Clicky

برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟

 

برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟

و هزینه کنید؛ اما این هزینه باید چقدر باشد؟

از قدیم گفته‌اند هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری ولی در دنیای کسب‌وکار این ضرب‌المثل جواب نمی‌دهد؛ چراکه ممکن است شما برای کسب‌وکارتان در ابتدا هزینه‌های سنگینی بپردازید و شکست بخورید. برعکسش هم امکان دارد. اینکه هزینه‌های خیلی کمی پرداخت کنید اما فروش فوق‌العاده‌ای را از همان اول کار تجربه کنید.

برای اینکه بدانید هزینه ‌های شروع یک کسب‌ و کار چقدر است و چگونه باید هزینه ‌های راه ‌اندازی یک کسب‌ و کار را محاسبه کنید این مقاله را نوشتیم.

در اینجا قرار نیست فرمول مشخصی به شما بگوییم چون تا دلتان بخواهد فرمول و روش برای محاسبه هزینه‌ها وجود دارد. ما می‌خواهیم یک درک از ساختار هزینه‌های کسب‌وکارها پیدا کنید تا چه در اول کار باشید و چه در دورانی باشید که کسب‌وکارتان به اوج خودش رسیده بتوانید هزینه‌هایتان را به‌خوبی مدیریت کنید.

در این مقاله ابتدا با انواع هزینه‌ های راه‌‌ اندازی یک کسب و کار آشنا می‌شوید، بعد به شما می‌گوییم چگونه هزینه‌های کسب‌وکارتان را لیست کنید و در آخر هم می‌آموزید چگونه هزینه‌های یک کسب‌وکار را محاسبه کنید.

پیشنهاد وبزی: در هنگام مطالعۀ این مقاله کاغذ و قلم دم دستتان باشد تا قدم به قدم هزینه‌های احتمالی کسب‌وکارتان را ثبت کنید.

 

 

آشنایی با هزینه های راه اندازی یک کسب و کار

 

آشنایی با انواع هزینه ‌های کسب یک کسب و کار

قبل از اینکه هزینه‌های شروع یک کسب‌و‌کار را محاسبه کنید، بهتر است که با طبقه‌بندی این هزینه‌ها آشنا شوید.

در طرح کسب‌وکاری که می‌نویسید باید دو نوع هزینه را در نظر بگیرید: نوع اول هزینه‌هایی هستند که برای دریافت مجوزهای لازم برای کسب‌وکار، تحقیقات بازار و ... می‌پردازید. به این هزینه‌ها، هزینه‌های راه‌اندازی می‌گویند.

نوع دوم، هزینه‌هایی هستند شما برای خرید تجهیزات و وسایل می‌پردازید؛ از لپ‌تاپ و میز و صندلی گرفته تا ابزارهایی که برای تولید محصولتان نیاز دارد. به این وسایل، کالای سرمایه‌ای و به هزینه‌هایی که برای خرید آن‌ها می‌پردازید، هزینه‌ سرمایه‌ای گفته می‌شود.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: هزینه طراحی یک وب سایت حرفه ای چقدر است؟

 

هزینه‌های راه‌ اندازی کسب‌‌و‌کارتان را مشخص کنید

ما در دنیای تجارت 3 دسته کسب‌وکار داریم:

  • کسب‌وکارهای خدماتی
  • کسب‌وکارهای آنلاین
  • کسب‌وکارهای سنتی (Brick-and-Mortar)

برای محاسبۀ‌ هزینه‌ها مهم نیست که کسب‌وکار شما جزو کدام‌یک از دسته‌های بالاست. برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری هزینه‌هایی هستند که حتی اگر نخواهید باید برایشان دست به جیب شوید. نمونه‌هایی از این هزینه‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

 

هزینۀ ساخت یک وب‌سایت

حتی اگر کسب‌وکار سنتی هم داشته باشید، نباید از حضور در اینترنت غافل شوید. برای حضور مفید و مؤثر در اینترنت هم به یک وب‌سایت درست و حسابی نیاز دارید.

ممکن است فکر کنید که برای داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای یا باید برنامه‌نویسی بلد باشید یا اینکه هزینه‌های چندمیلیونی بپردازید؛ اما اصلا اینطور نیست. ما در وبزی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که بدون نیاز به دانش فنی و پرداخت هزینه‌های سنگین، بتوانید وب‌سایت خود را به بهترین شکل طراحی کنید.

الآن یا بعد از خواندن این مقاله می‌توانید به فروشگاه‌ساز یا سایت‌ساز وبزی بروید و وب‌سایت دلخواهتان را طراحی کنید.

لازم است بدانید که استفاده از خدمات ما تا 14 روز رایگان است. شما در این مدت می‌توانید محتوای سایت خودتان را تکمیل کنید و در نهایت اگر از خروجی وب‌سایت راضی بودید، پکیج مد نظرتان را خریداری کنید.

 

هزینۀ تجهیزات و لوازم

بسته به نوع کسب‌وکاری که شروع می‌کنید، به تجهیزات مناسبی هم نیاز دارید که در راه رسیدن رسیدن به اهدافتان به شما کمک کند.

مثلا اگر در حال راه‌اندازی یک رستوران هستید، باید هزینۀ میزها، صندلی‌ها و یخچال رستورانتان را تأمین کنید. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار اداری دارید، باید هزینه‌های کاغذ، پرینتر، کامپیوتر و اجارۀ محل شرکت را تأمین کنید.

 

پیشنهاد وبزی: اگر در اول کار هستید و تازه می‌خواهید شروع کنید، برای تجهیزات آنچنان هزینه نکنید. به جای این کار می‌توانید یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید و هر زمان که فروش و درآمد بیشتری را تجربه‌ کردید، ‌کسب‌وکارتان را نیز توسعه دهید و تجهیزات پیشرفته‌تری خریداری کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: آموزش طراحی وب سایت رستوران {راهنمای قدم به قدم ساخت سایت رستوران}

 

هزینۀ برندسازی (Branding)

هزینۀ برندسازی را فراموش نکنید! شما تازه وارد بازار شده‌اید و باید خودتان را به مخاطبان هدفتان معرفی کنید. باید بگویید که چه کسی هستید، برای چه وارد بازار شده‌اید و چه مشکلی از مشتریان را حل می‌کنید.

 

هزینۀ ثبت شرکت و دریافت مجوزهای تجاری

ممکن است برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار خانگی هزینۀ زیادی نپردازید؛ اما اگر قرار است به سراغ کسب‌وکارهای شراکتی بروید باید بدانید که هزینه‌های بیشتر در انتظار شماست.

کسب‌وکارهای شراکتی باید برای کارهایی مثل ثبت شرکت و ثبت نام تجاری هزینه‌های مختلفی پرداخت کنند.

همچنین برای شروع کارتان بسته به صنفی که وارد آن می‌شوید، باید مجوزهای تجاری لازم را کسب کنید. گرفتن این مجوزها بر اساس شرایطی که دارید تعرفه‌های مختلفی دارد که با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

هزینۀ حمل و نقل و نگهداری محصولات

اگر محصولات فیزیکی عرضه می‌کنید، باید هزینه‌هایی مثل هزینۀ انبار برای نگهداری این محصولات را در نظر بگیرید. از طرفی باید ببینید چگونه و با چه هزینه‌ای می‌توانید انبارتان را همیشه پُر نگه‌دارید و محصولات فروشگاهتان همیشه موجودی داشته باشد.

برای ارسال محصولاتتان نیز می‌توانید از سرویس‌های آنلاین مثل الوپیک و تیپاکس کمک بگیرید یا چند نفر نیروی مخصوصِ این کار را استخدام کنید.

باز هم تأکید می‌کنیم اگر اول راه هستید مستقیم به سراغ هزینه‌های آنچنانی نروید و دقیق ببینید کدام راه برای شما هزینۀ کمتری دارد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: 9 ترفند برای نوشتن توضیحات محصول که باعث افزایش فروش می شود

 

حقوق و دستمزد

اگر از همان اول می‌خواهید افرادی را استخدام کنید که در ادامۀ کار به شما کمک کنند، باید هزینه‌های دستمزد، بیمه و مزایای آن‌ها را محاسبه کنید.

برای این کار هم می‌توانید با یک متخصص منابع انسانی مشورت کنید هم اینکه از وب‌سایت‌های معتبر کمک بگیرید.

 

هزینۀ بازاریابی

همان‌طور که در بخش برندسازی هم گفتیم، شما باید کسب‌وکارتان را به مشتریان هدف معرفی کنید. برای این کار علاوه بر برندسازی به تبلیغات و بازاریابی هم نیاز دارید. بنابراین دست به قلم شوید و هزینه‌های بازاریابی را نیز در کنار سایر هزینه‌هایی که پیش از این گفتیم محاسبه کنید. چند نمونه از کارهای بازاریابی که لازم است برایشان هزینه کنید را در ادامه آورده‌ایم:

چطور هزینه راه اندازی کسب و محاسبه کنیم.

 

چگونه هزینه راه ‌اندازی یک کسب‌ و‌ کار را محاسبه کنیم؟

برای اینکه بتوانید هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را تخمین بزنید لازم است که ابتدا انواع آن‌ها را به‌خوبی بشناسید. به همین خاطر در این بخش انواع هزینه‌های یک کسب‌وکار را به شما معرفی می‌کنیم و وقتی تفاوت بین آن‌ها را متوجه شوید، می‌توانید جریان نقدی کسب‌و‌کار خود را بهتر مدیریت کرده و سودآوری شرکتتان را ارزیابی کنید.

 

1. هزینه‌های یک‌باره (one-time) در برابر هزینه‌های جاری

هزینۀ یک‌باره می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ از خرید تجهیزات گرفته تا پرداخت یک سرویس خاص مثل مشاورۀ تجاری یا مشاورۀ حقوقی. این هزینه‌ها همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است یک بار انجام می‌شود و تا مدت‌ها دیگر برای آن هزینه نمی‌کنید.

وقتی که به‌شکل یک‌باره خرید می‌کنید ممکن است نسبت به زمان پرداخت هزینه‌های جاری پول بیشتری بپردازید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم هزینه‌های یک‌بارۀ خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنید که ضرر پولی ناشی از آن در ماه آینده جبران شود.

در مقابل، هزینه های جاری نباید جریان نقدی ماهانه شما را تغییر دهد؛ چون به‌طور منظم در بودجۀ کلی شما لحاظ می‌شوند. هزینه‌های جاری شامل اجاره، هزینۀ آب و برق، بیمه و حقوق کارکنان است.

 

2. هزینه‌های ضروری در برابر هزینه‌های اختیاری

هزینه‌‌های ضروری شامل مالیات، حقوق کارمندان، پرداخت بدهی‌ها، خرید نرم‌افزارهای مورد نیاز کسب‌وکار و ... است.

از طرفی اگر شرکت بودجۀ کافی داشته باشد، هزینه‌های اختیاری ایجاد می‌شود. مثلا اگر می‌خواهید دستگاه قهوه‌ساز در شرکتتان داشته باشید، باید آن را در هزینه‌های اختیاری کسب‌وکارتان محاسبه کنید.

 

3. هزینه‌های ثابت در برابر هزینه‌های متغیر

هزینه‌های ثابت را نیز مثل هزینه‌های جاری باید جدا از میزان فروش کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، این هزینه‌ها تغییر نمی کنند و نباید بر جریان نقدینگی شرکتتان تأثیر بگذارند.

حقوق و دستمزد کارمندان، اجارۀ فضای شرکت و حتی استهلاک تجهیزات نمونه‌های رایج هزینه‌های ثابت در اغلب مشاغل هستند. اما هزینه‌های متغیر بر اساس حجم فروش است؛ بنابراین با افزایش سود شما، ‌هزینه‌های متغیر مثل مواد اولیه و منابع تولید بیشتر می‌شود.

 

 

 

 

در آخر از شما می‌خواهیم ...

اول مقاله قرارمان این بود که به شما بگوییم یک کسب‌وکار چه هزینه‌هایی دارد و چگونه هزینه های راه اندازی یک کسب‌ و کار را محاسبه کنید. حالا که هزینه‌هایتان را روی کاغذ آورده‌اید و لیست کرده‌اید، وقت بگذارید و آن لیست را ارزیابی کنید. هزینه‌های اضافی را حذف و هزینه‌های ضروری را جایگزین آن کنید. قرار نیست ولخرجی کنید یا خساست به خرج دهید؛ کافیست با توجه به نیازهایتان هوشمندانه هزینه کنید و کسب‌وکارتان را به سود برسانید.

در آخر از شما می‌خواهیم اگر از روش خاصی برای محاسبه هزینه‌های کسب‌وکارتان استفاده کرده‌اید که ما به آن اشاره نکردیم حتما برایمان بنویسید. حتی ممکن است هزینه‌هایی باشد که در مقاله از آن‌ها اسم نبرده‌ایم و شما آن را در لیست هزینه‌هایتان نوشته‌اید. آن را هم برای ما و مخاطبانمان بنویسید تا بتوانیم مقاله را کامل‌تر از مقاله فعلی به مخاطبانمان تقدیم کنیم.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید