Clicky

موفق‌ترین فروشگاه های اینترنتی ایران کدام‌اند و از کجا شروع کردند؟

موفق‌ترین فروشگاه های اینترنتی ایران کدام‌اند و از کجا شروع کردند؟

موفق‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران، از همان اول موفق و پرسروصدا نبوده‌اند. «دیجی‌کالا» ابتدا یک دفتر کوچک در خیابان مفتح تهران بوده و فقط یک پیک داشته است، «زنبیل» 8 سال طول کشیده تا راه‌اندازی شود و «مو تن رو» حدود 3 سال زمان برده تا تنوع کالایی فوق‌‌العاده‌ای را تجربه کند.
همان‌طور که می‌بینید، هیچ‌یک از این فروشگاه‌ها از روز اول با تعداد زیادی کارمند، هزاران محصول یا سرمایه آنچنانی شروع نکرده‌اند.؛ پس قطعاً مسیر سخت و البته جذابی را طی کرده‌اند تا به موفقیت امروزی رسیده‌اند. ما هم قرار است که در این مقاله، داستان جذابِ موفق‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران را برای شما بگوییم و ببینیم که از کجا شروع کرده‌اند و هم‌اکنون در چه جایگاهی هستند.
با مطالعه این مقاله هم ایده می‌گیرید که چگونه فروشگاه اینترنتی خودتان را در مسیر موفقیت قرار دهید و هم اینکه انگیزه می‌گیرید تا اگر فروشگاهی ندارید با کمک وبزی یک فروشگاه حرفه‌ای برای خودتان راه‌اندازی کنید.

 

 

دیجی‌کالا؛ موفق‌ترین خرده‌فروشی خاورمیانه

دیجی‌کالا؛ موفق‌ترین خرده‌فروشی خاورمیانه

اصلا نمی‌شود از موفق‌ترین‌ها در ایران حرف بزنیم و اسمی از دیجی‌کالا نیاوریم. به احتمال زیاد هر یک از شما که در حال مطالعه این مقاله هستید حداقل یک بار از این فروشگاه اینترنتی معروف خرید کرده‌اید. دلایل زیادی برای معرفی دیجی‌کالا به‌عنوان یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی وجود دارد اما داشتن 4.5 میلیون تنوع کالایی و 150 هزار فروشنده این فروشگاه از مهم‌ترین دلایلی است که آن را در لیست موفق‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران قرار دهیم. اما داستان راه‌اندازی دیجی‌کالا چیست؟

16 سال پیش اگر برادران محمدی تجربۀ موفقی در خرید دوربین عکاسی داشتند شاید امروز فروشگاهی به‌نام دیجی‌کالا وجود نداشت. داستان این‌طور شروع می‌شود که برادران محمدی که عاشق عکاسی بودند، ‌در سال 1384 تصمیم به خرید یک دوربین حرفه‌ای می‌گیرند. آن‌ها پس ‌از یک هفته تحقیق و مطالعه دربارۀ دوربین‌های مختلف یک دوربین D70 می‌خرند؛ اما بعد از گذشت چند ماه متوجه می‌شوند که لنزی که خریده‌اند دست دوم بوده و آنالوگ است. این تجربۀ بد خرید باعث شد تا جرقۀ فروش آنلاین کالا ‌در ذهن آن‌ها زده شود.

سرانجام دیجی‌کالا ‌درسال 1385 با تمرکز بر بخش‌های محدودی ‌از گجت‌های دیجیتال شروع به کار کرد. اولین دفتر دیجی‌کالا یک دفتر کوچک ‌در خیابان مفتح تهران بود. این دفتر با سرمایه 10 میلیون تومانی آغاز به کار کرد و در ابتدا 5 کارمند داشت. دو نفر از این 5 نفر وظیفه‌ تولید محتوا را داشتند. همچنین یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک نیز عضو تیم دیجی‌کالا بودند. از آنجایی که تولید محتوا در اینترنت در آن زمان جدی گرفته نمی‌شد، دیجی‌کالا با تولید محتوای ارزشمندْ خود را به یک منبع قدرتمند تبدیل کرد و ‌در رتبه‌بندی گوگل به سرعت به صفحات نخست رسید. این اقدام باعث شد تا تنها چند هفته بعد از شروع به کار دیجی‌کالا اولین سفارش آن‌ها ثبت شود.

تولید محتوای فوق‌العادۀ دیجی‌کالا در نهایت باعث شد که تنها بعد از چند هفته که ‌از راه‌اندازی دیجی‌کالا گذشته بود اولین فروش آن‌ها ثبت شود. ‌از نظر برادران محمدی بهره‌وری بالای نیروهای کاریشان، استفادۀ بهینه ‌از بهترین روش‌ها، تغییر بازار و نیاز مردم، رعایت کیفیت و استاندارد بالا ‌در کار و دوری ‌از تجمل‌گرایی و ‌در نهایت افزایش تنوع ‌در محصولات دیجیتال باعث شد تا دیجی‌کالای تازه‌تأسیس دیروز تبدیل به دیجی‌کالای قدرتمند امروزی شود.

در حال حاضر در ‌دیجی‌کالا بیش از 3 هزار کارمند مشغول به کار هستند و روزانه بیش ‌از 300 هزار کالا‌ به فروش می‌رسد. زمان ثبت سفارش محصولات در دیجی‌کالا تا پردازش آن کمتر ‌از20 دقیقه است و ارسال محصولات نیز کمتر ‌از 2 روز انجام می‌شود. وب‌سایت دیجی‌کالا پربازدیدترین سایت فروشگاه خرده‌فروشی ‌در کل خاورمیانه است و ‌از لحاظ عملکرد و درآمد ‌در خاورمیانه پیشتاز است.

در حالی که امروز بیش از 15 سال از تأسیس دیجی‌کالا می‌گذرد، می‌توان این برند را به عنوان موفق‌ترین کسب‌وکار نوپای ایرانی معرفی کرد که توانسته لقب بزرگترین خرده فروشی اینترنتی ‌در خاورمیانه را برای خود کند.

 

 

فروشگاه اینترنتی زنبیل؛ یک ایدۀ 8 ساله

فروشگاه اینترنتی زنبیل؛ یک ایدۀ 8 ساله

فکر راه‌اندازی زنبیل از سال 84 در ذهن مدیران این فروشگاه اینترنتی بود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نظر، تا سال 89 راه‌اندازی این فروشگاه زمان برد. از سال 89 تا 90 کارشناسان زنبیل مشغول رصد و تحلیل بازار فروش اینترنتی کشور بودند و در در سال 1390 نیز اولین گام اجرایی تأسیس زنبیل را برداشتند. سرانجام در خردادماه سال 1392 وب‌سایت فروشگاه اینترنتی زنبیل راه‌اندازی شد.

استراتژی مدیران زنبیل از همان ابتدا خلق بیشترین مزیت برای مشتریان و تامین رضایت حداکثری آن‌ها بود. مدیران این فروشگاه اینترنتی همچون مدیران دیجی‌کالا برای تولید محتوا اهمیت زیادی قائل شدند و به‌جای صرف بودجه‌های کلان برای تبلیغات، روی تولید محتوای ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی متمرکز شدند.

در حال حاضر مزیت‌های رقابتی فروشگاه اینترنتی زنبیل را می‌توان موارد زیر دانست:

  • عرضه محصولات مختلف با تنوع بالای برندها
  • ارسال سریع حتی در مورد کالاهای حجیم مانند یخچال ساید بای ساید
  • روشه‌ای ارسال متعدد برای انتخاب توسط مشتریان
  • سیستم هوشمند پیگیری سفارشات

زنبیل در حال حاضر در حوزۀ فروش لوازم خانگی، لوازم دیجیتال، محصولات آرایشی بهداشتی، تجهیزات ورزشی، مبلمان و ابزارآلات موسیقی فعالیت می‌کند.

 

 

اسنپ مارکت؛ فرزندخواندۀ دو غول

اسنپ مارکت؛ فرزندخواندۀ دو غول

چند وقتی است که در سوپراپلیکیشن اسنپ یک بخش جدیدی با عنوان اسنپ مارکت اضافه شده است. اسنپ مارکت با هدف عرضه محصولات سوپرمارکتی و تندمصرف در سال 1397 کار خود را آغاز کرده است.  این فروشگاه اینترنتی حاصل همکاری دو برند اسنپ و مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار است.

مدیران اسنپ هدف از تأسیس اسنپ مارکت را کاهش حمل‌و‌نقل‌های درون شهری می‌دانند. آن‌ها همچنین با این کار می‌خواهند که عموم مردم بدون نیاز به تحمل سختی‌های خرید حضوری و تلف شدن وقتشان، تمامی کالاها و مایحتاج مورد نیاز خود را به‌صورت اینترنتی سفارش دهند و درب منزل خود تحویل بگیرند.

اسنپ ‌‌مارکت در حال حاضر بیش از 5 هزار کالای متنوع در دسته‌بند‌ی‌های گوناگون شامل لبنیات، خواربار، میوه و سبزیجات تازه، مواد پروتئینی، نان و شیرینی و محصولات آرایشی و بهداشتی و ... را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کند. میزان تنوع محصولات اسنپ‌ مارکت این امکان را به شما می‌دهد که تمامی اجناس مورد نیاز خود را به‌صورت یکجا تهیه کنید.

در حال حاضر نیز شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌های آن مانند وب‌سایت و اپلیکیشن اسنپ مارکت در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، قم، لواسان، ارومیه و مشهد محصولات مورد نیاز خود را سفارش دهید.

 

 

خانومی؛ یک فروشگاه اینترنتی تخصصی و جامع

خانومی؛ یک فروشگاه اینترنتی تخصصی و جامع

فروشگاه اینترنتی خانومی اولین و جامع‌ترین فروشگاه اینترنتی تخصصی آرایشی بهداشتی و عطر است که فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است.

خانومی با عرضه 20 هزار کالای آرایشی بهداشتی از تنوع کالایی بسیار بالایی برخوردار است. این میزان از تنوع کالایی به مشتریان امکان انتخاب بهترین محصولات از مجموعه کاملی از برترین برندهای ایرانی و بین المللی را فراهم کرده است.

در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی خانومی برای هر محصول تصاویر و توضیحات تخصصی و دقیقی وجود دارد که انتخاب را برای مشتریان ساده می‌کند.

خانومی در حال حاضر نمایندگی رسمی بیش از 250 برند آرایشی بهداشتی و مراقبتی را دارد و تمامی محصولات را به‌طور مستقیم از تولیدکننده یا واردکنندۀ رسمی برند دریافت می‌کند و به فروش می‌رساند.

 

 

بانی‌مُد؛ از تی‌شرت تا اکسسوری

بانی‌مُد؛ از تی‌شرت تا اکسسوری

فروشگاه آنلاین بانی‌مد فعالیت خود را در زمینۀ پوشاک به‌صورت تخصصی از سال 1393 آغاز کرد. این فروشگاه اینترنتی طی این سال‌ها توانسته با بیش از 400 برند معتبر ایرانی و بین‌المللی همکاری کند.

بانی‌مد فعالیت‌ها و برنامه‌های بازاریابی خود را مبتنی بر سلایق و فرهنگ پوشاک ایرانیان انجام می‌دهد و همین عامل باعث شده تا در حوزۀ فروش آنلاین پوشاک حرف اول را بزند.

از مزیت‌های وب‌سایت بانی‌مد می‌توان به جذابیت تجربۀ کاربری آن و همچنین امکان بازگشت کالا تا 15 روز اشاره کرد.

بانی‌مد دسته‌بندی‌های متنوعی دارد و از پوشاک بچگانه گرفته تا محصولاتی مرتبط با بازی و سرگرمی و همچنین لوازم‌التحریر نیز عرضه می‌کند.

 

 

مو تن رو؛ فروش کالا + مشاورۀ تخصصی

مو تن رو؛ فروش کالا + مشاورۀ تخصصی

فروشگاه اینترنتی مو تن رو مثل فروشگاه اینترنتی خانومی که در بالا معرفی کردیم به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول است. این فروشگاه در سال 1395 شروع به کار کرده است و سرمایه‌گذاران اصلی آن افرادی هستند که پیش از تأسیس مو تن رو نیز به‌طور تخصصی در حوزۀ فروش لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته‌اند.

از مزیت‌های رقابتی فروشگاه اینترنتی موتن رو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تضمین اصالت کالا
  • گارانتی بازگشت وجه
  • ارسال سریع محصولات به سراسر کشور
  • مشاورۀ تخصصی برای خرید محصولات

 

 

تیمچه؛ جوان و متنوع با امکان خرید اقساطی

تیمچه؛ جوان و متنوع با امکان خرید اقساطی

فروشگاه اینترنتی تیمچه نسبت به بقیه فروشگاه‌هایی که تا به اینجا معرفی کردیم سن کمتری دارد و جوان‌تر است. تیمچه در پاییز سال ۹۹ کرکره فروشگاه اینترنتی خود را بالا برد. این فروشگاه اینترنتی مانند دیجی‌کالا هر نوع کالای مورد نیاز شما را عرضه می‌کند؛ از کالاهای دیجیتال و لوازم خانگی گرفته تا کالاهای آرایشی و بهداشتی و حتی کالاهای سوپرمارکتی.

در صفحۀ دربارۀ ما تیمچه آمده:

«... می‌خواهیم زندگی برای شما راحت‌تر باشد، همه‌چیز در دسترس باشد و در هیچ‌ نقطه‌ای از کشورمان، هیچ کسی در خرید آنلاین دچار مشکل نشود. می‌خواهیم جایی باشیم که ریز و درشت مایحتاج هموطنان‌مان را بدون دردسر و هزینه به دستشان می‌رسانیم...»

در حال حاضر تمامی کالاهای تیمچه به‌صورت رایگان ارسال می‌شوند و برای هر کدام 10 روز ضمانت بازگشت وجود دارد. همچنین این فروشگاه بدون نیاز به چک و ضامن امکان خرید اقساطی را برای شما فراهم می‌کند.

مدل تجاری تیمچه نیز مارکت‌پلیس (Marketplace) یا بازارگاه است و این یعنی هر کسی که کالایی برای عرضه داشته باشد، می‌تواند آن را در تیمچه به فروش برساند. نکتۀ داخل پرانتز: مدل تجاری مارکت پلیس پیش از تیمچه در دیجی‌کالا ارائه شده است. از آ‌نجایی که دیجی‌کالا پرمخاطب‌تر و مشهوتر از تیمچه است، پیشنهاد ما برای فروش کالایتان دیجی‌کالا است. برای اینکه بتوانید محصولات خود را در دیجی‌کالا بفروشید پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چطور فروشنده دیجی کالا شویم؟» را مطالعه کنید.

 

 

چگونه می‌توانم یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشم؟

اگر تا پیش از این فروشگاهتان را راه‌اندازی کرده‌اید، پیشنهاد ما این است که از وبلاگ وبزی  مطالب مربوط به رشد کسب و کار را بخوانید تا بتوانید به جمع موفق‌ترین‌های دنیای کسب و کار ملحق شوید.

اگر هم تاکنون فکری دربارۀ راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در سر نداشته‌اید و با خواندن این مطلب تصمیم گرفته‌اید یک وب‌سایت برای ارائه محصولاتتان داشته باشید، می‌توانید با مقالۀ «چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه‌اندازی کنیم؟» کارتان را شروع کنید.

 

 

درآمد یک فروشگاه چقدر است؟

سؤال مهم، دوست‌داشتنی و به‌جایی است! اجازه بدهید که موفق‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران (یا بهتر بگوییم خاورمیانه) یعنی دیجی‌کالا را مثال بزنیم. در گزارش سال 98 دیجی‌کالا آمده که میانگین هر سفارش این وب‌سایت چیزی در حدود ۴۹۶ هزارتومان و میانگین تعداد کالاهایی که سفارش داده شده روزانه ۳۰۰ هزار سفارش بوده است. اگر در نظر بگیریم هر سفارش شامل ۳ کالا باشد، روزانه ۱۰۰ هزار سفارش، در سال ۹۸ در دیجی‌کالا ثبت شده است. با یک ضرب ساده نیز به عدد ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد برای یک روز می‌رسیم.

شاید در نگاه اولیه این اعداد و ارقام رویایی به نظر برسند اما خبر از این می‌دهند که یک فرصت فوق‌العاده‌ای در دنیای اینترنت برای فروش محصولات و ارائه خدمات وجود دارد. برای اینکه بیشتر از میزان درآمد یک فروشگاه اینترنتی در ماه بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «درآمد ماهیانه یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟» را مطالعه کنید.

 

 

و در آخر: چه خواندیم و چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

در این مقاله 7 فروشگاه اینترنتی موفق ایرانی را به شما معرفی کردیم و دربارۀ نحوۀ شکل‌گیری آن‌ها و همچنین ساختار آن‌ها صحبت کردیم. ضمن اینکه گفتیم چگونه می‌توانید برای خودتان یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید و درآمدتان را روز به روز افزایش دهید.

در اینجا باید به شما هشدار دهیم که مبادا بعد از خواندن شرایط فروشگاه‌های اینترنتی موفق ایران از پیشرفت فروشگاه خودتان ناامید شوید! اتفاقاً هدف ما در این مقاله این بود که بدانید هر فروشگاه اینترنتی موفق از ابتدا معروف و مشهور نبوده؛ بلکه با برنامه‌ریزی‌های مستمر و هدف‌گذاری‌های درست به سمت موفقیت حرکت کرده است. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز بعد از مطالعه داستان هر فروشگاه، ایده‌ای که می‌توانید از آن بگیرید را روی یک کاغذ یادداشت کنید و در مسیری کاری‌تان آن ایده را  گسترش دهید.

در پایان هم از شما می‌خواهیم اگر در دنیای اینترنت صاحب یک فروشگاه هستید، در بخش نظرات همین مطلب لینک آن را با ما به اشتراک بگذارید و از قصه راه‌اندازی آن برایمان بگویید تا هم ما و هم مخاطبانمان از خواندن تجربۀ شما لذت ببریم.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
تکدو گفت:
بسیار عالی بود مطالب خوبی بود

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید