Clicky

چرا سایتم در گوگل نمایش داده نمی‌شود؟ نحوه ایندکس کردن سایت در گوگل

چگونه توجه گوگل را به وب سایت خود جلب کنیم؟


چرا سایت من در نتایج گوگل نمایش داده نمی شود؟ این‌ها سؤالات مهمی است که وبمستر ها و صاحبان کسب و کار اینترنتی در اوایل کار با آن رو به رو می‌شوند. اگر می‌خواهید سایت شما در گوگل نمایش داده شود باید با نحوه ایندکس شدن، آنالیز و رتبه بندی وب سایت توسط گوگل آشنا شوید. ما در اینجا ما با بررسی عملکرد گوگل به شما کمک می‌کنیم تا با نحوه ثبت سایت در گوگل و به دست آوردن جایگاه مناسب در نتایج گوگل آشنا شوید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: سئو یا بهینه سازی موتور جست و جو چیست؟ آن را از کجا شروع کنیم؟

 

 

  • ایندکس کردن وبسایت

 

ایندکس کردن وب سایتموتورهای جستجو و گوگل طی فرآیندی که به آن ایندکس کردن (Indexing) گفته می‌شود همه صفحات وب سایت ها را شناسایی و ذخیره می‌کند. سایت شما تنها زمانی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود که ایندکس شده باشد و در دیتابیس موتورهای جستجو قرار داشته باشد.

 


ایندکس کردن وب سایت چیست؟

 

گوگل و سایر موتورهای جستجو برای پیدا کردن وب سایت‌ها از crawler ها استفاده می‌کنند: crawler ها ربات‌های مجازی هستند که به صورت اتوماتیک از وبسایت ها بازدید می‌کنند. این ربات‌ها تمام قسمت‌های وب سایت از جمله متن‌ها، توضیحات عکس‌ها (Alt) و لینک‌های سایت را بررسی می‌کنند. در این مرحله آن‌ها فقط می‌خواهند بدانند که چه چیزهایی در سایت شما وجود دارد تا بعداً آن‌ها را آنالیز کنند.

 


چگونه وب سایت خود را در ایندکس گوگل ثبت کنیم؟

 

چگونه سایت را در گوگل Index کنیم؟قبل از اینکه سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود، گوگل و سایر موتورهای جستجو باید بدانند که سایت شما وجود دارد! به بیانی، گوگل باید سایت شما را به لیست سایت‌های شناخته شده خود اضافه کند.

 

اگر سایت شما جدید است، crawler ها در مدت زمانی بین چند روز تا چند هفته آن را پیدا خواهند کرد. با این حال اگر می‌خواهید به این فرآیند سرعت دهید، بهترین راه ثبت نام رایگان در Google Search Console و استفاده از ابزار  URL Inspection Tool برای ثبت دامنه خود در گوگل است.

 

این فرآیند تنها چند دقیقه زمان خواهد بود اما به شما کمک می‌کند تا crawler ها در مدت زمان کوتاهی به سراغ سایت شما خواهند آمد. با انجام این کار لازم نیست هفته‌ها منتظر ایندکس شدن سایت خود بمانید. البته اگر از سایت ساز وبزی برای طراحی سایت خود استفاده کنید این فرآیند به صورت کامل به شما آموزش داده شده است.

 

 


آیا سایت من ایندکس شده است؟


اگر می‌خواهید بدانید سایت شما ایندکس شده یا نه، تنها کافی است صفحه جستجو گوگل را باز کنید و در نوار جستجو با فرمت زیر آدرس سایت خود را وارد کنید.


site:your website address
مثلاً Site:webzi.com


اگر سایت شما ایندکس شده باشد، گوگل صفحات ایندکس شده سایت شما را در نتایج گوگل نشان خواهد داد. در صورتی که سایت شما هنوز ایندکس نشده باشد، گوگل هیچ نتیجه‌ای نمایش نخواهد داد.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: آموزش ثبت سایت در گوگل

 

  • آنالیز کردن وبسایت

 


آنالیز کردن وبسایتزمانی که crawler ها وجود سایت شما را تشخیص دهند و بدانند چه چیزهایی در آن وجود دارد، به آنالیز یافته‌های خود می‌پردازند. این آنالیزها باعث رتبه بندی سایت شما می‌شود. رتبه بندی در واقع همان جایگاه سایت و صفحات سایت شما در نتایج جستجو برای یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص است.

 

 


سایت شما به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد؟

 

نقش سوالات متداول در سئوزمانی که گوگل در حال آنالیز سایت شما است، به چیزهای بسیار زیادی توجه می‌کند. به زبان ساده گوگل می‌خواهند بدانند که سایت شما در مورد چه چیزی است و از آن مهم‌تر باید در چه زمانی سایت شما را به افرادی که در حال جستجو در گوگل هستند نشان دهند. به همین دلیل گوگل سعی می‌کند تا بفهمد سایت شما به کدام سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد.


برای اینکه بفهمیم در این مرحله دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است، کار بسیار سختی داریم. زیرا الگوریتم گوگل در طی سال‌ها بسیار پیچیده‌تر شده و درک ساختار آن بسیار مشکل است. نکته مهم در اینجا دقیق بودن این الگوریتم است. برای مثال فرض کنیم سایت شما در مورد قهوه است. حالا گوگل باید بفهمد که سایت شما را به افرادی نشان دهد که به دنبال مکانی برای نوشیدن قهوه هستند یا کسانی که برای درست کردن قهوه در خانه به دنبال پودر قهوه می‌گردند؟ الگوریتم گوگل به محتوای شما نگاه می‌کند، متن‌های موجود در سایت شما را می‌خواند و متوجه می‌شود که سایت شما به کدام یک از این نیازها پاسخ می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید: پاسخ تمام سوالات شما راجب سئو - سئو چیست؟ چگونه سئو را افزایش دهیم؟

 

  • رتبه بندی وبسایت


رتبه بندی سایتزمانی که گوگل آنالیزهای خود را انجام داد، حالا باید بفهمد که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی یا همان پاسخ دادن به سؤالات کاربران در مقابل سایر رقبا چه شرایطی دارد. برای اینکار گوگل از بیش از 150 فاکتور رتبه بندی مختلف استفاده می‌کند. بعضی از این فاکتورها اهمیت بیشتری دارند.


متاسفانه لیستی که همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل وجود ندارد. گوگل و سایر موتورهای جستجو به ما نمی‌گویند که این فاکتورها دقیقاً چه چیزهایی هستند تا ما نتوانیم در نتایج جستجو دخالت کنیم. اما با این حال گوگل راهنمایی‌های کلی در این مورد ارائه کرده است. افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند نیز با تست کردن فاکتورهای مختلف به اهمیت آن‌ها پی می‌برند.


با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید سایت خود را برای دریافت رنک و رتبه بهتر در کلمات کلیدی خاص بهبود دهید. اگر چه اینکار نیازمند تجربه و آزمون و خطا است اما در مجموع می‌توانید کار خود را با انجام سه مرحله ساده زیر شروع کنید

 

  • تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا بهترین کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید.
  • طراحی سایت بر اساس سئو. اگر از قالب های آماده وبزی برای طراحی وب سایت خود استفاده کرده باشید، همه چیز از قبل توسط وبزی برای شما انجام شده است.
  • اضافه کردن عناوین (Headings) و ایجاد ساختار برای متن‌های موجود در سایت. اینکار با استفاده از عناوین H1 تا H6 انجام می‌شود. موتورهای جستجو با استفاده از این عناوین متوجه می‌شوند که سایت شما در مورد چیست و کدام قسمت از متن‌های شما اهمیت بیشتری دارند. همچنین اضافه کردن تگ Alt یا همان متن جایگزین به عکس‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.
  •  بهبود بخشیدن محتوای وبسایت. بهبود سئو سایت بدون بهبود محتوا غیر ممکن خواهد بود. زیرا محتوای با کیفیت و مرتبط مهم‌ترین فاکتور برای موتورهای جستجو در زمان رتبه بندی وب سایت‌ها است.
  •  Re-crawling و چک کردن مجدد سایت برای بروزرسانی دیتا بیس

 

زمانی که سایت شما ایندکس، آنالیز و رتبه بندی شد، کار گوگل به اتمام نخواهد رسید! زیرا شما می‌توانید با تغییر سایت و به روز رسانی وضعیت سایت را از لحاظ سئو بهتر یا حتی در مواردی بدتر کنید. بعد از به روز رسانی وب سایت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ کمی طول خواهد کشید تا گوگل تغییرات شما را ببیند
بعد از انجام تغییرات در سایت باید صبر کنید. قبل از اینکه تغییرات شما در نتایج جستجو لحاظ شود، ابتدا crawler ها باید متوجه این تغییرات شوند. کراولر ها در بازدید بعدی خود از سایت سعی می‌کنند تغییرات جدید سایت از آخرین بروزرسانی بررسی کنند. اساساً، گوگل می‌خواهد متوجه شود که آیا باید نحوه نمایش سایت شما به کاربران را تغییر دهد یا نه؟
هر چند وقت یکبار سایت توسط crawler ها بررسی می‌شود؟ مدت زمان این بررسی‌ها برای هر وب سایت متفاوت است. گوگل تنها می‌خواهد نتایج جستجو خود را به روز نگه دارد. بنابراین اگر شما صاحب یک سایت خبری محبوب هستید که در هر ساعت محتوای اورجینال جدید به سایت خود اضافه می‌کنید، crawler ها همواره در حال سر زدن به سایت شما خواهند بود. اما اگر سایت شما سالی یکبار آپدیت می‌شود، قطعاً crawler ها نیز تنها چند بار در سال به شما سر می‌زنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم همواره به سایت خود سر بزنید و محتوای تازه در آن قرار دهید.

 

 بهبود بخشیدن محتوای وبسایت. بهبود سئو سایت بدون بهبود محتوا غیر ممکن خواهد بود. زیرا محتوای با کیفیت و مرتبط مهم‌ترین فاکتور برای موتورهای جستجو در زمان رتبه بندی وب سایت‌ها است.


زمانی که سایت شما مجدداً ایندکس و آنالیز شد احتمالاً رتبه سایت شما برای تعدادی از کلمات کلیدی تغییر خواهد کرد. البته همانطور که قبلاً اشاره کردیم ممکن است رتبه بهتری به دست آورید یا جایگاه قبلی خود را نیز از دست دهید.
اگر می‌خواهید وضعیت سایت خود بعد از بروز رسانی‌ها را بررسی کنید، ابزارهای SEO زیادی وجود دارد که به شما برای پیگیری وضعیت رتبه بندی سایت کمک می‌کنند. اگر بودجه زیادی ندارید، Google Search Console یک گزینه مناسب برای دریافت اطلاعات در مورد رتبه بندی سایت شما در گوگل است:


    •    وارد اکانت خود در Search Console شوید
    •    این مسیر را دنبال کنید Search Traffic > Search Analysis
    •    گزینه Positions را از نوار بالای صفحه انتخاب کنید


حالا می‌توانید جایگاه وبسایت خود برای کلمات کلیدی مرتبط را ببینید. با گذشت زمان تعداد کلمات کلیدی که از طریق آن‌ها بازدیدکننده دریافت می‌کنید بیشتر خواهد شد.
در اکثر موارد نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله برای یک کلمه کلیدی جایگاه اول را کسب کنید. اما نا امید نشوید. دستیابی به چنین موفقیت‌های زمان خواهد برد و باید قدم به قدم پیش بروید. با افزایش ترافیک و اضافه کردن محتوا به سایت، رتبه و جایگاه شما به تدریج بهبود پیدا خواهد کرد.
 

۵
از ۵
۴۵ مشارکت کننده
حسین گفت:
ممنون ازمطلب مفیدتون خیلی عالی بود
    اولدوزلار گفت:
    ممنون از مطالب خوب و مفید وبزی عالی بود باتشکر

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید