Clicky

۹ نکته برای بهینه‌سازی فرایند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی

 بهینه‌سازی فرایند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً ۷۰ درصد از خریدارانی که کالایی را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده‌اند، بدون تکمیل سفارش، فرایند خرید را رها می‌کنند.
به‌عنوان بخشی از استراتژی بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، شما باید فرایند خرید در فروشگاه آنلاین خود را تا حد امکان ساده کنید و در عین حال، اطلاعات لازم برای پردازش سفارش را نیز جمع‌آوری کنید.
ما در این مقاله به شما ۹ نکته خواهیم گفت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فرایند خرید در فروشگاه اینترنتی خود را ساده‌تر کرده و مشتریان بیشتری جذب کنید؛ پس تا پایان با وبزی همراه باشید!


فرایند خرید در فروشگاه اینترنتی چیست؟

فرایند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی مرحله‌ای است که مشتریان در آن خرید خود را تکمیل می‌کنند. این فرایند شامل مراحل زیر است:

  • وارد کردن اطلاعات ارسال یا تحویل: مشتریان باید اطلاعات خود را از قبیل آدرس و شماره تلفن وارد کنند تا کالا به درستی ارسال شود.
  • انتخاب نرخ و روش ارسال: مشتریان می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف ارسال (مانند ارسال رایگان، ارسال سریع‌تر با هزینه اضافی و…) یکی را انتخاب کنند.
  • وارد کردن اطلاعات پرداخت: مشتریان اطلاعات پرداخت خود را وارد می‌کنند، از جمله شماره کارت اعتباری یا انتخاب گزینه‌های پرداخت دیگر مانند کیف پول‌های دیجیتال.
  • ویرایش سبد خرید: افزودن یا حذف محصولات.
  • وارد کردن کد تخفیف: استفاده از کدهای تخفیف برای کاهش قیمت.
  • افزودن محصولات پیشنهادی: خرید محصولات اضافی که به آن‌ها پیشنهاد شده است.


اهمیت فرایند خرید در فروشگاه‌های آنلاین

فرایند خرید یک تجربه کاربری مهم است که می‌تواند بر نرخ تبدیل و رضایت مشتری تأثیر بگذارد. یک فرایند خرید بهینه، سریع، آسان و امن، احتمال تکمیل خرید و بازگشت مشتریان را افزایش می‌دهد.
در واقع از آنجایی که صفحه خرید و فرایند خرید شما، آخرین بخش‌هایی هستند که مشتریان قبل از خرید با آن‌ها تعامل دارند، بهینه‌سازی آن بسیار اهمیت دارد و می‌تواند باعث شکست فروشگاه اینترنتی شما یا موفقیت آن شود.

اهمیت خرید در فروشگاه آنلاین

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش بهینه‌سازی جریان پرداخت کاربران در فروشگاه‌های اینترنتی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


۹ راهکار برتر برای بهینه‌سازی فرایند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی

 

۱. نمایش نشانه‌های اعتماد در صفحه خرید

کاربران از برندهایی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد دارند؛ پس باید به مشتریان بالقوۀ خود نشان دهید که فروشگاه شما قابل اعتماد است و از اطلاعات آن‌ها محافظت می‌کند. برای این کار، باید از نشانه‌های اعتماد مثل در وب‌سایت خود استفاده کنید. این نشانه‌ها، همان‌طور که از نامشان هم پیداست، به مشتریان می‌گویند که که کسب‌و‌کار شما قابل اعتماد است.
نمونه‌هایی از نشانه‌های اعتماد که می‌توانید در فرایند خرید برای خریداران نمایش دهید عبارت‌اند از:

  • گواهی‌های HTTPS؛
  • نظرات مشتریان؛
  • تأییدیه‌های اینفلوئنسرها؛
  • لوگوی درگاه‌های پرداخت؛
  • اینماد؛
  • قوانین ارسال و عودت محصولات.

 

۲. بهینه‌سازی فرایند خرید برای نسخه موبایل

در سال ۲۰۲۱، نزدیک به یک‌سوم از کاربران اینترنت در ایالات متحده از موبایل خود برای خریدهای هفتگی‌شان استفاده کردند؛ بنابراین با بهینه‌سازی فرایند خرید برای کاربران موبایل می‌توانید مشتریان بیشتری داشته باشید و سود بیشتری کسب کنید.
برای مثال، می‌توانید اندازۀ دکمه‌ها و فونت نوشته‌ها در صفحه‌های خرید را بزرگ‌تر کنید تا کاربران به خرید محصول تشویق شوند.


۳. حذف فیلدهای اضافه

بهترین کار برای بهینه‌سازی فرایند خرید فروشگاه‌های اینترنتی این است که تمامی فیلدهای اضافی را در فرایند خرید حذف کنید. مطالعات نشان داده‌اند که هر چه تعداد فیلدهای فرایند خرید آنلاین کمتر باشد، احتمال تکمیل فرم توسط مشتری بیشتر است.
با این حال، اگر به اطلاعات زیادی برای پردازش سفارش‌ها نیاز دارید؛ می‌توانید یک نوار پیشرفت (Progress bar) در فرایند خرید کاربران نمایش دهید تا آن‌ها بدانند چقدر تا تکمیل سفارش‌شان باقی مانده است.


۴. فراهم کردن امکان پرداخت با روش‌های مختلف

یکی دیگر از روش‌های بهینه‌سازی فرایند خرید فروشگاه‌های اینترنتی، فراهم کردن امکان پرداخت هزینه محصولات با روش‌های مختلف است. بر اساس آخرین مطالعات، حدود ۷۰ درصد از کاربران، اگر سایت اجازه استفاده از روش پرداخت مورد علاقه‌شان را ندهد، سبد خرید خود را رها می‌کنند.
با اجازه دادن به مشتریان برای پرداخت با استفاده از روش پرداخت مورد علاقه‌شان، نرخ تبدیل خرید را افزایش دهید. برخی روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید شامل روش‌های زیر هستند:

  • اتصال به اپلیکیشن‌های خرید اعتباری؛
  • امکان کارت به کارت؛
  • امکان پرداخت قسطی؛
  • کیف پول‌های دیجیتال.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نحوه اتصال درگاه بانکی به فروشگاه اینترنتی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

بهترین روش پرداخت در فروشگاه آنلاین


۵. تکمیل خودکار اطلاعات صورت‌حساب

هر اندازه مشتریان شما زمان بیشتری را در فرایند خرید سپری کنند، احتمال انصراف آن‌ها از خرید بیشتر خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از Google Autocomplete، سرعت خرید را مشتریان افزایش دهید. این ویژگی آدرس صورت‌حساب و ارسال مشتری را زمانی که شروع به تایپ آن می‌کند، تکمیل می‌کند. مزیت این روش این است که زمان تکمیل خرید را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و خطاهای احتمالی را کم می‌کند.


۶. معرفی محصولات دیگر برای افزایش فروش

شما می‌توانید در فرایند خرید مشتریان فروشگاه خود، محصولاتی را پیشنهاد دهید که مکمل خریدشان است؛ برای مثال، اگر کسی یک ست کاسه سه‌تکه‌ای به قیمت 200 هزار تومان در سبد خرید خود دارد، یک ست پنج‌تکه به قیمت ۳۵۰ هزار تومان یا یک ماگ ۱۲۰ هزار تومانی که با ست کاسه هماهنگ است به او پیشنهاد دهید.


۷. فراهم کردن امکان خرید بدون نیاز به ساخت حساب کاربری

یک‌چهارم افراد سبد خرید خود را ترک می‌کنند؛ چراکه برخی فروشگاه‌های اینترنتی از آن‌ها می‌خواهند که حساب کاربری ایجاد کنند. شما به‌جای این کار، اجباری بودنِ ایجاد حساب کاربری اجباری را حذف کنید و مشتریان آنلاین را با ارائه یکی (یا هر دو) از گزینه‌های زیر درگیر نگه دارید:

  • خرید به‌عنوان مهمان: اجازه دهید خریداران با یک آدرس ایمیل خرید خود را تکمیل کنند. چند هفته پس از ثبت سفارش، یک ایمیل پیگیری ارسال کنید که آن‌ها را تشویق به ایجاد حساب کاربری کند.
  • ورود با حساب جیمیل و شبکه‌های اجتماعی: اجازه دهید مشتریان با استفاده از حساب‌های ایمیلی خود یا حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، مانند جیمیل، فیس‌بوک یا اینستاگرام، وارد شده و خرید خود را تکمیل کنند. این کار نیاز به ایجاد حساب کاربری جداگانه را حذف می‌کند و شما همچنان از دسترسی به داده‌های مشتری بهره‌مند می‌شوید.

 

۸. فعال‌سازی پشتیبانی چت در فرایند خرید

همه کسانی که کالایی را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده‌اند، آماده خرید نیستند. با پشتیبانی چت زنده در فرایند خرید، خریداران آنلاین را از نگرانی‌های لحظه آخری عبور دهید.
با استفاده از به سوالاتی مانند سیاست‌های بازگشت، تاخیرهای ارسال و سوالات مرتبط با محصول ارائه دهید تا مشتریان مطمئن شوند که انتخاب درستی کرده‌اند.


پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «5 اشتباه خطرناک کسب‌وکارها که باید آن‌ها را بشناسید»‌ را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.


۹. حذف هزینه‌های اضافی

آمار می‌گوید که ۵۵ درصد از خریداران، سبد خرید خود را به‌دلیل هزینه‌های اضافی ترک می‌کنند! چرا؟ چون آن‌ها می‌خواهند بدانند قیمتی که در صفحات محصول می‌بینند، همان مقداری است که از حساب بانکی‌شان کسر خواهد شد.
گاهی اوقات، نمی‌توان از هزینه‌های اضافی مانند ارسال یا مالیات چشم‌پوشی کرد؛ اما با نمایش این اطلاعات در صفحه محصول یا ارائه ارسال رایگان برای سفارش‌های بالاتر از یک مقدار معین، هزینه‌های اضافی در نهایت مشتریان را غافلگیری نخواهد کرد.


جمع‌بندی: بهبود نرخ تبدیل با یک فرایند خرید بهینه‌شده

فرایند خرید سخت‌ترین بخش از فروشگاه اینترنتی برای بهینه‌سازی است؛ اما اگر بر حذف موانع تبدیل در این صفحه تمرکز کنید، افزایش درآمد بیشتری نسبت به تغییرات کوچک مانند تغییر رنگ دکمه‌ها یا عناوین محصول مشاهده خواهید کرد.
فراموش نکنید صفحه خرید فروشگاه آنلاین شما اغلب آخرین فرصت برای ایجاد یک تأثیر خوب بر روی مشتری جدید است؛ پس همان‌قدر که به طراحی و سفر مشتری در سایر بخش‌های وب‌سایت خود اهمیت می‌دهید، به فرایند خرید نیز توجه کنید. ایجاد تجربه مشتری یکپارچه در فروشگاه آنلاین شما، خریداران را به بازگشت وادار خواهد کرد.


سوالات متداول درباره فرایند خرید در فروشگاه‌های آنلاین


فرایند خرید در فروشگاه آنلاین چیست؟

فرایند خرید مرحله‌ای از وب‌سایت فروشگاه آنلاین است که مشتریان در طی آن خرید خود را تکمیل می‌کنند. این شامل وارد کردن اطلاعات ارسال یا تحویل، انتخاب نرخ و روش ارسال و وارد کردن اطلاعات پرداخت است.


چه چیزی یک تجربه خرید خوب را می‌سازد؟

یک تجربه خرید خوب سریع و آسان است. این ممکن است شامل استفاده از خرید به عنوان مهمان یا ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی، فیلدهای فرم محدود برای وارد کردن اطلاعات ضروری برای پردازش سفارش، یا خرید با یک کلیک باشد. 


چگونه می‌توان در فرایند خرید افزایش فروش داشت؟

افزایش فروش در فرایند خرید به معنای پیشنهاد محصولات اضافی است که مشتریان ممکن است بخواهند به سبد خرید خود اضافه کنند. 


چرا مشتریان سبد خرید خود را رها می‌کنند؟

مهم‌ترین دلایل رها کردن سبد خرید شامل هزینه‌های اضافی یا غیرمنتظره بالا، وجود نداشتن گزینه‌های متنوع پرداخت، تجربه خرید پیچیده و تمایل نداشتن برای خرید (بازدید جهت مقایسه) است.


چگونه می‌توان ترک فرایند خرید را در فروشگاه آنلاین کاهش داد؟

برای کاهش ترک فرایند خرید در صفحه خرید فروشگاه آنلاین خود، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید؛ مانند: بهینه‌سازی فرایند خرید در نسخۀ موبایل، کوتاه نگه داشتن فرم‌های خرید، حذف هزینه‌های اضافی، ایجاد گزینه‌های متنوع برای پرداخت و فراهم کردن امکان خرید بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید