چه در حال راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی باشید یا اینکه در حال حاضر آن را راهاندازی کرده باشید، مهم است که دلایل شکست اکثر فروشگاههای اینترنتی را بدانید؛ چراکه فقط در این صورت میتوانید از انجام اشتباهات مشابه جلوگیری کنید و کسبوکاری ماندگار داشته باشید که ماندگار شود.
بدون هیچ مقدمهای، بیایید هفت دلیل شکست فروشگاههای اینترنتی و راهحل جلوگیری از آنها را بخوانیم.
1. بارگیری کُند وبسایت
وقتی صحبت از ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی موفق میشود، سرعت نمایش صفحات آن اهمیت زیادی پیدا میکند. با توجه به این موضوع، اگر صفحات وبسایت شما دیر بارگیری (Load) شوند، تجربۀ کاربری ناخوشایندی برای مخاطبان به همراه خواهد داشت و آنها بهسراغ فروشگاه رقیب شما میروند.
در واقع هرچه سرعت بارگیری صفحات وبسایت شما طولانیتر باشد، پول بیشتری هم از دست میدهید. این موضوع در زمانهایی که وبسایت شما ترافیک بیشتری را تجربه میکند بیشتر به چشم میآید؛ بنابراین اگر وبسایت و فروشگاه اینترنتی کُندی دارید، بهتر است قبل از اینکه مشتریان فعلی و آینده خود را از دست بدهید به فکر حل این مشکل باشید.
چگونه مشکل بارگذاری کُند وبسایت را حل کنیم؟
- افزونهها (Plugin) را هوشمندانه انتخاب کنید: افزونههای زیادی که روی وبسایت خود نصب میکنید ممکن است عملکرد آن را مختل کنند؛ بنابراین بهتر است فقط افزونههایی را نصب کنید و نگه دارید که مهم هستند و بیشترین کارایی را برای وبسایت شما دارند.
- کمتر از جلوههای بصری استفاده کنید: جلوههای بصری که در وبسایت خود استفاده میکنید باعث کاهش سرعت آن میشوند. تا جایی که میتوانید از این کدها استفاده نکنید و اگر هم استفاده میکنید، بهتر است از جلوههای بصری محدود و البته کمحجم استفاده کنید تا سرعت وبسایت شما تحتتأثیر قرار نگیرد.
- از فایلهای GIF استفاده نکنید: گیفهایی که در وبسایت شما بهطور خودکار پخش میشوند، ممکن است وبسایت شما را سنگین کند و سرعت بارگیری آن را کاهش دهد. بهتر است بهجای استفاده از گیف و قرار دادن ویدیوهایی با حجم زیاد، از فرمتهای کدگذاری ویدیویی (Embed) استفاده کنید که حجم کمی از وبسایت شما میگیرند.
- از تصاویر فشرده و کمحجم استفاده کنید: عکسهای سنگین و با حجم زیاد مقصر اصلی کاهش سرعت وبسایت شما هستند. شما باید تصاویر را قبل از آپلود در فروشگاه خود فشرده کنید و از فایلهای JPG کمحجم بهجای فایلهای PNG برای عکسهای محصول و وبسایت خود استفاده کنید.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «9 راهکار طلایی برای افزایش سرعت سایت» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
2. صفحات محصول شلوغ، طولانی و با عکسهای بیکیفیت
صفحات محصول مهمترین بخش یک فروشگاه اینترنتی هستند. اگر این صفحات را بیکیفیت طراحی کنید و توضیحات طولانی یا بیهودهای در آن بنویسید، نباید توقع داشته باشید که مشتریان از شما خرید کنند.
شما میتوانید با کوتاه نگهداشتن توضیحات محصول و نوشتن آن بهصورت دقیق و جذاب، توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنید.
گاهی اوقات هم برخی فروشگاههای اینترنتی عکسهای کم و بیکیفیتی از محصولات خود بارگذاری میکنند. آنها با این کار درصد زیادی از مشتریان خود را از دست میدهند؛ چراکه تقریباً نیمی از مشتریان با دیدن تصاویر باکیفیت و مطالعه توضیحات دقیق محصول است که اعتماد میکنند و از یک فروشگاه اینترنتی خرید میکنند.
همچنین توضیحات دقیق و کافی و تصاویر باکیفیت باعث میشود که مشتریان انتظار درستی از محصول شما پیدا کنند و نرخ عودت کالا کمتر شود.
بنابراین اگر صفحات محصولات وبسایت شما جزئیات کافی و عکسهای باکیفیتی ندارد، بهتر است همین حالا دستبهکار شوید تا مشتریان خود را از دست ندهید.
چگونه مشکل صفحات محصول را حل کنیم؟
- توضیحات محصول منحصربهفردی بنویسید: توضیحات محصول منحصربهفرد و متفاوتی نسبت به رقبایتان بنویسید و به سؤالات متداولی که درباره آن پرسیده میشود پاسخ دهید؛ مثل اینکه محصول از چه چیزی ساخته شده است، حملونقل آن چقدر طول میکشد و… .
- عکسهای متنوعی از محصول بگیرید: چه بخواهیم و چه نخواهیم، میزان فروش یک محصول ارتباط زیادی با تصاویر آن محصول در فروشگاه ما دارد. در واقع این تصویر یک محصول است که باعث میشود مخاطب روی آن کلیک کند و بعد از بررسی جزئیات، آن کالا را از ما بخرد.
- مطمئن شوید که نکات عودت کالا را دقیق نوشتهاید: جزئیات شرایط عودت کالا را بهطور دقیق بنویسید و در بخشی از صفحه قرار دهید که مخاطبان بهسادگی آن را پیدا کنند.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «آموزش عکاسی از محصول» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
3. فرایندهای پرداخت پیچیده
آمارها میگوید که اگر فرایند پرداخت در وبسایت شما بهینهسازی نشده باشد و تکمیل مراحل خرید بیش از دو دقیقه طول بکشد، بیش 60 درصد خریداران سبد خریدشان را رها میکنند. پس بهتر است برای بهینهسازی فرآیند پرداخت خود وقت بگذارید؛ یعنی آن را از دید مشتری خود ارزیابی کنید و هر مرحلهای را که تسویهحساب را پیچیده میکند، اصلاح کنید.
چگونه مشکلات فرایند پرداخت را حل کنیم؟
- گزینههای پرداخت متنوعی ارائه کنید: امکان پرداخت را بهشکل کارت به کارت، پرداخت آنلاین، پرداخت اقساطی و… ارائه کنید.
- تسویهحساب را ساده کنید: فرایند پرداخت را بهگونهای طراحی کنید که تسویهحساب در یک صفحه انجام شود؛ بهویژه در نسخۀ موبایل. ضمن اینکه میتوانید دکمهای با عنوان «پرداخت مهمان» در صفحۀ تسویهحساب قرار دهید تا مشتریانی که برای خرید عجله دارند و وقت کافی برای ثبتنام در وبسایت شما ندارند، بهراحتی و بهسرعت بتوانند از شما خرید کنند.
- محدودکردن فیلدهای تسویهحساب: در صفحۀ تسویهحساب فقط اطلاعاتی را از مشتریان بخواهید که برای ارسال سفارش به آنها نیاز دارید. لازم نیست اطلاعات شخصی بیش از حد و گاهی بیفایده مثل تاریخ تولد را از آنها بخواهید.
4. بازاریابی ضعیف
برخی کسبوکارها از نظر فنی بسیار قدرتمندند؛ اما این بازاریابی ضعیف است که باعث شکست آنها میشود. در واقع آنها شکست میخورند چون:
- دیر به فکر بازاریابی محصولات و خدمات خود میافتند؛
- بهسراغ تبلیغات آنلاین نمیروند یا اگر هم بروند هدفی برای آن تعیین نمیکنند؛
- سئو (SEO) را نادیده میگیرند؛
- در شبکههای اجتماعی حضور ندارند یا حضور بیهدفی دارند؛
- به ایمیل مارکتینگ و ارسال پیشنهادهای جذاب برای مشتریان خود اهمیت نمیدهند.
پس اگر یک وبسایت اینترنتی یا یک فروشگاه اینترنتی زیبا و جذاب دارید دلیل نمیشود که مشتریان زیادی هم جذب کنید. شما باید بهطور دائم در معرض دید بازار هدفتان قرار بگیرید و با طراحی و اجرای استراتژیهای بازاریابی، از شکست کسبوکارتان جلوگیری کنید.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «10 استراتژی برتر برای رشد کسبوکار شما» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
چگونه مشکل بازاریابی کسبوکارمان را حل کنیم؟
- سئوی وبسایت خود را ارتقا دهید: اگر به سئو اهمیت دهید، ترافیک ارگانیک قابلتوجهی را بهسمت وبسایت خود هدایت کنید. برای ارتقای سئو باید کلمات کلیدی را بهطور طبیعی در محتواهای خود قرار دهید و اصول سئو در طراحی وبسایت را رعایت کنید. (مقالۀ «سئو چیست؟» را بخوانید.)
- بهسراغ تبلیغات کلیکی بروید: استراتژی تبلیغات کلیکی را اجرا کنید تا بهتر و بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار بگیرید. (مقالۀ «تبلیغات کلیکی چیست؟» را بخوانید.)
- در شبکههای اجتماعی فعال باشید: در اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و… حضور داشته باشید؛ البته بهتر است روی فعالیت در شبکههایی تمرکز کنید که مخاطبان هدف شما هم در آنجا حضور دارند. در این شبکهها انواع مختلف محتوا را تست کنید و سعی کنید که بیشترین تعامل را با مخاطبان خود داشته باشید. (مقالۀ «نکات ضروری برای حضور قدرتمند در شبکههای اجتماعی» را بخوانید.)
- لیست ایمیل بسازید: از ایمیل برای جذب مجدد مشتریان یا پرورش سرنخهای موجود (Lead) استفاده کنید. برای مشتریانی که سبد خریدشان را رها کردهاند ایمیل بفرستید تا دوباره آنها را جذب کنید. با چنین کارهایی میتوانید برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار کنید.
- بازاریابی محتوایی انجام دهید: پست وبلاگ، ویدیو و محتوایی را منتشر کنید که روی آموزش به کاربران متمرکز است؛ نه صرفاً فروش محصول. تخصص خود را در این محتواها به نمایش بگذارید و نشان دهید که چگونه محصولات شما کمک میکند که مشتریانتان زندگی بهتری داشته باشند. (مقالۀ «بازاریابی محتوایی چیست؟» را بخوانید.)
5. طراحی ضعیف وبسایت
طراحی سایت ضعیف یکی از عواملی است که کاربران پس از مواجهه با آن بلافاصله وبسایت شما را ترک میکنند. از طرفی اگر وبسایت زیبا و چشمنوازی داشته باشید اما به تجربۀ کاربری (UX) توجه نکرده باشید، بازهم احتمال دارد که مخاطبان و مشتریان زیادی را از دست بدهید. در واقع باید با استفاده از ابزارهایی مثل Google Analytics بررسی کنید که کاربران چگونه با وبسایت شما تعامل دارند، نرخ پرش کدام بخشها بیشتر است و چرا خرید خود را نهایی نمیکنند.
چگونه مشکل طراحی ضعیف وبسایت را حل کنیم؟
- از قالبهای آماده استفاده کنید: قالبهای زیبا و کاربرپسندی وجود دارد که شما بهراحتی و با چند کلیک میتوانید آن را برای وبسایت خودتان انتخاب کنید. اگر نمیدانید که چگونه قالب وبسایت خود را طراحی کنید که هم زیبا باشد و هم تجربۀ کاربری خوبی برای کاربران بسازد، بهتر است از قالبهای آماده استفاده کنید.
- وبسایت خود را ساده طراحی کنید: منوها، دستهبندیهای محصول و صفحات وبسایت خود را ساده طراحی کنید تا مشتریان بهسرعت آنچه میخواهند پیدا کنند. دکمههایی مثل «افزودن به سبد خرید» و توضیحات محصول را هم در بالای صفحه نگه دارید تا کاربران مجبور نباشند برای یافتن آنها در صفحه بچرخند.
- کاربران را برای انجام اقدام بعدی تشویق کنید: شما باید با تشویق کاربران به انجام اقدام بعدی، آنها را به مرحلۀ خرید نزدیک کنید. دکمههای CTA مثل «الان بخرید» از نظر بصری برجسته کنید و پیشنهادهای خود را در قسمتهای مختلف صفحه قرار دهید. همچنین با قراردادن امکاناتی مثل چت آنلاین با تیم پشتیبانی، به سؤالات مشتریان پاسخ دهید و ابهام آنها دربارۀ محصولات و خدمات خود را برطرف کنید.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «ساختار وبسایت چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
6. نسخۀ موبایل بیکیفیت وبسایت
تلفنهای همراه حدود 73 درصد از کل ترافیک فروشگاههای اینترنتی و 63 درصد از سفارشهای آنلاین در دنیا را تشکیل میدهند؛ اما همچنان وبسایتهای زیادی هستند که نسخۀ موبایل بیکیفیت و ضعیفی دارند. در نسخۀ موبایل این وبسایتها منوهای نامرتب، متنهای ناخوانا و تصاویر پراکندۀ زیادی دیده میشود و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند، کمکم به پایان کسبوکارشان نزدیک میشوند.
چگونه مشکل نسخۀ موبایل بیکیفیت را حل کنیم؟
- فرایند پرداخت را ساده کنید: نسخۀ تلفن همراه وبسایت باید به افزایش نرخ تبدیل کمک کند؛ بنابراین باید تا جایی که میشود فرایند پرداخت را برای کاربران موبایل ساده کنید و از قراردادن صفحهها و محتواهای کماهمیت در مراحل پرداخت خودداری کنید.
- محتواهای مهم وبسایت را اولویتبندی کنید: دربارۀ اولویتبندی نمایش محتواهای خاص خود به کاربران موبایل تصمیمگیری کنید. فراموش نکنید که صفحۀ موبایل خیلیخیلی کوچکتر از صفحۀ دسکتاپ است و شما باید تصمیم بگیرید که کدام دکمهها و پیامها را در ابتدای صفحه نمایش دهید. از انتشار صفحاتی که محتواهای شلوغی دارند خودداری کنید و کال تو اکشنهای هر صفحه را بهطور شفاف نمایش دهید.
- به سرعت بارگیری نسخۀ موبایل توجه کنید: با کاهش حجم تصاویر وبسایت و حذف جلوههای بصری اضافه، سرعت بارگیری نسخۀ موبایل را افزایش دهید.
- همهچیز را تست کنید: این درست است که اغلبِ قالبهای آماده برای نمایش وبسایت در موبایل و تبلت بهینه شدهاند؛ اما دلیل نمیشود که تمامی اجزای آنها بهخوبی نمایش داده شود. بنابراین باید قسمتها و امکانات مختلف وبسایت را تست کنید. اگر فروشگاه اینترنتی خود را با وبزی ساخته باشید، میتوانید برای این کار از ویرایشگر نسخۀ موبایل استفاده کنید. در واقع با استفاده از ویرایشگر وبزی میتوانید نسخۀ تلفن همراه وبسایت خود را مثل نسخۀ دسکتاپ به شکلی که میخواهید طراحی کنید.
پیشنهاد میکنیم مقالۀ «11 روش برای یک طراحی یک وب سایت فوقالعاده با سئوی قدرتمند» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.
7. امنیت ضعیف وبسایت
هکرها همیشه برای آسیب رساندن به وبسایتها و فروشگاههای اینترنتی در کمین هستند. اگر وبسایتی داشته باشید که امنیت ضعیفی داشته باشد، هر لحظه امکان دارد که یک حملۀ سایبری کسبوکارتان را از پا بیندازد. از آنجایی که حملات سایبری میتواند به بخشهای مختلفی از کسبوکار شما مثل سئو، فروش، حریم خصوصی مشتریان و… آسیب بزند، امنیت وبسایت و فروشگاه اینترنتی شما باید اولویت اصلی کسبوکارتان باشد.
چگونه مشکل امنیت ضعیف وبسایت را حل کنیم؟
- گواهینامۀ SSL را روی وبسایت خود فعال کنید: SSL مخفف Secure Socket Layer بهمعنی «لايۀ اتصال امن» و مجموعهای از قوانين برای برقراری ارتباطات ايمن در اينترنت است. این نوع رمزگذاری برای حفظ امنیت وبسایت شما در تجارت است و به ارتقای سئو هم کمک میکند.
- مراقب ادمینها و سطح دسترسی آنها باشید: تعداد افراد و سطح دسترسی افرادی را که میتوانند به وبسایت شما و دادههای مشتریان شما دسترسی داشته باشند محدود کنید.
- از وبسایت خود بکآپ (Backup) بگیرید: بهطور مرتب از وبسایت خود بکآپ بگیرید تا در صورت حملۀ سایبری یا هر مشکل امنیتی دیگری، بتوانید دادههای وبسایت خود یا تنظیمات آن را دوباره و بهراحتی برگردانید.
نکتۀ آخر: اجازه ندهید بازندۀ بعدی شما باشید!
در این مقاله شما را با 7 دلیل شکست فروشگاههای اینترنتی آشنا کردیم و برای هرکدام چندین پیشنهاد و راهحل ارائه کردیم.
بهعنوان نکتۀ آخر باید بدانید که هریک از این دلایل ممکن است کسبوکار شما از مسیر موفقیت خارج کند؛ پس تا میتوانید با استفاده از روشهایی که گفتیم از فروشگاه اینترنتی خود مراقبت کنید تا بازندۀ بعدی دنیای کسبوکارها نباشید.
همچنین پیشنهاد میکنیم اگر بهدنبال یک سایتساز و فروشگاهساز امن، باکیفیت و قدرتمند میگردید، از وبزی استفاده کنید.
وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وبسایت است که با استفاده از ابزارهای حرفهای، امکان ساخت یک سایت منحصربهفرد را در کمتر از یک ربع به شما میدهد. برای کار با این فروشگاهساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.
سایتساز وبزی قالبهای متنوع و آمادهای در اختیار شما میگذارد که قسمتهای مختلف آنها بهطور کامل امکان ویرایش و شخصیسازی دارند. برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاهساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسبوکارتان نزدیکتر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.
استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت میتوانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفههای وبزی بروید و متناسب با کسبوکارتان یکی از پکیجها را انتخاب کنید. اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، میتوانید با تیم پشتیبانی وبزی بهصورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.