شما را دنبال نمی‌کنند استفاده کنید؛
  • یک فروشگاه در اینستاگرام بسازید؛
  • مشتریان خود را به اشتراک‌گذاری تصاویر جواهراتی که از شما خریده‌اند تشویق کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه حضور هدفمندی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO)

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید.

اگرچه ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج حاصل از این استراتژی بازاریابی را مشاهده کنید، اما زمانی که وب‌سایت شما در صفحۀ اول نتایج گوگل برای جست‌وجوهایی مثل «جواهرات دست‌ساز زنانه» نشان داده شود، متوجه می‌شوید که صبر شما ارزش داشته است!

در ادامه چند راه برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت شما آورده‌ایم:

  • پست‌های وبلاگ: دربارۀ موضوعات مرتبط با نیاز مخاطب هدف خود محتوا تولید کنید؛ این کار را می‌توانید در وبلاگ خود و با مقاله‌هایی مثل «چگونه اندازۀ انگشتر را اندازه بگیریم؟» انجام دهید. (مقالۀ «آموزش درآمدزایی از وبلاگ» را بخوانید.)
  • تحقیق کلمات کلیدی: باید به‌دنبال کلماتی بگردید که مخاطبان هدف شما آن‌ها را با قصد خرید طلا و جواهر در گوگل جست‌وجو می‌کنند و از این کلمات در وب‌سایت خود و محتواهای آن استفاده کنید. (مقالۀ «تحقیق کلمات کلیدی چیست؟» را بخوانید.)
  • برای مخاطبان خود بنویسید: محتواهای خود را برای خوانندگان بنویسید، نه صرفاً برای موتورهای جست‌وجو! سعی کنید از طریق محتوای خود ارزشی به مخاطب ارائه کنید و فقط به‌دنبال پُرکردن محتوا با کلمات کلیدی نباشید؛ چراکه اگر زیاد و بیهوده از کلمات کلیدی استفاده کنید، به سئوی وب‌سایت خود آسیب می‌زنید.

 

بازاریابی ایمیلی

با استفاده از یک لایت باکس یا با افزودن یک فرم به پاورقی وب‌سایت خود، از مخاطبان بخواهید که آدرس ایمیل‌شان را در وب‌سایت شما ثبت کنند. برای تشویق به انجام این کار، در ازای ثبت آدرس ایمیل برای آن‌ها هدیه‌ای ارزشمند مانند کد تخفیف در نظر بگیرید.

در ادامه با استفاده از لیست ایمیلی که در اختیار دارید، می‌توانید زمان فروش ویژۀ محصولات را به مخاطبان خود اعلام کنید یا اینکه محصولات جدیدتان را به آن‌ها معرفی کنید.

 

تبلیغات پولی

در حالی که به‌دنبال جذب ترافیک ارگانیک هستید، ممکن است بخواهید تبلیغات کلیکی هم انجام دهید. سرویس‌هایی مثل Google Ads به شما برای جذب ترافیک هدفمند کمک می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها، ویژگی‌های مخاطبان هدف خود را تعیین کنید تا تبلیغات شما فقط و فقط برای آن‌ها نمایش داده شود. برای مثال، می‌توانید مشخص کنید که تبلیغات شما فقط برای زنان 30 تا 50 ساله که به‌دنبال جواهرات هستند نمایش داده شود.

نکتۀ مهم: در روش‌های جذب ترافیک پولی، مراقب بودجۀ تبلیغاتی‌تان باشید تا آن را در مسیر اشتباهی خرج نکنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی بازاریابی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

11. فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر خود را معرفی کنید

قبل از هر چیز به شما تبریک می‌گوییم! راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید کار بزرگی است که شما تا این مرحله آن را انجام داده‌اید. پس بهتر است یک جشن بگیرید و نزدیکان خود را هم دعوت کنید تا لذت شروع این مسیر جذاب را باهم تقسیم کنید.

در این جشن از دوستان و اعضای خانواده‌تان بخواهید که در انتشار اخبار راه‌اندازی کسب‌وکار جدیدتان به شما کمک کنند. حتی می‌توانید یک معرفی جذاب به‌شکل متن یا ویدیو برایشان بفرستید و بخواهید که آن را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

به‌طور کلی باید برای تبلیغ راه‌اندازی کسب‌وکار خود یک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشید تا افراد را ترغیب کند که به وب‌سایت شما سر بزنند. اگر بودجۀ کافی دارید، می‌توانید از تبلیغات PPC کمک بگیرید.

با وبزی در کمتر از 15 دقیقه فروشگاه خودتان را بسازید!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه در 11 مرحله، می‌توانید فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرات خودتان را بسازید. اگر موبه‌مو نکاتی را که گفتیم رعایت کنید، یک برند قدرتمند در بازار آنلاین طلا و جواهر برای خودتان خواهید داشت.

لازم است بدانید اگرچه شروع کسب‌وکار و توسعۀ آن یک کار بزرگ و ترسناک به نظر می‌رسد، اما نباید بترسید! مهم این است که شروع کنید و ادامه دهید تا زمانی که نتیجه بگیرید.

حالا اگر انتخابتان فروش اینترنتی طلا و جواهرات است، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» فروشگاه خودتان را در کمتر از 15 دقیقه راه اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید