Clicky

آموزش جامع راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک {راهنمای صفر تا صد}

 

 

 

 

 اگر ده سال پیش به شخصی می‌گفتید که می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک راه اندازی کنید، احتمالا با تعجب به شما خیره می‌شد و می‌گفت: «لباس را اینترنتی بفروشی؟ مگر می‌شود؟ اصلا مگر کسی اینترنتی لباس می‌خرد؟» اما اگر الان به همان شخص این حرف را بزنید، به احتمال زیاد خودش هم علاقه دارد که با شما شریک شود!

این روزها خرید آنلاین پوشاک بسیار رایج شده و یکی از بازارهای محبوب افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. شما هم اگر فردی هستید که به صنعت مد و پوشاک علاقه دارید و قصد دارید کارآفرین شوید، بازار پوشاک یک انتخاب فوق‌العاده برایتان خواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی پوشاک آشنا کنیم و راهکارهایی به شما بدهیم تا فروشگاهتان را به یک ماشین پول‌سازی تبدیل کنید؛ اما قبل از آن می‌خواهیم به یک سؤال مهم جواب بدهیم: آیا فروش پوشاک به‌صورت آنلاین جواب می‌دهد؟ 

 

آیا فروش آنلاین پوشاک جواب می‌دهد؟

این سؤال احتمالا اولین سؤالی است که در ذهن شماست. سؤال خوب و به‌جایی هم هست. برای پاسخ به این سؤال به چند مزیت فروش آنلاین لباس نسبت به فروش سنتی آن اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی سریع: اگر هدفتان راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی فروش پوشاک باشد، همان اول کار زمان و پول بسیار زیادی برای راه‌اندازی فروشگاهتان نیاز دارید؛ اما در دنیای اینترنت، در مدت زمان خیلی کوتاهی می‌توانید یک فروشگاه جذاب برای خودتان طراحی کنید. مثلا با وبزی می‌توانید در کمتر از یک 15 دقیقه، فروشگاه آنلاین خودتان را افتتاح کنید!
  • هزینۀ کمتر: اجارۀ یک مغازه در منطقه‌ای متوسط در تهران، ماهانه حدود 7 میلیون تومان است. در حالی که هزینۀ راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین خیلی خیلی کمتر از این عدد است. برای اینکه از هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس مطلع شوید، صفحۀ تعرفه‌های وبزی را مطالعه کنید.
  • خرید راحت: مشتریان می‌توانند در هر زمانی که بخواهند و در هر مکانی که باشند از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند؛ در حالی که اگر یک فروشگاه فیزیکی و سنتی داشته باشید، فقط در زمان و مکان خاصی می‌توانید محصولات خود را بفروشید.
  • بازاریابی یکپارچه (Omnichannel): وقتی که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، برای بازاریابی می‌توانید به‌سراغ تکنیک بازاریابی یکپارچه بروید. استفاده از این تکنیک باعث می‌شود تا مشتریان تجربۀ خرید ثابت و یکپارچه‌ای از فروشگاه شما داشته باشند و اگر در زمان خرید محصول با مشکلی مواجه شدند، از طریق تلفن، ایمیل، چت آنلاین و رسانه‌های اجتماعی آن مشکل را با شما در میان بگذارند.

 

چگونه یک فروشگاه اینترنتی پوشاک راه اندازی کنیم؟

در این بخش می‌خواهیم مراحل راه‌ اندازی یک فروشگاه آنلاین لباس را به شما بگوییم. مطالعۀ این مراحل به شما کمک می‌کند تا یک فروشگاه پُرفروش و سودآور پوشاک برای خودتان داشته باشید؛ پس لطفا آن‌ها را دقیق بخوانید!

 

1. بازار مشخصی را انتخاب کنید

به جای اینکه پوشاک زنانه و مردانه و بچگانه را با هم بفروشید، بهتر است بازار مشخص و محدودی از صنعت پوشاک را انتخاب کنید. برای انتخاب این بازار باید به اهداف کسب‌وکارتان وعلایق شخصی خود توجه کنید. همچنین لازم است:

  • منحصر‌به‌فرد باشید: این روزها تا دلتان بخواهد فروشگاه اینترنتی پوشاک وجود دارد و اگر قرار است که فروشگاه شما هم مثل بقیۀ فروشگاه‌ها باشد، دیده نمی‌شوید و به احتمال زیاد به اهداف خود نمی‌رسید.
  • به علاقۀ خود توجه کنید: بازار هدفی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. پیدا کردن علاقه هم اصلا کار سختی نیست! فقط کافی است به نوعِ لباس‌هایی که برای خودتان و اطرافیانتان می‌خرید و طرح‌‌هایی که دوست دارید روی لباس‌ها ببینید توجه کنید.
  • ارزش‌افزوده ایجاد کنید: از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید ارزش تازه‌ای برای مشتریان ایجاد کنید؟ برای خلق ارزش‌افزوده لازم است که حفره‌ها و نقاط ضعف بازار را پیدا کنید. بعد از آن هم ببینید که چگونه می‌توانید متفاوت عمل کنید و ارزش تازه‌ای در بازار ایجاد کنید.
  • بازاری را انتخاب کنید که سودآور باشد: از درآمدزابودن و سودآوربودن بازاری که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید. نکتۀ مهم این است که سودآوربودن کسب‌وکارتان تا حد زیادی به ارزش‌افزوده‌ای دارد که برای مشتریان خود ایجاد می‌کنید.

 

2. طرح کسب و کارتان را مشخص کنید

برای شروع هر کسب‌و‌کاری لازم است یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. بهتر است اینطوری بگوییم که برای اینکه بتوانید محصولتان را به‌خوبی بفروشید و درآمد فوق‌العاده‌ای کسب کنید، باید  یک طرح کسب‌وکار درست و اصولی داشته باشید. طرح کسب‌وکار (Business Plan) جزئیات عملکرد کسب‌و‌کار شما را شفاف می‌کند و شامل مطالب زیر است:

  • یک خلاصۀ اجرایی دقیق از اهداف و ارزش‌های کسب‌وکار شما؛
  • شرح فعالیت شرکت مثل خطوط تولید، مخاطبان هدف و بازار رقابتی؛
  • تجزیه و تحلیل بازار شامل داده‌ها و آمارهای بازار، میانگین فروش، تعداد فروشندگان دیگر و نرخ رشد پیش‌بینی شده؛
  • یک تحلیل دقیق از رقبا؛
  • یک طرح بازاریابی شامل جزئیات فروش آنلاین و آفلاین و استراتژی‌های بازاریابی؛
  • پروژه‌های مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت.

بخش دیگر طرح کسب‌وکار فروشگاه آنلاین شما، انتخاب یک مدل کسب‌و‌کار است. مدل کسب‌وکار همان برنامه‌ای است که شما برای کسب درآمد دارید. در دنیای فروشگاه‌های آنلاین پوشاک، چهار مدل کسب‌وکار رایج وجود دارد: چاپ روی لباس، تولیدی پوشاک، فروش شراکتی پوشاک و دراپ‌ شیپینگ. در ادامه هرکدام را به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

 

چاپ روی لباس

در این نوع از کسب‌وکارِ فروشگاه‌های آنلاین پوشاک، طرح دلخواه مشتری را روی لباس‌هایی مثل تیشرت یا هودی چاپ می‌کنید. در اینجا ممکن است طرح‌های خاصی را از قبل روی لباس‌ها چاپ کرده باشید و برای آن به‌دنبال مشتری بگردید یا اینکه فرد یا شرکت خاصی، طرح خود را (مثل لوگوی یک شرکت) به شما بدهد و از شما بخواهد که آن را روی لباس‌ چاپ کنید.

چاپ روی لباس برای افرادی که تجربۀ خرده‌فروشی در بازار آنلاین را دارند پیشنهاد جذاب و سودآوری خواهد بود. همچنین اگر اول راه هستید و بودجۀ محدودی دارید، این نوع از کسب‌وکار اینترنتی پیشنهاد مناسبی برای شروع کار شماست.

 

 

تولیدی پوشاک

تولیدی‌های پوشاک محصولات خودشان را به‌طور اختصاصی طراحی کرده و می‌فروشند. ممکن است برخی از این تولیدی‌ها تمامی لباس‌ها را در داخل کشور تولید کنند و برخی هم دوخت لباس‌ها را به کارخانه‌های خارج از کشور سفارش بدهند و فقط برای فروش وارد کشور کنند.

به‌طور کلی این مدلِ کسب‌وکار فرصت فوق‌العاده‌ای برای راه‌اندازی یک برند منحصربه‌فرد است؛ اما باید توجه کنید که این نوع از فروشگاه اینترنتی پوشاک به بودجۀ بیشتر و درک عمیق‌تری از اصول طراحی لباس نیاز دارد.

نمونه موفق: فروشگاه اینترنتی سه‌چکه یکی از فروشگاه‌هایی است که در زمینه تولید و فروش روسری‌، شال، کیف زنانه، ست روسری و کیف و ست شال و کیف در حال فعالیت است. این فروشگاه با فروشگاه‌ساز وبزی طراحی شده و منبع الهام ارزشمندی برای راه‌اندازی یک تولیدی پوشاک است.

 

فروش شراکتی پوشاک

ممکن است خودتان نخواهید وارد پروسۀ تولید پوشاک شوید. ایرادی ندارد! باز هم می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک داشته باشید و از آن درآمدهای فوق‌العاده کسب کنید. برای این کار می‌توانید با تولیدکنندگان معتبر پوشاک شریک شوید و محصولات آن‌ها را بفروشید.

یک راه جذاب دیگر این است که از تولیدکنندگان بخواهید پوشاکی منحصربه‌فرد برای فروشگاه شما طراحی و تولید کنند و فروش آن‌ها نیز فقط در انحصار شما باشد. با این کار به جای اینکه درگیر تولید محصول شوید، فقط روی مراحل فروش و بازاریابی تمرکز می‌کنید.

برای سرمایه‌گذاری در این مدل از کسب‌وکا، نیاز به یافتن یک شریک مطمئن و قدرتمند دارید. از طرفی باید توان پرداخت هزینه‌های برندسازی و بازاریابی را هم داشته باشید. به‌طور کلی این روش برای شما انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و می‌توانید با کمی آزمون و خطا، بازار هدف دقیقی را برای خودتان مشخص کنید و استراتژی‌های بازاریابی ارزشمندی طراحی کنید.

 

دراپ شپینگ (dropshipping)

بدون‌شک دراپ شیپینگ ساده‌ترین مدل کسب‌و‌کار آنلاین است. وقتی که این مدل کسب‌وکار را انتخاب کنید، شما فقط به‌عنوان واسطه عمل می‌کنید و دیگر نیازی نیست که محصول را از پیش تولید یا خریداری کرده باشید. در این مدل وقتی که مشتری کالایی را سفارش می‌دهد، شما آن را به عمده‌فروش سفارش می‌دهید تا کالا را برای مشتری ارسال کند.

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار دراپ‌ شیپینگ هزینۀ بسیار کمی لازم است؛ چراکه نیاز به پرداخت هزینه‌هایی مثل اجارۀ انبار برای نگه‌داری کالاها یا خرید محصولات قبل از سفارش مشتریان نیست.

 

3. یک فروشگاه ساز انتخاب کنید

اگر قرار است کسب‌وکار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، باید یک نرم افزار فروشگاه ساز برای فروشگاه خود در نظر بگیرید. خوشبختانه فروشگاه سازهای متنوعی وجود دارد، که کار را برای شما راحت می‌کند. اما قبل از انتخاب یک فروشگاه ساز، حتما باید به سؤالات زیر جواب بدهید:

  • چگونه می‌خواهم کسب‌و‌کارم را مدیریت کنم؟
  • آیا به پشتیبانی‌های پیچیده‌ای نیاز دارم یا یک فروشگاه ساز ساده نیازهای من را تأمین می‌کند؟
  • چقدر دانش فنی دارم؟ آیا می‌توانم کدنویسی وب‌سایتم را خودم انجام دهم؟
  • پلتفرمی که انتخاب می‌کنم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • آیا پلتفرمی که انتخاب می‌کنم اجازه کارهایی مثل سئو یا ثبت دامنۀ سفارشی و گواهی‌ SSL را به من می‌دهد؟
  • چه‌قدر می‌توانم برای این فروشگاه ساز هزینه کنم؟

بعد از پاسخ به سؤال‌های بالا، لازم است شما را با انواع فروشگاه سازها، آشنا کنیم. برخی از فروشگاه ساز از همان اول یک فضای خالی برای طراحی فروشگاه در اختیارتان می‌گذارد. به این پلتفرم‌ها منبع باز (Open Source) می‌گویند. در پلتفرم‌های منبع باز کنترل کاملی روی کدهای فروشگاه خود دارید و می‌توانید به‌طور کامل صفحه‌های مختلف آن را طراحی کنید. برای استفاده از این پلتفرم‌های منبع باز باید با برنامه‌نویسی و زبان‌های آن آشنا باشید یا اینکه یک فرد مسلط به برنامه‌نویسی استخدام کنید تا تغییرات فنی فروشگاهتان را انجام دهد.

نوع دیگری از فروشگاه سازها، نرم‌افزار به‌عنوان سرویس یا SaaS است. مزیت پلتفرم‌های SaaS این است که ساده هستند و در طراحی آن‌ها پیچیدگی دیده نمی‌شود. از طرفی با اشتراک ماهانه یا سالانه این پلتفرم‌ها به مجموعه‌ای از قالب‌ها، پلاگین‌ها، ماژول‌ها و افزونه‌های از پیش طراحی‌شده دسترسی دارید که به شما امکان طراحی سریع و سادۀ فروشگاهتان را می‌دهد.

پیشنهاد وبزی: اگر برای انتخاب پلتفرم ابهام دارید، می‌خواهیم با یک پیشنهاد این ابهام را برطرف کنیم! وبزی به‌عنوان یک فروشگاه‌ساز، امکانات کامل فروشگاهی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. در واقع وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه اینترنتی است که با استفاده از ابزارهای پیشرفته به شما امکان ساخت یک فروشگاه منحصربه‌فرد و متناسب با سلیقۀ خودتان را به شما می‌دهد. برای طراحی فروشگاه با وبزی به استخدام طراح سایت یا یادگیری برنامه‌نویسی نیاز ندارید و در کمتر از یک ربع می‌توانید فروشگاه دلخواهتان را طراحی کنید. برای شروع کار کافیست به صفحۀ اصلی وبزی بروید و روی دکمۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید.

 

4. یک دامنه ثبت کنید

دامنۀ فروشگاه شما همان آدرسی است کاربران با ورود آن در مرورگر خود، وارد وب‌سایت شما می‌شوند. مثلا دامنۀ وبزی، webzi.ir است.

نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید باید با نام برندتان و همچنین اهداف و محصولات فروشگاه شما هماهنگ باشد. در واقع لازم است دامنه‌ای انتخاب کنید که هم ماهیت فروشگاهتان را معرفی کند و هم به‌خاطر سپردن آن راحت باشد. دامنه‌های کوتاه همیشه بهتر از دامنه‌های بلند با حروف تکراری هستند؛ پس تا می‌توانید به‌دنبال انتخاب یک دامنۀ ‌ساده و مرتبط باشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب نام دامنۀ فروشگاه خود به این نکات توجه کنید:

  • دامنه‌ای را ثبت کنید که املای ساده و روانی داشته باشد؛
  • وقتی که دامنۀ خود را ثبت کنید دیگر امکان تغییر آن را ندارید و قرار است که با این دامنه شناخته شوید. پس برای انتخاب یک نام مناسب وقت بگذارید؛
  • برای ثبت دامنه باید منحصربه‌فرد عمل کنید. در واقع باید مطمئن شوید نامی که انتخاب می‌کنید با هویت برند و ماهیت کسب‌وکار شما همخوانی دارد و مشتریان، شما را با رقبایتان اشتباه نمی‌گیرند.

اگر می‌خواهید فروشگاهتان را با وبزی بسازید، لازم نیست نگران ثبت دامنۀ آن باشید. شما در ابتدا یک دامین موقت از ما دریافت می‌کنید اما پس از ارتقا سایت به‌سادگی می توانید دامین مورد نظر خودتان را به وبزی وصل کنید. محدودیتی در تعداد دامین قابل اتصال به سایت نیست.

برای مطالعۀ بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش ثبت دامنه دات آی آر» را در وبلاگ وبزی بخوانید.

 

5. قالب فروشگاهتان را انتخاب کنید

بعد از اینکه دامنۀ فروشگاه خود را ثبت کردید، باید به‌سراغ انتخاب یک قالب شیک و مناسب بروید. اگر بخواهیم جزئی‌تر مقایسه کنیم، قالب یک فروشگاه اینترنتی همان چیدمان و ویترین یک فروشگاه فیزیکی است؛ پس به همان‌ اندازه که صاحب یک فروشگاه فیزیکی برای دکوراسیون مغازه‌اش وقت می‌گذارد، شما هم به‌عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی باید برای انتخاب و طراحی قالب فروشگاهتان وقت بگذارید. اصلا هم کار سختی نیست!

سایت‌سازهایی مثل وبزی قالب‌هایی دارند که به‌طور کامل امکان ویرایش دارند و شما با یک کلیک می‌توانید قالب دلخواهتان را انتخاب کنید. بعد از انتخاب قالب هم با امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد به‌راحتی می‌توانید دکوراسیون فروشگاه اینترنتی خود را آن‌طور که دوست دارید طراحی کنید.

در صفحۀ‌ قالب‌های وبزی به انواع قالب‌ها با موضوعات متنوعی دسترسی دارید. از قالب‌های جذاب وبزی برای طراحی فروشگاه اینترنتی پوشاک می‌توانیم به قالب جامه و قالب پویان اشاره کنیم که به‌طور خاص برای فروشندگان پوشاک طراحی شده است.

 

6. محصولات خود را اضافه کنید

بعد از انتخاب و طراحی یک قالب جذاب باید برای ثبت و اضافه‌کردن محصولاتِ فروشگاهتان آماده شوید. باید توجه کنید که تصاویر محصولات و توضیحاتی که برای هر محصول می‌نویسید تأثیر مستقیمی روی میزان فروش شما دارد؛ به همین خاطر در ادامه می‌خواهیم بیشتر دربارۀ این نکات صحبت کنیم.

 

توضیحات محصول

ممکن است تصور کنید که توضیحات محصول اهمیت زیادی برای مخاطبان ندارد و خوانده نمی‌شود؛ اما اینطور نیست! نوشتن یک محتوای باکیفیت باعث می‌شود محصول شما بیشتر به چشم بیاید و آن را منحصربه‌فرد کند.

از طرفی این کار به ارتقای سئوی فروشگاه شما نیز کمک می‌کند و می‌تواند مشتریان را قانع کند که آن محصول را از شما خریداری کنند.

از آنجایی که مشتریان نمی‌توانند کالای شما را به‌صورت فیزیکی ببینند، توضیحات محصول باید تصویر دقیقی از محصولتان به آن‌ها ارائه کند. پیشنهاد ما این است که برای نوشتن توضیحات محصول از کلماتی استفاده کنید که آن محصول را به بهترین شکل به مشتریان معرفی می‌کند.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: 9 ترفند برای نوشتن توضیحات محصول که باعث افزایش فروش می شود

 

تصاویر محصول

تصاویر محصول باید توضیحات آن محصول را تکمیل کند. همچنین هر لباسی که به فروشگاه خود اضافه می‌کنید باید تصاویر کامل و باکیفیتی از تمامی جهت‌ها داشته باشد تا مشتریان بتوانند تصمیم آگاهانه‌ای برای خرید بگیرند.

عکس‌ها باید باکیفیت باشند و جزئیات لباس را به‌خوبی نمایش دهند. اگر بتوانید برای این کار از مدل‌ها یا مانکن استفاده کنید تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

ناوبری (Navigation) و دسته‌بندی

داشتن یک ناوبری ساده به‌همراه یک دسته‌بندی مناسب باعث می‌شود تجربۀ کاربری فوق‌العاده‌ای برای مخاطبان فروشگاهتان بسازید. از طرفی به آن‌ها کمک می‌کند تا محصول مدنظرشان را به‌راحتی از میان محصولات مختلف فروشگاه شما پیدا کنند. مهم نیست چه محصولی می‌فروشید و فروشگاهتان چقدر تنوع محصول دارد؛ مهم این است که تا حد امکان پیداکردن آن محصولات را برای مشتریان خود ساده کنید.

 

فرآیند پرداخت

فرآیند پرداخت بخش مهمی از یک فروش اینترنتی است. در واقع اگر مشتریان شما خریدشان را کامل نکنند، در فروش محصول خود شکست خورده‌اید. برای اینکه فرآیند پرداخت فروشگاهتان را تا حد امکان سریع و ساده کنید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • مراحل تسویه‌حساب کاربر را کوتاه کنید؛
  • در زمان طراحی و سفارشی‌سازی قالب، دسترسی کاربران به دکمۀ پرداخت را ساده کنید؛
  • درگاه‌های پرداخت متنوعی برای فروشگاهتان در نظر بگیرید.

خبر خوش برای کاربران وبزی: وبزی از درگاه‌های مختلفی مثل ملت، پارسیان، سامان، زرین پال، پی پینگ و ... پشتیبانی می‌کند.

 

جست‌وجوی سایت

وقتی که کاربران بخواهند به‌سرعت به محصول مدنظرشان در فروشگاه شما دسترسی داشته باشند، به‌سراغ بخش جست‌وجوی وب‌سایت می‌روند. برای اینکه به‌خوبی به آن‌‌ها کمک کنید، باید عملکرد بخش جست‌وجوی وب‌سایت خود را آزمایش کنید تا کاربران را به آن چیزی که می‌خواهند برسانید.

 

7. بازاریابی کنید

خُب تا اینجا فروشگاه اینترنتی شما تکمیل شده است. مبارک باشد! اما همچنان یک مرحلۀ مهم باقی مانده و آن بازاریابی و جذب مشتری است. بهترین راه برای جذب مشتری در دنیای تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است. در ادامه می‌خواهیم به 3 روش بازاریابی دیجیتال اشاره کنیم که مشتریان زیادی را به سمت فروشگاه شما می‌آورد.

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راه‌ها برای هدف قرار دادن مشتریان است که هزینۀ کم اما بازدهی فوق‌العاده‌ای دارد. هر ایمیل، برند شما را به افراد جدیدی معرفی می‌کند و به مرور زمان باعث می‌شود که مشتریان تازه‌ای جذب کنید. همچنین با این راهکار می‌توانید به مشتریانی که پیش از این از شما خرید کرده‌اند پیشنهاد و هدایای جذابی مثل کد تخفیف‌های اختصاصی بدهید.

در بازاریابی ایمیلی باید کاری کنید که مشتریان ایمیل تبلیغاتی شما را باز کنند و از آن به‌سادگی عبور نکنند.

 

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

هر کسب‌وکاری که در اول راه است باید فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرد؛ چراکه یک استراتژی قدرتمندِ بازاریابی برای معرفی برند و جذب مشتریان است. این فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود پیام خود را به بازار هدفتان برسانید و جامعه‌ای از مخاطبان بسازید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: آموزش تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نوعی استراتژی بازاریابی است که شامل ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب برای جذب مخاطب هدف و ترغیب آن‌ها به خرید می‌شود.

به‌طور کلی هر محتوایی که در وب‌سایت فروشگاهی خود قرار می‌دهید (از توضیحات محصول گرفته تا مقاله‌های وبلاگ) یا مطالبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، بازاریابی محتوایی برند شما را شکل می‌دهد.

پیشنهاد وبزی: برای آشنایی بیشتر با مفهوم بازاریابی محتوا پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بازاریابی محتوایی چیست؟» را مطالعه کنید.

 

چگونه یک فروشگاه اینترنتی پوشاک موفق داشته باشیم؟

تا اینجا با مراحل راه ‌اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک آشنا شدید. در این بخش هم می‌خواهیم به شما چند راهکار بدهیم تا همیشه سود کنید و کسب‌وکارتان در مسیر درستی حرکت کند.

 

منوهای فروشگاهتان را ساده کنید

احتمالا تا به حال منوهای عجیب و پیچیده برخی فروشگاه‌های اینترنتی را دیده‌اید. حقیقتا که روی اعصاب هستند! وجود این منوها باعث می‌شود که کاربران به سرعت فروشگاه شما را ترک کنند. پس واجب است منوهای ساده‌ای طراحی کنید تا فروش بیشتری هم داشته باشید و مشتریان خود را از دست ندهید.

برای داشتن منوهای ساده پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت رقبایتان سر بزنید و از آن‌ها ایده بگیرید. از طرفی داشتن دسته‌بندی‌های دقیق برای محتوا و محصولات وب‌سایت باعث می‌شود تا بتوانید منوهای ساده و روانی طراحی کنید.

 

به سئو اهمیت بدهید

سئو (SEO) به معنی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌و‌جو است. اگر به سئو اهمیت بدهید، در صفحه نتایج گوگل رتبه بالایی را کسب می‌کنید. وقتی هم که به رتبه خوبی در گوگل برسید افراد بیشتری فروشگاه شما را می‌بینند و به این ترتیب فروش بیشتری هم خواهید داشت.

مهم‌ترین اقدامی که باید برای سئوی فروشگاهتان انجام دهید، نوشتن محتواهای قوی برای محصولات و وبلاگ آن است. به هر اندازه که محتوای شما نیاز کاربران را بهتر از سایر وب‌سایت‌ها رفع کند، رتبه بهتری در گوگل کسب می‌کنید.

پیشنهاد وبزی: برای اینکه فروشگاهتان سئوی قدرتمندی داشته باشد، لازم است به نکات مختلفی توجه کنید. ما این نکات را به‌طور کامل در صفحه آموزش سئو وبزی آورده‌ایم تا کار را برای شما راحت کنیم. همچنین اگر با مفهوم سئو آشنایی زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سئو چیست؟» را در وبلاگ وبزی بخوانید.

 

طراحی وب جذابی داشته باشید

این ظاهر وب‌سایت شماست که مشخص می‌کند چه‌قدر برای کاربران فروشگاهتان ارزش قائل هستید؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا یک وب‌سایت جذاب و چشم‌نواز برای آن‌ها طراحی کنید. این کار باعث می‌شود تا افراد بارها و بارها از فروشگاه شما خرید کنند و مشتریان وفادارِ بیشتری داشته باشید.

همچنین در اینجا باید توجه کنید که وب‌سایت شما با گوشی و سایر گجت‌های هوشمند هم سازگار باشد. خبر خوب برای کاربران وبزی این است که قالب‌های ما به‌طور کامل با گجت‌های مختلف سازگاری دارند و به‌صورت خودکار به بهترین شکل نمایش داده می شوند.

 

شرایط پرداخت متنوعی داشته باشید

بهتر است چندین روش پرداخت مختلف را در وب سایت خودتان فعال نمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر امکان پرداخت آنلاین، امکان پرداخت اقساطی را هم برای مشتریان خود در نظر بگیرید. بازار خرید اقساطی این روزها خیلی محبوب است و شما با داشتن یک استراتژی اصولی می‌توانید سود فوق‌العاده‌ای کسب کنید.

 

هدفمند تبلیغ کنید

این روزها روش‌های بازاریابی برخلاف گذشته بسیارهدفمند شده‌اند؛ بنابراین لازم است رسانه‌ای را برای بازاریابی و تبلیغات انتخاب کنید که مشتریان شما در آنجا حضور دارند. فرقی ندارد که اینستاگرام باشد یا تلگرام و فیسبوک؛ مهم این است که تیرِ بازاریابی شما دقیقا به هدف بخورد.

 

 

 

حرف آخر: فرصت حضور در بازار سودآور پوشاک را از دست ندهید!

در این مقاله شما را با مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک آشنا کردیم و گفتیم که چگونه می‌توانید یک فروشگاه لباس معتبر و موفق ایجاد کنید. ممکن است هنوز برای ساخت فروشگاهتان ابهام داشته باشید. حق دارید! راه‌اندازی کسب‌وکار اصلا ساده‌ نیست و نیاز به فکر و برنامه‌ریزی دارد؛ اما باید بدانید که فروش اینترنتی پوشاک بازار خوب و سودآوری دارد و در کشور ما هم در حال رشد است. این بازار مدل‌های کسب‌و‌کار متنوعی دارد و فضای منعطفی را برای شروع پیش‌روی شما می‌گذارد. از طرفی با انتخاب یک پلتفرم ساده و در عین حال قدرتمند می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک رویایی داشته باشید.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، پلتفرم پیشنهادی ما برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان فروشگاه‌ساز وبزی است. وبزی هر امکانی که برای فروش آنلاین کالای خود نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد؛ از قالب‌های متنوع و جذاب گرفته تا امکاناتی مثل ثبت کد تخفیف و پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت متنوع. شروع کار و استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و شما در این مدت با بررسی امکانات مختلف فروشگاه‌ساز ما می‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای برای انتخاب پلتفرم کسب‌وکارتان بگیرید.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
لارمیس برند گفت:
با توجه به رقابت زیاد این حوزه باید علاوه بر طراحی خیلی به مارکتینگ و برندینگ هم توجه بشه

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید