Clicky

صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) چیست و چگونه کار می‌کند؟

این روزها هر سؤالی که به ذهن ما می‌آید، اول از همه آن را از گوگل می‌پرسیم! چرا؟ چون بهتر و دقیق‌تر از هر کسی می‌تواند به ما کمک کند تا پاسخ سؤالمان را پیدا کنیم. در واقع هدف موتورهای جست‌وجو این است که کاربران، بهترین و کامل‌ترین محتوا را در اینترنت پیدا کنند و این کار را با قرار دادن محتواهای برگزیده و مفید در صفحۀ اول نتایج جست‌وجو انجام می‌دهند.
آمارها می‌گوید که تعداد کمی از کاربران به‌سراغ صفحۀ دوم نتایج گوگل می‌روند و اغلب، لینک‌هایی را انتخاب می‌کنند که در نیمۀ بالای صفحۀ اول نتایج جست‌وجو قرار دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که وب‌سایت شما بهتر و بیشتر دیده شود، باید آن را به رتبه‌های اول نتایج جست‌وجو بیاورید. برای انجام این کار، درک آناتومی یا همان ساختارِ صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) بر شما واجب است! ما هم در این مقاله قرار است دربارۀ همین موضوع صحبت کنیم و بگوییم که:

لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید!


صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) چیست؟

وقتی کلمه، سؤال یا عبارتی را در یکی از موتورهای جست‌وجو مثل گوگل سرچ می‌کنید، لیست نتایج مرتبط با آنچه خواسته‌اید در صفحه نتایج موتور جست‌وجو یا SERP نمایش داده می‌شود.
بسته به عبارتی که جست‌وجو می‌کنید، صفحه نتایج می‌تواند شامل لینک‌، عکس‌، ویدئو، نقشه و... باشد.
برندها و تولیدکنندگان محتوا از سئو (SEO) برای افزایش رتبۀ وب‌سایت و محتواهای خود در SERPها استفاده می‌کنند.
علاوه بر نتایج جست‌وجوی ارگانیک (رایگان)، SERPها اغلب شامل نتایج جست‌وجوی پولی (Paid Search) و تبلیغات کلیکی (PPC) هم هستند.
در ادامۀ مقاله دربارۀ اجزا و عناصر صفحه نتایج در موتورهای جست‌وجو بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئو چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


SERP چه اجزا و عناصری دارد؟

هدف موتورهای جست‌وجو، ارائۀ محتوای مرتبط و آموزنده به کاربران است؛ به همین خاطر، صفحه نتایجِ آن‌ها بسته به عبارتی که کاربر جست‌وجو می‌کند، اجزا و عناصر مختلفی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم.


تبلیغات (Ads)

نتایج جست‌وجوی پولی یا همان تبلیغات موتورهای جست‌وجو، در بالای SERPها نمایش داده می‌شود. برای مثال، تبلیغات گوگل در بالای صفحه با برچسب Sponsored قرار دارد تا آن‌ها را از نتایج ارگانیک متمایز کند. موتورهای جست‌وجوی دیگر، مانند بینگ هم ممکن است برای نمایش تبلیغات از برچسب Ad استفاده کنند یا نتایج پولی را در یک باکس نمایش دهند.


سؤالات متداول (People also ask)

گوگل در صفحۀ نتایج جست‌وجوی خود، سؤالات مربوط به عبارتی را که کاربر جست‌وجو کرده با عنوان People also ask نمایش می‌دهد. این بخش در پاسخ به جست‌وجوهایی نشان داده می‌شود که هدف تجاری یا اطلاعاتی دارند. گوگل برای پاسخ به سؤال‌های این بخش، متنی را از مقاله‌های مرتبط استخراج می‌کند و کاربران می‌توانند این پاسخ‌ها را به‌راحتی و بدون خروج از صفحۀ نتایج بخوانند.


ویدیو‌های مرتبط (Related Videos)

موتورهای جست‌وجو نتایج ویدیویی را همراه با لینک‌ها و نتایج متنی نمایش می‌دهند. اما اگر در یک صفحۀ وب، ویدیویی باشد و کلمات کلیدی مرتبط در عنوان ویدیو نوشته شده باشد، به احتمال زیاد آن ویدیو در صفحۀ نتایج قرار می‌گیرد.


نتایج ارگانیک (Organic Results)

نتایج جست‌وجوی ارگانیک می‌تواند شامل پیوندها، ویدیوها یا تصاویر باشد. این محتوا بر اساس قدرت صفحه، استفاده مناسب از کلمات کلیدی و تجربۀ مثبت کاربران در SERP قرار گرفته است.


تصاویر مرتبط (Image Results)

بخش مهمی از صفحۀ نتایج جست‌وجو را تصاویر تشکیل می‌دهند. الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو با استفاده از متن جایگزین یا همان Alt Text و همچنین با استفاده از اسم (Name) فایل‌های تصویری برای شناسایی تصاویر مرتبط استفاده می‌کنند.


پانل دانش (Knowledge Graphs)

پانل دانش یک ویژگی در صفحۀ نتایج گوگل است که اینفوگرافیک‌ها، نمودارها یا سایر داده‌های بصری را در کنار نتایج جست‌وجوی متنی و استاندارد نمایش می‌دهد.


نقشه‌ها (Map Results)

موتورهای جست‌وجو، نقشه‌ها را برای پاسخ به پرسش‌های مربوط به مکان‌های فیزیکی نمایش می‌دهند. از طرفی اگر امکان دسترسی گوگل به موقعیت مکانی کاربر فعال باشد، برخی از نتایج مانند موقعیت کسب‌وکارهای خدماتی، با توجه به موقعیت مکانی کاربر نمایش داده می‌شود.


اخبار (News Results)

برای پرسش‌هایی که مربوط به اخبار و رویدادهای جاری در جهان هستند، موتورهای جست‌وجو مثل Google و Bing، مقالات رسانه‌های خبری معتبر را متمایز از سایر نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهند. همچنین ممکن است موتورهای جست‌وجو در پاسخ به عبارت‌های مربوط به رویدادهای جاری، مطالب پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی را نمایش دهند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «سئوی وبلاگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


عوامل تعیین‌کنندۀ رتبه در SERP چیست؟

برای رتبه‌بندی وب‌سایت شما در SERP، چند عامل مهم و تعیین‌کننده وجود دارد. در واقع این عوامل هستند که تعیین می‌کنند وب‌سایت شما در چه جایگاهی و به چه شکلی در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو نمایش داده شود. ما هم در این بخش شما را با این عوامل آشنا می‌کنیم.


اعتبار صفحه (Page Authority)

اعتبار صفحه یکی از سیگنال‌هایی است که روی جایگاه صفحۀ وب در نتایج تأثیر می‌گذارد. موتورهای جست‌وجو از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای امتیازدهی به صفحه‌های وب، اندازه‌گیری کیفیت کلی و قابل اعتماد بودن آن‌ها استفاده می‌کنند. عواملی مانند سرعت بارگذاری (Load) صفحه، کیفیت محتوا و رفتار خواننده همگی بر امتیاز و اعتبار یک صفحه تأثیر می‌گذارند.


بک‌لینک‌ها (Backlinks)

بک لینک‌هایی که کاربران را به یک صفحه هدایت می‌کند، به افزایش اعتبار آن صفحه کمک می‌کند. گوگل معتقد است بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا از وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد، شاخص مثبتی برای کیفیت محتوا محسوب می‌شود.


سرعت صفحه (Page Speed)

هدف موتورهای جست‌وجو ایجاد یک تجربۀ مثبت برای کاربران است. وب‌سایت‌هایی که زمان بارگذاری آهسته‌ای دارند، کیفیت کمی هم از دیدگاه موتورهای جست‌وجو دارند و ممکن است رتبۀ پایین‌تری نسبت به سایر وب‌سایت‌ها کسب کنند.


نوع محتوا (Content Type)

موتورهای جست‌وجو صفحه‌هایی را که شامل چندین نوع محتوا مثل متن، عکس و ویدئو هستند بهتر درک می‌کنند؛ بنابراین با اضافه کردن تصویر یا ویدئو به صفحه‌های متنی، می‌توانید ارزش و اعتبار صفحه را افزایش دهید.


نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یک وب‌سایت به درصدِ کاربرانی اشاره می‌کند که بلافاصله پس از کلیک روی آن، صفحه را ترک می‌کنند. نرخ پرش بالا نشان می‌دهد که خوانندگان از محتوا راضی نیستند و باعث می‌شود که جایگاه وب‌سایت شما در SERP به خطر بیفتد. در اغلب مواقع، کاربران در صورتی که محتوا بد نوشته شده باشد، با انتظارات آن‌ها مطابقت نداشته باشد یا تبلیغات زیادی داشته باشد، از یک صفحۀ وب خارج می‌شوند.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بانس ریت یا نرخ پرش چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود داد؟»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


چگونه رتبۀ وب‌سایت خود را در SERP ارتقا دهیم؟


1. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

اگر می‌خواهید صفحۀ وب یا محتوای شما به SERP راه پیدا کند و رتبۀ خوبی هم بگیرد، باید از کلمه‌های کلیدی مرتبط استفاده کنید. برای پیدا کردن این کلمات هم باید تحقیق کلمات کلیدی را با ابزارهایی مثل Semrush یا  Google Keyword Plannerانجام دهید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، عبارت‌ها و جست‌وجوهای مرتبط به آن را نیز پیدا کنید.


2. به سئوی داخلی (On-page) توجه کنید

سئوی داخلی وب‌سایت شامل متن صفحه، توضیحات متا، تگ‌های عنوان و تگ‌های تصویر هستند. استفاده از کلمات کلیدی در محتوای متنی با روش اصولی و درست به ارتقای رتبۀ وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج کمک می‌کند. از طرفی با نوشتن Alt Text برای تصاویر، شانس آن‌ها را برای نمایش در نتایج جست‌وجوی تصاویر گوگل افزایش می‌دهید.


3. یک تجربۀ کاربری خوب و ارزشمند ایجاد کنید

با تولید محتوای ساده، مفید و سرگرم‌کننده، آن در قالبی خوانا، نرخ پرش وب‌سایت خود را کاهش دهید. اگر می‌خواهید مخاطب شما از محتوایی که نوشته‌اید لذت ببرد، اصلاً از کلمات قُلمبه‌سُلُمبه استفاده نکنید و ساده بنویسید.


4. هدف جست‌وجو را در نظر بگیرید

پشت هر کلمه، عبارت یا سؤالی که کاربران جست‌وجو می‌کنند، یک هدفی وجود دارد؛ برای مثال، کاربری که عبارت «خرید موبایل A13 سامسونگ» را جست‌وجو می‌کند، هدف متفاوتی با کاربری دارد که عبارت «آموزش گرفتن اسکرین شات در موبایل A13» را جست‌وجو می‌کند. در واقع هدف کاربر اول «خرید» و هدف کاربر دوم «کسب اطلاعات» است. شما هم با نوشتن عنوان‌های دقیق و تولید محتوایی که با هدف عبارت جست‌وجوشده توسط کاربران هم‌خوانی دارد، می‌توانید محتوای خود را بهینه کنید و رتبۀ وب‌سایت خود را در صفحۀ نتایج جست‌وجو ارتقا دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوق‌‌العاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


جمع‌بندی: بهترین راه برای ارتقای رتبه در SERP چیست؟

در این مقاله به شما گفتیم که صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو یا SERP چیست، چرا مهم است و چگونه کار می‌کند. همچنین اشاره کردیم که این صفحه‌ چه اجزایی دارند و وب‌سایت شما چگونه می‌تواند رتبۀ خوبی در آن‌ کسب کند.
همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، هدف موتورهای جست‌وجو ارائۀ بهترین محتوا برای کاربران است. با توجه به این نکته، می‌توانیم نتیجه بگیریم که بهترین راه برای ارتقای رتبۀ وب‌سایت در SERP، تولید محتوای با کیفیت است. به عبارت دیگر، باید مطمئن شوید که محتوای شما آموزنده، جذاب و مطابق با هدف جست‌وجوی کاربران است و نیاز آن‌ها را به‌خوبی برطرف می‌کند. به‌طور کلی، هرچه بیشتر دربارۀ SERPها یاد بگیرید، می‌توانید محتوای بهتری تولید کنید و وب‌سایت خود را اصولی‌تر بهینه‌سازی کنید.
در پایان برای مرور سریع مقاله، می‌توانید بخش بعدی را که به چند سؤال متداول دربارۀ SERP پاسخ داده‌ایم مطالعه کنید.


سؤالات متداول دربارۀ SERP


صفحه نتایج جست‌وجو یا SERP چیست؟

وقتی کلمه، سؤال یا عبارتی را در یکی از موتورهای جست‌وجو مثل گوگل سرچ می‌کنید، لیست نتایج مرتبط با آنچه خواسته‌اید در صفحه نتایج موتور جست‌وجو یا SERP نمایش داده می‌شود.


آیا ترافیک ارگانیک نتیجۀ رتبۀ بالا در SERP است؟

برخی از خوانندگان یا مشتریانِ شما ممکن است به‌طور مستقیم و بدون استفاده از موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت شما مراجعه کنند؛ اما بخش عمده‌ای از ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما از طرف موتورهای جست‌وجو است. از طرفی بر اساس آمارها، تقریباً همۀ کاربران در موتورهای جست‌وجو لینک‌های بالای صفحۀ اول نتایج را برای مطالعه انتخاب می‌کنند؛ بنابراین هرچه محتوای شما رتبۀ بالاتری در این صفحه داشته باشد، ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کنید.


آیا به‌روزرسانی موتورهای جست‌وجو و تغییرات الگوریتم بر رتبه‌بندی SERP تأثیر می‌گذارد؟

بله! تغییرات در الگوریتم موتور جست‌وجو می‌تواند بر رتبه‌بندی و انواع نتایج نمایش داده‌شده در SERP تأثیر بگذارد. موتورهای جست‌وجو در اغلب مواقع الگوریتم‌های خود به‌روز می‌کنند. اگر شما هم به این به‌روزرسانی‌ها توجه کنید و وب‌سایت خود را متناسب با آن بهینه کنید، شانس خود را برای کسب رتبۀ بهتر در صفحۀ نتایج افزایش می‌دهید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید