Clicky

مقایسه هاست ابری و هاست اشتراکی؛ کدام هاست بهتر است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی وب‌سایت‌ها سریع‌تر از بقیه هستند؟ یا اینکه چرا گاهی اوقات برای دسترسی به وب‌سایت مدنظرتان با خطای 404 مواجه می‌شوید؟

پاسخ این سؤال‌ها در اغلب مواقع به میزبانی وب‌سایت یا همان هاست مربوط می‌شود. به همین دلیل، نوع هاستی که برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

در دنیای اینترنت دو نوع هاست محبوب داریم که عبارتند از هاست ابری و هاست اشتراکی؛ اما تفاوت بین این دو چیست و کدام‌یک برای وب‌سایت شما مناسب‌تر است؟ در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

توصیه می‌کنیم که اگر با مفهوم و تعریف هاست آشنایی ندارید، قبل از شروع این مقاله، اول مقالۀ «هاست چیست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

میزبانی وب (Web Hosting) چیست؟

هاست (Host) در دنیای کامپیوتر، بخشی از یک سرور است که اطلاعات وب‌سایت شما مثل عکس‌ها، متن‌ها، ویدئوها و... روی آن نگهداری می‌شوند.

بهتر است این‌طور بگوییم که درست مانند هر خانه‌ای که به یک ستون نیاز دارد، هر وب‌سایتی نیز باید روی یک سرور قرار داشته باشد. وقتی روی یک لینک کلیک می‌کنید یا یک URL را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، مرورگر شما درخواستی (Request) را به سرور آن وب‌سایت ارسال می‌کند، وب‌سایت را بازیابی می‌کند و آن را برای شما نمایش می‌دهد.

حدود 200 میلیون وب‌سایت فعال در سراسر جهان وجود دارد و هر یک از آن‌ها به نوعی از خدمات میزبانی وب استفاده می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که بگوییم اندازۀ بازار جهانی میزبانی وب تا سال 2030 به 395.84 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

در این بازار چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد، از جمله میزبانی ابری و میزبانی اشتراکی. در ادامه دربارۀ هریک از این میزبانی‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

 

هاست ابری (Cloud Hosting) چیست؟

عبارت «ابر» در دنیای فناوری به چندین سرور متصل به اینترنت اشاره می‌کند. در میزبانی ابری هم به‌جای یک سرور، از چندین سرور مختلف برای ذخیره و نمایش وب‌سایت شما استفاده می‌شود. هاست ابری سریع و ایمن است و در مقایسه با سایر هاست‌ها قیمت بسیار مناسبی دارد.

در این نوع میزبانی اگر یکی از سرورها از کار بیفتد، سرورهای دیگر فعال هستند و وب‌سایت شما بدون قطعی همچنان در دسترس کاربرانتان خواهد بود. این ویژگی احتمال دان تایم وب‌سایت  (در دسترس نبودن وب‌سایت) را کاهش می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر کجای دنیا به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند.

خبر خوش برای کاربران وبزی: وب‌سایت و فروشگاهی که با وبزی می‌سازید روی سرورهای قدرتمندی نگهداری می‌شود تا شما یک وب‌سایت سریع و امن داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که وبزی روی هاست ابری قرار دارد و شما با خرید پکیج های وبزی،‌ دیگر به خرید هاست نیاز ندارید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چرا سایت‌ساز وبزی بهترین انتخاب برای ساخت سایت شماست؟» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

هاست اشتراکی (Shared Hosting) چیست؟

در میزبانی اشتراکی، امکانات یک سرور بین چند وب‌سایت مختلف تقسیم می‌شود تا صاحبان آن‌ها هزینۀ کمتری پرداخت کنند.

برای درک بهتر مفهوم میزبانی اشتراکی می‌توانیم به ساختمانی اشاره کنیم که واحدهای آن، منبع آب یا گاز مشترک دارند و هزینۀ استفاده از آن بین واحدها تقسیم می‌شود. به همین ترتیب، وب‌سایت‌هایی که روی یک سرور میزبانی می‌شوند و هاست اشتراکی دارند، پهنای باند، CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی را باهم مشترک هستند.

دلیل اصلی انتخاب هاست اشتراکی این است که اغلب ارزان‌تر از هاست ابری است. با این حال، این نوع میزبانی امنیت کمتری نسبت به هاست ابری دارد و ممکن است مشکلات عملکردی برای وب‌سایت شما ایجاد کند.

خبر خوش برای کاربران وبزی: به وب‌سایت‌هایی که با وبزی ساخته می‌شوند هاست ابری تعلق می‌گیرد و به همین علت، سرعت وب‌سایت‌هایی که با این سایت‌ساز ساخته‌شده‌اند بسیار زیاد است.

 

 

6 معیار برای مقایسۀ هاست ابری با هاست اشتراکی

حالا شاید بخواهید دقیق‌تر بدانید که تفاوت هاست ابری و هاست اشتراکی چیست. بهترین راه برای مقایسۀ این دو، بررسی مزایا و معایب آن‌ها در قالب شش معیار زیر است:

  • مقیاس‌پذیری
  • کارایی
  • امنیت
  • سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری
  • آپتایم
  • هزینه

در ادامه هریک را به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

 

1. مقیاس‌پذیری

فرض کنید که قرار است یک وب‌سایت گردشگری راه‌اندازی کنید. قطعاً می‌دانید که کمی قبل از روزهای تعطیل، ترافیک وب‌سایت شما افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید مطمئن شوید که سرور وب‌سایت شما می‌تواند بار اضافی ترافیک را در چنین روزهایی تحمل کند.

هاست اشتراکی برای پاسخ‌گویی به نیازهای وب‌سایت پُرترافیک مناسب نیست. چرا؟ چون چندین وب‌سایت پهنای باند خود را در یک سرور فیزیکی مشترک هستند و وقتی پهنای باند آن سرور کم شود، وب‌سایت‌ها بسیار کُند شده یا حتی از کار می‌افتند.

در مقابل، میزبانی ابری منابع چندین سرور مختلف را جمع‌آوری می‌کند؛ به این معنی که می‌توانید برای برآورده کردن نیازهای وب‌سایت‌های پُرترافیک، مقیاس را افزایش دهید یا با در زمان کاهش ترافیک، مقیاس را کاهش دهید. این ویژگی به شما کمک می‌کند که به‌راحتی کسب‌وکار آنلاین خود را توسعه دهید. برای مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی برای یکی از محصولات خود داشته باشید و کاربران زیادی وارد صفحۀ آن محصول شوند، وب‌سایت شما می‌تواند افزایش ترافیک را مدیریت کند تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید و سود خود را به حداکثر برسانید.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «9 راهکار طلایی برای افزایش سرعت سایت» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

2. عملکرد

طبق تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده، 53 درصد از مخاطبان وقتی که بارگذاری یک وب‌سایت سه ثانیه یا بیشتر طول بکشد، آن را رها می‌کنند. به همین دلیل است که اطمینان از عملکرد بهینۀ وب‌سایت بسیار مهم است؛ به‌خصوص اگر صاحب یک کسب‌وکار آنلاین باشید.

با میزبانی اشتراکی، قدرت محاسباتی سرور و پهنای باند آن محدود به تعداد وب‌سایت‌های دیگری است که هم‌زمان از سرور فیزیکی شما استفاده می‌کنند. اگر وب‌سایت‌های دیگر حجم زیادی از این منابع را مصرف کنند، زمان بارگذاری وب‌سایت شما کُند می‌شود.

با این حال، میزبانی ابری به‌طور خاص برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت طراحی شده است. از آنجایی که منابع وب‌سایت شما می‌تواند روی چندین سرور در مناطق جغرافیایی مختلف باشد، میزبانی ابری به کاربر اجازه می‌دهد با سروری که در همان منطقه است ارتباط برقرار کند. این ویژگی باعث ایجاد سرعت بیشتر و تجربۀ کاربری بهتر می‌شود.

 

3. امنیت

امنیت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین عوامل در مقایسۀ میزبانی ابری با میزبانی اشتراکی است. درست است که هیچ شرکت میزبانی نمی‌تواند قول محافظت کامل از وب‌سایت شما را بدهد؛ اما هر هاستینگی که انتخاب می کنید باید مجموعه‌ای قوی از ابزارها را برای امنیت وب‌سایت شما ارائه کند. ابزارهایی مانند فایروال‌ها، امنیت ورود و گواهینامه‌های SSL برای هر هاستینگ ابری یا اشتراکی ضروری است.

اگر هاست اشتراکی انتخاب می‌کنید، باید بدانید که هرگونه آسیب‌پذیری امنیتی نیز بین شما و سایر وب‌سایت‌های سرورتان مشترک است. اگر به یک وب‌سایت در سرور شما حمله شود، می‌تواند منجر به حملات علیه هر وب‌سایتی شود که از همان سرور استفاده می‌کند؛ از جمله وب‌سایت شما! وقتی که یک هکر به سرور شما دسترسی پیدا کند، تا زمانی که شرکت میزبان نقص آن را برطرف نکند، هکر آن سرور را در اختیار خواهد داشت. به همین دلیل است که در زمان انتخاب یک ارائه‌دهندۀ میزبانی وب، باید سؤالات درستی دربارۀ امنیت وب‌سایت خود از آن‌ها بپرسید.

خبر خوش برای کاربران وبزی: سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز وبزی و همچنین سایت‌ها و فروشگاه‌هایی که با آن ساخته می‌شوند امنیت بسیار بالایی دارند؛ چرا؟ اول اینکه وبزی به‌صورت کاملاً بومی کدنویسی شده است و مثل سایر سایت‌سازها، وابسته به پلتفرم‌های آماده مانند وردپرس نیست. همین موضوع باعث امنیت بیشتر، پکپارچه بودن وب‌سایت و پشتیبانی بهتر شده است. دوم اینکه وبزی یک معماری امنیتی چند لایه دارد، داده‌های حساس آن رمز‌گذاری شده‌اند و متصل به پروتکل امنیتی SSL است. همچنین وب‌سایت‌های شما در سرورهای اختصاصی وبزی به‌صورت ایزوله نگهداری می‌شوند. پس خیالتان از بابت امنیت وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی خود در وبزی راحت باشد!

 

4. سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری

وقتی برای اولین بار یاد می‌گیرید که چگونه یک وب‌سایت بسازید، ممکن است با بستۀ آماده‌ای که فروشندۀ هاست برای میزبانی به شما ارائه می‌کند مشکلی نداشته باشید. اما وقتی که کسب‌‌ کار خود را توسعه می‌دهید و مهارت‌های فنی خود را بیشتر می‌کنید، ممکن است بخواهید که هاست وب‌سایت خود را متناسب با نیازهای منحصر‌به‌فردی که دارید سفارشی‌سازی کنید.

در میزبانی اشتراکی، سفارشی‌سازی هاست کمی دشوار است. در این نوع هاست احتمالاً یک کنترل پنل خواهید داشت که در آن می‌توانید تنظیمات مختلفی را انجام دهید. اما اگر می‌خواهید تغییرات بزرگ‌تری ایجاد کنید، مانند تغییر به یک سیستم مدیریت محتوای متفاوت یا اضافه کردن ظرفیت ذخیره‌سازی، به ابزارهایی که فروشندۀ هاست به شما اجازۀ استفاده از آن‌ها را می‌دهد محدود خواهید بود.

اما هاست ابری انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی بسیار بیشتری را ارائه می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی گزینه‌های کنترل پنل را تغییر دهید، رم خود را ارتقا دهید یا حتی سیستم‌عامل‌ها را تعویض کنید. این ویژگی، توانایی شما را برای ایجاد یک وب‌سایت منحصر‌به‌فرد و جذاب افزایش می‌دهد.

خبر خوش برای کاربران وبزی: در زمان استفاده از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز وبزی هم ممکن است نیاز و هدف شما هر لحظه تغییر کند. نگران نباشید! هر زمان نیاز به فضا و پهنای باند بیشتری داشتید، به‌راحتی می‌توانید با پشتیبانی در ارتباط باشید و پکیج خودتان را ارتقا دهید.

 

5. آپتایم

یکی از ویژگی‌های هاست قدرتمند، آپتایم بالایی است که ارائه می‌کند. Uptime مدت زمانی است که یک سرور کار می‌کند و در دسترس است. مقدار آپتایم با درصد نشان داده می‌شود و درصد بالای آن نشان می‌دهد که سخت‌افزارها به‌خوبی کار می‌کنند و احتمال خرابی آن‌ها کم است. مثلاً آپتایم 99 درصد یعنی سرورها 99 درصدِ زمان فعالیت خود در دسترس هستند.

جالب است بدانید که هم میزبانی ابری و هم میزبانی اشتراکی ادعا می‌کنند که بهترین آپ‌تایم را ارائه می‌کنند؛ اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

در زمان استفاده از هاست اشتراکی اگر سرور فیزیکی میزبانِ وب‌سایت شما از کار بیفتد، وب‌سایت شما از کار خواهد افتاد و کاربران شما نمی توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، اگر سایر وب‌سایت‌های موجود در همان سرور ترافیک بالایی داشته باشند یا از بیش‌ از اندازه از منابع استفاده کنند، بر عملکرد وب‌سایت شما هم تأثیر می‌گذارد.

این موضوع به‌ندرت در میزبانی ابری نگران‌کننده است؛ چراکه وب‌سایت شما را چندین سرور پشتیبانی می‌کنند. این یعنی وب‌سایت شما در هر صورتی نمایش داده می‌شود؛ حتی اگر یک یا دو سرور به‌طور همزمان از کار بیفتند. به همین دلیل میزبانی ابری گزینۀ قابل اعتمادتری است.

خبر خوش برای کاربران وبزی: آپتایم سرورهای وبزی 99.9 درصد است؛ پس خیالتان راحت باشد! وب‌سایت شما همیشه در دسترس خواهد بود!

 

6. هزینه

یکی از بزرگترین مزایای هاست اشتراکی این است که هزینۀ کمتری نسبت به سایر انواع میزبانی‌ وب دارد. اغلبِ ارائه‌دهندگانِ هاست اشتراکی تعرفه‌های ماهانه ارائه می‌کنند. در میزبانی اشتراکی حتی اگر از تمامی منابع ارائه‌شده هم استفاده نکنید، بازهم باید تعرفۀ ماهانه را به‌طور کامل پرداخت کنید.

اما در میزبانی ابری، شما فقط برای منابعی که استفاده می‌کنید هزینه می‌پردازید. در حالی که به ظاهر ممکن است هاست ابری از هاست اشتراکی گران‌تر به نظر برسد.

در وبزی، پکیج‌های سایت‌ساز از 2 گیگابایت هاست و 20 گیگابایت پهنای باند و فروشگاه‌سازها از 3 گیگابایت هاست و 32 گیگابایت پهنای باند شروع می‌شوند. در ادامه اگر نیاز شما تغییر کند، می‌توانید از پکیج‌های حرفه‌ای‌تر برای وب‌سایت خود استفاده کنید.

هاست ابری یا هاست اشتراکی؟ کدام را انتخاب کنیم؟

حالا که می‌دانید موفقیت وب‌سایت شما تا چه اندازه به انتخاب هاست مناسب بستگی دارد، وقت آن است که تجزیه‌و‌تحلیل کنید و ببینید که بین هاست ابری و اشتراکی کدام برای وب‌سایت شما بهتر است. در این بخش و در 4 مرحله شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی می‌کنیم.

 

نیازهای وب‌سایت خود را تجزیه‌وتحلیل کنید

اول از همه باید مشخص کنید که انتظار دارید وب‌سایت شما چه میزان ترافیک ایجاد کند؛ چه در‌ زمان راه‌اندازی و چه در آینده.

اگر در حال ایجاد کسب‌و‌کار آنلاینی هستید که به‌مرور زمان با افزایش ترافیک مواجه می‌شود (مثل فروشگاه اینترنتی یا خدمات گردشگری) میزبانی ابری می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اگر انتظار دارید که مخاطبان وب‌سایت خود را در طولانی‌مدت افزایش دهید هم بهتر است که هاست ابری را انتخاب کنید.

همچنین اگر می‌خواهید وب‌سایت شما به مخاطبان بین‌المللی دسترسی پیدا کند، میزبانی ابری انتخاب هوشمندانه‌ای است.

اگر هم در حال برنامه‌ریزی برای طراحی یک وب‌سایت شخصی (مانند یک وبلاگ) هستید و انتظار ترافیک کمی را دارید، میزبانی اشتراکی ممکن است گزینۀ بهتری برای شما باشد.

 

بودجۀ خود را در نظر بگیرید

مبلغی را که می‌خواهید برای خرید هاست هزینه کنید تعیین کرده و سپس بهترین نوع میزبانی را متناسب با بودجۀ خود پیدا کنید. در حالی که میزبانی اشتراکی به‌طور سنتی ارزان‌تر است، ممکن است متوجه شوید که میزبانی ابری در طولانی‌مدت مقرون به صرفه‌تر است.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «هزینه‌های راه‌اندازی شروع یک کسب‌وکار» را در آکادمی وبزی مطالعه کنید.

 

به دنبال بهترین ارائه‌دهنده باشید

هیچ‌وقت اولین ارائه‌دهندۀ هاستی را که پیدا می‌کنید انتخاب نکنید! تحقیق کنید، وب‌سایت‌های مقایسۀ هاست‌ را بررسی کنید و نظرات کاربران را بخوانید. به مزایا و معایب هر هاستینگ توجه کنید تا در آینده با مشکلات عملکردی مواجه نشوید.

 

نسخۀ دمو (Demo) را امتحان کنید

برخی هاستینگ‌ها به شما اجازه می‌دهند تا قبل از خرید، خدمات آن‌ها را تست کنید. این ویژگی بهترین راه برای دانستن این است که آیا خدمات آن‌ها برای شما مفید است یا خیر.

 

جمع‌بندی: آینده‌نگر باشید و با دقت انتخاب کنید!

در این مقاله قصد داشتیم به شما بگوییم که هاست ابری و هاست اشتراکی هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و کدام‌یک از آن‌ها برای کسب‌وکار شما بهتر است.

در آخر باید بگوییم که شما می‌توانید تنها در چند ساعت یک وب‌سایت زیبا بسازید، اما باید مطمئن شوید وب‌سایتی که می‌سازید برای مدت طولانی دوام می‌آورد. پس هاستینگی را انتخاب کنید که خیال شما را بابت تمام ویژگی‌هایی که گفتیم راحت کند تا در آینده به مشکلی برنخورید.

شما می‌توانید که وب‌سایت یا فروشگاه خود را با استفاده از سایت‌ساز وبزی طراحی کنید.

وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه و وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای، امکان ساخت یک سایت منحصر‌به‌فرد را در کمتر از یک ربع به شما می‌دهد. برای کار با این فروشگاه‌ساز، شما به استخدام طراح سایت یا یادگیری دانش فنی خاصی نیاز ندارید.

سایت‌ساز وبزی قالب‌های متنوع و آماده‌ای در اختیار شما می‌گذارد که قسمت‌های مختلف آن‌ها به‌طور کامل امکان ویرایش و شخصی‌سازی دارند.

برای شروع کار با وبزی هم کافی است که به صفحۀ اول این فروشگاه ساز بروید و روی گزینۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید. در ادامه قالبی را که بیشتر دوست دارید و به کسب‌وکارتان نزدیک‌تر است انتخاب کنید و مطابق با سلیقۀ خودتان آن را ویرایش کنید.

استفاده از خدمات وبزی تا 14 روز رایگان است و در این مدت می‌توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید. بعد از این 14 روز هم لازم است که به صفحۀ تعرفه‌ها بروید و متناسب با کسب‌وکارتان یکی از پکیج‌ها را انتخاب کنید.

اگر هم برای طراحی و ساختن فروشگاهتان سؤالی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی وبزی به‌صورت آنلاین یا با شماره تلفن 02122225064 در تماس باشید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

برای ساخت سایت خودتان آماده اید؟

رایگان شروع کنید