Clicky

آموزش تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی (+ 8 تکنیک حرفه‌ای)

آموزش تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

یکی از راه‌های افزایش آگاهی از برند، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. شما باید محتوای باکیفیتی تولید کنید و آن را در شبکه‌هایی منتشر کنید که مخاطبان هدف شما وقت خود را در آنجا می‌گذرانند؛ مانند اینستاگرام، تیک‌تاک و لینکدین.
اما قبل از هر چیز، باید یاد بگیرید که چگونه محتوای جذاب، مفید و مؤثر برای شبکه‌های اجتماعی تولید کنید. ما هم در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه برای شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید کنید تا مشتریان بیشتری جذب کنید و سود کسب‌وکارتان را افزایش دهید؛ پس تا پایان با آکادمی وبزی همراه باشید.


چرا باید برای شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید کنید؟

پاسخ این سؤال یک دلیل ساده دارد: شبکه‌های اجتماعی جایی است که کاربران اینترنت وقت خود را می‌گذرانند؛ یا به عبارت دیگر، وقت زیادی در آن‌ می‌گذرانند! آمارگیران تخمین می‌زنند که 4.9 میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این یعنی بیش از 60 درصد از جمعیت جهان! این افراد به‌طور میانگین 2.3 ساعت در روز را در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود سپری می‌کنند.
بر اساس نظرسنجی GWI در سال 2023، 56 درصد از کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی با برندها یا محصولات جدید آشنا می‌شوند؛ بنابراین با ارائۀ محتوای مرتبط و جذاب برای مخاطبان هدف خود در پلتفرم‌های اجتماعی، می‌توانید آن‌ها را در محیط محبوبشان ملاقات کرده و با محصولات برندتان آشنا کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «8 استراتژی حرفه‌ای جذب مشتری» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

کاربران شبکه اجتماعی

انواع محتوای شبکه‌های اجتماعی

پست‌های شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در استراتژی جامع شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کنند. هدف آن‌ها، افزایش تعامل مخاطبان و ایجاد سرنخ‌های جدید (Lead) برای کسب‌وکار شماست. چهار نوع اصلی محتوای شبکه‌های اجتماعی عبارتند از محتواهای متنی، ویدئویی، تصویری و صوتی. در این بخش، هر چهار نوع محتوا را به شما معرفی خواهیم کرد.


پست‌های متنی

یک پست متنی شامل محتوای مبتنی بر متن است. این فرم از محتوای شبکه‌های اجتماعی در فیس‌بوک، توییتر و لینکدین محبوب است. یک پست کوتاه متنی ممکن است واکنشی به اخبار فوری صنعت شما بوده یا حرف جدیدی در آن حوزه باشد. یک پست طولانی‌تر متنی نیز مانند یک پست وبلاگ عمل کرده و بینشی اساسی در حوزۀ تخصصی شما ارائه می‌کند.


ویدئوها

بسیاری از پست‌های جذاب در شبکه‌های اجتماعی با فرمت ویدئو ساخته می‌شوند. داده‌های جمع‌آوری شده توسط Statista نشان می‌دهد که 3.37 میلیارد نفر حداقل یک ویدئوی آنلاین در ماه مشاهده کرده‌اند. بسیاری از این کاربران به دنبال ویدئوهای موسیقی و کلیپ‌های کمدی بوده‌اند؛ اما با ویدئوهای آموزشی و ویدئوهای محصول نیز تعامل داشته‌اند.
برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، از جمله یوتیوب و تیک‌تاک، بر اساس تولید محتوای ویدئویی ساخته شده‌اند. سایر پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، نیز از انواع دیگر محتوا پشتیبانی می‌کنند، اما ویدئوهای زیادی به بازدیدکنندگان خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل، بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در زمان ایده‌پردازی برای محتوای شبکه‌های اجتماعی، اولویت را به ویدئوها می‌دهند.

 

تصاویر، گرافیک‌ها و میم‌ها

یک تصویر می‌تواند یک عکس ثابت، تصویرسازی (illustration) یا گرافیک (مانند نمودار یا گراف) باشد. فرمت محبوب دیگر تصویر، میم (meme) است که یک محتوای کمدی بوده و اغلب از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، منتشر می‌شود. میم‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله متن و ویدئو، اما بسیاری از محبوب‌ترین آن‌ها تصاویر ثابت با متن‌های کوتاه هستند.
برندها برای جلب توجه مخاطبان، نمایش محصولات خود و ایجاد محتوای به‌یادماندنی، تصاویر و میم‌های جذاب تولید می‌کنند. محتوای بصری اغلب با ویدئوها یا متن‌های کوتاه (چه به‌عنوان بخشی از تصویر و چه به‌عنوان کپشن) همراه می‌شود مخاطبانی با سلیقه‌های مختلف را جذب کند. افرادی که به اینترنت‌های کم‌سرعت دسترسی دارند، تصاویر ثابت را ترجیح دهند چون سریع‌تر از ویدئوها بارگیری (Load) می‌شوند؛ علاوه‌بر این، تصاویر می‌توانند برای کسانی که وقت تماشای ویدئوها را ندارند یا در فضاهای آرامی کار می‌کنند که صدای ویدئو مزاحم است، جذاب باشند.


محتوای صوتی

محتوای صوتی نیز مانند محتواهای ویدئویی و تصویری می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی مؤثر باشد. برای مثال، می‌توانید در فید شبکه‌های اجتماعی خود به کلیپ‌های صوتی یا اپیزودهای پادکست لینک دهید؛ همچنین می‌توانید فایل‌های صوتی را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید، اما معمولاً به‌صورت ویدئویی با یک تصویر ثابت نمایش داده می‌شوند.
نکته: اگر محتوای صوتی با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب یا فیس‌بوک تولید کنید، از شما خواسته می‌شود که تصویری برای نمایش در زمان پخش صوتی آپلود کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

انواع محتوا شبکه های اجتماعی

چگونه برای شبکه‌های اجتماعی محتوا تولید کنیم؟

برای برجسته شدن در محیط رقابتی شبکه‌های اجتماعی، به محتوای باکیفیت نیاز دارید؛ به‌ویژه زمانی که محتوایی برای بزرگ‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب تولید می‌کنید. ما در ادامه، راهنمایی برای بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی آورده‌ایم که شامل ایده‌پردازی و استفاده از ابزارهای تولید محتواست.


1. اهداف خود را تعیین کنید

قبل از اینکه بتوانید یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را آغاز کنید، در وهله اول تصمیم بگیرید که چرا بازاریابی می‌کنید: آیا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید یا سعی در افزایش فروش فصلی دارید؟ شاید هم در تلاش برای ایجاد شناخت برند به عنوان بخشی از یک استراتژی بلندمدت هستید.
تعیین برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین می‌تواند کمک کند. یک KPI تمایل دارد به داده‌های سخت متصل باشد؛ مانند تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت یا سود ناخالص در یک دوره گزارش.
اگر به هدف تعیین‌شده خود برسید، می‌توانید کمپین خود را موفق بدانید. ضمن اینکه می‌توانید برخی از این داده‌ها را با استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی، مانند آن‌هایی که در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی موجود است، پیگیری کنید.


2. مخاطب هدفتان را شناسایی کنید

کمپین محتوای شبکه‌های اجتماعی شما باید افرادی را هدف قرار دهد که احتمال دارد محصولات و خدمات شما را خریداری کنند. می‌توانید تحقیقات بازار انجام دهید و پرسونای خریدار ایجاد کنید تا به شما در هدف‌گذاری به مشتریان ایده‌آل کمک کند.
پس از شناسایی مخاطب هدف خود، می‌توانید روی تولیدمحتوای مرتبطی که آن‌ها به آن پاسخ می‌دهند، تمرکز کنید. برای مثال، تحقیقات بازار نشان می‌دهد که نسل‌های جوان‌تر زمان بیشتری را برای درگیر شدن با محتوای ویدئویی صرف می‌کنند؛ هم به عنوان سرگرمی و هم به عنوان محتوای آموزشی. در مقابل، کاربران مسن‌تر ممکن است تمایل بیشتری به خواندن پست‌های متنی و اخبار نشان دهند. شناخت مخاطب شما به شما کمک خواهد کرد تا نوع مناسب رسانه و پیام را انتخاب کنید.

مراحل تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی


3. رقبا را بررسی کنید

احتمالاً رقبای تجارت الکترونیک شما در حال اجرای کمپین‌های محتوای شبکه‌های اجتماعی خود هستند. محتوای این رقبا، میزان پست‌های آن‌ها و حتی نظرات دنبال‌کنندگان آن‌ها را مشاهده کنید که می‌تواند بینش‌هایی در مورد صنعت شما ارائه دهد.


4. ایده‌پردازی کنید

اکنون زمان آن رسیده است که به راه‌هایی برای برجسته کردن محتوای خود فکر کنید. با انتخاب لحنی برای نمایندگی برند خود شروع کنید. می‌توانید تصمیم بگیرید لحنی مقتدر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید تا تخصص خود را به نمایش بگذاریدِ همچنین می‌توانید لحنی کمدی اتخاذ کنید تا حس سرگرمی و دسترسی‌پذیری را منتقل کنید.
ممکن است به پایگاه مشتریان خود برای محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) مانند ویدئوهای آنباکسینگ محصول دسترسی پیدا کنید یا مسابقاتی در شبکه‌های اجتماعی برگزار کنید که پاداش‌هایی برای تعامل کاربر ارائه می‌دهند. در خارج از سازمان خود، می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ را امتحان کنید؛ روشی که در آن، یک سلبریتی شبکه‌های اجتماعی محصول شما را معرفی می‌کند.
مطمئن شوید که ایده‌های شبکه‌های اجتماعی شما با تصویر برندتان هم‌خوانی دارند: اگر اسباب‌بازی می‌فروشید، لحنی ساده و شیرین می‌تواند به شما کمک کند؛ اما اگر لوازم اداری می‌فروشید، انتخاب یک لحن جدی‌تر بهتر خواهد بود.


5. محتوا را در قالب‌های مختلف تولید کنید

با تولید محتوا در فرمت و قالب‌های مختلف، می‌توانید طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب کنید. برای انجام این کار، ترکیبی از ویدئوهای آموزشی، بلاگ پست‌هایی با محوریت معرفی محصولات و گرافیک‌هایی برای نمایش روندهای صنعت خود تولید کنید.
همچنین ممکن است بخواهید محتوای کاملاً متفاوتی برای پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی تولید کنید. تیک‌تاک به‌عنوان یک پلتفرم جذاب برای ویدئوهای ساده مشهور است، در حالی که پست‌های لینکدین تمایل دارند حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر باشند؛ بنابراین منطقی است که کمپین‌های متفاوتی را برای هر یک از این پلتفرم‌های متنوع اجرا کنید.


6. از پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک ابزار آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا زمان انتشار پست‌ها را در چندین شبکه، برنامه‌ریزی کنید. این پلتفرم‌ها ویژگی‌هایی مانند یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی برای کمک به شما در برنامه‌ریزی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی و آماده‌سازی محتوا به خوبی قبل از زمان انتشار دارند. برخی از این ابزارها همچنین به شما کمک می‌کنند موضوعات داغ و هشتگ‌های مرتبط را نظارت کنید، که می‌تواند محتوای شما را در فیدهای بیشتری به نمایش بگذارد.


7. پست‌ها را برنامه‌ریزی کنید

از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای مدیریت و برنامه‌ریزی پست‌ها استفاده کنید. برای تعامل مفیدتر، بهتر است به مدت هشت هفتۀ متوالی، دو بار در روز پست جدید منتشر کنید. البته این موضوع به آن پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنید بستگی دارد. به‌طور کلی، بهتر است برای انتشار پست‌ها یک برنامۀ مشخص و منظم در نظر بگیرید تا بهتر و بیشتر دیده شوید.


8. پیگیری و تعامل با کاربران

یک کمپین شبکه‌های اجتماعی با منتشر کردن پست تمام نمی‌شود؛ بلکه باید با تعامل در بخش نظرات، میزان تعامل با پست‌های خود را حفظ کنید. فرقی هم ندارد که در بخش نظرات از شما تعریف کرده‌اند یا  انتقاد؛ در هر حال، باید لحنی دوستانه و مثبت داشته باشید. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم در کپشن‌های پست‌های خود، مخاطبان را تشویق کنید تا پیشنهادات خود را برای پست بعدی شما ارائه کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «6 روش برای دریافت نظرات مثبت از مشتریان» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

تاثیر تولیدمحتوا در فروش


جمع‌بندی

تولید محتوای مؤثر برای شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها به ایجاد شناخت برند و افزایش تعامل با مشتریان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود فروش و رشد کسب‌وکار شما نیز منجر شود. با استفاده از استراتژی‌های مطرح‌شده در این مقاله، می‌توانید محتوای جذاب و مرتبطی تولید کنید که توجه مخاطبان هدف شما را جلب کند. از تعیین اهداف مشخص گرفته تا استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تعامل مداوم با کاربران، هر گام در این فرآیند می‌تواند به موفقیت کمپین‌های شما کمک کند.
در نهایت، به یاد داشته باشید که دنیای شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال تغییر است و شما باید همیشه آماده‌ی تطبیق با ترندها و رفتارهای جدید کاربران باشید. با پایبندی به اصول و استراتژی‌های مؤثر، می‌توانید حضور خود را در این پلتفرم‌ها تقویت کرده و ارتباط عمیق‌تری با مشتریان خود برقرار کنید. تولید محتوای باکیفیت و هدفمند می‌تواند شما را به سمت موفقیت هدایت کند و جایگاه شما را در بازار رقابتی امروزی تثبیت نماید.


سؤالات متداول درباره تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی


چه چیزی محتوای موفق در شبکه‌های اجتماعی را می‌سازد؟

محتوای موفق شبکه‌های اجتماعی تعامل کاربر را ترویج می‌دهد و مردم را تشویق می‌کند تا از وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. در آنجا، می‌توانید برخی از طرفداران شبکه‌های اجتماعی خود را به مشتری تبدیل کنید.


چند وقت یک‌ بار در شبکه‌های اجتماعی پست منتشر کنم؟

شما باید به طور مکرر محتوا تولید کنید و در عین حال، یک ریتم ثابت را حفظ کنید. این موضوع به استراتژی شما بستگی دارد. اگر می‌توانید هر روز یک پست مفید منتشر کنید، باید این کار را انجام دهید. اگر هم قرار است یک بار در هفته پست کنید، آن برنامه را اجرا کنید.


آیا پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به استراتژی‌های محتوایی متفاوتی نیاز دارند؟

بله؛ پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به انواع مختلفی از محتوا پاداش می‌دهند. برای مثال، تیک‌تاک و اینستاگرام به کاربران تعداد زیادی پست ویدئویی نشان می‌دهند؛ در حالی که فیس‌بوک و لینکدین ممکن است به کاربران خود، پست‌های متنی و تصاویر ثابت بیشتری نشان دهند.


آیا باید محتوای خود را برای هر پلتفرم شبکه اجتماعی که استفاده می‌کنم، بهینه کنم؟

بله؛ باید محتوای خود را برای رسیدن به حداکثر تعداد کاربران در هر پلتفرم شبکه اجتماعی بهینه کنید. برای مثال، روش انتقال پیام شما در لینکدین باید متفاوت از اینستاگرام یا توییتر باشد.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید