Clicky

آموزش تولید و فروش یک دوره آموزشی آنلاین و پول ساز

این روزها افرادی زیادی در فضای مجازی به دنبال محتوای جدید و با کیفیت می گردند؛ به‌خصوص وقتی صحبت از یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود. یکی از راه‌های پاسخگویی به این تقاضا و در عین حال کسب درآمد از آن، تولید و فروش یک دوره آموزشی آنلاین است.

انتقال دانش و تخصص با یک دورۀ آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که خود را به‌عنوان یک مرجع در حوزۀ کاری خود معرفی کنید، جامعه‌ای از افراد هم‌فکر را در اطراف کسب‌و‌کار خود پرورش دهید و دامنۀ نفوذتان را گسترش دهید.

ما هم در این مقاله قرار است به شما بگوییم که چگونه در 10 مرحله، یک دورۀ آموزشی آنلاین تولید کنید و بفروشید.

 

چگونه یک دوره آموزشی آنلاین تولید کنیم و بفروشیم؟

1. یک موضوع مناسب انتخاب کنید

موضوعی که برای تولید دورۀ آموزشی خود انتخاب می‌کنید کاملاً به خودتان بستگی دارد و می‌تواند هر چیزی باشد؛ از آموزش آشپزی گرفته تا آموزش طراحی وب‌سایت.

برای انتخاب موضوع معیارهای مختلفی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار این است که موضوع انتخابی شما باید برای خودتان و مخاطبانتان جذاب باشد. در ادامه به چند معیار مهم دیگر هم اشاره می‌کنیم.

 

موضوعی را انتخاب کنید که در آن متخصص هستید یا قرار است در آن متخصص شوید

موضوع دورۀ آنلاین شما باید موضوعی باشد که در حال حاضر متخصص آن هستید یا اینکه قرار است در آن متخصص شوید. در هر حال، بازهم تأکید می کنیم که شما باید به موضوع خود علاقه داشته باشید تا از آموزش آن به دیگران خسته نشوید.

 

نظرسنجی کنید

قبل از شروع به کار، مخاطبان هدفِ موضوع خود را تعیین کنید و میزان تقاضا برای آن موضوع را بسنجید. وقتی که برای موضوع خود مخاطب هدف تعیین کنید، دورۀ ارزشمندی تولید می‌کنید و در ادامه بازاریابی قدرتمندی هم خواهید داشت؛ چون در این صورت به‌طور واضح و دقیق می‌دانید که قرار است به چه افرادی  و با چه ویژگی‌هایی آموزش دهید.

از دوستان و (اگر وب‌سایت آموزشی فعالی دارید) از مخاطبان فعلی وب‌سایت خود بپرسید که دربارۀ موضوع انتخابی شما چه نظری دارند. برای این کار می‌توانید از فرم‌های آنلاین برای نظرسنجی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای شروع کار یک آموزش کوتاه بسازید، آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید یا از طریق ایمیل برای مخاطبان هدف خود بفرستید و بازخوردهای آن را تحلیل کنید. در واقع باید ببینید که آن‌ها به موضوعی که قرار است آموزش ‌دهید علاقه‌مند هستند یا خیر.

ضمن اینکه لازم است در اینترنت جست‌وجو کنید تا دوره‌های آموزشی با موضوع انتخابی خود را پیدا کنید. اگر چنین دوره‌‌هایی وجود داشت، نباید ناراحت شوید! تازه باید خوشحال شوید؛ چراکه نشان می‌دهد موضوع شما مخاطب خودش را دارد و افرادی هستند که می‌خواهند آن را یاد بگیرند. همچنین می‌توانید آن‌ها ارزیابی کنید و ببینید که چگونه می‌توانید بهتر از آن‌ها دورۀ آموزشی آنلاین خودتان را تولید کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بازار هدف چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

چند پیشنهاد برای انتخاب موضوع

ما چند پیشنهاد برای انتخاب موضوع دورۀ آموزشی آنلاین شما داریم که در ادامه آورده‌ایم:

  • به این فکر کنید که در انجام چه کاری بهترین هستید و کاری که انجام می‌دهید چیست و دوستان شما در چه زمینه‌هایی از شما مشورت می‌گیرند. با این کار می‌توانید موضوع جذابی برای آموزش پیدا کنید که در حوزۀ تخصصی‌تان هم هست.
  • به‌طور مرتب از خودتان بپرسید که دوست دارید دربارۀ چه موضوعی بیشتر بدانید. با یادگیری و متخصص شدن در آن موضوع می‌توانید به‌خوبی آن را آموزش دهید.
  • به وب‌سایت‌های آموزش آنلاین مثل مکتب‌خونه، فرانش و فرادرس مراجعه کنید و موضوعات دوره‌های آنلاین آن‌ها را بررسی کنید. شما می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزشی این وب‌سایت‌ها هم مهارت‌های خودتان را بیشتر کنید و هم برای موضوع انتخابی خودتان ایده بگیرید.

لازم است بدانید که امکانات زیادی برای افزایش کیفیت دورۀ آموزشی شما وجود دارد؛ اما عاملی که موفقیت آن را تا حد زیادی تضمین می‌کند، موضوعی است که برای آموزش انتخاب کنید.

 

2. ایدۀ کسب‌وکارتان را آزمایش کنید

تولید یک دورۀ آموزشی آنلاین اصلاً کار راحتی نیست! به همین خاطر باید تنبلی را کنار بگذارید و سخت کار کنید. برای اینکه از این کار سخت نتیجه بگیرید، باید ایدۀ کسب‌وکارتان را آزمایش کنید. چطوری؟ با ساختن یک صفحۀ فرود یا لندینگ پیج!

برای این کار و آزمایش ایده‌تان، از یک لندینگ پیج ساز مثل لندینگ پیج ساز وبزی استفاده کنید. شاید بگویید که من هنوز آموزشی تولید نکرده‌ام! حق با شما است؛ اما اما به‌هرحال می‌دانید که قرار است چه موضوعی را آموزش دهید. پس از انجام این آزمایش نترسید!

در لندینگ پیجی که طراحی می‌کنید توضیحات مختصری از دوره بنویسید و بگویید که دانشجویان این دوره مردم چه چیزهایی قرار است یاد بگیرند. کمی هم به صفحۀ فرود خود آب‌وتاب بدهید و تصاویر چشم‌نوازی به آن اضافه کنید.

در ادامه از دکمه‌های دعوت به اقدام یا CTA برای ثبت‌نام رایگان یا پیش‌خرید دورۀ آنلاین خود استفاده کنید.

پس از تبلیغ این لندینگ پیج خود در کانال‌های مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌های ایمیلی، می‌توانید اطلاعات و داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اید بررسی کنید و ببینید آیا به اندازه‌ای که انتظار داشتید مشتری جذب کرده‌اید یا خیر. بهتر است قبل از انجام این آزمایش، معیارهای خود را مشخص کنید تا در زمان بررسی نتیجۀ آزمایش بهتر تعیین کنید که آیا ایدۀ شما مناسب است یا خیر.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «CTA چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

3. دربارۀ موضوع دوره تحقیق کنید

فرقی نمی‌کند که در زمینۀ موضوعی که می‌خواهید آموزش دهید متخصص هستید یا اینکه قرار است به‌زودی در آن زمینه متخصص شوید؛ در هر صورت در مرحلۀ سوم راه‌اندازی دوره آموزش آنلاین، باید خیلی دقیق و حرفه‌ای دربارۀ موضوع خود تحقیق کنید. چطوری؟‌ با استفاده از روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم:

  • آموزش‌هایی را که موضوع مشابه دارند پیدا کنید: در زمان تحقیق دربارۀ موضوع باید تمامی آموزش‌هایی را که موضوع مشابهی با موضوع شما دارند پیدا کنید؛ از کتاب‌ها گرفته تا وبینارها. آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنید و برای دورۀ خود ایده‌های جدید پیدا کنید
  • تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید: کلمات کلیدی مهم و مرتبط را پیدا کنید در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید تا ببینید افراد چه نوع سؤالاتی را دربارۀ موضوع انتخابی شما جست‌وجو می‌کنند. با این کار می‌توانید درک بهتری از انواع سؤالاتی که مخاطبان هدف شما به‌دنبال جواب آن‌ها هستند پیدا کنید.
  • ارزش‌افزوده ارائه کنید: در دوره‌های آموزشی خود ارزشی ارائه کنید که مخاطبان شما آن را در دوره‌های دیگر پیدا نمی‌کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید دربارۀ «آموزش نویسندگی» یک دورۀ آموزش تولید کنید، می‌توانید به‌عنوان ارزش‌افزوده «آموزش همکاری با ناشران برای چاپ کتاب» را هم ارائه کنید.

 

4. برای دورۀ آموزشی خود یک طرح کلی بنویسید

اکنون زمان آن است که برنامۀ درسی دورۀ آنلاین خود را آماده کنید. روی یک کاغذ، فهرستی از دروس مختلفی را که قصد دارید به‌صورت آنلاین تدریس کنید یادداشت کنید. هر درس را بر اساس موضوعات اصلی آن درس تقسیم‌بندی کنید. یک مسیر منطقی برای آموزش بچینید و ایده های خود را به‌طور طبیعی از یکی به دیگری تغییر دهید تا از یک روند یادگیری روان و بدون اصطکاک اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که آموزش عبارت است از هدایت گام به گام مخاطب از طریق یک ایده. برای اینکه این موضوع در تمامی مطالب دورۀ شما دیده شود، برای هر یک از درس‌های خود یک هدف مشخص کنید.

یک مقدمه و یک نتیجه برای کل دوره خود و همچنین در هر درس جداگانه بگنجانید. تکرار و مرور و تمرین هم ویژگی ارزشمندی در فرآیندهای یادگیری است.

اضافه کردن تکالیف و فعالیت‌ها را هم به‌عنوان بخشی از برنامۀ درسی دورۀ خود در نظر بگیرید تا آموزش شما اثرگذارتر باشد. توصیه می‌کنیم با یک بحث تئوری شروع کنید، سپس چند مثال بزنید و در پایان یک تکلیف مشخص کنید.

 

پیشنهاد می کنیم مقالۀ «راهنمای گام به گام نوشتن بیزینس پلن» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

5. محتوای دوره را تولید کنید

اگر قبلاً تجربۀ حرفه‌ای با موضوع دورۀ خود دارید، احتمالاً در گذشته مطالبی در مورد آن جمع‌آوری کرده‌اید. مثلاً ممکن است یک پست وبلاگ نوشته باشید، یک وبینار برگزار کرده باشید یا اینکه یک پادکست تولید کرده باشید. اگر چنین است، می‌توانید از آن‌ها به‌طور مجدد استفاده کنید تا دورۀ خود را شروع کنید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

بر اساس مطالبی که جمع آوری کرده‌اید و طرح کلی و تحقیقات خود در مراحل قبلی، اکنون می‌توانید محتوای واقعی دورۀ آنلاین خود را تولید کنید. در زمان تولید دوره‌های آنلاین، اغلب افراد از ویدئو به‌عنوان قالب اصلی ارتباطی استفاده می‌کنند. با این حال می‌توانید از محتوای نوشتاری، فایل‌های صوتی، اسلایدها  یا ترکیبی از چند نوع مختلف محتوایی استفاده کنید.

 

فیلمبرداری

به‌عنوان یک ایدۀ کسب‌وکار خانگی، تولید یک دورۀ آنلاین را می‌توان با تجهیزات نسبتاً ساده و کم‌هزینه انجام داد و برای تولید یک دورۀ با کیفیت بالا لازم نیست یک فیلمبردار حرفه‌ای باشید. در هر حالتی شما می‌‌توانید محتوای باکفیتی تولید و ارائه کنید؛ حتی اگر در اتاقتان باشید!

شما می‌‌توانید تصویر خودتان را در حال صحبت با دوربین فیلم‌برداری ضبط کنید یا اینکه صفحه‌نمایش خود را در حالی که در پس‌زمینه صحبت می کنید ضبط کنید یا هر دو حالت.

 

تدوین

پس از اینکه از محتوای خود فیلم گرفتید، مدتی را برای ویرایش فیلم خام خود صرف کنید. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگان ویرایش ویدئو در دسترس شما هستند. سعی کنید با تقسیم کردن ویدئوها به بخش‌های کوچک، ریتم خوبی برای آموزش خود ایجاد کنید.

مکث‌های غیرضروری را کنار بگذارید و ویدیوهای طولانی را به سری کلیپ‌های کوتاه‌تر و پویا تبدیل کنید. عناوین، مانند نام دوره و درس و زیرنویس‌های ویدئو را اضافه کنید تا مخاطبان شما دوره را آسان‌تر دنبال کنند. همچنین می‌توانید موسیقی پس‌زمینه را به ویدئو و اسلایدهای مربوطه اضافه کنید.

 

تکالیف کلاس

برای هر یک از درس های خود تکلیف مشخص کنید. فایل تکالیف می‌تواند به‌صورت فایل‌های پی‌دی‌اف قابل دانلود باشد که دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ را در رایانه‌های خود چاپ یا مشاهده کنند. گزینه‌های دیگر شامل آزمون‌های آنلاین یا بازی‌های یادگیری است که با استفاده از ابزارهایی مثل Kahoot ساخته می‌شوند.

 

6. دورۀ خود را منتشر کنید

هنگامی که دورۀ خود را آماده کردید، وقت آن است که آن را در وب‌سایت خود منتشر کنید. اگر یک وب‌سایت حرفه‌ای دارید، می‌توانید دوره آنلاین خود را به‌عنوان یک بخش مجزا به آن اضافه کنید. اگر هم چنین وب‌سایتی ندارید، می‌توانید یک وب‌سایت جدید فقط برای این منظور طراحی کنید.

پیشنهاد ما برای افرادی که دانش فنی کافی برای راه طراحی یک فروشگاه اینترنتی جذاب و کامل را ندارند، استفاده از فروشگاه ساز وبزی است.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.

برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف هریک از آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند. برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

 

7. دورۀ آموزشی آنلاین خود را بفروشید

بسته به نیاز و طرح کسب‌وکار خود، دو روش مختلف برای فروش دورۀ آنلاین شما وجود دارد:

  • فروش دسترسی دائمی به دوره: به کاربران اجازه دهید دورۀ آنلاین شما را به‌صورت و به‌طور دائمی خریداری کنند. در این روش، کاربران از پخش نامحدود دوره‌ای که خریده‌اند لذت می‌برند؛ به‌طوری که می‌توانند به عقب برگردند و محتوای آموزشی شما را دوباره تماشا کنند. در این روش باید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید به بینندگان اجازه دهید ویدئو را دانلود کنند یا مستقیماً آن را در وب‌سایت شما تماشا کنند.
  • تدریس خصوصی: علاوه بر دور‌ه‌های آموزشی، می‌توانید تدریس‌های خصوصی یا گروهی با جمعیت کم برگزار کنید. این روش به دانشجویان شما کمک می‌کند تا از شما سؤالاتی بپرسند و با رویکردی متناسب با سطح یادگیری خاص خود بیاموزند. اگر امکان زمان‌بندی و رزرو آنلاین را به وب‌سایت خود اضافه کنید، افراد می‌توانند جلسات مدنظرشان را رزرو کنند. همچنین باید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید کلاس‌ها و مشاوره‌های خصوصی را با هزینۀ اضافی ارائه کنید یا تعداد جلسات خصوصی از پیش تعیین شده در قیمت ثابت دوره گنجانده شده است.

در کنار درس‌های پولی خود، مطمئن شوید که یک پیش‌نمایش کوچک از دورۀ خود را به‌طور رایگان ارائه می‌کنید. نگاهی گذرا به آنچه دانشجویان انتظار دیدنش را دارند، آن‌ها را تشویق می‌کند تا در کلاس‌های پولی ثبت‌نام کنند. محتوای رایگان شما می‌تواند یا به صورت یک تریلر کوتاه برای هر درس باشد یا می‌توانید تعدادی از درس‌ها را به‌صورت رایگان ارائه دهید، در حالی که دسترسی به بقیۀ درس‌ها نیازمند پرداخت هزینه است.

آموزش قیمت ‌گذاری دوره آموزشی آنلاین

پس از فیلمبرداری از محتوای خود، ممکن است از خود بپرسید که چگونه نرخ و قیمت دوره خود را تعیین کنید تا از سود آن مطمئن شوید. در اینجا چند راه برای تعیین شهریۀ دوره آورده‌ آورده‌ایم:

  • قیمت‌های رقبا: برای تعیین قیمت اولیه، می‌توانید به قیمت رقبایتان در صنعت نگاه کنید. در حالی که قیمت‌ها بسته به میزان متخصص بودن مدرس دوره می‌تواند نوسان داشته باشد، سعی کنید درک کنید که نرخ جاری بازار برای یک مرجع آموزشی چقدر است.
  • زمان صرف‌شده برای تولید: در نظر بگیرید که چقدر طول کشید تا دوره را تولید کنید. هر تلاش تجاری که هدف آن سودآوری است باید تعادل خوبی بین زمان سرمایه‌گذاری شده و سود به دست آمده داشته باشد.
  • ارزش دوره: یکی دیگر از عواملی که باید در نحوۀ قیمت‌گذاری دورۀ خود در نظر بگیرید، مقدار ارزشی است که کاربر از شرکت در دوره دریافت می‌کند. آیا دانشجویی که هزینۀ دوره را پرداخت می‌کند، بعداً بر اساس مهارت ها‌و ابزارهایی که به آنها آموزش داده اید درآمد خواهد داشت؟ همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، هر چه دانشجو بتواند از لحاظ مالی شرکت در دوره را برای خودش توجیه کند، منطقی‌تر است که قیمت بالاتری را برای محصول خود تعیین کنید.
  • قیمت بیشتر، ارزش بیشتر: افراد هرچقدر برای یک دوره هزینۀ بیشتری بپردازند، بیشتر تصور می‌کنند که ارزش زیادی از آن دریافت می‌کنند و آن را به‌عنوان یک محصول آموزشی خوب در نظر می‌گیرند. همچنین اغلب زمانی که مردم پول بیشتری می‌پردازند، در یادگیری محتوای موجود نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش قیمت‌گذاری محصول و خدمات» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

8. محتوای خود را بازاریابی کنید

شما انرژی و زمان زیادی را برای تولید یک دورۀ آنلاین سودآور صرف کرده‌اید و اکنون زمانش رسیده که آن را تبلیغ کنید و دانشجو بگیرید. برای بازاریابی دورۀ آنلاین خود می‌توانید از تبلیغات رایگان و انواع بازاریابی پولی استفاده کنید. شما حتی می‌توانید یک لوگو طراحی کنید تا به دورۀ آموزشی شما کمک کند تا در حین تبلیغ آن بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

برخی از محبوب‌ترین و موثرترین راه‌های بازاریابی دورۀ آموزشی آنلاین را در ادامه آورده‌ایم:

  • بازاریابی ایمیلی: کمپین های بازاریابی ایمیلی از جمله تبلیغات و تخفیف‌های اولیه را ارسال کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی: دورۀ خود را در رسانه‌های اجتماعی و در گروه‌های مرتبط تبلیغ کنید. (نکته: لینکدین می تواند شروعی عالی باشد زیرا کاربران در آنجا بیشتر به‌دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند.)
  • تبلیغات پولی: تبلیغات پولی مانند تبلیغات جستجوی گوگل و تبلیغات بنری را اجرا کنید.
  • پست‌های وبلاگ: یک وبلاگ رایگان ایجاد کنید و دربارۀ دوره و موضوع دوره بنویسید تا سئو وب‌سایت خود را تقویت کنید و دانش خود را به نمایش بگذارید.
  • آپارات و ویدئوهای تبلیغاتی: یک کانال آپارات راه‌اندازی کنید و تبلیغات ویدئویی را برای دوره خود اجرا کنید.
  • نظرات دانشجویان قبلی: نظرات دانشجویان قبلی را دریافت کنید و آن را در وب‌سایت و صفحۀ محصول خود نمایش دهید.
  • لایت باکس: برای تبلیغ دوره در وب‌سایت خود، یک لایت باکس اضافه کنید.
  • تبلیغ در وب‌سایت‌‌های دیگر: با وب سایت‌های دوره‌های شخص ثالث و سازمان های مطالعات مستمر همکاری کنید.
  • اینفلوئنسرها: با اینفلوئنسرهای صنعتی که به جایگاه مخاطبان شما دسترسی دارند، شریک شوید.
  • پادکست: یک پادکست راه اندازی کنید تا دربارۀ دورۀ خود صحبت کنید و تخصص خود را برجسته کنید.
  • وبینار: میزبان وبیناری باشید که مردم را دربارۀ همۀ چیزهایی که می‌توانند از شما یاد بگیرند هیجان‌زده می‌کند.
  • با مدرسان دیگر همکاری کنید: با مدرسان دیگر همکاری کنید تا از شبکه یکدیگر استفاده کنید و حتی یک درس را به‌صورت مشترک تدریس کنید.
  • چند زبانه شوید: دورۀ خود را به زبان دیگری ترجمه کنید تا به مخاطبان بین‌المللی بیشتری دسترسی داشته باشید و به بازارهای جدید راه پیدا کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «معرفی 10 استراتژی بازاریابی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

9. بازخورد بگیرید

در سال‌های اخیر، افراد به‌سمت انجام کارهای بیشتر و یادگیری آنلاین حرکت کرده‌اند. این یعنی که ما می‌توانیم تصمیمات مبتنی بر داده‌های بسیار بیشتری بگیریم، از تجزیه و تحلیل‌های ارزشمند بهره ببریم و دسترسی خود را برای شنیدن صدای مشتریان بیشتر افزایش دهیم. این کار به شما کمک می کند تا انتخاب‌های آگاهانه داشته باشید و از دورۀ آنلاین خود سود واقعی کسب کنید.

وقتی نوبت به دورۀ آنلاین شما می‌رسد، باید از فرصت‌های دیجیتالی که برای بهبود برنامۀ درسی خود دارید، با درخواست بازخورد، مانند حین و بعد از دوره، استفاده کنید. هرچه دوره شما بهینه‌تر و بهبود یافته باشد، احتمال اینکه دانشجویان تجربۀ بهتری داشته باشند، شما را توصیه کنند یا در کارگاه‌های آتی یا کلاس‌های آموزشی که ممکن است ارائه دهید ثبت‌نام کنند، بیشتر می‌شود.

برای دریافت بازخورد، نظرسنجی‌هایی را با کمک یک فرم‌ساز ایجاد کنید و دربارۀ تجربۀ دانشجویان، پیشنهادات برای بهبود، و هر چیز دیگری که امیدوار بودند از دوره خارج شوند، سؤال کنید. هنگامی که موفقیت را اندازه‌گیری و پاسخ‌ها را تجزیه و تحلیل کردید، می‌توانید دوره‌های بهتر و بهتری را تنظیم کرده و به اجرای آن ادامه دهید.

 

10. یک جامعۀ یادگیرنده ایجاد کنید

آموزش آنلاین بیشتر یک فعالیت انفرادی است. بنابراین، پرورش جامعه‌ای از دانشجویان، تجربه آن‌ها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و به موفقیت کلی دورۀ شما کمک می‌کند.

یک جامعۀ آنلاین فعال می‌تواند به کاربران کمک کند روند یادگیری خود را با گروهی از همراهان خود به اشتراک بگذارند. آن‌ها باهم می‌توانند موفقیت‌هایشان را جشن بگیرند و هر سوالی را که ممکن است داشته باشند مطرح کنند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را از یکدیگر منعکس کنند، مکالمه‌ای پر جنب و جوش ایجاد کنند و علاقه و هیجان خود را نسبت به مطالب شما افزایش دهند.

جامعۀ آنلاین شما همچنین فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن اخبار دربارۀ دوره‌های آینده یا فرصت‌های دیگری است که ممکن است برای این مخاطبان جذاب باشد.

برخی از گزینه ها برای پرورش یک جامعۀ یادگیری فعال عبارتند از:

  • ایجاد یک بخش در وب‌سایت: ایجاد یک بخش در وب‌سایت برای اعضای ثبت‌نام شده اجازه می‌دهد تا به انواع محتوای ویژه از چت، تالارها، وبلاگ‌ها و سایر بخش‌های دیگر دسترسی داشته باشند.
  • یک انجمن آنلاین: یک انجمن را به‌عنوان بخشی از وب‌ سایت خود ایجاد کنید که به کاربران اجازه می‌دهد از رشد و یادگیری یکدیگر حمایت کنند.
  • گروه‌های رسانه‌های اجتماعی: ایجاد گروه‌ در رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام برای مشارکت بیشتر افراد مناسب است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش حضور هدفمند در شبکه‌های اجتماعی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

جمع‌بندی: وب‌سایت آموزشی خودتان را در کمتر از 15 دقیقه بسازید!

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه در 10 مرحله می‌توانید یک دورۀ آموزشی آنلاین طراحی و تولید کنید و بعد هم آن را بفروشید. نکته‌ای که باید در پایان مقاله به آن توجه کنید این است که هرچقدر خواندن این مقاله کار ساده‌‌ای بود، اجرای آن و نتیجه‌ گرفتن از آن زمان‌‌بر است و شما نباید انتظار داشتید باشید که طی یک شب به نتایج خارق‌العاده‌ای برسید. باید زمان دهید، بازخورد بگیرید و روش‌های خود را اصلاح‌ کنید تا به‌تدریج یک کسب‌وکار آموزشی سودآور برای خودتان راه‌اندازی کنید.

همچنین اگر قصد دارید که وب‌سایت آموزشی خودتان را راه‌اندازی کنید، می‌توانید به صفحۀ اول وبزی بروید و با انتخاب گزینۀ «رایگان شروع کنید» آن را در کمتر از 15 دقیقه راه‌اندازی کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید