Clicky

یک پست وبلاگ چند کلمه باید داشته باشد؟ ( + آموزش نوشتن پست‌های طولانی)

 

 

در ذهن وبلاگ‌نویس‌ها و مدیران وب‌سایت‌ها (چه مبتدی و چه حرفه‌ای) همیشه این سؤال هست که یک پست وبلاگ چند کلمه باید داشته باشد. واقعاً هم سؤال مهمی است! چرا؟ چون پاسخ درست به آن می‌تواند کاری کند که یک مقاله بارها و بارها خوانده شود و پاسخ اشتباه به آن می‌تواند زحمات یک نویسنده را بر باد دهد.
ما برای اینکه بهتر بتوانید تعداد کلمات مقاله‌های خود را مشخص کنید، در این مقاله به شما می‌گوییم که:

آمادۀ مطالعۀ این مقالۀ مهم هستید؟ بفرمایید!

 

یک پست وبلاگ چند کلمه باید داشته باشد؟

تعداد کلمات ایده‌آل برای نوشتن یک پست وبلاگ، بین 1500 تا 2500 کلمه است. اگر هم بخواهیم یک میانگین برای آن در نظر بگیریم، 2450 کلمه برای نوشتن یک مقاله مناسب خواهد بود.
وقتی یک پست با همین تعداد کلمه بنویسید (یا کمی کمتر و بیشتر)، به احتمال زیاد آن پست در موتورهای جست‌وجو رتبۀ بهتری کسب می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی بیشتر بازنشر می‌شود و بک‌لینک‌های بیشتری هم دریافت می‌کند.
اما صبر کنید! باید بگوییم که هیچ عدد مشخص و دقیقی برای تعداد ایده‌آل کلمات یک پست وجود ندارد! چرا؟ چون در دنیای زندگی می‌کنیم که بی‌نهایت موضوع برای نوشتن وجود دارد و آموزش و توضیح هر موضوع، به محتوای متفاوتی نیاز دارد.
بهتر است این‌طور بگوییم که برای پیدا کردن تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله باید:
1. به دلایلی فکر کنید که باعث شده موضوع مدنظرتان را انتخاب کنید؛
2. به ماهیت وبلاگی توجه کنید که می‌خواهید پست خود را در آن منتشر کنید.
در ادامه به رابطۀ بین تعداد کلمات یک پست وبلاگ و نوع محتوایی که متناسب با آن استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم:

  • کمتر از 300 کلمه: به‌ندرت توصیه می‌شود که پست‌هایی با کمتر از 300 کلمه بنویسید. اگر هم زمانی می‌خواهید چنین پست‌هایی منتشر کنید، بهتر است برای دریافت نظرات کاربران و مخاطبان وب‌سایت شما باشد. در عین حال، باید بدانید که این میزان کلمه برای سئو یا به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست.
  • 300 تا 600 کلمه: تا همین چند وقت پیش، مقاله‌هایی که بین 300 تا 600 کلمه داشتند مقاله‌های «استاندارد» بودند. اما در حال حاضر این تعداد از کلمات برای حضور یک مقاله در رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جست‌وجو مناسب نیست؛ چراکه با این تعداد نمی‌‌توانید یک موضوع را به‌طور کافی و عمیق توضیح دهید.
  • 600 تا 800 کلمه: این بازه بیشتر در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و در مقاله‌نویسی برای روزنامه‌ها رایج است. همچنین برای نوشتن توضیحات محصول و مدخل‌های دانشنامه‌ها هم مناسب است. مقاله‌هایی که بین 600 تا 800 کلمه دارند برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و دریافت بک‌لینک مناسب هستند.
  • 1300 تا 1700 کلمه: محتواهایی که بین 1300 تا 1700 کلمه دارند برای نوشتن مقاله‌هایی مناسب است که به «چیستی» یک موضوع پاسخ می‌دهند؛ مثل مقالۀ «استراتژی بازاریابی چیست؟». این مقاله‌ها برای اشتراک‌گذاری‌ در شبکه‌های اجتماعی هم مناسب هستند و موضوعات مختلف را عمیق‌تر و دقیق‌تر آموزش می‌دهند. ضمن اینکه بک‌لینک‌های خوبی هم دریافت می‌کنند و برای متن‌های تبلیغاتی و رپورتاژ آگهی هم مناسب است.
  • 1700 تا 2100 کلمه: این تعداد کلمه برای مقاله‌هایی که است که عنوان آن‌ها با «چگونه» شروع می‌شود؛ مثل مقالۀ «چگونه تیترهای کلیک‌خور بنویسیم؟». شما با نوشتن این مقاله‌ها شانس خوبی برای جذب سرنخ (Lead) و ترافیک ارگانیک از موتورهای جست‌وجو دارید.
  • 2300 تا 2500 کلمه: این بازه از کلمات، بازۀ طلایی برای نوشتن پست‌های وبلاگی است. مقاله‌هایی با این تعداد کلمه، در اغلب مواقع جامع و کامل هستند و موضوع خاصی را آموزش می‌دهند؛ به همین خاطر شانس بسیار زیادی برای رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو دارند.

نکتۀ مهم: مقاله‌ای که تعداد کلمات آن بین 2300 تا 2500 کلمه است، بیشترین شانس را برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن به سرنخ را ایجاد می‌کند.

  • 4000 کلمه: مقاله‌های ستونی یا پیلار (Pillar) و مقاله‌هایی که عنوان آن‌ها با «راهنمای جامع...» شروع می‌شود، به‌طور میانگین 4000 کلمه دارند. این مقاله‌ها بسیار کامل نوشته‌شده‌اند و یک موضوع را با جزئیات بسیار زیاد توضیح می‌دهند؛ مثل مقالۀ «راهنمای جامع و تخصصی راه‌‌اندازی کسب‌‌و‌‌کار مشاوره».

تعداد کلمات را با چه معیارهایی تعیین کنیم؟

تا اینجا به شما گفتیم که برای نوشتن انواع مقاله چه تعداد کلمه‌ مناسب است؛ اما پیش از آن اشاره کردیم که با توجه به نوع کسب‌وکاری که دارید و برخی عوامل دیگر، نمی‌توان یک عدد مشخص و دقیق تعیین کرد.
برای اینکه بهتر بتوانیم به شما کمک کنیم، در ادامه چند سؤال آورده‌ایم که با پاسخ به آن‌ها می‌توانید تعداد کلمۀ ایده‌آل برای پست‌های وبلاگ خود را مشخص کنید.


موضوع مقاله چیست و چقدر باید کامل باشد؟

تعداد کلمه‌ای که قرار است برای مقالۀ خود تعیین کنید به موضوعی که برای نوشتن انتخاب کرده‌اید بستگی دارد؛ چراکه مخاطبان از هر مقاله‌ای انتظار متفاوتی دارند. مثلاً انتظار مخاطبان از مقالۀ «آموزش رهگیری مرسولات پستی» با مقالۀ «همه‌چیز دربارۀ بازاریابی موتورهای جست‌وجو» متفاوت است. در مقالۀ اول، مخاطب انتظار دارد به‌سرعت بتواند روش رهگیری مرسوله‌اش را یاد بگیرد و احتمالاً عجله دارد؛ اما در مقالۀ دوم، او می‌خواهد به‌طور شفاف و دقیق یاد بگیرد که بازاریابی موتورهای جست‌وجو چیست و چگونه می‌تواند از آن برای افزایش درآمدش استفاده کند.


مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

بهترین برای تعیین تعداد کلمۀ یک مقاله، شناخت مخاطبان و درک هدف آن‌ها است. در واقع باید خودتان را به‌جای مخاطبان وبلاگتان بگذارید تا بتوانید بفهمید که آن‌ها دقیقاً چه اطلاعاتی نیاز دارند و چه تعداد کلمه این نیاز را به‌خوبی برطرف می‌کند.
از طرفی لازم است بدانید که مخاطبان هدف مقالۀ شما افراد مبتدی هستند یا افراد حرفه‌ای و متخصص. سطح دانش آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید که آیا لازم است موضوع را با مقدمۀ طولانی و جزئیات زیاد توضیح دهید یا اینکه مستقیم بروید سر اصل مطلب.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بازار هدف چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


هدفتان چیست؟

اهداف نوشتن یک پست وبلاگ بسیار متنوع و متفاوت است. ممکن است بخواهید در صفحۀ اول موتورهای جست‌وجو رتبه بگیرید یا اینکه میزان فروش یک محصول خود را افزایش دهید. در هر صورت وقتی دقیقاً بدانید که از نوشتن محتوای خود چه هدفی دارید، بهتر می‌توانید از بین بازه‌های مختلف تعداد کلمات (که در بخش قبلی خواندید) بهترین بازه را انتخاب کنید.


پست‌های وبلاگ رقبا چند کلمه هستند؟

کلمۀ کلیدی مرتبط با موضوع مقالۀ خود را در گوگل جست‌وجو و ببینید مقاله‌هایی که در صفحۀ نتایج آن وجود دارند چند کلمه هستند. از مجموع تعداد کلمات مقاله‌های مختلف میانگین بگیرید و بر اساس آن، تعداد کلمات مقالۀ خود را تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید موتورهای جست‌وجو مثل گوگل برای پاسخ به موضوعی که انتخاب کرده‌اید چه تعداد کلمه را مناسب می‌دانند.


مزایای نوشتن پست‌های طولانی وبلاگ چیست؟

گفتیم که هرچه مقالۀ شما به 2450 کلمه نزدیک‌تر باشد، نتیجۀ بهتری هم خواهید گرفت؛ اما در این بخش می‌خواهیم بگوییم که چرا باید به‌سراغ نوشتن محتواهای طولانی‌تر بروید. برای این کار سه دلیل داریم که در ادامه می‌خوانید.


1. پست‌های طولانی زمان حضور کاربران در وب‌سایت را افزایش می‌دهد

به‌طور طبیعی هر چقدر یک مقاله طولانی‌تر باشد، زمان بیشتری برای خواندن آن یا حداقل مرور بخش‌ها و تیترهای آن صرف می‌شود. این زمان اضافی که برای مطالعۀ محتوای شما صرف می‌شود، سیگنال‌های مثبتی به موتورهای جست‌وجو ارسال می‌کند و به آن‌ها اعلام می‌کند که مقالۀ شما مرتبط و با کیفیت است و شایستۀ کسب یک رتبۀ خوب در صفحۀ نتایج است.
علاوه بر این، اگر در وبلاگ خود تبلیغات سایر برندها را انجام می‌دهید، با نوشتن محتواهای طولانی فرصت بیشتری برای نمایش آن تبلیغات دارید و در نتیجه شانس بیشتری برای کسب سود خواهید داشت.


2. کلمات بیشتر برابر است با بک‌لینک‌های بیشتر

بر اساس آمارها، محتواهایی با 1000 تا 2000 کلمه نسبت به محتواهایی با کمتر از 1000 کلمه، 77 درصد بک‌لینک بیشتر دریافت می‌کنند و 56 درصد بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین نوشتن چنین مقاله‌هایی برای افزایش اعتبار شما بسیار مفید خواهد بود
در واقع باید بدانید که اغلب افراد پست‌های طولانی را ارزشمندتر می‌دانند و احتمال می‌دهند که در آن به پاسخ سؤال خود می‌رسند؛ بنابراین احتمال بیشتری دارد که چنین محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یا به آن به‌عنوان یک منبع مفید لینک بدهند.


3. محتوای طولانی به‌شدت روی سئو مؤثر است

هدف و مأموریت موتورهای جست‌وجو، سازماندهی اطلاعات جهان و ایجاد دسترسی به آن است. ضمن اینکه آن‌ها می‌خواهند آنها نشان دادن نتایج مطمئن، ارزشمند و مرتبط را برای کاربران نمایش دهند. پس برای اینکه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو بیشتر به وبلاگ و وب‌سایت شما توجه کنند و سئوی وبلاگ خود را ارتقا دهید، باید به‌سراغ محتواهای طولانی‌ بروید.
همچنین وقتی محتوای خود را طولانی می‌نویسید، می‌توانید از انواع کلمات کلیدی مرتبط با موضوع انتخابی‌تان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا موتورهای جست‌وجو به محتوایی که نوشته‌اید بیشتر توجه کنند و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئوی وبلاگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


معایب نوشتن پست‌های طولانی وبلاگ چیست؟

همان‌طور که تا اینجا اشاره کردیم، پست‌های طولانی روشی فوق‌العاده برای ارائۀ اطلاعات عمیق و دقیق دربارۀ یک موضوع هستند؛ اما با این حال، نوشتن پست‌های طولانی معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.


1. نوشتن‌ و خواندن پست‌های طولانی زمان‌بر است

نوشتن محتواهای طولانی برای شما و خواندن آن برای مخاطبان وبلاگتان زمان‌بر است. نوشتن چنین پست‌هایی به تحقیق و ویرایش زیادی نیاز دارند که اغلب زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ به‌خصوص اگر به نوشتن محتواهای طولانی عادت نداشته باشید. ضمن اینکه خواندن محتوای طولانی ممکن است برای برخی خوانندگان ترسناک و خسته‌کننده باشد. در واقع اگر پست شما بیش از حد طولانی باشد، ممکن است مخاطبان را خسته کند و قبل از اینکه به پایان مقاله برسند، صفحه را ترک کنند؛ به‌ویژه اگر ساختار و عنوان‌بندی مناسبی نداشته باشد.

 

2. محتوای طولانی برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست

اشتراک‌گذاری محتواهای کوتاه (مثل اینفوگرافیک یا ویدیو) در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر از محتواهای طولانی است؛ بنابراین ممکن است که پست‌های وبلاگ طولانی است به اندازۀ محتواهای کوتاه در معرض دید قرار نگیرند. ضمن اینکه تبلیغ محتواهای طولانی نسبت به محتواهای کوتاه سخت‌تر است؛ چراکه اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و ترغیب مردم به خواندن کاملِ محتوای طولانی سخت‌تر است.


3. ممکن است از هدف خود دور شوید

هنگامی که محتوای طولانی می‌نویسید، به‌راحتی ممکن است از مسیر و هدفی که برای محتوای خود در نظر دارید دور شوید و دربارۀ موضوعات غیرمرتبط بنویسید. این اتفاق باعث می‌شود محتوای شما انسجام و اثربخشی کمتری داشته باشد.
برای اینکه از هدفتان دور نشوید، لازم است قبل از شروع نوشتن یک طرح کلی از محتوای خود داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مسیر درستی حرکت کنید و در آخر محتوایی داشته باشید که به‌خوبی سازماندهی شده است. همچنین باید مراقب باشید که از پرداختن به موضوعات جدید خودداری کنید؛ مگر اینکه به‌طور مستقیم با موضوع اصلی شما مرتبط باشد.
نکتۀ مهم: با خواندن معایب پست‌های طولانی وبلاگ نباید از نوشتن چنین محتواهایی منصرف شوید! بلکه باید مشخص کنید که در چه موضوعاتی به محتواهای طولانی نیاز دارید و در کجا بهتر است محتواهای کوتاه‌ تولید کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


چگونه پست‌های طولانی بنویسیم؟

همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، نوشتن پست‌های طولانی کمی سخت است. ما هم برای این که این کار را برای شما کمی آسان کنیم، قرار است به شما 10 نکتۀ حرفه‌ای و کاربردی بگوییم که به شما در نوشتن چنین پست‌هایی کمک می‌کند.


1. قبل از شروع نوشتن، تحقیقات خود را کامل کنید

بهتر است قبل از نوشتن محتواهای خود، تحقیقات مدنظرتان را به‌طور کامل انجام دهید. در این تحقیقات باید موضوع، رقبا، اهداف خود و مخاطبان هدفتان را به‌خوبی درک کنید.
همچنین همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، کلمۀ کلیدی اصلی محتوای خود را در گوگل جست‌وجو کنید و 10 نتیجۀ اول آن را تجزیه‌وتحلیل کنید. در ادامه برای اینکه ایده‌های بیشتری برای نوشتن داشته باشید، می‌توانید ببینید که گوگل در قسمت «Related searches» چه پیشنهادهایی داده است. توجه به این پیشنهادها به شما کمک می‌کند تا مقاله‌های کامل‌تری بنویسید.


2. کلمات کلیدی مقالۀ خود را انتخاب کنید

کلمات کلیدی همان چیزی است که خوانندگان کنجکاو آن‌ها را در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند تا به مقاله‌ها، پست‌های وبلاگ یا فروشگاه‌های اینترنتی برسند.
شما با استفاده از ابزارهایی مثل Ahrefs، Google Keyword Planner یا Semrush، می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید.
بهترین کار این است که مرتبط‌ترین کلمۀ کلیدی را در عنوان پست وبلاگ، مقدمه، توضیحات متا و همچنین چندین بار در متن مقاله بیاورید. این کار به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا بفهمند که مقالۀ شما ارتباط نزدیکی با عبارت جست‌وجوشدۀ کاربران دارد و پست وبلاگ شما را در صفحۀ نتایج قرار ‌دهند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ  «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


3. یک طرح کلی مختصر و دقیق آماده کنید

آماده‌سازی یک طرح کلی مختصر و دقیق به شما کمک می‌کند تا مقالۀ بهتری بنویسید. در این طرح باید بنویسید که هر بخش از پست شما چه موضوعی را پوشش می‌دهد، به کدام‌یک از پست‌های وبلاگ خود می‌خواهید لینک دهید و کلمات کلیدی را در کدام بخش قرار می‌دهید. با انجام این کارها، نوشتن پست‌های طولانی برای شما ساده‌تر خواهد بود.


4. عنوان‌ها را واضح و دقیق بنویسید

همۀ ما در زمان‌هایی که وقت کمی برای مطالعه داریم، ترجیح می‌دهیم فقط عنوان‌ها و سرفصل‌های یک مقاله را بخوانیم. حالا که قلم دست خودتان است، باید به این نکته حسابی توجه کنید و عنوان‌هایی بنویسید که به‌خوبی محتوای هر بخش را معرفی می‌کند. موضوعات فرعی را با تگ‌های H2 و H3 بیاورید تا خوانندگان بتوانند آن چیزی را که به‌دنبالش هستند به‌راحتی پیدا کنند. همچنین سعی کنید عنوان‌ها و تیترهای داخلی را کمتر از 3 و بیشتر از 10 کلمه ننویسید.
نوشتن عنوان‌های خوب و دقیق به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان را برای مدت بیشتری در وب‌سایت خود نگه دارید؛ چراکه با این کار، آن‌ها بهتر می‌توانند در پست شما پیمایش کنند و دقیقاً آن چیزی را که نیاز دارند پیدا کنند.
اگر هم می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، ‌بهتر است فهرست عنوان‌های محتوای خود را در ابتدای مقاله اضافه کنید؛ مثل فهرستی که ما در ابتدای این مقاله آورده‌ایم.


5. از تصاویر کمک بگیرید

استفاده از تصاویر در پست‌های وبلاگ دو مزیت مهم دارد؛ اول اینکه میزان اثرگذاری محتوا را بیشتر می‌کند و دوم اینکه مخاطبان از خواندن پست طولانی شما خسته نمی‌شوند.
از طرفی یک جملۀ معروف است که می‌گوید: «یک تصویر به اندازۀ هزار کلمه ارزش دارد.» بنابراین با استفاده از تصاویر می‌توانید نکته‌های خود را بهتر و جذاب‌تر بیان کنید. در آخر فراموش نکنید که به تصاویر خود متن جایگزین یا Alt Text هم اضافه کنید.
متن جایگزین یک توصیف از تصویری است که در وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود و  برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند یا در دیدن تصاویر مشکل دارند استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که تصویر به‌درستی در یک صفحۀ وب بارگیری (Load) نشود، متن جایگزین به‌جای تصویر نمایش داده می‌شود.


6. ساختار جمله‌ها را تغییر دهید

خواندن محتوای متنی بسیار شبیه گوش دادن به موسیقی است. به زبان ساده‌تر، متن شما باید ریتم و ضرب‌آهنگ داشته باشد و هر از گاهی این ضرب‌آهنگ تغییر کند. در واقع اگر قرار است محتوای خود را به یک قطعۀ موسیقی دلنشین تبدیل کنید، باید از ساختارهای مختلف در جمله‌های خود مثل جمله‌های سؤالی و خبری با اندازه‌های کوتاه و بلند استفاده کنید تا مخاطبان را بیشتر درگیر کنید.
همچنین اگر می‌خواهید محتوای ساده و روانی داشته باشید، بهتر است از جمله‌های کوتاه استفاده کنید تا جمله‌های بلند. این کار باعث می‌شود مخاطبان محتوای شما را راحت‌تر بخوانند و مطالب آن را بهتر درک کنند.


7. از بولت‌پوینت و لیست‌های شماره‌گذاری‌شده استفاده کنید

مقاله‌های طولانی‌ را باید سازماندهی‌شده، منطقی و ساده بنویسید. یکی از کارهایی که در نوشتن این مقاله‌ها به شما کمک می‌کند، استفاده از بولت‌پوینت (Bullet Point) و لیست‌های شماره‌گذاری‌شده است. برای مثال، ‌ما در بخش اول این مقاله، برای تقسیم‌بندی بهتر از بولت پوینت استفاده کردیم و تعداد کلمۀ مناسب برای هر مقاله را با یک بولت‌ پوینت آوردیم.
از لیست‌های شماره‌گذاری‌شده هم می‌توانید در زمان‌هایی استفاده کنید که مخاطبان باید چندین کار را به‌ترتیب و پشت‌سرهم انجام دهند.


8. خوانا بنویسید

هدف نهایی شما از نوشتن مقاله‌های مختلف این است که مخاطبان بتوانند اطلاعات مدنظرشان را به‌خوبی کسب کنند. به همین خاطر، باید متن‌های خود را به‌گونه‌ای بنویسید که خوانا باشد و افراد مختلف به‌راحتی آن را درک کنند.
علاوه بر این، در زمان رتبه‌بندی مقاله در موتورهای جست‌وجو، ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی در وب‌سایت و پست‌های وبلاگ شما تلاش می‌کنند تا محتوای شما را درک کنند. وقتی هم که متن خود را ساده و خوانا بنویسید، ربات‌ها بهتر می‌توانند محتوای شما را بفهمند. در واقع اگر موتورهای جست‌وجو متوجه شوند که مقالۀ شما مفید و خوانا نوشته شده است، احتمال اینکه آن را در رتبۀ بالاتری قرار دهند بسیار بیشتر خواهد بود.


9. پاراگراف‌ها را کوتاه نگه دارید و از حروف و کلمات ربط استفاده کنید

سعی کنید پاراگراف‌ها را در حدود 100 کلمه یا کمتر نگه دارید و فقط یک موضوع را در هر پاراگراف پوشش دهید. ممکن است مخاطبان شما با دیدن پاراگراف‌های طولانیِ مقاله‌تان بترسند و قید خواندن آن را بزنند.
در زمان مرور مقالۀ خود، بهتر است بین نقاط مختلفی که کمتر به هم مرتبط هستند، از حروف و کلمات ربط استفاده کنید؛ مثل: سپس، و، علاوه بر این، با این حال، در نهایت، بنابراین، همچنین، در نتیجه، در ادامه، اول (دوم و...).
هدف شما از این کار این است که خوانندگان خود را از دست ندهید و به آن‌ها اطلاع دهید که قرار است در چه مسیری حرکت کنید.
از طرفی لازم است بدانید که بیش از 60 درصد جست‌وجوها در موبایل انجام می‌شود. در صفحۀ کوچک موبایل‌ها، پاراگراف‌ها باریک‌تر می‌شوند و در نتیجه طولانی‌تر به نظر می‌رسند. بنابراین از Enter زدن نترسید و تا جایی که می‌توانید، ایده‌ها و موضوعات خود را در پاراگراف‌های مختلف بیاورید.


10. نظر و دیدگاه خودتان را هم بنویسید

شما باید نکات اصلی موضوع مدنظرتان را به‌خوبی پوشش دهید؛ حتی اگر آن نکات در سایر مقاله‌های موجود در اینترنت نوشته شده باشد. با این حال، باید نظر خودتان را هم بگویید. بالأخره افراد به وبلاگتان آمده‌اند تا از «شما» یاد بگیرند؛ پس باید دیدگاه و نظر خاص خودتان را دربارۀ موضوع انتخابی‌تان به اشتراک بگذارید. همین کار است که باعث می‌شود مخاطبان شما تمایل بیشتری به خواندن مقاله‌هایتان داشته باشند و به مخاطب ثابت وبلاگتان تبدیل شوند.


نکتۀ آخر: از نوشتن مقاله‌های طولانی نترسید!

در این مقاله به شما گفتیم که یک مقالۀ مناسب و ایده‌آل باید چند کلمه باشد، مزایا و معایب مقاله‌های طولانی چیست و همچنین اشاره کردیم که چگونه می‌توانید مقاله‌های طولانی و البته با کیفیتی بنویسید. با این حال ممکن است همچنان از نوشتن مقاله‌های طولانی بترسید. حق هم دارید! نوشتن این مقاله‌ها کار سختی است، زمان زیادی می‌خواهد و گاهی ممکن است نتیجۀ دلخواهتان را از آن نگیرید؛ اما به هر حال نباید بترسید و ناامید شوید.
مقاله‌های طولانی همان اندازه که سخت هستند، کارایی هم دارند و باعث می‌شوند تا مخاطبان بیشتری به شما و کسب‌وکارتان اعتماد کنند. ضمن اینکه اگر استراتژی محتوای قدرتمندی داشته باشید، ‌به‌خوبی می‌توانید از مقاله‌های طولانی برای افزایش درآمدتان هم استفاده کنید.
در آخر برای اینکه نکات مهم مقاله را مرور کنیم، به دو سؤال متداول دربارۀ تعداد کلمات ایده‌آل یک پست وبلاگ پاسخ می‌دهیم.


سؤالات متداول دربارۀ تعداد کلمات یک مقاله


یک پست وبلاگ چند کلمه باید باشد؟

تعداد کلمات ایده‌آل برای یک پست وبلاگ بین 1500 تا 2500 کلمه است. اگر هم بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، 2450 کلمه است. این تعداد کلمه به شما این امکان را می‌دهد که هم مقاله‌های مفید و آموزنده‌ای بنویسید و هم توجه مخاطبان خود را به‌خوبی جلب کنید.


در زمان نوشتن پست وبلاگ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

چند عامل وجود دارد که در زمان تعیین تعداد کلمات یک پست وبلاگ به آن توجه کنید:

  • موضوع: برخی از موضوعات به‌طور طبیعی پیچیده‌تر از موضوعات دیگر هستند و به کلمات بیشتری برای توضیح دادن آن‌ها نیاز دارید.
  • مخاطبان هدف: اگر مخاطبان هدف شما افراد متخصص هستند، ممکن است بتوانید با یک پست وبلاگ کوتاه آن را توضیح دهید. در مقابل اگر مخاطبان شما افراد مبتدی هستند، باید اطلاعات بیشتری به آن‌ها ارائه کنید.
  • اهداف مقاله: اگر در حال نوشتن یک پست وبلاگ برای تبلیغ یک محصول یا معرفی خدمات خود هستید، ممکن است بخواهید آن را کوتاه‌تر بنویسید. با این حال، اگر در حال نوشتن یک پست وبلاگ برای آموزش موضوع مهمی هستید، شاید بخواهید که آن را طولانی‌تر بنویسید.

به‌طور کلی، بهترین راه تعیین تعداد کلمۀ ایده‌آل پست وبلاگتان این است که با کمی آزمون و خطا ببینید چه چیزی برای شما و مخاطبانتان بهتر است.
 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
آرمان گفت:
به به عجب مقاله ای

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید