Clicky

راهنمای آپدیت و به روز رسانی سایت در چند گام ساده

چگونه سایت را بروز رسانی کنیم؟

هم‌زمان با رشد کسب‌وکارتان باید به فکر به‌روزرسانی وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی خود هم باشید و محتواهای ارزشمندی دربارۀ محصولات و خدمات جدید خود منتشر کنید.

البته به‌روزرسانی وب‌سایت فقط شامل محتواهای وبلاگی نمی‌شود، بلکه تمامی اجزای آن است که لازم است گاهی اوقات به‌روز شوند.

ما هم در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چه زمانی باید وب‌سایت خود را به‌روز کنید، از کجا باید این کار را شروع کنید و اینکه چگونه می‌توانید برای به‌روزرسانی وب‌سایت خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

 

کِی باید وب‌سایت خود را به‌روز کنیم؟

همین اول کار می‌خواهیم یک خبر بد به شما بدهیم! آن هم این است که هیچ جدول زمانی مشخصی برای اینکه بدانید چه زمانی باید وب‌سایت خود را به‌روز کنید وجود ندارد.

برخی از صفحه‌های وب‌سایت شما مانند صفحۀ وبلاگ ممکن است به به‌روزرسانی‌های دائمی نیاز داشته باشند، در حالی که صفحه‌هایی مثل صفحۀ «تماس با ما» در اغلب مواقع ثابت هستند و در طولانی‌مدت ممکن است تغییر کنند.

گاهی اوقات آپدیت محتوای وب‌سایت از نان شب هم واجب‌تر است؛ برای مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، حتماً باید تغییرات قیمتی را روی محصول یا خدمات خود اعمال کنید. همچنین اگر محتوای وبلاگی جدید و ارزشمندی پیدا می‌کنید، لازم است آن را روی صفحۀ وبلاگ خود منتشر کنید. این کار باعث می‌شود مشتریان بالقوه به شما بیشتر اعتماد کنند و وبلاگ شما به‌عنوان مرجع اطلاعاتِ به‌روزِ صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید شناخته شود.

بروز رسانی سایت را از کجا شروع کنیم

 

به‌روزرسانی وب‌سایت را از کجا شروع کنیم؟

شاید بهانه‌تان برای به‌روز نکردن وب‌سایت‌تان این باشد که: «وقت ندارم!» یا «نمی‌دانم باید از کجا شروع کنم!»

ما هم قبول داریم که شما به‌عنوان یک کارآفرین حسابی سرتان شلوغ است و از طرفی هم نمی‌دانید باید چه بخش‌هایی را به‌روز کنید؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت مثل گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید. این ابزارها به شما نشان می‌دهند که کدام بخش از وب‌سایت شما آن‌طور که می‌خواهید کار نمی‌کند و به تغییرات نیاز دارند.

برای مثال، شاید ترافیک وب‌سایت شما در یک صفحه نسبت به صفحه‌‌های دیگر کمتر باشد یا اینکه مشتریان خیلی سریع از صفحۀ فروشگاهی شما خارج می‌شوند. در چنین زمان‌هایی می‌توانید با به‌روزرسانی و تغییر در این قسمت‌ها عملکرد وب‌سایت خود را بهینه کنید.

خبر خوب برای کاربران وبزی: اگر وب‌سایت یا فروشگاه خود را با وبزی ساخته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و از امکانات آن استفاده کنید. (راهنمای اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس)

 

تجزیه و تحلیل وب سایت

تجزیه و تحلیل وب‌سایت چه کمکی به ما می‌کند؟

حالا که متوجه شدید که به‌روز رسانی را کِی و از کجا باید شروع کنید، می‌خواهیم به شما بگوییم که تجزیه و تحلیل دقیق چگونه باعث رشد وب‌سایت شما می‌شود و چگونه به کمک آن می‌توانید وب‌سایت خود را به‌صورت حرفه‌ای آپدیت کنید.

اول اینکه: تجزیه و تحلیل وب‌سایت با استراتژی سئوی آن مرتبط است. در واقع نسخۀ به‌روزشده از وب‌سایت‌تان باید با استراتژی سئو وب‌سایت شما همخوانی داشته باشد و در آن از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده شده باشد. با این کار در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل بیشتر و بهتر دیده می‌شوید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:‌ آپدیت‌ های الگوریتم گوگل - لیست کامل جدیدترین الگورتیم های گوگل

 

دوم اینکه: تجزیه و تحلیل دقیق وب‌سایت می‌تواند به تغییر و توسعۀ استراتژی محتوای وب‌سایت‌تان هم کمک کند. در واقع با تجزیه و تحلیل است که می‌توانید خواسته‌های کاربران و در عین حال نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را پیدا کنید و استراتژی محتوای خود را توسعه دهید. برای مثال، ممکن است در زمان تحلیل وبلاگ خود متوجه شوید که مقاله‌هایی که تیتر سؤالی دارند مثل: «سئوی وبلاگ چیست؟» ترافیک بیشتری نسبت به سایر مقاله‌ها دارند. این‌گونه در زمان نوشتن محتواهای آینده یا به‌روزرسانی محتواهای گذشته به‌سراغ استفادۀ بیشتر از چنین تیترهایی می‌روید.

سوم اینکه: تجزیه و تحلیل دقیق می‌تواند مسیرهای محتوایی جدیدی پیش روی شما بگذارد. برای مثال، ممکن است کاربران با جست‌وجوی کلمات کلیدی منحصر‌به‌فردی که تا به حال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید به وب‌سایت شما بیایند. در این مواقع می‌توانید این کلمات را پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها در وب‌سایت و مقاله‌های آیندۀخود، ترافیک بیشتری از موتورهای جست‌وجو دریافت کنید. یا اگر کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت شما می‌آیند، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی قوی محتوای بیشتری را در آن شبکه‌ها برای مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارید.

و چهارم اینکه: تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا دربارۀ نحؤۀ فروش خدمات یا کالاها در وب‌سایت خود اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید؛ به این صورت که ببینید کدام محصول برای کاربران جذابیتی ندارد و لازم است که آن را ارتقا دهید. گاهی اوقات کافی است که فقط توضیحات آن محصول را ویرایش کنید تا جذاب‌تر به نظر برسد و گاهی باید از اول آن محصول را طراحی و تولید کنید.

برای بروزرسانی وب سایت چگونه برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای به‌روز رسانی وب‌سایت خود برنامه‌ریزی کنیم؟

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان به‌روزرسانی وب‌سایت خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر در یک بازۀ زمانی متوجه شدید که میزان فروش شما کمتر شده، می‌توانید با تجزیه و تحلیل دقیق به‌سراغ آپدیت وب‌سایت‌تان بروید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: ۱۰ روش برای افزایش فروش آنلاین

 

بعد از تجزیه و تحلیل وب‌سایت، وقت برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی آن است.

نکته‌ای که باید بدانید این است که این برنامه‌ریزی کاملاً به نوع کسب‌وکار شما بستگی دارد. ممکن است برای برخی کسب‌وکارها لازم باشد که هر ماه و شاید هر هفته وب‌سایت خود را آپدیت کنند در حالی که برخی کسب‌وکارها در بلندمدت به‌سراغ این کار بروند.

پیشنهاد ما این است که اگر کسب‌وکار شما محصولات یا خدمات جدید خود را در قالب برنامۀ منظمی ارائه می‌کند، برای به‌روزرسانی‌های وب‌سایت خود برنامه‌ریزی ماهانه یا فصلی داشته باشید. البته اگر کسب‌وکاری دارید که این نظم زمانی را ندارد، نباید از قدرت به‌روزرسانی وب‌سایت غافل شوید. پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌های زمانی مختلف وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و در مواقع لازم آن را به‌روزرسانی کنید.

 

سؤال: بهتر نیست وب‌سایت خود را از اول طراحی کنیم؟

این سؤال را اغلب مدیران کمال‌گرا می‌پرسند که تغییرات کوچک روی وب‌سایت کسب‌وکارشان راضی‌شان نمی‌کند! در جواب این افراد باید بگوییم که طراحی مجدد وب‌سایت وقت‌گیر است و در ادامه هم باید استراتژی‌های آن را از اول طراحی کنید. ضمن اینکه گاهی اوقات برای این طراحی مجدد لازم است یک توسعه‌دهندۀ وب‌سایت یا افراد دیگری استخدام کنید که برای استخدام‌شان باید بودجۀ شرکت را افزایش دهید. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که به‌جای طراحی مجدد وب‌سایت خود به‌سراغ به‌روزرسانی‌های سریع‌تر و جمع‌وجورتر بروید که باعث رشد کسب‌وکارتان می‌شود.

از طرفی زمانی بهتر است سراغ طراحی دوبارۀ وب‌سایت‌تان بروید که می‌خواهید برند خود را تغییر دهید یا اینکه محصولات و خدمات جدیدی را بفروشید.

بروزرسانی سایت

نکتۀ آخر: عجله نداشته باشید!

در این مقاله به شما گفتیم که به‌روزرسانی وب‌سایت خود را کِی و از کجا شروع کنید. همچنین نکاتی دربارۀ تجزیه و تحلیل وب‌سایت و برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی آن ارائه کردیم و گفتیم که چه زمان‌هایی طراحی مجدد وب‌سایت از به‌روزرسانی بیشتر جواب می‌دهد.

اما نکتۀ آخر این است که بعد از به‌روزرسانی وب‌سایت نباید به‌دنبال این باشید که در یک شب همۀ تغییراتی که اعمال کرده‌اید جواب بدهد. به‌جای آن باید اجازه بدهید تا به مرور زمان نتیجۀ تغییراتی را که اعمال کرده‌اید ببینید. برای این کار لازم است چند وقت بعد از انجام به‌روزرسانی، از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید و نتیجۀ عملکرد بررسی کنید.

در آخر هم پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعۀ این مقاله، مقالۀ «آموزش به‌روزرسانی حرفه‌‌ای وب‌سایت در 8 مرحله» را در وبلاگ وبزی مطالعه کنید. همچنین اگر سؤالی دربارۀ به‌روزرسانی وب‌سایت خود داشتید، آن را در قسمت نظرات همین مقاله از ما بپرسید.

در صورتی که سایت خودتان را با استفاده از سایت ساز وبزی طراحی کرده باشید، پروسه آپدیت و بروزرسانی سایت بسیار ساده از حد تصور تان خواهد بود، شما می‌توانید ویرایش‌ها و تغییرات مد نظر خود را در محیط درگ‌ اند دراپ وبزی با صرف کمترین زمان ممکن بدون نیاز به برنامه نویس و طراح سایت، به سادگی انجام دهید.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید