Clicky

راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک (آموزش صفر تا صد)

راهنمای طراحی وب سایت برای کسب و کارهای کوچک (آموزش صفر تا صد)

در دورانی که در آن به سر می‌بریم داشتن یک وب سایت خوب و عالی برای دستیابی به موفقیت در هر کسب و کاری بسیار مهم و ضروی است.

باتوجه به اینکه هر روز تعداد مشتریان آنلاین رو به افزایش است، داشتن وب سایت یکی از پیش شرط‌های بالا بردن اعتبار کسب و کار شما در بازار امروز می‌باشد. بدون در نظر گرفتن این امر احتمال عقب افتادن از رقبا در بازار بیشتر می‌شود.

 

برای اینکه با نحوه ساخت یک وب سایت مناسب برای کسب و کارهای کوچک بیشتر آشنا شوید، یک راهنمای ۱۰ مرحله‌ای در مورد نحوه ایجاد سایت تجاری برایتان در نظر گرفته‌ایم که تا انتهای مقاله مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

ما تمامی تخصص و تجربه خود را به کار گرفتیم تا به شما یاد بدهیم چگونه از سایت خود استفاده کنید تا برای تبدیل شدن به قطب نیرومند در صنعت خود بیشترین راندمان را داشته باشید.

 

روش ساخت یک وب سایت تجاری

مراحل ساخت یک وب سایت تجاری برای کسب و کارهای کوچک به قرار زیر می‌باشد:

۱) قالب مناسب برای وب سایت تجاری خود انتخاب کنید.

۲) برای خود نام دامنه و هاست مناسب انتخاب کنید.

۳) سئو وب سایت را بهینه سازی کنید.

۴) تمرکز خود را روی نیاز کاربران بگذارید.

۵) تمام صفحات مربوطه را اضافه کنید.

۶) سایت خود را با محتوای غنی پر کنید.

۷)  CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریانتان را تنظیم کنید.

۸) خط مشی رازداری را در وب سایت خود درج کنید.

۹) سایت خود را تبلیغ کنید.

۱۰) عملکرد وب سایت خود را ارزیابی کنید.

 

۱) قالب مناسب برای وب سایت تجاری خود انتخاب کنید.

قالب‌های آماده‌ای که برای تولید وب سایت وجود دارند مانند سایر موارد دیگری که برای شروع کار به آنها نیاز دارید همچون نمونه محتوا و تصاویر متناسب با کسب و کارتان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

همانطور که گفته شد، هر قالبی مختص یک هدف یا موضوعی خاص از مد و هنر آشپزی گرفته تا سلامتی طراحی شده است.

 

پس از اینکه به این نتیجه رسیدید که چه قالبی برای سایت شما مناسب است، زمان آن رسیده است که دسته‌بندی‌های مختلفی را که کسب و کارتان به آن نیاز دارد را به بهترین شکل انجام دهید.

برای این منظور باید آنچه را که می خواهید وب سایتتان بیان کند، در تقسیم‌بندی خود در نظر بگیرید.

 برای مثال تصمیم گرفته‌اید که به عنوان یک طراح وب سایت، برای کسب و کاری همچون فروشنده گل و گیاه یا مربی یوگا سایتی را طراحی کنید. برای این کار می‌توانید از میان قالب‌های آماده وب سایت که برای کسب و کارهای کوچک کاملاً قابل تنظیم و مناسب هستند، قالبی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما و مطلوب مشتریان احتمالیتان باشد.

به عنوان مثال، اگر قصد طراحی سایت یک بوتیک لاکچری را دارید، بهتر است از یک قالب زیبا و چشمگیر استفاده کنید. در حالی که اگر در فروشگاه خود لباس‌های کژوال می‌فروشید، به قالبی با حال و هوای شهری نیاز خواهید داشت.

همیشه باید این نکته را مدنظر قرار دهید که یک قالب حرفه‌ای زیربنایی برای حضور پرنگ تر در فضای آنلاین و موفقیت در رقابت با رقبای موجود در آن است.

این نه تنها روند ساخت یک وب سایت کسب و کار کوچک را تسهیل می کند، بلکه باعث تقویت تصور شما از نگاه کاربران می‌شود.

 

انتخاب قالب مناسب برای وب سایت تان

 

۲) برای وب سایت خود نام دامنه وهاست مناسب انتخاب کنید

برای دیده شدن وب سایت مشاغل کوچک شما توسط دیگران، ابتدا باید یک ارائه دهنده میزبان وب یا همان وب هاست انتخاب کنید. در صورتی که از وبزی برای ساخت سایت خودتان استفاده کنید، شما نیاز به خرید هاست جداگانه نخواهید داشت.

در پایین به موارد مهمی برای انتخاب نام دامنه اشاره خواهیم کرد که تاثیر بسیار زیادی بر مشتریان وب سایت کسب و کار شما خواهد گذاشت و با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید در انتخاب نام دامنه خود موثرتر و موفق تر عمل کنید.

باید در نظر داشته باشید که تلفظ و هجی کردن نام دامنه باید ساده و آسان باشد تا نام دامنه شما هنگام گفتن وهمچنین نوشتن قابل درک وبرای به اشتراگ گذاری ساده باشد.

برای کمک به افراد در یادآوری نام دامنه خود، آن را مختصر نگه دارید وآن را کاربر پسند کنید.

 به خاطر داشته باشید که تایپ یک دامنه با نام کوتاه بسیار مناسب تر وراحت تر است از دامنه ای با نام بلند برای کاربران و احتمال اشتباه تایپی در آن بسیار کاهش می یابد.

سعی کنید خاص بودن و منحصر بفرد بودن وب سایت خود را در مقابل سایر رقبا حفظ کنید.

علاوه بر این، می‌تواند ایده خوبی باشد که نام دامنه خود را با نام تجاری خود انطباق دهید و یا نام‌هایی شبیه به هم انتخاب کنید، این کار زمینه را برای حضور منسجم‌ترتان در فضای آنلاین فراهم می‌کند.

همیشه این مهم را باید مد نظر قرار دهید که تا حد امکان از اعداد و خط فاصله در نام دامنه خود اجتناب کنید. زیرا آنها اغلبا بیش از حد گیج کننده هستند.

به عنوان مثال در صورت استفاده از عدد ۵ در هنگام وارد کردن نام دامنه این سوال در ذهن کاربر بوجود می‌آید که (آیا 5 را تایپ کند یا پنج؟) از این رو به خاطر سپردن آن دشوار است.

تایپ کردن خط فاصله‌ها نیز می‌تواند کاربران را به راحتی به اشتباه بیاندازد.

 

انتخاب نام دامنه مناسب

 

۳) سئو وب سایت را بهینه سازی کنید.

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، فرآیندی است که برای بهبود بخشیدن رتبه وب سایت‌ها به کار گرفته می‌شود. برای رسیدن به رتبه خوب خود در موتورهای جستجو از طریق جستجوی ارگانیک باید از تکنیک‌های سئو کمک بگیرید.

 بهبود رتبه‌بندی سایت در ‌نتایج جستجوی به شما این امکان را می دهد که مخاطبان بیشتری داشته باشید و در نتیجه‌ی افزایش بازدید وب سایتتان و تبدیل کاربران به مشتریان وفادار، کسب و کار شما رونق پیدا می‌کند.

اگرچه چیزهای زیادی برای یادگیری چگونه پیدا کردن وب سایت خود در گوگل وجود دارد، شما میتوانید با به کارگیری برخی از استراتژی‌های سئو که در پایین برایتان شرح می‌دهیم کاری کنید که سایتتان پربازدیدتر شود.

برای این مهم جستجو و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت و کسب و کار شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 برای اینکه درک بهتری از این مساله داشته باشید باید به چیزی که مشتریان بالقوه شما در جستجوی آن هستند فکر کنید و مطابق با آن به جستجوی عبارات یا کلمات کلیدی که مشتریان برای یافتن محصولات، خدمات و راه حل های خاص به دنبال آن هستند بپردازید.

پیاده سازی این کلمات و عبارات کلیدی در وب سایت شما، از عنوان صفحه گرفته تا محتوا و متن تصاویر، به ارتقا رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در خصوص آن موضوع خاص کمک می‌کند.

سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. یکی از عوامل بالا برنده رتبه سایت شما سرعت وب سایت می باشد. سرعت تأثیر مستقیمی بر موقعیت سایت شما در نتایج موتور جستجو دارد.

 صفحات وب شما باید در عرض چند ثانیه به طور کامل در مرورگرهای دسکتاپ و موبایل بارگیری شده و نمایش داده شوند.

برخی از راه های بهبود و بهینه سازی سرعت وب سایت شامل به کارگیری تصاویر با ابعاد مناسب می‌باشد.

برای این منظور بهتر است از تصاویری با پسوند JPG به جای  PNG استفاده کنید. در نظر داشته باشید که از بارگذاری محتوای تصویری و ویدئویی بیش از حد خودداری نمایید.

meta description یا توضیحات متا را اضافه کنید. توجه داشته باشید که متا یکی از المان‌های  HTML به حساب می‌آید که برای توصیف و خلاصه کردن وب سایت شما به کار می رود.

با قرار دادن توضیح متا، خلاصه کوتاهی از وب سایت شما در زیر URL نتایج جستجو یا اشتراک گذاری‌های شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود.

 

در صورتی که از وبزی استفاده می نمایید تصاویرتان به صورت خودکار به ابعاد مناسب و سایز مناسب تغیر خواهد کرد.

 

سئو به چه معناست

 

۴) تمرکز خود را روی نیاز کاربران بگذارید

 طراحی جالب و موثر وب سایت کسب و کار کوچک شما به درک مشتریان از کسب و کار و نام تجاریتان تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، ایجاد یک تجربه کاربری خوب نیز برای ایجاد رضایت مشتری در کسب و کار شما بسیار مهم است و می‌تواند بر میزان بازدید و بالا بردن نرخ جستجوی وب سایتتان تأثیر مثبت بگذارد.

برای درک بهتر از نیاز کاربران سایت به موارد زیر توجه کنید:

  • به عنوان مثال منوی پیمایش وب سایت می تواند درایجاد تجربه کاربری خوب موثر واقع شود و یا اینکه اگر مناسب نباشد بر عکس نتایج بدی به بار آورد. برای ایجاد ناوبری مناسب برای سایتتان و اطمینان از رضایتمندی بازدیدکنندگان، باید منوی پیمایش را به درستی انتخاب کنید. مدل‌های مختلفی برای منو پیمایش وجود دارد. به عنوان مثال منوی کلاسیک  که در بالای هر صفحه وب قرار دارد (عنوان سایت) و یا منوی همبرگری که یک نماد کاملاً شناخته شده و در عین حال ساده سه خطی است و بیشتر در وب سایت های تلفن همراه استفاده می شود.

 

  • Calls-to-action یا دکمه فراخوان عنصری تعاملی است که هدف آن این است که کاربران بتوانند عملی خاص مانند "تماس"، "خرید"، "اشتراک" و یا "ارسال" را انجام دهند. CTA موثر باید از رنگ، اندازه، شکل و حتی محل قرارگیری درستی در سایت شما برخوردار باشد. اگر همه این موارد را رعایت کنید، کاربر را فریب می‌دهید تا کلیک کند و به سمت مرحله بعدی خرید یا پر کردن فرم تماس حرکت نماید.

 

  • لینک های شبکه های اجتماعی را به صورت آیکون های لینک شده آنها در بخشی از سایت خود قرار دهید. دسترسی به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر خوبی بر تجربه کاربر داشته باشد. دانستن اینکه چگونه می خواهید کاربران با لینک هایی که در وب سایت خود قرار دادید به حساب‌های توییتر، فیس بوک و یا اینستاگرام شما دسترسی پیدا کنند، بر تشخیص محل ارائه آنها تاثیر می گذارد. شما می توانید این آیکون ها را به منظور به اشتراک‌گذاری محتوا در نسخه خود اضافه کنید. آنها را به صورت برجسته در پاورقی بیاورید. علاوه بر این، می توانید یک لینک جداگانه شبکه‌های اجتماعی به سایت خود اضافه کنید و از طریق آن بازدیدکنندگان را مستقیماً به هر یک از صفحات شبکه های اجتماعی که می‌خواهند ارجاع دهید.

 

  • وب سایت خود را برای موبایل بهینه نمایید. آیا می دانید تلفن های همراه تقریباً نیمی از ترافیک وب را در سراسر جهان تشکیل می دهند؟ بدون شک در طراحی سایت خود باید تصویری که مخاطب در اسکرین‌های موبایل مشاهده می‌کند را نیز در نظر بگیرید. میلیاردها نفر روزانه از وب سایت‌ها برای انجام همه کارها، از خرید گرفته تا رزرو قرار ملاقات و گذراندن دوره های آموزشی استفاده می‌کنند و اغلب این کارها را توسط تلفن های هوشمند خود انجام می‌دهند.

 

تمرکز روی نیاز کاربران

 

۵) تمام صفحات مربوطه را اضافه کنید

داشتن یک وب سایت چند صفحه‌ای برای هر کسب و کاری ضروری است. وب سایت به شما این امکان را می دهد تا طیف گسترده ای از محتواها، محصولات یا خدمات و تقریباً هر چیز دیگر را پوشش دهید.

در ادامه به انواع صفحاتی که باید برای وب سایت کسب و کارهای کوچک خود در نظر بگیرید اشاره خواهیم کرد.

 

  • صفحه نخست: صفحه نخست یا صفحه اصلی که باید از جذابیت بالایی برخوردار باشد، به عنوان ویترین محل کارتان محسوب می‌شود و مشتریان بالقوه شما را جذب خود می‌نماید. با در نظر گرفتن این نکته که صفحه نخست باید جذاب باشد و تجربه کاربری خوبی ایجاد کند، از تصاویر و فیلم های چشم نواز و فونتی خوانا استفاده کنید. همچنین با قرار دادن کال تو اکشن‌های استراتژیک در وب سایت خود بازدیدکنندگان را برای اقدامات بیشتری در سایتتان راهنمایی کنید.

 

  • صفحه درباره ما: مشتریان احتمالی می‌خواهند بدانند شما کی هستید و چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. داشتن صفحه "درباره ما" موثرترین راه برای برقراری ارتباط مشتریان با اهداف، ارزش‌ها و بیانیه ماموریت شما می‌باشد.

 

  • صفحه تماس با ما: صفحه تماس با ما بهترین راه برای ارتباط مشتری‌های احتمالی با شماست. این صفحه باید شامل کلیه اطلاعات تماس شما مانند مکان، شماره تلفن محل کار، پیوندهای شبکه‌های اجتماعی، آدرس ایمیل و یک فرم کوتاه باشد.

 

  • فروشگاه آنلاین: با افزایش فروش آنلاین، فروش محصولات با استفاده از اینترنت برای بسیاری از مشاغل ضرورت یافته است. راه اندازی یک فروشگاه آنلاین مزایای زیادی به همراه دارد. چراکه می‌تواند به شما کمک کند تجارت کوچک خود را با کمک ابزارهای پیشرفته مدیریتی سایت گسترش بدهید. برای تحقق سفارش آنلاین نیاز به مدیریت سفارشات و ایجاد یک روش تسویه حساب و پرداخت آنلاین مطمئن خواهید داشت. پس از راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیک، می‌توانید تمام عملیات خود را از یک داشبورد واحد در دسکتاپ و یا موبایل انجام دهید.
  • صفحه مخصوص رزروها: اگر یک ارائه‌دهنده خدمات هستید، می دانید که افزایش راحتی و ‌کارایی برای مشتریان بالقوه بخشی اساسی از تجارت شما است. افزودن یک نرم افزار برنامه ریزی آنلاین به سایت شما این امکان را می دهد که رزروها و پرداختها را به صورت یکپارچه انجام دهید. داشتن یک تقویم رزرو راه حلی است که به شما کمک می‌کند، برنامه‌های عضویت، اشتراک‌ها و جلسات آزمایشی آزاد را برای مشتریان و کارمندان خود ارائه دهید. همچنین به وسیله آن قادر خواهید بود تا از طریق زوم جلسات خود را برگزار کنید و مخاطبان بیشتری به دست آورید.

 

ایجاد صفحات مورد نیاز

 

۶) سایت خود را با محتوای غنی پر کنید

باید بدانید که داشتن محتوای به روز و باکیفیت در وب سایت کسب و کارهای کوچک، نه تنها بازدیدکنندگان را ترغیب می کند که به سایتتان مجدد سر بزنند، بلکه به موتورهای جستجو می فهماند که اطلاعات سایت شما به روز است.

هنگامی که شروع به ایده‌ پردازی و یا نوشتن محتوا برای وب سایت  کسب و کار خود کردید، بهتر است تا از قالب مناسبی برای این کار استفاده کنید تا بازدیدکننده‌های بیشتری جذب سایتتان شوند. 

 

وبلاگ:

 بسیاری از مشاغل وبلاگ را برای ایجاد بینش در زمینه تخصص خود و به اشتراک گذاشتن محتوا با مشتریان خود ایجاد می کنند.

 پست های وبلاگ به صورت مقالاتی اختصاص یافته هستند که به موضوع خاصی می‌پردازند و غالباً به عنوان بستری برای بحث های فعال آنلاین کاربرد دارند.

شما باید موضوعات پست وبلاگ خود را اولویت بندی کنید و انتخاب کنید که کدام یک مورد توجه مخاطبان شما قرار گیرد. به عنوان مثال کدام موضوع مربوط به تجارت شما باشد و می تواند بر موقعیت شما به عنوان یک تیربون ثابت در صنعتی که در آن قرار گرفته‌اید تأثیر مثبت بگذارد.

دلیل اصلی اینکه امروزه مشاغل بیشتری وبلاگ نویسی می کنند این است که می توانند به طور موثرتری مشتریان خود را به روز نگه دارند و محتوای جذابتری ایجاد نمایند که مخاطبان را راضی نگه دارند.

وبلاگ نویسی  یک روش مهم بازاریابی است. به عنوان مثال، اگر گل و گیاه می‌فروشید نوشتن یک پست وبلاگ در مورد "چگونه گیاهان آپارتمانی را در خانه خود نگه‌داری کنیم" راهی مناسب برای جذب مخاطبان جدید است که در عین حال که از مقاله شما چیزی یاد می‌گیرند، با برندتان نیز آشنا می‌شوند.

 

نظرات مشتریان:

نظرات مشتریان در حقیقت بیانیه‌های رسمی هستند که در مورد خوب بودن شخصی خاص، محصول و یا خدماتی از طرف مشتریان اظهار نظر می‌شود.

 این توصيه‌ها معمولاً از مشتريان، همکاران و يا هر کسي که از پيشنهادهاي شما يا کاري که براي آنها انجام داده‌ايد سود برده است مطرح می شود.

درج نظرات مشتریان در وب سایتتان به افزایش اعتبار کسب و کار شما و ایجاد اعتماد در میان مشتریان کمک می‌کند. چراکه بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا از طریق تجربیات دیگران متوجه شوند که چگونه محصول یا خدمات شما به برطرف کردن مشکلاتشان کمک می‌کند و چگونه نیازهای آنها را برآورده می‌سازد.

نظرات مشتریان بهترین راه و راحت‌ترین روش برای قیمت گذاری در برخی از کالاها به حساب می‌آید.

برای این منظور شما می‌توانید مستقیماً با مشتری خود تماس بگیرید و از او درخواست کنید نظر خود را در مورد خدمات و یا محصولات وب سایتتان را در قسمت مربوطه بیان کند.

قسمت مربوط به نظرات مشتریان را می‌توان در هر بخش از وب سایت مانند، صفحه اصلی و یا صفحه محصول یا خدمات قرار داد و یا اینکه یک صفحه جداگانه برای آن در نظر گرفت.

 

وبلاگ نویسی و بازاریابی

 

۷)  CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریانتان را تنظیم کنید

برای بهبود تعامل با مشتری و ایجاد روابط طولانی مدت و گرفتن آگهی‌های بیشتر، به مدیریت ارتباط با مشتری یا  CRMهمان نیاز خواهید داشت.

 CRM پس از اتصال به وب سایتتان، اتوماسیون بازاریابی و فروش و همچنین تماس با مشتری و مدیریت پروژه را برای شما انجام می‌دهد.

 

۸) خط مشی رازداری را در وب سایت خود درج کنید

در برخی از کشورهای جهان از جمله کانادا و استرالیا، از مشاغل و کسب و کارها می‌خواهند تا نحوه جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان را برای آنها  بیان کنند، نسبت به حریم خصوصی کاربران خود متعهد باشند و از اطلاعات کاربران محافظت کنند.

همان طور که میدانید بسیار مهم است که شما یک صفحه حریم خصوصی ایجاد کنید و سیاست‌های حفظ حریم شخصی وب سایت خود را در آن بنویسید و توضیح دهید که چگونه و چرا اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان را جمع آوری می‌کنید.

 این کار به شما کمک می‌کند تا با شفافیت و پیش قدم بودن، در کاربران خود حس اعتماد ایجاد کنید. همچنین می توانید یک بنر مجوز برای کوکی‌ها نصب کنید.

 

استفاده از نظرات مشتریان در سایت

 

۹) سایت خود را تبلیغ کنید

پس از ایجاد یک وب سایت برای کسب و کار کوچک خود، به سرعت متوجه خواهید شد که نقطه صعودی برای دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرده‌اید. اکنون می‌توانید با به کار بردن چند نمونه از استراتژی‌های بازاریابی با سرمایه کم ولی موثر که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، میزان مشتری های احتمالی در سایت خود را افزایش دهید.

 

ایمیل مارکتینگ:

 این فرم ارتباطی و هدفمند برای ایجاد و توسعه روابط با مشتریان ضروری است. مزایای ایمیل مارکتینگ شامل افزایش تعامل کاربران با نام تجاری شما، هدایت ترافیک به سایت و ارتقا تجارتتان می‌باشد.

یک سرویس دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا انواع کمپین‌های ایمیلی را ایجاد کنید و آنها را برای مخاطبان هدف خود سفارشی سازید.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی:

 امروزه بسیاری از مشاغل از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و از طریق فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر با مخاطبان خود از سراسر جهان ارتباط برقرار می کنند.

 با بازاریابی شبکه های اجتماعی، می‌‌توانید مرتباً محتوای کسب و کار خود را به صورت لایو، استوری و یا ارسال در گروه‌های خاص تبلیغ کرده و به اشتراک بگذارید.

 

استراتژی بازاریابی کم هزینه

 

۱۰) عملکرد وب سایت خود را ارزیابی کنید

برای درک عملکرد سایت خود، همیشه بهتر است به ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت مراجعه کرده و به نقاط قوت و ضعف خود بپردازید.

هنگامی که درک بهتری از بازدیدکنندگان وب سایت خود پیدا کردید، می‌توانید بر اساس داده‌ها و هر آنچه سایت شما برای بهبود عملکرد کلی نیاز دارد تصمیمات سازنده بگیرید.

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید