Clicky

جذب مشتری یا Customer Acquisition چیست؟ (+ 8 استراتژی حرفه‌ای جذب مشتری)

 

 

چه یک کسب‌وکار تازه‌تأسیس داشته باشید و چه کارآفرینی باشید که سال‌های سال است که در بازار تجربه دارد، قطعاً می‌دانید که جذب مشتری اصلاً کار راحتی نیست و باید چَم‌وخَم کار را بلد باشید تا بتوانید مشتریان جدیدی جذب کنید! ما هم با توجه به اهمیت جذب مشتری برای کسب‌وکارها این مقاله را نوشتیم و قرار است به شما بگوییم که:

در واقع اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را به‌طور مداوم و سودآور رشد دهید، باید جذب مشتری را به عنوان یک فرایند در نظر بگیرید. این فرایند را در این مقاله به‌طور کامل و جامع یاد می‌گیرید. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید!

جذب مشتری (Customer Acquisition) چیست؟

جذب مشتری شامل فرایندِ یافتن و متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای خرید از کسب‌وکار شما است که با روش‌های قابل اندازه‌گیری و تکرارپذیر انجام می‌شود؛ نه به‌صورت تصادفی. در این فرایند از روش‌هایی مثل بازاریابی ایمیلی و CRM استفاده می‌شود.

چه کانال‌هایی برای جذب مشتری داریم؟

کسب‌و‌کارها از کانال‌های جذب مشتری برای ارتباط با شخصیت‌های خریدارِ ایده‌آل خود استفاده می‌کنند. شما هم به‌عنوان صاحب کسب‌وکار می‌توانید از این کانال‌ها در تمام نقاط تماس سفر مشتری خود (Touchpoints Of The Customer Journey) استفاده کنید تا به‌خوبی آن‌ها را جذب کنید.

محبوب‌ترین کانال‌های جذب مشتری عبارت‌اند از:

  • وب‌سایت و وبلاگ شما؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • رویدادها (Events)؛
  • شبکه‌های اجتماعی؛
  • تبلیغات پولی مثل تبلیغات کلیکی؛
  • پشتیبانی مشتریان.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «شخصیت خریدار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

قیف جذب مشتری چیست؟

شما چه یک عمده‌فروش باشید چه یک خرده‌فروش، به استراتژی جذب مشتری نیاز دارید. جذب مشتری طی مراحل مختلفی انجام می‌شود که به آن «قیف جذب مشتری» می‌گویند. تصویر این قیف را در زیر می‌بینید:

قیف جذب مشتری سفری را نمایش می‌دهد که مشتری بالقوۀ شما آن را طی می‌کند و در نهایت از شما خرید می‌کند. بازاریابان و کارآفرینان به‌طور معمول این قیف را شامل سه مرحلۀ اصلی می‌دانند:

1. ورودی قیف (آگاهی): هدف شما در این مرحله ایجاد آگاهی در بین مخاطبان هدف است. در واقع شما روی افراد مختلفی تمرکز می‌کنید که ممکن است به برند یا محصولات شرکت شما علاقه‌مند باشند اما لزوماً قصد خرید ندارند. برای مثال، یک برند مبلمان و دکوراسیون داخلی می‌توانید از هشتگ #میز_ناهارخوری در اینستاگرام استفاده کند تا پست‌ها و محصولات خود را در معرض دید کسانی قرار دهد که به دنبال تزئین منزل خود هستند و می‌خواهند یک میز ناهارخوری جدید بخرند.

2. وسط قیف (توجه): مشتریان بالقوه‌ای که از بالای قیف ‌به‌سمت وسط قیف حرکت می‌کنند معمولاً اقداماتی مانند ثبت‌نام در وب‌سایت شما یا دنبال‌کردن برند شما در شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها به خرید از کسب‌وکار شما نزیک هستند اما هنوز متقاعد نشده‌اند. حالا این شما هستید که باید آن‌ها را متقاعد کنید تا مشتری‌تان شوند.

3. انتهای قیف (خرید): این آخرین مرحله‌ای است که مشتری بالقوۀ شما قبل از تبدیل‌ شدن به خریدار از آن عبور می‌کند. در این مرحله آن‌ها معمولاً اقداماتی را انجام می‌دهند که نشان می‌دهد قصد خرید از کسب‌وکارتان را دارند. این اقدامات ممکن است شامل اضافه کردن یک محصول به سبد خریدشان باشد یا ثبت‌نام برای دریافت نمونه‌ای از خدمات شما. کسب‌وکارها اغلب در این مرحله مشوق‌هایی مثل کد تخفیف ارائه می‌کنند تا مشتریان بالقوه‌‌ای را که به خرید نزدیک هستند به خریدار تبدیل کنند. راه‌های مختلفی وجود دارد که یک کسب‌وکار می‌تواند از آن‌ها برای یافتن، جذب و تبدیل مشتریان بالقوه استفاده کند. این راه‌ها با وجود بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ آسان‌تر شده است. در بخش بعدی دربارۀ این‌ راه‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «دیجیتال مارکتینگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

استراتژی جذب مشتری چیست؟

استراتژی جذب مشتری برنامه‌ای برای یافتن، جذب، تعامل و تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار است. مشتریان بالقوۀ شما هر روز از کانال‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ بنابراین فرایند جذب مشتری شما شامل کانال‌های مختلفی برای جذب آن‌ها می‌شود.

 

8 استراتژی حرفه‌ای برای جذب مشتری

1. تبلیغات کلیکی (PPC)

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای جذب مشتریان جدید، تبلیغات آنلاین است. دلیل اینکه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای اجرای تبلیغات به گوگل و سایر پلتفرم‌ها روی می‌آورند این است که ابزارهای اندازه‌گیریِ گسترده‌ و دقیقی ارائه می‌دهند که کمک می‌کند تبلیغات خود را بهینه کنید و از بودجۀ خود بیشترین بهره را ببرید.

وقتی صحبت از تبلیغات آنلاین و کلیکی می‌شود، تبلیغات گوگل حرف اول را می‌زند؛ اما شما می‌توانید از پلتفرم‌های دیگر هم برای تبلیغ برندتان استفاده کنید. این موضوع به این بستگی دارد که بدانید مشتری شما کیست و زمان خود را در کجا می‌گذراند. در واقع قبل از هر کاری باید بازار هدف خود را به‌خوبی بشناسید.

اگرچه هریک از پلتفرم‌های تبلیغات پولی ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما همۀ آن‌ها معمولاً با استفاده از معیاری به نام CPM (هزینه به ازای هر هزار بار نمایش) هزینه دریافت می‌کنند.

آن‌ها معمولاً به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهند که بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، علایق و سایر ویژگی‌های بازار هدف خود افراد را هدف بگیرند.شما هم  با استفاده از این پارامترهای هدفمند می‌توانید مشتریان بالقوۀ خود را به‌طور دقیق‌تر هدف بگیرید و آن‌ها را از طریق تبلیغات پولی جذب کنید.

برخی معتقدند که اگر به‌دنبال رشد سریع کسب‌و‌کارتان هستید، بهترین راه استفاده از تبلیغات پولی و تبلیغات کلیکی است. در واقع با استفاده از این روش می‌توانید به‌سرعت در معرض دید کاربران قرار بگیرید و با اجرای استراتژی مناسب و تکنیک‌های بازاریابی، مشتریان جدیدی جذب کنید.

ویژگی «هدف‌گیری» یکی از مزایای بزرگ تبلیغات پولی است که به کمک آن می‌توانید دقیقاً انتخاب کنید که تبلیغات شما به چه کسی نشان داده شود.

استراتژی استفاده از تبلیغات پولی و کلیکی برای کسب‌وکارهایی مناسب است که بودجۀ نسبتاً کمی برای بازاریابی دارند. البته لازم است بدانید که برای موفقیت در این استراتژی باید کمی آزمون و خطا کنید تا در نهایت بتوانید نتیجۀ خوبی از آن بگیرید.

از عوامل کلیدی موفقیت در تبلیغات پولی، خلاقیت داشتن است که در نهایت باعث می‌شود مشتریان جدیدی جذب کنید. پس برای جذب مشتریان جدید، تا می‌توانید خلاق باشید و خلاق بمانید!

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «تبلیغات کلیکی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای اینکه محصول یا برندتان را برای تعداد زیادی از مخاطبان هدف خود نمایش دهید، اینفلوئنسر مارکتینگ است.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار همکاری مشترک بین یک برند با اینفلوئنسر است. این تبلیغات به‌طور غیرمستقیم یا مستقیم است و همه چیز به نوع کار اینفلوئنسر بستگی دارد. این بازاریابی اغلب به‌صورت یک کمپین تبلیغاتی اجرا می‌شود و اینفلوئنسر دربارۀ یک برند به مخاطبان خود آگاهی داده و به شیوۀ خودش آن را تبلیغ می‌کند

موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ به یافتن اینفلوئنسرهای مناسب برای تبلیغ محصول شما بستگی دارد. در واقع باید بتوانید فردی را پیدا کنید که فالوورهای فعالی دارد و فالوورهایش به محصول شما علاقه‌مند هستند. همچنین شخص اینفلوئنسر نیز باید توانایی تولید محتوای خلاقانه از محصول و برند شما را داشته باشد تا موفقیت شما تضمین شود.

مزیت استفاده از این استراتژی، افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما است و کمک می‌کند که چندین هزار نفر وارد قیف جذب مشتری شما شوند. با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید هم مشتریان بیشتری جذب کنید و هم محصول و برندتان را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید؛ به طوری که نام و محصول شما در یاد آن‌ها باقی بماند.

همچنین می‌توانید از میکرو اینفلوئنسرها هم کمک بگیرید. میکرو اینفلوئنسر به فردی گفته می‌شود که مخاطبانی حدود دو تا پنجاه هزار فالوور در یک شبکه اجتماعی مشخص دارد و در یک حوزۀ خاص، علاقۀ مشخص یا بازاری کوچک تولید محتوا می‌کند.

این روش برای کسب‌و‌کارهایی مناسب است که محصولات خاصی دارند و به‌دنبال جذب فوری مشتریان جدید هستند. اگر محصولی جدید و نوآورانه دارید که عموم افراد با آن آشنا نیستند، بهتر است از اینفلوئنسرها برای معرفی آن کمک بگیرید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که محصول شما بررسی و آزمایش کنند و تلاش کنند تا افراد را برای خرید از شما متقاعد کنند. ضمن اینکه اگر در حوزۀ مُد، غذا یا فناوری فعالیت می‌کنید، اینفلوئنسرها سرعت رشد کسب‌وکارتان را بیشتر و بیشتر می‌کنند.

هزینۀ کار با میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینلفوئنسرها معمولاً کمتر است و نرخ تبدیل بیشتری هم دارند.

از مشکلات احتمالی استراتژی استفاده از اینفلوئنسرها این است که شما نمی‌توانید میزان اثرگذاری آن‌ را به‌طور دقیق مشخص کنید. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پست‌های اینفلوئنسر باید از طریق لینک‌های UTM، کدهای تخفیف اختصاصی و سایر مکانیسم‌های خلاقانه، مشتریانی را که از طرف اینفلوئنسرها جذب می‌کنید ردیابی کنید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید متوجه میزان اثرگذاری این استراتژی شوید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. ایمیل مارکتینگ

اغلبِ بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی شما بازدید می‌کنند، به احتمال زیاد از شما خرید نمی‌کنند؛ اما به هر حال نباید آن‌ها را از دست بدهید و باید آن‌ها را به سرنخ (Lead) تبدیل کنید.

جمع‌آوری سرنخ در اغلب مواقع اولین گام برای جذب مشتری است و شامل جمع‌آوری اطلاعات مختلفی مثل ایمیل یا شماره‌تلفن از مشتریان بالقوه است تا در نهایت با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی بتوانید آن‌ها را در آینده به مشتری خود تبدیل کنید.

به دلیل درآمدی که بازاریابی ایمیلی برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند، جمع آوری آدرس‌های ایمیل یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های تولید سرنخ برای جذب مشتری به حساب می‌آید.

برای جمع‌آوری یک لیست ایمیل از کاربران هم راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها، صفحه‌ای با فرم ثبت ایمیل است که به شکل لایت باکس ظاهر می‌شود و بعد از ثبت ایمیل کاربر به او یک کد تخفیف می‌دهد.

در آخر و بعد از جمع‌آوری یک لیست ایمیل،‌ می‌توانید پیام‌های هدفمند خود را برای بازار هدفتان ارسال کنید.

یکی از بزرگترین مزایای ایجاد یک لیست ایمیل این است که به شما کمک می‌کند تا برای مشتریان در یک بازۀ زمانی طولانی‌مدت بازاریابی کنید و ارزش طول عمر هر مشتری را افزایش دهید. به این صورت که پس از جمع‌آوری ایمیل‌ها، می‌توانید از طریق ایمیل مارکتینگ با مشتریان در ارتباط باشید و محصولات جدید خود را به آن‌ها معرفی کنید.

البته این را هم باید بدانید که اجرای ایمیل مارکتینگ همانقدر که کاربردی است همانقدر هم سخت است؛ چراکه روزانه ایمیل‌های تبلیغاتی زیادی برای کاربران ارسال می‌شود و شما باید با طراحی ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده و باکیفیت، در اجرای این استراتژی قدرتمند عمل کنید و از رفتن ایمیل‌هایتان به پوشۀ اسپم مخاطبان خود جلوگیری کنید.

همچنین مهم است که نرخ تبدیل خود را از هر ایمیل تجزیه‌وتحلیل کنید تا مطمئن شوید که سرنخ‌های باکیفیتی به دست می‌آورید. بهتر است برای کاهش هزینه‌های ایمیل مارکتینگ خود، ایمیل افرادی که مدت‌ها است ایمیل‌های شما را باز نکرده‌اند از لیست خود پاک کنید.

بازاریابی ایمیلی برای کسب‌وکارهایی با چندین محصول به‌ویژه کسب‌وکارهایی که محصولات مصرفی می‌فروشند مناسب است. اگر محصول شما مثل قهوه از کالاهای مصرفی به حساب می‌آید یا محصولاتی مثل پوشاک می‌فروشید، ایمیل مارکتینگ می‌تواند به بزرگترین منبع درآمد شما تبدیل شود

ضمن اینکه اگر هنوز در مرحلۀ توسعۀ محصول خود برای ایجاد کسب‌و‌کارتان هستید، جمع‌آوری ایمیل می‌تواند موفقیت شما را در آینده تضمین کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «40 ایدۀ خلاقانۀ بازاریابی برای رشد کسب‌ و کار شما» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. بازاریابی ارجاعی یا دهان به دهان

مردم به کسانی که می‌شناسند اعتماد می‌کنند؛بنابراین وقتی دوستی به آن‌ها می‌گوید محصول یا برند جدیدی را امتحان کنند، این کار را انجام می‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، برخی کسب‌وکارها به‌دنبال بازاریابی ارجاعی می‌روند.

بازاریابی ارجاعی را ویکی‌پدیا به این شکل تعریف می‌کند:

«بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود، به زبان ساده همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است. این نوع بازاریابی از روش‌های بسیار مؤثر بازاریابی است؛ زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده یا ستارگان شبکه‌های اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آن‌ها راحت‌تر اعتماد می‌کنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی می‌توان به شکلی روشن‌تر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامه‌های تلویزیونی و حتی لباسی را که می‌پوشیم تحت تأثیر اطرافیان‌مان انتخاب کرده‌ایم.»

برای اینکه بتوانید استراتژی بازاریابی ارجاعی را در کسب‌وکارتان پیاده‌سازی کنید، می‌توانید به مشتریان فعلی خود برای هر دفعه‌ای که محصول‌تان را به فرد دیگری معرفی می‌کنند جایزه و پاداش دهید.

بازاریابی ارجاعی از روش‌های کم‌هزینه در بازاریابی است و باعث می‌شود تا میزان فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

البته این روش معایبی هم دارد. مثلاً هیچ تضمینی نیست که مشتریان شما مایل به معرفی محصولات کسب‌وکارتان باشند. در واقع اگر مشتریان شما خدمات خوبی از کسب‌و‌کارتان دریافت نکنند یا به اندازۀ کافی عاشق محصولات شما نباشند، به احتمال زیاد استراتژی بازاریابی ارجاعی شما شکست می‌خورد.

در نظر داشته باشید که برای اجرای بازاریابی ارجاعی موفق باید تعداد مشتریان شما کافی باشد. اگر تعداد مشتریان فعلی شما کم است، این استراتژی برای کسب‌وکارتان مناسب نیست.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «10 استراتژی برتر برای رشد کسب‌و‌کار شما» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

5. تبلیغات سنتی

تبلیغات در رسانه‌های سنتی از آگهی‌های چاپی گرفته تا بیلبوردها و حتی تبلیغات تلویزیونی می‌توانند راه خوبی برای تنوع بخشیدن به کانال‌های جذب مشتری برای دستیابی به مخاطبان جدید و هدفمند باشند. این نوع تبلیغات برای کسب‌وکارهای محلی و کسب‌وکارهایی که محصولاتشان قیمت بالایی دارد مناسب است.

در حال حاضر مصرف‌کنندگان به‌طور قابل قبولی به تبلیغات اینترنتی و دیجیتال اعتماد دارند؛ به‌ویژه از زمانی که برندهای شناخته‌شده بیشتری شروع به اجرای کمپین های آنلاین کرده‌اند. با این حال، تبلیغات چاپی و تلویزیونی همچنان در صدر جدول کانال‌هایی است که مصرف‌کنندگان بیشترین اعتماد را به آن‌ها دارند.

البته این روش دو نقطه ضعف بزرگ دارد. اول اینکه ردیابی دقیقی از بازگشت سرمایه وجود ندارد؛ بر خلاف تبلیغات اینترنتی که میزان بازگشت سرمایه را به‌خوبی می‌توان اندازه‌گیری و ردیابی کرد. دوم اینکه اگر پیام بازاریابی خود را ابتدا در فضایی انعطاف‌پذیرتر مثل فضای دیجیتال آزمایش نکرده‌اید، سرمایه‌گذاری روی تبلیغات در رسانه‌های سنتی ممکن است نتایج ناامیدکننده‌ای برای شما داشته باشد.

 

6. بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO)

هنگامی که افراد به‌دنبال یک محصول یا خدمت خاصی می‌گردند، عنوان آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. در این هنگام اگر وب‌سایت شما سئو قدرتمندی داشته باشد، در صفحۀ اول نتایج گوگل برای کاربران نمایش داده می‌شود.

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید.

صرف‌نظر از اینکه وب‌سایت خود را با چه هدفی راه‌اندازی کرده‌اید، سئو یکی از کارآمدترین راه‌هایی است که باعث افزایش مخاطبان وب‌سایت شما می‌شود. به این صورت که وقتی محتوای جدیدی در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل، تمامی محتواهای شما (از متن و عکس گرفته تا صوت و فیلم) را طبق دستورالعمل‌های پیش‌فرض اسکن می‌کنند. در صورتی که محتوای شما بتواند نیاز کاربر را رفع کند، به فهرست محتواهای گوگل اضافه می‌شود و در زمان مناسب برای کاربران نمایش داده خواهد شد.

تحقیق کلمات کلیدی و طراحی استراتژی محتوایی صفحات وب‌سایت و وبلاگ می‌تواند به شما کمک کند تا در صفحۀ نتایج گوگل رتبۀ خوبی بگیرید و ترافیک زیادی از مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود بیاورید. در واقع محتوای شما می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها در صفحۀ اول گوگل بماند و ترافیک وب‌سایت شما را افزایش دهد.

اما لازم است بدانید که اگر بخواهید به‌صورت طبیعی یا ارگانیک به صفحۀ اول گوگل بروید، زمان زیادی باید منتظر بمانید. اگر به‌دنبال حضور سریع در این صفحه هستید، می‌توانید از سرویس Google Ads استفاده کنید و با پرداخت هزینه، اولین لینکی باشید که بازدیدکنندگان آن می‌بینند.

همچنین رقابت برای رسیدن به صفحۀ اول گوگل هم بسیار زیاد است و در برخی بازارها کار برای رسیدن به صفحۀ اول گوگل بسیار سخت است. ابزارهایی مانند Ubersuggest و Ahrefs می‌تواند به شما در درک سطح رقابت برای جست‌وجوها و کلمات کلیدی مختلف کمک کند و ایده‌هایی برای حضور در صفحۀ اول گوگل به شما بدهد.

استراتژی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو برای افرادی که دید بلندمدتی برای کسب‌وکارشان دارند و در تولید محتوا هم قدرتمند عمل می‌کنند مناسب است. موفقیت در اجرای این استراتژی مستلزم تلاش و یادگیری مداوم است. ضمن اینکه الگوریتم گوگل هر چند وقت یک بار تغییر می‌کند و آشنایی با آخرین تغییرات آن و به‌روزرسانی استراتژی‌های کسب‌وکار ضروری است.

به‌طور کلی، با تمرکز روی سئوی وب‌سایت خود می‌توانید جایگاه محصول یا خدمات خود را در موتورهای جست‌وجو بهبود ببخشید که در نهایت باعث می‌شود بیشتر در معرض دید مشتریان احتمالی و فعلی‌تان قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود و بک لینک‌ وب‌سایت‌های معتبر برای افزایش آگاهی کاربران از برندتان استفاده کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

7. حضور در شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند مثل اینستاگرام و یوتیوب می‌توانید تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را جذب کنید.

راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و تقریباً همۀ آن‌ها برای جذب فالوورهای جدید و فعال نگه‌داشتن آن‌ها به زمان و محتوا نیاز دارند.

این استراتژی نه تنها به برند شما اعتبار می‌دهد، بلکه هر زمان که بخواهید محصول جدیدی را تبلیغ کنید یا فروش یک محصول را افزایش دهید، به‌راحتی می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید.

اگرچه ممکن است داشتن حساب رسانه اجتماعی جذاب هزینه‌هایی مثل هزینۀ تولید محتوا داشته باشد، اما اغلب به عنوان یک منبع ترافیک ارگانیک در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا می‌تواند به اشتراک‌گذاری رایگان محتوای شما کمک کند.  ضمن اینکه وقتی مشتریان بالقوه تصمیم می‌گیرند برند شما را به صورت آنلاین بررسی کنند، تعداد فالوورهای شما و تعامل آن‌ها به افزایش اعتبار کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی برای تولیدکنندگان خلاق محتوا که در زمینۀ نوشتن، عکاسی، فیلمبرداری یا به‌طور کلی سرگرم کردن افراد مهارت دارند مناسب و کاربردی است. همچنین اگر بودجۀ کمی برای بازاریابی دارید، حضور در شبکه‌های اجتماعی راهی مقرون به صرفه برای جذب مشتریان جدید است.

این استراتژی مانند استراتژی سئو رشد آهسته‌ای دارد و لازم است بدانید که الگوریتم‌های رشد در شبکه‌های اجتماعی به‌طور مرتب تغییر می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

8. وبلاگ‌نویسی

یک استراتژی وبلاگ نویسی متفکرانه و جالب می‌تواند اعتماد مشتریان بالقوه را جلب کند، روابط با مشتریان فعلی و آینده را تقویت کند و محصولات و خدمات شما را به بهترین شکل معرفی کند.

در این روش با به اشتراک گذاری اطلاعات معتبر و مفید به خوانندگان کمک می‌کنید تا مشکلات خود را حل کنند. این کار باعث اعتماد به شما و کسب‌و‌کارتان شما می‌شود. اگر هم کسی به شما اعتماد کند، به احتمال زیاد توصیه‌های شما را می‌پذیرد

وبلاگ‌نویسی علاوه بر جذب ترافیک، سرنخ تولید می‌کند. به این صورت که وقتی کاربر از وب‌سایت شما بازدید می‌کند و محتوای شما را می‌پسندد، ممکن است روی فراخوان (CTA) شما کلیک کند و کاری را که از او خواسته‌اید انجام دهد. بسیاری از فروشگاه‌سازها مثل فروشگاه‌ساز وبزی، ایجاد وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی شما را آسان کرده‌اند.

لازم است بدانید که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا محتوای شما در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده شود. البته می‌توانید مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا مخاطب بیشتری جذب کنید.

وبلاگ‌نویسی را باید یک برنامۀ بلندمدت در نظر بگیرید که در نهایت می‌تواند مزایای زیادی برای کسب‌و‌کار آنلاین شما داشته باشد.

 

آموزش محاسبۀ هزینۀ جذب مشتری (CAC)

جذب هر مشتری جدید هزینه دارد و این هزینه را می‌توان به‌راحتی محاسبه کرد. در واقع برای اینکه بدانید آیا تلاش‌های شما برای جذب مشتری جواب داده یا خیر، باید بدانید که چگونه هزینه‌های جذب مشتری (CAC) را محاسبه کنید.

هزینۀ جذب مشتری برابر است با مجموع هزینه‌های بازاریابی انجام‌شده تقسیم بر تعداد مشتریان به‌دست‌آمده.

به عبارت دیگر، CAC یعنی تمام هزینه‌هایی که برای جذب یک مشتری جدید پرداخت کرده‌ایم.

برای مثال فرض کنید صفحۀ اینستاگرام شما 50 مشتری در ماه می‌آورد و شما ماهانه 5 میلیون تومان برای تولید محتوا و تبلیغات در اینستاگرام هزینه می‌کنید. در این صورت هزینۀ جذب مشتری شما 100 هزار تومان است.

دلیل اینکه کسب و کارها هزینۀ جذب مشتری را محاسبه می‌کنند این است که بفهمند آیا رویکرد بازاریابی آن‌ها سودآور است یا خیر.

 

جمع‌بندی: این‌طوری مشتری جذب کنید!

در این مقاله به شما گفتیم که جذب مشتری چیست با چه استراتژی‌هایی می‌توانید مشتریان جدیدی جذب کنید. حالا که به آخر مقاله رسیده‌ایم، برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری باید بگوییم که مفهوم جذب مشتری به ما می‌گوید است که مشتریان بالقوه چگونه برند شما را پیدا می‌کنند، و چرا از شما خرید می‌کنند؛ با توجه به همین موضوع هم می‌توانید تجربۀ خوبی برای آن‌ها بسازید، بودجۀ بازاریابی خود را دقیق‌تر و ارزشمندتر خرج کنید، ارزش طول عمر مشتری خود را بهبود بخشید و کسب‌و‌کارتان را به‌طور پیوسته در طول زمان رشد دهید.

دانستن اینکه کدام کانال‌ها به‌عنوان ابزار جذب مشتری برای کسب‌وکار شما کار می‌کند، مستلزم آزمایش مداوم کانال‌های مختلف و رویکردهای جدید است. با این کار می‌توانید بفهمید که چه‌چیزی برای کسب‌وکار شما بهتر است و باعث توسعۀ کسب‌وکارتان می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله کمی استراحت کنید و مقالۀ «توسعۀ کسب‌وکار چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید