Clicky

12 نکته برای طراحی سایت های فروشگاهی جهت افزایش فروش

چگونه فروش بیشتری داشته باشیم ؟‌ این سوالی است که هر صاحب کسب و کاری، در طول زمان کاری اش حداقل یک بار پرسیده و به دنبال پاسخ آن در محافل مختلف، حتی در اینترنت هم بوده است. طبق آمار منتشر شده از سایت selz  فقط همین امسال، 80 درصد مردم، خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده اند. 
این آمار نشان می دهد که فضای اینترنت به محلی برای تجارت تبدیل شده و این حقیقت که رقابت در این فضا کار دشواری است،‌ خیلی غیر منتظره نخواهد بود. هر صاحب فروشگاه اینترنتی از این موضوع و چالش های پیش رو خود برای جذب مشتری آگاه است. 
اگر کسب و کار جدیدی را شروع کرده و محصولاتی منحصر به فرد برای فروش دارید، شانس بیشتری برای دوام آوردن در تلاطم این دریای مواج رقابت دارید اما اگر مانند خیلی کسب و کار های دیگر، رقیبانی قدرتمندتر از شما، ‌آینده کاری تان را تهدید می کنند،‌ این مطلب می تواند برایتان مفید واقع شود. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید چرا که قصد داریم رازهایی برای طراحی یک وب سایت فروشگاهی سود آور را با شما در میان بگذاریم.

پارامتر های متعددی از جمله تجربه کاربر، پیشنهادهای تبلیغاتی و محصولات یا خدماتی که به کاربران ارائه می دهید، در جذب مشتری و افزایش فروش موثرند. اما تحقیقات نشان داده اند که یک پارامتر کلیدی وجود دارند که می تواند همه چیز را متحول کند و آن پارامتر چیزی نیست جز ساختاری که برای سایت تان در نظر می گیرید و روندی که کاربر از لحظه ورود به وب سایت تا زمان پرداخت طی می کند. به عنوان مثال جایگاه درست قرارگیری «ارسال رایگان» می تواند تاثیر چشمگیری در تصمیم کاربر برای خرید یا عدم خرید از سایت شما باشد. در ادامه ، به معرفی معیارهایی می پردازیم که در نظر گرفتن آن ها برای هر فروشگاه اینترنتی به منظور افزایش فروش لازم است.

 

•    ساعات کاری و آدرس خود را در معرض دید کاربران قرار دهید


به عنوان یک بازدید کننده سایت هیچ چیز آزار دهنده تر از این نیست که مدت زیادی را  صرف جستجو اطلاعات در فروشگاه مورد نظر نماید. این موضوع می تواند به تنهایی باعث دلزدگی و ترک سایت از طرف کاربر شود. در نتیجه،‌ این مسئله را همواره در نظر داشته باشید و اطلاعات تماس را در قسمت بالای   و پایین  همه صفحات سایت قرار دهید تا از دید کاربر دور نماند. لازم به ذکر است که این کار نباید مانع شما از ساخت صفحه ای مجزا برای قرار دادن اطلاعات فروشگاه شما شود. وجود صفحه ای مانند «درباره ما» یا «about us» برای قرار دادن اطلاعات کامل کسب و کار شما مانند ساعات کاری،‌ آدرس، نوع فعالیت، ‌مختصری از پیشینه تان و موارد دیگر، اجتناب ناپذیر است. در صورتی که سایت شما مربوط به یک فروشگاه فیزیکی باشد، ایده خوبی است که با قرار دادن محل دقیق فروشگاه تان روی  Google Maps  ،‌ دسترسی کاربران را به محل خود آسان تر کنید. 

 

•    قرار دادن دسته بندی ها در بالا صفحه


خیلی دور از انتظار نیست که کاربران تمایلی به جستجو برای اطلاعات بدیهی از سایت شما نداشته باشند. همه اطلاعات مورد نیاز کاربر و هرآنچه لازم است بداند، مانند محصولات و خدماتی که ارائه می دهید باید به صورت دسته بندی شده،‌ بالای صفحه و در وسط قرار داشته باشند تا توجه کاربر را جلب کنند. برای اینکه کاربران بهتر متوجه شوند چه محصولاتی برای ارائه دارید، پیشنهاد می شود از یک اسلایدشو استفاده کنید تا کاربران با دیدن آن ها از کالای های پرفروش و یا جدیدترین کالا ها باخبر شود.

 

•    نقاط قوت کارتان را پررنگ تر کنید


اگر محصولی بی عیب و نقص  یا هر چیز دیگری که باعث پیشی گرفتن تان در عرصه رقابت می شود را عرضه می کنید، حتما آن را در معرض دید و توجه کاربران قرار دهید. بهترین کار تمرکز و تاکید روی نقاط قوت فروشگاه و محصولات تان است. نیازی به صرف فضای زیادی از سایت برای این کار نیست. گاهی با چند کلمه کوتاه می توانید قابلیتی را در اختیار مشتری قرار دهید که ترجیح شما به دیگر رقبای تان برایش توجیه منطقی و اقتصادی داشته باشد. کاربر شما باید دقیقا بداند که چرا باید شما را به دیگران ترجیح دهد.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 9 ترفند برای نوشتن توضیحات محصول که باعث افزایش فروش می شود

 

•    منویی با جزئیات کامل داشته باشید


به کمک یک منو سایت کامل کاربران را به آن چه می خواهند و به دنبالش هستند سوق دهید. منوی شما در واقع باید راهنمای مشتریان باشد. به این ترتیب که در همه صفحات قابل رويت بوده تا کاربران در هر صفحه از سایت که هستند به راحتی به قسمت های دیگر دسترسی داشته باشند. در طراحی منو ها چیدمان صفحات را با اصولی منطقی انجام دهید و دقت داشته باشید که صفحه ای از قلم نیفتد. نکته دیگری که در طراحی منوها اهمیت دارد و عدم توجه به آن می توانند کاربر را از سایت شما زده کند، اسکرول کردن زیاد برای رسیدن به منو است. از منو های چسبنده (منو هایی که با اسکرول صفحه به پایین در نواری بالای صفحه ثابت می مانند و در هر قسمت از صفحه قابل دسترسی است.) استفاده کنید تا راحتی کاربران تامین شود.

 

•    جلوه های بصری در صفحه ایجاد کنید


زمانی که اطلاعیه کالا های جدید یا فروش ویژه فروشگاه تان را با رنگ ها یا افکت های جذاب طراحی کنید، ‌کاربر ناخودآگاه به سمت آن ها جذب می شود و از همین راه برای فروش کالاهای قدیمی تر که در انبار مانده اند می توان بهره مند شد. با خلق جذابیت های بصری هنگام طراحی سایت، چشم مخاطب را به سمت آن چه برای ارائه دارید هدایت کنید.

 

•    نظر و دیدگاه کاربران، ‌ایده ای برای توسعه کسب و کار شما


یکی از رموز موفقیت در راه اندازی هر کسب و کار،‌ اطلاع از نیاز و سلیقه مشتریان است. اینکه مشتریان چه نیازهایی دارند باید اولویت شما باشد. جالب است بدانید بسیاری از تولید کنندگان پیش از اینکه تصمیم جدیدی برای کسب و کار خود بگیرند، درباره دیدگاه مردم اطلاعات کسب می کنند. طبق آمار منتشر شده از مرکز نفوذی، ‌90 درصد مصرف کنندگان معتقدند دیدگاه های مردم در سایت ها از مشاوره کارشناسان فروش موثر تر است. اختصاص دادن قسمتی برای کاربران که بتوانند نظراتشان را با شما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند، کمک شایانی در توسعه فروش شما در آینده دارد. علاوه بر مورد ذکر شده با این کار حس اعتماد را در کاربران تان تقویت می کنید.

 

•    گیف ها، جایگزین جذابی برای عکس ها 


کالایی را با رنگ های مختلف برای فروش گذاشته اید ؟ چطور است از گیف ها برای نمایش تنوع رنگ کالاهای خود استفاده کنید؟ در این مورد کاربرد، گیف ها انتخاب خوبی هستند. هم جذابیت بصری برای کاربر فراهم کرده و هم محصول مورد نظر را با ویژگی های ظاهری متفاوت نمایش می دهند. توصیه می شوند یک یا دو گیف در صفحه داشته باشید. تعدد گیف ها در صفحه وب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و چشم مخاطب را خسته کند.

 

•    راه های ارتباطی برای کاربران فراهم کنید


به کاربران تان بگویید چگونه با شما در ارتباط باشند. علاوه بر صفحه «تماس با ما» یا «contact us»  که اطلاعات تماس تان را در آن درج می کنید، امکانی برای گفتگو آنلاین، ‌شماره تماس، لینک شبکه های اجتماعی، ‌ایمیل و دیگر راه های ارتباطی را در صفحه محصولات نیز قرار دهید. این موضوع در اثبات حقیقی بودن شما به کاربران نقش مهمی ایفا می کند و کاربران می توانند به شما اعتماد کنند. این اعتماد می تواند فروش بیشتری را برای شما رقم بزند چرا که مخاطب احساس می کند اگر قبل یا بعد از خرید سوالی یا مشکلی برایش به وجود آید، راهی برای در میان گذاشتن آن با شما دارد.  

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: 10 روش برای افزایش فروش آنلاین

 

•    مشتریان خود را تشویق کنید


سعی کنید با جملاتی مشتریان خود را به خرید تشویق و از خرید مطمئن کنید. استفاده از عباراتی مانند : ‌«انتخاب شایسته ای انجام داده اید» و یا هر عبارت دیگری که در راستای ترغیب مشتری به خرید به ذهنتان می رسد، می تواند موثر باشد. همچنین جهت ترغیب آن ها برای خرید های بعدی می توانید از خرید او، اعتمادش به شما و این که  فروشگاه شما را برای خرید انتخاب کرده است تشکر کنید.

 

•    امنیت سایت تان را تضمین کنید


در مواردی که کاربران قصد دارند از کارت بانکی استفاده کنند، ‌امنیت سایت شما اهمیت بسیاری دارد. از این رو تضمین امنیت سایت می بایست اولین اولویت دارندگان فروشگاه های اینترنتی باشد تا کاربر با آسودگی خاطر کارت بانکی اش را از کیفش درآورده و اقدام به خرید از سایت شما کند.

 

•    کاربران را از سیاست های کاری تان باخبر کنید


سیاست های کاری مربوط به رساندن کالا به دست مشتری،‌ مرجوعی، لغو سفارش و مواردی از این قبیل را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. این مورد هم اعتماد را در کاربران تقویت می کنند. در صورتی که کاربر در روند کاری شما تردید داشته باشد، حس بی اعتمادی و فریب خوردگی از سوی شما خواهد داشت و این همان موردی است که باعث می شود او برای همیشه با فروشگاه شما خداحافظی کند. 

 

•    مراحل خرید را به وضوح توضیح دهید


طولانی شدن فرایند خرید یکی دیگر از موقعیت هایی است که مشتری را از شما دور می کند. اگر مراحلی که کاربر برای تکمیل خرید پیش رو دارد برایش مشخص شود، اشتیاق بیشتری برای تکمیل فرایند خواهد داشت و روند پیشرفت خود را بهتر حس خواهد کرد. شماره گذاری هر مرحله پیشنهاد خوبی برای تفکیک مراحل و مشخص شدن روند خرید برای کاربر است.

 

همان طور که گفته شد تجارت در فضای اینترنت به شدت رقابتی است و هر شرکت و سازمان برای بهبود وضعیت خود همواره به دنبال راهکارهای جدید تر و عملی تر است. نکات ذکر شده، نقش غیر قابل انکاری در بهبود کسب و کار و جایگاه تان در اینترنت دارند که منجر به افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر می شود. ساکن ماندن یک کسب و کار و عدم تلاش برای پیشی گرفتن از رقبا، دور از ذهن نیست که او را از عرصه رقابت کنار زده و برای همیشه نابود خواهد کرد.  

 

برای افزایش فروش محصول خودتان آماده اید؟ همین حالا فروشگاه ساز وبزی رو امتحان کنید.

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده
فرابیست گفت:
سلام
مطلب زیبایی هیت، دوبار آن را مطالعه کردم، یه سوال داشتم.
به نظر شما رعایت تمامی موارد بالا چقدر در فروش و ارتباط موثر کاربر با سایت تاثیر داره و چقدر زمان میبرد تا تاثیر این موارد را در سایت مان ببینیم؟
ممنون از پاسخگوئی تان.
امیر از پشتیبانی وبزی گفت:
دوست عزیز سلام؛
ممنون از حسن توجهت. دقت کنید فروش فرآیندی جز همین اصول و موارد ذکر شده توی این مقاله یا مقاله های مشابه نیست. بطورکلی مفهموم مشخصی براش وجود داره.
بیشتر از همه چیز تلاش شما و مجموعه اقداماتی که برای افزایش اون یا ارتقای وضعیت خودتون و کسب و کارتون انجام میدین اهمیت داره.
و زمان هم طبعا بسته به نوع کارتون و شرایط رقبا و ... متغیره.

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید