Clicky

Google E-E-A-T چیست و چه تأثیری روی سئو دارد؟

Google E-E-A-T چیست و چه تأثیری روی سئو دارد؟

حضور در صفحۀ اول گوگل یک هدف مهم و حیاتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی است. برای اینکه به این هدف ارزشمند برسید، باید کارهای مختلفی انجام دهید که یکی از آن‌ها، تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت است. از طرفی، الگوریتم‌ها و ارزیاب‌های گوگل هم برای اینکه کیفیت محتوای شما را ارزیابی کنند، از دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کنند که به E-E-A-T معروف است.
ما هم قرار است در این مقاله به شما بگوییم که E-E-A-T چیست، چه تأثیری روی سئو دارد و پیروی از دستور‌العمل‌های آن چگونه باعث می‌شود که در گوگل، بهتر و بیشتر دیده شوید.


Google E-E-A-T چیست؟

فاکتور E-E-A-T مخفف Experience (تجربه)، Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness  (اعتماد) است و به پارامترهای گوگل برای ارزیابی محتوای باکیفیت اشاره می‌کند.
دستورالعمل‌های این فاکتور را باید در زمان تولید محتواهای طولانی مثل نوشتن پست‌های وبلاگ یا نوشتن مقاله‌های خبری که برای نشان‌دادن تخصص شما در یک زمینه خاص است، رعایت کنید. علاوه بر این، گوگل با فاکتور E-E-A-T سایر محتواهای مرتبط با تخصص شما را نیز بررسی می‌کند.
بهتر است این‌گونه بگوییم که گوگل از E-E-A-T برای رتبه‌بندی کیفیت صفحه (PQ) استفاده می‌کنند. به این صورت که کاربران در طول فرایند جست‌وجو در گوگل، رفتار خاصی را در واکنش به نتایج جست‌وجو ارائه می‌کنند. مثلاً ممکن است یک صفحه را باز کنند اما به‌سرعت آن را ببندند و به صفحۀ نتایج گوگل برگردند. یا اینکه بعد از کلیک روی لینک یک وب‌سایت، زمان زیادی در آن وب‌سایت حضور داشته باشند. گوگل از این بازخوردها برای ارزیابی عملکرد الگوریتم‌هایش استفاده می‌کند.
لازم است بدانید که فاکتورهای PQ به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی نتایج گوگل تأثیر نمی‌گذارند. در عوض، گوگل از آن‌ها برای اندازه‌گیری کیفیت نتایج جست‌وجو بر اساس E-E-A-T و شناسایی اشکالات احتمالی در الگوریتم‌ها استفاده می‌کند. به همین خاطر، آشنایی با اجزای Google E-E-A-T می‌تواند به شما در طراحی استراتژی سئوی کسب‌وکارتان کمک کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو را از کجا شروع کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

تجربه (Experience)

تجربه در لغت به دانش یا مهارتی گفته می‌شود که در طول زمان، از طریق قرار گرفتن در یک موقعیت خاص یا انجام یک فعالیت مشخص به دست می‌آید.
گوگل برای ارزیابی بهتر نتایج خود، فاکتور تجربه را اضافه کرده است. چرا؟ چون معتقد است کاربران برای تصمیم‌گیری‌های مهم خود در زمینه‌هایی مثل سلامت یا امور مالی،  باید محتوای افراد با تجربه را بخوانند. 
در واقع صفحه‌های مربوط به امور مالی یا سبک زندگی و سلامت، بیشتر تحت‌تأثیر فاکتور تجربه قرار می‌گیرند. به‌طور کلی و بر اساس دستورالعمل‌های E-E-A-T، محتوایی در این زمینه‌ها موفق است که آن‌ را افراد با تجربه و کاربلد تولید کرده باشند.
حالا اگر می‌خواهید خودتان را در گوگل به‌عنوان یک فرد با تجربه معرفی کنید، بهتر است از مشتریان خود و اینفلوئنسرها بخواهید تا دربارۀ کسب‌وکارتان محتوا تولید کنند. این محتواها را می‌توانید هم به‌صورت مستقل منتشر کنید و هم می‌توانید برای ارتقای سئوی وب‌سایت در صفحه‌های محصول خود قرار دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


تخصص (Expertise)

تجربه ارزشمند است اما برای تولید محتواهای با کیفیت باید تخصص هم داشته باشید؛ به‌ویژه در زمینه‌هایی که اشتباه در انتقال مفاهیمِ آن ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کاربران بزند.
بر اساس دستورالعمل‌های E-E-A-T، تولیدکنندگان محتوا باید دانش و مهارت لازم را برای ارائۀ موضوع مدنظرشان داشته باشند. 
آنچه در فاکتور تخصص اهمیت دارد شامل امور مالی، سبک زندگی، سلامت، ایمنی و خلاصه هر چیزی است که اشتباه در انتقال مفاهیم آن می‌تواند بر رفاه جامعه تأثیر منفی بگذارد.
پس لازم است اگر محتوایی را در این زمینه‌ها منتشر می‌کنید، خودتان هم در آن زمینه متخصص باشید. اگر هم متخصص نیستید اصلاً مشکلی نیست! می‌توانید با یک متخصص مصاحبه کنید یا از متخصصان حوزۀ مدنظرتان بخواهید که برای وب‌سایت شما محتوا تولید کنند. از طرفی می‌توانید خودتان محتوای مدنظرتان را بنویسید و پیش از انتشار آن، از یک متخصص بخواهید متن شما را بازبینی کند.
برای مثال، اگر در حوزۀ زیبایی فعالیت می‌کنید، می‌توانید با یک متخصص زیبایی دربارۀ مراقبت از پوست مصاحبه کنید و آن مصاحبه را در وبلاگ خود منتشر کنید. همچنین اگر خودتان قرار است چنین محتوایی آماده کنید، می‌توانید از آن متخصص بخواهید که متن شما را قبل از انتشار بررسی کند. از طرفی، نوشتنِ اطلاعات افراد متخصصی که محتوای شما را بررسی کرده‌اند، به ارزش و اعتبار محتوای شما اضافه می‌کند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای کاربردی تولید محتوای وبلاگ» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


اعتبار (Authoritativeness)

وب‌سایت و حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی، منبعی ارزشمند برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ برندتان هستند.
اگر می‌خواهید در یک دسته از محصولات یا موضوعات مرتبط با صنعت خود به یک مرجع معتبر تبدیل شوید، باید دانش و تخصص خود را ثابت کنید.
برای ایجاد اعتبار دو راه وجود دارد: لینک‌سازی و تولید محتوای با کیفیت.
لینک‌سازی (Link Building) به تعداد و کیفیت وب‌سایت‌هایی اشاره می‌کند که به وب‌سایت شما لینک می‌دهند. این کار به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که افراد دیگر، شما را در موضوع خاصی معتبر و متخصص می‌دانند و به شما اعتماد دارند. علاوه بر این، شما باید با وب‌سایت‌ها و اینفلوئنسرهای معتبری کار کنید که با لینک دادن به وب‌سایت و محتوای شما کمک می‌کنند تا اعتبار خوبی کسب کنید.
راه دیگر برای تبدیل شدن به منبع اصلی در یک موضوع، تولید محتوای باکیفیت و زیاد دربارۀ‌ آن است. برای مثال، اگر کسب‌وکار طلا و جواهر دارید و می‌خواهید کلمۀ کلیدی «فروش جواهرات دست‌‌ساز» را هدف قرار دهید، می‌توانید با تولید محتوا دربارۀ تمامی کلمات کلیدی مرتبط با این کلمه مثل «جواهرات دست‌‌ساز چیست؟» یا «آموزش تولید جواهرات دست‌ساز»، کم‌کم به مرجع اصلی این حوزه تبدیل شوید.
پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای جامع سئو وبلاگ» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


اعتماد (Trustworthiness)

گوگل اعتماد را مهم‌ترین عضو خانوادۀ E-E-A-T می‌داند. برای کسب‌وکارهای اینترنتی، قابل اعتماد بودن به این معنی است که درگاه پرداخت آنلاین شما امن است، خدماتی که به مشتریان خود می‌دهید واقعی است و توضیحات محصول خود را صادقانه نوشته‌اید. 
برای جلب اعتماد گوگل، منابع دیگر در اینترنت هم باید نظر مثبتی دربارۀ کسب‌و‌کار شما داشته باشند.
به‌طور کلی، تمام محتوای موجود در وب‌سایت کسب‌و‌کار شما باید دقیق باشد تا اعتماد ایجاد کند. پس اگر با تولیدکنندگان محتوا کار می‌کنید، باید مطمئن شوید که مطالب آن‌ها دقیق است و تجربۀ و تخصص کافی را برای تولید محتوای مرتبط با کسب‌وکار شما دارند.
به‌جای پرداخت هزینه به یک اینفلوئنسر برای تبلیغ و معرفی محصول شما، می‌توانید با آن‌ها مصاحبه کنید و متن مصاحبه را در وبلاگ خود منتشر کنید. از طرفی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به‌جای معرفی صریح و آشکار، به‌طور ضمنی محصول شما را معرفی کنند. برای مثال، وقتی یک اینفلوئنسر در حوزۀ‌ سلامت نکاتی را به مخاطبان خود آموزش می‌دهد، محصول مراقبت از پوستی را که شما در فروشگاه خود می‌فروشید معرفی می‌کند و برای خرید به وب‌سایت شما لینک می‌دهد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» ‌را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


آیا Google E-E-A-T مهم است؟

این درست است که E-E-A-T روی رتبه‌بندی نتایج در گوگل اثر مستقیمی ندارد؛ اما روی الگوریتم‌های گوگل تأثیرگذارند و شما برای اینکه رتبۀ خوبی در صفحۀ نتایج جست‌وجو بگیرید، باید به اصول E-E-A-T توجه کنید.
از آنجایی که گوگل به انتشار به‌روزرسانی‌های الگوریتم خود ادامه می‌دهد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد E-E-A-T همچنان یک فاکتور کلیدی است. به‌روزرسانی الگوریتم «محتوای مفید»‌ گوگل در آگوست 2022 نشان داد که تولیدکنندگان محتوا باید محتوایی را تولید کنند که تجربۀ دست اول و دانش عمیق خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
همچنین با پیروی از دستورالعمل‌های E-E-A-T دیگر مجبور نخواهید بود استراتژی سئوی خود را هر بار که یک الگوریتم به‌روز می‌شود تغییر دهید؛ چراکه محتوای شما از همان اول بر اساس اصول مدنظر گوگل تولید شده است.
مزیت دیگر E-E-A-T این است که شما را از رقبایتان جلو می‌اندازد. چطوری؟ وقتی که محتواهای تخصصی تولید کنید و اعتماد کاربران را جلب کنید، به‌عنوان یک مرجع در موضوع مدنظرتان شناخته می‌شوید. این‌گونه از رقبایتان سبقت می‌گیرید و به‌عنوان یک مرجع فکری در بازار شناخته می‌شوید.
همچنین تولید محتوا بر اساس E-E-A-T به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری جذب کنید و آن‌ها را سریع‌تر و بهتر به مشتری تبدیل کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


سؤالات متداول دربارۀ Google E-E-A-T


آیا Google E-E-A-T قابل اندازه‌گیری است؟

Google E-E-A-T قابل اندازه‌گیری نیست. تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد، ویژگی‌هایی ذهنی هستند و گوگل از ارزیاب‌های خود می‌خواهد که در زمان بررسی کیفیت یک صفحۀ وب به‌دنبال آن باشند.


آیا نمرۀ کم E-E-A-T می‌تواند روی رتبۀ وب‌سایت در گوگل تأثیر منفی بگذارد؟

E-E-A-T به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، بین فلسفۀ E-E-A-T و اینکه چگونه الگوریتم‌های گوگل صفحات را در صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) رتبه‌بندی می‌کنند، هم‌پوشانی وجود دارد. بر همین اساس، تولید محتوای قابل اعتماد، به هیچ وجه به وب‌سایت شما آسیبی نمی‌رساند.


گوگل چگونه از E-E-A-T برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند؟

گوگل از E-E-A-T برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده نمی‌کند. E-E-A-T بخشی از دستورالعمل‌هایی است که گوگل به ارزیاب‌های کیفی وب‌سایت‌ها می‌دهد تا مطمئن شوند که الگوریتم‌ها به‌درستی کار می‌کنند.


محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) چگونه بر E-E-A-T تأثیر می گذارد؟

محتوای تولید شده توسط کاربر، به‌ویژه نظرات آن‌ها دربارۀ کسب‌و‌کار و محتواهای وبلاگ شما، می‌تواند بر فاکتور اعتماد تأثیر بگذارد. به‌طور کلی دستورالعمل‌های E-E-A-T پیشنهاد می‌کند که ارزیاب‌ها، نظرات و بررسی‌های مستقل و بی‌طرف را برای سنجش اعتبار یک وب‌سایت بخوانند.
 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید