Clicky

کتاب الکترونیکی (E-book) چیست؟‌ (+آموزش تولید و فروش ای بوک در 4 مرحله)

کتاب الکترونیکی چیست؟

این درست است که ورق‌زدن و مطالعۀ کتاب چاپی حس و حال دیگری دارد، اما این روزها کتاب الکترونیکی هم مخاطبان خاص خودش را دارد. نویسندگان هم متوجه شده‌اند که نوشتن و انتشار ای بوک، نسبت به انتشار کتاب چاپی سودآورتر است.

علاوه بر این، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها، کتاب الکترونیکی را ابزاری ارزشمند برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود با مشتریان هدف و کسب درآمد غیرفعال می‌دانند.

اگر شما هم می‌خواهید که از این ابزار ارزشمند بهره ببرید، باید بدانید که مقالۀ‌ درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید! ما در این مقاله به شما می‌گوییم که کتاب الکترونیکی چیست، چگونه ای بوک تولید کنیم و چگونه آن را بفروشیم. پس ادامۀ مقاله را از دست ندهید.

 

کتاب الکترونیکی یا ای بوک (e-book) چیست؟

کتاب الکترونیکی کتابی است که در فضای دیجیتال منتشر شده و شامل متن، تصویر یا هر دوی آن‌هاست و شما می‌توانید آن‌ها را روی روی رایانه‌ها، کتاب‌خوان‌ها و سایر ابزارهای الکترونیکی بخوانید.

شما پس از انتخاب و سفارش کتاب‌ الکترونیکی دلخواهتان، آن‌ را در ایمیل خود دریافت کرده یا در همان لحظه دانلود می‌کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید: ۲۵ روش برای کسب درآمد آنلاین : پول ساده ترین روشهای کسب درآمد اینترنتی

 

آموزش تولید و فروش کتاب های الکترونیکی

حالا که با تعریف کتاب الکترونیکی آشنا شده‌اید، می‌خواهیم در 4 مرحله به شما بگوییم که چگونه ای بوک خودتان را تولید کنید. آماده‌اید؟! بفرمایید!

 

1. انتخاب موضوع ای‌ بوک

در گام اول باید به این فکر کنید که برای تولید کتاب‌های الکترونیکی چه چیزی الهام‌بخش شماست. آیا می‌خواهید که پست‌ها یا مقالات وبلاگ خود را به یک راهنمای مفید تبدیل کنید یا قصد دارید به‌سراغ تولید مطالبی بروید که رقبای شما از آن‌ها غافل شده‌اند؟ شاید هم قصد داشته باشید خلاقیت و قدرت برندتان را به رُخ بکشید!

در هر صورت، از آنجایی که کتاب ‌های الکترونیکی با هزینه‌ها و محدودیت‌های چاپ روبه‌رو نیستند، شما می‌توانید با هر موضوع و به هر شکلی که دوست دارید ای بوک خود را منتشر کنید.

ای بوک ها ممکن است با موضوعات زیر منتشر شوند:

  • گزارش سالانۀ یک برند در 200 صفحه به‌صورت تمام رنگی؛
  • بررسی موضوعات خیلی مهم صنعت (حتی در 10 صفحه)؛
  • رمان‌های کوتاه یا داستان‌های بلند؛
  • راهنماهای اطلاعاتی (مثل راهنمای کار با محصول).

 

2. تحقیق قبل از نوشتن ای بوک

بهتر است قبل از شروع پیش‌نویس کتاب الکترونیکی خود، کمی در دنیای اینترنت تحقیق کنید؛ چطوری؟

  • از طریق کتاب‌فروشی‌های آنلاین مثل فیدیبو و طاقچه و موتورهای جست‌وجو مثل گوگل کتاب‌های مرتبط با موضوع خود را جست‌وجو کنید. در این جست‌وجو باید به موضوعات پرطرفدار توجه کنید؛ چراکه به شما نشان می‌دهد کاربران چه نوع کتاب‌های الکترونیکی را بیشتر می‌خوانند. همچنین موضوعاتی را پیدا می‌کنید که در آن‌ها می‌توانید اطلاعات یا تحلیل جدیدی ارائه دهید.
  • افراد دیگری را در حوزۀ تخصصی خود پیدا کنید که ای بوک خودشان را منتشر کرده‌اند. با این کار کتاب‌های آن‌ها را مرور می‌کنید و ایده می‌گیرید که برای فروش ای بوک خود چه کارهایی باید انجام بدهید و قیمت آن را چقدر تعیین کنید. در این زمینه مقالۀ «راهنمای جامع قیمت گذاری محصول و خدمات» هم می‌تواند برایتان مفید باشد.
  • از مشتریان فعلی یا فالوورهای خود دربارۀ کتاب‌های محبوبشان و کتاب‌هایی که می‌خواهند بخوانند بپرسید؛
  • خوانندۀ هدف خود را تصور کنید. آن‌ها قرار است با خواندن ای بوک شما چه چیزی به دست آورند؟ برای مثال، ممکن است یک متخصص تغذیه ای بوکی بنویسد که شامل راهنمای برنامه‌های تغذیه‌ای است و آن را در کنار خدمات خود به‌صورت رایگان به مراجعانش ارائه کند.

پیشنهاد وبزی: برای اینکه در زمان نوشتن کتاب الکترونیکی خود تصویر درستی از مخاطب هدفتان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم دو مقالۀ «بازار هدف چیست؟» و «پرسونای خریدار چیست؟» را در وبلاگ وبزی مطالعه کنید.

 

3. طراحی و صفحه‌بندی ای‌ بوک

نوشتن کتاب الکترونیکی و انتشار آن هزینۀ کمی دارد؛ اما در هر صورت شما می‌خواهید که ای بوک حرفه‌ای و جذابی داشته باشید. برای اینکه به هدف خود برسید، لازم است از یک ویراستار و یک طراح گرافیک کمک بگیرید.

یک ویراستار حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا ای بوک شما متن روان و دلچسبی داشته باشد و مخاطب از خواندن آن خسته نشود. طراح گرافیک نیز کتاب شما را صفحه‌بندی کرده و برای آن یک جلد جذاب طراحی می‌کند.

از طرفی همان‌طور که می‌دانید بسیاری از کتاب های منتشر شده به‌صورت فایل PDF فروخته می‌شوند؛ اما یک طراح حرفه‌ای به شما کمک می‌کند که ای بوک خود را با چندین فرمت منتشر کنید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:‌ چگونه یک لوگو جذاب طراحی کنیم؟ (راهنمای صفر تا صد طراحی لوگو)

 

4. بازاریابی و فروش ای بوک

بعد از هدف‌گذاری، تحقیق و صفحه‌بندی ای بوک خود، باید برای فروش آن آماده شوید. مشکل اغلب نویسندگان هم دقیقاً‌ همینجاست! اما ما می‌خواهیم بهترین راه فروش ای بوک را به شما بگوییم؛ یعنی فروش از طریق وب‌سایت شخصی!

در واقع به جای اینکه ای بوک خود را به سایت‌های مختلف بدهید تا برایتان بفروشند، می‌توانید خودتان به‌راحتی یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و هر لحظه از شبانه روز از پیامک خرید کتابتان لذت ببرید! شاید فکر کنید راه‌اندازی وب‌سایت بسیار کار سختی باشد، اما با روشی که در بخش بعدی به شما پیشنهاد می‌کنیم این دغدغۀ شما هم حل می‌شود.

 

چطور سایت فروشگاه ای‌بوک راه اندازی کنیم؟

چگونه یک وب سایت برای فروش ای بوک راه‌اندازی کنیم؟

پیشنهاد ما برای این کار، ‌استفاده از سایت ساز وبزی است. وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را به شما می‌دهد. برای کار با وبزی نه لازم است که برنامه‌نویسی بلد باشید و نه اینکه یک طراح سایت استخدام کنید. فقط کافی است که کار با ماوس را بلد باشید تا در کمتر از 15 دقیقه وب سایت خود را طراحی کنید و کتاب‌های خود را بفروشید!

یکی از امکاناتی که وبزی در اختیارتان می‌گذارد، فروش محصولات دانلودی است. شما می‌توانید به‌طور نامحدود روی وب‌سایت خود کتاب آپلود کنید و هریک را با اتصال به درگاه‌های پرداخت بفروشید. لازم است بدانید که وبزی از درگاه های مختلفی مثل ملت، پارسیان، سامان، زرین پال، پی پینگ و پشتیبانی می‌کند.

همچنین با ویژگی «عضویت خریداران» خریداران می‌توانند برای خرید سریع‌تر در وب‌سایت شما عضو شوند. این قابلیت باعث تکرار خرید آن‌ها می‌شود.

شما هم می‌توانید به کمک وبزی و تنها با چند کلیک وب‌سایت فروش ای بوک خودتان را بسازید. برای شروع کافی است به صفحۀ اول وبزی بروید و روی دکمۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید.

نکاتی برای موفقیت در فروش کتاب‌های الکترونیکی

جمع‌بندی: چند نکته برای موفقیت در فروش کتاب‌های الکترونیکی

در این مقاله به شما گفتیم که کتاب الکترونیکی چیست و چگونه می‌توانید یک کتاب الکترونیکی تولید و منتشر کنید. حالا که به آخر مقاله رسیدیم، می‌خواهیم چند نکته بگوییم که به شما کمک می‌کند کتاب‌های الکترونیکی پرفروشی تولید کنید. این نکات را در ادامه آورده‌ایم:

  • از افراد مشهور بخواهید که کتاب شما را بخوانند و برای آن توصیه‌نامه‌ای بنویسند؛
  • قبل و بعد از انتشار ای بوک برای مشتریان خود ایمیل بفرستید و آن‌ها را مطلع کنید؛
  • ای بوک‌تان را در وب‌سایت و صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و چند صفحه از آن را برای ترغیب بیشتر افراد به مطالعه منتشر کنید؛
  • ای بوک را برای دوستان و اطرافیان خود ارسال کنید.

در پایان از شما می‌خواهیم اگر تجربۀ تولید و انتشار ای بوک را دارید، آن را با ما و مخاطبان وبزی در قسمت نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سؤالی دربارۀ موضوع این مقاله دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات بنویسید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید