Clicky

آموزش گام به گام طراحی وب سایت برای فریلنسری

چگونه یک وب ‌سایت فریلنسری طراحی کنیم؟

 

به نظر شما بزرگترین و مهم‌ترین دغدغۀ یک فریلنسر چیست؟ احتمالا اگر فریلنسر باشید بلافاصله جواب می‌دهید: گرفتن پروژه!

حق باشماست. فریلنسری این روزها بسیار محبوب است و گرفتن پروژه کار سختی به حساب می‌آید؛ مخصوصا با وجود سایت‌هایی که هزاران فریلنسر دارند و برای دریافت پروژه باید کمترین قیمت را پیشنهاد داد. اما راه حل چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم از شما دعوت کنیم که بیایید یک گام فوق‌العاده ساده و مثبت بردارید و برای خود یک وب سایت فریلنسری طراحی کنید. وب‌سایتی که شما را از سایت‌های فریلنسینگ و دریافت پروژه بی‌نیاز می‌کند و مستقیما می‌توانید با مشتریان خود در ارتباط باشید. اصلا هم کار سختی نیست! چون ما هر چه لازم بوده را در این مقاله به شما گفته‌ایم؛ پس نگران نباشید.

ما راهنمای طراحی وب سایت فریلنسری را به‌صورت گام‌به گام و در 10 مرحله آماده کرده‌ایم. هر جایی که نیاز به توضیحات بیشتری بوده به مقاله‌های مرتبط لینک داده‌ایم و بخش‌هایی که به مثال نیاز داشته‌اند را با مثال توضیح داده‌ایم. خلاصه که یک مقالۀ کامل پیش‌روی شماست. از مطالعۀ آن لذت ببرید!

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: 12 سؤالی که باید قبل از شروع پروژه طراحی سایت از مشتری بپرسید

 

چطور وب ‌سایت فریلنسری طراحی کنیم؟

 

چگونه یک وب سایت فریلنسری طراحی کنیم؟

 

1. قالب مناسبی برای وب‌سایت خود انتخاب کنید

در قدم اول برای طراحی سایت فریلنسری لازم است قالب مناسبی را برای سایت خود انتخاب کنید.

قبل از اینکه به‌سراغ انتخاب بهترین قالب برای وب‌سایت خود بروید، پیشنهاد می‌کنیم دو کار انجام دهید: اول مقالۀ «راهنمای انتخاب قالب» وبزی را بخوانید و دوم، به سؤال‌های زیر جواب دهید:

  • می‌خواهید چه بخش‌هایی در سایت شما بیشتر دیده شوند؟
  • اولین و آخرین چیزهایی که مخاطبان در سایت شما می‌بینند چیست؟
  • چگونه می‌خواهید مخاطبان را زمان بیشتری در سایت خود نگه‌دارید؟
  • چگونه قرار است مخاطبان از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر هدایت شوند؟

اگر کاربر وبزی هستید بعد از این دو کار، هم می‌توانید از یک بوم خالی برای طراحی قالب دلخواهتان شروع کنید هم اینکه از صفحۀ قالب‌های وبزی، قالبی که دوست دارید را انتخاب کنید.

قالب‌ های وبزی به‌طور کامل امکان ویرایش دارند و شما به سلیقۀ خودتان می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید.

 

ثبت دامنه برای سایت فریلنسری

2. یک دامنه ثبت کنید

بعد از اینکه قالب وب ‌سایت فریلنسری خود را انتخاب کردید، باید یک اسم برای سایت خود در نظر بگیرید و دامین آن را ثبت کنید. برای این کار ابتدا چند اسم دلخواهتان را یادداشت کنید و بعد آزادبودن دامنۀ آن‌ها را بررسی کنید.

نکته: بهتر است نام دامنۀ شما معادل همان نام کسب‌وکارتان باشد.

پیشنهاد می‌کنیم نام مدنظرتان را در شبکه‌های اجتماعی نیز جست‌وجو کنید تا خیالتان از منحصربه‌فرد بودن اسم کسب‌وکارتان راحت شود.

اگر تا به حال دامنه‌ای را در دنیای اینترنت ثبت نکرده‌اید، می‌توانید به کمک مقالۀ «آموزش ثبت دامنه دات آی آر» این کار را انجام دهید.

 

توسعه برند

3. برندتان را توسعه دهید

پس از ثبت دامین مناسب، وقت آن است که جنبه‌های دیگری از برند شخصی خودتان را توسعه دهید. این مرحله را می‌توانید با طراحی یک لوگو برای خودتان شروع کنید.

برای طراحی لوگو اگر به نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور مسلط هستید از آن‌ها کمک بگیرید. اگر هم با این نرم‌افزارها آشنا نیستید، مقالۀ «بهترین لوگوسازها برای طراحی لوگوی رایگان» را بخوانید و به‌سادگی برای خودتان یک لوگو بسازید.

بعد از خلق لوگو، فونت، رنگ برند و شعار خودتان را انتخاب کنید. شاید این کارها عجیب به نظر برسند اما همین کارها برند شما را یکپارچه می‌کند. وقتی هم که برند یکدستی داشته باشید، از رقبایتان متمایز شوید و مشتریان بیشتر به خرید از شما ترغیب می‌شوند.

در ادامۀ کار هم هر نوع محتوایی که منتشر می‌کنید (چه در وب‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی) باید با زبان برند شما هماهنگ و یکپارچه باشد. داشتن یک استراتژی بازاریابی مناسب و هماهنگ باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود و در نهایت احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان وفادار را بیشتر می‌کند.

اگر دوست دارید دربارۀ برندسازی شخصی بیشتر بدانید، مقالۀ «راهنمای برندسازی شخصی» را در وبلاگ وبزی مطالعه کنید.

 

ایجاد صفحات سایت

4. صفحات وب‌سایت خود را بسازید

خُب تا اینجای مقاله یک قالب مناسب برای وبسایت فریلنسری خود انتخاب کردید، دامنۀ دلخواهتان را ثبت کردید و کمی هم سراغ برندسازی شخصی رفتید.

حالا وقت آن است دربارۀ چیزهایی فکر کنید که می‌خواهید در وب‌سایت فریلنسری خود داشته باشید. در ادامه چند نمونه از صفحه‌های مختلف یک وب‌سایت استاندارد را آورده‌ایم تا ایده بگیرید. اگر از وبزی استفاده می‌کنید، به تمامی این صفحه‌ها و امکانات دسترسی دارید.

 

صفحه نخست

صفحۀ نخست وب‌سایت اولین صفحه‌ای است که مخاطبان شما آن را می‌بینند؛ پس خیلی مهم است! مخاطبان باید بتوانند بلافاصله پس از ورود به وب‌سایت تشخیص دهند که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید.

پیشنهاد وبزی: برای صفحۀ اول وب‌سایت محتوایی ساده بنویسید و از عکس‌های مناسب و مربوط استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که متن‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای موجود در صفحۀ اول بهترین و بیشترین تأثیر را روی مخاطب شما می‌گذارند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش طراحی هدر سایت (راهنمای جامع)

 

محصولات یا خدمات

برای محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید یک صفحۀ جداگانه ایجاد کنید. در این صفحه باید بگویید که چه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهید و مشتریان برای سفارش آن‌ها چگونه باید با شما در ارتباط باشند.

پیشنهاد وبزی: در صفحۀ محصولات یا خدمات می‌توانید از فرم‌های سفارش استفاده کنید تا کار را هم برای خودتان و هم برای مشتریان ساده کنید.

 

پروژه‌ها

حرفه‌ای بودن و کیفیت کارتان را با نمایش پروژه‌های موفق‌ و لیست مشتریان سابق خود به مخاطبان جدید نشان دهید. همچنین اگر هنرمند یا طراح هستید، با استفاده از امکاناتی که وبزی در اختیارتان می‌گذارد یک نمایشگاه آنلاین از کارهایتان برپا کنید.

 

فروشگاه آنلاین

یکی از اهداف راه‌اندازی وب‌ سایت فریلنسری، کسب درآمد آنلاین است. به همین خاطر علاوه بر اینکه در صفحه محصولات و خدمات خود فرم‌های سفارش را اضافه می‌کنید، بهتر است یک صفحۀ جداگانه برای فروشگاه آنلاین خود نیز داشته باشید. با این کار شانس فروش محصولات و خدمات شما افزایش پیدا می‌کند.

 

گواهینامه‌ها

مشتریانِ راضی مهم‌ترین دارایی شما برای بازاریابی کسب وکارتان هستند؛ چراکه بهتر از هر شخص دیگری می‌توانند محصولات و خدمات شما را معرفی کنند. با توجه به این نکته، از آن‌ها بخواهید از تجربۀ همکاری با شما بگویند و شما نیز نظرات آن‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کنید.

نظرات مثبت مشتریان اعتبار شما را افزایش می‌دهد و باعث جلب اعتماد مشتریان جدیدتان می‌شود.

 

صفحه درباره من

از صفحۀ‌ دربارۀ من برای اینکه به مخاطبان بگویید «چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید» استفاده کنید. مثلا می‌توانید از اخلاق کاری و ارزش‌های خودتان بنویسید و از اهدافتان بگویید. همچنین با استفاده از این صفحه می‌توانید با مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنید و به آن‌ها کمک کنید تا با شخصیت شما بهتر آشنا شوند.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ساخت سایت نمایش نمونه کار {همراه با نکات کاربردی و مثال}

 

صفحه تماس با من

مخاطبانتان باید به‌راحتی بتوانند با شما تماس بگیرند؛ پس اطلاعات تماس خود را در قسمت‌های مختلف مثل فوتر سایت خود اضافه کنید. همچنین به کمک امکانات وبزی می‌توانید یک صفحۀ اختصاصی تماس با من ایجاد کنید و در آن یک فرم تماس به همراه شماره تلفن، ایمیل و لینک صفحات شبکه‌های اجتماعی خود اضافه کنید.

 

5. به گرافیک وب‌سایت خود اهمیت بدهید

حالا که صفحات وب‌سایتتان هم آماده شد، لازم است وارد جزئیات کار شویم. اینجا می‌خواهیم کمی دربارۀ گرافیک وب‌سایتتان صحبت کنیم. گرافیک سایت شما نمادی از میزان خلاقیت شماست و نشان می‌دهد که چقدر برای چشم مخاطب ارزش قائل هستید.

پیشنهاد می‌کنیم ایده‌های خود برای بهبود گرافیک وب‌سایتتان را یادداشت کنید و ببینید کدام‌یک بهتر می‌تواند به طراحی جذاب‌تر وب‌ سایت فریلنسری شما کمک کند.

کمال‌گرا نباشید! نیازی نیست هر ایده‌ای که نوشته‌اید را اجرا کنید. فقط به فکر اجراکردن ایده‌هایی باشید که مطمئن هستید به بهترشدن سایت شما کمک می‌کنند. توجه کنید که شما باید با وب‌سایت خود حس خوبی به بازدیدکنندگان بدهید. اگر این با این نگاه به سراغ طراحی گرافیک وب‌سایتتان بروید قطعا به اهدافتان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید: طراحی وب سایت چیست؟ آموزش مراحل طراحی سایت برای افراد مبتدی

 

6. از ابزارها برای مدیریت وب‌سایت خود کمک بگیرید

تا این مرحله تقریبا یک وب‌سایت فریلنسری کامل دارید؛ اما مراحل پیشنهادی ما برای اینکه یک وبسایت فوق‌العاده داشته باشید هنوز تمام نشده!

مشغله‌های زیادی هستند که شما به‌عنوان فریلنسر در روزهای اول راه‌اندازی سایت خود درگیر آن هستید؛ از بازاریابی گرفته تا پاسخ به سؤالات مشتریان. اگر کسی را کنار دستتان برای انجام این کارها نداشته باشید کار برایتان سخت می‌شود. پس باید چه کار کرد؟

اگر کاربر وبزی هستید، پیشنهاد ما این است که از ابزارهای وبزی برای مدیریت کارهایتان استفاده کنید. امکانات وبزی شامل گزینه‌های مختلف خرید، درگاه‌های متنوع پرداخت، اتصال سرویس ایمیل مارکتینگ و اتصال به گوگل آنالیتیکس نیز می‌شود. هر یک از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا به‌خوبی کارهایتان را مدیریت کنید و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید.

امکانات بیشتر وبزی را می‌توانید در صفحۀ «ویژگی‌های سایت‌ساز وبزی» بخوانید.

 

7. یک وبلاگ ایجاد کنید

در گام هفتم نوبت آن است که نشان دهید واقعا یک متخصص هستید و می‌خواهید رهبر صنعت خودتان باشید. این کار را قرار است با ساختن یک وبلاگ فوق‌العاده انجام دهیم.

ساختن یک وبلاگ و انتشار محتوای باکیفیت در آن یک کار هدفمند برای جذب مخاطبان جدید است. این شما هستید که با نوشتن مقالات جذاب و کاربردی نشان می‌دهید در کار خودتان حرف اول را می‌زنید و می‌خواهید به عنوان یک رهبر جدید در صنعتتان شناخته شوید.

توجه کنید که وبلاگ‌ها یک روش مؤثر برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان هم هستند. برای اینکه به شکل‌گیری این ارتباط کمک کنید، بخش نظرات را به انتهای پست‌های وبلاگتان اضافه کنید تا افراد به‌راحتی بتوانند دربارۀ مطلب شما نظر بدهند.

پیشنهاد وبزی: اگر می‌خواهید وبلاگتان را پولساز کنید به یک استراژی محتوای اثرگذار نیاز دارید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟»‌ را حتما بخوانید.

 

8. وب سایتتان را سئو کنید

حالا که صفحات مختلف سایتتان را ایجاد کرده‌اید و مقالات خوبی هم نوشته‌اید، وقت آن است که سایت خود و مطالبتان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی کنید. به این بهینه‌سازی SEO می‌گویند که مخفف Search Engine Optimization است.

شاید بپرسید برای چه باید سایتمان را سئو ‌کنیم؟ باید بگوییم اگر وب‌سایت فریلنسری شما مخاطبی نداشته باشد، حضورتان در دنیای آنلاین بی‌فایده است. سئو هم در درجۀ اول برای این است که بتوانید مخاطبان بیشتری را از موتورهای جست‌وجو مثل گوگل جذب کنید. پس به همین خاطر لازم است برای سئوی وب‌سایت خود زمان بگذارید تا مشتریان به‌راحتی شما را پیدا کنند.

فراموش نکنید که سئو یک کار مقطعی و کوتاه‌مدت نیست؛ بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و همیشه باید با کارهایی مثل انتشار محتوای جدید در وبلاگتان، روی سئوی سایت خود کار کنید.

در ادامه هم می‌خواهیم به شما یک تکنیک مهم بگوییم که وب سایت فریلنسری شما را به صفحۀ اول گوگل می‌رساند.

 

یک تکنیک فوق‌العاده برای سئوی وب سایت فریلنسری

اگر فریلنسری هستید که در یک مکان مشخص کار می‌کنید یا اینکه یک دفتر کار ثابت دارید، بهتر است لوکیشن دفتر خود را روی نقشۀ گوگل (Google Map) ثبت کنید. این کار باعث می‌شود هر کس در نزدیکی شما به‌دنبال کسب‌وکارتان بگردد، گوگل موقعیت دفتر و وب‌سایت شما را در صفحۀ اول نتایج به او نشان دهد.

خبر خوب هم این است که اگر می‌خواهید تکنیک‌های بیشتری از سئو یاد بگیرید، می‌توانید به صفحۀ اختصاصی وبزی با نام آموزش سئو سر بزنید و به کمک آن رتبۀ اول نتایج گوگل را به نام خود کنید.

 

9. وب سایت خود را با موبایل سازگار کنید

یک سؤال! آیا می‌دانید که در حال حاضر بیش از 50 درصد کاربران از موبایل برای جست‌وجو در اینترنت استفاده می‌کنند؟ این یعنی اگر می‌خواهید وب‌سایت شما بهتر و بیشتر دیده شود، باید در صفحۀ موبایل همانقدر جذاب باشد که در صفحۀ کامپیوتر جذاب است. این کار در سئوی سایت شما نیز بسیار مؤثر است.

اگر کاربر وبزی باشید، سایت شما به‌طور خودکار یک نسخۀ سازگار با موبایل دارد و نیازی نیست که برای ایجاد آن کار خاصی انجام دهید. فقط کافیست از خوانایی فونت‌ها و رنگ‌های وب‌سایت خود مطمئن شوید.

 

10. تبلیغات کنید

قبل از اینکه آخرین مرحله را با هم بخوانیم، باید به شما تبریک بگوییم که 9 گام فوق‌العاده را برای داشتن یک وب سایت فریلنسری موفق برداشته‌اید. مطمئن باشید در بلندمدت این شما هستید که با استمرار و پشتکارتان حرف اول را در صنعت خود می‌زنید و از رقبایتان سبقت می‌گیرید.

حالا که بعد از 9 مرحله وب‌سایت شما از هر نظر کامل شده، باید به فکر جذب مخاطب بیشتر باشید و به تبلیغ آن فکر کنید.

چند پیشنهاد برای تبلیغات وب‌سایتتان داریم:

  • لینک وب‌سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید؛
  • نشانی وب‌سایت خود را در قسمت بیو (bio) شبکه‌های اجتماعی قرار دهید؛
  • آدرس سایت را روی کارت‌های ویزیت برندتان بنویسید؛
  • برای مشتریان فعلی خود یک ایمیل بزنید و وب‌سایتتان را در آن معرفی کنید.

به جز این پیشنهادها، هر کار مفیدی را که فکر می‌کنید باعث می‌شود وب‌سایت شما بیشتر دیده شود در برنامۀ کاری خود بگذارید و آن‌ها را اجرا کنید.

 

پیشنهاد آخر

در این مقاله راهنمای طراحی وب سایت فریلنسری با وبزی را به‌صورت گام‌به گام و در 10 مرحله به شما گفتیم. حالا دیگر وقت گفتنِ آخرین توصیه است.

پیشنهاد آخر ما برای داشتن یک وب سایت فریلنسری موفق این است که وب‌سایت خود را به‌روز نگه‌دارید و سعی کنید هر روز برای بهتر شدن تجربۀ کاربری آن یک قدم تازه بردارید. این کار باعث جلب اعتماد مخاطبان شما می‌شود و هرچقدر که بتوانید اعتماد بیشتری جلب کنید، سود بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد.

ضمنا از شما می‌خواهیم اگر یک وب سایت فریلنسری دارید، لینک آن را در قسمت نظرات همین مطلب قرار دهید و برای ما و مخاطبانمان از تجربیات داشتن یک وب‌سایت فریلنسری بگویید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید