Clicky

14 استراتژی حرفه‌ای برای افزایش ترافیک وبلاگ

هیچ‌چیز برای یک وبلاگ‌نویس دردناک‌تر از این نیست که آمار بازدید پست‌های وبلاگش کم باشد. البته افزایش ترافیک وبلاگ هم کار راحتی نیست چون تا دلتان بخواهد وبلاگ در اینترنت وجود دارد؛ اما شما امیدتان را از دست ندهید! ما می‌خواهیم به شما 14 استراتژی و راهکار حرفه‌ای برای افزایش ترافیک وبلاگ معرفی کنیم تا بتوانید بازدیدهای میلیونی را تجربه کنید!

فرقی نمی‌کند که یک وبلاگ‌نویس باتجربه باشید یا یک وبلاگ‌نویس تازه‌کار؛ در هر حالت راهکارها و استراتژی‌هایی که در ادامه آورده‌ایم به شما کمک می‌کند تا ترافیک وبلاگ خود را افزایش دهید. پس با تمرکز و آرامش بفرمایید برای مطالعۀ مقاله!

 

قانون 80-20 در وبلاگ‌نویسی چیست؟

قبل از اینکه به‌سراغ معرفی راهکارها برویم، می‌خواهیم شما را با یک قانون جذاب در وبلاگ‌نویسی آشنا کنیم.

در اوایل دهۀ 1900، اقتصاددانی به‌نام ویلفردو پارتو متوجه شد که 80 درصد از زمین‌های یک کشور در اختیار حدود 20 درصد از جمعیت آن کشور است. این قانون در حال حاضر به‌نام قانون 80-20 (بخوانید هشتاد بیست) یا اصل پارتو شناخته می‌شود.

مردم تأثیر قانون 80-20 را در زمینه‌های مختلف زندگی خود مشاهده کرده‌اند؛ یکی از این زمینه‌ها همین وبلاگ‌نویسی است که می‌خواهیم درباره‌اش مفصّل صحبت کنیم.

در وبلاگ نویسی، قانون 80-20 نشان می‌دهد که 80 درصد از ترافیک وبلاگ‌تان نتیجۀ 20 درصد از کارهای شما است؛ بنابراین کلید افزایش ترافیک وبلاگ این است که این 20 درصد را پیدا کنید و آن را بیشتر و بیشتر انجام دهید.

خُب حالا بعد از آشنایی با این قانون جذاب، آماده باشید برای مطالعۀ 19 راهکار حرفه‌ای و افزایش ترافیک وبلاگ‌تان!

 

14 راهکار و استراتژی حرفه‌ای برای افزایش ترافیک وبلاگ

1. تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو (SEO)، بهترین راه برای افزایش ترافیک وبلاگ است. اگر نمی‌دانید سئو چیست، ‌به‌طور خلاصه باید بگوییم که:

 

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو مثل گوگل انجام می‌دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم سئوی وبلاگ خود را از تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید. کلمۀ کلیدی یک یا چند واژه است که موضوع و هدف محتوای شما را تعیین می‌کند. در سئو، کلمۀ کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل وارد می‌کنند تا اطلاعات مدنظرشان را پیدا کنند.

پیداکردن کلماتی که ترافیک زیادی دارند و مرتبط با موضوع وبلاگ شما هستند، هم برای افزایش ترافیک وبلاگ‌تان و هم برای فهمیدن اینکه دربارۀ چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید مفید است.

هدف‌گیری کلمات کلیدی محبوب مثل «قیمت موبایل» یا «خرید لباس» برای وب‌سایت‌هایی که تازه کارشان را شروع کرده‌اند تقریباً غیرممکن است. به همین خاطر اگر وب‌سایت خود را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، هدف‌گیری کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) که طولانی‌تر و متمرکزتر هستند استراتژی بهتری برای شما خواهد بود؛ مثل: «نقد و بررسی موبایل سامسونگ گلکسی سری A » یا «چگونه فروشنده دیجی‌کالا شویم؟».

مقاله‌ای که برای کلمات کلیدی محبوب نوشته می‌شود ترافیک بیشتری هم دریافت می‌کند؛ اما اگر وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی کرده باشید، مقالۀ شما وقتی رتبۀ خوبی در صفحۀ نتایج گوگل (SERP) پیدا می‌کند که برای کلمات کلیدی خاص‌تر نوشته شده باشد. آن موقع است که هم رتبۀ بهتری در گوگل می‌گیرید و هم باعث جلب‌توجه کاربران می‌شوید و در نهایت ترافیک بیشتری جذب می‌کنید.

 

برای آشنایی بیشتر با مفهوم تحقیق کلمات کلیدی، پیشنهاد می‌کنیم به‌ترتیب دو مقالۀ «8 روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی» و «کلمات کلیدی طولانی چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. جاویژه (nich) خود را پیدا کنید

جاویژه بخش کوچکی از بازار است که روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز است.

مشخص‌کردن جاویژه برای افزایش ترافیک وبلاگ‌تان (به‌خصوص در بازارهای اشباع‌شده) بسیار مهم است. این کار نه‌تنها باعث می‌شود که ترافیک وبلاگ خود را افزایش دهید، بلکه کمک می‌کند تا در سطح عمیق تری با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

برای پیداکردن جاویژه‌تان به پست‌های وبلاگ خود نگاهی بیندازید و ‌دنبال یک وجه مشترک بگردید. اگر هم هنوز وبلاگی راه‌اندازی نکرده‌اید، با استفاده از روش طوفان فکری (Brain storming) موضوعی پیدا کنید که بتواند چندین موضوع مختلف را پوشش دهد. همچنین باید مطمئن شوید که موضوع شما به ‌اندازۀ کافی گسترده است و می‌توانید سال‌ها دربارۀ آن بنویسید.

 

3. از تصاویر باکیفیت استفاده کنید

تصاویر باکیفیت و جذاب هم الهام‌بخش هستند و هم وبلاگ شما را از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر می‌کنند. ضمن اینکه تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که استفاده از تصاویر مناسب، باعث درک بهتر مطلب می‌شود، قدرت خواندن را افزایش می‌دهد و احساسات افراد را برمی‌انگیزد؛ بنابراین اگر به پست‌های خود تصاویر باکیفیت اضافه کنید، مطالب شما بسیار تأثیرگذارتر خواهند شد.

از طرفی اضافه‌کردن تصاویر در پست‌های وبلاگ به ارتقای سئوی وبلاگ شما هم کمک می‌کند؛ چراکه این تصاویر در بخش images گوگل اضافه می‌شوند و اگر تصویری که اضافه می‌کنید جذاب باشد، ممکن است کاربران روی آن کلیک کنند و وارد وب‌سایت شما شوند.

 

برای انتخاب تصاویر باکیفیت برای وبلاگ‌تان،‌ پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چند سایت پیشنهادی برای پیدا کردن عکس‌های رایگان» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

4. تیترهای جذاب بنویسید

بهترین تیترها آن‌هایی هستند که شما در برابرشان نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید و روی آن‌ها کلیک نکنید!

شما باید با عنوان پست خود به مخاطبان وبلاگ‌تان نشان دهید که این پست مشکل آن‌ها حل می‌کند، به سؤال آن‌ها پاسخ می‌دهد یا به هر شکلی به آن‌ها کمک می‌کند. اصلاً برای همین است که افراد گوگل را باز می‌کنند و سؤال خود را جست‌وجو می‌کنند!

قبل از نوشتن عنوان پست خود، مطالب مشابه را در گوگل جست‌وجو کنید و عنوان آن‌ها را ببینید. آیا می‌توانید عنوان بهتری نسبت به آن‌ها بنویسید؟ اگر وبلاگ دیگری دربارۀ موضوع شما پنج نکته ارائه می‌دهد، آیا شما می‌توانید 10 نکته ارائه دهید؟ حتماً به مطلبی که در رتبۀ اول گوگل قرار دارد نگاه کنید و سعی کنید تشخیص دهید که چه چیزی در تیتر آن باعث جذب مخاطبان می‌شود.

 

چگونه می‌توانیم بفهمیم که تیترهای ما برای کاربران جذاب هستند؟ بهترین راه استفاده از ابزار Google Search Console است. شما باید نرخ کلیک هر پست را در این ابزار چک کنید و هر وقت با آمار بازدید کمی مواجه شدید، تیتر مطلب خود را تغییر دهید.

با تیترهای خود، کنجکاوی افراد را تا حد امکان تحریک کنید و آن‌ها را به حرف‌زدن وادار کنید. اگر بتوانید مخاطبان خود را به کلیک‌کردن، خواندن و نظر‌دادن وادار کنید برنده‌‌اید!

فقط فراموش نکنید که عنوان و محتوای مقالۀ شما باید به‌هم مرتبط باشند و به‌خوبی به سؤال کاربران پاسخ بدهند تا آن‌ها وب‌سایت شما را ترک نکنند. ضمن اینکه اگر تیتر سایر مقاله‌های وبلاگ‌تان هم جذاب باشد، کاربران وقت بیشتری را در وب‌سایت شما می‌گذرانند.

 

5. به‌روز باشید

از به‌روز بودن مطالب خودتان مطمئن شوید؛ مثلاً اگر یکی از موفق‌ترین پست‌های شما دربارۀ رستورانی در خیابان ولیعصر تهران است، باید مطمئن شوید که این رستوران همچنان فعالیت می‌کند. هیچ‌چیز برای خواننده ناامیدکننده‌تر از این نیست که بفهمد مکانی که شما پیشنهاد کرده‌اید دیگر وجود ندارد.

یادتان باشد که وبلاگ‌نویسی کار ساده‌ای نیست و شما باید برای نوشتن هر مطلب خود تحقیق کنید و همیشه به فکر به‌روز بودن وبلاگ‌تان باشید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش به‌روزرسانی حرفه‌ای وب‌سایت در 8 مرحله» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

6. بَک‌لینک بگیرید

بَک‌لینک‌ به معنای لینکی است که از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر داده می‌شود. برای مثال، ما در این مقاله کلمۀ «جاویژه» را به وب‌سایت ویکی‌پدیا لینک داده‌ایم.

دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر می‌تواند به رشد وب‌سایت شما کمک کند. اگر از وب‌سایت‌های معتبر بک‌لینک داشته باشید، موتورهای جست‌وجو شما را به‌عنوان یک وب‌سایت معتبر می‌شناسند؛ مثلاً اگر لینک و مقاله‌های وب‌سایت شما در خبرگزارهای معتبری مثل ایرنا و ایسنا منتشر شود، سیگنالی به موتورهای جست‌وجو ارسال می‌شود که نشان می‌دهد شما در صنعت خودتان یک متخصص هستید.

 

برای آشنایی بیشتر با مفهوم بک‌لینک،‌ پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بک لینک چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

7. لینک‌سازی داخلی کنید

همان‌طور که لینک‌ وب‌سایت‌های دیگر یا همان لینک‌های خارجی برای سئو مهم هستند، لینک‌های داخلی وب‌سایت شما هم از معیارهای مهم رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو هستند. برای مثال، اگر مقاله‌ای با عنوان «بهترین رستوران‌های شیراز» دارید، لازم است در آن به مقالۀ «راهنمای سفر به شیراز» که احتمالاً پیش از این در وبلاگ‌تان منتشر کرده‌اید لینک بدهید.

نکتۀ مهم: همیشه به محتواهای قدیمی خود برگردید و آن را با لینک‌هایی به محتواهای جدید خود به‌روز کنید. همیشه مطمئن شوید که همه‌چیز در وبلاگ‌تان مرتبط و مرتب است؛ هم برای خواننده و هم برای SEO!

 

8. یک خبرنامه راه‌اندازی کنید

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یک راه عالی برای افزایش ترافیک وبلاگ است؛ چراکه با ارسال منظم ایمیل برای مخاطبان و مشتریان خود، آن‌ها بهتر و بیشتر برند شما را می‌شناسند. همچنین با تولید محتوای مفید و سرگرم‌کننده، مخاطبان نه‌تنها با برند شما به‌‌خوبی آشنا می‌شوند، بلکه منتظر دریافت ایمیل‌های شما هم می‌مانند.

فقط در زمان راه‌اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ باید مراقب باشید که با ایمیل‌های خود باعث آزار مخاطبان نشوید و آن‌ها ایمیل شما را به پوشۀ اسپم منتقل نکنند!

 

9. سرعت وبلاگ خود را بهینه کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که 47 درصد از کاربران انتظار دارند یک صفحۀ وب در کمتر از سه ثانیه بارگیری (Load) شود و اگر این اتفاق نیفتد، آن‌ها صفحه را ترک خواهند کرد. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو هم این موضوع را به‌خوبی می‌دانند؛ به همین خاطر اگر وبلاگ شما سرعت لود مناسبی داشته باشد، رتبۀ خوبی در گوگل می‌گیرید و در نهایت ترافیک بیشتری هم تجربه می‌کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت این است که وب‌سایت و وبلاگ خود را روی پلتفرم قدرتمندی مثل وبزی راه‌اندازی کنید.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد.

برای کار با این سایت‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید. وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار هم کافی است که به صفحۀ اول این سایت‌ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

 

10. وبلاگ خود را با موبایل سازگار کنید

اگر مطالعۀ وبلاگ شما روی موبایل و تبلت آسان نباشد، کاربران به‌سراغ وب‌سایت دیگری می‌روند که روی نمایشگرهای کوچک هم جذاب و دوست‌داشتنی نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، گوگل نتایج جست‌وجو را برای کاربران تلفن‌ همراه بر اساس سازگارترین وب‌سایت‌ها با موبایل رتبه‌بندی می‌کند؛ بنابراین اگر وبلاگ شما با موبایل سازگار نیست، ممکن است رتبۀ خوبی در گوگل نگیرد.

خبر خوب برای کاربران وبزی: وبزی پنل مدیریت کاملی برای حالت ریسپانسیو دارد. اگر می‌خواهید که وب‌سایت خود را ریسپانسیو کنید، لازم است بعد از اتمام ساخت وب‌سایت با یک کلیک حالت ریسپانسیو را فعال کنید و چیدمان سایت را برای موبایل و تبلت‌ به دلخواه خودتان طراحی کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزار «پنهان‌کردن المان در موبایل / تبلت / دسکتاپ» بخش‌هایی را که می‌خواهید فقط در یک دستگاه (Device) نمایش داده شوند انتخاب کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «مقایسۀ طراحی وب واکنش‌‌گرا با طراحی وب تطبیقی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

11. وبلاگ خود را برای همه خوانا کنید

برای اینکه وبلاگ خود را برای همه خوانا کنید باید با دو مفهوم آشنا شوید: خوانایی وب‌سایت و دسترسی به وب.

خوانایی وب‌سایت معیاری است که نشان می‌دهد به چه اندازه خواندن و درک متن در یک صفحۀ وب برای مخاطبان آسان است.

دسترسی به وب (Web accessibility) هم یعنی همۀ افراد، از جمله افراد دارای معلولیت، می‌توانند از وب‌سایت شما بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

در ادامه نحوۀ طراحی وب‌سایت را با در نظر گرفتن ویژگی‌های Web accessibility آورده‌ایم:

  • به تصاویر وب‌سایت خود متن جایگزین (Alternative text) اضافه کنید تا کاربران نابینا هم محتوای آن‌ را درک کنند.
  • از عنوان‌های واضح استفاده کنید تا محتوای‌ شما برای کاربرانی که از فناوری‌های کمکی مثل صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند هم خوانا باشد.
  • مطمئن شوید که رنگ وب‌سایت شما دارای کنتراست (تضاد) کافی است. این کار باعث می‌‌شود محتوای شما برای افرادی که اختلالات بینایی دارند هم خوانا باشد.

همچنین برای اینکه وبلاگ شما برای همه خوانا باشد، باید دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب (WCAG) را رعایت کنید. این استاندارد می‌گوید که وب‌سایت شما باید 4 ویژگی داشته باشد:

  • همۀ کاربران از جمله افرادی که دارای معلولیت‌های بینایی، شنوایی یا شناختی هستند می‌توانند محتوای وب‌سایت شما را درک کنند.
  • همۀ کاربران از جمله افرادی که دارای اختلالات جسمی یا حرکتی هستند می‌توانند با محتوای وب‌سایت شما تعامل داشته باشند.
  • وب‌سایت شما باید با طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و دستگاه‌های کمکی سازگار باشد.

 

12. ویدئو بسازید

ویدئوها مثل عکس‌ها می‌توانند پست‌های وبلاگ شما را جذاب‌تر کنند، ترافیک بیشتری را جذب کنند و حس صمیمیت و وفاداری بیشتری بین شما و مخاطبان وبلاگ‌تان ایجاد کنند.

همچنین اگر ویدئوهای خود را در یوتیوب، آپارات یا شبکه‌های اجتماعی منتشر ‌کنید، هم ترافیک جذب می‌کنید و هم می‌توانید از آن درآمد کسب کنید.

 

برای درآمدزایی از وبلاگ، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «10روش عالی برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

13. پست‌های وبلاگ‌تان را در انجمن‌ها (forum) به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری محتوای ارزشمند وبلاگ‌تان در انجمن‌ها و تالارهای گفت‌وگوی آنلاین، به‌عنوان یک متخصص و مرجع در بازار شناخته می‌شوید. علاوه بر این، می‌توانید بازدیدکنندگان هدفمندی را جذب کنید که به احتمال زیاد به مخاطبان دائمی وبلاگ شما تبدیل می‌شوند. در کنار این مزایا، ممکن است وب‌سایت‌های مرتبط با صنعت شما، مقاله‌های شما را منتشر کنند یا لینک آن در وب‌سایت‌شان قرار دهند و به‌اصطلاح بک‌لینک بگیرید.

نکتۀ مهم: محتوای خود را زمانی در تالارهای گفت‌وگو منتشر کنید که با موضوع مکالمۀ مرتبط باشد و مخالف قوانین آن انجمن هم نباشد. همچنین به‌جای اینکه به آن‌ها بگویید برای دریافت پاسخ سؤال خود روی لینک مقالۀ شما کلیک کنند، خلاصه‌ای از آنچه باید بدانند ارائه کنید؛ سپس افرادی را که می‌خواهند بیشتر بدانند تشویق کنید تا پست وبلاگ شما را مطالعه کنند.

 

14. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

مخاطبان هدف شما در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور دارند؟ اینستاگرام، لینکدین یا توییتر؟ آن شبکۀ اجتماعی را پیدا کنید و فعالیت خود را در آن شروع کنید.

نکته‌ای که اینجا می‌خواهیم به آن اشاره کنیم دربارۀ انتشار محتوای وبلاگ شما در اینستاگرام است. لینک وبلاگ شما در بیو (bio) اینستاگرام و استوری‌هایی که منتشر می‌کنید می‌تواند به افزایش ترافیک وبلاگ‌تان کمک کند. بهترین راه برای دریافت کلیک بیشتر این است که به‌طور منظم در استوری‌های خود دربارۀ یک موضوع خاص صحبت کنید. وقتی به‌خوبی مخاطبان را دربارۀ آن موضوع کنجکاو و هیجان‌زده کردید، لینک پست وبلاگ خود را منتشر کنید و به آن‌ها بگویید که برای مطالعۀ بیشتر روی لینک کلیک کنند.

در زمان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی قانون 80-20 را به خودتان یادآوری کنید. اگر متوجه شدید که اینستاگرام زمان زیادی می‌گیرد اما به‌ اندازۀ پلتفرم‌های دیگر باعث افزایش ترافیک وبلاگ شما نمی‌شود، آن را از اولویت‌های خود حذف کنید و روی پلتفرم‌های مهم‌تر متمرکز شوید.

همچنین فراموش نکنید که هریک از شبکه‌های اجتماعی برای نگه‌داشتن افراد در آن پلتفرم طراحی شده است؛ بنابراین وقتی که لینک مقاله‌های وبلاگ خود را بدون استراتژی در این شبکه‌ها منتشر می‌کنید به احتمال زیاد نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

سریع‌ترین راه برای رشد در هر شبکۀ اجتماعی این است آن شبکه را به‌عنوان یک میکروبلاگ مستقل در نظر بگیرید و محتوایی در آن منتشر کنید که مکمل محتوای وبلاگ شما باشد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چگونه در شبکه‌های اجتماعی حضور هدفمندی داشته باشیم؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

آخرین و مهم‌ترین استراتژی: آنقدر خوب باشید که نتوانند شما را نادیده بگیرند!

آخرین و مهم‌ترین استراتژی این است که آنقدر خوب باشید که نتوانند شما را نادیده بگیرند! افراد موفق در وبلاگ‌نویسی کسانی هستند که خلاقیت دارند و همیشه به‌دنبال یادگیری‌اند.

اینترنت دیگر به پست‌های تکراری با اطلاعات یکسان نیاز ندارد؛ بلکه به خلاقیت، مهارت و اشتیاق شما برای نوشتن مقاله‌های جذاب، مفید و آموزنده نیاز دارد. پس هدفی قوی داشته باشید، هر مقاله‌ای را که می‌نویسید دوست داشته باشید و آن را با عشق منتشر کنید. هر روز بهتر شوید و نگران کم‌وکاستی‌های روزهای اول نباشید. حرفه‌ای باشید، بهانه‌ها را کنار بگذارید و شروع کنید! اصل اول، شروع‌کردن است.

 

خُب به پایان این مقاله رسیدیم. خسته نباشید و امیدواریم که وبلاگ پرترافیکی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از این مطالعۀ این مقاله کمی استراحت کنید و بعد مقالۀ «سئوی وبلاگ چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
مریم گفت:
بسیار مفید و آموزنده بود.

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید