Clicky

6 روش برای دریافت نظرات مثبت از مشتریان

 

مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی برای انجام هر خرید تا حد زیادی به نظرات مشتریان قبلی نگاه می‌کنند. در این مواقع، نظرات بی‌طرفانه مشتریان قبلی به آ‌ن‌ها کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرند؛ به‌خصوص در زمان‌هایی که قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی جدید را دارند.

نظرخواهی از مشتریان کار سختی است؛ اما کاری ضروری برای توسعۀ کسب و کار شما است. به همین دلیل در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه آن‌ها را دعوت کنید تا نظر خودشان را در وب‌سایت شما ثبت کنند و البته کمک می‌کنیم تا نظرات مثبت بیشتری دریافت کنید.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزایای نظرات کاربران برای فروشگاه اینترنتی شما

  • اعتماد مشتریان بالقوه را جلب می‌کند: بسیاری از مشتریان بالقوۀ شما به نظرات مشتریان قبلی‌تان نگاه می‌کنند و اگر آن نظرات مثبت باشد، آن‌وقت از شما خرید می‌کنند.
  • ارزش کالا و خدمت شما را تعیین می‌کند: هر چه نظرات دقیق‌تر و باکیفیت‌تری در وب‌سایت شما ثبت شده باشد، مشتریان بالقوه ارزش بیشتری برای محصولات شما و برندتان قائل می‌شوند.
  • باعث بهبود سئو می‌شود: گوگل به صفحاتی که نظر مصرف‌کننده دارند، رتبۀ بالاتری در صفحۀ نتایج (SERP) می‌دهد. (اگر نمی‌دانید سئو چیست، حتماً مقالۀ «سئو چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.) کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی می‌کند: نظرات کاربران به شما کمک می‌کند تا کلماتی را که مشتریان شما با آن‌ به وب‌سایت شما رسیده‌اند پیدا کنید. (برای آشنایی با کلمات کلیدی، مقالۀ «کلمات کلیدی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.)
  • محصول و خدمت شما را توسعه می‌دهد: از تجربیات و نظرات مشتریان برای دریافت بازخورد و بهبود محصولات خود استفاده کنید.

6 روش برای دریافت نظرات مثبت از مشتریان برای فروشگاه‌های اینترنتی

احتمال اینکه یک مشتری ناراضی تجربۀ خود را از محصول و خدمات شما بنویسید بیشتر از آن است که یک مشتری راضی بیاید و برای نوشتن نظرش وقت بگذارد. به همین دلیل باید مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را ثبت کنند؛ به‌ویژه در زمان‌هایی که از محصول و خدمات شما راضی بوده‌اند.

ما هم در این بخش به شما 7 روش معرفی می‌کنیم تا بتوانید نظرات مثبت بیشتری از مشتریان خود دریافت کنید.

 

1. بازخورد بخواهید

اغلب مشتریان هیچ نظری در صفحۀ محصول شما ثبت نمی‌کنند؛ مگر اینکه از آن‌ها به‌طور واضح و شفاف درخواست کنید که نظر خودشان را بنویسند. برای این کار می‌توانید با ارسال یک ایمیل یا پیامکِ به‌موقع، آن‌ها را تشویق کنید که نظر خودشان را ثبت کنند؛ اما باید مطمئن شوید که به آن‌ها زمان کافی برای استفاده از محصول خود را داده‌اید.

 

بهترین زمان برای ارسال ایمیل یا پیامک درخواست بازخورد چه زمانی است؟

این زمان‌بندی به نوع محصولی که می‌فروشید و مشتریان بالقوۀ شما بستگی دارد. برای کالاهای سرمایه‌ای یا محصولاتی که عمر طولانی دارند مثل یخچال و ماشین لباسشویی، حداقل 3 هفته صبر کنید و بعد از مشتریان بازخورد بخواهید.

برای کالاهای فاسدشدنی مثل لوازم آرایشی، پوشاک و غذا که به زمان کمتری برای مصرف نیاز دارند، می‌توانید بعد از 2 هفته از مشتریان خود نظرخواهی کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «40 ایدۀ خلاقانۀ بازاریابی برای رشد کسب‌ و کار شما» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. مراحل نظر دادن را آسان کنید

هرچقدر که مراحل نظر دادن ساده و آسان باشد، مشتریان بیشتری نظر خود را برای محصول شما ثبت می‌کنند؛ چراکه ثبت نظر آخرین کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند و در عین حال سخت‌ترین کاری است که آن‌ها قرار است انجام دهند.

بهتر است مشتریان را در فرایند ثبت نظر راهنمایی کنید و هرگونه اصطکاک احتمالی را با استفاده از روش‌های زیر از بین ببرید:

  • رفع مشکلات فنی؛
  • حذف فیلدهای اضافی و بی‌فایده در بخش نظرات؛
  • ترغیب مشتریان با پرسیدن سؤالات درست و جذاب.

 

3. مشتریان را به نظر دادن تشویق کنید

همۀ مشتریان دوست دارند از شما هدیه‌ای بگیرند. چه بهتر که این هدیه را در ازای انجام کاری از طرف آن‌ها مثل ثبت نظر ارائه کنید.

اینکه چه نوع هدیه‌ای به آن‌ها بدهید به محصول و مخاطبان شما بستگی دارد؛ می‌توانید محصول آیندۀ خود را به‌طور رایگان ارائه کنید یا اینکه برای خریدهای بعدی یک کد تخفیف به آن‌ها بدهید. حتی می‌توانید بسته به جنس نظرات کاربران، امتیازهای مختلفی به آن‌ها بدهید؛ برای مثال، مشتریانی که عکسی را همراه با نظر خود ارسال می‌کنند، ممکن است 15درصد تخفیف برای خرید بعدی خود بگیرند، در حالی که اگر فقط یک نظر متنی بگذارند، 10درصد تخفیف بگیرند.

 

4. به نظرات مشتریان پاسخ دهید

بیش از نیمی از مشتریان انتظار دارند که شما طی یک هفته به نظرات منفی آن‌ها پاسخ دهید. اگر در مدت‌زمان کوتاهی به نظرات مشتریان خود پاسخ دهید، نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و آماده دریافت بازخوردشان هستید.

شروع گفت‌وگو با مشتریانی که برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌شان وقت گذاشته‌اند، اعتماد و اعتبار کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند و به شما فرصتی می‌دهد تا رضایت خریداران ناراضی را به دست آورید.

به نظرات پاسخی کلی ندهید و به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • هر پاسخ را با نام خریدار شخصی‌سازی کنید؛
  • در پاسخ به نظرات منفی حالت تدافعی نگیرید؛
  • از مشتریانی که تجربۀ منفی داشته‌اند دعوت کنید تا با شما از طریق دیگری مانند ایمیل یا تماس با واحد پشتیبانی ارتباط برقرار کنند.

 

5. از نقدهای منفی نترسید

مشتریان نمی‌خواهند که فقط نظرات مثبت را در وب‌سایت شما ببینند؛ آن‌ها می‌خواهند محصول شما از هر جهت ارزیابی کنند. این موضوع لزوماً چیز بدی نیست؛ زیرا آمار می‌گوید که کاربران زمانی که در حال تعامل با نظرات بد هستند، پنج برابر بیشتر در وب‌سایت‌ها وقت صرف می‌کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. صادق باشید

جلب اعتماد مصرف‌کنندگان کلید موفقیت شما در بلندمدت است؛ بنابراین بسیار مهم است که همیشه دربارۀ نقدها صادق باشید، چه نقدهای مثبت و چه نقدهای منفی.

مراقب باشید که نظرات منفی را تغییر ندهید یا آن‌ها را حذف نکنید. مشتریان بالقوۀ شما انتظار دارند که ترکیبی از نظرات مثبت و منفی را ببینند و اگر فقط نظر مثبت دربارۀ محصول شما ببینند، کمی به درستی آن نظرات شک می‌کنند. پس از هر منظر تجربه‌ای را در اختیار خریداران قرار دهید تا آن‌ها بتوانند آگاهانه تصمیم‌ بگیرند و نیاز خود را به بهترین شکل برطرف کنند.

 

با نظرات مشتریان چه کنیم؟

نظرات مشتریان خود را به صفحات محصول فروشگاهتان در کنار توضیحات هر محصول اضافه کنید تا مشتریان جدید بتوانند تجربه‌های مشتریان قبلی را بخوانند.

همچنین می‌توانید نظرات مشتریان را در صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. این کار باعث ایجاد اعتماد و علاقه به محصولات شما خواهد شد.

کاری کنید که نظرات مشتریان برای کسب‌وکارتان کارساز باشد

در این مقاله به مزایای نظرات کاربران اشاره کردیم و گفتیم که چگونه می‌توانید نظرات بیشتری از مشتریان خود دریافت کنید. لازم است بدانید که نظرات مشتریان قبلی تأثیر مهمی در تصمیم‌گیری مشتریان آیندۀ شما دارد. در واقع شما به‌عنوان یک صاحب یک کسب‌و‌کار اینترنتی باید نظرات مشتریان خود را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را در نقاط مهم وب‌سایت خود نمایش دهید.

اگر همچنان وب‌سایت یا فروشگاهی برای خود راه‌اندازی نکرده‌اید، پیشنهاد ما استفاده از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.

برای کار با این سایت‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار هم کافی است که به صفحۀ اول این سایت‌ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید