Clicky

سئو کلاه سفید چیست؟ (+ 5 تکنیک سئو کلاه سفید)

اگر فیلم‌باز حرفه‌ای باشید احتمالاً می‌دانید که در فیلم‌های وسترن، قانون‌شکنان کلاه سیاه به سر داشتند و کلانترهای مطیع قانون، کلاه سفید. جالب است بدانید که در دنیای سئو هم مثل فیلم‌های وسترن، کلاه سفید و کلاه سیاه داریم.
سئو کلاه سیاه به روش‌هایی از سئو گفته می‌شود که دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجو را دور می‌زند؛ در حالی که  سئو کلاه سفید به تکنیک‌هایی اشاره می‌کند بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جست‌وجوست.
آنچه امروز و اینجا می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، سئو کلاه سفید است. قرار است به شما بگوییم که سئو کلاه سفید چیست، چه مزایایی دارد و چگونه می‌توانید به کمک تکنیک‌های آن، وب‌سایت خود را به صفحۀ اول گوگل بیاورید. اگر چنین چیزی را می‌خواهید، پس تا پایان این مقالۀ جذاب و کاربردی همراه ما باشید!


سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه‌ سفید به استراتژی‌ها و کارهایی از سئو گفته می‌شود که بر اساس قوانین موتورهای جست‌وجو هستند. در این روش از سئو، نه قرار است تقلب کنید و نه اینکه موتورهای جست‌‌وجو را دور بزنید؛ بلکه قرار است کاملاً اخلاقی و قانونی عمل کنید.
به‌طور کلی، سئو کلاه سفید از یک اصل ثابت پیروی می‌کند: سئو باید وب‌سایت‌ها را برای کاربران و خزنده‌های موتور جست‌وجو (Crawlers) مفیدتر کند.
 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» ‌را در آکادمی وبزی بخوانید.


سئو کلاه سفید چه فرقی سئو کلاه سیاه دارد؟

سئو کلاه سفید اغلب در مقابل سئو کلاه سیاه تعریف می‌شود. سئو کلاه سیاه (Black hat SEO) هر نوع فعالیتی از سئو است که خط‌مشی‌های موتورهای جست‌وجو را دور می‌زند و با هدف فریب دادن الگوریتم‌های موتور جست‌وجو یا آسیب رساندن به تجربۀ کاربر انجام می‌شود.
برخی از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه عبارتند از:

  • ساخت بک‌لینک جعلی برای وب‌سایت رقیب؛
  • پنهان کردن کلمات کلیدی در متن سفید در پس‌زمینۀ سفید یک صفحه؛
  • تغییر مسیر (Redirect) یک صفحه در نتایج جست‌وجوی گوگل به صفحه‌ای با موضوع کاملاً متفاوت.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است منجر به جریمۀ سختی برای وب‌سایت شما شود؛ پس لطفاً کاری نکنید که با دستان خودتان، وب‌سایت ارزشمندتان از رتبه‌بندی در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو محروم شود!
در مقابل، موتورهای جست‌وجو شما را به اجرای تاکتیک‌های سئو کلاه سفید تشویق می‌کنند و به وب‌سایت‌هایی پاداش می‌دهند که از تکنیک‌هایی مثل تولید محتوای مفید، دریافت بک‌لینک با کیفیت و بهینه‌سازی وب‌سایت ‌برای موبایل استفاده می‌کنند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «مقایسه طراحی وب واکنش‌ گرا (Responsive) با طراحی وب تطبیقی (Adaptive)» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


5 تکنیک کلیدی سئو کلاه سفید

حالا که مفهوم سئو کلاه سفید و تفاوت آن با سئو کلاه سیاه را درک کرده‌اید، می‌خواهیم شما را با 5 تکنیک ارزشمند سئو کلاه سفید آشنا کنیم. اگر آماده‌اید، بفرمایید برای مطالعۀ ادامۀ مقاله!


1. تولید محتوای با کیفیت و منظم

انتشار منظم محتوای مفید و با کیفیت، یک روش مؤثر از روش‌های سئو کلاه سفید است. در واقع انتشارِ یک مقاله، پست وبلاگ یا یک لندینگ پیج، باعث می‌شود تا وب‌سایت شما برای یک کلمۀ کلیدی جدید در موتورهای جست‌وجو رتبه‌بندی شود.
با توجه به نکته‌ای که گفتیم، لازم است که استراتژی بازاریابی محتوایی خود را توسعه دهید و محتوای دلخواه مخاطبان هدفتان را تولید کنید. لطفاً دنبال محتواهای تکراری نروید و کپی هم نکنید! توجه کنید که اگر می‌خواهید محتوای شما رتبۀ خوبی در گوگل بگیرد، باید آن محتوا را منحصر‌به‌فرد بنویسید و در آن به سؤالات احتمالی کاربران پاسخ دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بازاریابی محتوایی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


2. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

برای وب‌سایت خود و محتواهای آن، فقط باید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید نه هر کلمه‌ای! در این صورت است که می‌توان گفت بر اساس اصول سئو کلاه سفید اقدام کرده‌اید.
به‌طور کلی، روش‌های بهینه‌سازی کلمات کلیدی بر اساس تکنیک‌های سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • انجام تحقیق کلمات کلیدی: برای وب‌سایت خود و مقاله‌های آن، شما باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید؛ یعنی کلمات مرتبط را پیدا کنید و از آن‌ها در محتواهای خود استفاده کنید. برای پیدا کردن این کلمات، می‌توانید از ابزارهایی مثل Google Keyword Planner یا Moz استفاده کنید.
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان (Title Tag): برای اینکه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو بفهمند که محتوای شما چیست، باید کلمه کلیدی اصلی محتوایتان را در تگ عنوان بنویسید. برای مثال، اگر عنوان اصلی مقالۀ شما «روش‌هایی برای افزایش درآمد فروشگاه‌های اینترنتی» است، باید عبارت «درآمد فروشگاه‌های اینترنتی» را در تگ عنوان بنویسید. همچنین برای اینکه این کارِ شما به‌عنوان تکنیک کلاه سیاه برداشت نشود، باید مطمئن شوید که عنوان صفحۀ وب شما منحصر‌به‌فرد است و کلمات کلیدی را بیهوده در آن تکرار نکرده‌اید.
  • افزودن کلمات کلیدی به توضیحات متا (Meta Description): توضیحات متا هم مثل تگ عنوان باید شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد. در این بخش شما باید به‌طور دقیق محتوای صفحه را خلاصه کنید و از کلمات کلیدی ثانویه و مرتبط با کلمۀ کلیدی اصلی استفاده کنید. برای مثال، اگر کلمه کلیدی مقالۀ شما «اینفلوئنسر مارکتینگ» است، کلمه کلیدی ثانویه آن می‌تواند «بازاریابی تأثیرگذار» باشد.
  • استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ‌ها (Headings): هدینگ‌ها هم بخش مناسبی برای برای استفاده از کلمه کلیدی اصلی محتوا و همچنین کلمات کلیدی دم‌دراز (Long Tail) و مرتبط هستند. منظور از هدینگ، عنوان‌هایی هستند که در یک صفحۀ وب تگ‌های H1، H2 و... دارند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «کلمات کلیدی طولانی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


3. دریافت بک‌لینک

بک‌لینک‌ها لینک‌هایی هستند که از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود. موتورهای جست‌وجو این لینک‌ها را یک تائیدیه در نظر می‌گیرند؛ یعنی چی؟ یعنی اگر وب‌سایت شما لینکی از وب‌سایت معتبر دیگری دریافت کند، نشان‌دهندۀ آن است که وب‌سایت دیگر به اندازۀ کافی به محتوای شما اعتماد دارد تا آن را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
استراتژی‌های سئو کلاه سفید برای کسب بک‌لینک عبارتند از:

  • تولید محتوای باکیفیت: بهترین راه برای کسب بک‌لینک کلاه سفید، تولید محتوای باکیفیت است. با این کار، وب‌سایت‌های دیگر به‌طور طبیعی و قانونی به محتوای شما لینک می‌دهند.
  • لینک‌سازی شکسته (Broken link building): این کار شامل پیدا کردن لینک‌های شکسته در سایر وب‌سایت‌ها و تولید محتوایی است که می‌تواند جایگزین آن لینک‌ها شود. شما می‌توانید محتوای خود را به صاحب وب‌سایت پیشنهاد دهید تا او لینک محتوای شما را با لینک شکستۀ خود جایگزین کند.

بهترین راه برای جذب بک‌لینک این است که بک‌لینک‌ها را از وب‌سایت‌های معتبر مرتبط با محصول یا صنعت خود دریافت کنید. برای مثال، اگر لوازم آرایشی می‌فروشید، دریافت بک‌لینک از وبلاگ یک بیوتی بلاگر می‌تواند اعتبار محتوای شما را در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو افزایش دهد.


4. بهینه‌سازی تجربۀ کاربران

موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت‌هایی امتیاز می‌دهند که سریع بارگیری (Load) شوند و در تمامی دستگاه‌ها (مانیتور،‌ موبایل، تبلت و...) به‌خوبی نمایش داده شوند. بهبود تجربۀ کاربران از طریق ایجاد نسخۀ موبایل یا افزایش سرعت وب‌سایت، یکی از تکنیک‌های کلیدی سئو کلاه سفید است. گوگل هم برای این کار، ابزارهایی مثل PageSpeed Insights و Mobile-Friendly Test را ارائه کرده تا به شما در بهبود تجربۀ کاربران کمک کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی تجربه کاربری یا UX Strategy چیست و چرا اهمیت دارد؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


5. انجام تنظیمات ایندکس

به‌طور پیش‌فرض، خزنده‌های موتورهای جست‌وجو سعی می‌کنند اطلاعات هریک از صفحه‌های وب‌سایت شما را اسکن کنند؛ اما گاهی اوقات اشتباه می‌کنند! مثلاً اگر وب‌سایت شما یک نسخۀ فارسی و یک نسخۀ انگلیسی دارد، به احتمال زیاد محتوای آن‌ها بسیار شبیه هم است و ممکن است گوگل آن‌ها را به‌عنوان محتوای تکراری بشناسد.
در این مواقع، موتورهای جست‌وجو چندین ابزار کلاه سفید ارائه می‌دهند تا به خزنده‌ها بگویند که چگونه آن‌ها را از هم تشخیص دهند. یکی از این ابزارها، استفاده از تگ‌ hreflang است. تگ hreflang برچسبی است که برای مشخص ‌کردن زبان‌های مختلف یک صفحه به کار می‌رود. این کار باعث می‌شود گوگل برای هر کاربر، صفحات را به زبان خودش نمایش دهد. این تگ برای سایت‌های چندزبانه بسیار کاربردی است؛ اما بهتر است وب‌سایت‌های تک‌زبانه هم از آن استفاده کنند.
سایر ابزارهای اضافی که می‌توانید برای راهنمایی خزنده‌ها استفاده کنید شامل ابزارهای زیر هستند:

  • نقشۀ سایت: یک فایل با فرمت XML است که در وب‌سایت قرار می‌گیرد. این فایل به خزندگان موتورهای جست‌وجو اجازه می‌دهد که تمام پیچ‌و‌خم‌ها و URLهایی را که باید در گوگل ثبت شوند، شناسایی و ثبت کنند.
  • فایل robots.txt: این فایل به ربات‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید که باید کدام صفحه‌ها را بررسی کنند و به کدام صفحه‌ها نروند.
  • متاتگ‌های noindex: نو ایندکس دستوری است برای خزنده‌های گوگل که به آن‌ها می‌گوید صفحه را ایندکس نکنند. این دستور اغلب به‌صورت یک متا تگ به بخش <head> در کد HTML صفحه اضافه می‌شود؛ البته روش‌های دیگری هم دارد.

جمع‌بندی: با کلاهِ سفید به صفحۀ اول گوگل بروید!

در این مقاله به شما گفتیم که سئو کلاه سفید چیست، چه تفاوتی با سئو کلاه سیاه دارد و با چه تکنیک‌هایی می‌توانید آن را اجرا کنید.
لازم است بدانید که با پیروی از روش‌های سئو کلاه سفید، می‌توانید رتبۀ وب‌سایت خود را در نتایج جست‌وجوی ارگانیک بهبود بخشید و یک استراتژی سئو پایدار بسازید. استراتژیست‌های سئو به‌خوبی می‌دانند که استفاده از سئو کلاه سفید با کارهایی مثل تولید محتوای باکیفیت، چگونه می‌تواند وب‌سایت شما را به صفحۀ اول گوگل ببرد. پس از تجربۀ و دانش آن‌ها استفاده کنید و در کنارش، دانش خودتان را هم در این زمینه افزایش دهید.


سؤالات متداول دربارۀ سئو کلاه سفید

آیا سئو کلاه سفید مؤثر است؟

بله! سئو کلاه سفید بهترین روش برای موفقیت درازمدت در سئو است. سئو کلاه سفید از آسیب رساندن به تجربه کاربر جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از جریمه‌های موتورهای جست‌وجو در امان باشید.


سئو کلاه خاکستری چیست؟

تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری جایی در بین سئو کلاه سیاه و سفید دارد. به‌طور معمول، تاکتیک‌های کلاه خاکستری برای کاربران یا موتورهای جست‌وجو فریبنده نیستند، اما مفید هم نیستند. برای مثال، نوشتنِ تگ‌های عنوان هیجان‌انگیز که افراد را به کلیک کردن تشویق می‌کند بر خلاف دستورالعمل‌ها نیست؛ اما اگر محتوای صفحه با هدف کاربر مطابقت نداشته باشد، تجربۀ کاربری نامطلوبی می‌سازد.


آیا سئو کلاه سفید قانونی است؟

بله! هم استراتژی سئو کلاه سفید و هم کلاه سیاه قانونی هستند؛ چون به سیاست‌های موتور جست‌وجو مربوط می‌شوند نه قوانین آن. اما از آنجایی که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه سیاست‌های گوگل را دور می‌زند، بهتر است به‌جای آن از تکنیک‌های کلاه سفید کمک بگیرید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید